12. april 2019

Ulaa Salims Danmark: Et land, der er tæt på ‘at eksplodere i voldelig racisme og udryddelseslejre’

I går hørte jeg en længere samtale med filminstruktør Fenar Ahmad, manden bag ‘Ækte vare’ (2014) og ‘Underverden’ (2016). Iraker, født i Tjekkoslovakiet i 1981 (sic), og kom til Danmark i 1986 som flygtning. Har efter eget udsagn boet seks måneder i Sandholmlejren. Han fortalte, at han ikke ville være offer, og kredsede et par gange omkring tanken om at hævne sig på danskerne. Ikke i jihadistisk forstand, mere som ‘ta’ den I racister!’.

Karrieren tog form, da han som helt uskolet 22-23-årig, fotograferede flygtninge med et dv-kamera på asylcenter Aunstrup. DR så, og købte optagelserne, og pludselig var han en upoleret stjerne, en succeshistorie.

Det var også i går, at der var premiere på Ulaa Salims ‘Danmarks Sønner’. Salim er født i København i 1987, men har tatoveret ‘Irak’ på højre overarm. På arabisk. Han har tidligere lavet film med titler såsom ‘Min bror’ (2013), ‘Vore fædres sønner’ (2016) og ‘Fædreland’ (2017). Man mærker hensigten. I en af rollerne ses i øvrigt Zaki Youssef, der er opvokset i et venstreradikalt miljø, og for et par år siden problematiserede at ‘religiøse muslimer’ ikke kunne være ‘dagsordensættende’.

‘Danmarks Sønner’ har fået blandede anmeldelser, og selvom jeg hader at betale mere til herboende irakeres identitetspolitiske kamp mod danskheden, så skal jeg se den i biografen næste weekend.

Herunder det bedste fra Cand. Mag. Niels Lindbergs mediekommentar i Berlingske, der skærer igennem ideologiske jubelscener – Nååååh! Har du lavet film om racistiske danskere? Den er flot!

“Jeg er rystet af alle de forkerte grunde over Ulaa Salims premiereaktuelle politiske thriller, ‘Danmarks sønner’. Rystelsen skyldes nemlig ikke, at jeg på nogen måde tilslutter mig filmens stærkt manipulerende – men helt tonedøve – portræt af Danmark som et land, der er en fingerbredde fra at eksplodere i voldelig racisme og udryddelseslejre.

Rystende er det til gengæld, at filmens idé og udførelse tilsyneladende er gået upåtalt gennem filmstøttesystemet for at ende i biograferne med skamros fra filmanmeldere, der har valgt at se væk fra filmens markante huller i karaktertegning, tempo og logik.

… som uerfaren instruktør gør Ulaa Salim begynderfejlen ved at spænde de helt endimensionelle karakterer for sin politiske moraliseren. Filmens muslimer stirrer sammenbidte på indslag om racistiske politikere i TV-avisen, og vasker griseblod af deres dørkamme. Vi kan godt se, at vor unge muslimske hovedperson er et rigtigt menneske med en bekymret mor og en forsømt lillebror, men selv lange og trættende scener hvor han tumler med lillebroren i leg, gør det ikke plausibelt, hvorfor han skulle få sig selv til at slå en statsministerkandidat ihjel. Til gengæld viser det, hvor instruktøren Ulaa Salim har sin sympati, og desværre kommer det til at se ud som om han mener, at attentatplanerne er berettiget som følge af danskernes fremmedhad.

Den slumrende racisme er og bliver et politisk naivt postulat, der allerede må have set skævt ud, da det blev fremsat af Ulaa Salim, mens han gik på filmskolen. Man får en fornemmelse af berøringsangste filmkonsulenter, der ikke har turdet anfægte dette budskab som følge af afsenderens etniske herkomst. I den henseende er vores land måske alligevel racistisk, og kommer til at behandle kunstnere af anden etnisk herkomst som en mor behandler sine små børn: ‘Nåååh, har du lavet en film? Den er flot!'”

(Ulaa Salims racistiske Danmark, støttet af Det Danske Filminstitut med 5,7 mio. kr.; Foto: Youtube)

Anmeldelser.

