22. marts 2020

J.P. Jacobsen, ‘Pesten i Bergamo’ (1881): “… først en om Dagen, saa fem, saa ti og saa en Snes”

Om fire måneder skulle jeg være landet i Bergamo-lufthavnen, og holdt en uges ferie med familien i en lejlighed i Sirmione med udsigt til Gardasøen. Det kan godt være det bliver muligt at komme afsted, men det tør jeg ikke binde an på, og i aften vil jeg forsøge at minimere skaden. Skræmmende billeder fra Bergamo, onsdag aften.

(Bergamo, Italien, 18. marts 2020; Foto: Twitter)

Et citat fra J.P. Jacobsens novelle Pesten i Bergamo (1881), der kan høres her.

“Der var Gammel-Bergamo oppe paa Toppen af et lavt Bjærg, i Hegn bag Mure og Porte, og der var det nye Bergamo nede ved Bjærgets Fod, aabent for alle Vinde.

En Dag brød Pesten ud dernede i den nye By og greb frygteligt om sig; der døde en Mængde Mennesker og de andre flygtede bort udover Sletten, ad alle Verdens fire Hjørner til. Og Borgerne i Gammel-Bergamo stak Ild paa den forladte By for at rense Luften, men det hjalp ikke, de begyndte ogsaa at dø oppe hos dem, først en om Dagen, saa fem, saa ti og saa en Snes, og da det var paa sit Højeste mange fler endnu.

Og de kunde ikke flygte saadan som de i den nye By havde gjort. Der var jo de, der forsøgte det, men de kom til at leve et Liv som det jagede Dyrs, med Skjul i Grøfter og Stenkister, under Hegn og inde i de grønne Marker; for Bønderne, der baade det ene Sted og det andet havde faaet Pesten bragt i Gaarde af de første Flygtninge, de stenede hver fremmed Sjæl, de traf, bort fra deres Enemærker, eller slog dem ned som gale Hunde uden Naade eller Barmhjærtighed, i retfærdigt Nødværge som de mente.

De maatte blive hvor de var de Folk fra Gammel-Bergamo, og Dag for Dag blev det varmere i Vejret og Dag for Dag blev den gruelige Smitte gridskere og gridskere i sit Tag. Forfærdelsen steg op som til Galenskab, og hvad der havde været af Orden og ret Regimente, det var som om Jorden havde slugt det og sendt det Værste istedet.”

Oploadet Kl. 20:08 af Kim Møller — Direkte link56 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/109027/trackback

56 Comments »

  1. Requiescat in pace

    Selv ultraliberalister bliver indfanget i coronas verdensomspændende net:
    Sen. Rand Paul (R-Ky.) has tested positive for the coronavirus, his office announced on Twitter Sunday.

    Why it matters: He’s the first U.S. senator to test positive. According to his office, Paul is asymptomatic and is not aware of making direct contact with any infected person.

    What they’re saying:

    Senator Rand Paul has tested positive for COVID-19. He is feeling fine and is in quarantine. He is asymptomatic and was tested out of an abundance of caution due to his extensive travel and events. He was not aware of any direct contact with any infected person. He expects to be back in the Senate after his quarantine period ends and will continue to work for the people of Kentucky at this difficult time. Ten days ago, our D.C. office began operating remotely, hence virtually no staff has had contact with Senator Rand Paul, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by NotariusUmulius — 22. marts 2020 @ 20:10

  2. Det er garanteret Trump der står bag! Han er både racist og en kvindehader, så det må være hans skyld!

    (Bare rolig, jeg skulle bare lige prøve hvordan det var at vælte sådan noget ævl ud over en blog, og hold da helt kæft, hvor føler man sig åndssvag bagefter..)

    Kommentar by Kimski — 22. marts 2020 @ 20:34

  3. Hvis man bad militæret køre de 3000 danskere der hvert år dør af influenza væk, kunne man lave et lignende billede her hvert år. Hvis du får pengene refunderet, så køb lidt aktier for dem i stedet. De første 50.000 kroners udbytte hvert år beskattes kun med 27 procent. Det skal man være dum for ikke at udnytte. Kursen for sikre heste som Danske Bank, Boeing og Airbus er rigtig pænt nede lige nu. Især Danske Bank giver som regel et pænt årligt udbytte.

    Kommentar by Fascist — 22. marts 2020 @ 20:41

  4. Kommentar by Fascist — 22. marts 2020 @ 20:41

    Din patologisk udvidende idiot. Coronavirus er en

    P
    A
    N
    D
    E
    M
    I

    Vi har ikke oplevet en pandemi i 102 år, og du gør dig lystig. Tag dig sammen, tag coronavirus alvorligt eller bliv taget som en useriøs charlatan, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by NotariusUmulius — 22. marts 2020 @ 20:46

  5. 6000 mennesker er døde på en lille månedes tid i Italien, det er da mange mennesker at begrave, især når det bare er i et par kommuner. Det kommer til at koste flere hundrede tusinder af menneskeliv inden året er omme.

