18. januar 2020

Hørt i TV-avisen: “… vi fejrer at vi altså i 100 år har levet i fred og harmoni med tyskerne side om side”

Den officielle nationalsang i Tyskland frem til 1951 pointerede i første vers, at Tyskland havde sin nordlige grænse ‘an den Belt’. Lillebælt. Kl. 04.15 om morgen den 9. april 1940 gik tre kompagnier tyske soldater i land i Middelfart, og sikrede Lillebæltsbroen. Med andre ord. Selvom det er fint at grænsedragningen for 100 år siden (nogenlunde) blev sat efter nationalt sindelag, så ændrer det ikke på, at der ikke bar været ‘fred og harmomni med tyskerne’ i 100 år. Man kan ikke slette historien, men man kan lære af den. Start ved nationalt sindelag.

DR’s kulturkorrespondent Mette Hybel lavede en Stine Bosse live i 18.30 TV-avisen, 10. januar 2020. Blot en fortalelse, men også et symptom på tidsånden. Se sekvensen på DR.dk.

Mette Hybel, Kulturkorrespondent: Det næste halve år der kommer denne her begivenhed til at blive mindet i stort set hele Danmark, og når det starter i København, så er det også for at bevidne at det er en begivenhed der berører hele Danmark, det er ikke kun en begivenhed, der har noget med Sønderjylland at gøre. Det der skete dengang for 100 år siden, det er et eksempel til efterlevelse i hele Europa på, hvordan man kan lave en fredelig grænsedragning ved at spørge folket demokratisk hvor de gerne vil høre til, og vi fejrer at vi altså i 100 år har levet i fred og harmoni med tyskerne side om side. Og det starter ja, her i København i aften, men jeg lover at alle danskere i hele landet, at denne her begivenhed, det bliver virkelig en de kommer til at mærke det næste halve år.

(Dokumentation: Kulturkorrespondent Mette Hybel, DR1, 18.30 TV-avisen, 10. januar 2020)

“Deutschland, Deutschland über alles,
Über alles in der Welt,
Wenn es stets zu Schutz und Trutze
Brüderlich zusammenhält;
Von der Maas bis an die Memel,
von der Etsch bis an den Belt:
|: Deutschland, Deutschland über alles,
Über alles in der Welt!” (Wiki)

(Tyske kampvogn rykker frem syd for Haderslev, 9. april 1940; Foto 9. April Live)

(Tyske soldater bevogter Lillebæltsbroen fra Fynssiden, 1940; Foto: Middelfart Museum)

Oploadet Kl. 11:30 af Kim Møller — Direkte link45 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/107478/trackback

45 Comments »

  1. Endnu en dum gås på DDR

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 18. januar 2020 @ 12:12

  2. Mein Hertz ist deutsch. Aber mein Magen ist dänisch- sindelagsafstemning

    Kommentar by steen marr — 18. januar 2020 @ 12:47

  3. Tja, hvem husker ikke makværket “1864”, som DDR spammede de sagesløse seere med for et par år siden…

    Kommentar by Revisoren — 18. januar 2020 @ 12:51

  4. Min morfar levede med livslang PTSD efter at have deltaget i modstandsbevægelsen…og han var født i 1914 så noget stemmer ikke helt. Min genbos hus var også hjem for en modstandsmand der forsvandt i 1943 og døde i tysk fangenskab?

    Kommentar by redneck — 18. januar 2020 @ 13:06

  5. Spørgsmålet er så om det er dumhed, tankeløshed, historieløshed eller et tåbeligt bevidst forsøg på at omskrive historien?

    Man ved aldrig lige hvad der foregår i hjernen på de der tåber!

    Kommentar by Santor — 18. januar 2020 @ 13:08

  6. Den sætning, med fredeligt i 100 år, stødte mig gevaldigt. Hvad mon damen tænker på ?.
    Hvis hun overhovedet er i stand til at tænke.
    Men det går jo nok, når man erfarer, at de unge mennesker i dag ikke kan kende forskel på en agurk og en tomat !

