mandag 8. februar 2010
Kunster-relativisme fra lørdagens Politiken – »Tåbeligt at afskaffe arrangerede ægteskaber«.
“Politikere og debattører har i årevis fordømt arrangerede ægteskaber. Men teaterchef fra Mungo Park, Martin Lyngbo, er helt uenig…
»… Jeg tror, jeg har fået en mere nuanceret og respektfuld holdning. En forståelse for, at der er mange måder at gøre tingene på. Nogle gange er der ting, familierne bare selv skal tage sig af. Og staten og den offentlige debat behøver ikke altid blande sig i alting«…
Tror du på, at individerne i de her familier tør trodse forældrenes vejledninger?
»Ja, det tror jeg på. Nogle gange er det med gode resultater, andre gange med dårlige resultater. Hver familie må finde sin egen balance. Det er klart, at grænsen mellem det arrangerede ægteskab og tvangsægteskabet er diffus. Og så snart man begynder at nærme sig den grænse, bliver det ubehageligt. Men det er ikke det samme som at sige, at dialog med ens forældre om valg af livspartner er forkert«.”
The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/wp-trackback.php?p=11913
28 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Lad os håbe, at hr. Lyngbos forældre finder en ældre, tandløs dværg, han kan blive tvangsgiftet med. Og lad os håbe, at far eller onkel skærer – nej, ikke hovedet, for det er værdiløst, men andre vitale organer af ham, hvis han nægter. Gerne for åbent tæppe i hr. Lyngbos elendige, men selvfølgelig alligevel statsstøttede lille idiotteater.
Kommentar af Crass Børsting — mandag 8. februar 2010 @ 13:11
Sjovt nok, når man tænker på den civiliseringsprocess, som vores samfund har været igennem de sidste 200 år. Her har der ved gud været masser af tvang. Men når det så er nogle ude fra, så gælder det ikke.
Problemet med indvandrenene er jo lige præcis, at de ikke har været igennem den proces vi har været igennem.
Problemet med Lyngby’s udtalelser er at de er så meget på den ene side og på den anden, at de ikke siger noget.
Når man bare en’ gang har været i kontakt med en muslimsk pige, der lever under jorden med skjult identitet, og har hørt om hendes angst, så ved man at Lyngby er et vrøvlehoved.
Kommentar af Niels C — mandag 8. februar 2010 @ 14:08
Er det så underligt at nogen af os synes at en del af venstrefløjen er blevet ret underholdende – og netop kun underholdende.
Kommentar af Liva — mandag 8. februar 2010 @ 14:43
Det bliver nok det 21. århundredes projekt for FN: “Familierettigheder”.
Kommentar af Vagn Henning — mandag 8. februar 2010 @ 14:43
Endnu en værdirelativistisk tosse i den endeløse række af værdirelativistiske tosser.
#3, Liva. Ikke underligt, men kommer det ikke an på dit humør? Enten at grine eller rase? Sådan har jeg det ihvertfald. Det er jo lidt bekymrende at Helle og Villy står ret pænt i meningsmålingerne, og hvis de kommer til magten, så bliver der nok trukket yderligere to lag fløjlshandsker uden på fløjlshandskerne.
Kommentar af Peter R — mandag 8. februar 2010 @ 15:05
Endnu en loonie fra kulturlivet. Skal man være så rabiat for at tilhøre det Danske kunstner-parnas??
Kommentar af JensH — mandag 8. februar 2010 @ 15:31
Så vidt jeg kan forstå, så er der forskel på arrangerede ægteskab og tvangsægteskab! For eksempel i Japan er der noget som hedder Omiai. Hvor familier arrangere et møde mellem en datter og søn for at få dem til at lære hinanden at kende og eventuel gifte sig. Dog hvis de ikke bryder sig om hinanden så finder mange nogle andre. Så længe der ikke er “tvang” så er det vel iorden at prøve at “arrangere” det?
Kommentar af Krigeren — mandag 8. februar 2010 @ 16:04
At have en dialog = at snakke med ens forældre om det menneske man vil giftes med ligger da ærlig talt ret langt væk fra et arrangeret ægteskab, eller hvad ?
Lyngsbo´s ærinde er vel at gøre sine hoser grønne hos ?
Kommentar af Vivi Andersen — mandag 8. februar 2010 @ 16:45
Martin Lyngbo hold dig til teater eller hold din kæft .
