mandag 26. januar 2009
Fra Århus Stiftstidende – Moderne muslimer til pigefest.
“Tre veninder af arabisk herkomst ved godt, hvad de vil med deres liv. De betegner sig selv som moderne muslimer, og de går ikke med tørklæde… Stiften er til pigefest i Gellerup lørdag eftermiddag og får her en snak med tre veninder på 16-17 år. Det er Amanda Machharawi fra Skive samt Amina Dalibey og Jasmin Ayade fra Vejle. Pigerne har glædet sig til festen, og de regner med at få en rigtig sjov aften.
»Vi er moderne muslimer,« siger de tre veninder om deres påklædning. De er alle tre født og opvokset i Danmark…
Ifølge mange menneskers fordomme skulle deres hår være skjult af et stort tørklæde og deres tøj være langt mindre kropsnært. De er jo muslimer. Men den slags fordomme trækker de tre piger blot på smilebåndet ad.
»Vi bestemmer altså selv, om vi vil gå med tørklæde. Det er ikke noget, vores forældre skal bestemme,« siger de tre piger i munden på hinanden.
»Man skal selv vælge, om man vil gå med tørklæde. Ellers respekterer man det jo ikke, og så har det ingen værdi,« siger Amina Dalibey…
Veninderne fortæller, at de er meget glade for pigefesten, fordi de ikke kan komme på diskoteker, hvor der bliver drukket alkohol.
»Her føler vi os trygge, fordi der ikke er nogle drenge. Her kan vi rigtigt feste og fyre den af,« siger de…
»Vi er opdraget til, ikke at gå til fester med alkohol, og til ikke at have kærester. Og vi følger vores opdragelse. Vi gør som vores forældre siger, for de er jo vores forældre,« siger Jasmin Ayade.“
The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/wp-trackback.php?p=6499
29 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Den historie lyder jo godt, men jeg er rimelig skeptisk om hvor de er om 5 år, at bo i gellerup eller andet sted med mange muslimer??.
De vågner op til en meget grim virkelighed, desvære.
“Og vi følger vores opdragelse. Vi gør som vores forældre siger, for de er jo vores forældre,« siger Jasmin Ayade.“”
Jeg ønsker stærkt at de kan blive ved at have en ejen fri` vilje, men jeg er dybt skeptisk.
Kommentar af Per N — mandag 26. januar 2009 @ 16:06
Bla bla bla, en af dem som var ligesom disse 3 piger, fandt man under en bådebro, super velintegreret.
Kommentar af Fritz — mandag 26. januar 2009 @ 17:00
»Vi er opdraget til, ikke at gå til fester med alkohol, og til ikke at have kærester. Og vi følger vores opdragelse. Vi gør som vores forældre siger, for de er jo vores forældre,«
Der er sgutte megen fri vilje over dette.
Det minder lidt om Jehovas vidner ,Indre mission og katolikkerne!
Gudfaderbevares! (undskyld brugen af kraftudtryk)
Kommentar af father — mandag 26. januar 2009 @ 17:01
Tre veninder, 16-17 år gamle………
mentalt virker de mere som tre 10-11 årige.
Resultatet af den islamiske pigeopdragelse er ofte, at den mentale alder ikke følges med den fysiske.
Kommentar af Vivi Andersen — mandag 26. januar 2009 @ 17:09
Ser vi her en selverklæret konservativ være skeptisk overfor børn, der gør hvad deres forældre siger?
Kommentar af Jesper — mandag 26. januar 2009 @ 17:14
..hvilket bringer “islamisk opdragelse” som pædagogisk begreb på banen. Denne form for opdragelse må da påkalde alverdens pædagogers og pædagogiske læreanstalters intensive kritiske undersøgelse. Jeg mener – hvilke former for midler og metoder tages i anvendelse for at fastholde og kontrollere disse unge kvinders fysiske, psykiske og sociale liv?
Kommentar af Limewoody — mandag 26. januar 2009 @ 17:28
Bemærk, at artiklen er skrevet af stiftens egen ARN-demonstrant, Ole Jessen. Altid frisk på lidt Islampropaganda.
Kommentar af Anonym — mandag 26. januar 2009 @ 17:39
Bemærk, at artiklen er skrevet af Stiftens helt egen ARN-demonstrant, Ole Jessen. Altid klar med lidt Islampropaganda.
