25. november 2019

Radio4: Tre røde diskuterede uenighed med ‘radikaliserede’ (VU’ere), “… det kan jeg slet ikke rumme”

Efter lidt æterbåren waterboarding med P1, står bilradioen fast på Radio24syv-efterfølgeren Radio4. Fredag aften, efter en ekstra-vagt på job, måtte jeg dog opgive at høre ‘Vennetjenesten’ på vej sydpå. De tre værter Mathilde Anhøj, Tue Winther og Kathrine Wismann diskuterede tolerance på sociale medier, og her fremgik det klart, at højrefløjen var noget man talte om – ikke med.

To venstreradikale kvinder og en homoseksuel venstreorienteret mand, lød næsten som en karikeret udgave af Radio24syv, da det var værst . De jokede lidt om at Tue engang for 10-12 år siden havde deltaget i et VU-møde, hvad blev beskrevet som ’superhøjreorienteret’. I grunden er vi jo nok meget enige, lød det kort før jeg slukkede, og skiftede til Billy Joel-hits fra forne tider.

Sådan lød dialogen fra midten af anden time og frem.

Kvinde: … man har jo nogle fordomme, når man kommer fra venstrefløjsghettoen, som jeg gør. Så lærer man lidt at de der højrefløjsmennesker er bare profit og ego, de svage må bare dø på gaden, mens vi andre vader over dem med vores store dyre sko, og smider med penge. Det er sådan et skræmmebillede, man – det er ikke med vilje, men det tror jeg bliver skabt, fordi man ikke får noget anderledes ind. Og så er det også bare en skøn ting, at komme ud i verden og møde mennesker, der havde en helt anden værdisammensætning end mig, men var gode mennesker. Men udover din kæreste, Tue, så kender jeg ikke mange der ikke minder rigtig meget om mig selv.

Tue Winther: Ja, og er det ikke frygteligt.

Kvinde: Jov, men hvor skulle jeg møde dem henne?

Kvinde II: Var du ikke med Tue til VU-fester… (griner)

Kvinde: … men hvorfor. Det er jo heller ikke hyggeligt…

Kvinde: – men jeg vil at sige, at nu har vi noget vidunderligt, der hedder Facebook, som tit gør at man er venner med alle mulige, altså nu er jeg jo vokset op i Sorø, en lille by midt på Sjælland. Der er man jo venner med alle mulige forskellige mennesker, og der har jeg lagt mærke til, at jeg har en tendens til – og det er jo ikke tætte venner, så de har alle mulige andre værdier end mig. Og det kan faktisk godt være svært når jeg ser dem lave et eller andet opslag som er stik modsat mine værdier. Jeg bliver så provokeret.

Tue Winther: – dine tætte venner, dem fra Sorø?

Kvinde I: Nej, bare sådan nogle gamle venner fra Sorø, eller venner jeg lige har mødt, hvor jeg ikke rigtigt har taget stilling til deres værdibaggrund. … Og så skriver de et eller andet, der for mig er bare sådan ‘Ned med de skatter’, eller ‘Vi skal ikke bruge alle de penge på hospitaler’, hvor jeg er sådan – det kan jeg slet ikke rumme.

Tue Winther: Det der Facebook, det er bare et sted hvor man bliver opmærksom på utrolig mange menneskers meninger, som man måske ikke rigtigt er blevet udsat for før. Bruger I det meget. Skriver I mange sådan ‘Jeg mener kraftedderme at…-‘

Kvinde I: Ej, jeg tror at hvis man er venner med mig på Facebook, så har man nok en rimelig god ide om at jeg er rimelig venstreorienteret. Fordi jeg deler underskriftindsamlinger.

Kvinde II: – og demonstrationer har jeg lagt mærke til.

Kvinde I: – for at få børn ud af Sjælsmark, altså de her udrejsecentre. Sådan nogle ting, eller hjemløse som har nogle frygtelige vilkår, eller… i den dur.

Tue Winther: Men du går ikke sådan rigtigt ind i debatten.

Kvinde I: Der har været enkelte gange hvor jeg ikke har kunne dy mig for at komme med et eller andet, men jeg prøver at lade være, for det ender altid et eller andet sted hvor jeg… giver lidt op, tror jeg. Nogle diskussioner, hvor jeg ikke kommer til omvende dig alligevel fremmede menneske, så kan det sgu da være lige meget.

