søndag 7. marts 2010
Uden fri debat, kan politikere slippe afsted med hvad som helst. Snaphanen kan fortælle, hvorledes svenske medier har overladt moderation af deres netdebat til ikke-journalistiske medarbejdere i firmaet Interaktiv Säkerhet. Kombinationen af ytringsfrihed og internettet kan få det værste op i folk, men alternativet er i demokratisk henseende langt værre.
En anden historie, også fra Snaphanen, viser hvad svenske meningsdannere kan slippe afsted med, bl.a. fordi der mangler et pres nedefra. Under fredagens Nyhetspanelen på SVT, var et af emnerne den tiltagende antisemitisme i Malmø. Efter et indslag, hvor en jøde fortæller om hetzen, får Moderaten Thomas Idergaard ordet. Det er ikke en fortalelse, det er heller ikke en Carsten Jensen’sk perfiditet, men udgangspunktet for hans efterfølgende analyse.
“Hadeforbrydelserne mod jøder er mere end fordoblet i Skåne på et år, og det er ikke så mærkeligt eftersom det er der vi har den stærkeste støtte for Sverigedemokraterne, så det her går naturligvis hånd i hånd.”

(Gomorron Sverige, SVT; 5. marts 2010, 7.30 min-)
Mere.
The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/wp-trackback.php?p=12690
27 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Jamen, han har da helt ret. Det går hånd i hånd: Den muslimske indvandring forårsager begge dele. Det er måske endda sådan, at overfaldene på jøderne får flere til at støtte SD.
Kommentar af Ulla Lauridsen — søndag 7. marts 2010 @ 11:32
Men ja, hvor er han dog et utrolig dumt svin. For det MÅ være mod bedre vidende, når han forsøger at beskylde SD-støtter for overgrebene mod jøderne.
Og er det i øvrigt ikke snart på tide, at danske og svenske jøder melder klart ud? De ser også ud til at bukke begge ender bagover af politisk korrekthed, og det er dog trods alt dem, der får røven på komedie først. Og ditto foreningerne for bøsser og lesbiske.
Kommentar af Ulla Lauridsen — søndag 7. marts 2010 @ 11:35
Meget passende at programmet omtrent hedder “Go moron, Sverige”
Kommentar af Frihed — søndag 7. marts 2010 @ 11:37
@ Ulla Lauridsen
Jeg erklærer mig 100% enig i dit udsagn.
Sandheden må ikke komme frem.
Se bare på vore egne radikale – senest den små politianmelder Zenia, Stampe, der går i politianmelder mode, fordi politifolk tillader sig at fortælle om det virkelige liv. Raaaaazister hyler den lille realitetsfornægtende radikale næstformand.
Mon ikke man kunne få en sådan finke dømt for injurier, fordi hun uberettiget fægter rundt med raciststemplet?
Kommentar af Als — søndag 7. marts 2010 @ 11:49
PS: Stadig drøn ærgerligt at den ellers brillante Snaphanen stadig klumper sine indlæg sammen så de er næsten umulige at linke til og svære at læse, fordi der er fem historier under sammen link – hvilket tilmed gør det næsten nytteløst at læse/skrive kommentarer, da de kan være til en hvilken som helst af de klumpede historier. Snaphanen ville stige eksplosivt i værdi, hvis dette blev ændret til en mere konventionel måde i stil med Uriasposten, hvor historier ikke drukner i hinanden.
Kommentar af Frihed — søndag 7. marts 2010 @ 12:04
Frygteligt for svenskerne,disse PKere,skræmmende at de også vinder mere og mere frem her i Danmark.Ikke kun på DDR,men hele den trykte presse,selv Berlingske hus er med i koret.det gennemsyrer efterhånden hele EUSSR! Antidemokrater alle til hobe!
Kommentar af karl3447 — søndag 7. marts 2010 @ 12:25
Så jøder overfaldes fordi de evt. stemmer på SD?
Hvad med at kigge i religiøse tekster og se hvad der står om jøder dér?
Kommentar af Liva — søndag 7. marts 2010 @ 12:29
Kim Møller:”Uden fri debat kan politikere slippe af sted med hvad som helst.”
