fredag 28. december 2007
Fra Politiken, 24. december. Sune Skadegaard Thorsens bedre halvdel, Mira om Yallahrup Færgeby – Magten over dansk humor.
“Ud over en ordentlig omgang numsehumor, der i høj grad appellerer til børn og barnlige sjæle, har Yallahrup Færgeby afspejlet, hvordan magt og diskrimination spiller sammen i samfundet. Ikke kun har vi set en opdeling af hvide og ikke hvide, som det sker i samfundets fælles bevidsthed; nu er der også skabt licens for majoriteten, hvide danskere, til endnu en gang at insistere på en selverklæret ret til – i ytringsfrihedens misforståede og groft misbrugte hellige navn – at måtte mobbe minoriteten. Med DR 2’s Yallahrup Færgeby har majoriteten endnu en gang slået fast, at det kun er majoriteten, der bestemmer spillereglerne for fællesskab, adgang til danskhed, definition af danskhed, definition af minoriteterne, hvordan medierne repræsenterer minoriteter, samt hvad der skal opfattes som humor.
I sin skildring af indvandrere og danskere som adskilte og uforenelige kategorier er Yallahrup Færgeby kommet til at stille skarpt ind på den problematiske og diskriminerende diskurs om danskheden, der snart har plaget dansk offentlig retorik i en række pinlige årtier. Danskernes fokus på menneskers stamtavle og antal af generationsled (forhold, der bør høre hjemme i dyreavl og nazistiske ideologier) er også her kommet til udtryk. Indvandrere er konsekvent dem, der har mørkt hår, brune øjne og ofte ‘mørk’ hud. Danskere er konsekvent hvide. Selv om det er ganske tabubelagt at italesætte forskellen eksplicit, så er det alligevel disse kriterier, vi ser og oplever dag ud og dag ind i alle slags medier, sprogbrug, politik m.m.. Det er ikke hvide svenskere, der kaldes udlændinge; ej heller andre hvide europæere. Man kaldes indvandrer, når man ikke er hvid nok…
Uanset at der ikke røres åbent ved racediskussionen, er det alligevel langs race- og farveskel, at den sproglige udelukkelsesproces forløber... Når ikke hvide omtales, bruges der et hav af begreber for at skelne (læs: skabe skel) – indvandrere, tosprogede, nydanskere, 2. g’ere, perkere og lignende. Selv adoptivbørn skal beskrives ud fra farve og raceskala… Implicit i den måde at omtale ikke hvide er en grundlæggende holdning om, at ikke hvide ikke også kan være danskere.
Tænk bare på indvandrerbander. Hvornår er det, vi synes, at en gruppe er en ‘bande’? Er det hver gang, der er mere end to ikke hvide drenge sammen på et offentligt sted? Hvad med en synligt hvid Gustav, Frederik og Mark? Ses de som en bande, når de sammen spadserer ned ad Strøget? Og hvad med Brian, Ronny og Johnny?
Hvordan kan det være, at man både kan skelne og nuancere i forhold til dem, men ikke i forhold til to eller flere ikke hvide drenge? Hedder de Ali, Hassan eller Jonathan, Markus og Kim, ja, så er det en indvandrerbande, når de ikke er hvide…
Den racebetonede samfundsopdeling i, hvem der må være en del af fællesskabet og blive kaldt dansker (de hvide), og hvem der ikke må (de ikke hvide), skaber flere problemer. Et af problemerne er racediskrimination. Nationalitet må nemlig ikke bestemmes på basis af race. I hvert fald ikke, hvis vi skal rette os efter de internationale menneskerettigheder, som vi bryster os af at holde i hævd.
Med den herskende retorik og definitionskonstruktion og bliver en meget stor andel af danskere i det danske samfund automatisk holdt ude fra et dansk fællesskab, hvad det så end er… Det er på tide at acceptere, at der er rigtig mange danskere, der ikke er hvide. Det er helt normalt.
Alligevel opleves det, at film- og teaterinstruktører ikke mener, at det er ‘troværdigt’ at lade ikke hvide danskere spille Gorm, Frederik eller Hamlet.…En dansker kan åbenbart kun være hvid. Selv om vi lever i år 2007 og midt i globaliseringen, fastholdes et primitivt og arkaisk billede af et Matador-Danmark, hvor magtstrukturen er kridhvid…
Den slags tænkning, tilsigtet eller ej… er ikke alene diskriminerende, det er racediskriminerende… Alle disse er eksempler ikke på direkte personlig diskrimination – men på strukturel diskrimination. Strukturel diskrimination er noget, vi alle kommer til at deltage i – om vi vil det eller ej. Det er en del af kulturen og sprogbruget, af den fælles bevidsthed. Det er traditioner, måder man er vant til at gøre ting på, historiske opfattelser… Det er… også en måde at fastholde en hvid magt på.
