søndag 30. november 2008
Fra Politiken – Jesusbarnet tvangsfjernet fra Magasin .
“I stormagasiner er det stort set slut med kristen julepynt, for kommercialismen ser ingen fordel i fortsat at være tæt knyttet til det kristne billedsprog. Tværtimod..
De umiddelbart eneste levn efter kristent mirakel er stjerner, to engle på en julekugle og en fugl (med lidt god vilje Helligånden?).
Men fødselaren, ham det hele begyndte med, er ikke at se… Sådan er julen anno 2008.
Her indrømmede de store supermarkeder i begyndelsen af ugen, at de bevidst undgår kristne symboler, når de pynter op…
I Magasin er man enig – tilmed når det gælder vareudvalget… I Illum er billedet næsten det samme…
Her har nisserne fået selskab af indtil flere repræsentanter fra dyreriget samt kinesiske drager, prinsesser, sommerfugle, foruden mobiltelefoner i chokolade indpakket i plastikpose med rød julesløjfe.
Ud med Guds søn, ind med Sony Ericsson.
»Undskyld, jeg leder efter Jesusbarnet«, gentager jeg.
»Har vi ikke«, svarer ekspeditricen og fortsætter efter en lille kunstpause:
»Men vi har til gengæld frøer, elge … og en ræv«, siger hun og peger på det altædende landlevende rovdyr med det latinske navn Vulpes vulpes…
I Illums Bolighus ender eftersøgningen i noget, der ved første øjekast føles som succes, og jeg udbryder et yes!, da jeg spotter den kristne kernefamilie: mor, far og Jesusbarn.
Men noget er alligevel galt. Jesusbarnet har kartoffeltud, Jomfru Marias mund er snøret sammen – hun ser ud, som om hun er midt i en ve-storm – mens den midterste af de tre vise mænd til gengæld åbner munden i et kæmpe psykopatgrin, så tandsættet blottes.
Nogen gør grin med Guds søn. En kristen karikatur! Helt uhørt… »Har I andre Jesusbørn end ham, der er for sjov«, spørger jeg.
»Nej, det er, hvad vi har«.”
The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/wp-trackback.php?p=6350
33 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Tjaa, multikulturen er åbenbart ikke så tolerant og mangfoldig som det ellers påståes af dens fortalere.
Den kan jo tilsyneladende ikke rumme kristendommen.
Og hvor grotesk er det lige at detailhandelen finder kristne symboler problematiske ved juletid i et kristent land, men omvendt mener at en kinesisk drage lige er sagen. Er det ikke vanvittigt diskriminerende og monstro ikke også udtryk for kulturracisme.
Men nu er det ikke kun julen, det seneste ritzay telegram fortæller om sprogrensningen i england, hvor latinske ord nu skal forbydes. De er jo diskriminerende, og mon ikke også de støder “gæt selv en gruppe”.
Hvor ville det være hyggeligt hvis de mangfoldighedselskende multikulti dyrkere var tolerante nok til bare at efterlade en lille plet et sted hvor der var plads til dansk/engelsk/vestlig kultur uden at den skal diskrimineres og dæmoniseres.
Kommentar af Superman — søndag 30. november 2008 @ 17:05
SORTE ENGLE.
Hævnen er nær.
Lad være med at købe ret meget og vent mest muligt til laaaaangt hen i januar, varerne er allerede sat både 20 og 30 pct. ned flere steder. Julesalget går trægt.
Hold en sparejul, det går fint og føles godt, kan sagtens blive festligt alligevel, og der kan gå sport i det.
De næste år kommer vi ikke til at købe så meget. Højkonjunkturen er slut, og de handlende må igen til at sleske for os.
Jeg har i en Kvickly set nogle sølle charmeforladte kravlenisseengle, og dem får de næppe solgt. De har også nogle ca. 40 centimeter høje gipsengle i hvide og guld og SORT!
Hvad i al verden, sagde jeg til mig selv, men så faldt tiøren og jeg gik gysende videre. Jeg kan ikke forestille mig, at der er meget salg i sorte engle. Der er aldrig sorte (jeg havde foretrukket at skrive negre, det ser betydeligt pænere ud end blot at nævne hudfarven) i den butik, og vi andre kan da også sagtens finde en anden at handle i. Det skal da ikke komme an på det da.
