19. november 2020

Katrine Dirckinck-Holmfeld om buste-hærværk: Skulle ‘dematerialisere’ busten,”… en nyfunden form”

Mandag aften var kunstakadmiets Katrine Dirckinck-Holmfeld gæst i Deadline, og det blev et interview helt blottet for kritiske spørgsmål. Der blev ikke spurgt ind til medgerningsmændene, og den snart arbejdsløse institutleder fik omvendt rig lejlighed til at tale solen ort om hvorfor det ikke var hærværk, men ‘en kunstnerisk happening’. En happening der havde til formål at ‘dematerialisere’ busten, så den i dag fremstår i ‘en nyfunden form’. Hun har flere gange svært ved at holde masken, og det forstår man godt.

Katrine Dirckinck-Holmfeld, Institutleder, Det Kongelige Kunstakademi: Medierne var meget hurtige til at melde ud, at det her var hærværk, vandalisme og tyveri, og andre anklager, før de egentligt vidste hvad happeningen gik ud på, og det er jo meget vigtigt for mig at pointere, at det her er en kunstnerisk happening, som indskriver sig i en lang tradition af kunsteriske happenings, og at happeningen fandt sted af kærlighed til Danmark. Og fordi jeg er dansk, og jeg elsker mit land. Og fordi at Danmark har været foregangsland på rigtig mange punkter indenfor kunst…

Det er noget jeg rigtigt gerne vil diskutere, men som i kan se, så kom busten tilbage. I godt nok i en nyfunden form, så man kan sige at happeningen havde sådan set til formål at dematerialisere busten ved at synke busten… Man kan sige, at ved at sænke den ned i havnen, som altså var centrum for hele den her handel, så er der jo sket en dematerialisering, som gør at den har fundet en ny form i kraft af at saltvandet har haft sin indvirkning på busten. …

Jeg vil rigtigt gerne mødes med Bjørn Nørgaard og diskutere, for jeg tror da langt hen ad vejen, så er vi enige på mange punkter. Især omkring den der med, hvordan de sidste tredive års neo-liberale regime, som han taler om, har solgt ud af kunsten. Og her ved vi jo også…

(Collage: Katrine Dirckinck-Holmfeld, offer for Neo-liberal ideologi, slavernes forkæmper)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/115090/trackback

35 Comments »

  1. “fordi jeg er dansk, og jeg elsker mit land. Og fordi at Danmark har været foregangsland på rigtig mange punkter indenfor kunst…”

    Hun lyder som en ækel nationalist, det er nok bedst at hendes autonome venner smider hende i havnen så hun kan dematerialisere og få sig et nyfunden udtryk.

    Kommentar by Per — 19. november 2020 @ 02:38

  2. Det bliver mere og mere MÆRKELIGT at Novo Nordisk har hældt 1.2 millioner kr. ned i Katrines lommer. (og hvorfor gav en øl-fond 25 millioner kr. til nogle fristile om hvad danskerne føler, tænker og mener om corona-pandemien?)

    Tænk hvis en vanvidsbilist forsvarede sin forbrydelse på samme måde som Katrine. Ja, jeg kørte godt nok 150 km/t og over for rødt lys i et gadekryds, hvor jeg ramte en familie i en fodgængerovergang, men det var blot en happening, som skete af kærlighed til Danmark, og for at henlede opmærksomheden på hvor brutal slavehandelen var for 300 år siden. Der skete så en dematerilisering af familien som fik en ny form i kraft af at min bil havde en vis indvirkning på de to børn og de to voksne, men det var efter omstændighederne uundgåeligt, og lissom en del af kunstens vilkår nu om dage. Men jeg håber og tror at det offer jeg bragte, som kommer til at koste mig en ny kølerhjelm og et par nye forskærme, vil være med til at bane vejen for at Danmark kan blive et endnu mere humant og lykkeligt land.

    Vi lever nu i et så sindssygt samfund, at trafik-morderen efter sådan en forsvarstale nok ville blive frikendt og få en halv time i Deadline som et eksempel på vellykket integration.

    Og måske ville Novo Nordisk give endnu en million til “kunstneren”?

    Kommentar by BENT A — 19. november 2020 @ 02:54

  3. IDIOT

    Kommentar by Den Nervøse — 19. november 2020 @ 03:47

  4. Idioten forsøger at legitimere vold og hærværk som venstrefløjen altid har gjort det.
    Desværre går hattedamen nok en fin karriere i møde som venstrefløjskoryfæ, mens hædersmænd som Vilks og Westergaard må leve hengemt og i skjul.