Yallahrup Færgeby er bare som så mange andre. Den hvide magtstruktur bestemmer indholdet, hvordan mennesker portrætteres…
Vinklingen afspejler en gammel kolonial tænkning, hvor ikke hvide opfattedes som mindre humane, ikke rigtige mennesker og så sandelig ikke individer. Det var det menneskesyn, der muliggjorde danskernes store handel under slaveriet.“
Mira blev cand. mag. i Feminist and Postcolonial Discourse på Københavns Universitet, og hun kan da også sin Edward Said: ‘majoritetsmedietæsk’, ‘pan-etnificering’, ‘definitionskonstruktion’…
The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/wp-trackback.php?p=5331
38 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Lidt har hun ret – f. eks. kaldes de sidste års ændringer i udlændingelovgivningen for stramninger og ikke reformer – fremmedhadere er danskere der er imod løssluppen indvandring – men ikke fremmedkulturelle islamister der kræver halalkød i institutionerne.
Kommentar af Christian Lindhardt-Larsen — fredag 28. december 2007 @ 16:40
Så racefikseret at man mistænker hun har problemer med ikke selv at være “hvid”
http://lawhouse.cmsup.dk/?ID=254
Kommentar af Steen — fredag 28. december 2007 @ 16:52
rart du også kan citere nogle fornuftige engang imellem:)
Kommentar af Allan — fredag 28. december 2007 @ 17:50
Der er vist flere faktuelle ting, den gode Mira har fået helt galt i halsen:
A:
Den store danske handel under slaveriet. Mig bekendt havde Danmark ikke ret mange eller særligt store kolonier under slaveriet. Desuden benyttede Danmark sig ikke i særligt udbredt omfang af slavearbejdskraft. Andre europæiske lande var langt værre.
Tværtimod har vi i Danmark (hov, nu er jeg vist ekskluderende, undskyld Mira) en tradition for at være skeptiske overfor store organisationer eller lande, som f.eks. EU, da Danmark før er kommet i klemme, når de store lande syntes, at de skulle udvide deres indflydelse.
B:
Så vidt jeg ved var formålet med Yallahrup Færgeby at sætte fokus på fordomme overfor indvandrere, og der bliver vist gjort grin med både “de hvide” og “de mørke” i julekalenderen. At Mira kan få Yallahrup Færgeby til at være et udtryk for dansk racisme, må være en gåde for de fleste.
C:
Mira glemmer helt, at man ikke kun kan have en overlegenhedsfølelse qua sin hudfarve, men også kan have den gennem sin religion. Det er jo derfor vi ser mennesker spænde bomber om livet på sig selv, og detonere dem og sig i store menneskemængder. Disse selvmordsbombere deler jo netop verden op i rene og urene, troende og vantro og deler dermed en tankegang, som ikke er så fjern endda fra kolonitiden.
Kommentar af Henrik — fredag 28. december 2007 @ 17:53
Lærebogseksempel i kulturrelativistisk argumentationsteknik. Ikke uden underholdningsværdi.
Kommentar af Anna Lyttiger — fredag 28. december 2007 @ 19:32
@ Allan
Hvis hun er så “fornuftig,” og Yallahrup Færgeby er så “racistisk,” hvor kan det så være, at stort set alle de muslimske debattører ovre på Helen Latifis og Gülay Kockbays blogs synes, at serien er noget af det sjoveste, de længe har set?
Jeg vover næsten ikke sige det, men kunne det være fordi, Mira Chandhok Thorsen er knald i låget?
Kommentar af Jørgen — fredag 28. december 2007 @ 19:52
Jeg skammer mig over en del universitetsfeminister. Også Mira
Hun skammer sig over at Gorm den Gamle ikke var indianer, at Holger Danske ikke er mørkebrun og har en bedstefar i Iran. At Emil fra Lønneberg ikke er kineser og at Karen Blixen ikke var masai. Men det er squ svært at lave om på historien også selvom der i stor stil forsøges på teatre og film.
Det må være et problem at være så fikseret på farve og racer som Mira er. Hvilket ekstremt selvhad hun udstiller. Desværre er det os der betaler hende for at lukke alt det selvhad ud. Hvornår ser vi eksempler på at der lukkes andet ud fra danske universiteter?