Tror forresten, at muslimerne har en dødsengel, der viser sig lige før de tager billetten. Den er sikkert sort som graven.
Kommentar af magga — søndag 30. november 2008 @ 17:21
“Tjaa, multikulturen er åbenbart ikke så tolerant og mangfoldig som det ellers påståes af dens fortalere.
Den kan jo tilsyneladende ikke rumme kristendommen.”
Spot on!
Kommentar af Front De Boeuf — søndag 30. november 2008 @ 17:32
HVEM KOMMER FØRST?
Butikker med KRISTEN JULEPYNT ØNSKES OG LEDES EFTER.
SEND OS EN MAIL OG VI VIDERESENDER.
Kommentar af magga — søndag 30. november 2008 @ 17:53
Hvad er problemet? Julen er overvejende en hedensk højtid – og at en eksponent for overtro og uvidenhed fjernes, det er da blot en god ting.
Kommentar af Samuel — søndag 30. november 2008 @ 17:57
Jeg er fra et socialdemokratisk landarbejder-hjem¨på Sjælland. Jeg er voksen op i 70 erne. Kristendommen betød ingenting i julen. Ingenting.
Ja vi af-kristne. Det har intet, at gøre med, at fik noget indvandring i sent i 60 erne og senere nogen flygtninge i 80-erne. Det valg træf vi allerede i 50 erne og 60 erne. Da vi fik overskud økonomisk og fik en fornemmelse af at vi kunne styre vores liv mere selv, valgte vi religionen fra.
Vi er blevet i folkekirken fordi vi regner med, at så er der sådan nogen-lunde styr på, hvordan vi kommer i jorden når vi dør. Det er det, som er tilbage.
Skulle man please, religiøse muslimerne skulle man da gasse op for det kristne billedsprog, det ville de da formentlig være tryggere ved end kapitalisme sprog.
Og jeg savner det ikke-.
Kommentar af Henrik Hansen — søndag 30. november 2008 @ 18:03
-> 4
Anne Beate Design er et udmærket sted at starte, der er både nisser, hyrder og krybbesæt:
http://www.annebeatedesign.dk/index.php?cPath=40&osCsid=d562c601db9f35da895560472c9d772f
Anne Beate Design
Kongstedvej 43
DK-4100 Ringsted
Kommentar af Front De Boeuf — søndag 30. november 2008 @ 18:10
“Hvad er problemet? Julen er overvejende en hedensk højtid – og at en eksponent for overtro og uvidenhed fjernes, det er da blot en god ting.”
Hvad fabler du om. De har jo netop ikke valgt at afskaffe julen som en særlig begivenhed (og heldigvis da) – men kun de kristne symboler. Men du er måske af den opfattelse at “hedenske” ritualer, gudebilleder m.m. er i overenstemmelse med videnskab og fornuft. Og kinesiske drager – ja, dem har vi jo alle set i zoo – det er da herligt som magasin er gået ind i kampen “symboler” på overtro, myter og uvidenhed.
Men, nej. Det er jo netop ikke det det handler om, hverken for magasin eller dig. Istedet er det en kamp mod kristendommen og traditionel europæisk kultur – altså rendyrket kulturracisme. Mon Holdt og Rune Larsen snart smækker en patetisk video på youtube for at advare mod den fremadskridende racisme mod kristne, der nu åbent stigmatiseres som overtroiske, uvidende og problematiske, og hvis kultur der ikke længere kan levnes plads til. VI venter i spænding….
Kommentar af Superman — søndag 30. november 2008 @ 18:27
Det kan være at Magasin – med deres islandske fæhoveder til ejere – lefler for muslimerne så saudibarbarien kommer det til undsætning og køber skidtet.. Hvem ved, måske til næste år samme tid, så holder alle Magasins medarbejdere 5 pauser i åbningstiden, så de savlende kan tilbede med næsen vendt mod terrorfinansieringens højborg i mekka.
Årets sommerfest bliver erstattet af en uge med offentlige steninger på Magasin Plads (der er gratis sten) og julefrokosten bliver konverteret til ramadanen..