    Kommentar by Flaskeposten — 22. marts 2020 @ 20:59

  6. Det er deprimerende og meget, meget uhyggeligt at tænke på at det er højst tænkeligt at hele Danmark indenfor en overskuelig tid kan være en ny udgave af det gamle og nye Bergamo. Coronaen vil nok åbenbare nogle længe skjulte sandheder om vores samfund.

    Kommentar by Birthe R — 22. marts 2020 @ 21:27

  7. I efteråret lejede jeg en lejlighed i 3 uger i Venedig i maj og juni 2020. For få dage siden annullerede jeg lejemålet. Det er imidlertid et mikroskopisk problem sammenholdt med de problemer Italien er ramt af.
    Corona-virussen har åbenbart givet “Fascist” det problem at han ikke kan få fat på en håndværker til at ordne sit stoppede toilet. Desværre for vi andre har “Fascist” valgt den løsning at sende sine ekskrementer her til bloggen. Uha hvor det stinker!

    Kommentar by bjarne binee — 22. marts 2020 @ 21:33

  8. Bedre at tælle på knapperne,inden man køber sig til et logi.

    Kommentar by Nielsen — 22. marts 2020 @ 21:40

  9. Jeg lavede selv en youtube kommentar fra den mennesketomme Krusågrænsen

    https://m.youtube.com/watch?v=-Dy8ZjQkW98

    Kommentar by BS — 22. marts 2020 @ 21:43

  10. Er militæret på vej nord på eller syd på? Det er nok vigtigt. Enten hjælper de Grækenland. Eller også hjælper de Bryssel med at ødelægge Norden.
    Den sidste tyrk er DESVÆRRE ikke født.

    Kommentar by Nielsen — 22. marts 2020 @ 21:45

  11. Faktisk siger nogle godt nok usikre amerikanske estimater at op imod 1,7 mio amerikanere vil dø af corona hvis lidt over halvdelen af befolkningen bliver smittet, Så prøv at tænke på hvis lortet muterer … igen. Det kan godt gå hen og blive rigtig slemt. Konstante køer ved alle butikker, den lokale læge er på hospitalet og hjælper til, så almen lægehjælp er umuligt at få i mange måneder. Økonomien går totalt i stå, hele arbejderklassen og store dele af middelklasen bliver arbejdsløse og en stor del finder aldrig arbejde igen….og ikke mindst bunkevis af lig på samtlige kirkegårde. Det kan betyde død og armod for millioner af mennesker.

    Kommentar by Flaskeposten — 22. marts 2020 @ 21:54

  12. BS — 22. marts 2020 @ 21:43 Jeg har også gjort mig de tanker du taler om i videoen. Det her er en glimrende måde at testprøve befolkningernes villighed til total kontrol.

    Kommentar by Flaskeposten — 22. marts 2020 @ 22:04

  13. Kommentar by NotariusUmulius — 22. marts 2020 @ 20:46

    Det er influenza også. Hvert år. År efter år. Pænt sprog du har.

    Kommentar by Fascist — 22. marts 2020 @ 22:20

  14. Kommentar by bjarne binee — 22. marts 2020 @ 21:33

    Haha! Tror du håndværkerne har fået besked af deres mestre på at arbejde hjemmefra? Du er tydeligvis ikke i håndværksbranchen. På byggepladserne i byen findes coronavirus ikke.

    Kommentar by Fascist — 22. marts 2020 @ 22:23

  15. Jeg gentager:
    Sundhedsstyrelsen estimerer at dødeligheden vil være mellem 0,6-1 procent. 13 er døde i Danmark indtil videre. Ingen af dem var raske i forvejen. Sidste år døde 3000 af sæsoninfluenza. Jeg siger ikke, at corono ikke kan være farligt. Jeg siger bare, at det ikke er meget anderledes end influenza. Det farligeste er nok hysteri.