Kommentar af Gordon — mandag 26. januar 2009 @ 17:40
Den implicitte ironi er simplethen for sjov at læse, og det ville være sjov, hvis det var en Monthy Python sketch, men det er det desværre ikke – det er kold-blodig og drabelig virkelighed i dagens åh-så-tolerante Danmark….Disse piger’s pisser op og ned af de Danske pigers frihed uimodsagt.
Kommentar af Vantroende — mandag 26. januar 2009 @ 17:45
-> Jesper
“Ser vi her en selverklæret konservativ være skeptisk overfor børn, der gør hvad deres forældre siger?”
Ja, bestemt. Alle kulturer er ikke ligeså gode, og konservatismen skal i sagens natur i bruges til at undertrykke individuelle friheder og bevare problematiske kultur/religiøse systemer.
Dem du omtaler som børn er ifølge artiklen 16-17 år.
Kommentar af Kim Møller — mandag 26. januar 2009 @ 18:20
“Stiften” er værdiløs som informationskilde, med mindre man holder af “feel good” stof om Nicolaj Wammen og endelyse og ligegyldige reportager om AGF. Jeg tror nu heldigvis også at den er færdig indenfor en kortere (5?) årrække. Avisen dør sammen med sine aldrende læsere.
Som “Anonym” skriver dækkes, indvandrerstoffet af dhimmier der ud over Ole Jessen bl.a. tæller Maja Nielsen, der vinkler historierne så grotesk at det er morsomt.
Kommentar af Per H — mandag 26. januar 2009 @ 18:21
“Vi gør som vores forældre siger, for de er jo vores forældre”
Nej, kan man adoptere et par stykker af slagsen?
Nej, spøg til side, mon drengene også bare gør, hvad deres forældre siger?
Kommentar af Thomas Bolding Hansen — mandag 26. januar 2009 @ 18:56
Møller: “Alle kulturer er ikke ligeså gode, og konservatismen skal i sagens natur i bruges til at undertrykke individuelle friheder og bevare problematiske kultur/religiøse systemer.
Dem du omtaler som børn er ifølge artiklen 16-17 år.”
- Og det ville altså være meget bedre, synes du, hvis de drak sig i hegnet hver weekend? Det er jo så herlig dansk… :-S
Kommentar af Johnny — mandag 26. januar 2009 @ 22:57
@Johnny – #13
“- Og det ville altså være meget bedre, synes du, hvis de drak sig i hegnet hver weekend? Det er jo så herlig dansk… :-S”
Synes du virkelig, at det er pointen med kritikken af (årsagerne til) pigernes tankegang i den her tråd? Har du nogensinde funderet over, hvad begrebet “kulturelt selvhad” dækker over – og i hvilke situationer, det oftest kommer til udtryk?
Kommentar af BE — mandag 26. januar 2009 @ 23:12
Nej, Johnny
De behøver ikke drikke, ligesom de fleste unge mennesker heller ikke gør.
De kunne jo dyrke sport, som de fleste unge mennesker gør, som ikke er muhammedaner.
Nå nej, sjovt!nok ser vi ikke muhammedanerne deltage aktivt i sportsverden, syndt der kommer jo så mange andre unge.
Syndt for disse mentalt tilbagestående piger, at de ikke lærer at omgås drenge på en civiliseret måde, syndt de isolere sig og ikke lære at begå sig blandt drenge. Det kan alle andre unge piger, uden at det handler om sex. Mærkeligt som denne muhammedaner tro er så sexfikseret, så drenge og piger skal adskilles eller gemmes i affaldssække.
Må håbe disse lydige småpiger ikke lytter til deres forældre, når de har fundet en analfabet gedevogter fra langbortistan! til dem.
Kommentar af li — mandag 26. januar 2009 @ 23:35
Sidder her og overvejer at skrive til Johnny, at det er halsløs gerning han har gang i. At Hr. Møller ikke vil kunne bringes til at indse, at hvis han havde magt som han har agt og tingenes tilstand blev bragt tilbage til år 1947 eller 1965 eller hvornår Møllers konservatisme nu refererer til, så ville der bare komme nye konservative (hvis ikke Møller selv, når han opdagede, hvor skidt dét var) som ville sætte sig nye mål for tilbageskruning af tiden. Og dem der måtte være tilfreds med det opnåede ville være (ikke konservative, nej, haha – men) håbløse modernister.