Velbekomme..
Kommentar af Onion — søndag 30. november 2008 @ 18:46
Jeg vil have BÅDE HEDENSK OG KRISTEN JULEPYNT. Som de fleste danskere befinder jeg mig midt imellem.
Skal vi også til at have Vinterfest, så kan vi lige så godt kvitte den officielle jul og gå direkte til januarudsalget.
Vi kan bare begynde at holde nogle djævelsk dejlige hedenske julefester UDEN GAVER, og det koster heller ikke noget at gå i kirke juleaften, selv om man ikke hører til de ca. 83 pct. af danskerne, der er medlemmer af Folkekirken. (Det er immervæk en slat).
Kommentar af magga — søndag 30. november 2008 @ 18:49
#1
Taget i betragtning hvor mange latinske ord det engelske sprog består af, bliver det nærmest umuligt, at udtrykke sig på sproget hvis de renses ud.
De skal måske erstattes med arabiske ord. Så er det færdigt med læse engelske bøger.
Kommentar af Vivian — søndag 30. november 2008 @ 19:00
Jeg har lige været i tivoli idag, og heldigvis er den gamle have da fyldt med alle de kristne symboler. Hvor var det skønt at dufte af gløg og lyden af julemusik, kunne lægge baggrundstæppet til mig og ungernes tur rundt i haven. Således fik jeg en længere snak med den store pige om Jesus, for hun kan stadig ikke helt forstå hvordan stenen blev rullet fra hulen han blev begravet i, den tager vi hver gang vi har været i kirke eller ser noget kristent, men rart at hun forholder sig kritisk til mytologien omkring kristendommen.
Så ikke alle er underlagt islamistisk censur, ligeledes blev vi betjent af rigtig mange “ny danskere” både i den gamle have, i butikker og i toget på vej hjem, ingen af dem slæbte rundt på de klude vi så rundt om i gadebilledet på Nørrebro, ingen af dem behandlede mine piger som andet en små princesser og ingen af dem havde nævneværdig accenter (kun pigerne på burger king der snakkede svensk). Hvorfor kan disse “ny-danskere” ikke være rollemodellerne, istedet for Asmaa intolerant hamid? hvorfor høre vi ikke deres syn på indvandrefjendskheden (er det et ord?) i DK???????? Således glad efter en god weekend i hovedstaden, var det sku en omvæltning at lande på odense banegård, jalasprog alle steder, slør i alle størrelse og unge perkerknægte der råbte efter min piger, fordi de er blonde……………….. jeg ved godt hvilken af de type “ny-danskere” jeg helst vil se på gader og stræder i DK.
Kommentar af Broholm (ordblind — søndag 30. november 2008 @ 20:02
Det er vel blot et udtryk for en tendens i tiden. Men om det er første skridt til at julen bliver helt erstattet af ramadanen, skal jeg lade være usagt. Jeg er gudløs, men kan da godt finde på at cykle ned til Mindelunden juleaften og synge med på julesalmerne og “Altid frejdig, når Du går”. Det er historie, tradition og nostalgi.
Kommentar af Cykelsmeden — søndag 30. november 2008 @ 20:03
Er du sindsyg mand. Sådan en juledrage må jeg have mig…!!!
Nej, enden er virkelig nær.
Kommentar af Peter — søndag 30. november 2008 @ 20:04
Det er ikke multikultur.
Det er systematisk udrensning af alting der kunne fornærme Danmarks nye kultur, den muslimske.
Kommentar af DaLi — søndag 30. november 2008 @ 20:25
Kom til at tænke på den gamle julesang af Peder Faber, som hedder: Sikken voldsom trængsel og alarm, den slutter sådan:
Drej kun universet helt omkring,
vend kun op og ned på alle ting,
Verden med, for den er falsk og hul,
rør blot ikke ved min gamle jul.
Vil købmændene afskaffe den gamle jul til fordel for muslimerne, så lad dem dog, så finder vi blot nogen andre, som stadigt holder fast.