Kvinde II: Jeg vil sige, at jeg ikke går ind i debatter på andres profiler, men hvis jeg laver et opslag og der er nogle der skriver noget, så kan jeg heller ikke holde min kæft. Og nogle gange er jeg også endt i nogle sindssyge diskussioner, og der er faktisk en gang her hvor jeg, det er et lille år siden, hvor jeg endte ikke bare med at ‘defriende’, men faktisk at blokere en, fordi han blev ved med at skrive, og jeg synes – fra mit værdisystem, så skrev han så kvindehadsk. … Jeg kan huske den gang med landsholdet og ’store patter’ ude i omklædningsrummet… Jeg er bare så meget imod… Jeg endte med at ‘unfriende’ og ‘unfollow’ folk, for jeg magter ikke…

Kvinde I: – det skal man da så bare også gøre.

Kvinde II: Jeg magter ikke de andre, i gåseøjne, ik’.

Kvinde I: – på sociale medier, slet alle dem du ikke gider…

Tue Winther: … har nogenlunde samme baggrund, og så er de gået ind i en sekt eller noget – hvordan er det sket? Hvad har præget dig til at du nu skulle blive totalt radikaliseret?

Kvinde: – I gymnasiet der havde jeg en ven, der var medlem af Venstres Ungdom – det kan være du kender ham Tue.

Tue Winther: Det kan jo være, jeg var jo til et møde.

Kvinde: – men superhøjreorienteret, og vi havde altid en diskussion i samfundsfag og historie. Det var gemytligt nok, men vi var altid på hver sin fløj. Og så lige pludselig på Facebook, så jeg bare at han var blevet venstreorienteret begyndt at læse historie eller et eller andet med alle de gamle marxistiske undervisere undervisere på universitet. Han havde bare ændret holdning. Og det var bare så fedt – jeg vandt!

[…]

Kvinde: Man kan ikke holde kæft for evigt.

Tue Winther: – men det kan man jo godt. Man kan da sagtens holde kæft for evigt, hvis det bliver for…

Kvinde: Nu talt vi om Umut Sakarya, og når dr opstår ting i nyhedsstrømmen, og sådan noget. Så bliver man jo nødt til at diskutere det.

Kvinde: … det synes jeg vi havde brug for efter en aften med megen spirituel tyngde (fniser), og vold og mord…

Tue Winther: – og også meget enighed, må man jo sige.

Kvinde I: Ja, fra vores lille cirkel.

Kvinde II: Ja, og måske også for meget enighed. Og lad det være os en lærestreg på en eller anden måde.

[…]

Kvinde: I sidste time der satte vi igang i en lille ego-test, fordi jeg gerne vil vide hvor egoistiske I egentligt er. Fordi noget af det vi kom frem til her i aften, det er at vi måske ikke er så forskellige alligevel os tre. Vi er ikke så uenige.

Tue Winther: – Nej

Kvinde: Tue er måske en lidt konservativ 50’er-mand, der har været medlem af Venstre Ungdom engang. Men vi er nok ret meget i samme fløj.

Tue Winther: Ja!

Kvinde: Det må vi altså bare acceptere.

Kvinde II: – det må vi bare acceptere.

[…]

Kvinde: … du siger bare nej. Erklæret afstumpet.

Tue Winther: – sådan er vi i VU.

Kvinde: – Nej, pjat…

[…]

Kvinde: Hvis jeg får opfyldt mine basale behov, så er jeg ligesom en gave der bliver ved med at give.

Tue Winther: – Ligesom kommunismen.

Kvinde: Ligesom kommunismen, ja.

Kvinde: Hvis jeg bliver mere egoistisk end dig Tue, så skal jeg melde mig ind i VU. Som en slags straf.

Kvinde: … nu bliver jeg smidt ud af Enhedslisten, og skal melde mig ind i VU… hvor jeg hører til.

(Collage: De to kvindelige Radio4-værter)

“Med med de endelige rammebetingelser på plads lyder kravet nu, at radiokanalens hovedredaktion og mindst 70 pct. af medarbejderne skal rykke mindst 110 km mod vest.” (Jyllands-Posten, 22. marts 2019)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/106172/trackback

15 Comments »

  1. Ligegyldighederne breder sig, efterhånden som statspropaganda og lakajerne fylkes om de svindende pengekasser.
    Der er egentligt kun eet at gøre; lukke kassen.
    Nul penge, nul nassere, vil jeg sige.

    Kommentar by Hul igennem? — 25. november 2019 @ 12:37

  2. En radio er vel egentlig bare støjforurening bestående af mestendels dårlig musik blandet med fordrejninger af sandheder. Der er mange alternativer på nettet,som er bedre at lytte til.