Mira trænger til en personlig dekonstruktion.
Kommentar af Janne — fredag 28. december 2007 @ 19:58
“Vinklingen afspejler en gammel kolonial tænkning, hvor ikke hvide opfattedes som mindre humane, ikke rigtige mennesker og så sandelig ikke individer. Det var det menneskesyn, der muliggjorde danskernes store handel under slaveriet.”
For det første så er det på grænsen til racisme, når Mira implicit hævder hvide i kraft af deres etnicitet er disponeret for slavehold. Alle større civilationer holde slaver, her udskiller europæerne sig dog som den første kultur, der afskaffet slaveriet.
Kommentar af DMX — fredag 28. december 2007 @ 20:03
“Det var det menneskesyn, der muliggjorde danskernes store handel under slaveriet”
Mig bekendt er det da “sorte” mennesker der har opfundet slaveriet, indført det først og sågar bibeholdt det længst.
Den “hvide” mand var bare bedre til det.
Så tankegangen kan da føres tilbage til den sorte mand i afrika uanset om det ikke lige passer ind i Mira-pigens verdensbillede.
Kommentar af jh — fredag 28. december 2007 @ 20:10
Vi befinder os sgu da’ i Danmark – jeg er dansker, jeg har blå øjne og lyst hår, må det være mig tilladt at føle mig hjemme på skaldede 45.000 kvadratkilometer ler og sandbund. Jesus – hvor har du det nemt din lille salon-muslim, tak bl.a. danskerne og den civiliserede kristne verden for at du overhovedet har fået et chance for uddannelse og ikke mindst livet!!!
Du er ynkelig – som de fleste mulimmer!
Kommentar af Henny — fredag 28. december 2007 @ 20:11
Endnu et offer for de oprindelige indbyggere af dette land ?
Hun burde se nærmere på egne projektioner, før hun igen har ærinder i samme retning.
For den eneste det er lykkedes hende at fremstille usympatisk er hende selv.
Skulle tilfældet være at hun foruden at tilhører en anden race end den hvide også er muslimer kan det oplyses, at nogle af de allerværste – historisk som nutidigt – slavehandlere og slaveholdere var/er folkene i den Islamiske verden.
Med hensyn til Danmarks og Danskernes historie så ER den som den ER.
At udlægge denne på teater og film med hvide skuespillere kan jeg ikke se skulle være primitivt.
De af hende nævnte historiske personligheder var hvide, de var danskere og at fremstille disse således skulle være med til at cementerer HVID MAGT er pjanket.
Når hun nu har så forfærdeligt ondt ved Danmark fra starten af ikke blev befolket med mørklødede burde hun måske overveje OM det er det rigtige sted hun opholder sig ?
Danmark blev altså befolket af den Kaukasiske stamme.
Det kan selv ikke hun lave om på, hvor rasende hun end er over denne kendsgerning.
Kommentar af Vivi Andersen (islamofob) — fredag 28. december 2007 @ 20:53
Det er sgu da den ene tåbe efter den anden der kryber ud af de marksistiske hjernevasknings centraler ….Gudfader en tosse.
Kommentar af whodares "islam skaber tabersamfund" — fredag 28. december 2007 @ 21:09
http://www.christianaction.org.za/articles_ca/2004-4-TheScourgeofSlavery.htm
http://www.frontline.org.za/books_videos/sti.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/African_slave_trade
Disse links har lidt andet end artiklen i Politiken byder på.
Kommentar af Peter Buch — fredag 28. december 2007 @ 22:03
“Tænk bare på indvandrerbander. Hvornår er det, vi synes, at en gruppe er en ‘bande’? Er det hver gang, der er mere end to ikke hvide drenge sammen på et offentligt sted? Hvad med en synligt hvid Gustav, Frederik og Mark? Ses de som en bande, når de sammen spadserer ned ad Strøget? Og hvad med Brian, Ronny og Johnny?”
Kald mig bare halvracist og fordomsfuld,men jeg vil(meget) hellere
møde Gustav,Frederik og Mark,halv fire på ethvert strøg,eller
udenfor enhver beværtning halv fire søndag morgen,end jeg vil møde
Ali,Hassan og Mustafa samme sted.
Og det er noget så simpelt som spørgsmålet om at opleve knivstikkeri,
grov vold eller anden lemlæstelse,med fare for at miste førligheden
som får mig til at være så simpel og “primitivt” tænkende.
