7. maj 2020

P1 om begrebet ’samfundssind’: Ubehageligt, handler om ‘dansk samfundssind med lukkede grænser’

På sociale medier er der en del liberalister, der kritiserer Mette Frederiksens ageren i disse uger, og flere medier har skrevet om Asger Aamund, der i en klumme sammenlignede corona-Danmark med ‘et smilende og velstående DDR’. Jeg skal ikke vurdere om Aamund er gået over grænsen, men meget sigende for det ideologiske klima i mediebranchen, så går det hen over hovedet, når lignende analyser kommer fra venstre flanke.

I fredags kom jeg ind i ‘Klog på sprog’ med Adrian Hughes (tidl. queeraktivist), og emnet var ord under den nuværende corona-pandemi. ‘Samfundssind’ gav associationer til ’sammenhængskraft’, og som forfatteren Lea Marie Løppenthin påpegede, så er det ‘et ubehageligt ord’, der ‘passer godt ind i en traditionel konservativ tankegang’, da ’samfundssind’ i praksis handler om ‘dansk samfundssind med lukkede grænser’. Selvom hun er født i 1987, og således opvokset efter Murens fald, foretrak hun ordet ’solidaritet’. ‘Røde Mor’-tænkning anno 2020.

Adrian Hughes: Overvejede du andre ord, da du fik lyst til at spille ind til Informations corona-ordbog?

Lea Marie Løppenthin, forfatter: Jeg overvejede faktisk også ’samfundssind’, som jeg faktisk også skrev ind i min definition. At flokimmunitet lyder som en legemliggørelse af samfundssind.

Adrian Hughes: Hvad synes du om ordet samfundssind?

Lea Marie Løppenthin: Jeg synes det er et ubehageligt ord, fordi altså, hvad skal man sige – Der er i hvert fald en ting der undrer mig ved det ord. Det lyder lidt som solidaritet, men man bruger ikke ordet solidaritet. Og der er faktisk en forsker fra Dansk Sprognævn, der har talt om det i Information, også. …

Adrian Hughes: Jeg tror det var Eva Skafte Jensen…

Lea Marie Løppenthin: Lige præcis. Hun siger, at det er et ord der minder om solidaritet, men som også passer godt ind i en traditionel konservativ tankegang. Så det, hvad skal man sige – Mette Frederiksen har jo virkelig forsøgt at samle de forskellige politiske fløje i Danmark med det her ord. Det kan jeg godt blive bange for, for selvfølgelig er det godt at have en samlet strategi, men jeg kan også blive bange for at der ligger en slags kontroltænkning i det ord, og altså en udjævning af alle former for individer, der kunne finde på – enten ikke at ville indordne sig, eller at kunne indordne sig under de her regler.

Adrian Hughes: Lad mig lige spørge Henrik Lorentzen her i studiet. Giver du Eva Skafte Jensen ret i, at man ville kunne sige solidaritet i næste alle de situationer hvor mange bruger ordet samfundssind. Eller hvordan ser du forskellen på de to ord?

Henrik Lorentzen, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab: Jov, jeg tror de er udskiftelige i mange af de her sammenhænge, men det er muligt at det er undgået, at man har undgået det bevidst, eller ubevidst, fordi solidaritet for nogen befindes med en bestemt politisk tankegang. En venstreorienteret holdning, noget med arbejderkampe fra 70’erne, vi kender solidaritet fra Polen som var med til at lede til Murens fald, og den slags ting. … For mig selv er samfundssind et bredere begreb der dækker samfundet som helhed. Jeg er ikke umiddelbart bekymret for den der udelukkelse af nogen.

Adrian Hughes: Men Lea, tror du at man bevidst har undgået solidaritet for at fritskrabe den her diskussion for venstreorienterede dagsordener.

Lea Marie Løppenthin: Altså, jeg kommer til at tænke på et ord, der hænger meget tæt sammen med solidaritet, det er jo ordet international. Det er selvfølgelig det der er forskellen ik’. Når vi taler om samfundssind så handler det om dansk samfundssind med lukkede grænser.

Adrian Hughes: Der er nok en pointe her.

Lea Marie Løppenthin: – Hvis vi skulle vise samfundssind med Polen eller med Grækenland eller med Italien og Spanien, så ville det jo se meget anderledes ud.