Fuldstændig rigtigt. Og en meget væsentlig betragtning. Nogen burde skrive en bog om Sveriges forvandling til et skindemokrati.
Kommentar af Niels P. — søndag 7. marts 2010 @ 12:46
Thomas Idergaard…
Tja, vel et sørgeligt udtryk for, at politisk korrekthed munder ud i direkte løgne.
Så meget er ytringsfriheden altså nedtrådt i Sverige, at skylden for nutidens jødeforfølgelser skydes på de åbenlyst forkerte. Allerede dette umuliggør jo bekæmpelsen af selve problemet.
Hvorfor siger han det ikke bare som det er: At mange muslimer er hamrende antisemitter og hetzer imod jøder? Men alt det her skal jo nok sikre Thomas Idergaard en fantastisk politisk karriere, med stemmer fra det store antal jødehadende muslimer.
Ole Hyltoft på eb.dk om sagen
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1309485.ece
Kommentar af Gert Madsen — søndag 7. marts 2010 @ 13:04
Nu syntes jeg, at denne mandslinge Thomhoved Idéfantast skulle lytte lidt til yndefulde tie UFfe mandslingen og ikke lægge en befolknings gruppe som SD’erne for had.
Mærkeligt som denne Thomhoved Idéforladte mandslinge fuldstændig kan undgå at se virkeligheden og ud fra denne, måske kunne få en idé om, hvorfra den voldelige jødeforfølgelse kom fra.
Prøver denne “holde hånden over muslimerne” Thomhjerne Idéforskruetgaard at bilde os ind, at SD’erne siger til muslimerne, at de skal forfølge jøderne ud af deres parallel erobret terror-torium ?
Den´forskruet idé, skal mandslingen Thomullah Idérgaard vist længer ud på landet med!
Kommentar af li — søndag 7. marts 2010 @ 13:38
Thomas Idegard må være sindssyg.
Men hvad pokker, i et diktatur kan man jo slippe af med hvad som helst, man nu finder på, bare man er på den “rigtige” side.
Heldigvis blev jeg ikke rystet over hans udtalelse – latteren tog over.
Kommentar af Cicero — søndag 7. marts 2010 @ 13:55
Kim, skulle den ikke være arkiveret under “apologi” også?
Kommentar af Peter R — søndag 7. marts 2010 @ 14:13
I Sverige er alle der kommer til orde “anti-racister”. Men den racisme der vitterligt findes, er de ude af stand til at få øje på. Og “anti-racisterne” er altid parat til at svine deres politiske fjende(billede)r til: Sverigedemokraterna og danskerne!
Kommentar af Niels P. — søndag 7. marts 2010 @ 14:21
Jeg bliver til stadighed rystet over deres udtalelser.Denne “KULTURELITE”der mener knæfald for den mest formørkede ideologi på denne jord er fornuft ja ligefrem”Modigt”.
Jeg er sikker på at så snart profetens(PUHA)efterkommere,får magten her i landet,så vil det være samme”KULTURELITE”der først bliver kaldt til”Kammeratlig”samtale. jeg er sikker på de bliver et hoved kortere.
Revolutionen æder som bekendt sine børn!
Kommentar af karl3447 — søndag 7. marts 2010 @ 14:23
“Thomas Idegard må være sindssyg.”
- i hvert fald er denne person ude af stand til indse klokkeklare realiteter.
Eller måske han føler sig truet til at tie/fordreje sandheden? Det kunne jo også være en mulighed..?
Tænk engang, hvis muslimer blev udsæt for det, som Malmøs jøder udsættes for. Se, SÅ ville der med samme være headlines, først og fremmest i Mellemøsten, men selvfølgelig også i Politiken, Information, FN, diverse (selektive) menneskerettighedsorganisationer osv.
Men når det – igen igen igen – er jøder, der må finde sig i hatecrimes fra muslimer, tja, så ties der åbenbart mere end der tales.