    Kommentar by Jsch. — 18. januar 2020 @ 13:24

  7. Mette Hybel er bare en ko so fra DDR.

    Kommentar by jrp — 18. januar 2020 @ 13:33

  8. Kællingen er sindssyg, selv den dag i dag hader nazi tyskerne i Flensborg os danskere. Men intet nyt i at (D)DR er Fake News og rendyrket had mod alt hvad der er dansk selvom de absolut intet har imod at tage vores penge, lidt ligesom perkere.

    Kommentar by Piphans — 18. januar 2020 @ 13:49

  9. Ligesom som andre eksperter bla. Stine Tosse så lyver hun, selv den dag i dag er der kampe rundt om i Europa og særlig i EU landene pga. af den uhæmmede indvandring af velfærdshoppere, her til morgen i TV2 udtalte en ung Afghansk pige der er udtaget til at gå videre i X-Faktor at hun savner respekt fra Danskerne der ikke kan forstå at hun ikke deltager i fælles fester for det ønsker hun ikke, hvad ind h****** er hun i Danmark for hvis hun føler sig som moppe offer, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 18. januar 2020 @ 13:52

  10. At påstå at vi har levet i harmoni med Tyskland er aldeles latterligt, men hvad kan vi vente fra DR-Danmarks Ramadanradio?
    Hvad angår at leve i fred så er det vigtigt at minde om, at Danmark ikke var i krig med Tyskland. Danmark var fra 09.04 40 – 05.05.45 omfattet af en “Fredsbesættelse” og IKKE en krig.
    Modstandsbevægelsen var fra april 40 til august 43 af begrænset omfang.
    Fra august 43 (hvor alle kunne se at Tyskland nok ikke ville vinde krigen) til maj 45 voksede modstandsbevægelsen, men først fra 04. maj 45 om aftenen blev Danmark en nation af frihedskæmpere, men i krig med Tyskland kom vi aldrig.

    Kommentar by bjarne binee — 18. januar 2020 @ 14:05

  11. Det er ikke et krav for livsvarig ansættelse i DR, at man er en uvidende journalist – men det hjælper voldsomt. Til sidst bliver man chef.

    Kommentar by Bastardo — 18. januar 2020 @ 14:48

  12. En stor del af modstandsbevægelsen, kommunisterne, kæmpede slet ikke for Danmarks frihed. De kæmpede for et Danmark under sovjetisk kontrol.

    Det nævnes kun sjældent – og mig bekendt aldrig af DR.

    Kommentar by Henrik Wegmann — 18. januar 2020 @ 15:19

  13. “Churchill vil krig – Ungdommen vil fred”

    Danmarks kommunistiske ungdom 1940

    Dengang som nu er England skurken for de rettroende

    http://www.uriasposten.net/archives/5635

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 18. januar 2020 @ 15:39

  14. Den tyskerkurs Danmark nødtvunget fulgte i årene fra 1864 var nok mest ufrivillig frem til 1VK startede, hvorefter forholdet blev bedre mellem danskerne og tyskerne.

    En fædrelandssang som “Det haver så nyligen regnet” fra 1890 med tekst af Johan Ottosen udtrykker kampånden mod tyskerne, mens Danmark fra 1920-1945 snarere førte en samarbejdspolitik med tyskerne i stedet for at kæmpe med ord mod stormagten. Efter 1945 fortsattes nøjagtig samme stormagtskurs med Tyskland udskiftet med NATO.

    Kommentar by perhag — 18. januar 2020 @ 15:40

  15. Du skal lede længe efter mennesker med større indsigt,end danske journalister.

    Kommentar by Nielsen — 18. januar 2020 @ 15:44

  16. “Deutschland, Deutschland über alles” skal mere præcist oversættet til “Vort Tyskland først og fremmest”
    eller kortere for twitter-enerationen: “Tyskland først”

    Kommentar by Oppenheimer fan — 18. januar 2020 @ 16:41

  17. Man mangler ord !! Mette Hybel er FULDSTÆNDIG BLANK.
    Mette Hybel vil til enhver tid råbe nazist ( for hende det ultimative onde)efter enhver hun er uening med. NU står hun så for åben skærm og påstår at vi har levet i fred og fordragelighed med tyskerne i 100 år !!
    I en normal verden lå hun i spændetrøje.

