lørdag 21. november 2009
Overraskende Capacent-mÃ¥ling for DR. Radikale er nede pÃ¥ 3,9 pct., Dansk Folkeparti er nu pÃ¥ 16,7 pct.: BlÃ¥ blok stÃ¥r igen stærkest (91 mod 84). Særlig markant er fremgangen for Dansk Folkeparti blandt de 18 til 34 Ã¥rige…
“Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, har derimod videreført det gode kommunale valgresultat. Ved sidste folketingsvalg fik partiet 13,8 procent af stemmerne. For to mÃ¥neder siden var tallet op pÃ¥ 15,7 procent. Og i løbet af de seneste to mÃ¥neder har stemmeprocenten sÃ¥ taget yderligere et hop og er nu pÃ¥ 16,7.”

(Politisk index – d. 20. november 2009; pdf, 14 s.)
The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/wp-trackback.php?p=9812
40 kommentarer »
RSS af kommentarer til dette indlæg.
Skriv en kommentar
Linjer og afsnit brydes automatisk, e-mail-adresse vises aldrig. Tilladt HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>











Der er nok andre, der stemmer som jeg: PÃ¥ V til lokalvalgene og DF til folketinget.
Mvh. Børge.
Kommentar af Børge — lørdag 21. november 2009 @ 21:08
[...] For blot to måneder siden lå Socialdemokratiet og SF til at tage magten. En ny meningsmåling foretaget af Capacent for DR Nyheder, fortæller, at det tal nu er ændret markant. Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti har alle haft en fremgang de sidste to måneder og står til at blive ved magten. Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, har derimod videreført det gode kommunale valgresultat. Ved sidste folketingsvalg fik partiet 13,8 procent af stemmerne. For to måneder siden var tallet op på 15,7 procent. Og i løbet af de seneste to måneder har stemmeprocenten så taget yderligere et hop og er nu på 16,7. Blå blok står igen stærkest. Mere detaljeret: Atter borgerligt flertal – Dansk Folkeparti stormer frem blandt de 18 til 34-årige [...]
Pingback af Frankrig: Mere etnisk fodboldvold « Snaphanen — lørdag 21. november 2009 @ 21:37
Det er naturligvis en herlig meningsmåling, men der må være noget fundamentalt galt med den måde den foretages på. Den er ihvertfald ikke meget anvendelig som pejlemærke for en tendens da usikkerheds intervallet må være enormt. Udsvingene over et tre måneders forløb er jo voldsomme, og f.eks. SF svinger med 7%.
Og der er jo ikke nogen fornuftig forklaring på disse dramatiske udsving.
Men omvendt så fortæller den jo alligevel lidt om forskellige partiers ca. niveau. Og der er det naturligvis en glædelig overraskelse at DF har så relavtivt godt fat at man to måneder i træk kan hente et resultat der svarer til det normale landsresultat. Ligeledes glædeligt at de to ekstreme partier, radikale og enhedslisten, trods alt ikke er mere populære end de er. Man kunne have frygtet det der var værre, deres enorme mediemedvind taget i betragtning.
Kommentar af Superman — lørdag 21. november 2009 @ 21:55
Jeg er egentligt lidt ligeglad om det er klaphattene fra rød blok eller blå blok der sidder med tøjlerne, hvis bare enhedslisten kunne komme ud af folketinget..
Kommentar af Mike — lørdag 21. november 2009 @ 22:06
Andre end jeg mÃ¥ have bemærket Ritzau’s og DR’s overspringhandlinger, nÃ¥r Regeringen fører i en menningsmÃ¥ling. SÃ¥ beskæftiger man sig med med detail’er i resultatet og undgÃ¥r længst muligt at meddele det, vi alle er interesseret i, nemlig om hvordan de to blokke stÃ¥r. I morges var hovedhistorien, at SF havde tabt pusten. Ikke et ord om, at regeringen havde genvundet sit forspring. Det kan man simpelthen ikke fÃ¥ sig selv til at sige. Et opslag pÃ¥ tekst tv bekræftede det, man nok havde pÃ¥ fornemmelsen, at mÃ¥leresultatet var ubekvemt for DR.