“… selvom filmen foregår i fremtiden, er der intet fjernt over den. Men det er ikke bare i emnevalg, at Salim viser sig som en dygtig instruktør.” (Thomas Brunstrøm, BT Metro, 11. april 2019, s. 22)

“Det er en stærk og stærkt tankevækkende film, som debutanten Ulaa Salim har begået med den politiske thriller ‘Danmarks sønner’. … Det mest skræmmende er næsten, hvor meget det minder om noget vi allerede kender. Man sidder med en ganske utryg fornemmelse af, at det ikke så meget er et spørgsmål om hvorvidt dette scenarie kunne finde sted, men om hvornår det sker.” (Henrik Queitsch, Ekstra Bladet, 11. april 2019)

“For ikke så længe siden ville beskrivelsen af et Danmark præget af ekstrem nationalisme og racistisk retorik have været det pure opspind og en film som ‘Danmarks sønner’ et produkt af en løssluppen fantasi. Helt sådan er det ikke længere.” (Kim Skotte, Politiken, 10. april 2019)

(Ulaa Salim, ‘Danmarks sønner’, 2019; Foto: IMDB, udsnit)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/100217/trackback

38 Comments »

  1. De prøver at trække medieverdenen endnu længere ned i skidtet – som om det ikke var slemt nok i forvejen.

    Luk de såkaldte journalistuddannelser.

    Kommentar by Bastardo — 12. april 2019 @ 11:42

  2. Hvor mange millioner var det, den kostede Danskerne?

    Kommentar by Bastardo — 12. april 2019 @ 11:44

  3. Lige op til et kommende valg. Timing timing og timing.
    Forvent mere propaganda og misinformation i de efterfølgende uger.

    Kommentar by Hagmann — 12. april 2019 @ 11:44

  4. Virkeligheden skal jo ikke stå i vejen for multifantasternes våde drømme

    Hvor mange muslimer har “racistiske” danskere dræbt efter muslimsk terror i 2015 og halshugning af dansk pige i 2018? Nul!

    Men jeg tror, at danskernes ikke-eksisterende, men påståede, racisme vil radikalisere endnu flere muslimer – derfor er det en farlig propagandafilm.

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 12. april 2019 @ 11:47

  5. I den virkelige verden

    “14 mister livet i bombeangreb i Pakistan. Bombeangreb rettet mod shiamuslimsk mindretal i Pakistan.”

    De stakkels menneskers eneste fejl var, at det troede på den “forkerte” form for islam – derfor skulle de dræbes.

    https://politiken.dk/udland/art7140595/14-mister-livet-i-bombeangreb-i-Pakistan

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 12. april 2019 @ 11:55

  6. FØJ FOR SATAN!

    Kommentar by redneck — 12. april 2019 @ 11:56

  7. Fjern al offentlig støtte til filmproduktion!

    Kommentar by Acharya Tuisto — 12. april 2019 @ 12:05

  8. Fra skriverkarle til luderkarle.
    Føj for fanden for en gang beskidt luderagtigt medløberi, for at klamre sig til jobbene.
    Det gælder også de herrer danske skådespillere.
    De kan og vil ikke se, hvad der foregår lige for trynerne af dem.Og til den ubehjælpelige tendtiøse “instruktør”spire. Tag da hjem. Stå dog ikke her i regnen og kulden i onde onde dannevang. Det vil gøre både dig og os en kæmpetjeneste.
    Vi har ikke bedt dig komme. Så skrid pomfrit.
    Good Beirut og sov sødt bæ-samfund, – when the big sleep comes.

    Kommentar by Knights Templar — 12. april 2019 @ 12:14

  9. CHRISTIANSBORGS politikere er i fuld gang med at forære danskernes land, byer, boliger, kvinder, velfærd, penge, skoler, sundhedsvæsen, butikker og kultur væk til indstrømmende arabere og afrikanere.

    Som selvfølgelig vil kræve at overtage Danmark når de bliver mange nok. Fra deres side skal vi ikke forvente taknemmelighed, men dominans-adfærd og stigende mængder af krav og forlangender.

    I landet få km fra Kbhvn er indvandringen allerede eksploderet i kriminalitet og velfærdsulykker og noget som ligner et begyndende folkedrab. Demokratiet i Sverige er afskaffet og afløst af et mafia-agtigt fascistisk regime. Vi er på vej i nøjagtig samme retning. De gamle partier V, K, R, S og SF mv. betragter danskerne som “untermenchen”, malke- og slagtekvæg. Det er derfor de vil fordrive og udskifte os.

    Bliver vælgerne ved med at støtte disse partier, ender Danmark ligesom Sverige, som i dag er en fejlslagen stat, en jungle, en slagmark og en stor galeanstalt. Se Snaphanen og You Tube/Merkels migrant crisis/one year on.