    Kommentar by Danskeren — 18. januar 2020 @ 17:02

  18. Ingen tvivl mere, om at DDR er og bliver styret af folk, der ikke vil danskerne og Danmark. De har deres helt egen agenda med vores land.

    Men. Hm…hvad mener i andre, bør vi ikke kontakte hende, for at spørge ind til hendes kommentar? Vi kan jo starte med at spørge om vi har forstået hendes kommentar korrekt?

    Kommentar by Michael Nielsen — 18. januar 2020 @ 17:40

  19. Denne “nyhedsorganisation” er også gode til at se bort fra fakta, undlade at stille de indlysende spørgsmål, og gøre aggressorerne til ofre:

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/vrede-demonstranter-fatter-ikke-hvad-robinson-skal-her/7963645

    “- Jeg fatter ikke, hvad han skal her i Danmark. Vi har en lov mod hadprædikanter, og sådan en er han. Så det har intet med ytringsfrihed at gøre.

    – Tværtimod er det et udtryk for, at den yderste højrefløj og fascisterne tager scenen på Christiansborg, og dermed kommer til at se mere respektable ud, og det er rigtig dårligt, sagde Lene Junker fra Fællesinitiativet mod Racisme og Diskrimination.”

    Hadprædikant? Fascist? Ingen spørgsmål fra journalisten – bare en ukritisk mikrofonholder.

    “Særligt en håndfuld sortklædte demonstranter, som nægtede at gå bag afspærringerne, fik deres [politiets] opmærksomhed.”

    Bare sortklædte? Ikke radikale, ekstremistiske eller antidemokratiske?

    “Det er klart, at sådan en fascist som Tommy Robinson kan sætte mange ting i gang og gøre folk rigtig vrede”

    Så manden, der primært er blevet kendt for at udstille muslimske mænds utallige voldtægter af hvide britiske piger, er en racist? Hvis man forsøger at bekæmpe pædofile serieforbrydere er man et dårligt menneske? Det er så sygt, og EBs såkaldte journalist er tilsyneladende fint tilfreds.

    Faglig uduelighed? De synes at dyrke den slags “talenter” i de danske medier.

    Kommentar by Hr. Snusk — 18. januar 2020 @ 17:59

  20. Fredsbesættelsen ser jeg i modsætning til en del stadig som moralsk forkastelig og gælden over relativt få døde landsmænd, jøders redning og infrstrukturens relative overlevelse er i min tolkning intet mod det landsforræderi og den skam samtidens politikere og vælgere berigede os overlevende og afkom af samtidens aktører med.
    http://www.1sted.dk/2verdenskrig/tabstal.aspx
    Erik Scavenius VAR en landsforrædder, en af de største, men absolut ike alene. En del af noget større.
    https://www.tvguide.dk/programmer/dr2/2020-01-15/20:00/kampen-om-historien-s3-e4-var-scavenius-landsforraeder?origin=/kanaler/DR2

    Kommentar by Peter Buch — 18. januar 2020 @ 18:21

  21. ikke alene…

    Kommentar by Peter Buch — 18. januar 2020 @ 18:22

  22. I perioden 1942 – 45 blev der udført cirka 1.500 jernbanesabotager i Jylland, heraf de fleste i Sønderjylland.
    Kilde
    https://www.dengang.dk/artikler/3085
    Og nu har vi kampen om et vildsvinehegn som kun er ca 90 cm højt havde det da bare været 3 meter højt. Tænk hvor mange sorte svin det kunne have holdt ude hvis vi så også havde haft en effektiv grænsekontrol samtidig. I stedet for det forkølede grænsekontrol vi har fået lov af EU til at have. Så kunne de bruge deres Vir schaffen dass på dem selv.
    En rigtig god tysker er en død tysker ikke hverken mere eller mindre.