Venstrefløjen er selvfølgelig fuldstændig tavse omkring nutidens jødeforfølgelser. For man kunne komme til at kritisere muslimerne i sådanne sager. Og det går virkelig ikke. For muslimer er de evige ofre ifølge venstrefløjen, og dette falske verdensbillede vil man jo helst ikke pille ved. Venstrefløjens ideolgi er grundlæggende baseret på en konstruktion af “ofre”. Og har først én gang konstrueret muslimer som ofre, ja, så kan det være svært/utroværdigt at ændre dette.
(der er faktisk mange muslimer, der tager afstand fra hetzen mod jøder. Heldigvis da)
Kommentar af Gert Madsen — søndag 7. marts 2010 @ 14:29
Jeg går selvsagt ud fra, at Ole Hyltoft snart modtager et sagsanlæg fra den altid saglige og redelige advokat Faisal A.Z. Yamani, hvor Hyltoft skal angre og undskylde sine udtalelser´.
Faisal Yamani kan jo ikke have, at der går en hr. Hyltoft rundt, som vover at sætte spørgsmålstegn ved tolerancen hos Malmøs fredselskende og dialogsøgende muslimer.
Kommentar af Gert Madsen — søndag 7. marts 2010 @ 15:00
@4, Als, du skrev “Mon ikke man kunne få en sådan finke dømt for injurier, fordi hun uberettiget fægter rundt med raciststemplet?”
Næppe. Pia Kjærsgaard har jo prøvet. Domstolen kom frem til at ordet “racist” er blevet udbredt til at betyde så meget forskelligt at det ikke kan være injurierende at bruge…
Synd for racismens virkelige ofre for de findes stadigvæk…
Kommentar af Vagn Henning — søndag 7. marts 2010 @ 15:08
Sandheden kan forsøges undertrykt alt det man vil – men den kan ikke i længden holdes skjult.
Hvad angår den islamiske måde at agere på, OGSÅ her i Norden, så vil denne fortsætte uanset hvem der siger hvad og den fører selv beviserne for hadet mod ikke-muslimer af alle slags frem i offentligheden.
I længden kan den, virkeligheden, ikke skjules.
Men det er interessant at studere hvilke metoder der anvendes for at fraholde omverdenen sandheden om det der foregår.
Og de mennesker der virker for denne er ikke mindst interessante at kigge nærmere på.
For hvordan bærer de sig ad med at lukke ører og øjne for det der foregår overalt i verden hvor islam og dens rettroende rejser til og slår sig ned ?
At være SÅ resistent overfor virkeligheden er virkelig værd at kigge nærmere på med en psykologisk/psykiatrisk optik.
Kommentar af Vivi Andersen — søndag 7. marts 2010 @ 15:53
http://www.180grader.dk/Politik/had-tvinger-joeder-ud-af-malmoe
Og en stor “tak” skal gå til Malmøs borgmester, Ilmar Reepalu, for fuldstændig at svigte byens jøder. Ja, ikke alene svigter han dem, han mener også, at man jo ikke kan regne med andet end jødeforfølgelse, som følge af Israels politik (som jeg i øvrigt finder legitim og nødvendig).
Se, dér er virkelig en borgmester-udtalelse, der vidner om omsorg for alle byens borgere. Inderst inde mener socialdemokraten Ilmar Reepalu vel, at Malmøs jøder et eller andet sted fortjener en straf for Israels “onde” handlinger.
Kommentar af Gert Madsen — søndag 7. marts 2010 @ 16:01
PS
Har nogle af Jer fået samme associationer som jeg får, når jeg ser på billedet af Thomas Idergaard, nemlig til Tariq Ramadan ?
Så vidt jeg har læst mig frem til konverterede Idergaard for nogle år tilbage, ligesom en vis englænder, til katolicismen.
Han har så ikke Allah og MO som vejleder, men Gud og Paven.
Kommentar af Vivi Andersen — søndag 7. marts 2010 @ 16:42
> 19 Reepalu er en borgmester der nærer racismen. Men “anti-racisterne” ser det ikke. Deres blik er rettet andre steder hen.
Kommentar af Niels P. — søndag 7. marts 2010 @ 16:56
19.Gert Madsen
Hvor er det mærkeligt at lægge mærke til hvordan historien har det med at gentage sig !