    Kommentar by ALEXANDER BEAUMONT — 12. april 2019 @ 12:31

  10. Nå, det lader da til at denne film – undtagelsesvist – afviger fra den gængse skabelon i ‘dansk’ film: nemlig at hovedpersonen er en dårende dejlig, kvindelig journalist (gerne med ægteskabelige problemer), hendes medhjælper er en såre sympatisk, venlig og rar muslim og superskurken en fed, fordrukken jyde (helst sonder-jude som spilles af en Ole-Thestrup-type. Alle de øvrige skurke er naturligvis pædofile, småtbegavede og incestuide jyder (igen: helst sonder-juder) som stemmer på Dansk Folkeparti.

    Men nu må de snart til at erstatte Dansk Folkeparti med nogle andre i skurkerollerne, for man bider vel ikke den hånd, der fodrer én, vel?

    Kommentar by Voldposten — 12. april 2019 @ 12:57

  11. Fenar Ahmad, manden bag ‘Ækte vare’ (2014) og ‘Underverden’ (2016). Iraker, født i Tjekkoslovakiet i 1981 (sic!), kom til Danmark i 1986 som flygtning.

    MEN ifølge Den Store Danske: “Uroen kulminerede den såkaldte Fløjlsrevolution i november 1989, hvor det kommunistiske regime på kort tid brød sammen.”

    I december 1989 blev V. Havel valgt til tjekkoslovakisk præsident, mens Dubček blev parlamentsformand, og i juni 1990 vandt den tjekkiske demokratibevægelse Borgerforum og dens slovakiske modstykke Offentlighed Mod Vold et frit parlamentsvalg. (wiki)

    Hvilken forfølgelse i Tjekkoslovakiet var det egentlig filminstruktør Fenar Ahmad flygtede fra? Det kunne der sikkert laves en interessant film om? Hvornår kommer den mon?

    Kommentar by A-mad — 12. april 2019 @ 13:00

  12. http://www.msn.com/da-dk/underholdning/danskekendte/bt-p%c3%a5-den-r%c3%b8de-l%c3%b8ber-j%c3%b8rgen-leth-bliver-frast%c3%b8dt-over-den-danske-racisme/ar-BBVQsBX?li=BBr5CAg&ocid=mailsignout

    Kommentar by k.m. — 12. april 2019 @ 13:03

  13. Sørg nu, for pokker, for at få søgt danske skatteyderbetalte midler til, at få filmen synkroniseret til moderne standardarabisk, Marokkansk arabisk, Farsi, Yemenitisk arabisk, Baluchi, osv. osv.

    Alt naturligvis med henblik på t få sat rigtig internationalt rav i gaden – Kom nu, for fanden, op af stolene danske bevilgende filmkonsulenter, sid ikke denne enestående chance overhørig. Med lidt held kan I medvirke til, at antænde en spritny Muhammed-krise. Pøj, pøj drenge!

    Kommentar by T. Flodur — 12. april 2019 @ 13:23

  14. Dansk nationalisme er historisk set først trådt i karakter, når der har været hårdt brug for det. Det meste af tiden har det dannet det ubemærkede, men underliggende, fundament for det danske folk.
    Måske er det på tide at genoplive markeringen fra folketingsvalget i 1943, hvor patrioterne bar et lille knaphulsskilt ( badge ) hvor der øverst stod: har stemt og nederst: et dannebrog.

    Kommentar by fidibus — 12. april 2019 @ 13:45

  15. En snotabe. Dem er der flere og flere af.

    Kommentar by Hul igennem? — 12. april 2019 @ 13:49

  16. Kim.
    Må jeg anbefale filmen yallah, yallah, af en svensk instruktør.
    Den dårligste film. Jeg nogensinde har set.

    Kommentar by XXXXX — 12. april 2019 @ 13:51

  17. Hvorfor flygter de altid til racisterne i vesten.
    Og aldrig hjem til deres egne lande.

    Kommentar by XXXXX — 12. april 2019 @ 13:59

  18. De flygter ikke, de kommer for at besætte.
    Det ligger i Islam dna, at denne religion skal gælde overalt

    Kommentar by k. m. — 12. april 2019 @ 14:16

  19. Modstanden imod nazismen var jo også en modstand imod staten og totalitarismen, derfor er den logiske konklusion modstandskampen i virkeligheden er terror; historien gentager sig ved at vise propagandafilm i danske biografer såsom nazisterne.

