26. februar 2020

Aabenraa: V-borgmester nægter at give hånd til udlændinge – “Det minder mig meget om nazisme…”

Der er mange bløddyr i ‘Det Liberale Venstre’, og det her stunt fra Aabenraa-borgmesteren er værdipolitisk til venstre for Jan E. Jørgensen. Lige der hvor man kunne så godt kunne stemme på Det Radikale Venstre. At give hånd til udlændinge er ikke et af kardinalpunkterne i nazistisk ideologi, og det burde Thomas Andresen vide. En historie fra DR Online – Borgmester dropper håndtryk: Det minder mig meget om nazisme.

“Siden daværende integrationsminister Inger Støjberg (V) præsenterede idéen om et lovpligtigt håndtryk for nye statsborgere, har sagen været ivrigt debatteret blandt folketingspolitikere, borgmestre og menigmand.

I disse uger er kommunerne begyndt at afvikle ceremonierne – men flere steder bliver det uden borgmesterens deltagelse. DR har været i kontakt med 63 af landets 98 borgmestre. Mens størstedelen af dem tager personligt imod de nye statsborgere, så har fem borgmestre overladt opgaven til embedsmænd.

Flere forklarer, at det handler om praktik, men for Aabenraas borgmester, Thomas Andresen (V), handler det om principper. Han sammenligner det tvungne håndtryk med et nazistisk heil.

– Det minder mig meget om nazisme, hvor man for at komme i brød og arbejde skulle hellige sig en bestemt politisk ideologi mod ens overbevisning. Jeg synes, det her er at øve overmagt over for andre mennesker, og det minder mig for meget om, at man tidligere har øvet overmagt mod andre mennesker, der skulle strække højre arm.”

Oploadet Kl. 02:07 af Kim Møller — Direkte link34 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/108430/trackback

34 Comments »

  1. Det er en form for historisk reventionisme som reelt set banaliseres nazismen med en sådan sammenligning.

    Kommentar by CCC — 26. februar 2020 @ 02:32

  2. Håndtrykket er et urgammelt, som i urgammelt, ritual som i mangel af pen og papir, var (er?) juridisk bindende. Håndtrykket anvendes til at udtrykker gensidig respekt og anerkendelse, således også respekt i forbindelse med at fredsommelige mennesker mødes! – Og det har ikke en hujende fis at gøre med, et teatralsk nazistisk hilse-påfund, som i historisk sammenhæng (vel 30 år) er ligegyldigt!

    Som om påfundet fra tossen i Aabenraa ikke er slemt nok, så synes borgmesteren fra Frederikshavn også, at tiden er inde til at dumme sig: “Jeg har også besøg af folk fra asien, der hilser ved at kikke mig i øjnene og bukke let” flæber hun! Ja, men de søger da for helvede heller ikke statsborgerskab? – Hvad fanden er det der plager jer!?

    Kommentar by T. Flodur — 26. februar 2020 @ 03:31

  3. Er der ikke mere pressende problemer ,end dette flue knepperi

    Kommentar by dunk — 26. februar 2020 @ 05:51

  4. Venstre var en udbryder fra det daværende konservativ, da ruder konge var knægt. Så hvem er forbavset over at de nu viser kulør, radikale light ved man altid hvor man har.

    Kommentar by Jan Huus — 26. februar 2020 @ 05:53

  5. En opstrækt hånd sammenlignes med et venskabeligt håndtryk.? Åbenråborgmesteren har en perverteret opfattelse af virkeligheden. Pervers moral fra dette borgmestersubjekt (Subjektet kan selv være Naziidiot). Støt SIAD. God Onsdag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 26. februar 2020 @ 05:55

  6. Min hund får nu lov til at pisse på hans forhave når vi går forbi. Og mere end det hvis han kan.

    Kommentar by Erik — 26. februar 2020 @ 06:27

  7. Folk som trækker nazikortet, er folk der er løbet tør for argumenter!
    Men når det så er sagt, så er håndtryksloven og en hel del andre mystiske love, kun er udtryk for at vores politikere ikke vil gøre det eneste som virker! Opsige konventionerne!
    Væk med menneskeretskonventionen, væk med statsløshedskonventionen og vægt dansk lovgivning over internationale. Med andre ord bliv herre i eget hus!

    Kommentar by Den Nervøse — 26. februar 2020 @ 07:06

  8. Håndtryk ikke særlig hygiejnisk. Især når man møder folk med svedige, klamme hænder, så det er en skik jeg godt kan undvære. Ikke mindst i disse virus tider.