Når oppositionen fører, lægges der ingen sordin på markskrigeriet. Hvor er det dog gennemskueligt
Kommentar af andreas — lørdag 21. november 2009 @ 22:22
1 Børge
Eller stemmer som jeg. På DF til kommune/regionsrådsvalg samt til folketingsvalg.
Det er trist at se, hvor meget opbakning, der er blandt de unge vælgere til folkesocialisterne fra Boykot Israel-partiet.
Kommentar af Johansen — lørdag 21. november 2009 @ 22:44
Her er en lille`graf at tygge på, vi ved det godt. men det siger også at DF kommer til at være et bolværk.
http://www.popmodal.com/video/4008/Muslim-Demographics
Kommentar af Per N — lørdag 21. november 2009 @ 23:31
2001 De Radikale er så kloge, 2005 De Radikale er så cool, 2007 De Radikale er så moralske, 2011 De Radikale ser spærregrænsen nedefra!
Mvh.
Historyman
Kommentar af Historyman — lørdag 21. november 2009 @ 23:34
Er der nogen gentagne forskelle eller ligheder mellem de målinger der foretages af forskellige meningsmålingsburauer? Er det altid de samme der viser flertal til blå eller røde osv?
Kommentar af olsson — lørdag 21. november 2009 @ 23:38
Nu er Capacent et nyt og halvdårligt analyseinstitut, det skal man ikke glemme. Jeg synes, det er langt mere bemærkelsesværdigt, at Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti tilsammen fik 24,1% af stemmerne ved Kommunalvalget i København, altså i en by, der de seneste år har været så hårdt ramt af bandekrig, indvandreruroligheder og venstre-ekstremistisk hærgen: http://kortlink.dk/76kq Det er skræmmende og chokerende.
Læg i den forbindelse mærke til, at indvandrerstemmerne for alvor er begyndt at tælle i det samlede valgresultat: http://kortlink.dk/76kr F.eks. var Mohammed Aslam opstillet som nr. 32 pÃ¥ den socialdemokratiske liste, men endte med at fÃ¥ femteflest stemmer. Vi taler om en mand, der ikke mener, kvinder skal ud pÃ¥ arbejdsmarkedet og har udtalt, at præsten i Tingbjerg selv var ude om, han blev stenet ud af sin embedsbolig. En anden indvandrerkandidat, Ikram Sarwar, var opstillet som nr. 15, men fik tredjeflest stemmer af alle socialdemokratiske kandidater. Nævnes skal ogsÃ¥ Manu Sareen, som alle vist kender. Han fik næsten 8.000 personlige stemmer. Sareen mener som bekendt, at problemerne med indvandrere skyldes, de bliver dæmoniseret af danskerne, men heldigvis sidder han inde med den helt rigtige og revolutionerende løsning: De unge og socialrÃ¥dgiverne – hvortil han selv hører – skal have flere penge.
Man bliver nødt til at gøre sig klart, at indvandrerstemmerne inden for få år vil blive tungen på vægtskålen ved alle valg i Danmark. Indvandrere får langt flere børn end etniske danskere, og selvom København ikke er repræsentativ for hele landet, er der næppe tvivl om, at venstrefløjen, herunder indvandrervenlige, eller ligefrem indvandrer-/muslimske partier vil komme til at sidde permanent ved magten her i landet inden for 10-20 år. Venstrefløjen har hentet et nyt vælgergrundlag til landet, og nu kan de snart høste frugterne.
Se ogsÃ¥: “De er skøre, de københavnere” http://kortlink.dk/76ks
Kommentar af Jan Christensen — søndag 22. november 2009 @ 00:26
Det helt opmuntrende er naturligvis – opmuntrende men ikke overraskende – at DF har sÃ¥ godt tag i ungdommen. For politisk set skulle det ikke være tilfældet. Men VI ved selvfølgelig godt hvorfor, de tidligere skoleelever stemmer pÃ¥ DF. Deres fornuft er simpelthen udklækket i Folkeskolen. Og det bliver bedre endnu.
