12. juni 2020

Forsvarsmuseet, Rønne, 12/6-20: “Den, der bliver hjemme og ikke møder op, når fjenden er i landet…”

Christiansø-turen i dag blev aflyst, men det er ferie, og der er altid noget at lave på Bornholm. Onsdag var vi i Døndalen, og så Danmarks største vandfald. Herefter useriøs Pirol-jagt ved Salene, et besøg på Oluf Høst Museet i Gudhjem, og afslutningsvis en fin middag på Svaneke Bryghus. Oluf Høst er ikke min favoritkunstner, men alternativet var Martin Andersen Nexøs hus, og jeg har det lidt stramt med kommunister. Høst var også kommunist i midten af 1920’erne, men det stak ikke så dybt. Hans søn Ole Høst døde ved Østfronten i 1943.

Igår var vi i Paradisbakkerne, og så Rokkestenen. Herefter Bornholms Sommerfuglepark i Nexø, og på vej hjem forbi Østerlars Rundkirke. I dag åbnede Koldkrigsmuseet i Dueodde, og selvom udsigten fra Bornholmertårnet ikke gjorde videre indtryk, så var det et besøg værd. Herefter tog vi til Forsvarsmuseet i Rønne, og kaldte det en dag.

Fuglemæssigt er det under middel. Når en Facebook-ven smider billeder op af Danmarks 9. Stendrossel, så virker det lidt tungt at kæmpe for at komme på skudhold af Rødstjert en tidlig morgen i dårligt lys. Lille korsnæb i Paradisbakkerne måtte mishandles i photoshop, for overhovedet at få dokumenteret arten. Ved Bornholmertårnet fik jeg Karmindompap (hun), og ved en af campingpladserne tålelige billeder af Rødstjert (han) og Stor flagspætte (juv). På matriklen fik jeg et par sekunder med Broget fluesnapper, men før kameraet kom frem var den væk.

Døndalen

Oluf Høst Museet (Gudhjem)

Rokkestenen (Paradisbakkerne)

Bornholms Sommerfuglepark (Nexø)

Østerlars Rundkirke

Naturen: Karmindompap, Rødstjert, Lille korsnæb, Stor flagspætte, Egern

Koldkrigsmuseet (Dueodde)

Forsvarsmuseet (Rønne)

“Den, der bliver hjemme og ikke møder op, når fjenden er i landet og bavnen brænder, skal hænges fra sin egen bjælke.” (Landskabslov for Skåne og Bornholm, 1216)

Oploadet Kl. 20:09 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/110718/trackback

23 Comments »

  1. Du må gerne besøge mig. Kontakt mig gerne via Urias Posten. Tak for smukke fotos.

    Kommentar by NED MED EKSTRASPRØJTEN. — 12. juni 2020 @ 20:24

  2. Spørgsmål i overskrift: “Den, der bliver hjemme og ikke møder op, når fjender er i landet”.
    Svar: “Er Radikal!”

    Kommentar by bjarne binee — 12. juni 2020 @ 20:41

  3. Hej Kim.

    Smukke billeder. Jeg vil høre om du har fået taget billeder af Tejsten? Der er af gode grunde ikke mange steder du kan tage billeder af den.

    Kommentar by Elvadatter — 12. juni 2020 @ 20:42

  4. Det er altid værd at besøge Uriasposten.

    Kommentar by Ole Madsen — 12. juni 2020 @ 21:11

  5. Landskabs loven fra år 1216 burde gælde for hele Norden i dag så var der nogle der forføjede sig ud af landet ikke mindst de brune og sorte men også nogle Stalinister på hoppeborgen så Danskerne igen kan råde over eget land, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 12. juni 2020 @ 22:05

  6. Frænde er frænde, nærst..!

    Kommentar by Thorbjørn — 12. juni 2020 @ 22:06

  7. Smukt, smukt for et par år siden holdt vi selv ferie på Bornholm! En uforglemmelig oplevelse!
    Øen har en smuk historie, som det eneste område af skånelandene, som helt selv kæmpede sig fri efter svensk besættelse.

