20. september 2019

Psykolog-netværk: Indvandrerdebatten kan give indvandrere ‘angst, depression, psykiske sygdomme’

Psykolog Naderah Parwani og lektor Iram Khawaja har på vegne af 130 psykologer i det nydannede ‘Psykologfagligt Netværk imod Diskrimination’ skrevet en kronik til Politiken om sundhedsfaglige konsekvenser af indvandrerdebatten. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der bekymrer mig mindre. Fra Politiken – 130 psykologer: Den lille racisme i hverdagen og tonen i debatten skader helbredet.

“‘Vi oplever i stigende grad, hvordan den diskriminerende retorik og ekskluderende politiske kurs og lovgivning omkring minoritetsdanske borgere præger de henvendelser og sager, vi modtager’, skriver de.

De får som psykologer henvendelser fra unge, der udtrykker angst og stress omkring deres egen fremtid i Danmark. Fra forældre, der henvender sig med bekymringer omkring deres børns trivsel. Og voksne, der føler sig fremmedgjorte og magtesløse over for ‘den ekstreme højredrejning, der ses i det politiske landskab’, skriver de.

Professor i indvandrermedicin Morten Sodemann fra Odense Universitetshospital anerkender, at mange minoritetsdanskere føler sig pressede over ikke at være ‘rigtig danske’, at være til belastning, og det kan føre til mentale udfordringer, psykiske lidelser, såvel som også fysiske livsstilssygdomme. …

Både den offentlige debat og hverdagsoplevelserne kan ifølge professoren trigge grundlæggende forhold om identitet og selvværd, der medfører, at minoritetsborgere oftere udvikler angst, depression, psykiske sygdomme.

Professor Peter Lauritsen, Aarhus Universitet, mener dog, at tonen i udlændingedebatten bør ændres.

‘Der har bredt sig sådan en forestilling blandt nationalkonservative debattører og politikere om, at jo grimmere vi taler om folk, jo nærmere kommer vi sandheden. Antagelsen er, at det, vi taler om, er så grim og ubehagelig en virkelighed, at taler vi ikke også grimt om den, så er det fordi, at vi dækker over noget. Den antagelse er jeg meget imod’, siger han.”

(Dr. Cox laver sin ‘Man not caring’-pose, Scrubs s4e17, 2005; Foto: Youtube)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/104478/trackback

27 Comments »

  1. ÅÅÅhhhhh, nådada, de stakkels muslimer kan ikke tåle tonen i debatten, får stres, blir angste&diskreminerede og ikke mindst får dårlige nerver, jamen hvor er det synd! Altså!

    Gå nu bare over til jeres muslimske psykolog eller læge og få en diagnose, husk endelige at blive langttids sygemeldte, så I kan tage en lang god ferie i jeres oprindelige fædreland, hvor altting er så godt og rigtigt, modsat det racistiske Danmark.

    Når I så har afsluttet jeres langtidsygemelding kan I alltid komme tilbage, for at se om den diskreminerende retorik er blevet
    bedre eller helt forsvundet.
    Hvis IKKE det er blevet bedre, må I bare blive langtids-sygemeldte igen.
    Vi er ufatteligt rige&dumme i Danmark.
    P.

    Kommentar by Piotr — 20. september 2019 @ 01:14

  2. Man fristes jo næsten til at finde verdens mindste violin frem, og spille Keld Petersens ‘Bare Græd’.
    https://www.youtube.com/watch?v=K1qrxB-7TBA

    Hvor ER det dog synd for de stakler. Vi må hellere sende dem hjem, inden de bryder helt sammen.

    Kommentar by Kimski — 20. september 2019 @ 01:21

  3. Mon ikke det er presset fra islam der forhindre dem i at opfører sig som ordentlige og normale mennesker?

    Jeg nægter at påtage mig ansvaret for deres “stress” når Danske borgere bliver kørt ind på samlebånd på hospitalerne efter kontakt med islams raske svende.

    islam er den mest menneskefjendske religion der findes og det gælder både for ikke-muslimer og muslimer.

