30. oktober 2019

J. Eika i takketale: Den ‘racistiske og islamofobiske nationalisme’ vinder frem, er ‘afhængig af hvidhed’

Tirsdag aften uddelte Nordisk Råd sin årlige litteraturpris ved et større arrangement i Stockholm. Prisen gik til danske Jonas Eika Rasmussen, en 28-årig venstreradikal, der takkede for de 350.000 kroner med et ordrigt angreb på kapitalisme, nationalstater, ‘racisme’ og andet der støder den yderste venstrefløj. Den skønlitterære forfatter med rosa neglelak, øjenbrynspiercing og hængende øreringe, må det have noget af en oplevelse for Mette Frederiksen og Stefan Löfven på første række.

Takketale ved uddelingen af Nordisk Råds Litteraturpris 2019 sakset fra Facebook (Forlaget Basilisk).

“Jeg står her med taknemlighed og ømhed over for dem, jeg deler livet med, dem der inspirerer mig, dem jeg tænker sammen med, dem jeg laver politik og litteratur med, dem jeg organiserer mig sammen med. Bogen, som får den her pris, findes også på grund af dem. På grund af mennesker, som bruger deres kræfter, ikke for at tjene den herskende orden, eller for at indtage en lukrativ position i den, men fordi de tror og håber på en anden. En kultur der ikke hviler på patriarkalske magtforhold, et fællesskab der ikke kræver racistisk eksklusion, et klasseløst og magtløst samfund, hvor vores kreative og kærlige kræfter ikke tjener staten og kapitalens dødsmaskiner, men tjener os alle og livet, i alle dets former, menneskelige såvel som ikke- menneskelige.

… Nordisk Råds arbejde med at oversætte og udbrede bøger fra både større og mindre sprogområder bidrager muligvis til dét. Men lad os ikke glemme, at Nordisk Råd også er en institution, en del af et officielt samarbejde mellem nogle af de rigeste nationalstater i verden.

Jeg tror, at den racistiske og islamofobiske nationalisme, der i disse år vinder frem i de nordiske nationalstater, er afhængig af hvidhed, af en forestilling om den hvide majoritets eksklusive ret til national velstand og sikkerhed. Og jeg ser hvidhed som en arv fra den koloniale fortid, der også gennemkrydser Norden…

Jeg taler til den danske statsminister, (som også sidder i denne sal). Mette Frederiksen, som står i spidsen for et socialdemokrati, der er kommet til magten ved at overtage den forrige regerings racistiske sprog og politikker. Mette Frederiksen, som kalder sig for Børnenes Statsminister, men fører en udlændingepolitik der splitter familier ad, gør dem fattige, og udsætter både børn og voksne for en langsom, nedbrydende vold i landets såkaldte Udrejsecentre. Luk Sjælsmark, luk Kærshovedgård, Luk Ellebæk, afskaf hele lejrsystemet.

… først og fremmest taler jeg til alle og enhver, som vil noget andet. Uanset om vi er privilegerede eller undertrykte af de her samfund – og mange af os er begge dele – så er vi fælles om ikke at have valgt dem. Ingen af os har valgt at leve i undertrykkende samfund. De har ikke krav på vores troskab. Men det kræver noget af os at desertere fra dem. Særligt i de situationer, hvor vi er privilegerede, kræver det en opmærksomhed over for den undertrykkelse og de kampe, som mange års neoliberal og nationalistisk politik har forsøgt at gøre os blinde og døve overfor. Hvis vi har ekstra penge og ressourcer, kræver det at vi omfordeler dem solidarisk. Og for os alle, tror jeg det kræver, at vi ødelægger det afgrænsede, uniforme selv, som staten og kapitalen har skabt i os…”

(Jonas Eika takker for Nordisk Råds litteraturpris, 29. oktober 2019)

(Jonas Eika på Facebook, 3. oktober 2019: “En grænse er, ligesom race, en grusom fiktion”)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/105540/trackback

46 Comments »

  1. Der er intet nyt eller originalt i det Jonas Eika står og siger. Det er sakset fra ganske mange manualer i ekstrem venstreorienteret marxistisk ideologi. Men tildelingen af prisen netop til ham siger meget om Nordisk Råd eller i hvert fald priskommitteen i samme.

