2. december 2019

H.J. Bonnichsen (2006): Jeg opgav ‘mit kommunistiske eventyr’, “Men frihedstanken blev hængende.”

Det er ikke tilfældigt at tidligere PET-chef Hans Jørgen Bonnichsen, trods sine 76 år ofte ræsonnerer som en naiv kulturmarxist. I selvbiografien ‘Hånden – En Pet-og Politikrønike’ (2006), fortæller han, at han på ‘et tidspunkt’ var ‘glødende marxist’, og spekulerer på hvorvidt PET kendte ham, før han blev betjent. Han var en ‘vred’ ung mand, der drømte om blive skolelærer eller socialrådgiver, og var med egne ord ‘fascineret af det kommunistiske system’.

Her en bid fra bogen, hvor han fortæller, at han læste ‘Pelle Erobreren’ og ‘Ditte Menneskebarn’ (socialrealisme, kommunisten Martin Andersen Nexø)…

“… de, Pelle og Ditte, gjorde at jeg blev optaget af den kommunistiske ideologi. Jeg var af den opfattelse, at ingen kunne komme nærmere sandheden end de personer og det folk, der på deres krop havde følt den udlevede ideologi. De var dog tættest på, mente jeg, og skrev og sendte et brev til Sovjetunionens Ambassade. Der gik overaskende kort tid, før den første sending af publikationer fra ambassaden nåede Haderslev. Brevet eller nærmere pakken var så stor, at den ikke kunne komme i gennem vores brevkasse. … Der var prestige i at kunne fortælle kammeraterne, at jeg fik oplysningerne direkte fra ambassaden og ikke bare fra en bog, jeg havde fundet på biblioteket. Jeg var dog ikke klar over, at det så også betød, at jeg i mange år efter fik tilsendt ambassadens faste informationsblad, ‘Fakta om Sovjetunionen’.

Interessen for det kommunistiske system blev skabt i en idealistisk ungdommelig forventning om at finde et ståsted. Tiden var usikker, frygten for krig lurede hele tiden, og jeg havde brug for noget, der kunne give mig en optimistisk fremtidsvision om fred og frihed. Den fandt jeg i den kommunistiske tese om det ‘klasseløse samfund’, hvor ejendomsretten var ophævet, og hvor kommunisterne så den virkelige frihed begynde. ….

…jeg opgav hele mit kommunistiske eventyr, da jeg fik kendskab til systemets defekter, startende med opstanden i Ungarn i oktober 1956 og oplysningerne om Stalins forbrydelser. Så var det slut. Men frihedstanken blev hængende.

Strøtanke: Forlod Bonnichsen kommunismen efter mange års flirt i en alder af 13?

Bonnichsen er underlig ukonkret i forhold til hvornår han forlod kommunismen. Stalinismens forbrydelser var velkendt inden, men blev umuligt at ignorere fra 1956. Her var Hans Jørgen Bonnichsen blot 12-13 år. Han kobler bruddet sammen med ‘folkelige opstande i Ungarn og Tjekkoslovakiet i 1950erne’, men opstanden i Tjekkoslovakiet fandt først sted i 1968, da Bonnichsen var en voksen mand på 25 år. Flere detaljer indikerer, at han ikke forlod kommunismen i teenageårene. Han afmeldte eksempelvis ikke ‘Fakta om Sovjetunionen’, og harcellerer i læserbreve fra starten af 60’erne mod ‘kapitalistisk dekadence’ og ‘kapitalspekulation’.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/106395/trackback

24 Comments »

  1. Aha, nu giver det hele mening.

    Hvis nogen ser en fedladen olding med elefanthue til en AFA-demonstration, så ved vi hvem det er…

    Kommentar by Revisoren — 2. december 2019 @ 11:52

  2. frihedstanken …..uha, uha, når Hans Jørgen begynder at tænke.

    Kommentar by BB — 2. december 2019 @ 11:55

  3. Fjolset skulle ligesom kollegaen Frank Jensen, have varetaget Danmarks interesser, men de begge været såkaldte “sovende celler” først for kommunismen, da den så kollapsede, så blev sympatien overført til muslimen.
    Mig bekendt, så har vi stadig de 3 pæle (nu i bronce) i Ryvangen.

