7. april 2020

Uffe Elbæk går ‘full retard’: Kapitalistisk vækstforståelse fungerede som ‘rugekasse’ for corona-krisen

Radio4 genudsender i rå mængder i disse dage, og mandag gav jeg P1 en chance. Kulturen på P1 afsluttede med et langt indslag om et museum, der rekonstruerede forholdene for tyske flygtninge i Oksbøl efter 2. Verdenskrig: “Det der med at være flygtning, både i ’45, men også i dag, som jeg rigtig gerne vil fortælle om også… det er en relevant historie.” Senere på dagen kom jeg ind i Orientering, der fortalte, at det kun er et spørgsmål om tid før corona-pandemien rammer fangelejren al-Roj i Syrien, og at Danmark må træde i karakter: ‘Få børnene hjem’.

P1 er et reservat for Politiken-læsere – segmentet der sendte Uffe Elbæk-Alternativet i Folketinget. Vanvittig kronik af den grønne eks-kommunist hos POV International – Uffe Elbæk: Vi kan lukke ned – har vi modet til at lukke op til et frit, grønt postkapitalistisk Danmark?.

“… De sidste uger – og måske bliver det måneder – har alligevel været for stort et socialt eksperiment til, at vi ikke alle er blevet mærket og dermed har flyttet vores vaner, behov og forestillingsverdner om, hvad det er for liv, vi gerne vil leve.

Ønsker vi virkelig bare at gå tilbage til business as usual. Eller har de sidste uger i isolation måske givet os lyst og mod til at forestille os et langt mere demokratisk, mere menneskeligt og mere bæredygtigt samfund end det Danmark, vi var før krisen. Måske rummer coronakrisen paradoksalt nok en gave til os alle sammen: Nemlig en unik chance for at stoppe op, mærke efter og stille os selv spørgsmålet: Er et frit, grønt postkapitalistisk Danmark muligt?

Sidste gang vi stod i en sammenlignelig politisk og økonomisk situation var i finanskrisen i 2008. Desværre greb vi dengang ikke muligheden for at skabe en langt mere demokratisk og retfærdig økonomi som svar på den mangel på moral, etik og menneskelig empati, som finanskrisen var udtryk for. Her tolv år efter er den økonomiske ulighed og magtkoncentration i verden kun blevet større og dybere. Alt er tilbage til business as usual: umættelig kapitalisme og markedets krav over menneskets.

Men sådan behøver det ikke at være denne gang. For når vi har hjulpet hinanden over på den anden side af corona-krisen, får vi for en kort stund igen chancen for at gøre op med den økonomiske tænkning og vækstforståelse, der fungerede som rugekasse for selvsamme corona-krise. … Et frit, grønt postkapitalistisk Danmark er vel lige så muligt et scenario som et business as usual-Danmark er det. Og timingen er ikke helt skæv.”

“… På sigt en national strategi for at demokratisere økonomien – intet reelt politisk demokrati uden økonomisk demokrati. Hvilket også betyder, at den private ejendomsret til de fælles goder som jord, vand, luft og energi bør tages op til diskussion. Brugsret er én ting, privat ejendomsret er en anden. For vores generation har kun lånt jorden, luften, vandet og energien fra de kommende generationer. Derfor bør det principielt heller ikke være muligt at kapitalisere på de fælles goder.

… Med afsæt i en borgercentreret kultur og folkeoplysningspolitik skal det sikres, at alle borgere livet igennem har mulighed for at møde levende professionel kunst og kultur der, hvor de bor, arbejder og uddanner sig.