    Kommentar by Ole Madsen — 30. oktober 2019 @ 11:12

  2. Den slags skal ikke belønnes. Så kort kan det siges.

    Kommentar by Quark — 30. oktober 2019 @ 11:12

  3. Og prisen går til …… en nasserøv der hugger hånden af den som fodrer ham

    Kommentar by k.m. — 30. oktober 2019 @ 11:14

  4. Saadan engang goegl,men 350.000 er jo ikke til at foragte,jeg graemmes

    Kommentar by dunk — 30. oktober 2019 @ 11:19

  5. Eika har endnu ikke lært at lade være at pisse i madskålen.
    Alle de andre (venstreorienterede) kunstnere har da for længst tilpasset sig statsmagten og dens hjernedøde bureaukrater og papirnussere, som faktisk er dem, der skovler skatteydernes penge ud over en flok på 100.000 “kunstnere”, som til gengæld leverer tykke strømme af statsforherligende maksimalstatspropaganda.

    Kommentar by FD. — 30. oktober 2019 @ 11:22

  6. Hvorfor tager hen imod penge fra racister?
    Er hen transkønnet?
    Nåh, men hen er sikkert undskyldt, vokset op med en mor &far af hunkøn og tvunget til at sutte brøst ind 17-års alderen.

    Fjols! tænk hvad vores skattepenge går til. “die dumme dänen”
    P.

    Kommentar by Piotr — 30. oktober 2019 @ 11:28

  7. Jeg vil gætte på, at vender man lige bunden i vejret på Jonas og tjekker hans højre fodsål, så står der:

    “Femi-Marxism Built This.”

    På en eller anden måde er det jo hysterisk morsomt, at netop Mette Frederiksen og Stefan Löfven kommer til at stå model til føle-pladderet, da de begge til overmål identificerer sig som både feminister og Marxister.

    Havde jeg siddet på anden række, lige bag dem, ville jeg næppe have kunne holde mig selv tilbage, men ville højst sandsynligt lige have bøjet mig frem og stille hvisket: “Nå, hvad synes i så om det i begge har været med til at skabe? I må da være stolte, ikke?”

    Kommentar by Kimski — 30. oktober 2019 @ 11:47

  8. .

    Uddelingen af både Nobélprisen og Nordisk Råds pris dirigeres nu af den svenske regering (og dens lyssky medløbere) der består af skøre feminister og rødnazister, som har omdannet Sverige til en art åndsvageanstalt og junglestat. Priserne gives nu kun til “politisk korrekte”.

    Kommentar by TP — 30. oktober 2019 @ 11:54

  9. Hvis race er fiktion, hvordan kan racisme så være reel?

    Kommentar by Henrik — 30. oktober 2019 @ 12:16

  10. Han er blank. Total blank. Og så med neglelak og tingel-tangel øreringe. Det siger jo alt!

    Jeg har ikke læst hans “værker”, så jeg kan ikke udtale mig om prisen er fortjent eller ej. Men hvis det svarer til hans verbale udgydelser, så vil jeg mene at en tilsvarende pris fremover er fuldkommen uden værdi.

    Kommentar by Realist — 30. oktober 2019 @ 12:30

  11. Hold kæft en nar. Det er jo tåkrummende pinligt at se og høre på.

    Kommentar by Holger_Danske — 30. oktober 2019 @ 12:37

  12. “Hvis vi har ekstra penge og ressourcer, kræver det at vi omfordeler dem solidarisk.”

    Jeg glæder mig til at se hvor mange af de 350.000 kroner jonas elka vil omfordele solidarisk, skal vi gætte på at det bliver omkring 0 kroner?

    Jeg glæder mig også til at vi får et medie på højrefløjen der kunne finde på at spørge ham om det, men det har nok endnu længere udsigter.