Uden endda at have en høj uddannelse,er jeg i stand til at læse og
forstå kriminalstatistikker. Jeg tvivler på at den citerede
kvinde evner ret meget ,ud over at mangle humor .
Færgebyen rummede faktisk en pæn spandfuld ironi,og var ikke uden
en befriende humor,som den dyre dame kunne lære en del af.
Ubegribeligt vi bruger store summer på videreuddannelse af snæversyn
Kommentar af Henrik -patriot — fredag 28. december 2007 @ 23:11
Jo, det er ganske givet korrekt, at vi danskere er mere tilbøjelige til at opfatte svenske indvandrere som danskere – og altså ikke som indvandrere. Min egen oplevelse er ikke, at det skyldes mørkere hudfarve, men snarere at særligt somaliske og palæstinensiske mænd (der alle dage hænger på gaderne i Kbh NV – har de ikke noget arbejde?) opfører sig dumt, er voldelige, taler grimt og mangler respekt for GRUNDLIGGENDE DEMOKRATISKE PRINCIPPER og holder deres kvinder gemt væk under en sort teltdug.
En af mine bedste venner er sort, og jeg har sågar et par venner fra mellemøsten, og ingen af dem opfatter jeg som “indvandrere” – netop fordi de overholder samfundets spilleregler, ikke er aggressive, men forstår at løse problemer på en civiliseret måde, ligesom det er muligt at føre en samtale med dem, der ikke inkluderer “walla” eller “fuck din mor”. Glemte jeg at sige, at de er frafaldne muslimer..?
Til Allan og alle jer andre, Scott Ott: ‘Bhutto Killing Puts EuroLeaders On Notice: Time to Choose’ (via http://www.littlegreenfootballs.com)
http://scottott.townhall.com/g/fafc3cf4-de2a-44f4-8d81-0c2cea8ab5dd
Hvor Islam blomstrer følger mentalt fordærv, død og ødelæggelse.
Kommentar af Obecalp — fredag 28. december 2007 @ 23:36
Måske denne Mira seriøst skulle overveje at kravle tilbage i det hul, hun kom fra.
OT: Egyptisk parlamentariker blander sig i Sarkozys private ferie med sin kæreste på et egyptisk hotel og kalder det accept af officiel prostitution.
http://jp.dk/arkiv/?id=1215358
Kommentar af Johansen — lørdag 29. december 2007 @ 00:27
Hun må mindst have fået 11 med multikulturel pil opad, da hun studerede “Feminist and Postcolonial Discourse”.
MVH
Jakob
PS: Jeg har fundet et sted vi kan spare i uddannelsessystemet uden at vi mister noget af værdi; luk studier i “Feminist and Postcolonial Discourse”!
Kommentar af Jakob — lørdag 29. december 2007 @ 06:23
Hvorfor mon Mira ikke kigger på hvordan kristnes vilkår er i muslimske lande eller hvordan kvinder har det i muslimske lande? Hun er jo dog feminist, eller?
Kommentar af Janne — lørdag 29. december 2007 @ 08:21
Mira har fået arbejde på Politiken, fordi Mira godt kan li chokolade.
At det af den grund er nødvendig for hende at kalde alle vi andre for racister at kun endnu et sørgeligt bevis på, at røvens veje er uransagelige.
Kommentar af Bodil. — lørdag 29. december 2007 @ 08:42
Igen skal vi danskere med kulturelle rødder i Danmark tilbage fra vikingetiden undergraves af “bedrevidende” hyklere.
“Danske og ikke-danskere”
“Ikke hvide nok”
Hvad med at se på muslimernes (ikke indvandrerne generelt) holdning med MUSLIMER – VANTRO ?
Mon ikke netop DET er racisme på højeste plan ?
Kommentar af Dansk Realist — lørdag 29. december 2007 @ 09:20
Grunden til, at jeg så sjældent skriver her, er, at vi alle sammen er så forbandet enige. Jeg ved det, det er perverst, men jeg kommer næsten til at længes efter mavepusterens kommentarer.
Kom nu, Allan, provokér os!
Kommentar af Jørgen — lørdag 29. december 2007 @ 10:37
Jørgen: Det er så bare sørgeligt, at det eneste modspil her på siden kommer fra en intellektuel dværg. Jeg håber, at du får mere modspil i den famøse “virkelige verden”.
Kommentar af Obecalp — lørdag 29. december 2007 @ 13:15
Her er en munter satire over humanistisk forskning.