    Kommentar by Holger Danske — 18. januar 2020 @ 18:32

  23. Enig med kritikerne ovenfor. Men måske er det ikke uvidenhed DR’s kulturkorrespondent Mette Hybel udviser? Måske er det en historieopfattelse, der flugter med Det Radikale Venstres? De ser jo Danmarks historie sådan? Hvordan?

    ->de besluttede at nedlægge Københavns befæstning – herunder søbefæstningen – i begyndelsen af forrige århundrede. Heldigvis var den der endnu, da 1.verdenskrig startede og Tyskland fandt det derfor ikke nødvendig at at beskytte sin nordflanke ved at besætte Øresund og København samt bælterne og heller ikke Englænderne fandt det opportunt at gøre det som modtræk.

    (En af mine venner fik fortalt af sin far, at han, der var i reserven, blev hasteindkaldt og mobiliseret på Københavns befæstning op til krigsudbruddet i 1914)

    “Danmark var tæt på at miste sin neutralitet under 1. verdenskrig, hvor regeringen måtte balancere på en knivsæg mellem Tyskland og England. Men taktiske udenrigspolitiske valg sikrede, at vi ikke endte i krig.”

    »Vi hyggede os ikke bare. Der var et højt aktivitetsniveau i Danmark, og alle soldater blev indkaldt. Der skulle en indsats til for at holde Danmark neutralt. Herhjemme medførte krigens udbrud, at alle 60.000 soldater blev indkaldt. Hovedparten blev placeret på Sjælland for at beskytte København mod et eventuelt bombardement. Regeringen ville med oprustningen vise, at vi var i stand til at forsvare vores neutralitet, men ville samtidig ikke provokere tyskerne. Ud over indkaldelsen af alle landets soldater, blev der med håndkraft gravet 40 kilometer skyttegrav mellem Mosede Fort ved Køge Bugt og Vedelev ved Roskilde Fjord. Skyttegravslinjen med pigtråd skulle udgøre Københavns befæstning. Her blev også opstillet små bunkers, hvorfra soldaterne kunne skyde eventuelle fjender.« fortæller Henriette Buus. (klip fra Videnskab 10 august 2014)

    Det Radikale Venstres “hvad nytter det?” var ikke blevet tids nok effektueret, til at besættelsen af København og Stræderne samt resten af Danmark kunne finde sted uden skududveksling og dansk militær modstand.

    ->Det Radikale Venstres “hvad nytter det?” var til gengæld tids nok effektueret den 9.april 1940. Og Det Radikale Venstre med Erik Scavenius (Dagbladet Politikens chefredaktør) inviterede tyskerne til landet til et samarbejde om en “fredsbesættelse” mod invasion fra England og desuden mod Winston Churchill, der netop blev valgt som engelsk premierminister en måned efter tyskernes besættelse af Norge og Danmark. (Leder i Politiken den 28. april 1940:”Winston Churchill er en farlig mand”)

    Den 13. Maj 1940 i sin første tale som premierminister i det engelske parlament erklærede Churchill: “I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat”. Mens Politiken i sin leder den 28. april 1940 skrev: “Winston Churchill er en farlig mand”.

    Det Radikale Venstre og Erik Scavenius var først udenrigsminister og derefter statsminister i samarbejdsregeringen med tyskerne. Han og de Radikale sørgede for at vi heller ikke blev deltagere i 2.verdenskrig. Vi blev derimod beskyttet af tyske tropper mod allieret invasion ved tyske fredsbevarende tropper. Scavenius regeringen tilsluttede da også Danmark til aksemagterne, Italien og Tyskland, med underskrivelsen af antikomintern pagten i november 1941.

    De få og af det meste af befolkningen ugleste danske frihedskæmpere blev som bekendt i de første 3 år af besættelsen både forfulgt og henrettet og sendt i kz-lejre af de samarbejdende danske og tyske myndigheder.