Kommentar af Holger Danielsen — mandag 8. februar 2010 @ 17:29
Med et par citater Ole Olesens lange anmeldelse i sidste uges Weekendavisen af den bog den danske fængselsimam Abû Yûsuf al-Fûnî (Jan Leon Soudari-Hansen)har udgivet om Koranen og Muhammads vejledning om ægteskab og samliv:
– Inden ægteskab kan indgås, skal både de unge selv og pigens værge give deres tilladelse. »Den kvinde som gifter sig uden værgens tilladelse, hendes ægteskab er ugyldigt! Ugyldigt! Ugyldigt« (Muhammad). Værgen skal i øvrigt være en mand (faderen), og “Valget (…) af svigersøn skal derfor udelukkende baseres på, hvad faderen tror, vil være godt for datteren« …
»Manden er familiens overhoved og har både det økonomiske og det spirituelle ansvar. Hustruen har ret til at søge at påvirke mandens beslutninger, men altid med respekt for hans position som den ansvarshavende« …
»De kvinder hvis ulydighed I frygter, advar dem, undgå dem i sengen og slå dem..«
Citat slut. Og fængselsimamen ved besked. Der er tale om direkte
Dette er mainstream islam. Sådan er islam. Kvinden er aldrig en myndig person, men altid underlagt en mandlig værge, først faderen, så ægtemanden. Arrangerede ægteskaber er en umiddelbar følge af islam der ikke tillader kvinden at leve sit eget liv.
Derfor skal mainstream islam bekæmpes.
Kommentar af Niels P. — mandag 8. februar 2010 @ 18:00
>10 Ufuldendt sætning skulle lyde:
Og fængselsimamen ved besked. Der er tale om direkte referat fra Koranen og Muhammad-krønikerne. Heri ligger islams uophørlige idioti: Man slår op i ældgamle overleveringer og løgnehistorier for at få at vide hvordan livet skal leves. Mennesket regnes for ingenting i den religion.
Kommentar af Niels P. — mandag 8. februar 2010 @ 18:08
Det da klart, at det blødsødne bløddyr martin lynghule fra Abe Parken, syntes eller “lissom” føler med de “nuancerede” hiraki dyrkende muslimer, der stille og roligt og helt for sig selv, dyrker deres egen sharialove og helt “fredeligt” finder løsninger selv, på deres afkoms vejne, uden staten skal blande sig i, hvilke “overtalelses” midler der bliver anvendt. Det da klart!
Hvorfor skal staten blande sig i, at de unge selv “frivilligt” udtaler, at de ingen problemer har med deres forældres “vejledning” for hvem ville da med trusler om æresdrab…nå, nej det eksistere jo ikke i de muslimske miljøer!! ligesom der heller ikke eksistere muslimske mandslinge, der forbyder deres “frivillige” affaldssække tildækkede koner at deltage i forældre møder, hvor grimme, grimme vantro mænd også deltager.
Enten er martin lyhules udsyn meget begrænset, siden han ikke ligesom Holbergskolen har forstået, der “lissom” findes kvinder her i DK som holdes undertrykte, så der må foretages tiltag imod ganske normal praktis, for at få lokket kvinderne ud af hjemmefængslet, hvor den egen herskende muslimske patriak hersker og “vejleder”
Men det syntes marin fra Abegrotten vel heller ikke er et problem, at kvinder holdes nede som andenrangs mennesker, næh, så må vi andre kvinder vel også ifører os affaldssække, for at få lokket de hjemmefængslede kvinder ud til adskillelses apartheid møder, til stor tilfredshed for de “vejledende” muslimske herre hieraki herskere!
MEN, det lyder da vældig sødt, at have et så stort overskud!og respekt og rigtige, rigtige gode politiske korrekte holdninger, på bekostning af alle kvinders frihed, at overlade overgreb på kvinder til familie overhoveds forgodt befindende! eller koran pålagte adfærd.
Må allah i helvede belønne martin fra Abe stadiet!
Kommentar af li — mandag 8. februar 2010 @ 18:17
5
PeterK
Jo, jo, når jeg griner, er det ikke af venstrefløjs teatermandens holdning – det er ved tanken om at dele af venstrefløjen tilsyneladende er ved at afskaffe sig selv. Mungo Park fremstår stok konservativ – islamkonservativ.
Det er blevet progressivt på venstrefløjen at være islamkonservativ.