Sådan fungerer markedet, sådan fungerer mennesket.
falkeøje
Kommentar af falkeøje — søndag 30. november 2008 @ 20:33
Er det her ikke bare en videreførelse af “happy holidays” og “seasons greetings” som vi kender det fra USA.
Det er trods alt ikke første gang at vi ser noget som bliver ført over hertil fra USA.
Man behøver ikke at se problemer, hvor der ingen er.
Kommentar af Cloud02 — søndag 30. november 2008 @ 20:49
Så må man også i gang med at skrive protestbrev til Magasin. Hver gang en steppebrand er slukket, opstår en ny.
Multi kulti is no kulti.
Kommentar af Johansen — søndag 30. november 2008 @ 20:53
Slår man op i “sandhedsordbogen” under multikultur, så står der følgende: Multikultur er en overgangsepoke, som transformerer den eksisterende monokultur over i en ny monokultur. Epoken er et darwinistisk udskillesløb, hvor en livsuduelige monokultur bukker under og erstattes af en ny sejerrig monokultur.
Kommentar af Menig 442 — søndag 30. november 2008 @ 21:02
Burde man ikke skrive “Mufti” i stedet for “Multi” , når nu folk alligevel ikke kan kende forskel?
Kommentar af Jens Hansen — søndag 30. november 2008 @ 22:04
Det har været en besynderlig oplevelse af læse “Med Underkop. Livet med min muslimske svigermor”, der udkom i november 2006, da Muhammedkrisen var ved at fade ud. Forfatteren er Bente Dalsbæk, der er Naser Khaders samlever og mor til et af hans børn. Dels står meget af indholdet i skrigende kontrast til de oplysninger, som vi tidligere har fået fra Naser Khader og anden side, så nogen må tale usandt. Og dels hænger forfatteren den muslimske familie voldsomt ud, alt i mens hun skamroser den.
Det er efter min mening en meget sladderagtig og ujævn bog, og jeg husker, at Lone Nørgaard også var syrlig i sin anmeldelse. Jeg har skrevet noget om den på Snaphanen og der kommer måske mere senere, for dette er for mærkeligt at tie om, og jeg forstår faktisk godt, at mange af Khaderfamiliens muslimske trosfæller har et horn i siden på dem. Det har næppe ret meget med demokrati og ytringsfrihed at gøre.
Det sidste fik Bonnichsen nok ikke rigtigt fat i, da skatteborgernes millioner begyndte at rulle for at beskytte Khader. Sært nok synes PET heller ikke at undre sig over, at Khaders store familie ikke har problemer med “sikkerheden”, for det ville en etnisk dansk familie jo have haft. Politiet ved ellers alt om, hvad det vil sige at få trusler mod familien. Jeg forstår godt Akkaris hånlige bemærkning om Khader i bilen, da han blev filmet med skjult kamera. Det var givetvis en hånlig vits, der fik vinger, fordi Akkari selv var en af krisens skurke.
Der er imidlertid et sted i bogen, hvor den friskfyragtige og mildt sagt overfladiske tone pludselig bliver alvorlig for nogle korte og i og for sig uskyldige bemærkninger. Det er i beskrivelsen af en juleaften, hvor Bente Dalsbæk for børnenes skyld forsøgte at løse det problem, der opstår i mange familier op til juleaften. Hvem skal være sammen med hvem? Det er sådan en elsker mest/elsker mindst/elsker slet ikke test, hvor nogen er vindere og nogen næsten altid må blive tabere, fordi kabalen ikke kan gå op.
Det var det sidste, Bente Dalsbæk ville undgå, og det var naturligvis prisværdigt, men på den anden side også et projekt, der må have kostet selvbeherskelse af de involverede, og hvor værtinden har været den dynamo, der forsøgte at få det hele til at glide.
Projektet gik ud på at invitere samtlige forældre og bedsteforældre til de sammenbragte børn, herunder den muslimske svigermor, der vægrede sig til det sidste og fandt arrangementet upassende, men alligevel dukkede op. Børnene var lykkelige, og det gik vist godt, indtil man skulle gå rundt om juletræet, for da insisterede svigermor på at sidde i sofaen, mens alle andre tog hinanden i hænderne og begyndte at trave rundt.