    Kommentar by Fascist — 22. marts 2020 @ 22:26

  16. Jordan Sather fra Destroying the Illusion om Corona og Trump’s super kommentar om the (deep) state department…

    https://www.youtube.com/watch?v=ApHsdbvYgFA

    Kommentar by LarsB — 22. marts 2020 @ 22:46

  17. Alt er relativt— også J.P Jacobsens ” pesten i Bergamo ” År 1900 blev der født 71000 danske børn. 5 år efter var 12000 døde.– Et struktuelt samfundsproblen med sørgelige antinationale konsekvenser.–” Marie Grube” var nu tankevækkende stof til litteratur og samfundsforståelse i skolen

    Kommentar by dansker — 22. marts 2020 @ 22:49

  18. Da det forventes, at omkring 10% vil blive smittet, så vil dødsantallet måske ende på 1 promille af den samlede befolkning. Så der er ingen grund til at gå rundt og være bange, selvom dødeligheden er højere end ved en almindelig influenza epidemi, som også kræver ofre blandt svækkede.

    Kommentar by T. H. — 22. marts 2020 @ 22:49

  19. Kommentar by BS — 22. marts 2020 @ 21:43

    Nu er der gået selvsving I testhysteriet herhjemme

    I Sydkorea , hvor nogen påstår at de skulle være gået test amok , er dødstallet ( i skrivende stund ) set i forhold til konstateret smittede 1,17 % hvor tallet i DK er 0,93 %

    (SK 104 / 8897 – DK 13 / 1395)

    Befolkningstal :
    SK ca. 51.000.000 – smittede 8897 = 0,02%
    DK ca. 6.000.000 – smittede 1395 = 0,02%

    Altså sammenlignelige på stort set alle parametre bortset fra antal af døde som er 0,24% højere i SK

    Storbritanien som i starten stort set ignorerede de alarmklokker der bimlede og bamlede omkring dem er meget sløset og nølende endelig begyndt at ta´ det alvorligt.
    Det betaler de så desværre prisen for nu med 223 (4,44%) døde af 5018 smittede.

    Set i det lys så må man sige at Danske myndigheder nok ikke ligefrem er dumpet selvom de har begået fejl og sikkert vil begå flere i en situation ingen vel havde fantasi til at forestille sig at vi skulle havne i

    Og så lige en lille kommentar til dine Brostrøm postulater i videoen

    Jeg hørte ikke ham sige at sundhedsmyndighederne anbefalede at grænsen ikke skulle lukkes.

    Han sagde at det ikke var noget der lå i sundhedsstyrelsens værktøjskasse ud fra de erfaringer de havde med tidligere epidemier.

    Selvom han ikke sagde noget forkert hverken rent sagligt eller fagligt vidste jeg med det samme at det nok var en smule dumt da det, som det jo så også har vist sig,ville blive vendt fuldstændigt på hovedet bevidst eller ubevidst.

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 22. marts 2020 @ 22:59

  20. Jeg går med handsker og ansigtsmaske ude som asiaterne gør det – også de herboende.
    Vi smiler til hinanden når vi tilfældigt ser en anden med maske for vi ved at ansigtsmasker er en social ting man bærer af høflighed for at beskytte en selv imod smitte og for at beskytte andre imod at man smitter dem.
    Danskerne bliver bange og hopper væk når de ser en ansigtsmaske – de tror det kun er smittespredere som bærer masker.

    Kastrup lufthavn lukker returnerede danskere ind i Danmark uden at teste dem, uden at informere dem om de skal i karantæne, uden kø-kultur med ordentlig afstand imellem de rejsende fordi de har kun 2 pas kontrol linjer åbent.
    Danmark som helhed og sundhedsvæsnet i særdeleshed som ikke har haft et epidemi-beredskab de sidste 30år og er ikke gearet til at håndtere en epidemi.
    Fjolse-paraden til pressemøderne. De er overhvælvet og det eneste de kan gøre at opfordre befolkningen til at udvise samfundssind. Med håbet om det vil trække epidemien i langdrag så sundhedsvæsnet ikke kollapser.
    Rent lavpraktisk så bliver der ikke gjort nogen for at forhindre smittespredning der er ingen check-points ved indgange til offentligt transport, supermarkeder eller storcentre hvor man måler folks temperatur og bedømmer deres almene tilstand før adgang.
    Jeg har set tosser som løbetræner i indre København. Det maksimale antal mennesker i en butik overholdes ikke for det koster penge – også i indre København. Jeg tror ikke den almene rengørings indsats i Danmark er blevet forstærket dvs. at objekter som mange har kontakt med som gelændere, dørhåndtag eller siddepladser, toiletter, busser og tog bliver steriliseret flere gange dagligt hvilket er strengt nødvendigt for at bryde smittespredningen.

    Tænk jer om derude stay safe og stol ikke på myndighedernes og pressens løgne.