    Ved I i øvrigt hvorfor Koronavirus kom til Italien? Fordi kineserne har invandret til Toscana for at snylte på den norditalske tekstilindustris renomme. Der bor over 50,000 kinesere i Prato nær Firenze.

    https://info.arte.tv/de/italien-chinese-oder-italiener

    Kommentar by Zatopek — 26. februar 2020 @ 07:20

  9. dr.dk 09.05.2019 : – Der skal ikke være grænsekontrol, og den skal afskaffes hurtigst muligt, siger Thomas Andresen (V), der er borgmester i Aabenraa Kommune.

    Kommentar by k.m. — 26. februar 2020 @ 07:56

  10. Så har Alphabet Inc. og Google lukket Rasmus Paludans anden kanal kaldet Frihedens Stemme på YouTube, forbyd censur og forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by NotariusUmulius — 26. februar 2020 @ 08:02

  11. Angående håndtryk, så er det i disse Corvid-19 tider sikkert noget man skal passe på med, men man kan jo spritte sig før og efter. Noget andet er, at loven allerede burde være overflødig, fordi man skriver under på at overholde grundloven, hvis man vil være dansk statsborger, og grundloven siger fx:
    Ҥ 67
    Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.”
    Ordet “sædelighed” i denne paragraf misforstås ofte. Da grundloven blev skrevet, betød “sædelighed” stort set det samme som “god opførsel”. Sidst i 1800-tallet ændrede ordet betydning, og det blev gradvist mere og mere begrænset til opførsel på det kønslige område, og i 1900-tallet fik vi ligefrem et sædelighedspoliti.
    Grundloven siger således at i religionens navn må intet foretages som strider mod god opførsel, eller mere mundret “man skal opføre sig ordentligt” (efter dansk sæd og skik, naturligvis). Man kunne også oversætte det til “opfør dig som andre danskere, eller find et andet sted at dyrke din religion”.
    Desværre er jeg bange for at Justitsministeriets jurister ikke kender deres grundlov ordentligt. Både håndtryksloven og burkaloven er helt unødvendige, man skal bare overholde grundlovens ord.

    Kommentar by ino — 26. februar 2020 @ 08:33

  12. Fantastisk beskrivelse: For at få ret til forsørgelse i Slaraffenland, skal man udvise respekt for slaraffenlændingenes samfundsindretning. Og det er for meget for langt – for nazistisk!

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 26. februar 2020 @ 08:50

  13. Thomas Andresen vil gerne forblive ren og ubesmittet i sin liberale holdningsløse kulturløse historieløse boble. Og så er der nogle forfærdelige mennesker, som smudser ham til med en stillingtagen. Hvor er det dog nederen.

    Kommentar by BE — 26. februar 2020 @ 09:00

  14. Der skal ikke være grænsekontrol, siger borgmesteren i Åbenrå. Men det er da hvad der er nødvendigt, hvis vi skal undgå en corona-epidemi. Grænserne burde lukkes, hvad flere lande har valgt at gøre. Hvornår kommer regeringen ud af starthullerne? Hodjanernes blog skriver at corona-virus er en lungesygdom som allerede har dræbt hundredvis af kinesere og koreanere, men der kan være mørketal oveni de officielle tal. Håndtryk bør overalt undgås resten af året.

    Kommentar by Birthe R — 26. februar 2020 @ 09:32

  15. Nazistisk eller ej, et håndtryk er en lille pris for livslang forsyning af gratis penge.

    Kommentar by Kunta — 26. februar 2020 @ 09:38

  16. Spørgsmålet er jo om landsforædder-bondeknoldene så også dropper de specielle frimurer-håndtryk, hvilket da må være totalt haram i de lukkede folkefjendske og antidemokratiske kredse.

    Venstre ved man sandelig, hvor man har-har-har – go’daw LBQT økseskaft!

    … der er sikkert også en Bager, der giver rævekage!

    Kommentar by Abdullah Terkelsen — 26. februar 2020 @ 10:02

  17. Vidste sgu ikke man fik et håndtryk af Adolf Hitler, når man fik tysk indfødsret. Kunne man overhovedet få det, uden at den var indFØDT? Hvis han har stået og trykket hænder hele krigen, giver det god mening han tabte.

    Kommentar by Fascist — 26. februar 2020 @ 10:06

  18. Kommentar by NotariusUmulius — 26. februar 2020 @ 08:02

    Søg efter “Jihad nasheed” på YouTube, fx. denne fra vores “danske” ven Ahmed Khattab fra Kaldet til Islam med 7,3 mio. visninger. Så skal du se, hvordan Googles censur er.

    https://www.youtube.com/watch?v=2TCdmy-7-Xw

    Kommentar by Fascist — 26. februar 2020 @ 10:08

  19. Igen en lille del af vores tillidsamfund der bliver undergravet af en ignorant i et forsøg på at score stemmer fra islam.

    Kære Thomas Andresen (V), hvis du bukker dig dybere revner dine bukser!

    Kommentar by Santor — 26. februar 2020 @ 10:27

  20. Støjsenderen gjorde skid og en begmand for at standse tilstrømningen af fremmede. Konservative og Venstre er en del af problemet de har aldrig gjort et ærligt forsøg på at vende udviklingen.