Bente Dalsbæk ville gerne synge “Dejlig er jorden”:
“Men midt i salmen gik jeg i stå og kunne ikke fortsætte. Jeg havde lige tænkt, at min mormor ville have elsket at være med og se vore børn i alle farver, og så blev jeg for rørt og gik i sort. Jeg kunne simpelthen ikke huske mere, og alle de andre gik også i stå, og der opstod et par mærkelige sekunder, hvor jeg stod og var helt pinligt berørt over, at jeg ikke kunne huske mere af lige nøjagtig den salme.
Min svigermor sad og filmede og undrede sig sikkert såre over, at optoget var standset, og at jeg stod totalt rød i hovedet med en tåre pressende i øjenkrogen. Naser kunne klart fornemme min befippelse og startede derfor en rørende redningsaktion: Han istemte med John Mogensens “Så længe jeg lever” og begyndte at trække alle rundt om træet igen.”
Det midterste salmevers lyder som bekendt sådan:
“Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slægt skal følge slægters gang.
Aldrig forstummer
tonen fra himlen
i sjælens glade pilgrimssang”
Her skal lige indflettes, at Bente Dalsbæk omtaler sig selv som en kristen, der virkelig tror på Gud, og mon det ikke pludselig er faldet hende ind på et eller andet plan, at salmens indhold er afhængigt af, at der bliver værnet om ”tonen fra himlen”? Hun synes jo ellers at være fuldstændig opslugt af sit muslimske miljø.
I betragtning af at der var flere ekskærester og eksægtefæller i dansen, og den tronende svigermor i sofaen efter alt at dømme var andenhustru og enke efter en mildt sagt omflakkende mand, der drog rundt i fem lande og før hendes tid havde forladt kone og to døtre i Jordan og siden også forlod hende med fem unger i Syrien, hvorefter han i en årrække slog sig sammen med en tredje kvinde i Danmark og fik endnu et par børn med hende uden at fortælle det til resten af familien, var ”redningsaktionen” noget plat. Faktisk vidner den om en total mangel på finfølelse og højtidsfornemmelse. Det er vel en pris, man betaler på multikultis alter.
Værtindens forældre fik ”et grineflip”, og det ville jeg også have kæmpet med, men da svigermoderen er analfabet og ikke taler dansk, skønt hun har boet i Danmark i over 30 år, fattede hun jo ikke indholdet. Hvad Khader ellers mener om sin samlever, kan man godt undre sig over, jeg ville i hvert fald ikke have fundet mig i det, som hun åbenbart trives med og bedyrer sin kærlighed til. Eller gør hun? Det oplyses, at Bente Dalsbæk har haft en del svigermødre. Det må ellers have været en brat musikalsk overgang.
SÅ LÆNGE JEG LEVER, SÅ LÆNGE MIT HJERTE SLÅR
SÅ LÆNGE VIL JEG ELSKE DIG,
MEN DU ER EN RULLESTEN, DU HAR IKKE NOK I EN
DERFOR MÅ DU GÅ DIN EGEN VEJ.
DU SI’ R DU HAR EN ANDEN VEN
HVAD JEG FRYGTED’ MEST ER HÆNDT MIG NU IGEN,
DU FORTÆLLER LI’ SOM SIDST,
AT DET ER DEN STORE KÆRLIGHED,
OKAY MIN BLOMST, BEHOLD HAM BLOT I FRED.
OMKV: SÅ LÆNGE JEG LEVER.
AT TIDEN LÆGER ALLE SÅR
SI’R DE VISE MÆND, JEG HÅBER DE FORSTÅR
HVAD DE TALER OM, JEG TROR DET NÆPPE,
SIMPELTHEN FORDI
DE HAR ALDRIG PRØVED’ DETTE HELT FORBI.
SÅ LÆNGE JEG LEVER, SÅ LÆNGE MIT HJERTE SLÅR
SÅ LÆNGE VIL JEG ELSKE DIG,
MEN DU ER EN RULLESTEN, DU HAR IKKE NOK I EN
DERFOR MÅ DU GÅ DIN EGEN VEJ.