Adrian Hughes: … hvilke associationer sætter det i gang hos dig?

Lea Marie Løppenthin: Sådan… protestantisk etik.

Henrik Lorentzen: … Jeg kan godt se problemerne, hvis vi siger at samfund kun begrænser sig til vores eget land, for vi har jo set at det har knebet med at vise solidaritet med andre lande.

(Lea Maria Løppenthin hylder Klaus Rifbjerg, 2015; Foto: Youtube)

“Eva Skafte Jensen fra Dansk Sprognævn har også bidt mærke i ’samfundssind’, som statsminister Mette Frederiksen lancerede tidligt i pandemien. … Glosen er interessant, fordi den på én gang både trækker på det, Eva Skafte Jensen kalder en borgerlig og en venstreorienteret diskurs.

‘Det opfordrer til, at vi skal stå sammen i en krisesituation, og i venstreorienterede sammenhænge ville man under normale omstændigheder bruge ordet ’solidaritet’. Men det gør Mette Frederiksen ikke, hun siger ’samfundssind’, som dybest set betyder det samme, men som også passer godt ind i en traditionel konservativ tankegang.'” (Eva Skafte Jensen i Information, 27. marts 2020)

Ordet ’samfundssind’ blev af Røde Mor brugt politisk og satirisk. Og det, kan man sagtens forestille sig, vil ske igen. Men det ændrer ikke på, at der både kan være en alvorlig og satirisk betydning. Lige nu er der alvor bag stort set alt, hvad vi siger. Nu ved vi ikke, om der kommer revyer i år, men det vil da være oplagt, at flere af dem kommer til at handle om samfundssind. Lisbeth Dahl har sikkert allerede alle mulige planer for det.” (Eva Skafte Jensen, Berlingske, 22. april 2020)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/109911/trackback

26 Comments »

  1. Sindssyge, ræverøde kælling, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 7. maj 2020 @ 12:13

  2. Eva Skafte Jensen: “Det opfordrer til, at vi skal stå sammen i en krisesituation”. Vi er nogle stykker, der ikke har lyst til at ’stå sammen’ med venstreorienterede landsforrædere. Heller ikke i en krisesituation. Ikke med feltmadrassen Lea Maria Løppenthin. Hende klipper vi håret af ved førstkommende lejlighed! :-)
    (Tak for den lille rest af ytringsfrihed der er tilbage bl.a takket være Urisposten og lignende online blogs. Jeg håber aldrig de bliver stoppet af statscensuren:-)

    Kommentar by A-mad — 7. maj 2020 @ 12:36

  3. Solidaritet er noget man kan føøle. Samfundssind kræver handling, handling som gavner andre end ens oppustede,selvfede, narcissistiske, indskrænkede ego. Derfor vil venstrefacisterne altid foretrække “solidaritet” og ikke Samfundssind. Hvis de skulle udvise samfundssind ville det jo tage en pæn del af den tid, som de bruger på at nasse på andre og rage til sig i al deres grænseløse grådighed.

    Kommentar by Elvadatter — 7. maj 2020 @ 12:42

  4. Samfundssind betyder noget så enkelt som at man i stedet for blot at tænke på sig selv især tænker på hvad der er godt for samfundet: Vil min handling skade eller gavne samfundet? Dette begreb er nærmest ukendt (omend de nok kender selve ordet) for de venstreorienterede, da stort set alle deres handlinger er til skade for samfundet. At leve for og bruge andre folks penge er just ikke samfundssind. Så kan det godt være, at de vil bræge om, at de udviser solidaritet – ja, med alle andre, der også bruger andre folks penge. Men samfundssind? Nej – det har de ikke!

    Kommentar by Realist — 7. maj 2020 @ 12:52

  5. Det politiske sprog bliver fattigere og fattigere. Mere og mere bruger politikerne sproget til at skjule deres virkelige hensigter. Og desuden udskifter de tit gode danske ord med fremmedord. Måske i forsøg på at imponere vælgerne?