… Derfor er der brug for en ny social samfundskontrakt og dermed sikkerhedsnet under alle borgere i samfundet. Et sikkerhedsnet der givet vil være en kombination af 30 timers arbejdsuge og kontanthjælp uden modkrav til en start. Men på sigt indførelsen af egentlig borgerløn. …

Jeg har her udpeget ti byggeklodser til et postkapitalistisk samfund. … Det er ikke bare muligt, det er også nødvendigt. Er jeg overbevist om. For hvis vi ikke ændrer kurs nu, så ender vi der, hvor vi er på vej hen, og det er lige lukt ud over klima- og biodiversitetskanten. Hvilket ikke bare vil være et generationssvigt af historiske dimensioner, det vil være enden på civilisationen, som vi kender den i dag.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/109323/trackback

20 Comments »

  1. Jeg tror ikke Uffe Elbæk bliver genvalgt med hans nye parti Frie Grønne Stemmer. Det er så det 3 gang de radigale reformerer sig selv.
    Mon ikke vælgerne er klar over Uffe er en døgnflue som blot prøver at kapitalisere på tidsånden og de emner og strømninger der er oppe i tiden. Men intet kan kun snakke når handling er påkrævet.

    Kommentar by Zenobia — 7. april 2020 @ 23:40

  2. Cirkusministeren nåede akkurat lige, at få en ministerpension raget til sig, det var så hans mission!
    Også selvfølgelig, at få en taburet på hoppeBorgen, uden at producere en skid. At de vil være sig selv bekendt!
    I øvrigt mener jeg at cirkusministeren er syg i hovedet, såvel som de hjernedøde vælgere der har stemt på ham!

    SIAD. Ud af EU&FN! Støt SK! Stem NB! Støt TR! Direkte Demokrati NU! Luk DDR! P.

    Kommentar by Piotr — 7. april 2020 @ 23:59

  3. Jeg vil give ham ret ang “Den økonomiske tænkning og vækstforståelse”.

    Den neo-liberale syge, sidder dybt i mange og det grunden til at flere ledere har holdt igen med tiltag, f.eks. Boris Johnson.

    Kommentar by IngolfGaboldsen — 7. april 2020 @ 23:59

  4. For at koge Uffes ord: Agenda 21/Agenda 2030

    Velkommen til det nye teknokratiske samfund, hvor du ikke ejer noget. Hvor alt hvad du gør bliver overvåget i mindste detalje, og hvor du bliver belønnet eller straffet i forhold til, hvor meget du afviger fra en ikke-demokratisk elites definitioner af Det Gode Liv.

    Get in the pod and eat your bugs!

    Kommentar by Hr. Snusk — 8. april 2020 @ 00:02

  5. OBEY

    Kommentar by Fascist — 8. april 2020 @ 00:07

  6. Det må være ganske uudholdeligt for de medmennesker som har mistet deres kære, at opleve den modbydelige tølper, forsøge at slå politisk plat på den ulykke som har ramt vores land!

    Kommentar by T. Flodur — 8. april 2020 @ 00:47

  7. Giv dog reelt kultur-frihed til borgerne !

    Borgerne har reelt ikke ret til at møde sandt professionel kultur, hvor borgerne er. Vi har kun ret til at møde professionelle falske kulturnasserøve. Vi har kun ret til at møde den kultur, som andre bestemmer, jeg skal tvangsbetale til.

    Jeg og du har reelt ikke ret til selvbestemmelse. At så oven i købet at kalde det demokratisk, er ligeså idiotisk som at påstå at jorden er flad.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 8. april 2020 @ 05:04

  8. “Demokratisk økonomi”. “Demokratisk”.

    Kommentar by Realist2 — 8. april 2020 @ 05:32

  9. Corona-sygdommen vil naturligvis blive udnyttet af mange til at bytte om på årsag og virkning, og til at kræve rød revolution osv. Nu er sygdommen pludselig ikke startet i Kina, men i en kapitalistisk rugekasse. Sådan vender klodshans Elbæk om på op og ned. Hans filosofi og politik er rendyrket galskab. Hans “byggeklodser” af klimavås og kommunist-snak kan måske bruges i en børnehave, men i en voksen-verden er hans “klodser” intet værd.