Og så har Jan Christensen selvfølgelig helt ret, men det ved de fleste selvfølgelig godt i forvejen. Og det helt store problemer kommer selvfølgelig, når de opstiller deres egne partier og forbyder muslinge pigerne at gå i skole.
Kommentar af dommedag — søndag 22. november 2009 @ 01:12
Det er sgu ikke nok at stemme. Det er på tide at melde sig ind i et parti og erkende at man må smide et par timer om ugen på at lave politisk arbejde, hvis man ellers har tænkt sig at leve i et land med nogenlunde frihed i fremtiden.
Globaliseringen er over os. Der skal kæmpes med næb og kløer. Det er alle mod alle. Demokratiet hænger i de sidste neglestumper.
Valget er nemt: Kæmp for det, eller skid på det hele.
Kommentar af Loke Thorslem — søndag 22. november 2009 @ 02:58
@Jan Christensen
Jeg synes, det er langt mere bemærkelsesværdigt, at Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti tilsammen fik 24,1% af stemmerne ved Kommunalvalget i København, altså i en by, der de seneste år har været så hårdt ramt af bandekrig, indvandreruroligheder og venstre-ekstremistisk hærgen.
Ja, det var da mærkeligt at alle folk ikke ser samme årsag til og samme løsning på de problemer som dig
Jeg undrer mig til gengæld over at DF som altid har fÃ¥et flere stemmer i smÃ¥ byer hvor der ingen indvandrere bor, end de har i omrÃ¥der med mange indvandrere. Hvor ofte har man ikke ellers hørt den klassiske “hvis du selv boede her hvor jeg bor, sÃ¥ ville du ogsÃ¥ se problemerne…”
Kommentar af Ã…rhusianer — søndag 22. november 2009 @ 09:15
6
Johansen
“Det er trist at se, hvor meget opbakning, der er blandt de unge vælgere til folkesocialisterne fra Boykot Israel-partiet.”
De unge ved det mange gange ikke. Boykot af Israel er ikke noget SF skilter med.
Kommentar af Janne — søndag 22. november 2009 @ 10:48
Er det ikke politiken der har stor ejerdel af analyseinstituttet?
enten er det dette, eller sÃ¥ et andet “fremtrædent” analyse firma som landhvalen tøger seidenfaden ejer og som sjovt nok, næsten altid viser fordel til rød stue..
Kommentar af Mike — søndag 22. november 2009 @ 11:02
10
Jan
Fornøjelse at læse det du har skrevet.
“Man bliver nødt til at gøre sig klart, at indvandrerstemmerne inden for fÃ¥ Ã¥r vil blive tungen pÃ¥ vægtskÃ¥len ved alle valg i Danmark.”
Men..
Sådan er det allerede nu når der ses på indretningen af vort samfund. Her tænker jeg på bederum, halal forbud og påbud i offentlige institutioner og i madvarer i supermarkeder, hijab på ansatte i offentlige institutioner, burka til kvinder, niqab til kvinder, hijab til små piger, falske mødomme til kvinder, arrangerede ægteskaber, kønsapartheid, solosvømmetimer kun for indpakkede kvinder i offentlige svømmehaller, kampen for stormoskeer, ramadanfester betalt af det offentlige, øget apartheidkultur i ghetto områder og andre steder, forbud mod hunde og forbud mod grisekød etc.
Bl.a. på grund af integrationsråd og -projekter, så er indvandrerstemmer allerede nu tungen på vægtskålen i alt for mange forhold. Selv uden kommunal-, regions- eller folketingsvalg. Islam tabuer indføres bare. I skoler, i sportsklubber, på uddannelsessteder, på arbejdspladser, i klubber, i børneinstitutioner etc. Vi ser det også når det gælder ytringsfrihed. Flere offentlige og private institutioner tør ikke mere at vise kunst/billeder/tekster etc. som kritiserer eller sætter spørgsmålstegn ved islam/religion. Senest er der eksemplet med Berlingske Tidende der vælger at rette ind efter et islamisk tabu. Og så er der Frederiksberg HF’s kunst censur, som der er skrevet om i Sappho regi. Osv.
