7. juli 2020

Om drabssigtet og afdøde, døgnet forinden: “… de sad og talte om, hvor meget de elskede hinanden.”

Der begås i gennemsnit et drab om ugen i Danmark, og langt de fleste giver kun overfladisk omtale. Med Rønne-drabet er det anderledes. Alle store aviser har bragt fyldige reportager, og da det trods alt ikke er amerikansk indenrigspolitik, så blev racisme-vinklen researchet ihjel. Sandheden er dog som altid til forhandling hos Politiken, der sendte Cavlingvinder Olav Hergel til Bornholm. Overskriften blev ‘Da stanken af racisme bredte sig fra et brutalt drab i Nordskoven’, og de fandt også frem til det plausible motiv, hvad ignoreres, alt imens de giver plads til forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen, som holder liv i spekulationerne med en smart helgardering.

“… selv om dele af historien kan være med til at forklare, hvorfor der ikke er nogen blandt alle, vi taler med, der tror, at der er tale om en hadforbrydelse, har Politiken valgt ikke at bringe den.”

“Hvis man bare ukritisk citerer en politianklager for at sige, at det ikke er racisme, og ikke borer videre, risikerer det at blive en meget snæver målestok for, hvad racisme er, hvor det begrænses til, at motivet udelukkende skal være racisme, før der er tale om en hadforbrydelse…. Der kan sagtens være et åbenlyst motiv, samtidig med der er en racistisk overbygning. At drabet ikke kun handler om racisme, betyder jo ikke, at racisme ikke kan have spillet en rolle. “ (Anne Lise Marstrand-Jørgensen, skønlitterær forfatter)

De øvrige Politiken taler med afviser at racisme skulle været motivet, herunder 21-årige Emma Saksaa, lokalt kaldet ‘yndlingspaki’, da hun har en pakistansk far. Hun blev også interviewet til Weekendavisen – Den farvede sandhed< .

“På en grillbar på Store Torv står en nær ven af afdøde bag disken.

‘Vi betragtede hinanden som søskende,’ siger Emma Saksaa, der er en del af en vennegruppe, som både talte de drabssigtede brødre og den dræbte. …

M og afdøde var virkelig gode venner,’ fortæller hun over en cola i gårdhaven. ‘M’ er den drabssigtede med tatoveringen.

Søndag nat var vi til morgenfest sammen, hvor de sad og talte om, hvor meget de elskede hinanden.‘ Stemmen bæver. ‘Jeg forstår godt, folk tænker, det er racisme. M er fremmedfjendsk i den forstand, at han er imod dem, der kommer hertil og ikke integrerer sig. Men ikke dem, der er født her. Jeg er selv halvt pakistaner. Ham, der blev slået ihjel, var halvt afrikaner, vennegruppen består af folk i alle farver. Og han har aldrig sagt så meget som ét grimt ord til os. Spørg hvem som helst på øen. Det her er ikke racisme.

… I P1 Morgen mener tidligere radiovært Jens Philip Yazdani, at der er tale om en fejlslutning hos politiet: ‘Bare fordi motivet ikke er racistisk, vil jeg insistere på, at der stadig kan være en racistisk dimension.’ Offerets hudfarve må have spillet ind, uanset hvad politiet siger.”

(21-årige Emma Saksaa, ven af afdøde og de to sigtede)

“Det er ikke svært at forstå, at Black Lives Matter har lagt kort og blomster her. Det, som fandt sted her, lugter ikke af racisme. Det stinker.” (Politiken, Olav Hergel, 6. juli 2020)

“Hvis jeg snakkede med en fyr i byen, kunne han godt komme hen til mig og sige at ‘hvis der bliver problemer med ham der, så er jeg der for dig’. Han er meget beskyttende. Han var min ven og et godt menneske, ville jeg sige. For det er han ikke mere’.” (Emma Saksaa, Politiken, 6. juli 2020)

De ville da ikke have været venner med os, hvis de var racister. Storebroren kunne godt sige mærkelige racistiske ting, men han opførte sig ikke sådan. Der kom også mange fra asylcenteret på barerne. Dem snakkede han også med. (Emma Saksaa, Politiken, 6. juli 2020)

(Politiken, forside, 6. juli 2020)

Oploadet Kl. 03:08 af Kim Møller — Direkte link30 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/111359/trackback

30 Comments »

  1. “Der kom også mange fra asylcenteret på barerne.”