    Kommentar by Nielsen — 26. februar 2020 @ 11:45

  21. Matthias Tesfaye forsvarede her til morgen i radioen på en meget fornuftig måde håndtrykket som et symbol på samfundskontrakten mellem den nyankomne og Danmark. Han fortalte i den forbindelse om en episode fra Københavns Rådhus, hvor en statsborgeraspirant nægtede at give hånd, hvorefter kommunens repræsentant sagde, at så kunne han ikke blive dansk statsborger. Det fik så fjolset til at sige, at så kunne det være lige meget, hvorefter han gik. På den måde ville man jo frasortere mange, der ikke egner sig til Danmark.

    Kommentar by HP — 26. februar 2020 @ 11:59

  22. >18 Fascist 26. feb. 10:27
    Den var godt nok ond at lægge øre til. Så har man lige brug for Kaj og Andrea til at reparere på hørelsen.

    Kommentar by Nielsen — 26. februar 2020 @ 12:11

  23. Tillad mig venligst at gentage: Håndtrykket er urgammelt; det betyder at du kan stole på den du møder!

    Ved udveksling af håndtryk tager man handsken af og fremviser den nøgne ubevæbnede hånd – Er der mon nogen kultur som kan fremvise et finere symbol på tillid!

    Hvis en fremmed ikke vil deltage i denne tillidsskabende handling, så har vi heldigvis andre legemsdele, som kan tage i brug. Således fem kolde tæer eftertrykkeligt placeret i røven på fjolset, samt en seddel om halsen med destination: Shithole (der hvor du kom fra)!?

    Kommentar by T. Flodur — 26. februar 2020 @ 12:28

  24. #4 Jan Huus
    At “Venstre var en udbryder fra det daværende konservativ” er, for nu at sige det pænt, en noget alternativ danmarkshistorie.
    Venstre stiftedes i 1870 og har rødder tilbage til Bondevennernes Selskab der stiftedes i 1846.
    Det konservative Folkeparti stiftedes i 1916 og har rødder tilbage til Partiet Højre der stiftedes i 1848.
    Det er selvfølgeligt lovligt ikke at have interesse for Danmarks historie og heller ikke at kende til den, men måske burde man ikke ligefrem udstille det.
    Iøvrigt synes jeg, formodentlig ligesom dig, at Venstre er et rædsomt parti.

    Kommentar by bjarne binee — 26. februar 2020 @ 14:48

  25. Det er endnu en pseudonyhed konstrueret af DR. Måske er det deres optakt til pædofili instruks kommissionen mod Inger Støjberg, fhv. udlændinge- og integrationsminister 2015-19 i Lars Løkke Rasmussen regeringen og medlem af Folketinget for Venstre.

    DR Politik 22. JAN 2020: “Inger Støjberg er hovedperson i sag om adskillelse af gifte eller samlevende asylansøgere, hvor den ene var mindreårig(DR newspeak? Hvilket køn er mon “den ene”?:-)

    Justitsminister Nick Hækkerup (S) har onsdag nedsat en undersøgelseskommission, der skal undersøge tidligere udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs (V) instruks om at adskille asylpar. Det oplyser Justitsministeriet i en pressemeddelelse.
    Nick Hækkerup har udpeget landsdommer Peter Mørk Thomsen fra Østre Landsret som formand for Instrukskommissionen. Kommissionen skal arbejde hurtigt og får halvandet år til at undersøge sagen”

    Det overordnede tema for pædofili instruks kommissionen er: Under hvilke omstændigheder er pædofil sex tilladt i Danmark (måske er det ikke længere nødvendigt for pædofile at rejse til Thailand og Cambodja for at få pædofil sex?:-)

    Kommentar by A-mad — 26. februar 2020 @ 15:38

  26. Desværre er jeg borger i Aabenraa Kommune – og må stå model til en sådan kulturadikal borgmestersnude, men det er jo nok for at efterligne og sleske for den nuværende formand i Venstre, at han fører sig frem som et muslimskmedløbende/-elskende skvadderhoved. Jeg skal i hvert fald gøre mit til, at han aldrig bliver borgmester igen – samtidigt med at jeg ønsker alt muligt ondt over ham og han familie. Føj for en antidemokrat. Det kunne være, at jeg skulle fortælle lidt om hændernes betydning i et muslimsk samfund. Jeg har tilfældigvis – og gudskelov kun den ene gang arbejdet i Saudi Arabien. Og ifølge en manual udleveret af opdragsgiver inden besøget kunne man læse, at man aldrig måtte give eller række noget til en muslim med venstre hånd, idet man i de musliske lande kun bruger venstre hånd til at tørre sig i røven med – og den er derfor uren. Jeg har lige siden ikke gjort andet end at række noget til muslimer med venstre hånd :-). Hvis man tillige vil vise en muslim sin foragt, skal man blot sidde med benene over kors over for muslimen – for så viser man ham i overført betydning sine
    “fodsåler” – og det er noget af det mest foragtelige for en muslim. Så kære venner: Ræk dem venstre hånd og sid med benene over kors.