    Kommentar by Zenobia — 22. marts 2020 @ 23:01

  21. Har været på min reol og vil nu genlæse novellen og reflektere…..

    Kommentar by Moth — 22. marts 2020 @ 23:47

  22. Det er svært at tro på snakken om at corona bare er en slags almindelig influenza. Er det da uden grund at der er sket tusindvis af dødsfald i Italien indenfor bare et lille område, Lombardiet? Er det uden grund at 30-50 lande er i undtagelses-tilstand? Er det uden grund at flyselskaber har aflyst alle flyvninger? Er det ikke ved at være en ubegavet teori at det hele bare er panik?

    Kommentar by Birthe R — 22. marts 2020 @ 23:49

  23. Birthe R convid 19 er en ny mutation af corona / influenza .
    Smitter meget nemt , vira kan overleve 1 time til 3 dage på forskellig overflader og materialer.
    Smitter et meget stort antal mennesker på kort tid.
    OG nej det er ikke kun ældre , men ingen kan bruge de små data der er tilgængelig. Kina deler intet eftersom det er deres virus.
    Convid giver varige men på lunger, specielt på unge.
    Nyfødte dør af convid 19

    Det der foregår nu er kun , “Forhal ulykken”. Der er og kommer ingen vaccine det næste min. 1 år.

    Convid vil blive ved med at sprede og ! mutere dvs. den tilpasser sig “” for ikke skrive langt. Dette vil måske være tilstand 1-3 år som min.
    Der er allerede 3 typer af convid 19.

    Kommentar by doktor Frank — 23. marts 2020 @ 00:27

  24. Da SundhedsStyrelsens unikum af en nikke-dukke, hedder han Broström?
    åbenbart har fået sit job p.gr.a. gode forbindelser til DKP.
    Alt hvad han gør er for sent & for lidt!
    Om vi i DK har den styrelse eller ej. KOmmer ud på ET!

    Vi har en Pandemi-virus, men Sundhedsstyrelsen, vil ikke teste folket i sunhedssektoren el. Livgarden.
    Hvae….. DO Brostrøm, hvordan syntes du lige selv det går?

    Helt lav-praktisk vil jeg gerne foreslå, at alle iføre sig et mundbind når I færdes udendøres (den bløde type læge&sygeplejerske anvender, fås på nettet).

    Jaja, jeg ved man stadig kan blive smittet, men chansen for at du smitter andre bliver minimeret!
    I øvrigt, undgå at røre ved andet end det du køber eller andre end dig selv.

    Støt SK! Stem NB! Støt GI! SIAD! Direkte Demokrati NU! Ud af EU/FN! og Luk DDR!
    P.

    Kommentar by Piotr — 23. marts 2020 @ 00:55

  25. Kommentar by Zenobia — 22. marts 2020 @ 23:01
    “og stol ikke på myndighedernes og pressens løgne”
    Det er da vist topmål af selvmodsigelse da de forholdsregler du selv efterlever netop kommer fra myndighederne via medierne.

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 01:54

  26. Kommentar by Zenobia — 22. marts 2020 @ 23:01
    I øvrigt så er det nok ikke en god ide at private hamstrer ansigtsmaster når de snart bliver en mangelvare i sundhedsvæsnet og iøvrigt ikke er specielt effektive hvis man ellers overholder anvisninger om at holde afstand

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 02:02

  27. Kommentar by Fascist — 22. marts 2020 @ 20:41
    “Hvis man bad militæret køre de 3000 danskere der hvert år dør af influenza væk, kunne man lave et lignende billede her hvert år”

    Hvis du anstrenger dig lidt og prøver at aktivere de højst 2 brikker du har at flytte rundt med på øverste etage så ville du sikkert komme frem til at det ville du så ikke kunne se da de dødsfald der er relateret til alm. influenza er spredt ud over flere måneder hvor alle instanser der træder til ved dødsfald kan følge med.

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 02:21

  28. Ser lige nu på TV2 News at indehaveren af det fynske firma der med mediernes tilsvining af myndighederne fik en ubetalelig reklame nu er på retræte og nu udmelder at deres alternative metode måske vil virke.
    Hmmm

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 02:48

  29. Vi ser vel snart at samtlige alternative behandlere fra numerologer til mindfulnes terapeuter står i kø for ar anbefale sig selv og deres disciple overfalder Søren Brostrøm

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 03:18

  30. De fleste herinde burde afsøge mulighederne for at anskaffe sig en hjerne inden det frie marked lukker helt ned så det kun er en option den ene % der ejer 50% af verdens velstand her råd til at benytte sig af

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 04:09

  31. Til Per Henrik Rasmussen.

    Jeg lærte at gå med ansigtsmaske i Asien ikke af SST.
    Som jeg forklarede før. Så bærer man maske i Asien af høfligheds årsager og af samfundssind også på de dage hvor man bare har en skruptudse i halsen eller en uforklarlig kriller hoste.
    Det er taberne i SST som kopierer en asiatisk strategi som beviseligt virker.