Team Antonsen – Linguist Ødegård (English subtitles)
http://www.youtube.com/watch?v=pR0p4dyvH-k
Kommentar af Jens Lauesen — lørdag 29. december 2007 @ 14:52
@ Obecalp
Den “virkelige” verden? Den slags befatter jeg mig kun nødigt med.
Men jo, du har ret: Det er for sølle, at man er henvist til at trygle venstrefløjens svar på det absolutte vakuum om modspil. Kan vi ikke gøre et eller andet for at lokke ham her, eller måske sågarham her, til at deltage i vores diskussioner?
Enighed er s’gu så kedsommeligt.
Kommentar af Jørgen — lørdag 29. december 2007 @ 15:42
@ Obecalp
Sorry, der gik noget galt. Her er linksne til et par værdige modstandere im Klartext:
http://www.henningholm.org
http://engelbreth.weblog.dk
MVH
Kommentar af Jørgen — lørdag 29. december 2007 @ 15:47
19
Bodil
Du har nu også sådan en pæn måde at sige tingene på. *GG*
Kommentar af Janne — lørdag 29. december 2007 @ 17:16
Gud fader bevares, ikke en eneste reference til hvordan hendes latterlige opdigtede fantasier kommer til udtryk i virkeligheden.
Det er ren teori, og som sådan gratis, da man jo ikke skal argumentere.
Kommentar af DaLi — lørdag 29. december 2007 @ 17:24
“Strukturel diskrimination er noget, vi alle kommer til at deltage i – om vi vil det eller ej. Det er en del af kulturen og sprogbruget, af den fælles bevidsthed. Det er traditioner, måder man er vant til at gøre ting på, historiske opfattelser… Det er… også en måde at fastholde en hvid magt på.”
Fint eksempel, pure gratis påstande uden reel reference til virkeligheden, det man i samfundsvidenskabelig forskning kalder empiri.
Kommentar af DaLi — lørdag 29. december 2007 @ 17:28
Det er i Danmark forbudt at demonstrer hvis man er maskeret, jf straffelovens § 134 stykke b, det betyder at det i Danmark er ulovligt for burkaklædte muslimer at deltage i demonstrationer. Mira har ret vi lever i et dybt racistisk samfund med de blåøjede kristne som forulemperne.
Fy skam jer…
Kommentar af Christianity — lørdag 29. december 2007 @ 21:17
@ Jakob (#17)
“Hun må mindst have fået 11”
Da Mira er 1: ikke-hvid 2: kvinde 3: med et venstreorienteret verdensbillede, må hun så sikkert som amen i kirken have fået mindst et par 13-taller. Det at hun ikke har lært at argumentere og ikke kan sin historie er ikke nogen hindring for dette.
Kommentar af Mallebrok — søndag 30. december 2007 @ 08:31
@ Jørgen (#6)
“Hvis hun er så “fornuftig,” og Yallahrup Færgeby er så “racistisk,” hvor kan det så være, at stort set alle de muslimske debattører ovre på Helen Latifis og Gülay Kockbays blogs synes, at serien er noget af det sjoveste, de længe har set?”
Det er fordi de har afkodet den helt korrekt. Den er en romantiseret og infantiliseret leflen for muslimske ghettoer, og DR2s intentioner har hele vejen igennem været at lave promuslimsk propaganda forklædt som en julekalender.
Men Mira Chandhok Thorsen – det kunne ligne at hun har indiske rødder, og så er hun muligvis slet ikke muslim. Hvis det er sådan, kan det være en del af baggrunden for at hun ikke synes serien er sjov.
Kommentar af Mallebrok — søndag 30. december 2007 @ 08:49
Jeg så afsnittet med imamen, der spændte tidsindstillede bomber på de to perkere. Imamen fik pludselig travlt med at komme hjem. — Bang, og imamens bolig eksploderer. Årsagen er, at perkerne ikke er ordentlig instrueret og derfor afleverer bomberne tilbage til imamen. Moralen: Perkerne er skam gode nok, men vildledes fordi vi ikke er gode nok til at integrere dem.
I øvrigt var bibliotekaren ikke engang en parodi på den politisk korrekte integration, men som skåret ud af virkeligheden.
Kommentar af Menig 442 — søndag 30. december 2007 @ 11:05
Hun er dybt krænkende overfor min kone, og mange andre indvandrere. Min kone har arbejdet fuldtids i 3 ud af de 4 år hun har været i landet, og har på tre år bestået 4 deleksaminer af medicinstudiet, bestået den “svære” danskprøve 3, og samtidigt arbejde fuldtids som hospitalslæge.