Måske fordi venstrefløjen så godt og grundigt IKKE har villet kendes ved det vestligt – maskuline i så mange år. Se f.eks. hvordan synet på Jørgen Leth har været i masser af år. En del venstrefløjsmænd tør kun vise sin maskulinitet hvis den har islam – eller andre ikke-vestlige og religiøse – dogmer på.
Se det hele i relief til Villy Søvndals tilbagetog for ganske nyligt, efter at have været i medierne og tage afstand fra kønsopdelte skolemøder i København. Han trak hurtigt og pænt sin kritik tilbage – igen. Det er tilsyneladende ikke ham der leder SF, selvom han kalder sig for formand. Hvor er der bare så meget mere power – og troværdighed – i Pia K end i Søvndal.
Kommentar af Liva — mandag 8. februar 2010 @ 19:14
Villy Søvndal og andre mediepolitikere fra SF har fundet ud af at de skal melde lynhurtigt ud i disse indvandrerspørgsmål for at løbe med den opmærksomhed Dansk Folkeparti ellers ville få. Det er taktikken. Intet andet. Hvad Villy og Co. sådan i grunden mener, ved de vist ikke selv.
Kommentar af Niels P. — mandag 8. februar 2010 @ 19:54
Enig med Liva og flere. Venstreføjen har altid været til grin, fordi den dyrkede morderiske regimer og ideer og samtidig følte sig som ‘gutmenschen’ og bedre end andre. De brugte simple, marxistiske staveplader til at forklare alt og så ikke verden som den var og så derfor ikke længere forskellen på verdens mange kulturer og religioner, fordi de med ét hug udryddede samtlige samfundsvidenskaber og erstattede dem med marxismens lille tabel. Nu har den globale sociale virkelighed indfundet sig med islam og nu må de i deres totale uvidenhed underkaste sig denne totalitære magt. Hvis det ikke var så tragisk, var det til at dø af grin af! Som Erasmus Montanus er det eneste de har lært t bevise ‘at mor er en sten’ og det plaprer de nu i deres delirium endeløst videre. SF er en samling rablerende delirikere, der hver især er urkomiske: se f.eks Villy ‘Honegger’ Søvndal, Margrete ‘Lenin er Jesus’ Auken, Annegrete ‘Antisemit’ Holmsgård og Ole ‘Gulag’ Sohn! Vi lader billedet stå et øjeblik….
Kommentar af anti-marx anno dazumal — mandag 8. februar 2010 @ 21:38
Den islamiske hverdag rykker nærmere:
Mr Kafouris, who had taught at Bigland Green Primary School, in Tower Hamlets, East London, for 12 years, said there was a change in attitude of pupils at the school – where the majority of pupils are Muslim – after the World Trade Center attacks.
According to the most recent Ofsted report ‘almost all’ the 465 pupils at the school are from ethnic minorities and a vast proportion do not have English as their first language.
Mr Kafouris, a Greek Cypriot, said pupils told him, ‘We hate the Christians’ and, ‘We hate the Jews’, despite his attempts to stop them.
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1249393/9-11-bombers-heroes-What-Muslim-children-told-Christian-teacher-forced-job-tolerating-racism.html#ixzz0eyoMO6Dc
Kommentar af Fritænker — mandag 8. februar 2010 @ 21:52
Jamen, det er da kun så naturligt, at hver anden pakistaner på vore breddegradder gifter sig med et nært og kært familiemedlem. Hvad er mere tiltrækkende end incest? Og så får man de kæreste syge, retarderede børn. Hvem kan have noget imod det? Hver fjerde pakistaner har diabetes. Og hver 12. tyrker. Lad dem dog! Enhver der er modstander af syge, retarderede, invalide muslimer på førtidspension er racist!!!
h ttp://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/03/08/innvandrerbarn-fdes-med-al/index.xml
h ttp://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/Artikelvisning?pURL=/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2004/UFL_2004_49/UFL__2004_49_46027
Kommentar af Universalgeni — mandag 8. februar 2010 @ 22:07
Mainstream islam gør arrangerede ægteskaber til en nødvendighed, for kønnene holdes adskilt. Ofte har parterne intet kendskab til hinanden. Det kan have forfærdelige konsekvenser fx at sammenføre en pige som har levet sit liv i Danmark, og en fyr fra Langtbortistan.