Kommentar af Janne — søndag 22. november 2009 @ 11:07
13
Ã…rhus
Mange vælgere er meget trofaste overfor deres gamle partier. Også vælgere i storbyer. Og DF er et meget ungt parti som først er ved at få fodfæste nu. Det skal ses an.
Kommentar af Janne — søndag 22. november 2009 @ 11:10
@17 Janne
Så vælgere i storbyer er mere trofaste overfor deres gamle partier end vælgere i små byer?
Hvad er argumentet for den påstand?
Kommentar af Ã…rhusianer — søndag 22. november 2009 @ 11:16
Århusianeren, du ved jo godt, din teori ikke holder: Se blot på opbakningen til DF i de københavnske Vestegns-kommuner:
Albertslund 12,1%, Brøndby 15%,Ishøj 12,8%,Hvidovre 14,6%, Glostrup 13,9%, Rødovre 11,5%. Der er selvfølgelig mange, mange flere eksempler.
Bortset fra det, er din teori vældig interessant, og hvis den holder, kan venstrefløjen/indvandrerlobbyen i dén grad se frem til lyse tider. Du mener altsÃ¥, at ofrene for indvandrerkriminalitet/indvandrervold har udviklet en form for Stockholm-syndrom, sÃ¥ de ender med at have sympati for de mennesker, der pÃ¥ én eller anden mÃ¥de har krænket dem. For du vil vel ikke benægte, at de ovennævnte begivenheder – bandekrigen, indvandrerurolighederne i 2006 etc. – har pÃ¥virket og stadig pÃ¥virker mange københavneres hverdag?
Kan du i øvrigt ikke her til sidst komme med en god forklaring pÃ¥, hvorfor næsten en fjerdedel af københavnerne ifølge en meningsmÃ¥ling foretaget kort før Kommunalvalget gerne ville have en DF’er som integrationsborgmester: http://kortlink.dk/76mk Hvad kan det mon skyldes? DF’s ældrepolitik? Skolepolitik? Sundhedspolitik?
Kommentar af Jan Christensen — søndag 22. november 2009 @ 12:05
Jeg glemte lige at sige tak til Janne for det indsigtsfulde indlæg.
Kommentar af Jan Christensen — søndag 22. november 2009 @ 12:11
@Jan Christensen
Se blot på opbakningen til DF i de københavnske Vestegns-kommuner:
Albertslund 12,1%, Brøndby 15%,Ishøj 12,8%,Hvidovre 14,6%, Glostrup 13,9%, Rødovre 11,5%. Der er selvfølgelig mange, mange flere eksempler.
Ved Folketingsvalget sidst fik DF 13,8% – og de stÃ¥r til mere nu. AltsÃ¥ er det under eller omkring gennemsnittet.
Andre eksempler :
Ã…rhus : 5,8%
- Møllevangsskolen (område med mange indvandrere) : 3,6%
- Frydenlundskolen (område med mange indvandrere) : 5,2%
Ã…lborg : 7,4%
Odense : 6,6%
Thisted : 9,4%
Middelfart : 9,8%
Hedensted : 10,8%
Lolland : 10,8%
Guldborgsund : 13,5%
Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert på hvor mange indvandrere der bor hvor, men mit indtryk er umiddelbart at der bor flere i Århus, Ålborg og Odense end i de andre nævnte kommuner.
Du mener altså, at ofrene for indvandrerkriminalitet/indvandrervold har udviklet en form for Stockholm-syndrom, så de ender med at have sympati for de mennesker, der på én eller anden måde har krænket dem. For du vil vel ikke benægte, at de ovennævnte begivenheder – bandekrigen, indvandrerurolighederne i 2006 etc. – har påvirket og stadig påvirker mange københavneres hverdag?
Jeg skrev vist ret præcist hvad jeg mente :
“…at alle folk ikke ser samme Ã¥rsag til og samme løsning pÃ¥ de problemer som dig.”
Så din stråmand kan du pakke sammen.