    Kommentar by Per — 30. oktober 2019 @ 12:45

  13. “udvis” Jonas til Nørrebro, så kan han leve, som han elsker.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 30. oktober 2019 @ 12:46

  14. Han bor skam på det gentrificerede Vesterbro. Tror du han skal nyde noget af 2200 N ?
    https://www.krak.dk/jonas+eika/personer

    Kommentar by BB — 30. oktober 2019 @ 12:49

  15. Nå, atter en ligegyldig lgbttxcvntqwp+++-idiot, hvis ‘værker’ jeg helt sikkert aldrig kommer til at læse.

    Ud af Nordisk Råd, det må herefter være den politiske korrekte, islamiserede og femminiserede humanistiske stormagt Sverigstan, der er dette rod. Et Sverigstan, der forlængst er bombet tilbage til stenalderen. Et Sverigstan med en af klodens højeste voldtægtsrater. Muligvis ligger Sydafrika højere.

    Tillykke, Sverigstan, I har jo også fostret en familie, der fører deres infantile og svagt begavede samt sindsforstyrrede barn frem som klimaidiot og veganer. Same-same.

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. oktober 2019 @ 12:51

  16. https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/s-ordfoerer-om-racisme-kritik-prisvinder-er-en-forfatterklovn/7854250

    Nådada, så kan sosserne måske fornemme, hvad de selv har udsat især DF for i årevis 😁 Virkeligheden kan gøre så ondt. Men fedt nok, at de begynder at åbne øjnene.

    Kommentar by Hr. Snusk — 30. oktober 2019 @ 12:53

  17. Mette F. efter skarp kritik: – Jeg er helt uenig.

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/mette-f.-efter-skarp-kritik-jeg-er-helt-uenig/7854293

    Kommentar by Ewing — 30. oktober 2019 @ 13:08

  18. Spændende holdninger … og hvad skal de 350.000 så gå til? Flygtningebørn? Fællesskabet? Eller måske rejser der vil tjene ham og hans forfatterskab? Så han kan sælge flere bøger. I et ondt og koldt kapitalistisk samfund.

    #11 BB
    Hah! Fuck hvor hyklerisk.

    Kommentar by Realist — 30. oktober 2019 @ 13:33

  19. Og hvad fanden er det for noget vrøvl. Racer er ikke fiktion, det er fakta. Det er grænser også. Måske er det i virkeligheden bare den ekstreme venstrefløj der aldrig har oplevet grænser af nogen art, og derfor tror de er fiktive.

    Kommentar by Realist — 30. oktober 2019 @ 13:35

  20. Det er ikke hver dag de ligegyldige fanatikere træder frem i dagslyset, men her var et slemt eksempel på hvad rød hjernevask (og formentlig forskellige tilsætningsstoffer) gør ved en person.

    Kommentar by LarsB — 30. oktober 2019 @ 13:37

  21. Til Bedømmelseskomitéen for Nordisk Råds litteraturpris – Så kan I lære det!? sådan går det (det vidste i sgu da) når I absolut vil slikke dette segment af perverst venstreorienterede galninge i røven – Hold kæft hvor har I fortjent det; båtnakker!?

    Kommentar by T. Flodur — 30. oktober 2019 @ 14:04

  22. Nu er lille Jonas sikker deltager i næste omgang Vild Med Dans…

    Kommentar by Revisoren — 30. oktober 2019 @ 15:04

  23. Den stakkels Jonas er en konsekvens af det fallerede uddannelsessystem,levebrødspolitikere som gennem hele hans liv har løjet for ham og ikke mindst journalistisk venstrepartis stupide medlemmer.

    Kommentar by Nielsen — 30. oktober 2019 @ 15:17

  24. Jeg kunne godt bruge en del af de 350.000 kroner til at investere i en ny og større brækspand…

    Kommentar by Revisoren — 30. oktober 2019 @ 15:25

  25. Betaler +50% i Skat og derefter +25% i meromsætningsafgifter.

    Hvilken neoliberal politik?