    Desværre ser det ud til at Danskerne selv, udenom vores regering, politi og domstole, i sidste ende selv må klare ærterne. Det bliver grimt, men når vores ledere ikke kan forvalte deres ansvar overfor Danskerne så må det nødvendigvis ende sådan!

    Kommentar by Santor — 20. september 2019 @ 01:44

  4. Psykologfagligt netværk mod siskrimination… Man falder jo næsten ned af stolen af grin over sådan en samling evighedsstudenter,som tydeligvis ikke evner at lave et ordentligt stykke arbejde,og derfor råber: SE OS vi er de gode. De tænker ikke et æjeblik over,at diskrimination er en vigtig funktion i de fleste sammenhænge.

    Kommentar by Nielsen — 20. september 2019 @ 01:52

  5. Flere stakkels diskriminerede muslimer:

    https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11627956/muslimer-blev-koensopdelt-i-kommunal-hal/

    Glimrende artikel. Faktisk rigtig journalistik.

    Københavns kommune stiller en hal til rådighed for galningene, til trods for at “Organisationen er ungdomsafdeling for Islamisk Trossamfund og er afskåret fra at samarbejde med Københavns Kommune om anti-radikalisering, fordi den ikke har underskrevet et såkaldt charter om demokrati.”

    Desværre er artiklen nu røget om bag betalingsmuren.

    Kommentar by Hr. Snusk — 20. september 2019 @ 02:06

  6. Hvis man kun finder sammen med hinanden og stadig på tredje generation kalder sine børn Ahmad Abdul Wahid Mahammad og andre navne, som ingen dansker kan udtale, vil man så overhovedet være dansker? (uanset indfødsretslove)?

    Kommentar by Fascist — 20. september 2019 @ 02:19

  7. Så kom den igen! Tonen i debatten!
    Kære psykologer det kunne måske være at helt almindelige danskere for psykiske sygdomme når de må sno sig mellem koran klodser i gadebilledet, når piger må finde sig i at blive råbt luder efter, når indvandre drenge med dominansadfærd terroriserer skoler og gymnasier og finder sammen i bander. Det kunne være at de piger som bliver voldtaget eller på anden måde seksuelt krænket bliver psykisk påvirket. Måske unge piger og lidt ældre også bliver psykisk påvirket når de bliver antastet på en sommerdag, fordi de ikke går klædt med en muslimsk sæk over hovedet, men i helt almindeligt frit sommertøj. Måske unge mænd og de ældre med er trætte af at få bank af muslimske mænd, der kujonagtigt kun kan klarer sig i flok og ikke stopper når ofret ligger ned.
    Det kunne være at danskerne føler dig skræmte over at muslimske bander terroriserer banegårde og S togsstationer. Måske det påvirker danske mænd og kvinder at der skydes i gaderne og at nattelivet præges at knivbevæbnede unge muslimske mænd.
    Jeg er også overbevist om at danskerne er påvirket af muslimske motorbøllers rådne kørsel. Når muslimer terroriserer og dominerer i svømmehallen og undlader at vaske sig. At muslimerne stiller myriader af særkrav, som koster kassen at opfylde.
    Jeg kunne blive ved og ved men må stoppe inden jeg får brug for en psykolog!

    Kommentar by Den Nervøse — 20. september 2019 @ 02:45

  8. Kan jeg få hjælp til behandling af min fobi? Islamofobi… Seriøst, de skræmmer mig.

    Kommentar by DS — 20. september 2019 @ 03:16

  9. “…mange minoritetsdanskere føler sig pressede over ikke at være ‘rigtig danske’, at være til belastning…”
    Helt rigtigt set, de er ikke rigtigste danskere, de vil ikke opføre sig som rigtige danskere, ja rigtig mange ønsker overhovedet ikke at blive danskere. De vil bevare deres hjemlands kultur, forkaster og håner alt hvad der hedder dansk kultur og sædvane, hvorefter de piver over ikke at blive betragtet som rigtige danskere.