Kommentar af Ã…rhusianer — søndag 22. november 2009 @ 12:31
# 15, Mike: PÃ¥ jppol.dk fremgÃ¥r der ikke noget om, at de skulle have noget at gøre med Capacent. Derimod er det JP/Politiken, der stÃ¥r bag “Webpol”.
http://www.jppol.dk/da/artikler/oevrige/webpol.aspx
Kommentar af Thomas — søndag 22. november 2009 @ 12:48
#21 Thomas,
Du har ret, det var nok catinet jeg tænkte på. Er rimelig sikker på, at både politiken og ritzau er inde over ejerkredsen..
Kommentar af Mike — søndag 22. november 2009 @ 13:33
18
Ã…rhus
Det siger jeg ikke. Jeg siger at mange vælgere er meget trofaste (ogsÃ¥ i byerne) og holder fast i lang tid og forsøger at ændre tingene indefra i det gamle parti – sÃ¥ længe de overhovedet kan forsvare det overfor egne værdier. NÃ¥r det ikke synes muligt mere, ja, sÃ¥ mÃ¥ der et nyt parti til – som dog skal stÃ¥ sine prøver.
Kommentar af Janne — søndag 22. november 2009 @ 13:48
I England er det nu dokumenteret, at Labour BEVIDST åbnede ladeporten for indvandring for at få stemmer. FULDTÆNDIG ligesom i DANMARK.
At flere unge stemmer DF siger vel sig selv, da det ofte er unge, der kender indvandrerne og er blevet chikaneret af dem. Indoktrineringen lykkes ikke altid.
85% af lærerne er venstreorienterede, ligesom journalisterne. 68′er generationen har bevidst forsøgt indoktrinering i Ã¥rtier. Begge grupper benægter hÃ¥rdnakket og INTET MEDIE følger op pÃ¥ sagen.
Netop nu ser man resultaterne komme, når man ser på SF, Villy Løgnhals og Ole Sohn, som får bred tilslutning, trods åbenlyse løgne.
De unge er blevet gjort historieløse. I modsat fald ville kun hardcore socialisterne stemme rødt.
Hvem kan stemme på et parti og personer, der under den kolde krig svigtede DK og støttede fjendtlige magter???? Skal vi allerede glemme det?
Historien er denne gang skrevet af taberne og bærer præg af løgne og fortielser.
SYGT
Kommentar af ramses-2 — søndag 22. november 2009 @ 14:32
@ramses-2
I England er det nu dokumenteret, at Labour BEVIDST åbnede ladeporten for indvandring for at få stemmer. FULDTÆNDIG ligesom i DANMARK.
Hvordan er det dokumenteret?
Hvad så med borgerligt styrede lande der fik mange indvandrere i samme periode?
Kommentar af Ã…rhusianer — søndag 22. november 2009 @ 16:44
@Ã…rhusianer, det har de erkendt:
http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/lawandorder/6418456/Labour-wanted-mass-immigration-to-make-UK-more-multicultural-says-former-adviser.html
Kommentar af Frihed — søndag 22. november 2009 @ 17:39
@Frihed
Det er, så vidt jeg kan læse i din artikel, ikke Labour der har erkendt det.
Kommentar af Ã…rhusianer — søndag 22. november 2009 @ 18:09
@Ã…rhusianer
Jo, det er det sÃ¥dan set. Men hvad forestillede du dig – at det var samtlige labour-folk som i kor sagde det?
Denne whistleblower var helt tæt på topledelsen. Du må erkende, at du tog fejl.
Kommentar af Frihed — søndag 22. november 2009 @ 19:39
#7
Her er et supplement til indlæg nr. 7:
http://oldatlanticlighthouse.wordpress.com/2007/06/30/population-genetics-island-model-one-way-migration/
Kommentar af Sigwar — søndag 22. november 2009 @ 20:22
Og en til som måske ikke alle har læst:
http://www.reaktion.nu/PDF/intervju_g_heinsohn.pdf
Kommentar af Sigwar — søndag 22. november 2009 @ 20:25
@21
Og som i Kolding hvor der er en pestilens der hedder Skovparken, i folkemunde Skodparken?