    Ansigtsmasker har 2 formål selvbeskyttelse og forhindring af smittespredning. Selv en 4 lags stofmaske reducerer smittespredningen til nær 0 specielt hvis der ikke nyses. En N95 rated maske er ikke meget bedre end en 4 lags stofmaske som forøvrigt kan genbruges efter vask ved 60 grader.

    Kære Per du siger ansigtsmasker snart bliver en mangelvarer – men er ikke rigtigt det har de været siden midten af februar.

    Min pointe var at Sundhedsvæsnet ikke har et epidemiologisk beredskab
    hvilket du inddirekte giver mig ret i idet de ikke har et lager af værneudstyr herunder ansigtsmasker liggende klar (det er du enig i) og
    så er der fjolse paradens løgne. Sydkoreas ambassade tilbød på vegne af 4 Sydkoreanske virksomheder den danske stat alle de Corona test kits de måtte behøve. (Læs: Sydkorea fik Covid-19 under kontrol vha. massive tests af befolkningen).
    Men det officielle Danmark takkede nej (Læs: en test koster ca. 2500Kr dvs de ønskede ikke at bruge pengene på det).

    Det skinner tydeligt igennem du er autoritetstro men det er netop det jeg advarer imod det er farligt at tro på løgnere (fjolse paraden) hvis eneste interesse er at fremstå i kontrol dvs stærke og handlingsparate men reelt set hverken har viden, know-how eller opfindsomhed eller er parat til at bruge de nødvendige penge til at vinde over Covid-19. Jeg er af den opfattelse at fjolse paraden kommer til at koste os danskere langt mere rent menneskeligt i lidelse og rent økonomisk end hvad reelt set (med andre mere kompetente ledere) er nødvendigt.

    Kommentar by Zenobia — 23. marts 2020 @ 06:37

  32. Tak for citatet fra J.P. Jacobsen, ‘Pesten i Bergamo’ (1881). Som i Guldhornene. “De higer og søger. I gamle Bøger”. (Adam Oehlenschläger)
    Jeg har aldrig læst i Bibelen. Det kan komme senere? :-(

    Også film. Jeg husker jeg så vores senere berømte filminstruktør, Lars von Triers vistnok 2. film, Epidemic, i sin tid da jeg gik i korte bukser om sommeren. “Epidemic er en dansk film fra 1987. Den handler om instruktøren Lars og manuskriptforfatteren Niels, der mister deres færdige manuskript til en film. De giver sig i stedet til at skrive på filmen Epidemic, der handler om en dødelig sygdom, der har bredt sig ud i Europa.” (Wikipedia)
    Er der nogen, der har et link til hele filmen. Jeg kunne kun finde traileren på youtube?
    https://www.youtube.com/watch?v=uZwyXbqN2tA

    Jeg fandt også denne film på youtube Die Pest in Florenz -1919
    The Plague in Florence (German: Die Pest in Florenz) is a 1919 German silent historical film directed by Otto Rippert for Eric Pommer’s Deutsche Eclair (Decla) production company. The screenplay was written by Fritz Lang. It stars Marga von Kierska, Theodor Becker, Karl Bernhard and Julietta Brandt.
    https://www.youtube.com/watch?v=PsHrNH6ny-c&t=1508s

    Her er en historikers interessante og detaljerede foredrag på engelsk om Pesten i Norditalien 1629-1631. Det virker helt nutidigt.
    https://youtu.be/A1Q89re3JYY

    Kommentar by A-mad — 23. marts 2020 @ 08:47

  33. En “forsker” belærer i Berlingske pøblen om, at “klimaforandringerne” fremover kan resultere i flere infektionssygdomme som corona.

    Det var vel kun et spørgsmål om tid, inden klimatosserne ville udnytte situationen til at sprede mere propaganda…

    Kommentar by Revisoren — 23. marts 2020 @ 08:54

  34. Kommentar by doktor Frank — 23. marts 2020 @ 00:27

    Hvad er convid?, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by NotariusUmulius — 23. marts 2020 @ 09:01

  35. Uriasposten viser hvor splittet danskere er.
    Det er den evige kamp mellem det gode og det onde.

    De røde hjernevaskede svin fortsætter med at ødelægge Danmark, også efter coronavirus.

    Skænderier bryder ud i små samfund der ellers plejer at være fredfyldte. Nerverne sidder allerede uden på tøjet efter en uges lockdown. Det bliver uden tvivl værre endnu.

    De røde svin påstår vi får alle relevante oplysninger gennem medierne og sundhedsstyrelsen !