    Desværre for den danske økonomi er de særdeles gode til, at kræve ind, så ja ,de er også en belastning. Uden nogensinde at have bidraget til fællesskabet/velfærden.
    De er forbavsende godt integreret med de offentlige kasser.

    Kommentar by Anonym — 20. september 2019 @ 03:30

  10. Har 130 psykologer virkelig ikke fattet hvad der foregår lige for næsen af dem, her i deres fædreland? – Kan disse psykologer virkelig ikke se elefanten i rummet? Hvordan kan I forveksle minoritetsdanskere med Islamistisk dominanskultur?

    Jeg kender ingen, og jeg kender mange, som opfører sig dårligt overfor såkaldte minoritetsdanskere – Men vi er nogen som kerer os om, og tager ansvar for det danske samfund – Vi ønsker ikke Danmark islamiseret, og hvis der er nogen som prøver til, så får det konsekvenser for de pågældende – Sådan er de faktiske forhold i jernindustrien. Det burde en psykolog kunne forstå?

    Kommentar by T. Flodur — 20. september 2019 @ 05:31

  11. Og imens….
    https://ekstrabladet.dk/112/politiet-efterforsker-eksplosion-og-mistaenkelig-brand/7798972

    Kommentar by Anonym — 20. september 2019 @ 05:43

  12. .

    Mange af disse akademiske teoretikere er så forskruede og faktaresistente, at de bytter om på op og ned, sort og hvidt, ret og vrang. Og så sælger de sig rask væk til dem der betaler bedst. Her godheds- og indvandringsindustrierne og diverse partier på Christiansborg.

    Uriaspostens oplæg viser at de syge teoretikere er så perverse, at de kun kan få øje på angst, depression, psykiske sygdomme og andre påståede lidelser hos “berigerne”. Alt hvad samme berigere og evighedsturister påfører danskerne af tab, ulykke, frustration, angst, død og lidelse, er teoretikerne for nærsynede til at kunne se. Eller er det tunnelsyn, skyklapper og røde brilleglas der gør dem til tåber og ignoranter?

    Kommentar by ALEXANDER BEAUMONT — 20. september 2019 @ 05:48

  13. …Tonen i debatten?? I alle de gamle medier, og især DR, TV2, Pollertiken og Mis-Information, er tonen da yderst venlig og imødekommende overfor evighedsturisterne. Så hvad brokker psykologerne sig over? Er det at man ind i mellem kan læse om bomber, overfald og mord begået af “berigere”?? Er det den slags oplysninger de ønsker forbudt? Eller er det net-aviserne de vil have afskaffet?

    Kommentar by ALEXANDER BEAUMONT — 20. september 2019 @ 05:56

  14. Mon ikke der er byttet om på årsag og virkning? Sindsyge muslimer giver negativ omtale og ikke vice versa.

    Kommentar by Hertz — 20. september 2019 @ 06:03

  15. Jeg føler mig diskrimineret over at der ikke findes en dansker medicinsk klinik !!!

    Kommentar by Danskeren — 20. september 2019 @ 07:31

  16. Forhåbentligt får de det Så dårligt , at de tager hjem.

    Kommentar by Hul igennem? — 20. september 2019 @ 07:36

  17. https://ekstrabladet.dk/112/politiaktion-spaerrer-motorvej/7799032

    Kommentar by P — 20. september 2019 @ 07:53

  18. Mon “psykologen” Naderah Parwani er i familie med “jurist”, medieluder og tidligere medlem af Hizb ut-Tahrir Khaterah Parwani?

    Kommentar by Revisoren — 20. september 2019 @ 08:32

  19. Søster:
    “Khaterah Parwani (Naderah Parwanis søster og hyppig debattør)”

    https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/events/event/gratis-talk-med-khaterah-parwani-og-madina-parmach

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 20. september 2019 @ 09:14

  20. # Jørgen Nielsen

    Tænkte det nok!

    Khaterah Parwani er ligeledes slyngveninde med hardcore islamisten Sherin Khankan, og ansat i deres fælles skatteyderfinansierede virksomhed ExitCirklen.