    Mirakuløst politisk trylleri var det så, at samarbejdspolitikerne efter befrielsen den 5.maj 1945 fik lov til at bruge den fåtallige danske modstandsbevægelse til at vaske deres egne hænder og snedigt i den almindelige tumult få Danmark lusket over iblandt de kæmpende allierede lande.

    Kommentar by A-mad — 18. januar 2020 @ 18:46

  24. OK. DR dumhedsoverfladiskheds vidensvås….lad det være. Et eksembel til efterlevelse var Folkeafstemningen 1920- selvom den selvfølgelig heller ikke var perfekt. Det bedste fredseksembel i Europa var skilsmissen imellem Tjekkiet og Slovakiet……og ellers det 3 bedste Brexit :-).
    Støt SIAD. God weekend. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 18. januar 2020 @ 19:01

  25. Endnu et journalistisk geni – her fra BT:

    https://www.bt.dk/udland/drama-i-beirut-praesident-indsaetter-haeren

    Ikke ét eneste ord om, at det igen er muslimer, der går amok. Kun denne sætning antyder, hvordan det forholder sig:

    “Ifølge Libanons Røde Halvmåne er 30 sårede personer blev kørt på hospitalet, mens 45 andre er under behandling på stedet.”

    Kommentar by Hr. Snusk — 18. januar 2020 @ 19:23

  26. Der var ingen kampvogne i 1040:)

    Kommentar by Kratossen — 18. januar 2020 @ 19:23

  27. 1040 er nok lidt tidligt, bortset fra Leonardo da Vincis skitse og Jan Žižkas planer er det først omkring 1. verdenskrig tanken får udbredelse.

    Kommentar by Peter Buch — 18. januar 2020 @ 19:43

  28. https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_tank

    Kommentar by Peter Buch — 18. januar 2020 @ 19:44

  29. Ifølge tyske historiebøger fra før 1940 koloniserede tyske zeidlere mellem 1864 og 1914 hele Sønderjylland mellem Ejderen og Kongeåen. Samtidig blev c 70 000 danskere deporteret over Hamborg til Nordamerika. Procentuelt mistede Sønderjylland det højeste andel af sin danske befolkning af samtlige danske landsdele.– I 1945 tilbød Sovjet, Usa og Stoebritanien på et sølvfad de 60 % af Sø som tyskerne holdt besat. Over 800 000 danskere over 23 år skrev under på kravet om et tyskerfrit Sø til Ejderen.( en folkeafstemning) Et rimeligt krav. Holland udviste over 100 000 tyskere fra deres grænseegne. Slovakiet, Tjekkiet c 4 mill. Som dog havde boet i området i c 1000 år.– Hvorfor svigtede modstandsbevægelsen ???? Og de danske politikere ???– De tyske zeidlere kom hovedsageligt fra Hannoverområdet. Sønderjylland er et førstestudie i ,hvor hurtigt en befolkningsudskiftning kan ske

    Kommentar by dansker — 18. januar 2020 @ 21:58

  30. @ dansker — 18. januar 2020 @ 21:58
    Nu kender jeg ikke dit forhold til Sønderjylland, men for mig at se er det stadig een af de mest dansksindede landsdele der findes, måske endda den mest danske?

    Jeg taler af personlig erfaring, både fra min tid som sergentelev i Sønderborg, en del af min familie stammer fra Ribe området og jeg bor selv et ejendomsmægler stenkast fra Skamlingsbanken.

    Mojn!

    Kommentar by redneck — 18. januar 2020 @ 23:09

  31. @29 dansker
    Ja det er sku for sindssygt.

    Apropos genforening, så drak jeg kaffe med min ven i Flensborg i går, og halvdelen af dem jeg så var mospude perkere med mullahskæg og tildækkede ækle fødemaskiner, det var fuldstændig surrealistisk og som at sidde i perkerstan.

    Så de eneste der i dag kan fejre ‘genforeningen’ er de perker flygtninge familier som lever på den ene og den anden side af grænsen og misbruger vores skattekroner.

    Kort og godt lortedanmark er helt færdigt.