DU SI’ R DU HAR EN ANDEN VEN
HVAD JEG FRYGTED’ MEST ER HÆNDT MIG NU IGEN,
DU FORTÆLLER LI’ SOM SIDST,
AT DET ER DEN STORE KÆRLIGHED,
OKAY MIN BLOMST, BEHOLD HAM BLOT I FRED.
OMKV: SÅ LÆNGE JEG LEVER.
AT TIDEN LÆGER ALLE SÅR
SI’R DE VISE MÆND, JEG HÅBER DE FORSTÅR
HVAD DE TALER OM, JEG TROR DET NÆPPE,
SIMPELTHEN FORDI
DE HAR ALDRIG PRØVED’ DETTE HELT FORBI.
Kommentar af magga — søndag 30. november 2008 @ 22:45
Julen har ikke en sk*d med kristendommen at gøre. Det var den old-kristne kirke, der indførte den, i førte omgang for at konkurrere med Mitras-kulten og senere med den germanske Yul, en højtid, der fejrede lysets tilbagekomst. Jesu fødselsdag blev opfundet og indsat på samme tid fordi det var umuligt for missionærerne at udryddde den hedenske fest, og så måtte man gå på kompromis.
Det er derfor vi stadig æder og drikker os tykke og fede i selskab med nisser og halm-bukke.
Personligt undværer jeg gerne krybbespil og andet præstegøgl.
Kommentar af Mikael — mandag 1. december 2008 @ 01:07
9.Onion
Magasin er forlængst solgt videre til en engelsk milliarder – som for et par dage siden har solgt virksomheden til en ukendt køber.
Det kan være den nye ejer er araber for de har jo gevaldig travlt med at købe virksomheder OG medier af enhver art op i Vesten – for ikke at glemme værdipapirer, aktier osv..
Hvem ved hvor meget af dens slags der allerede er på arabiske hænder.
Nogen har givetvis et rimeligt overblik over dette, men som sædvanligt, når det drejer sig om forhold hvor islams og de rettroende optræder, er de vantro befolkninger ikke særligt godt informeret.
Hvad angår det der sker med julen er det rædsomme ikke at iagttage det sledskeri forretningerne udøver overfor herboende muslimer ved ikke at pynte op på den sædvanlige måde med krybber og Jesusbarn osv..
Det er årsagen, som SUPERMAN beskriver i nr. 8, nemlig den igangværende kamp der føres MOD den europæiske kultur og kristendom, mod OS, de oprindelige befolkninger i Europa!
Hvor mange år vil der endnu gå før de europæiske befolkninger for hovedpartens vedkommende forstår hvad det er der foregår med vores lande, vores kultur og vores eksistens som borgere i frie, demokratiske, sekulære stater ?
Gør Jer selv den tjeneste at gå ind og læs hvad der skrives her
http://www.6thcolumnagainstjihad.com/a_cubed_p1.htm
Jeg er af den faste overbevisning at skal vi lykkes i kampen, vi er blevet påtvunget, er vi nødt til at vide hvad det er vi er oppe imod.
Kommentar af Vivi Andersen — mandag 1. december 2008 @ 02:33
Blot for at understrege det.
Problemet er primært ikke, at julen smides på lossepladsen. Problemet er den hast, hvormed danskerne smider sig i støvet for totalitære religioner af type eu, globalisme og islam.
Mvh. Børge.
Kommentar af Børge — mandag 1. december 2008 @ 09:10
***Det kan være den nye ejer er araber for de har jo gevaldig travlt med at købe virksomheder OG medier af enhver art op i Vesten – for ikke at glemme værdipapirer, aktier osv..
Hvem ved hvor meget af dens slags der allerede er på arabiske hænder.
Vivi Andersen***
—-
Det er i hvertfald ikke småting hvis man følger med i de store internationale medier der har med økonomi og gøre..
MASSIVE opkøb af jord og bygninger i London, køb af store handelskæder, køb af flere af de helt store Premier Liga fodboldklubber, køb af store aviser, og listen kan blive ved og ved.
