8. september 2019

Eksperiment: Debat-moderation 2.0

Jeg hader debat om debatten, men et stort set uredigeret kommentarspor har sine bagsider. I disse uger drukner gode kommentarerer i OT-spam, trollerier, jødehad og akkumulerede personstridigheder. Som en konsekvens heraf vil jeg overvåge debatten nidkært de næste par uger, og slette/banne med rund hånd.

Det er tidskrævende og enerverende, og forvent ikke millimeterdemokratiske afgørelser efter læsning af tidligere indlæg. Måske starter 2020 med et renset moderationsfilter, men indtil videre agerer jeg både dommer og bøddel.

Er du uenig i en evt. banning, så send en kort og konkret email til uriaspostenlg(a)gmail.com.

(Fisker truer hærværksfolk med bål og brand, Fænø Odde, 8. september 2019)

Oploadet Kl. 17:51 af Kim Møller — Direkte link38 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/104163/trackback

38 Comments »

  1. Godt billede, der minder lidt om en aktuel BT artikel
    citat: “Omdrejningspunktet for debatten er et gitterhegn udstyret med pigge, der adskiller badegæster fra en bådebro på Islands Brygge.
    For er det overhovedet i orden at adskille badegæster og fritidssejlere med et stort gitterhegn udstyret med pigge, eller er folks opførsel efterhånden så utilstedelig, at det er en nødvendighed?”

    Kommentar by k.m. — 8. september 2019 @ 18:17

  2. Held og lykke, hr. Urias. Som De forudser: Nemt bliver det ikke.

    Kommentar by Crass Børsting — 8. september 2019 @ 18:19

  3. Det er desværre nemt at komme til at skrive noget forkert, eller udtrykke sig mangelfuldt.
    Tiderne er hårde ved os danskere, så man farer af og til i blækhuset, og hengiver sig i følelsernes vold via tastaturet – men det burde, og bør der også, være plads til.
    Hvad jeg synes der er irriterende, det er de debatdeltagere der optræder under flere forskellige navne. Det er ikke altid vrøvl den/de personer skriver, men det fylder debattrådene ud med en masse ligegyldige ord og sætninger og evindelige gentagelser, og ofte i lange indlæg som gør at trådene som helhed bliver uinteressante. Når debatdeltagere skiver med sig selv under flere pseudonymer, så er det jo egentlig regulært spam, og burde sorteres fra!

    Ligeledes er der nogle af de debatdeltagere der overdrevent harcelerer i had mod jøder, som burde begrænses.
    Jeg har personlig både gode og dårlgie erfaringer med jøder. Jøder er både gode og dårlige mennesker, ligesom kristne og katolikker og budister – og hverken mere eller mindre.
    Hvis man virkelig er helt uvidende om hvem og hvad der skaber problemer, så bør man tage et par “festlige” aftenture ind på Nørrebro og opleve den herlige multi-kulti, og få en fornemmelse af, hvem og hvad der er årsagen til alle nutidens problemerne.

    Jeg har nogle gange anbefalet bekendte at følge Uriasposten, og en gang for nyligt fik jeg den reaktion, at: “det var dog en masse vås der bliver skrevet der!”
    Så en smule moderation kunne være på sin plads, også selv om man selv risikerer at bliver ramt.

    Kommentar by Henning Jensen — 8. september 2019 @ 18:37

  4. #3 Henning, du ønsker bestemte holdninger censureret? Flot, kammerat!

    Kommentar by Hr. Snusk — 8. september 2019 @ 19:05

  5. Hørt! Der trænger til lidt frisk luft i kommentarsporet.

    Kommentar by Islambert — 8. september 2019 @ 19:08

  6. Der er allerede tre jødehadere på banen. Det er godt, at det ikke er min blog.

    Kommentar by np — 8. september 2019 @ 19:30

  7. Glimrende ide, selv om jeg evt. også måtte få en over snuden! :-)
    Det er trættende og uinteressant at bruge tid på fuldstændigt forskruede, lange indlæg, faktisk så trist, at jeg helt springer indlægget over.
    Det er jo efterhånden sådan, at man ikke vil være bekendt at anbefale andre at læse med på siden med alt det forskruede vås, der jævnt hen kommer. Det minder en del om 180graders deroute, hvor Niels O uhindret fik lov til at hærge, og så var han endda ikke nær så slem som nogle herinde er.