Her fik DF 15% af stemmerne, en fremgang pÃ¥ 7% og har nu 5 pladser i byrÃ¥det. Venstre fik 34, en fremgang pÃ¥ 10% og borgmesterposten. Socialdemokratiet blev halveret fra 12 pladser til 6, og bykongen sat fra magten. (KMD’s tal)
Det er ikke alle steder Stockholmsyndromet vinder. DF vinder frem blandt de unge jeg omgås, og det er mange. De har set hvordan det foregår i skolerne. En kom her forleden og fortalte på tomandshånd at hvis det blev værrre, havde hun tænkt på at tage til Australien, om jeg vidste noget om hvad det kostede.
Det koster hende kun en flybillet og det koster samfundet en god uddannelse. Det burde sætte dybe panderynker hos politikerne, vi taler om dem der skal føre landet videre. Det nytter jo ikke noget at der i ankomsthallen står lange rækker af storfamilier der aldrig vil bidrage med noget, og i afgangshallen står lange rækker af veluddanede unge der ikke vil plyndres i skat for at forsørge de ankomne, eller leve i et delt land.
Kommentar af PeterK — søndag 22. november 2009 @ 20:27
@Frihed
Jo, det er det sådan set. Men hvad forestillede du dig – at det var samtlige labour-folk som i kor sagde det?
Denne whistleblower var helt tæt på topledelsen. Du må erkende, at du tog fejl.
Nej, det er sådan set, som du selv siger, ikke Labour der selv har erkendt det.
Det er en tidligere rÃ¥dgiver for Labour, i en artikel, som han endda selv siger er blevet “twisted out of all recognition”. Der var intet sÃ¥dant plot skriver han :
http://www.guardian.co.uk/uk/2009/oct/26/labour-immigration-plot-andrew-neather
Kommentar af Ã…rhusianer — søndag 22. november 2009 @ 20:56
Mens den artikel du linker til hurtigt blev gemt væk og pointen sløret er det her nu den andenstørste nyhed: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/22/221429.htm
Overskrift: Vælgerne straffer regering.
Det kan godt være at færre synes at regeringen løser området godt, men man kan se i meningsmålingen fra dagen før at de netop ikke bliver straffet og dermed er overskriften en manipulation. Folk ved nok at det absolut ikke bliver bedre under en rød regering.
Kommentar af HHX — søndag 22. november 2009 @ 23:19
Jeres “nyhed” er sÃ¥ “stor” og “korrekt” at Wikipedia ikke engang vil have en artikel om den :
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Articles_for_deletion/Labour_Party_immigration_scandal
Men det er nok en del af hele “ræverøde Wikipedia” teorien
Det er en storm i et glas vand forsøgt kørt op af højreorienterede medier.
Kommentar af Ã…rhusianer — mandag 23. november 2009 @ 07:44
Ã…rhusianer:
I de indvandre balastede byer i Sydsverige stÃ¥r SD særlig stærkt. DF vil langsomt, men sikkert vokse Ã¥r for Ã¥r, ogsÃ¥ i storbyerne. Min teori er, at det ikke er smarte plakater og debatter pÃ¥ DR2 der vinder DF nye vælgere. Nej, det er disse nye vælgeres erfaring med multikulturens “glæder” der til sidst vender dem over pÃ¥ DF’s side.
Kommentar af Anonym — mandag 23. november 2009 @ 13:51
P.g.a. af den økonomiske krise vil det være en god ide at få hjemsendt de mange langtidsledige fremmede(flertallet af disse udgiftstunge fremmede er iøvrigt økonomiske bekvemmelighedsflygtninge fra islamiske lande som f.eks tyrkiet, pakistan, marokko og libanon.
Kommentar af Poul — tirsdag 24. november 2009 @ 20:37
Ã…rhusianer
Du er ad hominem, i alle dine indlæg. Men det vel også det vi har fået reduceret jer til, siden I ikke sidder med den samme magt som i gjorte før. Thank God for blogs, den almindelige dansker kan rent faktisk få noget at skulle have sagt.
Kommentar af Thor — fredag 27. november 2009 @ 13:29
@Thor
Du er ad hominem, i alle dine indlæg.
Hvordan dog?
Kommentar af Ã…rhusianer — fredag 27. november 2009 @ 23:34
I denne diskution i hvert fald. Prøv at læse dine indlæg igennem.
Kommentar af Thor — søndag 6. december 2009 @ 04:29