Det er ikke indvandrere eller indvandrerbander vi har problemer med, det er muslimer og muslimske bander. Så længe hun projicerer problemet over på uskyldige mennesker for at få sit forskruede verdensbillede til at passe til virkeligheden, er hun uvederhæftig, løgnagtig, og en intellektuel undermåler der ikke burde have professionel adgang til medier. Hun burde henvises til læserbrevssiderne.
Hvordan hun kan synes at vi – den oprindelige danske befolkning, opdeler verden efter hudfarve er en gåde, specielt fordi hun forsvarer racisme forklædt som religion i form af islam. Vi angriber den racistske supremacistiske ideologi islam, uanset hvilken hudfarve udøveren har, Imam Pedersen har fået en del verbale høvl her og andre steder. Der findes ingen, heller ikke Hitlers mest rabiate, der i den grad opdeler verden i rene og urene som islam. En danskers angreb på en muslim eller islam – selv det mindste – registreres som racisme og rapporteres vider til Beates tankepoliti i Wien, og intet angreb fra islamisk/muslimsk side rapporteres. Husk den undertrykte rapport der dokumenterede at antisemitsime i Europa var en muslimsk sag. Trods det er der meget få tilfælde af racisme årligt i Danmark, og hvis man går sagerne efter, kan omkring 3/4 afvises som hjernespind.
Gad vide om hun kender de menneskerettigheder (FN’s eller de muslimske – Cairo erklæringen) som hun bruger til at underbygge sit vrøvl med, eller er det ligesom allan, der prøver at underbyggge vrøvl ved at postulere bestemmelser der ikke findes, eller fortolke dem til det stik modsatte af hvad der står?
Kommentar af PeterK — søndag 30. december 2007 @ 13:26
Hvor skal man starte? Egentlig gider jeg ikke, men dette er så tosset, at det ikke bare kan lades stå uimodsagt.
1. Gimpen er modstander af ytringsfriheden. Det står klart og tydeligt allerede i starten. Ytringer skal skal begrænses til ikke at omhandle minoriteter, som åbenbart har krav på at blive fritaget for kritik. Hun fatter ikke at ytringsfriheden (herunder retten til at udtale sig kritisk om folk, man er uenig med) er grundlaget for demokratiet og det samfund som hun i overflod nyder godt af.
Hvad angår det fis om, at danskere er hvide og indvandrere ikke er hvide. Ja for helvede. Danskere er hvide. Jeg ved godt at Mira og hendes venner har det svært med virkeligheden, de foretrækker, at opstille den ideelle verden hvor alt er som de ønsker det. Fakta betyder intet for dem.
Men fakta betyder noget for os andre, og faktum er, at danskere er hvide. Vi kommer af en hvid slægt og er man mørk i huden er der intet forkert i, at antage at personen er indvandret eller, i få generationer, kan spore sin familie tilbage til indvandrere sydfra. Dat er FAKTUM, kælling, ikke racisme. Men Mira vil hellere bilde os ind, at Danmark altid har været multikulturelt, det ses tydeligt når hun brokker sig over at Hamlet spilles af en hvid mand! Historisk korret teater hører nemlig ingen steder hjemme i Miras verden, hun foretrækker den politisk korrekte udgave. Helst skal vi bilde hele befolkningen ind, at verden så helt anderledes ud end hvad historiebøgerne siger. ‘Historiske opfattelser’ my ass. Hør nu her, Mira. Historien er ikke relativ den er faktuel, Danmark var nær ved 100% hvid indtil for få år siden, ikke mindst på Hamlets/Shakespears tid. At din historieopfattelse indeholder en muslimsk afrikaner som kong Kristian er ganske simpel forkert og for dum. Ønsker man at lave en alternativ teaterforestilling er det fint, men man skal sgu ikke klantre folk for at lade deres skuespil afspejle virkeligheden.
Mira ser racister alle steder og hun brokker sig konsekvent over at Danmark er strukturelt nazistisk, men den eneste som er nazist er hende og hendes ulækre historieforfalskning og konsekvente fokus på race. Hun er så langt ude, at hun sandsynligvis må være af svensk afstamning.
Hvad er det egentlig hun vil? Skal vi fuldstændig droppe at opdele folk i grupper? Skal vi forbyde reklamebureauer at opdele folk i segmenter? Skal vi uddele kørekort og folkepension til børn? For det er jo racistisk at fokusere på folks alder eller deres købekraft og præferencer.