    Kommentar by Knud Madsen — 8. september 2019 @ 19:59

  8. Gør hvad i vil, jeg kan ikkew se, hvor der mangler plads. Pas på i ikke falder helt fra hinanden over alle de ord

    Kommentar by Cat Girl — 8. september 2019 @ 20:02

  9. En af uriaspostens styrker har altid været, at ordet var (næsten) frit.

    Det er klart at vedholdende sabotage af kommentarsport ikke skal tolereres, det samme må gælde vildt og utæmmet jødehad, der ikke har en relevant sammenhæng i den enkelte posts i øvrigt. En stor del af charmen ved uriasposten, og en af grundende til at jeg har læst med siden 2003 er, at man kan få sig et godt grin og læse med når meningsfæller (helt ufiltreret) får lukket damp ud.

    Personligt håber jeg at moderationen bliver meget begrænset. Pressen og dens lakajer kommer ikke til at elske uriasposten, selvom kommentarsporet bliver kastreret.

    Kommentar by Polka — 8. september 2019 @ 20:27

  10. At 12:
    Helt korrekt, og det er fordi, at Satans religion og folk udgør en yderst reel trussel mod civilisationen.
    I løbet af en generation er der indvandret ca. 500.000 af satans horder i Danmark.
    Der er indvandret under 1000 jøder, flest fra Malmø!

    Så det…

    Kommentar by Bastardo — 8. september 2019 @ 20:50

  11. Carlo Di Napoli III — 8. september 2019 @ 20:09

    Der er mere jødehad end muslimhad ( Sjovt nok er det ikke engang et etableret ord, man skal bruge bindestreg for at stavetjekket acceptere det ;) ) her på uriasposten.

    Helt generelt så hader folk normalt ikke muslimer, de hader islam, de hader kulturen og det er forskellen.

    Hvis man vil diskutere jødisk kultur, religion osv. så er jeg sikker på at der findes sites der hjælpe med det, det er kun et spørgsmål om at søge lidt rundt på nettet.

    Kommentar by Santor — 8. september 2019 @ 20:50

  12. 16. Jørgen Nielsen Tak for linket.

    Ja, det er et hestearbejde at finde ud af hvor de så er.
    Mange af dem kommer i avisen for noget slemt.
    så vi ser.
    Regeringen til den tid vil nok komme til at stå til ansvar.
    Jeg vil kalde det Landsforræderi, eller Samfundsundergravende virksomhed.
    90 % Arabere og 10% landhandel. ☺

    Kommentar by Charles Nielsen — 8. september 2019 @ 21:27

  13. Add, 16.
    Nye Borgerlige udeblev fra fejningen af de nye statsborgere, og stor respekt for det, Danmark har ikke plads til flere indavlede retarderede kriminelle korandyrkende terrorister der ønsker sharia dømmende imam lukkede områder, der er ingen tvivl om at jøderne i Danmark er voldsomt pressede af den enorme import af uciviliserede ørken krigere og neger pirater, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 8. september 2019 @ 21:37

  14. Hvad er formålet med at lægge 25 tilfældige navne ud her? hvoraf de fleste ikke lyder arabisk/muslimsk

    Kommentar by k. m. — 8. september 2019 @ 21:55

  15. Carlo
    tror du de kommer til at genere dig?

    Kommentar by k. m. — 8. september 2019 @ 22:18

  16. Censurér mig venligst ikke,blot fordi jeg skrev at en god tyrk er en død tyrk.

    Kommentar by Nielsen — 8. september 2019 @ 22:57

  17. Er det ikke sådan at de fleste der tildeles borgerskab, er indvandrere og asylanter fra arabiske og afrikanske lande?

    Hvad er det visse mennesker har imod længere indlæg? Foretrækker de korte overfladiske indlæg? Kan de ikke springe de længere kommentarer over? Mange bøger er på hundredvis af sider, fordi mange ting ikke kan siges eller forklares på få linjer.