    Kommentar by Bent A — 8. april 2020 @ 07:52

  10. Er det “migranterne” der har været på skiferie i Østrig og derved hentet Coronavirus til lejrene eller der der “Nødhjælpsarbejderne” der har hentet lidt smittet for at udbrede virus og derved skabe grundlag for ekstra støttekroner.
    Der er ingen tvivl om ag Læger uden grænse og Røde Kors vil tjene milloner hvis coronavirus for alvor bliver almens eje i lejerne.

    Kommentar by Anders Nielsen — 8. april 2020 @ 08:10

  11. Borgerløn var også noget jeg havde i tankerne da jeg var 15 men så vågnede jeg op og skulle i skole.

    Elbræk er ikke gået full retard, han har altid være en fuld retard!

    Kommentar by Santor — 8. april 2020 @ 08:42

  12. Der var en grund til at Fock begyndte at skrige og råbe ja sikkert i irritation over hvor dumme Elbæk og hans kammerater er…..

    Kommentar by Moth — 8. april 2020 @ 09:18

  13. Chefkaospiloten eller den kaotiske chefpilot der styrtede ned med sit oprindelige klovneparti vejrer nu morgenluft. I et demokrati har også alternativt begavede tumper stemmeret, så vælgergrundlaget for et nyt klovneparti er til stede i overflod. Da tumper formodentlig søger tumper så er klovnen sikret en meget positiv behandling i medierne som vil gøre hvad de kan for at sikre den politiske karriere for deres åndsfælle.
    Klovnen prøver nu at bilde os ind at han har 10 klodser at lege med, det er formodentlig pral. Hvad er der iøvrigt blevet af gamle travere som 30 timers arbejdsuge med fuld lønkompensation og min personlige favorit afskaffelse af indkomstskatten?

    Kommentar by bjarne binee — 8. april 2020 @ 09:47

  14. Det glæder mig, at Uffen ikke vil fratage mig brugsretten til vores luft og vand.

    Kommentar by Bastardo — 8. april 2020 @ 11:10

  15. Dyrene i det vilde kommer til at tabe hvis den private ejendomsret ophører.

    Kommentar by Johnson — 8. april 2020 @ 16:52

  16. At tænke sig at der fortsat findes folk som er ubegavede nok til at stemmen på Uffe Elbæk! Han lyder som en gammel vinyl plade med en ridse, som får den til at gentage sidste runde i det uendelige! Klimaet forandre sig, ja og det har det altid gjort. Ja biodiversiteten er i farer, simpelthen fordi vi er blevet for mange mennesker. Det er de ingen politiker, som ønsker at gøre noget ved, for det kræver et opgør med de store religioner.

    Kommentar by Den Nervøse — 8. april 2020 @ 22:14

  17. Den gode Uffe Elbæk er sgu altid mand for at få et godt grin frem.

    Kommentar by Nielsen — 9. april 2020 @ 02:48

  18. Hvis han havde været noget yngre, havde der været stof i ham til en ny Fidel Castro, Pol Pot eller Mao Tze-Tung. Heldigvis er den danske befolkning for snusfornuftig til at hoppe på den slags utopisme.

    Kommentar by JC — 9. april 2020 @ 10:51

  19. Politiken kalder sig “Organet til den højeste oplysning”. Men ikke desto mindre synes den skrevet for folk der for længst er gået i stå i tankemæssig henseende. Det kan man se ud fra læserbreve og kommentarer i dens debatspalter: Enten er det trivialiteter om ligegyldige emner, eller også er det papagøjesnak over synspunkter der er god tone på centrum-venstrefløjen. Og P1 er Politikens forlængede arm.

    Kommentar by JC — 9. april 2020 @ 11:04

  20. En hurtig søgning viser, at der i Danmark findes 2-3 forskellige kommunistiske partier udover sammenskrabet i Enhedslisten.

    Var det ikke nemmere, at gøgleren meldte sig ind i et af dem, i stedet for at starte endnu et nyt venstreradikalt parti?

    Kommentar by Revisoren — 11. april 2020 @ 14:26

RSS feed for comments on this post.