(f.eks. ønsker de – og har lagt bud ud på – også at købe den nordiske børs)
Hver gang vi køber en liter saudibarbarisk benzin, så bliver pengene brugt til støtte af terrorgrupper (selvfølgelig helt uofficielt), opkøb af vestlige værdier så de kan ligge pres på regeringerne, opkøb af medier så de kan styre og mislede med informationer, og betaling til de lokale muslimske samfund så de kan udbrede islams lære – om det er nye moskeer eller lommepenge til pigerne for at bære tørklæde – eller udvalgte mænds uddannelse så de kan få insiderviden i store virksomheder og offentlige kontorer ….you name it….jeg tror tingene er LANGT LANGT VÆRRE, end vi kan tænke os (SIC)..
Kommentar af Onion — mandag 1. december 2008 @ 10:12
-> 22. Mikael
Julen har ikke en sk*d med kristendommen at gøre. Det var den old-kristne kirke, der indførte den, i førte omgang for at konkurrere med Mitras-kulten og senere med den germanske Yul, en højtid, der fejrede lysets tilbagekomst. Jesu fødselsdag blev opfundet og indsat på samme tid fordi det var umuligt for missionærerne at udryddde den hedenske fest, og så måtte man gå på kompromis.
Det er derfor vi stadig æder og drikker os tykke og fede i selskab med nisser og halm-bukke.
Personligt undværer jeg gerne krybbespil og andet præstegøgl.
ENIG !
-> 24. Børge
Problemet er primært ikke, at julen smides på lossepladsen. Problemet er den hast, hvormed danskerne smider sig i støvet for totalitære religioner af type eu, globalisme og islam.
ENIG !
Kommentar af Vantroende — mandag 1. december 2008 @ 11:31
Onion
“jeg tror tingene er LANGT LANGT VÆRRE, end vi kan tænke os (SIC)..”
Netop, det er det, jeg hele tiden prøver at gøre opmærksom på. Vore modparter tænker nemlig megastort og langsigtet, og bedraget er tilsvarende.
Vi må derfor kæmpe på mange planer fra nej til julefrøer (meget morsom overskrift, Kim, men også bitter) til omlægning af energiforsyning og forsvar på hjemmebane med trojanske heste.
Hvem siger f.eks. at Magasin skal fortsætte? Bygninger og grunde kan bruges til andre formål. Nogen har råd til at lade forretningerne sygne hen, og de har tid til at presse byråd år ud og ind for at få de rette byggegrunde og tilladelser. Det er allerede foregået i mange år i Århus. Muslimer ønsker at bygger klods op ad domkirken, men selvfølgelig højere end kirken som i Köln. Århus har ingen grunde i bykernen, bortset fra at der nu opstår et stort tomt areal, der hvor Ceres netop har standset produktionen. Nogen mener, at det areal er milliarder værd. Det kan man ikke få for dem, siger ejendomsmæglerne, men de aner ikke, hvad de taler om, hvis “de rettroende” er inde i billedet. Læs Helle Merete Brix “Mod Mørket” og blive forfærdede.
De handlende er i øvrigt kommet i defensiven i dagen avis, de forsvarer sig mod kritikken af ´deres julepynt. Godt så, de skal vide, at vi agter at puste dem i nakken og fortsætte med at gøre det.
Udpluk fra dagens høst:
“Jeg føler mig ikke krænket over butikkernes julekrybber, så længe de ikke direkte bliver brugt til at sælge bestemte varer. Og hvis Eisenberg og Dansk Supermarked er så bange for religiøs krænkelse, hvad så med nisserne? Er den slags dansk folkeovertro ikke krænkende for muslimer? Den vestlige verden går ikke under, bare fordi den kristne jul er presset. Men jeg har det skidt med det. Ikke bare af religiøse, men også af kulturelle og politiske årsager.
Af kulturelle årsager, fordi vi taber nogle værdifulde traditioner. Jeg har det fint med, at kristendommen er til stede i det offentlige rum i et gammelt kristent land som Danmark. Jeg synes tilsvarende, at det er rart at komme til andre lande og mærke deres traditioner, også de religiøse af slagsen. Man skal have noget at fejre.