    Hvis man kun læser for at blive underholdt, bliver ens viden nok tilsvarende overfladisk.

    Måske er tynd, mangelfuld viden og åndelig dovenskab hovedårsagen til at både Danmark og Sverige har kurs mod undergang?

    Kommentar by TP — 8. september 2019 @ 23:01

  18. 13. Polka
    Så længe man bevæger sig inden for ytringsfriheden´s rammer, tror jeg IKKE at man skal forvente man bliver Banned.
    Så jeg ser at ordet her i blogen er lige så frit som uden for blogen.

    24. Nielsen.
    Nej du truer jo ikke nogen. ☺

    16. Carlo Di Napoli III
    Blot er statsborgerskabet er kastet i grams, lige såvel som Grundloven, kan man se i alt sig tydelighed, at Danskerne er ved at være en Luse befængt folkefærd. Takket være de skiftende regeringer.
    Det røde kabinet og deres vælgere har frie tøjler til Landsforræderiet.

    Inden ballonen går op, bedes i Støtte og Stemme Stram Kurs.
    Det kunne jo meget nemt gå således, at det sidste valg er det Røde kabinet. Jeg håber det ikke.

    Kommentar by Charles Nielsen — 9. september 2019 @ 00:28

  19. Tak for det Kim. Det er længe ventet.
    Min beslutning, som skrevet på OT, står fast, så jeg vil se hen til oprydningen.

    Kommentar by M.S. Carstens — 9. september 2019 @ 00:43

  20. Jeg forstår stadig ikke hvorfor du overhovedet vil have kommentarfeltet under artiklerne fremfor at fjerne det helt, hvad er det egentlig det bidrager med udover tidsfordriv for socialklasse 5 i ekkokammeret? Og nu hvor du vil moderere ender du jo bare med ufrivilligt at fremstå som enig i alt hvad der så bliver stående!

    Slet dog hellere kommentarmuligheden en gang for alle og tilføj istedet et forum til siden i stil med 180 grader hvor folk kan diskutere hvad de vil, det ville da være den optimale løsning. Så kan folk ævle løs om jøder og diskutere hvor flad jorden er uden at det blandes sammen med indholdet i artiklerne, og vil de diskutere dem kan de linke til dem og snakke løs om artiklen. Normalt ville man jo bare oprette en facebookgruppe, men da de censurerer alt til højre for silicon valley må et egentlig debatforum her på siden da være den optimale løsning. Så kan folk også sætte egne fotos og videoer ind, istedet for som nu hvor man ikke engang kan sætte mere end 2 links ind.

    Opdater hele siden til 2019 med et forum, så er alle glade.

    Dem der har mere på hjerte, det kunne evt være en fyr som lars andersen eller mikael jalving, de kan endda få deres egen lille tråd hvor de kan indsætte deres vlogs, blogs, og måske kunne en hel masse nye stemmer spire frem på den måde. Men det er det der med viljen til forandring du ved, det er jo ikke alle der har den.

    Kommentar by Per — 9. september 2019 @ 01:57

  21. #28 Slet dog hellere kommentarmuligheden en gang for alle og tilføj istedet et forum til siden i stil med 180 grader hvor folk kan diskutere hvad de vil, det ville da være den optimale løsning.

    Dette forum findes allerede: https://dissenter.com/

    Kommentar by Erling — 9. september 2019 @ 06:13

  22. .

    Lad os nu huske på, at ligesom der er HYKLERE i partierne og medierne, er der også hyklere med hos Uriasposten, hvor de med personangreb, FEMINISTISK KRÆNKELSESPARATHED, nul argumenter, perfide kommentarer, løgnagtige postulater og under alle mulige påskud søger at afspore debatterne. Deres ønske er at irritere, vrøvle og forvirre, for at UP skal have så få læsere som muligt. Eller de foreslår at kommentarerne helt afskaffes = 1OO% censur.

    Der er også nogle som ikke er hyklere, men som er så sindsforvirrede eller underbegavede, at deres kommentarer er ubrugelige og underlødige hver gang. Så der er brug for en vis redigering.