At det kan lade sig gøre i dag hvad der overgår jøderne i Malmø kunne ikke ske hvis ikke jorden var om jeg så må sige gødet for dette.
Efter 2. Verdenskrig var det forbundet med et og andet ubehageligt at omtale jøder på andre måder en som ofre og så videre.
Jeg husker som barn at der rundt omkring blandt de voksne blev talt om dette – men hvad der ville ske hvis man talte negativt, udover at blive kategoriseret som nazist aner jeg ikke.
Men blot at sige ordet jøde afholdt folk sig fra….shhh, det taler vi ikke om.
Er der nogen der aner hvad dette drejede sig om ?
Hvorfor er det sådan, at forsøges en relevant kritik af f.eks. zionismens/zionisters nutidige adfærd, så bliver der ballade ?
Gu` er islam og dens rettroende rædsomme – og jeg ville ønske dem hen hvor de hører hjemme.
Men kan vi ikke tale og skrive om den virkelighed der ligger omkring os, tale om de faktiske forhold, går det galt igen.
At Malmø´s befolkning vil have en borgmester der ikke støtter op omkring samtlige hans by´s borgere fortæller vel, hvilken vej udviklingen går ?
Mellemøstens konflikter er trukket herop til Norden.
Danmark med udsigt til at få Libanesiske tilstande er nok ikke helt urealistisk.
Kommentar af Vivi Andersen — søndag 7. marts 2010 @ 16:58
@ Niels P.
Ja, Ilmar Reepalu legitimerer i dén grad antisemitisme og overfald på jøder. Gud ved, om han ikke godter sig godt og grundigt, inden han går i seng hver aften? A la “jeg hader Israel, og min egen lille hævn er, at min bys jøder lider” ??
@ Vivi Andersen
Du behøver ikke tie over for mig, såfremt (?) du har et kritisk syn på zionisme. Så er vi såment bare uenige, men det er ok. Når zionisme idag kritiseres, så er der netop INGEN jøder, som laver optog, brænder biler af, begår hærværk, kræver undskyldninger fra danske dagblade, hyler op, osv. osv.
Så jeg mener bestemt ikke, at folk, som kritiserer zionisme, oplever problemer i den anledning (tværtimod).
I DAG bliver jøder ikke set på som “ofre”. Grunden til, at det går så galt i Malmø er også, at det er muslimerne, der konstrueres som “ofre”, og Malmøs borgmester Ilmar Reepalu er med i dette spil. Når man først er “offer”, så kan alle ens handlinger jo undskyldes. Med Reepalus udtalelser italesættes Malmøs jøder mere eller mindre som nogen, der har fortjent overgrebene som følge af Israels politik. Dermed har vi den “onde” (!!)
Kommentar af Gert Madsen — søndag 7. marts 2010 @ 17:22
Som jeg tolker Thomas Idergaards umiddelbart uforståelige udtalelse kan den kun give mening, hvis man antager 2 ganske bestemte uudtalte forudsætninger, nemlig 1) at de Malmøske muslimernes vold er en naturlig reaktion på Sverigedemokraternes kritik af samme muslimer, og 2) at deres valg af Malmøs jøder som mål for deres vold er en naturlig reaktion på Israels krig mod Hamas og Hezbollah i Mellemøsten.
Tilsyneladende er disse forudsætninger så dybt integrerede i det svenske main stream verdensbillede, at Thomas Idergaard ikke behøver at udtrykke dem eksplicit. Hans halvkvædede analyse af årsag og virkning glider jo uden videre ned hos TV værtene, forstår jeg, uden dog selv at have set programmet.
Jeg tror altså ikke at han mener, at Sverigedemokraterne forfølger jøderne. Det ville være for nemt at tilbagevise faktuelt og blot udstille ham selv som en simpel narrehat. Nej, jeg tror det er langt værre. Jeg tror det er udtryk for, at den pæne main stream svensker uden videre refleksion accepterer vold som den naturlige reaktion på kritik i en demokratisk debat, og at Israel bør lade sig udslette for fredens skyld.