    Så det er der “hjemrejseydelsen” ender.

    Kommentar by Skatteyderen — 7. juli 2020 @ 03:16

  2. Skriver Jens Philip Yazdani i Politiken nu han blev fyret fra JP for sine voldsfantasier?

    Kommentar by BB — 7. juli 2020 @ 03:24

  3. Venstrefløjen elsker racister, bare se hvor desperate de bliver når de ikke kan finde nogen.

    Kommentar by Per — 7. juli 2020 @ 04:05

  4. OK….Drabet skete udelukkende fordi vedkomne var sort i huden…alt andet er udelukket…..Forhåbentlig kan de så få åndelig orgasme på Politiken (og på Venstrefløjen) :-) :-) :-)..(Godnat og sov godt). Støt SIAD og GI. God Tirsdag.:-) mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 7. juli 2020 @ 06:26

  5. Danmark er ved at rådne op indefra.

    Kommentar by Bror Lerbror — 7. juli 2020 @ 06:34

  6. Når “man” læser sådan en artikel, melder spørgsmålet sig med lysende klarhed, om der stadig er retarderede mennesker nok i Danmark til, at Politiken kan opretholde sit oplag

    Kommentar by pseudonym — 7. juli 2020 @ 06:40

  7. Hvis de andre racisme-historier er blevet til på samme måde som Bornholm-sagen, så må man konstatere, at løgn er den vigtigste faktor.

    Kommentar by traveler — 7. juli 2020 @ 07:30

  8. EkstraPøllen ved alt, ser alt og bestemmer alt! Synes de selv hahaha for en spasserjoke m sure kusser og bløde pikke ind over..
    De fatter ikke at hudfarve bare er pigment. Og dette mord er et mord.

    Kommentar by Hul igennem? — 7. juli 2020 @ 07:48

  9. Politiken er det klammeste klammeste.

    Kommentar by Johnson — 7. juli 2020 @ 08:29

  10. “Kendsgerninger distraherer.” (Henrik Cavling, Politikens chefredaktør 1905-27)

    Kommentar by Crass Børsting — 7. juli 2020 @ 09:22

  11. I USA er (var) det sådan, at man i de sydlige stater var “racister” udfra en generel betragtning men sagtens kunne være venner med sorte på et personligt plan.

    I nordstaterne var man “anti-racister” udfra en generel betragtning men blandede sig ikke med de sorte, og havde ingen sorte venner.

    Billedet er det samme i Danmark: De progressive antiracister i København ser spøgelser overalt men har ingen personlige relationer til sorte.

    De unge i “udkantsdanmark” ved godt hvor pengene bliver brugt og er principielt imod indvandringens svøbe, men kan godt være venner med de farvede unge fra kvarteret

    Kommentar by redneck — 7. juli 2020 @ 09:45

  12. ¤

    PØLLETIKENS JOURNALISTER tænker ikke på andet end racisme. Det er det første de tænker på om morgenen og det sidste om aftenen. Og hele dagen fylder det alt for disse smalsporede zombier der har fået racisme på hjernen. Men de kan ikke gøre for det. På journalistskolerne hjernevaskes de grundigt med racisme og foragt for hvide mennesker, og lærer at kun sorte og brune berigere fra Afrika og omegn er noget værd. I løbet af “uddannelsen” får de åndelig talt det hvide snit, og dermed er det jo slut med at tænke selv. De få brikker der er tilbage, betyder at de kun kan focusere på een ting resten af livet: racisme.

    Det er på grund af hjernevaskede og racisme-uddannede typer som Olav Hergel at alle Pølletikens papiraviser stinker langt væk af racisme.

    Kommentar by Bent A — 7. juli 2020 @ 10:09

  13. @redneck

    Jeg vil være så fræk og gå så langt som at sige, at hvis du endte til en bryllupsfest hos en fra den frelste klasse, ville man nok konstatere at 98-99% af de fremmødte, vil være hvide.

    Har man nogensinde set eller hørt den frelste klasse, fået en venligbolig opstillet på deres grund i deres liljehvide enklaver. De var ellers så store fortaler for dette projekt, men lige som så meget andet, har deres hykleri nået endnu nye højder.