    JP-Jalving er altid værd at læse, men man kan jo bare søge hans indlæg på nettet. Der er også gode klummer hos 24nyt.dk og Document.dk. Og ellers er der jo Black Pigeon som afslører den dødsensfarlige Kalergi-plan, Marokko-traktat og Merkel-politik.

    Kommentar by TP — 9. september 2019 @ 06:59

  23. Shit du er allerede håbløst bagud Kim :)

    Jeg sad og tænkte om man kunne ændre kommentar funktionen, så den blev mere avanceret a la andre sider.
    Men det ville bare give eksponentielt flere problemer. Fx. hvis brugerne kunne stemme kommentarer op/ned, men så ville der da først gå troldehær i den.

    Det simple kommentar system holder trods alt problemerne teknisk simple.

    Kommentar by Realist — 9. september 2019 @ 07:02

  24. Enig, hvis ikke bloggen skal sumpe hen i fuldemandssnak, private skænderier, ytringer på kanten af det lovlige og deciderede ulovligheder så må det værste skrald fjernes.
    Det kan man måske godt kalde censur, jeg vil i stedet kalde det opdragelse.

    Kommentar by Den Nervøse — 9. september 2019 @ 07:09

  25. God morgen, alle sammen.
    Nu gælder det om at holde hovedet koldt, også hvis man henviser til et kommentarnummer med klokkeslæt.

    Kim har allerede været på delete-knappen. Derfor kan nye læsere måske undre sig over hvorfor mit spørgsmål til Carlo står og blafrer i vinden

    Kommentar by k.m. — 9. september 2019 @ 08:23

  26. Jeg er enig i, at kommentarsporet på det seneste er sandet ret meget til i især personfnidder og tossers OT.
    På flere netfora har admins mulighed for at flytte indlæg til en mere relevant tråd, end den de er postet i. Jeg ved ikke, om det er teknisk muligt på Uriasposten, men det kunne være en blødere løsning end “delete” og “ban”, hvis man simpelthen bare flyttede OT-indlæg til OT-tråden, og kamphaners personlige opgør til en mudderkastningstråd.

    Kommentar by Hertz — 9. september 2019 @ 08:44

  27. Jeg forstår selvfølgelig behovet for moderation for at undgå rent vrøvl,personlig mudderkastning og folk der skriver mange gange per time.
    Jeg håber ikke det i praksis bliver en filtrering af holdninger. Jeg synes da godt man sagligt kan være uenig med Kim, eller kritisk bestemte personer eller lande, såsom Trump eller Israel. Det kan gøre debatten mere oplysende og interessant samlet set.
    Personligt er jeg mod indvandring, for dansk og europæisk kultur, for miljøet, mod diktatur.. men jeg placerer mig ikke på en højre/venstre skala eller tænker i andre dogmer og paradigmer. Vi får se!

    Kommentar by Zatopek — 9. september 2019 @ 09:19

  28. .

    Nogle af UPs bloggere synes at have tunnelsyn. Ihvertfald er de modstandere af alsidig debat. De angriber, nedgør og mistænkeliggør under alle mulige påskud medbloggere og indlæg, hvis de bevæger sig udenfor det emne der i forvejen er under debat. Men hvorfor skal debatterne være så fastlåste eller smalsporede, at det tilfredsstiller feminister, kommunister og multi-kulti-fans, eller andre nedrige modstandere af bred demokratisk debat og et civiliseret og ordentligt samfund?

    Alle systemets svigt og overgreb mod danskerne bør vel kunne belyses hen ad vejen! Hyklerisk, formalistisk og pedantisk smålighed bør vel ikke have held til at blokere for sandheder om uretfærdighed, ondskab og politisk galskab.

    Kommentar by TP — 9. september 2019 @ 10:07

  29. Når Kim f.eks. bringer et indlæg om muslimer der stikker danskere ned på åben gade, så er det ren net-terror hvis 4-5 ekstremister forplumrer emnet ved KUN at snakke om jøder der styrer bankverdenen, eller fylder tråden med døde link.

