mandag 28. august 2006
Dagens P1debat var for en gangs skyld værd at lytte til. SFs medieordfører Holger K. Nielsen og Skyradio-direktøren Kasper Kryger var gæsterne i en debat om statsstøtte til medierne. Holger K. Nielsen var naturligvis for statsstyring, og der var ikke gÃ¥et mange sekunder før han begyndte at recitere Berlusconi-rutinen. Hans modpol var ikke decideret uenig i betragtningerne, og Holger troede et kort øjeblik han havde fundet en politisk kampfælle… Han blev klogere.Â
Fra Skal de gamle medier have statsstøtte? (P1debat, 28/8-06, 18 min).
Holger K. Nielsen: Det du siger, det er jeg helt enig med dig i, det var en stor fejl at der bare skulle penge i kassen på det tidspunkt, og det var jo, det blev jo så formålet.
Eva-Marie Møller, P1: Det besluttede I politikere jo.
Holger K. Nielsen: Ja, det var nu ikke mig der besluttede det, det var jo [griner afvæbnende] det var dem udenfor – det var Brian Mikkelsen.. [afbrydes]
Kasper Kryger: - Det var det faktisk ikke. Det blev aftalt i den forrige forligskreds, som bestod af SF, CD og den forrige regering.
Holger K. Nielsen: Jov, men vi har faktisk hele tiden lagt meget vægt pÃ¥… [afbrydes]
Eva-Marie Møller, P1: - Holger K. - du var jo med i det!Â
Holger K. Nielsen: [fortsætter uantastet]… skønhedskonkurrencer, sÃ¥hh… [afbrydes]
Kasper Kryger: - MÃ¥ jeg have lov at afbryde, det er ikke helt rigtigt. Den gamle medieaftale fra 2000, der besluttede CD, SF og den gamle regering bestÃ¥ende af Radikale og Socialdemokraterne, at en fjerde kanal skulle gives pÃ¥ skønhedskonkurrencen, men den femte kanal skulle sælges pÃ¥ auktion for det højstbydende beløb, samtidig med at kanalen skulle bryde nyhedsmonopolet. Det er lidt selvmodsigende – det er bare den politik som den nuværende regering har videreført. Men kimen til den her aftale… [afbrydes]
Holger K. Nielsen: - Ja, men jeg kan sige det var ihvertfald ikke noget vi insisterede meget pÃ¥, pÃ¥ det tidspunkt., sÃ¥dan vil jeg sige det…
Kasper Kryger lød i det hele taget som en fornuftig mand.
kaster Kryger: … statsstøtte er i det hele taget med til at forvride markedet, og gÃ¥r ind og skaber problemer, for helt principielt er det min holdning at i et demokratisk land der er det vigtigt at medierne er afhængige 100 pct. af borgerne, af brugerne, læserne, seerne og lytterne, og ikke afhængige af den statsmagt, som det er mediernes opgave at kontrollere.
Eva-Marie Møller, P1: Er det ikke rigtigt Holger, at i et frit samfund, i et demokratisk samfund der skal medierne ikke være afhængige af det politikerne bestemmer?
Holger K. Nielsen: Ja, men der synes jeg Italien er et meget godt eksempel pÃ¥ hvordan Berlusconi, som havde en meget stor magt over de kommercielle medier, da han besluttede sig for at blive politiker, der var han i stand til at – vil jeg pÃ¥stÃ¥ – at købe sig posten som statsminister i Italien…
Holger K. var tydeligvis presset, og det blev aldrig til et sammenhængende forsvar for hverken mediestøtte eller licenstvang. Tættest kom han i slutningen, hvor han begrunder nødvendigheden af statskontrollerede medier….
Holger K. Nielsen: … medierne har stor betydning for hvad der er i vores hoveder, hvordan vi tænker, altsÃ¥ vores bevidstheder ikke.
5 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Enig – Kasper Kryger lyder ikke dum. Han er selvsagt nødt til at være lidt mere realistisk og tæt pÃ¥ borgerne – kunderne – for han kan jo ikke bare hente flere penge i den store fælles kasse, nÃ¥r det kniber…
Og Holger K. – ja, at hans hukommelse er selektiv er ikke noget nyt.
Kommentar af freshair — mandag 28. august 2006 @ 20:04
Principielt har Kasper Kryger ret…men med en tilføjelse: at medierne skal ogsÃ¥ være 100% uafhængige af kapitalen/penge hensyn. At en avis skal sælge nyheder er et problem for den journalistik og den vinkling som en historie fÃ¥r. det har vi jo et glimrende eksempel pÃ¥ i vores formiddages blade, som ikke engang er sÃ¥ rabiate som de udenlandske (endnu). Jeg ser det som et medie-problem at jo mere hysterisk og føleses-betonet en historie er “Se, de bomber jo civile” jo mere sælger den og jo mere bliver den “vinkel” skubbet. MÃ¥ske ikke engang fordi man synes der er synd for “dem der bliver bombet” men fordi det sælger sgu’da ad helvede til derud’af”
Dernæst er der direkte pengeinteresser bag mange aviser. Berglingske Tidende var MEGET pÃ¥faldende tavs omkring kritik af den Danske Bank…især siden af Banken vistnok havde en hel del penge pÃ¥ spil i avisen.
Man kan ikke komme uden om, at medierne sælger en vare som efterspørges her og nu, kan ikke lagres og som skal “sælges” sÃ¥ hurigt som muligt, men man gøre klogt i, at erindre dette nÃ¥r man ser pÃ¥ mediernes fremstilling af deres vinkel pÃ¥ nyhederne.
Den pekunære side af medierne er ligeså slem som den åbenlyse politiske, idet det skævvrider og vinkler historierne.
Journalister ynder at betegne sig selv (pÃ¥ bedste sselv-ophøjet vis) som “demokratiets vagthunde” men der er ingen som har givet dem dette hverv og (hvad vigtigere er) hvem vÃ¥ger over vagthundene ?
Jeg ser dem mere som sladder-kællinger der faldbyder “nyheder” pÃ¥ torvet efter devisen :”den der vil betale”.
Hmmm…”end of rant”
Kommentar af Vantroende — mandag 28. august 2006 @ 21:30
If you don`t read the paper you are not informed
If you do read the paper you are misinformed….
Mark Twain.
Se flg. og bliv overbevist :
http://www.aish.com/movies/PhotoFraud.asp
Kommentar af Preben Svensson — tirsdag 29. august 2006 @ 21:43
Politiske holdninger til side har Holger K. altid lydt forvrøvlet, uforberedt og usammenhængende i sin argumentation. Jeg tror, det skyldes det faktum, at manden ganske enkelt ikke er særlig intelligent. Det tog SF alt for mange år at indse, og tak for det!
Kommentar af S. — onsdag 30. august 2006 @ 00:37
ha,ha,ha – du er altsÃ¥ for ubarhjertig at skrive Holger K ud sÃ¥dan :
Holger K. Nielsen: … medierne har stor betydning for hvad der er i vores hoveder, hvordan vi tænker, altså vores bevidstheder ikke.
Hvilke medier har gjort Holger K sådan i hovedet ?
))))))))))))
Kommentar af steen — torsdag 31. august 2006 @ 04:53