    Kommentar by Jan Huus — 7. juli 2020 @ 10:24

  14. ¤

    DANSKERNE SKAL HETZES på plads, så de forbliver føjelige, tavse og passive overfor invasionen og besættelsen af deres land, og den igangværende folkeudskiftning. (der nemt kan ende i etnisk udrensning af danskerne = folkemord iflg. MR) Det er EU, Chrborg og godheds- og indvandringsindustrien som har sat MSM i gang med at køre på med hysteriske racismekampagner.

    Kommentar by Bent A — 7. juli 2020 @ 10:38

  15. Det er tankevækkende, at Olav Hergel i mange år var stjernereporter på Berlingske.

    Kommentar by Gunnar Biering — 7. juli 2020 @ 11:50

  16. Der er vel ikke rigtig nogen som ved hvad der skete, men en ting er sikkert Politiken og det meste af MSM gør alt hvad de kan for at finde et racistisk motiv, simpelthen fordi det ville passe rigtigt god ind i den historie, de så gerne vil fortælle – lige nu! Emnet er hot, grundet BLM bevægelsens momentum! Man kan ligefrem læse desperationen hos Jens Philip Yasdani, det skal være racisme, det bliver nødt til at være racisme også selvom det ikke er det! Ingen journalist har mod og mandshjerte til at sætte spørgsmålstegen ved konklusionen! Simpelthen fordi det vil være karrierehæmmende og det vil falde uden for hvad standen forsøger at fremme! Det er måske hele problemet, netop at journaliststanden forsøger at fremme en historie, en ideologi, en politisk bevægelse, en tendens i tiden, en vinkling eller bare at påvirke verden i en retning, som den indoktrinerede journaliststand ønsker at fremme! Hvad journalisterne ikke har opdaget er at de derved gør sig selv inderligt ligegyldige!

    Kommentar by Den Nervøse — 7. juli 2020 @ 12:14

  17. #15 Gunnar Biering
    En nat kom natrenovationen kørende af Pilestræde. Olav Hergel sprang på vognen og sprang af igen på hjørnet af Rådhuspladsen og Vestergade.

    Kommentar by bjarne binee — 7. juli 2020 @ 12:48

  18. Politiken!

    Kommentar by Bastardo — 7. juli 2020 @ 13:10

  19. Black Lives Murder.

    Kommentar by piphans — 7. juli 2020 @ 14:04

  20. Begreber som “Racisme”, “Islamofobi”, “Xenofobi”, ”Homofobi”, ”Anti-Semitisme” etc. er opfundet for at udskamme og lukke munden på folk af europæisk herkomst.

    Det meste såkaldte “racisme” er blot en sund og naturlig tilbøjelighed til at foretrække sin egen etniske gruppe.

    Kommentar by Peter Nielsen — 7. juli 2020 @ 15:53

  21. Hul igennem? — 7. juli 2020 @ 07:48 skrev:
    “De fatter ikke at hudfarve bare er pigment.”

    Race stikker betydeligt dybere end “hudfarve” selvom mange humanister og pseudo-konservative lader som om, at det bare er et spørgsmål om udseende.

    Kommentar by Peter Nielsen — 7. juli 2020 @ 15:56

  22. 20 og 21: der er ingen der er i tvivl om at du er en hjernevasket nynazist, hvorfor er du ikke inde på nazi-sider som nordfront, dagens blæser i stedet?????? Som alle andre nynazister, har du nok bare for meget tid, eftersom du højst sandsynligt aldrig har haft et job, eller en kæreste. Du er en sørgelig stakkel.

    Kommentar by GT — 7. juli 2020 @ 16:45

  23. Kommentar by GT — 7. juli 2020 @ 16:45

    Er du blevet sendt hjem fra den lukkede? Siden du nu er tilbage for at vrøvle?

    Kommentar by KineserSnot — 7. juli 2020 @ 17:37

  24. 23: ….kommer det fra en psykisk syg ekstremist… hvorfor må jeg ikke nedgøre den værste ideologi verden har set, nazismen, når en af dens hjernevaskede tilbedere stikker snuden frem??
    Min bedste kammerat, blev slået ihjel af nynazister. Så ja, har et personligt had til denne gruppe af undermennesker.
    Og nej, følger ikke med i alt der sker i de ekstremistiske kredse, da mine bærn og kone er min første prioritet. Men når der er tid, kæmper jeg gerne mod hadets sekt. Syns faktisk at det er ret ukækkert at nazisterne kan få lov til at ytre sig, true folk på livet, som det er tilfældet herinde.