    Ordet problemer er næsten 100% udskiftet med ordet “udfordringer”. Det har dog ikke afskaffet alle problemer ude i virkeligheden. Ordet enighed er udskiftet med “konsensus”. Så har Venstre også oprettet et “disruptions”-råd. Der er masser af eksempler på låneord og halvfordøjet engelsk. Ordet “præcis” har erstattet både ordene netop, akkurat og lige nøjagtig.

    Det danske sprog er rigt og varieret, men politikerne vil oftest hellere snakke “dansk for dummies”. Vel fordi de tit selv er dummepetere?

    Asger Aamund er som altid værd at læse. Han har iøvrigt advaret om at Danmark risikerer at gå rabundus hvis vi ikke passer meget på.

    Kommentar by Bent A — 7. maj 2020 @ 12:59

  6. At 3:
    Når jeg hører ordet solidaritet, holder jeg mig på pungen.
    De utallige gange jeg har hørt ordet, har det været fra nogen, der ville bruge MINE penge til at fremme deres egne interesser.

    Kommentar by Bastardo — 7. maj 2020 @ 13:15

  7. Det eneste man får øje på når Adrian Hughes promovere sig selv er en egoistisk papegøje der plapre om alt og intet, manden er en nul bon der klogere sig på alt uanset om han ved noget eksakt eller ej, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 7. maj 2020 @ 13:47

  8. Det er åbenlyst at nedlukningen vil komme til at koste på virksomhedernes bundlinie og formodentligt kommer velfærden til at lide under dette i år fremad.

    Det som er jokeren er om økonomien kommer i gang igen før at folk og virksomheder begynder at gå konkurs og bankerot. For hvis det sker så er det snebolden ned af bakken.

    Jeg formoder den danske stat selv sælger statsobligationer og låner penge af banker i udlandet (i stedet for at låne dem af Nationalbanken hvilket ville have været mere klogt). For at finansiere diverse hjælpepakker.

    Hvis man havde valgt en mere gennemtænkt selektiv nedlukning hvor flere virksomheder havde været åben. Ville lånebehovet være mindre og færre folk og virksomheder ville potentielt set være konkurs truet.

    Det er essensen i skismaet imellem sosserne og liberalisterne.

    Liberalisterne er bange for at de selv og deres penge-sponsere lider store tab eller kommer i økonomisk uføre.
    Resten af os og vore velfærd er de ikke så bekymret for.

    Det er klart at Sosserne ikke er i kontrol over situationen det eneste de tænker på nu er opinionstallene og om de kan slippe afsted med et lynvalg for at konsolidere deres politiske situation.

    Kommentar by Zenobia — 7. maj 2020 @ 14:12

  9. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad ger foregår oppe i knoppen på Adrian Hughes, eller for den sags skyld hvad der sker inde i hovedet på Lea Maria Løppenthin – Men jeg ved hvordan man kommer i bukserne på hendes type (hvis det nu ellers måtte være interessant) – Det kræver en særegen teknik og god erfaring med den kvindelige psyke: Det begynder med at du overser hende; hun bider straks på krogen og begynder prompte at kværulere sig ind på dig – Så tryner du hende grundigt, afventer en hav times tid; herefter er det nemt at få hende listet med op i visselullen – Men pas på, hendes type kan være svær at få rystet af igen!

    Kommentar by T. Flodur — 7. maj 2020 @ 14:59

  10. Det ville da være pragtfuldt hvis venstrefløjen ville lidt SOLIDARITET med Danskerne – Tak!

    Kommentar by Santor — 7. maj 2020 @ 15:48

  11. Efter at have læst og hørt mere og mere om værnemidler tænkte jeg selv, at ordet/begrebet værnemager nu kunne ses i et andet perspektiv end vanligt.
    Er du enig- tryk 1
    Uenig- tryk 2
    Ved ikke- tryk ikke.

    Kommentar by Peter Buch — 7. maj 2020 @ 16:25

  12. (Tak for den lille rest af ytringsfrihed der er tilbage bl.a takket være Uriasposten og lignende online blogs. Jeg håber aldrig de bliver stoppet af statscensuren:-)

    Kommentar by A-mad — 7. maj 2020 @ 12:36

    De fik jo lukket Free Speech Blog (ironien er tyk), forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 7. maj 2020 @ 17:13

  13. #5 Bastardo
    Jeg har det ligesådan.

