11. januar 2020

Neger-Tom: Diskussion om navnet på ‘en lille chokoladebolle med flødeskum’ forkludrer racismedebat

Det lykkedes ikke Tom Andkjær at blive valgt til folketinget for Nye Borgerlige, og han har i stedet etableret en fin lille sportscafé i midten af Kolding. Maden på ‘Onkel Toms’ fungerer fint med Premier League i baggrunden, og er velegnet som udgangspunkt for en lørdag med drengene. Der var ‘Negerbolle’ på menukortet, men efter det såkaldte ‘Drengerøvsbræt’ droppede jeg desserten. Hermed anbefalet. Neger-Toms seneste bog kan købes i baren.

“Inden for de sidste tyve år har jeg stort set kun oplevet racisme i Danmark fra enten muslimske drenge og mænd eller fra andre farvede, som er rasende på mig, fordi jeg ikke vil anse mig selv som offer og ikke bliver stødt over ordet ‘neger’. … Jeg oplever, at flere og flere mennesker føler sig stødte over alt mellem himmel og jord. Jeg tror, det sker, fordi offerrollen er blevet en magtfaktor. Men at nogle føler sig stødte og spiller offer, betyder i min verden ikke, at de automatisk har ret, eller at vi skal føje dem. …

Jeg anerkender, at mange mennesker oplever ordet ‘neger’ som negativt ladet, og mange modstandere af ordet ønsker det fjernet. Det har resulteret i, at det ikke længere hedder en negerbolle, og at Pippis far har måttet abdicere som negerkonge. Det er jeg meget stor modstander af, for når vi begynder at gøre navnet på en lille chokoladebolle med flødeskum og en karakter fra en børnefilm til racistiske manifester på højpolitisk plan, så forkludrer vi debatten, og vi får ikke belyst den rigtige racisme. Det er også naivt at tro, at vi kan fjerne had og racisme ved at bekæmpe ord, for had og racisme bygger på holdninger, ikke ord.” (Tom Andkjær, Jeg er neger – Hvad er din undskyldning?, 2017, s. 14f)

(Drengerøvsbræt med Grimbergen Double-Ambrée, ‘Onkel Toms’, Kolding, 11. januar 2020)>

Oploadet Kl. 20:18 af Kim Møller — Direkte link30 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/107308/trackback

30 Comments »

  1. Ser lækkert ud. Det er sgu noget, negeren kan.

    Kommentar by Fascist — 11. januar 2020 @ 20:48

  2. Tom Andkjær formulerer sig fantastisk godt. Hvis vi nogensiden igen besøger Kolding og genser Koldinghus, vil vi med garanti opsøge ‘Onkel Toms’ og spise en fiskeret. Kærlig hilsen til Tom, Mette og Ole.

    Kommentar by Ole Madsen — 11. januar 2020 @ 20:51

  3. Der skulle lidt mere korrekt have stået ‘fra Mette og Ole’.

    Kommentar by Ole Madsen — 11. januar 2020 @ 20:52

  4. Kunne den gode Neger-Tom ikke ansætte Anahita Malakians som servitrice?

    Anahita er som bekendt blevet udsat for berufsverbot i København alene på grund af sit politiske virke i Nye Borgerlige.

    Kommentar by Revisoren — 11. januar 2020 @ 21:03

  5. Lyder fint, glæder mig til at besøge stedet.

    I mange år fandtes en natrestaurant ved navn “Onkel Toms Hytte” i Aalborg, drevet af en mørklødet herre fra Dansk Vestindien (som de tre øer i Caribien hed indtil 1917). Aalborgs onkel Tom var kendt og populær i byen.

    Kommentar by Crass Børsting — 11. januar 2020 @ 21:04

  6. Røgterne vil vide. Imorgen Søndag.

    https://youtu.be/dnMBLwfSQhc
    TERRORISTEN ER ET OFFER? – MINDEHØJTIDELIGHED FOR “MARTYR” SOLEIMANI I MORGEN 12. JANUAR I KØBENHAVN.

    Jeg håber, da at Rasmus Paludan kommer og tænder et LYS. Ironi kan forekomme. Bare han møder op. Vi hører nok om det.
    Godt dette svin blev aflivet, tænk: det skete på en meget human måde og en meget mere human måde en Svinet Qassem Soleimani s ofre.

    Kommentar by Charles — 11. januar 2020 @ 21:36

  7. 6. Mindehøjtideligheden holdes på Rådhuspladsen i Morgen KL 18:00.

    I samme forbindelse vil jeg oplyse at auktionen slutter over Karikaturen af Rasmus Paludan. Indtil videre er prisen på karikaturen på 4000 Kr. De ryger i Partikassen.
    http://www.qxl.dk/pris/antikviteter-kunst/malerier/tryk/aarets-nytaarstorsk-2019-karikatur-af-rasmus-paludan/v/an825718436/

    Kommentar by Charles — 11. januar 2020 @ 21:46

  8. En god sømbombe, og de fremmødte fans vil kunne slutte sig til deres idol.

    Kommentar by Træt — 11. januar 2020 @ 21:52

  9. Godt gået af Tom Andkjær!

    Måtte langt flere markere sig på samme måde rundt om i Danskernes land og vi andre, der har vort lands og børns frihed i højsæde, nøje udvælge, hvem vi handler med og lader os betjene ved.

    – ja tænk engang, om vi kunne blive så mange, med denne indstilling, rundt i byerne, at vi da også kunne gå ud og spise halalfrie menuer :-)

    Ærlige og modige folk, som Tom Andkjær skaber vejen og vi må støtte, hvor vi kan!