Af politiske årsager er jeg dybt bekymret for afkristningen af Danmark. Jeg er politisk liberal, men jeg anerkender traditionernes betydning for et frit samfund. Den politiske frihed, vi har vundet i Danmark kommer ikke ud af den blå luft. Den hviler på et kulturelt grundlag, som vi gør klogt i at pleje. »Desværre har vi med vores begejstring for de idealistiske menneskerettigheder slået os selv for munden, fordi vi antager, at en rationel demokratisk orden lige let lader sig forene med enhver religion og kultur,« sagde filosoffen Kai Sørlander forleden.
Det var kloge ord. Klogere end det vrøvl, som den såkaldt konservative Søren Hviid Pedersen skrev om kristendom i antologien ”Den borgerlige orden”…”
http://jp.dk/meninger/breve/article1529777.ece
Kommentar af magga — mandag 1. december 2008 @ 12:36
Meget apropos dette indlæg, så blamerer Niels Krause-Kjær sig endnu engang på sin blog på Berlingske.dk: http://kortlink.dk/62fp
Kommentar af Jan Christensen — mandag 1. december 2008 @ 13:27
kæmp for alt hvad du har kært, dø om så det gælder, da er livet ej så svært, døden ikke heller…
Julen er nu en dejlig højtid, så hvorfor lave den om? Det er fjollet at afskaffe jesubarnet, fordi butikken vel mener, at det vil støde den hurtigt-voksende muslimske befolkning her i Danmark. De behøver vel ikke ligefrem at gnubbe ryggen op og ned af julemanden, eller spise en marcipangris.
Hykleri fra ende til anden. Boycut alle de butikker der boycutter jesus barnet. Ikke fordi det lige netop er jesusbarnet, men fordi de ved deres handling er med til at af-hjælpe den kultur vi har her i landet.
Meget vel, jer der ikke vil alt det tingeltangle i julen, men derfor er det stadigt en del af vores kultur som vi skal væerne om. Vi fik en reformation af kristendommen, så hvorfor ikke være glad for hvad vi har opnået? Ellers sad vi vel også i en relegion der satte os 2000 år tilbage i tiden.
Hvis relegion skal være en del af en kultur, så fortrækker jeg i hvert fald langt hellere et jesusbarn, end en koran.
Hilsen Lisbeth
Kommentar af Lisbeth — mandag 1. december 2008 @ 18:15
Det er fløjtende ligegyldigt hvor kristen eller hedensk julen er. Det handler om at vore traditioner ændres af hensyn til de voldsparate. Afpresning, tab af identitet, svækkelse, nederlag.
Dem som ikke evner at se det, er ikke modne til politik og bør blive i sandkassen på valgdagen.
Kommentar af Kim Poulsen — mandag 1. december 2008 @ 23:42
30
Kim Poulsen
Jeg synes ikke at den danske kultur trues ved at der ikke er noget jesus barn og lign. som julepynt i stormagasiner og supermarkeder. Jeg har i mange år nydt at der ikke var jesus og engle pynt i butikker og supermarkeder. Jeg synes faktisk at det er ret plat at blande religion og indkøb/forbrug sammen på den måde. Men jeg kan til gengæld godt følge dig hvis jeg tænker principielt. Jeg kan godt se at dansk kultur – inkl. julepynt – er under massivt pres på grund af en intolerant kulturforkastende multikultur. Derfor vil jeg godt støtte op om noget af det du siger, selvom jeg er ikke-troende. Jeg anerkender at vi og vores samfund er rundet af en kristen kultur. Også ikke-troende som jeg.
Kommentar af Janne — tirsdag 2. december 2008 @ 11:16
Tak, Janne. Du kan stemme på valgdagen med min velsignelse – som en undtagelse fra hovedregelen om at kvinder ikke bør stemme
Kommentar af Kim Poulsen — tirsdag 2. december 2008 @ 11:45
Jeg har lige købt dette krybbesæt: http://www.dkglobal.dk/product.asp?product=5941
Og her er flere: http://www.dkglobal.dk/group.asp?group=382
Bemærk det store sæt, hvor figurerne er 45 cm høje. Måske noget for din skole eller børnehave? Eller tror de også, at det er julemandens fødselsdag, vi fejrer? I kan jo spørge dem.
Kommentar af Ulla — fredag 12. december 2008 @ 06:53