    Kommentar by Marius — 19. november 2020 @ 06:49

  5. Hvorfor er såkaldte ‘kulturpersoner’ altid politisk idiotiske virrehoveder. Sådan nogle som Rifbjerg, Carsten Klam, Annelise Marstrand, … – hele kleresiet.

    Kommentar by Gustav Jensen — 19. november 2020 @ 08:24

  6. Sjakalerne fremstilles af og til som ”fremmedrockere” og det er blevet almindeligt for politi og presse at gå ud i offentligheden og fortælle, at de sjakaler der er en del af bandemiljøet er værre end ”rockerne”. Det er en søgt sammenligning, men den skaber god frygt hos hr. og fru Danmark.

    Bikerne har aldrig opført sig på sådan vis, ikke engang da nogle af dem var rockere! Den almindelige dansker må selvfølgelig være rystet når han eller hun hører om nogen der er værre end rockerne. Nu er han/hun gennem de sidste tyve år blevet tudet ørerne fulde med hvor slemme de såkaldte ”rockere” var/er og så dukker der nogen op som er endnu værre!

    Selv om disse sjakaler langt fra er uskyldige og i hel uhørt grad benytter sig af meningsløs vold, så må det medgives at netop politi og presse har været med til at gejle dem op. Det har blandt andet givet dem den smule mod, som de aldrig nogensinde selv ville have haft, hvis ikke det var for den megen omtale – noget der i sidste ende har gjort dem farligere for alle de som ikke vil, eller ikke kan forsvare sig.

    Kulturberigelse er sjakalerne bestemt ikke en del af og der er snarere tale om rendyrkede tabere med påtaget offerrolle. Når mange danskere ikke føler at de har behov eller lyst til at række hånden frem mod islam, så er det næppe terroren ude i verden eller enkelte individers mere eller mindre skjulte kriminalitet, der er årsagen. Det er snarere deres møde med dagligdagens sjakaler. Aldrig i livet om man bør bøje hovedet for sådan noget menneskeligt affald!, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 19. november 2020 @ 08:24

  7. FEMINISTERNE med Merkel, Ursula, Ylva og M. Vestager i spidsen ønsker at afrikanisere og islamisere Europa. For det er jo så vidunderligt berigende med multi-kulti og masseindvandring.

    De støttes ivrigt af tusinder af femi-fascister i EU-landene. Herhjemme er Stine Bosse, Jelved, Zenia S., Katrine D-H, Karen Syberg, Eva Flyvholm, Sofie C, Pernille Weiss, Pernille Skipper, Rebecca K-L, Pia Dyhr, Karolina Magdalena Meyir og mange andre lignende feminister ivrige fans af Merkel og hendes planer om at gøre Danmark til hotelpensionat for alverdens kulturfremmede.

    Den dag deres planer er gennemført, er det en “svensk” statsbankerot der venter DK.

    Og hele Vesteuropa kan blive kastet ud i en borgerkrig hvor det ikke hjælper at overgive sig, og hvor der ikke er nogen steder at flygte hen. (det er hvad fremtrædende personer i Frankrig har advaret om)

    Kommentar by BENT A — 19. november 2020 @ 08:24

  8. Totalitære røvslikkere dækker over hinanden.

    Kommentar by Hul igennem? — 19. november 2020 @ 09:02

  9. Formålet med moderne kunst er at gøre verden til et grimmere sted.

    Desværre har kunstnerne opdaget at det er lettere og hurtigere at ødelægge noget smukt end det er at fremstille noget grimt, og det giver tillige mere opmærksomhed.

    Kommentar by Felix Krull — 19. november 2020 @ 09:05

  10. Måske vi skulle have smidt neger queen statuen i havnen, filmet det, lagt det på nettet og kogt en tale sammen om at vi kun har en dronning i DK og vi bliver krænket af den sorte besættelsesmagt…

    Kommentar by Frafalden Moderat — 19. november 2020 @ 09:21

  11. Hun kommer vel til at betale for den buste, der røg i vandet?

    Kommentar by cicero — 19. november 2020 @ 09:28

  12. Endnu en såkaldt kunstner nulbon.

    Kommentar by Holger_Danske — 19. november 2020 @ 09:45

  13. Hun kan ikke engang tjene penge i istedgade.!!

    Kommentar by Gert — 19. november 2020 @ 09:50

  14. Neo liberal regime.????…Hvis hun ikke kan tåle et Friheds-regime (??????? Selvmodsigende begreb). Jamen så rejs da venligst til et Totalitært regime, og bliv der på ordre! Må jeg i kraft af ægteskabet, foreslå Saudi Arabien. Der skal du nok få lært at holde din kæft, imodsætning til det frihedsregime der omgiver dig :-) :-) :-). Støt SIAD. http://www.siaddk.wordpress.com. God Torsdag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 19. november 2020 @ 09:50

  15. Marshall McLuhan(1964):”Mediet er budskabet”
    Andy Warhol(1968):”I fremtiden vil alle opnå 15 minutters berømmelse.”