Kommentar af Niels P. — mandag 8. februar 2010 @ 22:09
Arrangerede ægteskaber/tvangsægteskaber er en del af nomadernes og andre klansamfund og har dér sin oprindelige ‘funktion’. Det er beskrevet i adskillige hyldemeter antropologiske undersøgelser og burde ikke komme bag på nogen. Hvor hurtigt denne kultur kan
‘omstilles’ og med hvilke omkostninger er et åbent spørgsmå. Hvis vi tænker på grønlændernes ‘omstillingsproblemer’ – og de amerikanske indianeres – kan vi måske få en idé om det?
Kommentar af anti-marx anno dazumal — mandag 8. februar 2010 @ 22:43
Jeg er helt enig med Martin Lyngbo i, at “staten og den offentlige debat behøver ikke altid blande sig i alting”, herunder ægteskaber. Faktisk burde ægteskab slet ikke være noget som staten var involveret i.
Der er milevid forskel på at konsultere sin familie omkring ægteskab, og så på at forældrene tvinger deres børn til at gifte sig med udvalgte personer. Men det tyder da heller ikke på, at Lyngbo går ind for den sidstnævnte form.
Kommentar af Holme — tirsdag 9. februar 2010 @ 02:10
Individets frihed og ansvar gælder åbenbaert kun, når det er bekvemt for venstre-flæberne.
Kommentar af DaLi — tirsdag 9. februar 2010 @ 07:37
Holme
Familierne skal ikke finde deres balance. INDIVIDERNE skal finde deres balance.
Hvorfor præcis er det, at andre familier end danske med fuld accept kan undertrykke individets rettigheder ? Lyngbos holdning fremgår DIREKTE i en artikel om arrangerede ægteskaber.
Kommentar af DaLi — tirsdag 9. februar 2010 @ 07:58
Kom nu få al jeres had ud, der er ingen grund til at gemme på det. Har I en glaskugle, som I kan kigge ind i fremtiden.
Kan globalisering stoppes?
Er der slet ingen fordele ved bare nogle få muslimer?
Kommentar af Michael Larsen — tirsdag 9. februar 2010 @ 12:02
#23, Michael Larsen.
Nej , ingen af os her har en glaskugle, men en del af os har en historisk bevidshed. Dvs. vi kan se udviklingen i et større perspektiv. For 40 år siden var den stort set ingen muslimer i Danmark. Nu er der anslået mellem 400.000 og 500.000 af dem. Og den muslimske gruppe er overrepræsenteret i samtlige “de forkerte” statistikker – andel på overførselsindkomst, kriminalitet i stort alle former, kvinder der henvender sig på krisecentre mv. Så kan man jo selv tænke sig lidt om, og forestille sig hvordan det bliver fremover, ikke sandt? Har du bemærket at det er den samme udvikling, der er sket i hele vesteuropa?
Globaliseringen har kørt med svingende styrke i mere end 200 år. Hvor vil du hen med dit spørgsmål?
Fordele ved bare nogle få muslimer? Hvad mener du? At der skulle være noget særlig fordelagtigt ved at nogle bekender sig til den tåbelige religion/ideologi? Ikke forstået …
Kommentar af Peter R — tirsdag 9. februar 2010 @ 13:47
@ DaLi
“Familierne skal ikke finde deres balance. INDIVIDERNE skal finde deres balance.”
Naturligvis, men der er vel intet galt i at konsultere familien hvis man ønsker det. Så længe der ikke er tale om tvang.
Kommentar af Holme — tirsdag 9. februar 2010 @ 20:25
Jeg kan mange gange ikke lade være med at slå en latter op når jeg læser om islams idiotiske påbud og deres følger. Her er en Ritzau-historie om en mand reaktion da han første gang får sin kone at se efter vielsen: http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/355785:Udland–Mand-skilt-da-han-saa-konen-uden-niqab
Tiden råber på satire over islam. Er der ikke nogle gode tegnere til stede?
Kommentar af Niels P. — onsdag 10. februar 2010 @ 12:07
@ Holme
Lyngbo siger det han gør i en kontekst vedrørende arrangerede ægteskaber. Han ved udmærket hvad han siger, og når jeg svarer at individet skal finde balancen i modsætning til familien, så er det fordi Lyngbo netop ikke forholder sig til unge, der “konsulterer” deres familie – han forholder sig til ARRANGEREDE ÆGTESKABER.
At du eufemiserer over begrebet tvang ændrer intet.
Kommentar af DaLi — torsdag 11. februar 2010 @ 14:42
17: Hvorfor bringer du ikke linket i klikbar form?
Kommentar af Anna Lyttiger — fredag 12. februar 2010 @ 11:10