Og så har vi jo hendes modstand mod traditioner og fælles bevisthed, den absolut dummeste del af en kronik som ellers nærmer sig loftet for ufattelig mangel på realitetssans. Har har vi virkelig noget som afslører at konen har gravet sig ned i jorden hvor hun lever i en bobbel, komplet afsondret fra den virkelige verden. I sin kritik af den fælles bevisthed afslører hun nemlig mangel på viden der er så elementær at selv børnehavebørn fatter det: Uden nogle fælles normer har vi ingenting. Det har ikke en skid at gøre med ‘hvid magt’. Det har både at gøre med, at alle har brug for fællesskab og for at kunne forstå sine nærmeste, men også at det er nødvendigt med nogle faste rammer som man kan genkende, så alt ikke udflyder i konstant forandring og heraffølgende forvirring og frustration. Desuden, i Afrika har de forskellige stammer og kulturer også massere af fælles kultur, sprogbrug og traditioner, er det også en måde at fastholde sort magt på? Eller forholder det sig anderledes med de ædle vilde?
Jeg er stolt af Danmark og at være dansker. Vi havde opnået en grad af civilisation som ikke ført er set noget sted i verden (hvilket forresten ikke har noget med race at gøre). Indtil for få år siden var Danmark et af de fredeligste lande i hverden, hvor alle havde en høj levestandart og hvor ingen var bange. Men jeg skammer mig i den grad over at være del af et samfund som har fostret sådanne krapyl som Mira. Hun og hendes medsammensvorende er den direkte årsag til, at det er gået så drastisk ned af bakke siden da. Fy for helvede en forræder af rang.
Ja, dette er skrevet i vrede og derfor en anelse usammenhængende, men jeg nægter at vente til jeg er faldet lidt ned, det kan tage dage.
Kommentar af VikingDK — søndag 30. december 2007 @ 15:09
Magten over “dansk humor” tilfalder den, der mestrer det danske sprog, hverken mere eller mindre.
Ellers mærker man tydeligt hensigten… Hun selv og hendes mand lever begge to selv af at problematisere og italesætte raceforholdene.
Det skæpper sikkert godt i kassen, når danskere beder om foredrag eller kurser, der er antidansk propaganda i alt sit uvæsen, og handler om hvilke antimennesker, vi har udviklet os til at blive i hendes grimme og selvpromoverende objektiv.
Det kan undre, at ikke flere ruller sig ud og viser denne type opviglere, af stort set ikkeeksisterende raceproblemer, vintervejen.
Racediskriminations”problemet” dyrkes og fremelskes og næres velvilligt af disse personer, der slår sig op på den selvsamme levevej, der skal imødegå “problemet”.
Denne “ekspert” griner sandsynligvis hele vejen til banken, hvad enten pengene falder som billetindtægt, projektstøtte, skattefinancieret eller andet.
Det synes mig, som om hun mener, at Danmark er en Ø i det globaliserede samfund?
Kun HER har “vi” problemer, som ikke kendes andre steder, da andre steders traditioner, måder, historiske opfattelser osv. selvfølgelig blot fastholder disse landes eftertragtelsesværdige oprindelige, hæderværdige bevidsthed om dem selv, deres kultur, deres religion, med andre ord… disse andre landes måde at “fastholde magten” på.
Danmark er, iflg. denne Miras forvrøvlede og dybt søgte definition, den meget grimme racistiske undtagelse, der bekræfter reglen om et ønskværdigt land med et ønskværdigt folk med en ønskværdig opførsel.
Og heldigvis for hende, ejer hun jo på lige fod med resten af befolkningen vores YTRINGSFRIHED, så hun kan dæmonisere af hjertens lyst. Humorforladt og hadefuld.
Det giver hende smør på brød og salt til æg at deltage i den evindelige dæmonisering og “analyse” af danskere og deres iflg. hende formodet manglende menneskelige egenskaber.
Det er blot ca. 35 år siden, at de første indvandrere og siden flygtninge begyndte at rejse hertil. Det ER vel ganske få procent af befolkningen, der har en anden hudfarve end hvid.
Det er heller ikke sædvanligt, at “magtstrukturen” skifter fra “hvid” til “ikkehvid” i det øjeblik nogle ganske få “ikkehvide” træder over grænsen.
Magt er noget man sagtens kan tilegne sig som indvandrer på lige fod med andre borgere i det danske samfund.
Vejen til magten går dog stadig gennem mestring af sproget, der om noget er nøglen til kultur, tænkemåde, vaner, sociale strukturer, politik osv. Dette gælder uanset om man er hvid eller “ikkehvid”!