    Det er som at tro på den kinesiske statspropaganda. Kinesernes løgn og fortielse om corona lagde hele verden ned.

    Til helvede med de røde svin.

    Kommentar by k.m. — 23. marts 2020 @ 09:02

  36. Antal døde er de eneste pålidelige mål for corona pandemiens konsekvenser.

    Inden alle med DR og TV2 med Jesper Steinmetz TV 2 Nyhederne i spidsen igen kaster sig over den onde Trump og USA, er her tallene for antal døde.

    Der er pt ‘kun’ 76 døde i New York, Befolkningstal 8,623 millioner. I USA, Befolkningstal: 327,2 millioner, er der pt ‘kun’ i alt 470 døde.

    I Europa er der ca 15 gange så mange døde. Så for guds skyld kig ikke på Europa, kig på USA, hvor vi altid har vidst at ondskaben hersker. I dag med den onde selv, Donald Trump, som præsident!:-) Det hele er fan’me hans skyld!!!!

    “Since 31 December 2019 and as of 22 March 2020 (…) have been reported (…) 12 942 deaths.

    The deaths have been reported from Italy (4 827), China (3 267), Iran (1 556), Spain (1 326), France (562), United States (340), United Kingdom (233), Netherlands (136), South Korea (104), Belgium (67), Germany (67), Switzerland (56), Indonesia (38), Japan (36), Philippines (25), Turkey (21), San Marino (20), Sweden (20), Brazil (18), Iraq (17), Canada (13), Denmark (13), Greece (13), Portugal (12), Algeria (10), Austria (8), Egypt (8), Luxembourg (8), Australia (7), Ecuador (7), International conveyance in Japan (7), Norway (7), Peru (5), Poland (5), Argentina (4), Hungary (4), India (4), Lebanon (4), Malaysia (4), Bulgaria (3), Burkina Faso (3), Dominican Republic (3), Ireland (3), Morocco (3), Pakistan (3), Panama (3), Ukraine (3), Albania (2), Bangladesh (2), Costa Rica (2), Mexico (2), Singapore (2), Taiwan (2), United Arab Emirates (2), Azerbaijan (1), Bahrain (1), Bosnia and Herzegovina (1), Cayman Islands (1), Colombia (1), Croatia (1), Cuba (1), Democratic Republic of the Congo (1), Finland (1), Gabon (1), Ghana (1), Guam (1), Guatemala (1), Guyana (1), Iceland (1), Israel (1), Lithuania (1), Mauritius (1), Moldova (1), Paraguay (1), Serbia (1), Slovenia (1), Sudan (1), Thailand (1) and Tunisia (1).

    (klip fra Situation update worldwide 22 March 2020. epidemiological update. European Centre for Disease Prevention and Control
    An agency of the European Union)

    Kommentar by A-mad — 23. marts 2020 @ 09:23

  37. Det som ZENOBIA skriver kl. 23.01 og 6.37 er velment og fornuftigt. Og hvad PIOTR skriver 00.55 er det samme. Derimod er det svært at forstå at nogen forsvarer Søren Brostrøm som er en umulius hvis mange fejltagelser og elendige rådgivning har sat gang i epidemien, så den nu er ustoppelig. Dr. Frank 00.27 havde nok været en bedre rådgiver for regeringen.

    Kommentar by Bent A — 23. marts 2020 @ 09:27

  38. Regeringen lukkede os danskere inde, men lod en bagdør stå åben for asylansøgere så de kan krydse grænsen ind i Danmark.

    København ensretter stierne rundt om søen. Danskere følger trolig kommunalt ansatte, udkommanderet til at lege takt og tone politi.

    Søren Brostrøm mente ikke der var sundhedsfaglig belæg for at lukke grænsen. Er der bevis for at corona smitter mindre ved at borgere går eller løber samme vej? Hvis der ikke er det burde Brostrøm tage afstand fra den latterlige ordning.

    Kommentar by k.m. — 23. marts 2020 @ 09:32

  39. https://www.breitbart.com/europe/2020/03/22/paris-no-go-zone-police-overwhelmed-attempting-to-enforce-quarantine/

    Kommentar by k.m. — 23. marts 2020 @ 09:37

  40. eb.dk
    “Udenlandske arbejdstagere med sundhedsfaglig baggrund kan midlertidigt udføre ulønnet frivilligt arbejde i det danske sundhedsvæsen under situationen med coronavirus.

    Det oplyser Udlændinge- og Integrationsministeriet i en pressemeddelelse.”

    Fed ide. Man udnytter en sundhedskatastrofe til at liste Muhammed fra HulaBula land til at behandle syge danskere.