    Ingen kvaler – dhimmierne betaler

    Kommentar by Revisoren — 20. september 2019 @ 09:41

  21. Utryghed og angst har INTET at gøre med

    “Stenkast fra motorvejsbro”
    “Bilbrand Tingbjerg”
    “Molotovcocktail mod Cafe”

    12 timer i:

    Det Danmark du kender
    Mette Frederiksen

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 20. september 2019 @ 09:57

  22. Hvordan står det til med årsagerne til sorger og bekymringer og stress her på Uriasposten? Har det overhovedet psykologers interesse?

    Det her er ikke en værdineutral sundhedsfaglig vurdering af tingenes tilstand. Det er et partsindlæg i en igangværende politisk debat og prioritering.

    Kommentar by BE — 20. september 2019 @ 10:12

  23. Ja, man kan godt få stress og tics ved at tænke på muhammedanernes formeringsevne…

    Kommentar by Revisoren — 20. september 2019 @ 10:28

  24. Sige og skrive 130 psykologer! Nej, de kan sandeligt ikke tage fejl, tonen i debatten og selve debatten MAA vaere sundhedsskadelige. Endnu et sted at intrigere mod det frie ord.
    Er det mon et tilfaelde at psykologen og lektoren lyder til at vaere alt andet end af gammel dansk slaegt…

    Kommentar by krassisten — 20. september 2019 @ 10:38

  25. De fleste psykologer jeg har mødt, er komplet idioter. Uprofessionelle, intimiderende overfor det de ikke forstår, snæversynede, anti intellektuelle, ja nærmest skadelige overfor dem, de er i berøring med. Der er selvfølgelig undtagelser, som har en god etik, men det undrer mig ikke, at man kan finde 130 landsskadelige idioter blandt dem.

    Kommentar by Uno — 20. september 2019 @ 10:40

  26. Fabelagtigt, der ikke er een eneste af de brune, der fatter sammenhængen. Kan forbinde prikkerne mellem udplyndringen, volden, omstyrtelsen af vores samfund – og så vores ahemm mishag og ditto ytringer.
    Det er fand’me ikke kvantefysik.
    Men det ligger iSlammets DNA.
    Denne evige krænkede forurettethed, der udelukkende tjener til, at få det som DE vil ha’ det. Efter salamimetoden. Bit by bit.
    Tænke sig en trosretning(HA!) naaah..vel snarere politisk ideologi, hvor løgn, forstillelse osv er sat SÅ meget i system og så fast en bestanddel af “bevægelsen”, at man har specialudtryk, der dækker disse sympatiske træk ved lortet.
    Det er rent ud mageløst.
    Og helt barokt absurd bliver det, når svinepelsene tilmed beklager og møger sig over, at dem det går ud over, på det bestemteste siger fra.
    Det forstår vi ikke, fordi vores kristne vesterlandske mindset, er skruet anderledes logisk sammen.
    Jeg arbejdede for mange år siden tæt sammen med en jordaner. Her oplevede jeg på nærmeste hold, at der var en hel bunke “ledninger” i hovedet på ham, der var forbundet helt forkert.
    Den jordanske “logik” der var resultatet af det fuck up, var overordnet set fuldkommen inkompatibel med en vestlandsk.
    Så NEJ. Om så, du sætter eet eller flere nuller bag 2-tallet i din forvildede teori Z.Svampe om:
    “At om 20 år er de som os” ka’ du stikke op hvor Olga kom fra.
    Kig blot tilbage i historien. Vore forfædre har været der før. Og DET tog IKKE 20 år.
    Men du var måske syg den dag i havde historie skolen?

    Kommentar by White knight — 20. september 2019 @ 11:01

  27. #7 Den Nervoese har maaske fat i den rigtige ende ,det er ikke tonen det er galt med ,men nogle (mange berigeres) totalt afstumpede opfoersel, og den indflydelse the har haft paa hverdagen,koran klodser,overfald,voldtaegter roverier, osv.etc. virkeligheden er en svaer een.Psykologfagligt Netværk imod Diskrimination , ja godaw do

    Kommentar by dunk — 20. september 2019 @ 11:10

RSS feed for comments on this post.