    Kommentar by Danskeren — 7. maj 2020 @ 18:47

  14. Etniske danskere har brug for at udvikle en langt større “In-Group Preference”, altså solidaritet, loyalitet, sammenhold, prioritering ift vores EGEN etniske gruppe.

    Kommentar by Peter Nielsen — 7. maj 2020 @ 18:48

  15. #8: T. Flodur skrev: “Men jeg ved hvordan man kommer i bukserne på hendes type …”

    Det bliver et stort NEJ TAK her fra!

    Kommentar by Peter Nielsen — 7. maj 2020 @ 18:50

  16. Peter Nielsen — 18:50

    Okay, okay Peter, fint nok at du ikke tænder på den omtalte Løppenthin-type – Men hvad forlanger du så? – Hvad er din type: Er du til kraftige skanker og røvballer (en ung Rønn Hornbech med netstrømper?) Eller – Sig frem unge mand, dølg ikke dine inderste ønsker for os!?

    NB: Godt ord igen Peter – Min kommentar var faktisk et spinatbed udlagt til afbenyttelse af en anden skribent her på Uriasposten, men efter din kommentar tror jeg sgu ikke den pågældende napper på krogen!?

    Kommentar by T. Flodur — 7. maj 2020 @ 20:31

  17. “Samfundssind” og “solidaritet” er begreber, der i flæng, og i tide og utide, blev anvendt af de progressive (det var noget de selv udråbte sig til at være, men det var de selvfølgelige ikke) gammelmarxister i 19- 60’er og 70erne. Hvordan disse begreber skal forstås i en nutidig kontekst er der ingen der ved. Diskussionen er vist det rene flueknepperi.

    Kommentar by Den sendrægtige — 7. maj 2020 @ 20:34

  18. Hvorfor står der “Your comment is awaiting moderation.” ved min kommentar? (nr.3)

    Kommentar by Elvadatter — 7. maj 2020 @ 21:22

  19. Kan godt forstaa nogle af debatoerene,dette udmaerkede Danske ord samfundssind har godt nok en snaert af at tage ansvar uha da

    Kommentar by dunk — 7. maj 2020 @ 23:51

  20. Søren Kirkegaard skrev om solidaritet: Solidaritet er når egoismen bliver social!
    Mere rammende kan det vidt ikke siges. Det er klogt af Mette Frederiksen at undgå ordet solidaritet. Samfundssind er mere favnende!
    Egentligt kan jeg bedre lide begrebet sammenhørighed, det favner endnu bredere en samfundssind, men ekskluderer også!

    Kommentar by Den Nervøse — 8. maj 2020 @ 07:52

  21. Lukkede grænser, fase 1-2-3-4 og bla bla.
    Har I set forkert i kalenderen. Ramadan er ikke slut endnu.

    Kommentar by Islamarebad — 8. maj 2020 @ 08:41

  22. Ad. Kommentar by T. Flodur — 7. maj 2020 @ 20:31

    Jeg syntes du skal have love at blamere dig selv i fred.

    Kommentar by Zenobia — 8. maj 2020 @ 18:18

  23. “Kunstnere” befinder sig kun et kvart skridt fra omrejsende sigøjnertruppe, pauseludere og lommetyve. De deler bevidsthed med hjemmerøvere, tatere og voldtægtsfolk- altid se “kunstnere” i det lys..!
    Lav lidt kunster, syng en sang, og skrub ud af mit køkken efter optræden! ..og hold nallerne fra min lomme!

    Kommentar by Hul igennem? — 8. maj 2020 @ 18:44

  24. Zenobia — 8. maj 18:18

    Du er sgu da for nem Zenobia! – Du har, helt frivilligt og af egen drift, bitched dig helt derud hvor jeg hele tiden har villet have dig! – Din type interesserer mig ikke; du er fri!

    Kommentar by T. Flodur — 8. maj 2020 @ 20:32

  25. Jeg kommenterede på din misogyni fordi du var så venlig at bede mig om det!
    Held og lykke med at finde en kæreste eller kone.

    Kommentar by Zenobia — 8. maj 2020 @ 21:34

  26. Adrian Hughes – endnu en kulturradikal homofil ignorant,..

    Kommentar by Revisoren — 10. maj 2020 @ 10:15

RSS feed for comments on this post.