    Kommentar by Moth — 12. april 2019 @ 14:29

  20. “For mig var det ikke interessant, hvad der sker op til et terrorangreb, men hvad der sker bagefter.” – Ulaa Salim.

    En ærlig muslim. Dejlig klar i spyttet. Muslimer må gerne dræbe danskere, det generer ham ikke. Først hvis danskerne begår modstand efterfølgende, er det et problem.

    Vi skal tage hatten af for en ærlig muslim, der står ved Koranen og indrømmer, at det ikke er et problem, når vantro bliver dræbt. Tak til den gode mønstermuslim Ulaa Salim for at holde fanen højt og stå ved sine muslimske værdier uden at blinke med øjnene, selvom det jo ellers er fuldt ud tilladt at begå en enhver synd i islam, hvis bare det er for at narre, bedrage, manipulere eller skade de vantro på nogen måde.

    Kommentar by Fascist — 12. april 2019 @ 15:01

  21. 18 # k. m. — 12. april 2019 @ 14:16
    jeg ved det godt, flygtninge tager hjem.
    Når de ikke tager hjem, opfylder de ikke deres del af aftalen om midlertidig beskyttelse. Derfor er alle sammen illegale, som opholder sig ulovligt i Danmark. De burde være spærret inde i lukkede arbejdslejre på vand og brød.

    Kommentar by XXXXX — 12. april 2019 @ 16:10

  22. Hvorfor f….. gider du at udsætte dig selv for det?.
    Jeg ser nok perkere hver evig eneste dag, når jeg ser film er det for at komme væk fra det lort.

    Kommentar by Lukket fest, skrid hjem — 12. april 2019 @ 16:41

  23. I koranen “Dræb de vantro hvor end du finder dem” bekæmp de vantro indtil islam er
    enehersker” det er det vi er oppe imod, al for mange danskere kan ikke se det, europærer kan heller ikke bortset fra Østeuropa. Paven og mange af vores Biskopper bygger broer, istedet
    for at kæmpe for den kristne kultur. Kristne bliver myrdet så mange steder og det skrives der ikke meget om. Men sikkert er det at vort folkestyre og frie retstat holder ikke mange år.

    Kommentar by IES — 12. april 2019 @ 16:42

  24. Usmagelig titel,og umiddelbart oplagt at sende den ud lige op til valget.

    Kommentar by Draugr — 12. april 2019 @ 17:36

  25. 🎵🎶🎵Ska’ det være os to Ulaa la laaa?🎶🎵🎶
    NOT!
    BEKVÆMMELIGHEDS FLYGTNING falder lige for.
    Tag dog tilbage til Tjekkiet. Eller hvor du kommer fra.
    Hva’ siger du?
    Var SJA’SEN ELENDIG dernede?!
    Jamen, så gi’r det jo pludselig perfect sense.
    Hvem har bildt dig ind, at vi vil ha’ dig på evig kost og logi? Og da slet ikke, når du tilmed er fræk, svinsk og voldsparat.
    Værten har sgu ret til at be’ sine gæster finde overtøjet, hvis ikke de kan indordne sig under husreglementet.
    Det ka’ ikke være SÅ svært at forstå. Eller ka’ det?

    Kommentar by Knights Templar — 12. april 2019 @ 17:42

  26. Så skal vi bare have en film, hvor det er højreterrorister der likviderer venstrefløjspolitikere, f.eks. Ælle-bælle-mig-fortælle.
    En gang for alle! Endnu har der kun været islamisk terror i Dannevang. I lyset af denne film skulle australieren have myrdet 50 ledende multikultipolikere og MSM-mediefolk, i stedet for 50 dybest set fuldstændigt uskyldige muslimer. I den forstand har filmen en pointe.

    Kommentar by Glenn Madsen — 12. april 2019 @ 17:43

  27. Den film vil jeg ikke spilde penge på. Og så er man alligevel tvunget til at betale via filmstøtten. I “Go-morgen” var de ved at falde på halen over filmen. 4 & 5 stjerner. Og så er muhammedanernes yndlings skuespiller- Rasmus Bjerg – med. Talentløs.

    Kommentar by Popeye — 12. april 2019 @ 18:15

  28. Som altid er det OS der skal passe på!

    Passe på hvad?

    På ikke at slå hårdt tilbage!!

    For så gør det jo ondt på dem, der slår os mens der bliver heppet fra et selvhadende snakkende dystopisk elite segment á la Leth.