    Kommentar by M.S. Carstens — 11. januar 2020 @ 23:53

  10. I Berlin kan man finde en U-bahnhof ved navn Onkel Toms Hütte, den meget lange vej i nærheden hedder Onkel-Tom-Straße.

    Dejligt, at man igen kan få negerboller i DK, kan man også få lakridserne ved navn Negerpenge?

    Kommentar by Henrik Petersen — 12. januar 2020 @ 00:01

  11. Har ved flere lejlighder hoert Ankjaer tale han synes at vaere en rigtig guttermand,og nu kan han ogsaa lave mad.

    Kommentar by dunk — 12. januar 2020 @ 01:33

  12. Åh hvor er det dog befriende at læse!

    Kommentar by Den Nervøse — 12. januar 2020 @ 02:22

  13. Jeg har ingen undskyldninger,men jeg har et skilderi af Dan Parks gadekunst hængende,til skræk og advarsel. Sluta kränka meg…

    Kommentar by Nielsen — 12. januar 2020 @ 03:56

  14. Det er modtaget. En neger får snart besøg. Og rigeligt med Bacon, tak.

    Kommentar by Iznogut — 12. januar 2020 @ 07:01

  15. Ordet: neger…kommer af de latinske navn for : Sort: Negro….(Hvis jeg kan huske min latin :-))…Det er åndsvagt at gå så meget op i ord, at man vil forbyde dem. Det er måden man bruger et ord, som kan bestemme om meningen er nedladende…. Der er langt flere alvorlige problemer end ordkløveri…støt SIAD. God søndag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 12. januar 2020 @ 08:33

  16. Onkel Toms er et hyggeligt sted, både til en fyraftensøl og for hele familien….kan varmt anbefales

    Kommentar by redneck — 12. januar 2020 @ 08:34

  17. Sorte minoriteter (negerminoriteter) har det som blommen i et æg. De er omgivet af lutter hvide :-) :-) :-). Arrig arist skribent (Rundøjet blegansigt) :-) :-) :-).

    Kommentar by Michael Unna — 12. januar 2020 @ 08:35

  18. Arrig arisk skribent. :-)

    Kommentar by Michael Unna — 12. januar 2020 @ 08:35

  19. “Onkel Tom’s” hahaha han er iskold ;)

    Jeg skal helt sikkert købe hans bog, han er en interessant debattør!

    Kommentar by Realist2 — 12. januar 2020 @ 09:13

  20. Det meste såkaldte “racisme” er blot en naturlig tilbøjelighed til at foretrække sin egen etniske gruppe (in-group preference)

    Kommentar by Jens Larsen — 12. januar 2020 @ 11:41

  21. Hverken vegetarmenu eller West Ham….

    Larousse kan også være en mulighed for at slå ordet “neger” op i. Romerne hentydede negeren i den latinske til Sahara, nok berberen…..

    Kommentar by Moth — 12. januar 2020 @ 12:52

  22. # 10. Åh nej Henrik, den slags “uheldige/forkerte” viden om Berlinske stednavne signalere, at du snart står til ophold i en genopdragelses- lejr – drevet af Antifa eller det Radikale Venstre.

    Kommentar by MKM — 12. januar 2020 @ 12:57

  23. ot
    Hvor står Socialdemokratiet, og dets røde medhjælpere, ang. Mindehøjtideligheden for terroristerne og Qasim Soleiman på Rådhuspladsen i dag Kl 18:00. Ham der blev taget af dage af USA.
    Der er ikke reageret fra regeringen, med en bare lille hudende fis. Næ NÆ.
    —————————————–
    Derfor kommer der også en Moddemonstration fra Stram Kurs på samme tid og sted. Dette er bevilget af det Københavnske Shariapoliti.
    Lad os se hvad der sker kl 18:00.

    Kommentar by Charles — 12. januar 2020 @ 13:15

  24. Det glædelige er at de krænkelsesparate skyder sig selv, godt og grundigt, i begge fødder. Mine holdninger og min livsanskuelse har de været medvirkende til at flytte langt væk fra deres uigennemtænkte vrøvl.

    Kommentar by FrafaldenModerat — 12. januar 2020 @ 13:46

  25. Islamisterne burde stenes, voldtages og smides ud fra Rådhustårnet. Det er sådan modstandere af Kristus skal behandles. Øje for øje, tand for tand, siger rygterne.

    Kommentar by Hul igennem? — 12. januar 2020 @ 14:27

  26. Ordet “hvid” er ekskluderende for farven “sort” og er derfor racistisk – Det har Antifacisterne og de radikale bare ikke fundet ud af endnu. Der kommer nok snart en RUC-rapport og RUC- forsker som understøttes af Menneskerettigheds-organisationer.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 12. januar 2020 @ 16:39

  27. Trump vil have Mellemøsten med i NATO og Trump har bygget 100 miles mur på 3 år, dvs muren er færdig allerede om 60 år. Vi er alle til grin.

    Kommentar by Stevie — 12. januar 2020 @ 18:03

  28. Jeg vil glæde mig til at kigge ind og få et måltid hos Onkel Tom’s næste gang vi måtte komme til Kolding.

    Kommentar by Knud Madsen — 12. januar 2020 @ 19:59

  29. Kolding har åbenbart fået en ny seværdighed, jeg kigger i hvert fald forbi, hvis jeg skulle befinde mig på kanter.
    Held og lykke med butikken!

    Kommentar by Henrik Larsen — 13. januar 2020 @ 09:05

  30. Gæt…
    https://ekstrabladet.dk/112/ung-mand-fik-taesk-sagde-nej-til-et-lift/7954282

    Kommentar by P — 13. januar 2020 @ 11:54

RSS feed for comments on this post.