25. december 2019

Inkluderende børnelitteratur: ‘Eid-mas’, børnene kan godt lide at der “… bliver læst højt fra koranen”

Hvis arabere ikke lader sig assimilere, så foretrækker jeg klart at de helt opgiver forsøget. At opdigte en ‘eid-mas’ og gøre julen til en arabisk fest (hafla), hvor man læser højt fra Koranen. Det dur ikke, omend det nok giver permanent indtægt til diverse kultursociologer, der tror man kan rollespille sig til et kulturmøde på midten. Her lidt fra en artikel på Folkeskolen.dk – Når jul og eid bliver til eid-mas.

“Manglen på bøger om de mangfoldige højtider, som bliver udfoldet i Danmark, har fået kultursociolog og forfatter Camilla Kaj Paulsen til at skrive bogen ‘Nour og Nora fejrer Eid’, hvor to børn skaber deres egen højtid, eid-mas.

‘… Det er helt tydeligt, at når bogen bliver læst op, så kan nogle af børnene godt lide, at der et sted bliver læst højt fra koranen. Bogen skaber mulighed for, at der bliver talt om, at der bliver spist meget forskelligt, når man fejrer eid, alt efter om man stammer fra Somalia, Tyrkiet eller Syrien’, siger Camilla Kaj Paulsen.

Hun mener, at der er et litterært hul i skolen: ‘Jul er nærmest den eneste højtid, der eksisterer i danske børnebøger. Jeg håber, at elever får en stolthed over egne traditioner og en forståelse for andres’.

Glæden ved at vise og dele sin egen højtid med andre genkender lærer Julie Chrøis. Hun er lærer i den klasse, som vil fejre hafla. Hun er rigtig glad for at kunne introducere børnelitteratur, som børnene kan se sig selv i:

‘Børnene bliver så begejstrede, når de møder noget, som de kender fra deres hjem. Når koranen bliver nævnt og de danse, som de kender’, siger hun og fortæller, at det har givet god mening, at børnene selv har taget teten på udviklingen af deres egen højtid. …

En pige fortæller, at hafla betyder fest på arabisk, og at eleverne stemte om, hvilket navn traditionen skulle have. Og de fleste stemte på hafla.

Næsten hele klassen har igen danset bølgedansen, som bliver afsluttet i en cirkel, mens alle råber, så højt de kan: ‘Glædelig hafla-dag’.

(Foto: Kickstarter, Børnebogen om Nour og Nora som fejrer eid, 2019)

Oploadet Kl. 01:13 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/106939/trackback

16 Comments »

  1. Supermarkedernes og varehusenes problem, når de henviser til ‘vinterfest’ er naturligvis, at selv et fjols ved, at denne vinterfest slet ikke findes. Ingen fejrer vinterfest. Men med ‘hafla’ er problemet måske løst?

    På samme måde tilhører Den Kimbriske Halvø med tilliggende øer ikke ‘danskerne’, men menneskeheden. Ingen kan reservere et rigt geografisk område til sig selv og opkalde det efter deres egen lille gruppe, in casu danerne. Det er klart. Det såkaldte “Danmark”s velstand tilhører alle homo sapiens. Og desuden skyldes overfloden, at De Hvide koloniserede resten af verden. Og det var SÅ strengt!

    Glædelig vinter-hafla.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 25. december 2019 @ 01:55

  2. Jeg spekulerer lidt på, om det mon er denne dans der refereres til.
    https://www.youtube.com/watch?v=48laJC8wYl4

    Når ens religion forbyder homosexualitet, så er det jo helt fint, at man kan få en lille svingom med de andre gutter indimellem, mens man lader som om det handler om alt muligt andet. Jeg har ingen problemer med at forestille mig, hvordan de til lejligheden udvalgte mindreårige drenge derefter indføres i de mere skjulte aspekter af islamisk kultur.

    Kommentar by Kimski — 25. december 2019 @ 03:07

  3. “ En pige fortæller, at hafla betyder fest på arabisk…”

    Jeg synes hellere, at børnene skal lære, hvad disse ord hedder på arabisk:

    Halshugning, stening, gruppevoldtægt, bombeterror, jødehad, socialt bedrageri, bandekriminalitet, tvangsægteskab, barnebrud, kønslemlæstelse, social kontrol, kvindeundertrykkelse, æresdrab. Etc. etc.

    Disse ord vil de få langt mere brug for i fremtiden.

    Kommentar by Jern Henrik — 25. december 2019 @ 05:59

  4. Kultursociolog? Det viser sådan set kun at vi uddanner folk til ingenting?
    Jeg er overbevist om at hun tror, hun har erhvervet sig en indsigt, som kan bruges til integration. Intet, absolut intet, kunne være mere forkert, hun vil have os til at fortsætte ned af den vej med modersmålsundervisning og hvor man inviterede imamer til skoler i den naive tror at det ville give ro og forbedre integrationen. De sidste 30-40 år har man i Danmark, ja i hele Europa forsøgt sig med integration og alle steder har det været en dundrende fiasko. Mennesker med bare lidt indsigt må vel efterhånden indse at integration ikke er mulig og så taler jeg bare om integration, assimilation er slet ikke på dagsordenen!
    Jeg tror faktisk at Camilla mener det godt, men hun er bare en repræsentant for den naive pædagog stand, som viger for pres og underkaster sig!