    Kommentar by k.m. — 9. september 2019 @ 10:25

  30. Det er trods alt rart med eksempler på, hvorfor moderation desværre kan være nødvendig. Ingen nævnt, ingen glemt, miav?

    Kommentar by Hertz — 9. september 2019 @ 10:53

  31. Det er din blog Kim. Jeg er glad for at du ikke cencurere. Jødehad er en ting, som gerne må florere- ligesom Muslimhad- eller kristenhad-. Vi er alle sammen født ind i en sammehæng, som vi ikke kan gøre for uanset hvad. Men tomt had uden begrundelse er ødelæggende, herunder hvis det beviseligt er løgn, som begrundelse for hadet. Had for hadets skyld giver ingen mening. Jeg selv holder meget af Jøderne, og er ikke enig med Jødehaderne. Jødedommen ligner Islam, men er ikke nær så hård og afstumpet. Man kan ligesom Karl Marx eller Einstein frasige sig den og interessere sig for andre ting. Jeg hader heller ikke muslimer, men så sandelig Deres religion. Det værste er at man ikke må frasige sig den religion blandt Deres tilhængere. De kræver ligefrem dødstraf. Det skaber en modbydelig fordummende social mental spændetrøje, og selve religionen islam er -alene i dens konstruktion- en- Usekulær Diktatorreligion med en Førerprofet (ligesom Nazismen)-. Mener vi bør støtte SIAD. Men bortset fra det, så er ytringsfriheden det vigtigste i mente, og Du kim er en af de få blogger, som værner om den på Uriasposten. Jeg kender ikke andre debatspor…derfor synes jeg det er ok at både Jødehadere, Muslimhadere, eller kristenhadere får luft, selvom jeg ikke er enig. Jeg hader efterhånden ikke så meget mere de mest afstumpede muslimske jihadister. Hvad jeg mest hader er de diplomatisk feje politikere, som sender soldater til udlandet for at bekæmpe konsekvensen af den religion (islam), som de lefler for herhjemme. Dette krysteragtige kujonagtige svigt overfor den menige Dansker og frihedselskende Europæiske borger kan godt tænde et intenst had i mig til netop Dem….men jeg nøjes med at give luft for det herinde. Det som er forbudt at udtrykke (inkl direkte opfordring til vold og drab, som jeg er enig i ytringsmæssigt bør begrænses til cencur) er rimeligt du cencurere, idet det ellers kan blive for dyrt for dig at drive Uriasposten. Men far med lempe med cencuren i ytringsfrihedens navn. Du er den eneste blogger jeg kender der værner om den. Støt SIAD. God mandag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 9. september 2019 @ 11:47

  32. Jeg kan godt lide dit udtryk åndeligt dovenskab TP. Jeg skal lige påpege at jeg var den første til at kalde muhammeddanere skadedyr. Jeg har ikke fundet bedre øgenavn til jøder,end børnemishandlere. Deres tradition med at skære i deres drengebørns peniser er usmagelig. Måske undtaget for rabarberen,som jo sutter organet rent for blod.

    Kommentar by Nielsen — 9. september 2019 @ 14:15

  33. Tak for en god blog med et kritisk fokus på masseindvandringens konsekvenser.
    Jeg bruger ikke længere tid på at læse i kommentarsporet, hvor der – som i de fleste debatter på nettet – er mere skidt end kanel. Selvom flere debattører formår at skrive både sjove eller seriøse indlæg med gode pointer og perspektiver, så er der også en tendens til, at kommentarsporet til tider udvikler sig til en lang OT-skidespalte.
    Måske kunne et debatforum (som en debattør foreslår) være med til at facilitere behovet for at dele artikler og videoer mellem bloggens læsere.
    Hvad angår behovet for et “Projekt Moderation”. I herreværelset er ordet som udgangspunkt frit, men i længden er der ikke mange, som gider være i stue med nogen, som konstant har behov for at lufte deres politiske synspunkter i en meget hadefuld retorik.

    Indvandringsdebatten er vor tids væsentligste politiske slagmark, så tak til alle dem, som forsøger at holde debatten saglig og ikke forfalder til konspirationsteorier og hadefuld indebrændthed – selvom det nogle gange kan være lettere sagt end gjort.