    Kommentar by Nielsen — 25. november 2019 @ 12:46

  3. Hvordan fanden kan man køre bil forsvarligt med den slags i radioen?

    Kommentar by redneck — 25. november 2019 @ 12:49

  4. Jeg har en fordom om venstrefløjen. Den er bindegal.
    Det største svigt var, da man lagde licens ind over skatten.

    Det nuværende Folketing er den største trussel mod Danmark, her sætter jeg Islam som nr 2

    Kommentar by k.m. — 25. november 2019 @ 13:04

  5. Min interesse i, og omsorg for, de tre radioværter vil bestå i at jeg kan tilbyder dem, at en af mine fjerne bekendtskaber (som har hår mellem tænderne og 1 meter mellem øjnene) skider dem i munden – Han vil til formålet anskaffe- og anvende en stor marmeladetragt, alt så intet går til spilde – Ja, det var ikke alt for pænt, men henset til at ugen endnu er ung, så går det vel?

    Kommentar by T. Flodur — 25. november 2019 @ 13:32

  6. De tør ikke tage diskussionen fordi de ved at de taber. Derfor kalder de det noget andet, som “jeg kan slet ikke rumme det”. De ved de taber på point hver gang de går i dialog.

    Kommentar by Santor — 25. november 2019 @ 13:40

  7. Direktøren for Radio4, Anne-Marie Dohm, har en fortid som direktør på den røde løgnefabrik Danmarks Radio.

    Radio4 er således bare en provinsudgave af DR…

    Kommentar by Revisoren — 25. november 2019 @ 13:44

  8. Kommentar by redneck — 25. november 2019 @ 12:49.

    Det er fand’me et godt spørgsmål!
    Man skal vel som bilist nærmest prise sig lykkelig over, at de tre krøyerskugler ikke havde kastet sig ud en diskussion om fordomme.

    Jeg ville alligevel godt have haft muligheden for at spørge dem om, hvad DE nogen sinde har gjort for de hjemløse, nu hvor de bragte emnet op…

    Kommentar by Kimski — 25. november 2019 @ 13:49

  9. Radio4 er en forbrydelse mod skatteyderne (ligesom DR). Please stop straks den venstreorienterede hjernevask af danskerne på min regning.

    Jeg ved godt, at der findes ‘nyttige idioter’ som de tre Raadio4 værter Mathilde Anhøj, Tue Winther og Kathrine Wismann. Men vil egentlig helst glemme det. Jeg er en af dem de ser ned på. Jeg og mine ligesindede får rutinemæssigt deres stempel i panden.

    Venstrefløjsernes utrolige selvglæde undrer mig altid. Det må være et emne for socialpsykiatrien? Hvad er deres psykologiske benefit ved at tilhøre ‘de salvede’?

    Kommentar by A-mad — 25. november 2019 @ 13:49

  10. Det er rendyrket globalist kommunist propaganda. Og de ved ikke engang at de render globalisterne ærinde og arbejder for deres egen udslettelse.

    Socialist-globalist tosser er bedst til at bruge andres penge…og kritisere den hånd der betaler for dem og beskytter dem!!!

    Kommentar by H. Nielsen — 25. november 2019 @ 17:19

  11. De er ikke rigtigt klar over, at livet er virkelighed.
    De tror, at det bare er noget vi leger.

    Eller sån noget.

    Kommentar by Bastardo — 25. november 2019 @ 21:21

  12. Nej, netop Bastardo! de tror livet er noget der foregår på FB!

    God Lord, we are all Fucked!

    P.

    Kommentar by Piotr — 25. november 2019 @ 23:15

  13. Imponeret over Kim kunne holde det ud laenge, nok til at faa det paa tryk, saadan en gang navle beskuende pladder,man skulle tro det var loegn

    Kommentar by dunk — 26. november 2019 @ 03:30

  14. Delvist OT. Radio24syvs arkiver er ikke længere tilgængelige. Flere tusinde timers skatteyderbetalte pod casts ligger bare gemt på en server. Hvad f….. er meningen? Der ligger meget godt, som jeg havde forventet fortsat at have adgang til.

    Kommentar by Hr. Snusk — 26. november 2019 @ 16:51

  15. Radio4 er generelt langt værre end dette eksempel. Jeg forstår ikke dem, der mener, at dette skulle være et fremskridt. Hvorfor kan man ikke forstå Radio24syvs enestående betydning for den offentlige debat?

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 26. november 2019 @ 20:26

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper