18. februar 2020

Skandinavien i SAS-reklamen: Hotel Overlook, Ondskabens Hotel (The Shining, Stanley Kubrick, 1980)

“Et sygt sæt tvillingepiger taler i kor fra noget, der ligner et sindssygehospital… de unge kigger ind i kameraet, udtryksløse.”, skrev Ph.d. Ulla Nørtoft i sin analyse af SAS-videoen. Det er nok ikke et sindssygehospital, og mon ikke de nordisk udseende piger i den smalle gang skal skabe associationer i retning af en scene i Stanley Kubricks Ondskabens Hotel (The Shining, 1980), hvor Jack Torrance (Jack Nicholsen) forpagter bjerghotellet Overlook med en uhyggelig fortid. Scenen hvor 6-årige Danny cykler rundt på førstesalen, og støder ind i Grady-tvillingerne, der blev myrdet af en tidligere forpagter. “Come Play With Us”, lyder det samstemmende…

(Nordiske tvillingepiger i SAS-reklamen What is truly scandinavian, 2020)

(Grady-tvillingepigerne i Stanley Kubricks The Shining, 1980)

Oploadet Kl. 11:04 af Kim Møller — Direkte link20 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/108240/trackback

20 Comments »

  1. Det er ikke en tilfældighed. Reklamefolk svælger i referencer.

    Kommentar by FrafaldenModerat — 18. februar 2020 @ 11:10

  2. SAS har givet RUC-selskabet lov til at lave et stunt. Det er for nemt, men selvfølgelig billigere end at betale TV2 og Facebook et tocifret millionbeløb.

    Kommentar by Fascist — 18. februar 2020 @ 11:25

  3. SAS er sikret at d’eliten vil flyve med selskabet, hvor de kan lade sig transportere mens de skiderpøbelen tyndt lige ned i halsen.

    Genialt

    Kommentar by Træt — 18. februar 2020 @ 11:30

  4. Scenen (nederste billede) kan blive aktuel før vi aner det; ikke som fiktion, men som et virkeligt billede, af en ung lemlæstet blond dansk dreng på en perron i forstads-Danmark!

    Kommentar by T. Flodur — 18. februar 2020 @ 11:33

  5. “Det er nok ikke et sindssygehospital”, næh, der er nærmere Østerbro-/speltsegmentets foretrukne boligindretning. Hvidt, koldt og sterilt. Har set det med mine egne øjne.

    Kommentar by Hr. Snusk — 18. februar 2020 @ 11:33

  6. De ønsker folkemord på hvide

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 18. februar 2020 @ 11:35

  7. https://ekstrabladet.dk/nationen/toerklaedeforbud-paa-svensk-skole-fik-den-helt-modsatte-effekt/8007517

    “Det er en stigning på 400 procent i antallet af piger med tørklæde. Jeg tolker det som, at man er stolt over sig selv og sin kultur. At man bestemmer over sig selv og sin krop, siger skolens rektor, Mattias Liedholm, til det svenske nyhedsbureau.”

    Jeg tolker det, som den befolkningsudskiftning, som SAS ønsker… og at Mattias Liedblom ikke fatter, at muslimaerne netop IKKE bestemmer over egen krop.

    Kommentar by Hr. Snusk — 18. februar 2020 @ 11:38

  8. Man kommer næsten til at tænke på Stewie og Brian i bankboksrummet.

    Kommentar by Nielsen — 18. februar 2020 @ 11:44

  9. Selvhadet er grænseløst!

    “Nordmænd har ikke mere ret til Norge end indvandrerne”
    Erna Solberg

    “Sverige ejes ikke af svenskerne, men af de mennesker der kommer hertil”
    Fredrik Reinfeldt

    “Ursvensk er kun barbariet. Resten af udviklingen er kommet udefra”
    Fredrik Reinfeldt

    Hvad er svensk kultur?:
    “Jeg har ofte fået stillet dette spørgsmål, men jeg kan ikke komme i tanker om, hvad svensk kultur er.
    Jeg tror, at det lidt er det, der gør mange svenskere så misundelige på jer indvandrere.
    I har en kultur, en identitet, en historie, noget der binder jer sammen. Og hvad har vi? Vi har midsommeraften og sådanne fjollede ting.”
    Mona Sahlin

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 18. februar 2020 @ 11:44

  10. Men, reklame firmaet &Co der har lavet rædselen mener sikkert at de har lavet et mesterværk.

    Kommentar by Santor — 18. februar 2020 @ 11:52

  11. Reklamebureauets kulisser er måske ikke så gode som i The Shining,men de gør da et forsæg. Godt nogen kan fotælle os at vi er historieløse kældermennesker. Havde det ikke været for SAS,ville jeg have troet at vikinger var negre fra Afrika. Men hvad skal jeg kulturløse stakling dog gribe og gøre i,når jeg også får at vide at menneske-kønnet bestemmes af barnet,som bliver født? Halelunej for børnlæger.

    Kommentar by Nielsen — 18. februar 2020 @ 12:03

  12. Godt set. The Shining kan sagtens være den analogi de ønsker skal sætte sig i ubevidstheden. I det hele taget er der mange subtile budskaber der handler om befolkningsudskiftning.

    Denne her er så bare for åbenlys. Måske de tror de har vundet kulturkampen?

    Kommentar by Michael Nielsen — 18. februar 2020 @ 13:09

  13. I mit stille, fromme sind ønsker jeg alt det dårligste for dette skodselskab og deres arrogante personale, som har kostet os så mange milliarder igennem årene.
    Luk den rotterede.

    Kommentar by Knud Madsen — 18. februar 2020 @ 13:21

  14. > Michael Nielsen 13:09
    Nu var det fakisk hunden Brian og babyen Stewie jeg tænkte på og ikke Ondskabens Hotel (The Shining) som billederne i posten (artiklen) tydeligt er eksempler på.
    At en eller anden dybt derangeret reklamekonsulent har lavet en latterlig reklame for et flyselskab,er sådan set skide lige gyldigt. Der er alligevel ingen der gider købe deres rejser,når man kan gå eller cykle.

    Kommentar by Nielsen — 18. februar 2020 @ 16:04

  15. Jeg tror de refererer direkte til den onde hvide mand i reklamen. Ren manipulation, så kan man diskutere om de gør det bevidst eller ubevidst.

    Kommentar by NulTolerance — 18. februar 2020 @ 17:33

  16. Må jeg foreslå en genindspilning af gyserfilmen Excorsisten fra 1973, med Greta Thunberg i hovedrollen som den lille pige, der er blevet besat af Satan selv…

    Kommentar by Revisoren — 18. februar 2020 @ 18:47

  17. Off Topic virker ikke……..

    FIX DET LORT….PRONTO…..

    Så bliver det selvfølgelig ikke noget med at hjemsende til Syrien…….var der nogen, der overhovedet troede på det ?????

    https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-02-18-regeringen-dropper-at-tvangshjemsende-syrere

    Kommentar by kent — 18. februar 2020 @ 19:59

  18. Øh Kent og Bramserud -hvis han er i stue med dig. Nej. jeg tror i hvert tilfælde ikke på den danske straffelov.

    Kommentar by Nielsen — 18. februar 2020 @ 23:20

  19. Dagens gode grin :-)

    SAS gör bort sig 😂

    https://m.youtube.com/watch?v=wdNmwj8npTI

    Kommentar by Bjovulf — 18. februar 2020 @ 23:52

  20. IKEA har også været der.

    https://www.youtube.com/watch?v=TZGwGAD-iE4&list=ULogA2w_rWtVo&index=719&fbclid=IwAR0P0Qp9cZAVAQ8_vY_B0NUVlj-Lw9YPpdxX-uAEzZynDnO8BuvTwDmugF0

    Kommentar by Asger Baunsgaard — 19. februar 2020 @ 09:36

RSS feed for comments on this post.