    Kommentar by Mr. Write — 9. september 2019 @ 16:18

  34. Japanske ninjaer er et større sikkerheds problem i danmark end jøder carlo, hvorimod muslimer overfalder danskere hver eneste dag og har gjort det i 30 år. Kan du fatte forskellen? Fis tilbage i nazibunkeren eller moskeen, der er ikke den store forskel på de to alligevel.

    Kommentar by Per — 9. september 2019 @ 17:46

  35. “Carlo” kl. 16:51

    “Jødehad er ikke okay, men det er muslimhad. Dejlig logik /s”

    Hvis man er universalist, så har du ret i, at logikken halter. For er man universalist, så er alle folkeslag lige gode. Man elsker muslimerne lige så højt som kannibalerne og marsmændene, hvis de eksisterer.

    Men sådan forholder det sig ikke, når man er nationalt sindet. Så må man godt foretrække nogle folkeslag frem for andre.

    Man f.eks. må godt foretrække jøder frem for muslimer.

    Som jeg har skrevet før, er Europa utænkelig uden den jødiske kulturs påvirkning. Kristendommen er en symbiose mellem den græsk-romerske kultur og den jødiske. Jøderne er de kristnes brødre. De Ti Bud er grundlaget for vores fælles etik.

    Europa er derimod dannet som et modbillede på islam og dens barbari. Første gang folkeslagene i Europa samler sig om en fælles tanke er korstogene ,som skal sikre de kristne pilgrimme og deres færd til Jerusalem.

    Denne viden er undertrykt af socialistiske og kulturradikale historikere, så du er undskyldt.

    Men nu er du oplyst, også om at det ikke er ulogisk for nationalt sindede at foretrække jøder frem for muslimer.

    Kommentar by np — 9. september 2019 @ 20:04

  36. “Carlo” kl. 20:15

    Det må skyldes din begrænsede videnshorisont, og det er ikke unormalt på Uriasposten.

    Universalismen og dens modsætning partikularismen er etablerede begreber.

    https://da.wikipedia.org/wiki/Partikularisme

    “Partikularisme (af latin: particula = “lille del”) er et begreb, som kan bruges inden for flere felter om særbehandling af nogen.”

    Nationalt sindede danskerne værdsætter den jødiske kultur, men mener ikke at islam er en del af danske/europæiske værdier.

    Kommentar by np — 9. september 2019 @ 20:35

  37. Hej Kim, jeg ved ikke hvor meget redigerings “magt” du har over hjemmeside layoutet, men jeg vil foreslå et stemmesystem hvor kommentatorerne kan op- og nedstemme kommentarer. Så kan de øverste kommentarer måske stå pinned i en kollonne il højre, og alle andre kommentarer (sorteret kronlogisk) ude til venstre.

    Så kan du altid flytte OT over i en sidetråd, hvis du har mulighed for at flytte kommentarer.

    Kommentar by Lisbeth — 9. september 2019 @ 21:26

  38. Er man ytringsfrihedstilhænger skyder man jo sig selv i foden ved at bortcensurere indlæg alene ud fra de meninger som fremføres.

    Noget andet er at Censurrapporten for 20 år siden opstillede hvordan debatødelæggende adfærd bør håndteres uden at det kan kaldes meningscensur.

    Først og fremmest skal oprettes et frit tilgængeligt fraklipsarkiv, hvor indlæg fjernet fra debatten placeres. Så kan læseren selv vurdere om der findes vigtige indlæg blandt fraklippene eller det er en ren skraldespand. Indlæg malplaceret under et emne hører ikke hjemme i fraklipsarkivet, og vil moderatoren holde streng orden i debatterne om de enkelte emner kan sådanne “off topic”-indlæg flyttes til en samletråd, som i forvejen eksisterer på Uriasposten. Direkte chikanepost kan fjernes helt og holdent, uden at det ville føre til et censurstempel på Censurrapporten dengang den eksisterede.

    Kommentar by perhag — 10. september 2019 @ 01:54

RSS feed for comments on this post.