    Kommentar by Den Nervøse — 12. juni 2020 @ 22:55

  8. `
    DE DANSKERE som ikke møder op eller på anden måde deltager i kampen mod den galskab der er på vej til at opsluge Danmark, skader og forråder både sig selv, fædrelandet og danskernes børn.

    Christiansborgs samlede politik er forrykt og anti-dansk. Man er i gang med udskifte os med kulturfremmede fra Afrika og Arabien. Man er ved at svække og destruere demokratiet, økonomien, velfærden, infrastrukturen, sundhedsvæsnet og familieværdierne. Vi danskere er gjort til 3. klasses borgere i vores eget land mht. borger- og menneskerettigheder, retssikkerhed, boliger, jobs, pensioner og meget mere.

    Chrborgs politik i en nøddeskal: Postvæsnet i dag er ringere end i 1600-tallet. På et par årtier har man rykket kvaliteten af vores brevtjeneste 400 år tilbage i tiden. (for at spare penge der så bruges på indvandring)

    Kommentar by Bent A — 12. juni 2020 @ 23:16

  9. Bent A — 12. juni 2020 @ 23:16:

    især savnes der fremmødte IRL til kampen, både i politikske foreninger og, ved mod, at stå ved og forsvare sine holdninger IRL i møde med familie/arbejde/fodbold- og fitness-interesser/forældremøder/….

    Jeg er selv aktiv i NB, indbyder til politiske samtalemøder, deler flayers ud, opsætter plakat-info og forsigter kun sjældent at sætte politiske temaer i tale, hænger kommunale venstrefløjsere i haserne og dokumenterer deres vandvid.

    Hvilke tiltag kan du anbefale? Hvad er dine erfaringer? Vil du ikke godt komme frem med, hvad du´ gør, frem for hvad “man” bør gøre?
    Dine erfaringer fra kampen, IRL, kunne være nyttige, til at understøtte dine holdninger/forventninger/opfordringer og det som vi kæmper for.

    Kommentar by M.S. Carstens — 13. juni 2020 @ 00:00

  10. en russisk MIG 15 https://da.wikipedia.org/wiki/Mikojan-Gurevitj_MiG-15

    Kommentar by BB — 13. juni 2020 @ 03:51

  11. Bent A — 12. juni 2020 @ 23:16

    Bliver også interessant at se hvor mange nydanskere, der dukker op og synger med i aften kl 20.

    “Fællessang i Parken – vores fodboldhistorie
    DR inviterer hele Danmark til fællessang og fodboldnostalgi.”

    Kommentar by tavsen — 13. juni 2020 @ 11:39

  12. DAGENS BEDSTE NYHED.

    Kan man tiltrække vælgere fra et andet parti ved at kaste sin kærlighed på en politiker fra et helt tredje parti?

    Noget kunne tyde på det.

    For Nye Borgerlige, der på det seneste har gjort sig svært bemærket med en støttekampagne for Venstres tidligere udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg, fortsætter fremgangen i Gallups meningsmålinger, og havde der været et folketingsvalg lige om hjørnet, ville Pernille Vermunds parti ifølge instituttets seneste måling få lige så mange partifæller med i Folketinget som Dansk Folkepartis Kristian Thulesen Dahl, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 13. juni 2020 @ 13:38

  13. En personlig stemme på Inger Støjberg er en stemme på Venstre, og dermed den småradikale Ellemann Jensen. Det hjælper jo ikke hvis man vil forandre Danmark.

    Jeg tror det er derfor nogen går til Nye Borgerlige

    Kommentar by k.m. — 13. juni 2020 @ 15:19

  14. `
    ot: TÆNKE SIG, efter at Brostrøm og S-S har nedsat afstanden til 1 m (godt nok hul i hovedet), og samtidig med at man igen må være flere tusind tilskuere på et stadion (inddelt i blokke á 500 personer), har politiet i går været ude for at uddele hundredvis af bøder på 2500 kr. stykket for at være samlet mere end 10 personer på store udendørs fælles areal. Da 15.000 samledes i København for at demonstrere til fordel for mere indvandring, var det helt OK. Reglerne skifter hver dag. Er politiet blevet til et skatteopkræverkorps for regeringen?