    Kommentar by Den Nervøse — 25. december 2019 @ 07:27

  5. Ms.C.K.Poulsen naar du nu smykker dig med “kultursciolog” hvad det end er for en stoerrelse og forfatter, saa er der vist underforstaaet noget med studier,som har noget med kultur at goere,tror du skal sprede nettet lidt mere ,som for eksempel erhverve dig kendskab til kulturer ogsaa, hvilket du tilsyneladende helt har undgaaet.

    Kommentar by dunk — 25. december 2019 @ 07:45

  6. “kultursociolog” Hi-hi hi-hi, den var god, hvad med overledvogtermedhjælper ? Eller verdensmester i pandehår og langspyt ?
    Hvis det ikke var så tragisk, at såkaldt voksne mennesker smykker sig med sådan nogle latterlige titler, så kunne man faktisk kun more sig over dem.

    Kommentar by Danskeren — 25. december 2019 @ 09:04

  7. “som børnene kan se sig selv i”

    Det udsagn er en del af løgnen.

    Der sker jo det, at det er de modbydelige lærerinde kællinger der får deres behov dækket ved at opdrage en ny generation af Islamglade børn.

    Tortur er forbudt.
    Hjernevask af forsvarsløse børn i folkeskolen er tilladt.

    Børn ved ingenting om Islam og Sharia. Gennem det skolen kalder leg, udsættes de for en forbandet politisk manipulation. Som voksne hverken kan eller vil de modsætte sig det de lærte som små, de tror jo på lortet.

    Islamisering starter i børnehaven, videre op gennem folkeskole og højere læreanstalter.

    En ond cirkel der er svær at bryde, så længe danskere luller sig i søvn med vild med dans og den store bagedyst.

    Kommentar by k.m. — 25. december 2019 @ 09:07

  8. Hvis de muslimske forældre opdager den bog, så stener de hende vel for blasfemi.

    Kommentar by Winged Hussar — 25. december 2019 @ 09:25

  9. Jeg kan sgu’da ikke fistre rundt i muhammedanske lande og mixe min jul op med deres eid eller andre af deres fremmedartede skikke…

    Kommentar by FrafaldenModerat — 25. december 2019 @ 09:31

  10. @Kimski — 25. december 2019 @ 03:07

    Det er en Tjetensk sufi dans og er næppe anerkendt som muslimsk af salafisterne, eller blot de såkaldt “rettroende” muslimer.

    Originalen er her
    https://www.youtube.com/watch?v=AxSWVkPfVc8&feature=youtu.be

    Kommentar by Allan — 25. december 2019 @ 10:16

  11. Kommentar by Danskeren — 25. december 2019 @ 09:04.

    Andre nævneværdige professioner i samme regi indbefatter: Overhyldeopsætter, Linoleumsterapeut, og Gylleinspektør.

    Kommentar by Allan — 25. december 2019 @ 10:16.

    Jeg er klar over at bidende sarkasme ikke translaterer særligt godt til det skrevne ord, men kommentaren var ment som sådan.

    Kommentar by Kimski — 25. december 2019 @ 10:39

  12. ‘Eid-mas’ ? – Jeg foretrækker en X-mas! – Øllen altså, hvis nogen skulle være i tvivl.

    Kommentar by T. Flodur — 25. december 2019 @ 14:39

  13. Kun muslimsk propaganda – helt enkelt!

    Kommentar by Michael — 25. december 2019 @ 18:48

  14. Regimet(EU, FN & Globalisterne) har bestemt, at Islam er så godt for dig og dine børn!
    Du er lidt uden for rækkevide, med mindre du er offentligt ansat.
    Men dine Børn, det er guf, når det gælder indoktrinering, manipulation, hjernevask og sjove/søde/uskyldige lege.
    Håber virkelig forældrene/de voksne er sig dette bevidst!

    SIAD! Direkte demokrati NU! Stem NB! Ud af EU/FN! Støt GI! Støt SK!
    P.

    Kommentar by Piotr — 25. december 2019 @ 19:39

  15. Der burde skrives:
    “Kultursociolog Camilla Kaj Paulsen fra RUC frygter iSlams pligter over for vantro* og tager danske børn, og hele undervisningssektoren, som gidsler, i forsøg på, at sLime sig ind, som ikke vantro, over for de iSlamistiske besættelsestropper i Danmark.

    * http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=1924

    Jeg gentager her min udvidelse af den kristne trosbekendelse:
    “Jeg forsager djævelen og alle hans gerninger og al hans væsen og jeg forsager hans tilbedere, afskyr hans nyttige idioter og foragter enhver, der tjener penge/prestige derpå!”

    Kommentar by M.S. Carstens — 26. december 2019 @ 00:12

  16. Winged Hussar — 25. december 2019 @ 09:25:

    Ja kan virkelig ønske sig, at iSlamisterne har ære og ærlighed nok, til ikke at lade sig skamløbe af sLimede, vantro, medløbere, der agerer forræderiske under dække af (ego)humnisme!
    Men ak og ve, iSlamisterne er forfaldne, til, under Taqiya, at leve højt på vantro medløbere længst muligt.

    – måske i håb om, at ahllaen vil overse udløbsdatoen for Taqiya? eller tage til takke, med endnu et kuld indavlsretarderede?, der heller ikke ved, at voldsmanualen KOranen er opskriften på et liv, der destruerer livsgrundlaget for sine egne, over alt i verden, hvorend de må befinde sig.

    Kommentar by M.S. Carstens — 26. december 2019 @ 00:58

RSS feed for comments on this post.