    Kommentar by Fascist — 30. oktober 2019 @ 15:36

  26. Han er bevis på at dumhed heller ikke kender grænser.

    Kommentar by k. m. — 30. oktober 2019 @ 16:07

  27. Eneste trøst er, at lille Jonas vil være blandt de første, der bliver smidt ud fra højhusene på Bellahøj, når Kalifatet er fuldt ud implementeret…

    Kommentar by Revisoren — 30. oktober 2019 @ 16:54

  28. Det er modigt af Jonas Eika, at læse en tale op, som han ikke selv har skrevet, og som han helt klart ikke har forstået indholdet af. Men det talen handler om er en påstand om at Danmark er et diktatur i modsætning til et globalt samfund, der skulle være bygget på en blanding af marxistiske og islamiske værdier. Forstå det, hvem der kan.

    Kommentar by Svend Gønge Borg — 30. oktober 2019 @ 18:38

  29. Eikas retorik: Tilbage til 1970’erne, når de var værst.
    Eikas udseende: Endnu værre.
    Eikas bøger: Nej tak.

    Kommentar by Crass Børsting — 30. oktober 2019 @ 18:56

  30. Han er en typisk kunstner. Et pladderhumanistisk følelsesmenneske, der ar travt med at smykke sig med gode gerninger, som andre skal betale for. Skønlitteratur? Hvem læser mon idag ny skønlitteratur andre end pensionerede skolelærerinder. Virkeligheden er meget mere spændende at beskæftige sig med end fiktion, forstret i en virkelighedsfjern hjerne.

    Kommentar by JC — 30. oktober 2019 @ 19:02

  31. Sjældent har jeg hørt magen til ubegavet sludder!
    Han går tilsyneladende ind for totalt åbne grænser, så med udsigt til en fordobling af Afrikas befolkning på bare 30 år vil kongeriget oversvømmes af afrikanere på jagt efter et bedre liv. Efter ganske få år vil det vældfærdssamfund, Jonas Eika lever i og af, være slut! Men som tilhænger af det klasseløse samfund kan han kun være interesseret i et sammenbrud, for et sammenbrud vil gøre os alle mere lige, lige fattige!
    Læg mærke til at han har lært alle fremmedordene: Racistiske og islamofobiske nationalisme, et fællesskab der ikke kræver racistisk eksklution og ikke tjener – nej jeg giver op, sikken en floskelkanon, et urbrøl fra Karl Marx’s tid. At tænke sig, at jeg er det værste af alt, en lidt ældre, well of, hvid MAND! Uha da.

    Kommentar by Den Nervøse — 30. oktober 2019 @ 19:14

  32. Rosa Lund, Enhedslisten synes talen er OK

    Kommentar by k.m. — 30. oktober 2019 @ 19:15

  33. Han er idiot, men han er jo ikke født idiot.

    Skræmmende som mennesket tager skade af mange års hjernevask.

    Kommentar by Jern Henrik — 30. oktober 2019 @ 19:33

  34. Sikken dog en omgang forvrøvlet præk!. Sådan en fyr betaler vi, skatteydere enorme summer til og må oven i købet finde os i at blive nedgjort. Jeg husker tydeligt, da Lars Trier Mogensen betegnede os, som står til højre ,(bl.a.), DF,ere som “tresh”= affald. Jo tak, eliten for fuld udblæsning. Man burde fratage denne Jonas Eika prisen igen. Utroligt at sådan en person kan gøre sig fortjent til en sådan udmærkelse.

    Kommentar by Allan Gorm Larsen. — 30. oktober 2019 @ 19:36

  35. Nymarxismen har dræbt poesien og kunsten; tænk på en Goya-figur der ser ham som grotesk og dekadent.
    Godt nr. 9 kommentaren!

    Kommentar by Moth — 30. oktober 2019 @ 23:36

  36. Carsten Jensen Jr. Et dybt degeneret mennesket/mutant, som tror han kan få gratis fisse på, at lukke progressivt sludder ud. Vær dog anstændig. Du har fået en litteraturpris på dit ordgas som du kan bruge på en tur til Thailand hvor du kan møde andre danske mutanter og betale direkte til luderne uden, at lyde som et læsebrev i Politiken eller Information.

    Kommentar by CCC — 31. oktober 2019 @ 00:12

  37. >Fascist 15:36
    Og så har du nok ikke fået det hele med. Alle de regninger vi modtager for det ene og det andet er påført en linie,hvor der står AFGIFT eller noget. Det er penge som sælgeren SKAL opkræve.
    Selskaber kan skam drage fordel af stat og vice versa.