    Kommentar by k. m. — 23. marts 2020 @ 10:06

  41. Under min sykelferie i Kina blev jeg spurgt,hvordan jeg pumper min sykel. Men det var lidt kompliceret,at finde det kinesiske ord for sykelpumpe; så jeg endte med at blive den stakkels tankpasser svar skyldig. Desuden har jeg aldrig lært det kinesiske alfabet,så jeg måtte lede min kasettebåndsamling igennem,før jeg fandt ud af at jeg slet ikke havde det ord med,og derfor ikke kunne bruge det. Det var et meget skamfuldt øjeblik på min ferje.

    Kommentar by Nielsen — 23. marts 2020 @ 11:06

  42. nyhed:
    Den er ikke Banned på Youtube endnu da.
    så spred videoen alt hvad i kan, inden der er forsent.

    https://youtu.be/HFaOxQufRBk
    Tommy Robinson Stops Coronavirus Attack In The UK!

    Jeg indsætter den alle steder hvor jeg kan komme til det.

    VH C.N

    Kommentar by Charles — 23. marts 2020 @ 11:29

  43. #37 Bent A
    Du skriver at det er “svært at forstå at nogen forsvarer Søren Brostrøm”.Ja, det burde det være, men desværre er det ikke overraskende at vores faste socialistiske bidragyder og vagthund Per Henrik Rasmussen automatisk farer til tasterne hvis en af hans ligesindede bliver kritiseret.

    Kommentar by bjarne binee — 23. marts 2020 @ 13:18

  44. Det er for billigt at lege vismand I bagklogskabens ulideligt klare lys !!!

    Jeg er nu trods alt glad for at bo i et land hvor nok 99% af befolkningen kun har hovedrysten til overs for de tosser der mener at alt til venstre for mørkeblåt er rendyrket kommunisme ud fra “tanker” de har labbet i sig fra det konspiratoriske overdrev

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 15:49

  45. Sådan PHR! Tror nok at du fik lukket munden på nogle af de væmmelige højreekstremister herinde på UP med den svada. Du er bare så sej, mand!

    Kommentar by Hr. Snusk — 23. marts 2020 @ 15:53

  46. Virusen kom til Norditalien fra Kina.

    Omkring undredetusind kinesere er indvandret til Norditaliens tekstil-industri hvor de arbejder i egne virksomheder, der lukrerer på “Made in Italy”. Immigranter er i mange EU lande velkomne, når de har papir på et job og forsørger sig selv.

    Problemet var så at mange af dem rejste til Kina og tilbage for at fejre kinesisk nytår i slutningen af januar.

    Kommentar by Zatopek — 23. marts 2020 @ 16:56

  47. *der skulle stå “hundredetusind”.

    Kommentar by Zatopek — 23. marts 2020 @ 16:57

  48. Kommentar by Hr. Snusk — 23. marts 2020 @ 15:53.

    Ja, det er jo helt fantastisk hvad manden kan overkomme!

    Der går heller ikke en dag, uden at jeg ringer rundt til diverse familie-medlemmer, og med stor begejstring kan forkynde, at nu har unikummet Per Henrik Rasmussen igen øset ud af sin formidable visdom på Uriasposten, i hans evige kamp mod de slemme, slemme højreekstremister, og at de straks må logge ind og læse hans nyeste guldkorn!.
    Jeg er bare SÅ beæret over, at jeg kan få lov at kommentere her på UP, i selskab med så exceptionelt et eksemplar af menneskeracen som Hr. Rasmussen!
    Hvad skulle vi dog alle sammen gøre uden ham og hans visionære klarsyn?!

    Kommentar by Kimski — 23. marts 2020 @ 17:39

  49. Nationalt udtales med trykket lagt på 3. stavelse og ikke på første. Men uLøkke og Schlüter pøllen synes det var smart,at få sjovnalisterne og de socialistiske pampere,til at tale som papagøjer. Det var det måske også på tidspunktet. Men hen af vejen. Som altså skrives of siges hen AD vejen… bliver man sgu lidt træt af popmusakken.

    Kommentar by Nielsen — 23. marts 2020 @ 18:56

  50. Nu ikke så naiv, Birthe R. Der ligger næsten med sikkerhed, mere bag denne globale lockdown end man pt. tror.

    Kommentar by LarsB — 23. marts 2020 @ 21:35

  51. LarsB, gældsætning. Når et utal af lande bliver nødt til at låne penge i (((globalisternes))) banker, for at finansiere diverse hjælpepakker til erhvervsliv og arbejdsløse, og når inflationen stiger pga. af at USA lader seddelpressen køre i døgndrift, så kommer der en massiv regning, der skal betales med renter og renters rente. Det bliver primært os hvide mænd, der kommer til at betale gildet … samtidig med at vi skal betale for de uduelige politikere og “eksperter” som har ladet det komme så vidt. Vi skal også betale for at blive befolkningsudskiftet af stupide og aggressive negre og muslimer.