Kommentar af monse — søndag 7. marts 2010 @ 17:47
23.Gert Madsen
Nej, jeg har ikke selv nogen kritik at komme med angående Zionismen og dens tilhængere dertil ved jeg ganske enkelt for lidt og for overfladisk om området.
Men netop fordi det lader til de Mellemøstlige forhold er trukket helt herop i de nordiske lande og kan vi ikke negligere disse, da de vil komme til at berøre os endnu mere fremover end hidtil.
Jeg føler mig trist over denne udvikling, da vi som befolkninger ikke selv ville have valgt at trække de Mellemøstlige konflikter ind i vores lande, men har fået dem “foræret” sammen med indvandringen hertil af muslimer fra de arabisk-islamiske lande.
Kommentar af Vivi Andersen — søndag 7. marts 2010 @ 18:10
Nå, nu fik jeg set programmet. Jeg burde naturligvis have set det hele inden min kommentar ovenfor. Jeg forholdt mig kun til det anførte citat i posteringen. Den efterfølgende diskussion mellem deltagerne kan faktisk godt give det indtryk, at det der menes er, at Sverigedemokraterne er med på jødeforfølgelserne, især den kvindelige deltager synes at nære denne opfattelse. Dog tror jeg stadig at Thomas Idergaard selv faktisk udtaler sig på grundlag af de præmisser, jeg nævte før.
Den anden mandlige deltager kommer iøvrigt med nogle interessante udtalelser. Han forsvarer sin ret til at kritisere Israel og USA uden at blive beskyldt for at være hverken jøde- eller USA-hader. Det er jeg enig med ham i. Man må så håbe at han også vil anerkende Sverigedemokraternes ret til at kritisere muslimernes dokumenterbare negative indflydelse på det svenske samfund, inklusive Malmø, uden at beskylde dem for at være racister.
Iøvrigt vil jeg karakterisere hele diskussionen i dette program som en slem omgang “katten om den varme grød”. Hvis mine forsøg her på at tolke det sagte viser sig ikke at ramme helt præcist anser jeg mig for delvist undskyldt, for det er dælme svært at finde hoved eller hale i det de siger.
Kommentar af monse — søndag 7. marts 2010 @ 18:53
@Vivi Andersen
Historien har forandret, hvordan man ser på jøderne. Under Holocaust var de ofre, nu for en del årtier siden forandrede de sig til vindere.
Vindere, fordi jøderne etablerede et demokrati og opbyggede en gold ørken til et frodigt samfund med i dag verdens højeste gennemsnitlige uddannelsesniveau pr. indbygger. Alt dette med en hastighed, ingen troede mulig.
Vindere, fordi israelerne imod alle odds overlevede og vandt alle de krige, startet af araberne i fællesskab, også selv om fjenderne i værste fald talte 1:11 og havde moderne, tidssvarende udstyr, modsat israelerne (der eksempelvis ikke ejede en eneste panserværnskanon under uafhængighedskrigen i 1948). At de fik gratis militær bistand fra amerikanerne er en opdigtet skrøne, fordi så mange danskere simpelthen ikke kan forestille sig, hvordan det ellers har kunnet lade sig gøre at vinde under de omstændigheder. Hvis man kender lidt til mellemøstens historie, vil man vide, at Israel gennem tiderne ikke har haft specielt trofaste alliancepartnere. Faktisk uhyre upålidelige, når det kom til stykket (pga. arabernes olie naturligvis). Israel har måttet klare sig selv hele vejen igennem.
Læs på wikipedia for et overblik.
Vindere, fordi de overlevende fra holocaust var blevet realistisk tænkende (ikke nogen dårlig egenskab, hverken for politik eller diplomati) og i et land omgivet af militært set meget stærke fjender har klaret sig i gennem alene på stædighed, flid, omtanke og intelligens.
At være en vinder ligger som begreb meget fjernt fra dansk tankegang – vi må absolut holde med taberne, uanset om det er rimeligt eller ej. Se blot mediedækningen af mellemøsten.
Kommentar af martin richardt — mandag 8. marts 2010 @ 22:51