    Kommentar by PerP — 12. april 2019 @ 19:02

  29. Jeg tror ikke etniske danskere gider se sådan en film, der propaganderer for den islamiske sag. Den kommer til at give et kæmpeunderskud, med det gør ikke noget for de medvirkende. De får deres løn alligevel og skatteyderne betaler.

    Kommentar by JC — 12. april 2019 @ 19:50

  30. Hvis Danmark som filmen siger er så farligt og forfængeligt for invadere at være i, så rejs dog hjem!
    Danmark er et koldt land i norden uden andre ressourcer end vand og jord! Så hvornår kommer der i øvrigt en offentligt støttet film om hvor latterligt der er at folk fra det ressource rige syd flygter her til for at leve på vores fattighjælp?? Hvis Islam ikke ødelage alt i syden så ville de jo være mindst 10x rigere end os!

    Kommentar by Hvideplov — 12. april 2019 @ 22:17

  31. Det største problem ved et muslimsk terrorangreb på Nørreport er da, at det overhovedet er kommet dertil. I Danmark udøver vi ikke terror mod uskyldige og tilfældige. Vi hsr lukket fjenden ind. Og nu hsr de fået deres Goebbels. Ethvert selvforsvar er erklæret racistisk. Vi har tilgode at indse for alvor, hvad fjenden vil.

    Kommentar by Uno — 13. april 2019 @ 01:47

  32. Hvis det dér er Danmarks sønner.
    Så er vi allerede færdige overtaget, og erobrede.

    Kommentar by Knights Templar — 13. april 2019 @ 09:52

  33. Det er meget sigende, at de to mest islamleflende medier Politiken og Ekstra Bladet er helt oppe og ringe over den klamme islamistiske propaganda.

    Det er vand på multikulti- og spelttossernes mølle, så nu ved vi allerede, hvilken film der vil blive begravet med Bodil- og Robert-priser, når den tid kommer…

    Kommentar by Revisoren — 13. april 2019 @ 14:56

  34. Hvordan kan han have boet i Sandholmlejeren, hvis han kom til Danmark i 1986? Blev det ikke først et asylcenter i 1989? Skulle han så have levet i Danmark i tre-fire år – i midten af 80’erne, hvor gud og hver mand kunne få opholdstilladelse så nemt som ingen ting – for så at rykke ind i Sandholmlejeren som 8-9 årig? Det lyder underligt men måske ikke umuligt.

    Kommentar by Bølle — 13. april 2019 @ 21:54

  35. Det er hylende morsomt at det er araberne der beskylder os for at være racistiske!
    90% af alle arabere/muslimer gifter sig med en af deres egne. For muslimske kvinder er det forbudt at gifte sig med vantro mænd. Racisme? Sådan er islamismen. Alle arabere, der får opholdstilladelse får gratis stillet det danske velfærdssystems uendelige tilbud til rådighed også selv om 50% af araberne ikke arbejder. Racistisk udnyttelse af danskerne? Nej sådan fungerer islamismen.
    Ulaa Salim og hans arabiske familie har fået hele det danske velfærdssystem stillet til
    deres disposition og fået sociale, økonomiske, uddannelsmæssige og sundheds-forhold samt pension de aldrig ville kunne have fået i deres arabiske hjemland. I stedet for at være en smule taknemmelige over alt det de har fået pisser og skider de på os og kalder os for racister. Sådan er islamismen

    Kommentar by BeCool — 13. april 2019 @ 22:43

  36. Og så koster den os 33 milliarder om året

    Kommentar by BeCool — 13. april 2019 @ 23:37

  37. Jeg kommer til at tænke på den gamle koldkrigsvittighed hvor amerikaneren siger: “Vi har demokrati og ytringsfrihed i USA. Vi kan sige at Reagan er en stor idiot.” Hvortil russeren svarer: “Vi kan da også sige at Reagan er en stor idiot.”

    Mennesker fra for eksempel Irak har forskellige former for dysfunktionalitet med i bagagen, når de beslutter sig for at slå sig ned i fremmede lande blandt fremmede mennekser. Det er isoleret set deres egne medbragte problemer. Og det kunne man som herboende iraker lave en film om, hvis modet var til det. Uden at skyde en eller anden skyld på en racistisk dansk kontekst.

    Kommentar by BE — 14. april 2019 @ 10:45

  38. https://www.bt.dk/samfund/politiet-lukkede-bandes-tilholdssted-saa-blev-hel-bydel-udsat-for-haervaerk

    Kommentar by p — 14. april 2019 @ 12:56

RSS feed for comments on this post.