    Ps.
    Min ven har set en perker/islamist læge med sin lægetaske der har en lægeklinik i Mohammedanmark rende rundt og servicere sine muslimske muslim perkervenner i Flensborg, velkommen til verdens dummeste folkefærd aka die dumme dänen.

    Kommentar by Piphans — 18. januar 2020 @ 23:18

  32. 1920 – Året vi kom halvvejen til Dannevirke.

    Kommentar by Michael Jensen — 19. januar 2020 @ 00:05

  33. Perkerludertv

    Kommentar by Hul igennem? — 19. januar 2020 @ 02:39

  34. Naue som vi haj moej sjov mae naa vi sat aa fik us naue oel Dansker aa Tysker sam, skaal do, Danmark te ae Ejder, jaa prost tja

    Kommentar by dunk — 19. januar 2020 @ 02:58

  35. Nogle i kommentarsporet skriver, at Danmark er færdigt. 1. skridt ud er ud af EU, som belgiske nazister var fødselshjælpere for (læs: Paul Belien:A Throne in Brussels. The Belgianisation of Europe.) Grunde til at forlade EU:https://www.youtube.com/watch?v=RM6HnKokfJY

    Kommentar by barfbag — 19. januar 2020 @ 04:08

  36. Vi må have korresponderet nogle flere kulturer. Og hvem er bedre til det,end Statsradiofonien?

    Kommentar by Nielsen — 19. januar 2020 @ 07:54

  37. I princippet var løsningen på Sønderjyllandsspørgsmålet i 1920, en forbilledlig måde at afklare et sådant problem på: Folk der bor i et bestemt område skal selv have lov til at bestemme hvor de hører hjemme.

    Men idag er nationalstaten blevet et hadeobjekt i EU’s magtelite. Det princip man brugte i Sønderjylland er ikke længere gangbart. Tænk bare på det hysteri der opstod efter Ruslands indlemmelse af Krim i Rusland. Langt hovedparten af indbyggerne på Krim er russere, der vil høre hjemme i Rusland. I Spanien (og det øvrige EU) er al tale om et selvstændigt catalonien forbudt.

    EU-ideologernes endelige mål er et multietnisk Europa uden de gamle nationale grænser, styret af en overnational EU regering. Derfor ønsker de ikke nogen form for nationalt tilhørsforhold. Det er den samme form for magtsyge, der karakteriserede de gamle kejserriger.

    Kommentar by JC — 19. januar 2020 @ 10:46

  38. #23 A-mad

    God beskrivelse. Tyskerne havde, så vidt jeg husker, afset, 2-3 divisioner, til deres eventuelle planlagte invasion af Danmark.

    Skulle du ikke havde læst den endnu, så anbefaler jeg bogen “Den lange vej mod 9. April”, skrevet af den pensionerede brigadegeneral, Michael H. Clemmensen.

    Det er ikke alle af brigadegeneralens bøger, der kan anbefales lige varmt, men denne her, den kan.

    Ydermere, set i forhold til den øgede interesse om Grønland og Arktis, så er bogen ganske aktuel.

    http://www.berlin-guide.dk/index.php/bogeromberlin/skonlitteratur-2/878-michael-h-clemmesen-den-lange-vej-mod-9-april

    Kommentar by Michael Nielsen — 19. januar 2020 @ 12:10

  39. Flyt grænsen igen, der ikke er så langt ned at handle.

    Kommentar by P — 19. januar 2020 @ 15:28

  40. Historieløse journalister – intet nyt.

    Kommentar by Sam — 19. januar 2020 @ 18:28

  41. A-mad (18. januar 2020 @ 18:46) er altid værd at læse. Nogle gange spekulerer jeg på, om Scavenius meget snedigt havde udtænkt, at Danmark ville slippe billigt gennem WW2 ved at samarbejde med tyskerne, eller om han var fascineret af Adolf Hitler. Efter at have fulgt med i Radikale Venstres politik i nogle år er jeg sikker på, at det var det sidste, der drev ham. Jeg er nogle gange uberettiget stolt af at min halvfætter faldt som pilot i Royal Air Force i 1940 i ‘The Battle of England’.