    Kommentar by Nielsen — 31. oktober 2019 @ 03:13

  38. En idiotmoralist som har vundet en eller anden frelst pris, langt væk fra problemerne, som hans fejhedmoral giver udtryk for, og som hans enøjede moral fremviser, som derfor gør den pilrådden i forhold til virkeligheden. Dum Dhimmi, som gladelig overser alle Islams ofre, men pålægger dem som bekæmper den, en eller anden form for løgnfuld beskyldning. Føj for den lede. Støt SIAD o.a ligesindede. God torsdag. mvh Michael unna

    Kommentar by Michael Unna — 31. oktober 2019 @ 07:16

  39. Jeg syntes at han skulle flytte ud i Møljerparken. Der sikkert mange der som gerne vil kulturberige ham i vaniljekransen.

    Kommentar by Axl — 31. oktober 2019 @ 08:40

  40. Indimellem glæder man sig ligefrem til, at Kalifatet bliver fuldt ud implementeret, så vi endelig bliver fri for at se og høre på retardoer som lille Jonas…

    Kommentar by Revisoren — 31. oktober 2019 @ 09:50

  41. Udlænding skal ikke sidde og lide i udrejsecentre, de skal rejse ud.

    Danskerne har demokratisk tilkendegivet at vi ikke ønsker mere indvandring fra andre kulturer, i særdeleshed muslimer og afrikanere.

    Kommentar by Zatopek — 31. oktober 2019 @ 09:56

  42. Sikken en sød forfatterinde, priskomiteen har valgt. Ser lidt afdanket ud, men alderen indhenter jo alle.
    Godt at Carsten Jensen før sin død endeligt møder et menneske, som er ligeværdigt.

    Kommentar by Bastardo — 31. oktober 2019 @ 10:13

  43. “Jeg tror, at den racistiske og islamofobiske nationalisme, der i disse år vinder frem i de nordiske nationalstater, er afhængig af hvidhed, af en forestilling om den hvide majoritets eksklusive ret til national velstand og sikkerhed. Og jeg ser hvidhed som en arv fra den koloniale fortid, der også gennemkrydser Norden…”
    Påstanden om, at kun hvide mennesker kan være racister er en racistisk påstand!

    Kommentar by Nissen — 31. oktober 2019 @ 13:11

  44. Facist + Nielsen

    Så engang en udregning der viste at den reelle købekraft (hvis man kan kalde den det) er 17%.
    Dvs. hver gang du har tjent 100 kr. kan du købe og få en vare til 17 kr. Resten, 83% går til skatter, afgifter og moms.
    FUCKING 17% mine damer og herrer.
    Men OK, når man har et land, som skal forsørge både egne og tilrejsende nasserøve, så skal der jo en hulens masse penge i kassen.
    LORTELAND.

    Og ellers:
    Opsig konventionerne.
    Start repatrieringerne.

    Kommentar by Neuhammer — 31. oktober 2019 @ 16:08

  45. Chok her til morgen!

    Læser dagens leder i Ekstra Bladet, og her får lille multikulti-Jonas i den grad tørt på, og får besked på at gå op, og rydde op på sit værelse.

    Nå, lederen er nok skrevet af den mere fornuftige Mads Kastrup, da den venstreradikale og islamofile chefredaktør Poul Madsen måske har været til generalforsamling i Hizb ut-Tahrir?

    Kommentar by Revisoren — 2. november 2019 @ 11:37

  46. Nu er det lidt sjovt at læse kommentarerne herover. Mange af jer hakker ned på Eika (særligt dig Per #18) for at være “hyklerisk” og selvisk med hans pengepræmie.

    Der kan man jo så hurtigt læse, at i ikke har sat jeg ind i situationen. Eika har jo doneret hele sin pengepræmie til Børnene på Sjælsmark.

    Men altså, det passer jo ikke inde i jeres retorik – så det er man jo selvfølgelig ligeglad med.

    Typisk…

    Kommentar by Thomas — 2. november 2019 @ 19:48

RSS feed for comments on this post.