Sidder også og overvejer, om man måske kunne få de konservative til at skrive årstalsreferencer på, når de opgiver deres holdning. Det ville sikkert kunne give nogle interessante diskussioner, f.eks. mellem Hr. Gehejmeråd NN, kons.(1905), Hr. Kammerherre XX, kons.(1947) og Hr. Professor Emeritus YY, kons.(1965). Om føje år vil man endvidere kunne indrømme tiltræde til den ærværdige Hr. Fhv. Kammersanger ZZ, kons.(1988), og nogle år længere henne vil vi måske se den nydelige Fr. tidl. (”model” og) Eventmagerinde ÆÆ, kons.(2007). Tilsvarende med åbenheden i den anden retning af tidsskalaen.
Var det mon ikke på tide (sic!) med sådanne oplysende tidsreferencer? Og hvordan iøvrigt med de kedelige elementer, der måtte referere til mindre heldige årstal?
Kommentar af Fanden ta det — mandag 26. januar 2009 @ 23:51
De pæne muslimske piger gør formentlig hvad der er muligt for dem for at få et liv inden for de snævre rammer der sættes for dem. Det er dem vel undt. Snart er de myndige, men det er vist ikke et begreb der findes inden for islam. De snævre rammer for dem fortsætter, og de færreste opnår en personlig frihed. Så skal de giftes, og da de ikke må gå med drenge, er der nogen der bestemme for dem. Det kaldes arrangeret ægteskab, og det kan man også få adskillige apologeter til at skrive smukt om.
Kommentar af Niels P. — mandag 26. januar 2009 @ 23:57
Der findes utrolig meget dårlig journalistik, betragtet rent fagligt. Findes der ikke et journalistløfte? Det her er endnu en tåbelig mikrofonholder uden kritisk sans. Men som sagt ovenfor, “stiften” er vel ikke lige nogen forpost for kritisk presse…
Kommentar af Joiker — tirsdag 27. januar 2009 @ 08:39
TBH skriver: “Nej, spøg til side, mon drengene også bare gør, hvad deres forældre siger?”
Så nærmer vi os problemets kerne.
Kommentar af ISBN — tirsdag 27. januar 2009 @ 08:51
@Johnny
Hvad er der galt i at drikke?
Sikke en nypuritanisme du lægger for dagen. Det næste bliver vel, at du også synes, at sløret og burkaen er helt fine opfindelser ud fra den mildest talt besynderlige betragtning, at de hæver samfundets generelle dydighed og virker mod pornoficeringen.
Kom igen, selvhader.
Kommentar af ISBN — tirsdag 27. januar 2009 @ 08:55
@Fanden ta det
Synes du ikke, at det er et konservativt tilbageslag om noget, at unge kvinder ikke må drikke og more sig i unge mænds selskab?
Synes du ikke, at det er et konservativt tilbageslag om noget, at kvinder regnes for mindre mennesker, fordi det står i en ældgammel bog, at det forholder sig sådan?
Kommentar af ISBN — tirsdag 27. januar 2009 @ 09:00
Som ofte sagt og skrevet, hvorfor kan mange af forældrene ikke styre drengene, når det går så fint med pigerne?
Det er vel, fordi de ikke vil.
Kommentar af MichaelNielsen — tirsdag 27. januar 2009 @ 12:53
@ISBN
“Synes du ikke, at det er et konservativt tilbageslag om noget, at unge kvinder ikke må drikke og more sig i unge mænds selskab?”
- Helt sikkert, men du ønsker vel omvendt heller ikke, at de alle ter sig som Amy Winehouse? Også i vesten er der vel en tradition for at advare pigerne mere end drengene mod at skeje for meget ud.
“Synes du ikke, at det er et konservativt tilbageslag om noget, at kvinder regnes for mindre mennesker, fordi det står i en ældgammel bog, at det forholder sig sådan?”
- Jo da, også når det prædikes af folk med vestlig baggrund. Folk fra Texas, Alaska og Montana, for eksempel.
Kommentar af Fanden ta det — tirsdag 27. januar 2009 @ 16:24
@Fanden ta det – #23
“- Helt sikkert, men du ønsker vel omvendt heller ikke, at de alle ter sig som Amy Winehouse? Også i vesten er der vel en tradition for at advare pigerne mere end drengene mod at skeje for meget ud.”
Hvem har i den her tråd argumenteret for at muslimske piger nødvendigvis skal te sig som Amy Winehouse? Synes du, at vi i Danmark i samme grad undertrykker piger med et kønsspecifikt forventningspres – og derfor er lige så slemme?
Tankegangen og kritikken i den her tråd er et ønske om, at muslimske piger også skal opleve den personlige frihed – og opleve muligheden for selv at forvalte den. Er det så forfærdeligt? Er du enig?