    Kommentar by der Adler — 2. december 2019 @ 12:43

  4. Sikkerhedstjekkene må have være ret lemfældige på den, hvilket ikke giver mening så tæt på afslutningen af WW2.

    Vi mangler i den grad et opgør med kommunismen som man gjorte det med nazisterne. De svin skal ikke have lov til at dø i synden og Bonnichsen mfl. er moské de bedste eksempler på det manglende opgør!

    Kommentar by Santor — 2. december 2019 @ 13:34

  5. TrygFonden og tidligere PET-chef advarer om det højreekstreme miljø: »Må i højere grad tages alvorligt«

    https://www.berlingske.dk/samfund/trygfonden-og-tidligere-pet-chef-advarer-om-det-hoejreekstreme-miljoe-maa

    Betalingsartikel, så jeg er ikke sikker på om det er Bonnichsen eller Frankieboy.

    Kommentar by Hr. Snusk — 2. december 2019 @ 13:48

  6. Min formodning er at de eneste betjente, der bliver ramt af de kommende bredere baggrundstjek, bliver de få nationalkonservative, hvis de da overhovedet findes.

    Politifolk har generelt svært ved at forstå at lov og ret langtfra er det samme.

    Kommentar by Træt — 2. december 2019 @ 13:53

  7. Oleg Sohn har låst arkivet i DKP. 5.kolonne-Bonbonsen kan ånde lettet op. Brødskovlen (A) og Schiff–øh Scharf (B-A-C) har makuleret PET arkivet.
    Kun professoren fra Frørup og hans team har set beviserne.

    Der bliver travlt på galgebakken.

    Kommentar by Iznogut — 2. december 2019 @ 14:21

  8. Men stanken fra kommunisme hænger ved

    Kommentar by k.m. — 2. december 2019 @ 14:34

  9. Vel ligesom nutidens ISIS-folk, der vokser fra at være jihadister, men “fortsætter kampen mod global uretfærdighed” eller lignende… Direkte at give sådanne typer ansvaret for landets sikkerhed forekommer noget betænkeligt (men det sker jo nok – igen). I nationale kredse dur det nu engang ikke at sige, at “jeg forlod nazismen, men den nationale tanke blev hængende”. Men til venstre for midten er alt godt (og midten ligger efterhånden markant til “højre”).

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 2. december 2019 @ 14:43

  10. Hans Jørgen Bonichsen er en totalt betydningsløs nar der af samme grund promoveres af medierne og således få masser af taletid især i DR/Danmarx Ramadanradio.

    Kommentar by bjarne binee — 2. december 2019 @ 14:56

  11. Bonnichsen-stodderen har aldrig haft begreb skabt om hvad frihed er.

    Kommentar by Nielsen — 2. december 2019 @ 16:08

  12. Peter Neerup Buhl:
    Du har været medlem af et nazistisk parti og er og bli’r en ussel ekstremist.
    Vi har ikke brug for landsforrædere, som dig.

    Kommentar by Ole — 2. december 2019 @ 16:17

  13. Ole: Rent bortset fra, at der er forskel på at have været nazist og at omgås nogen, der har været det, ser du ser åbenbart heller ikke forskellen på fortsat at sætte sit gamle ideal på en piedestal og at angre det, men som sagt er pointen også, at samme frihed ikke gives eks-nazister, hvilket du så bekræfter. Hvilket taberkonvent henviser dit “vi” for resten til?

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 2. december 2019 @ 16:30

  14. Det er åbenbart en tradition i Familien Bonnichsen, at man konsekvent holder på den forkerte hest…

    Kommentar by Michael Sjøberg — 2. december 2019 @ 16:30

  15. Jeg sammenligner ofte PET med STASI …. og det er vel et eller andet sted ikke helt forkert, når man ser på de personager der har bestridt topposterne i organisationen ?

    Kommentar by Bilka — 2. december 2019 @ 17:14

  16. Åh herre gud, han er bare en gammel kommunist, ikke så underligt at hans analytiske evner er så ringe!
    Det bør slåes fast med syv tommer søm, at der ingen frihed er forbundet med Kommunisme, kun ensretning, dogmatisme og tyranni! Den ideologi i verdenshistorien, som har kostet mest død og ødelæggelse, slået langt flest mennesker ihjel!
    Hvordan et tænkende menneske kan holde fast i en ideologi selv efter at det er blevet afsløret hvor modbydelig den var og er, er ganske ubegribeligt! !