Så vidt jeg ved forlader netop mange indvandrer- og/eller flygtningebørn skolen som funktionelle analfabeter. Uanset hvor hvide eller “ikkehvide” disse børn er, så “FÅR” man ikke magt, når man ikke mestrer det danske sprog og derfor heller ikke mestrer begreber, der har med det danske samfund og dets kultur at gøre. Det turde da være indlysende. Sådan er det også i andre lande med andre kulturer og andre sprog.
Hendes raceproblemstillinger er kunstige, opstyltede og søgte, men har desværre sit lydhøre publikum.
Kommentar af +M+ — søndag 30. december 2007 @ 17:40
Fuldstændig enig med Mallebrok (31), Yallerup Færgeby var tydeligvis ren promuslimsk propaganda. Det afkodede jeg efter ½ afsnit af 1eren, hvorefter jeg droppede den.
Kommentar af Kimpo — mandag 31. december 2007 @ 13:32
Lidt off-topic, og alligevel ikke.
Har i lagt mærke til hvordan JUL – almindelig dansk JUL fuldstændigt var fraværende i DR og flere andre steder?
Skyldes det mon angst for ikke at fornærme de let fornærmelig, der efter sigende udgør under 5% af befolkningen man har indflydelse som var de 50%,eller ligger der en eller anden overordnet plan bag?
Det var måske sin egen tråd værdig?
Fik for øvrigt dette link fra foreningen Dansk Kultur, (www.danskkultur.dk) som bør læses. Bare konklusionen på side 24-25 er nok til at bede om en brækspand.
http://eumc.europa.eu/eumc/material/pub/general/euromed_conference_report_220506_en.pdf
Eller denne:
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=490925&in_page_id=1770&in_page_id=1770&ct=5&expand=true
Hvornår siger vi fra så det kan høres?
Godt nytår til alle, – det må vi vel endnu ?
Kommentar af PeterK — tirsdag 1. januar 2008 @ 15:21
36.Kimpo
Jeg fik den samme oplevelse af Yallerup Færgeby efter at have set næsten hele 1. afsnit.
Og sad tilbage med tanker om de tiltag EU har beskrevet om bl.a. diciplinering af medierne.
Jeg husker ikke hvem herinde det var der beskrev disse – men hensigterne foreligger nedfældet på papir og som sagt fik jeg den tanke, at Yallerup Færgeby kunne være et udslag af disse hensigter.
Hensigt er et forkert ord, idet dette henviser til noget som endnu ikke er i funktion – og det tror jeg disse “hensigter” er!
Pressen, skolerne, læreanstalterne, erhvervslivet, politikerne og befolkningerne skal bearbejdes på alle niveauer – både direkte og tydeligt og på det mere subtile plan – til accept af det kommende Storeuropa, som ganske glimrende bliver beskrevet af Bat Yeór som Eurabia.
Mira et al. er med på dette hold.
Men hvad disse mennesker ikke forstår er, at ikke alle de gamle, Europæiske landes oprindelige befolkninger finder dette ønskværdigt.
Foruden at udtale sig grimt om det folk hun lever iblandt – arbejder hun aktivt for at omdanne os til selvdestruktive selvhadere/-foragtere, der afskyer os selv, vores kultur og historie.
Implementeringen af denne selvforagt skal medvirke til at gøre vejen for Storeuropa lettere.
Når jeg skriver Storeuropa er det fordi dette vil omfatter landene fra det yderste Nord til det Sydligste Afrika – hvor Middelhavets placering kan ses som en indsø midt i dette .
PS – det er IKKE mig der har kreeret denne fremtidsvision – men denne er blevet luftet for nogle år tilbage i TV af historikeren Uffe Østergaard .
Med EUROMED er vi godt på vej – idet vi fra 2010 vil få (foreløbigt)de 9 islamiske lande omkring Middelhavet som PARTNERlande til EUs lande.
Selvom Mira nok ikke vil blive husket som een af de betydningsfulde fra den Progressive Klasse kan hun da altid i egen bevidsthed glæde sig over, at have ydet sit til omdannelsen af Danmark .
Om det så lykkes for hende og hendes lige ……….noget tyder på det.
Og dette burde nok allerede nu bringe OS, der ikke finder denne omkalfatring så besnærende, til at overveje hvordan vi skal forholde os i et sådant Danmark/Europa .
Vil vi bøje os eller hvad ?
Kommentar af Vivi Andersen (islamofob) — tirsdag 1. januar 2008 @ 20:36