    Kommentar by Jørn Kjær — 26. februar 2020 @ 15:44

  27. Lige en oplysning så giver man egentlig ikke hånd i Kina og Japan – men de essentielle og kilden er hygiejne og omgang med levende dyr…..ja i Danmark er der selvfølgelig også mange der kysser husdyret (i gamle dage på gården var det kutyme at katten og hunden var udenfor)….

    Kommentar by Moth — 26. februar 2020 @ 15:47

  28. “Aabenraa: V-borgmester nægter at give hånd til udlændinge”.
    Det står der sørme.
    Manden er jo både racist og nazist. Han må kunne dømmes efter racisme paragraffen og tvinges til også at give hånd til udlændinge!:-)

    Kommentar by A-mad — 26. februar 2020 @ 16:05

  29. Hvis borgmestrene ikke vil give håndtryk, hvad skal hånden så bruges til? skatteyder overbetalte offentlige repræsentanter der ikke giver hånd skal ikke sidde i deres embede, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 26. februar 2020 @ 16:31

  30. @bjarne binee

    Hvis jeg ikke udstillede det var der heller ikke nogen der kunne påpege det over for mig. Men sådan er det når man høre en halv vind fra en kollega og ikke tjekker op på det :)

    Men du er noget venlig over for Venstre syntes jeg.

    Venstre stiftedes 1870 ved en samling af forskellige venstreorienterede grupper under navnet “Det Forenede Venstre”. Venstre har rødder i Bondevennernes Selskab, der blev stiftet i 1846. Partiets første program udkom i 1870. I 1872 kom et nyt program. Venstre var i opposition til godsejerne og De Nationalliberale. Venstres modstandere, der understøttede kongemagten, blev senere til Højre (afløst af Det Konservative Folkeparti).[5]

    Mellem 1864 og 1910 blev Venstre splittet og samlet flere gange. Da den politiske konflikt skærpedes som følge af forfatningskampen og blev endnu mere forbitret i provisorietiden, blev Venstre opsplittet i fraktioner. Fra 1873 voksede modsætningerne i partiet.

    Én fløj – de senere radikale – ville vælte Estrup-regeringen ved at sætte hårdt mod hårdt. En anden fløj – de senere moderate – ville svække regeringen ved at forhandle med de mere mådeholdende af regeringens tilhængere.
    https://da.m.wikipedia.org/wiki/Venstre

    Kommentar by Jan huus — 26. februar 2020 @ 16:50

  31. Jørn Kjær — 26. februar 2020 @ 15:44:

    Tak for info!

    – det er endnu et godt signal at sende, f.eks. på steder hvor vi må tåle iSlammets nærværelse og mistroiske(udfordrende) blikke*, hvis man blot sidder og venter med foldede hænder og ikke ønsker luftfriskeren
    https://webshop.danishagro.dk/?action=shop_show_item&varenr=v_27664&topmenu=27&group=600-3
    optaget på overvågningen, til brug for retssag mod en selv.

    ‘ – som f.eks. i sundhedsvæsenets og de kommunale venterum, hvor jeg ellers kun støtter mig til, at sidde med foldede hænder (hvad jeg så beder for, angår jo ingen og kan ej heller påvises ;-) ligesom det da må være yderst acceptabelt, at “lufte fødderne” selv samme steder *SS*

    Kommentar by M.S. Carstens — 26. februar 2020 @ 22:15

  32. Hjernevasken er nu også i Venstre total. Stakkels land, med så mange idioter i politik.

    Kommentar by LarsB — 27. februar 2020 @ 23:37

  33. Enig med dem som skriver det er uhygiejnisk at give hånd, hvis ikke man afspritter sine hænder kort efter. Man risikerer også i supermarkedet at blive smittet ved at berøre varer andre har berørt og ved at holde på indkøbskurv eller indkøbsvogn.

    Eneste danskskrivende hidtil med en sandfærdig og nogenlunde grundig redegørelse for Wuhan-virus ser ud til at være Anders Bruun Laursen:

    https://kristigenkomststorpolitik.blog/author/abrulau/

    Kommentar by perhag — 28. februar 2020 @ 00:29

  34. Borgere i Aabenraa kommune behøver ikke at overholde kommunens latterlige regler, da de jo minder om nazisme !!!!

    Sammensmeltningen mellem de radigale og de markedsliberale synes nært forestående.

    Kommentar by Bilka — 29. februar 2020 @ 13:19

RSS feed for comments on this post.