    Kommentar by Den Nervøse — 2. december 2019 @ 19:44

  17. Det her er meget alvorligt fordi nu har PET haft mindst (!!) tre stærkt venstreorienterede chefer (Bonnichsen, Frank Jensen, Scharf) som givetvis har hyret ud fra et ideologisk grundlag. Og PET har, blandt andet, magt over hvem der kan blive minister, være ansat i politiet, sikkerhedsgodkendes generelt foruden operativ kommando over AKS, ‘politiets jægerkorps’. Bare en strøtanke, sikkerhedsgodkender PET også forsvarets personnel?

    PET bør nedlægges og en egenlig sikkerhedsorganisation startes istedet. Hvem fra PET der skulle starte den er svært at sige fordi det kræver en del faglig viden at starte en effektiv efterretningsorganisation. Men det nuværende PET kan man ikke rationelt have tillid til med mindre man i en eller anden grad deler et neomarxistisk udsyn.

    Kommentar by Moran ya Simba — 2. december 2019 @ 20:39

  18. Min formodning er at de eneste betjente, der bliver ramt af de kommende bredere baggrundstjek, bliver de få nationalkonservative, hvis de da overhovedet findes.

    LIGE PRÆCIS!!

    Kommentar by Moran ya Simba — 2. december 2019 @ 21:00

  19. @Santor #4
    Det er faktisk Jakob Scharfs udtalelser som Berlingske i særdeles tilskærpet form referer til i overskriften.
    Det korte af det lange er at både den tidligere chef for PET, Jakob Scharf, PET og Center for Terroranalyse vurderer, at terrortruslen fra højreekstremistiske miljøer i Danmark er “begrænset”.

    Så spar roligt pengene og giv dem ikke unødigt til Berlingske Medier.

    Ligeledes kan kunder af Tryg jo overveje om de via deres forsikringer vil være med til at finansiere så åbenlys politisk motiveret “pseudo”-forskning der har det ene mål at aflede opmærksomheden fra de egentlige sikkerhedstrusler i Danmark, nemlig islamisk og venstreradikal vold + terror.
    Trygfonden siger om sig selv at:

    “Vi støtter forskningsprojekter af høj videnskabelig kvalitet inden for TrygFondens 11 fokusområder. Vi lægger vægt på, at forskningen er anvendelsesorienteret”

    Endvidere påstår Trygfonden selv bl.a.:

    “Vi støtter ikke projekter, der er kommercielt, politisk eller religiøst funderet”

    Det der bliver tilbage af indtryk er at de både ikke tager det så seriøst med den videnskabelige kvalitet og ej heller med det om at være politisk neutrale.

    https://www.trygfonden.dk/soeg-stoette/det-stoetter-vi

    PS: “Stilladsarbejdernes Landsklub” er dybest set bare en aflægger af AFA der driver gadeterror.

    Kommentar by Den Kutteklædte Hævner — 2. december 2019 @ 21:05

  20. Hvad h… tænkte de på i PET, da de ansatte sådan en afdanket kommunist som chef? Engang var PET ansvarlig for kontraspionage. Hvordan skulle det lige kunne fungere med en kommunist ved roret?

    Kommentar by Hertz — 2. december 2019 @ 21:42

  21. H.J. Bonnichsen er det bedste bevis på at alle tosser terrorister samt andre syge og kriminelle spasserer uden det mindste besvær kan få topposter og ministerposter samt evig forsørgelse af verdens dummeste folkefærd kaldet die dumme dänen.

    Hæfte og bødestraf til alle der har stemt på venstre svinene og de konservative bøssekarle samt det der er værre.

    Stram Kurs minimum 90 mandater eller undergang og statuer af Sankt Glistrup på alle offentlige pladser i Danmark.

    Kommentar by Piphans — 2. december 2019 @ 22:09

  22. Er han ikke temmeligt glad for sig selv

    Kommentar by dunk — 2. december 2019 @ 22:53

  23. De mennesker der bliver draget af kommunismen og tager den til sig som ideologi, er typemæssigt personer uden reel dømmekraft og som mangler evnen til at kunne tænke selvstændigt og kritisk. De er medløbere uden stopklods og personer som har en personligheds lignende forstyrrelse.

    Det samme gælder for personer der drages af andre totalitære ideologier.

    Kommentar by Erik Skifter — 2. december 2019 @ 23:29

  24. Peter Neerup Buhl:
    Du har været medlem af et nynazistisk parti, ergo er du nazist…
    Usle taber og verdens afskum!

    Kommentar by Ole — 4. december 2019 @ 20:55

RSS feed for comments on this post.