    Kommentar by Ole Madsen — 19. januar 2020 @ 20:20

  42. Kan man sammenligne dengang med nu. Tyskland ville forene europa. England sagde fra.
    Europa er samlet igen, England siger nej.

    Kommentar by P — 19. januar 2020 @ 20:33

  43. https://www.rtl.de/cms/exklusives-video-aus-essen-polizei-beendet-schlaegerei-zwischen-clans-im-gerichtssaal-4470396.html
    Så er der endnu en grænse demonstration til fordel for flu grænsen på lørdag d 25-01-2020 kl 13.00
    Det er også tiltrængt og burde forgå hver lørdag

    Kommentar by Holger Danske — 19. januar 2020 @ 20:37

  44. Tak for kommentar Michael Nielsen 12:10 og Ole Madsen 20:20. Enig.

    Min kommentar skyldtes citatet af Mette Hybel,DR Kulturkorrespondent: “Det næste halve år der kommer denne her begivenhed til at blive mindet i stort set hele Danmark (…)vi fejrer at vi altså i 100 år har levet i fred og harmoni med tyskerne side om side.”

    Ved første øjekast kan det minde om en flovse – ligesom da en Politiken journalist skrev, at Femern broen for første gang i Danmarkshistorien ville gøre Danmark landfast med Tyskland. Det lo vi meget af den vinter!

    Men ved nærmere eftertanke slog det mig, at det er sådan Det Radikale Venstre den dag i dag ser Danmarkshistorien i forrige århundrede. “Hva kan det nytte”* blev vores forsvar og ja det holdt os ude af krig i ‘over 100 år’ (156 år for at være helt nøjagtig)

    Det Radikale Venstre efter besættelsen og den dag i dag står dog helst ikke åbent frem og siger, at den tyske ‘fredsbesættelse’ og samarbejdspolitikken var det, der reddede Danmark og danskerne og at det skyldtes Hørups “Hva kan det nytte”. Men det er jo rigtigt at fredsbesættelsen og samarbejdspolitikken holdt de allierede tropper ude af Danmark (indtil maj 1945). Og takket være Det Radikale Venstre blev Danmark ikke en krigsskueplads.

    På en måde har de jo grund til at være stolte af det og det tror jeg også, de er. Det skinner ofte igennem ligesom i ‘freds’-citatet af Mette Hybel fra DR. Det forklarer måske også deres altid selvgode og bedrevidende ansigtsudtryk. De ved inderst inde, at de har ret. Det viser historien dem.

    Og det er temmelig indlysende, at Det Radikale Venstre vil lave det samme ‘Hvad skal det nytte?’-glansnummer med den nye uslimske besættelse. De vil føre en samarbejdspolitik og de vil derfor igen straffe danske frihedskæmpere. Man ser det allerede ske. Og statsradiofonien DR formidler – ligesom sidst – forfølgelsen af ‘forkerte meninger’. Som man så det forleden i DR journalisten Steen Nørskovs “interview” med Tommy Robinson i Deadline, hvor Steen Nørskov nærmest mindede om dommeren/anklageren Roland Freisler, der ’slagtede’ fjender af det nationalsocialistiske samfund i folkedomstolen .

    *”Hvad skal det nytte?, sentens fra Viggo Hørups tale om forsvarsbevillingerne i Folketinget 29.3.1883. Hørup lancerede her sin kamp mod “militarismen” (klip fra Gyldendal.DEN STORE DANSKE)

    Kommentar by A-mad — 20. januar 2020 @ 11:43

  45. Skulle stå “Og det er temmelig indlysende, at Det Radikale Venstre vil lave det samme ‘Hvad skal det nytte?’-glansnummer med den nye muslimske besættelse.”
    PS. DR journalisten Steen Nørskov lavede også i den samme Deadline ‘en Roland Freisler’ på Trykkefrihedsselskabets formand, Aia Fog.

    Det var rent DR-had for åben skærm!

    Kommentar by A-mad — 20. januar 2020 @ 11:52

RSS feed for comments on this post.