    Kommentar by GT — 7. juli 2020 @ 18:20

  25. Kommentar by GT — 7. juli 2020 @ 18:20

    Mon ikke din bedste kammerat var AFA-scum, der legede med ilden. For 20 år siden var volden meget mere ekstrem i miljøerne på begge fløje, så det kommer næppe som en overraskelse.

    Du skal bare være glad for at højrefløjen siger fra overfor vold og de ekstreme aldrig kommet i nærheden af Folketinget. På venstrefløjen lader det dog til at vold giver dig en plads i hierarkiet, folk fra Blekingegadebanden og Pelle Dragsted har ikke lidt nogen nød.

    Nu det jo ikke op til dig og bestemme hvad der er trusler og hvad der ikke er trusler. Og mon du overhovedet er istand til at vurdere dette objektivt, når du er så hadfuld?

    Kommentar by KineserSnot — 7. juli 2020 @ 18:40

  26. 25: jeg hader venstreekstremister som jeg hader højreekstremister.
    Min ven stemte dengang på venstre…
    Hvem er det lige som har fordomme her???
    De dødstrusler jeg har modtaget her på UP, især fra NotariusUmulius, har været meget direkte. Men det tillader man herinde, lissom man tillader nazi-propaganda generelt.
    Men du viser at du er et usselt nazi-svin, når du kan kalde min afdøde ven for affald, uden at vide noget om ham..
    I øvrigt er nazister da i dag mere voldelige4end i lang tid.
    Nazi-drabet på Bornholm, Jesper Rosendahl fra nmr som netop er fængslet for at fremstille bomber osv, osv.
    Stik dine usle holdninger op, hvor solen ikke skinner, fjols!

    Kommentar by GT — 7. juli 2020 @ 19:04

  27. GT: Hvorfor er du egentlig på dette her site? Der er ingen her, som tager dig alvorligt, det er spild af tid for alle.

    Kommentar by Peter Nielsen — 7. juli 2020 @ 19:29

  28. Politikken, ja, den avis er jo kendt for at være “allergisk” overfor alt, hvad der bare har det MINDSTE anstrøg af kritik, overfor migration og islam.
    Det så vi TYDELIGT under det såkaldt Muhammed hysteri i 2006.
    Avisen nægtede PURE at bringe så meget som en, lille, bitte, tegning af den såkaldte profet. Tværtimod. Avisen viste sig sig fra sin allerværste MIMOSEAGTIGE SIDE.
    Jo, det var sandelig en “storartet” strategi avisen havde lagt.
    Samtidig rykkede Arla Food en kæmpe annonce ind i alle saudiske aviser, hvor de, PÅ HELE NATIONENS VEGNE undskyldte vores “forfærdelige krænkelse” af deres “store religion”. Jo, det var sandeligt “tappert gjort”.

    Kommentar by Allan Gorm Larsen. — 7. juli 2020 @ 19:50

  29. Kommentar by GT — 7. juli 2020 @ 19:04

    Drabet på Bornholm handler om jalousi, den afdøde havde åbenbart gang i deres Mor, det skriver alle andre end venstreradikale journalister.

    Bomben er så vidt jeg orienteret fremstillet til selvforsvar, retssagen havde ikke noget fokus på et planlagt angreb.

    Kan du ikke give mig navnet på din ven, så kan jeg jo vurdere om han ligner en der stemte Venstre. Mon ikke det viser sig at han hang ud i rotteredden på Nørrebro ligesom du formentlig har gjort i en årgang.

    Du påstår du ikke er venstreradikal, men alle dine udsagn minder om noget man kun ser fra venstreradikale. Hvis du ikke er i stand til at se hvor problematisk den tilgang er, så det svært at hjælpe dig.

    Kommentar by KineserSnot — 7. juli 2020 @ 19:54

  30. Dørene til retten på Bornholm blev dobbeltlukket under møde i drabssag
    https://twitter.com/DRNyheder/status/1280540215824642050

    Her får du alle nyheder fra DR – Danmarks mest troværdige nyhedskilde PRAL

    Kommentar by tavsen — 7. juli 2020 @ 20:41

RSS feed for comments on this post.