    Det ser ud til at pengejøderne virkelig er ved at få deres ultimative hævn over os.

    Kommentar by Hr. Snusk — 23. marts 2020 @ 21:52

  52. Så fik Boris Johnson endelig tørret søvnen ud af øjnene og er vågnet fra sin konservative tornerosesøvn.

    Han indfører nu stort set samme tiltag som vi herhjemme gjorde for snart 2 uger siden.

    Stakkels britter.

    Ham har de sku ikke fortjent.

    Konstateret smittede britter 6650 og 335 afdøde (5.04%)

    Potentinale til at situationen udvikler sig til noget der ligner Norditalien.

    Man kan så bare håbe at hans uansvarlighed ikke får de konsekvenser

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 23. marts 2020 @ 22:02

  53. Kommentar by Kimski — 23. marts 2020 @ 17:39
    http://www.uriasposten.net/archives/109027#comment-5286933
    Hjerner er heldigvis endnu ikke lige så efterspurgt som testkits så hvis du ikke kan finde en forhandler bør du nok afsøge leasing markedet eller måske fjerkræavlere der muligvis skulle kunne være dig behjælpelig

    Sarkasme er en ædel kunstart som du nok skal øve dig lidt mere på.

    Stump
    ;-)

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 24. marts 2020 @ 02:49

  54. Kommentar by Nielsen — 23. marts 2020 @ 18:56
    http://www.uriasposten.net/archives/109027#comment-5287293
    Det er godt med dig din CYKELPUMPE
    OG det selvom det er OF(f) topic
    ;-)

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 24. marts 2020 @ 02:52

  55. Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 24. marts 2020 @ 02:49.

    Linker til den samme artikel som du er i gang med at svare på, og snakker samtidigt om andres brug for en hjerne, det giver jo fint mening…
    Godt gået, unikum, du er tydeligvis ikke i stand til selv at se ironien.
    Fortsæt endelig med at grave videre på det hul du står i, det er meget underholdende at følge med i.
    – Og 100% sikkert også grunden til, at Kim Møller lader dig fortsætte med at fremture i dit indoktrinerede afsind.

    Drengerøv.
    ;)

    Kommentar by Kimski — 24. marts 2020 @ 08:20

  56. enig dansker 22. marts 22:49, når du skriver:”Alt er relativt— (…) År 1900 blev der født 71000 danske børn. 5 år efter var 12000 døde” Dengang var det ikke ualmindeligt at en kvinde – som man ser fra biografier og selvbiografier dengang – fødte 10 børn, hvoraf de 7 døde Eller måske slet ingen eller kun én, der overlevede:-(

    Det var dødeligheden – herunder i særlig grad børnedødeligheden – der holdt befolkningstallene nogenlunde stabile i alle verdens lande før lægerne med deres medicin fjernede det meste af dødeligheden over hele verden.

    I den vestlige verden begyndte den demografiske transition dvs ændringen fra mange fødte børn og stor dødelighed til få fødte børn og lav dødelighed fra midten af attenhundredetallet. Det stoppede befolkningseksplosionen i vesten.

    I de ikke-vestlige lande – bortset fra Kina – stoppede de mange børnefødsler ikke, selv om dødeligheden og især børnedødeligheden, blev fjernet af vestens ny medicin sygdomsbekæmpelse og vaccinationsprogrammer. Det gav den globale befolkningseksplosion, vi ser i dag.

    Det er svært at se, hvordan den globale befolkningseksplosion kan stoppes, hvis vesten ikke med magt må intervenere i eller invadere de lande, der ikke selv kan begrænse fødselstallet.

    “Måske, Dr. Strangelove, skulle vi sprøjte p-piller i gasform udover disse lande fra droner? Bare et forslag, men måske nogle år for tidligt?:-)”

    Verdens befolkningstal:
    år nul 0.2 mia
    år 1000 0.275 mia
    år 1500 0.45 mia
    år 1800 1 mia
    år 1930 2 mia
    år 1960 3 mia
    år 1974 4 mia
    år 1987 5 mia
    år 1998 6 mia
    år 2015 7 mia
    år 2025 8 mia
    år 2035 9 mia
    år 2055 10 mia
    år 2085 11 mia
    Demografi er vores skæbne!

    Kommentar by A-mad — 26. marts 2020 @ 11:29

RSS feed for comments on this post.