    Kommentar by Bent A — 13. juni 2020 @ 16:30

  15. Er politiet blevet til et skatteopkræverkorps for regeringen?

    Kommentar by Bent A — 13. juni 2020 @ 16:30

    Ja. #FUCKPOLITIET #ACAB, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 13. juni 2020 @ 16:35

  16. Altså indendørs i ret små butikker må folk gerne være 25-75-200 personer, men udendørs med større afstand end 1 m risikerer 11-75-200 personer at få hver sin bøde på 2500 kr. 200×2500=500.000 kr. En fed forretning for regeringen. Hvis det foregår over hele landet, kan det jo blive til millioner. (Så har man også sørget for kaos ved grænsen på mandag, fordi man ikke ville lade sommerhus-gæster rejse ind lørdag og søndag)

    Kommentar by Bent A — 13. juni 2020 @ 16:48

  17. Er det muslimer?

    Melding om skyderi i Køge lørdag eftermiddag, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 13. juni 2020 @ 17:35

  18. #13. Det burde Inger selv også gøre…

    Kommentar by LarsB — 13. juni 2020 @ 18:02

  19. Bornholm ( 40 000 indb ) er Danmarks “stedbarn” takket være specielt på grund af galninge politikere fra venstre og socialdemokratiet men også landspolitikerne. Hvis den demografiske udvikling i de sidste 100 år var forløbet som på Øland og Gotland skulle befolkningen være på over 50 000 og demogafien i balance.— Tilhørte Bornholm oprindeligt ikke landskabet Blekinge ????

    Kommentar by dansker — 13. juni 2020 @ 22:42

  20. Det som Kim Møller citerer sidst i blog posten er Skånske lov nedskrevet mellem 1202 og 1216. Den gjaldt Skånelandene, som omfatter Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm.

    Når de tre første områder ikke længere er danske, så skyldes det katastrofen i 1658, som ved fredsaftalen i Roskilde førte til afståelsen af flere danske og norske områder. Det lykkedes heldigvis Bornholm at befri sig fra den svenske besættelse i 1659. Og jeg er taknemmelig for, at det trods alt lykkedes, når man tænker på de unikke lokaliteter, som solskinsøen har at byde på.

    Kommentar by T. H. — 14. juni 2020 @ 10:51

  21. Jeg kan godt lide den racerbil der er på billedet. ville være et statussymbol at ankomme med den på arbejdet :-)

    Kommentar by Michael Unna — 14. juni 2020 @ 16:43

  22. Well. Der er cirka 4 millioner oprindelige fanskere tilbage i Danmark. Måske færre. Resten er fremmede. Og som fremmede,må de være fjender. Så de fornuftige ord fra år 1216 burde mane til eftertanke.

    Kommentar by Nielsen — 15. juni 2020 @ 02:24

  23. Bent A har, igen, igen, ikke svaret på mit, ganske konkrete spørgsmå (iht hans eget oplæg: Bent A — 12. juni 2020 @ 23:16.
    – i ganske stor lighed med TP-erne (ABs Tæppepissere)

    Mon jeg har ret i min formodning, om at disse “aliaser” er udsendt/betalt af venstrefløjen, for at sætte vi venstrefløjskritikker i brand over for venstrefløjen, så de kan sige: “Se selv, det er “højrefløjen” der går amok”?

    – Sagt på anden vis: Jeg mener at UP er inficeret af trojanske heste fra den yderste venstrefløj!

    Det få så være, jeg har gjort mit, til at modarbejde det, men det er alene Bloghavers ret, at moderere UP, så det bøjer jeg mig for.

    Men tænk lige over mit skriv her, for jeg er selv på vej ud af UP, til andre blogs, hvor vi ikke bliver slavebundet, af at skulle bruge vor tid, på at tage venstrefløjens tjojanske hest alvorlig/hvor vi i ro kan udveksle meninger og informationer
    og mange er længst forsvundet/melder sig kun sjældent.

    Jeg, kan blot sige, at jeg finder UP kapret, af ventrefløjs-aktivister, som jeg allerede advarede i mod for mere end et år siden.

    Men: døm selv, hvad du vil bruge din tid på.

    Kommentar by M.S. Carstens — 16. juni 2020 @ 22:07

RSS feed for comments on this post.