“- Jo da, også når det prædikes af folk med vestlig baggrund. Folk fra Texas, Alaska og Montana, for eksempel.”
Jamen så har du jo svaret på mine spørgsmål ovenfor. Hvis du er særdeles kritisk og skeptisk overfor kristne, som har en seksualmoral og en opfattelse af kønsroller, som er direkte sammenlignelige med herboende muslimers – så gør du vel ingen forskel?
Kommentar af BE — tirsdag 27. januar 2009 @ 19:26
“Synes du ikke, at det er et konservativt tilbageslag om noget, at kvinder regnes for mindre mennesker, fordi det står i en ældgammel bog, at det forholder sig sådan?”
- Jo da, også når det prædikes af folk med vestlig baggrund. Folk fra Texas, Alaska og Montana, for eksempel.
Er lidt nysgærig? hvilken bog snakker i om?
Kommentar af Per N — tirsdag 27. januar 2009 @ 19:42
“Vi er opdraget til, ikke at gå til fester med alkohol, og til ikke at have kærester. Og vi følger vores opdragelse. Vi gør som vores forældre siger, for de er jo vores forældre,…”
Og imens så er det deres brødre og fætre der får klubber af kommunen og gør god brug af diskoteker og får lov til at gøre hvad de selv vil og er ude at opdage verden – Danmark – og lære sine egne og omgivelsernes grænser at kende.
Hvem belønner pigerne senere hen når de ikke kan finde ud af at begå sig i en moderne verden og derfor heller ikke kender sine rettigheder? Ingen.
Der er noget rivende galt når det kun er drenge og unge mænd der kan få lov til at sige “Rend mig i traditionerne”. Det er ikke mange skoler, uddannelsessteder og arbejdspladser der i dag belønner duksede og selvudslettende piger. Slip pigerne løs så de kan bide livet i låret og lære sig selv og vores moderne samfund at kende.
Kommentar af Janne — tirsdag 27. januar 2009 @ 20:02
Faktisk lidt befriende at Pind og Løkke har stukket snøblen lidt for dybt i et par glas snaps eller mere. Frisk Bacchus-agtigt.
) Mange er blevet så frelste og forsagende – særligt en del fra venstrefløjen.
h t t p://www.bacchuswinemerchant.com.au/images/BACCHUS.gif
Kommentar af Janne — tirsdag 27. januar 2009 @ 20:11
-> 24, BE:
Personlig frihed har jeg intet imod – og som sikkert også du går jeg meget ind for frihed til forskellighed. Det er bare ikke min opfattelse, at det i sin tid alene var nationalkonservative (og andre borgerlige/højreorienterede), som opfandt kvindens personlige frihed i den form vi kender den i dag.
Men som jeg skriver i #16 ville det ind imellem være dejligt, hvis folk som skriver de er konservative kort angav, hvad deres konservatisme refererer til. I modsat fald giver det let bare det indtryk, at de savner noget at være fælles om.
-> 25, Per N: ?? (er et link)
-> 27, Janne: I princippet enig. Men nu er de jo ikke længere 17 år, og mange har nok også lidt svært ved at forstå det som en reaktion på at de skulle have haft det så hårdt.
Tak for tråden.
Kommentar af Fanden ta det — onsdag 28. januar 2009 @ 06:06
@Fanden ta det – #28
“Personlig frihed har jeg intet imod – og som sikkert også du går jeg meget ind for frihed til forskellighed. Det er bare ikke min opfattelse, at det i sin tid alene var nationalkonservative (og andre borgerlige/højreorienterede), som opfandt kvindens personlige frihed i den form vi kender den i dag.”
Jeg interesserer mig så ikke så meget for en diskussion om hvem der skal have æren for kvinders personlige frihed. Jeg kan bare konstatere, at den er ulige fordelt.
Jeg har i princippet intet mod forskellighed. Men det giver jo problemer, hvis nogle menneskers selvvalgte forskel – en forskel, som primært er karakteriseret ved selvvalgte begrænsninger af valgmuligheder set i forhold til andre – samtidig kombineres med udadvendte anklager og forestillinger om snæversyn, intolerance og had som årsag til og forklaring på den medførte og følte isolation og marginalisering.
Vi kunne have de samme problemer med andre trosretninger og kulturer, hvis de tænkte på samme måde.
Kommentar af BE — onsdag 28. januar 2009 @ 07:32