    Katrine Dirckinck-Holmfeld fik sine 15 minutters berømmelse. Næste! TV kameraerne venter utålmodigt på den næste sensation. Medierne skaber selv sensationerne. Vi andre er statister i deres tv-føljeton.

    Warhol, der startede som reklametegner, kendte sin McLuhan og blev en verdensberømt kunstner ved hjælp af hippierne ansat på hans fabrik, der lavede fotomanipulerede kopier af fotos vha silketryk teknik.
    Andy Warhol blev i øvrigt i 1968 skudt på klos på gaden i N.Y af feministen Valerie Solanas.

    Kommentar by Amad — 19. november 2020 @ 10:52

  16. Det er den neo-liberale ideologi som (desværre) har tilladt udbredelsen af degenereret “kunst” og adfærd.

    Kommentar by Peter Nielsen — 19. november 2020 @ 11:11

  17. Måske på Skelbækgade

    Kommentar by Johnson — 19. november 2020 @ 11:29

  18. * Felix Krull 09:05
    Det er desværre rigtigt! Der er nogle ting jeg har svært ved at accepterer. I min verden er kunst noget, der skal berige og opbygge, noget der skal gøre dig glad og det skal være estetisk, noget som gør verden smukkere! I dag er kunst og for den sags skyld arkitektur fremturende i grimhed, kunstnere mener at deres rolle er at provokerer, at fremture med mangel på følelser for modtageren, at være revolutionære! Estetikken forsvandt stort set efter 2. Verdenskrig og kunstneren i dag gør alt for at provokerer sit publikum! Det skulle efter sigende sætte tanker igang, men mon ikke det oftere sætter hovedrysten igang!
    At så en institutleder på kunstakademiet ikke engang formår at skrive og tale et ordentligt dansk, fortæller mig bare at der næppe kan ligge dybere tanker bag hærværket mod busten, men at der snarere ligger en infantil opmærksomheds søgen til grund!
    DR 2 interview med hende virkede mere som en samtale mellem to veninder med samme holdning, der var ikke nogen berettiget afstandtagen fra hærværket, det er i min verden uforskammet og endnu et af de tusinder af beviser på at DR er overtaget af venstrefløjen!

    Kommentar by Den Nervøse — 19. november 2020 @ 11:45

  19. Parodi på Katrine Dirckinck-Holmfeld 😂

    https://www.berlingske.dk/aok/paprika-steen-faar-gjort-tykt-grin-med-buste-destruktionen

    Kommentar by Bjovulf — 19. november 2020 @ 11:55

  20. Et barn i en voksen kvindes krop, hvis falmende sexualitet ikke giver hende den opmærksomhed hun er vant til længere, så nu kompenserer hun for det på anden vis.

    Men først og fremmest et barn…

    Kommentar by Kimski — 19. november 2020 @ 12:05

  21. Måske burde journalisterne også lige spørge Latrine D-H, om hun overhovedet ved, hvad de svære fremmedord, hun slynger om sig med konstant, egentlig betyder 😂

    Hun bærer nemlig ikke præg af det, for nu at sige det meget mildt 🙄

    Kommentar by Bjovulf — 19. november 2020 @ 12:28

  22. Endnu et eksempel, blandt tusindvis af andre, på at Danmarx Ramadanradio holder mikrofonen for dem der mener det samme som Ramadanradioen.

    Jo mere kugleskør en person er, jo mere må personen føle sig hjemme i selskab med propagandasenderens venstreorienterede, kulturradikale og politisk korrekte agenter.

    Kommentar by bjarne binee — 19. november 2020 @ 13:27

  23. Horseface lebberne i DR pønser på at nakke skrigeskinken, fordi hun sparede 25% af tossekanalens budget væk. Derfor lader DR1 som om, at skrigeskinken er kugleskør. Det er hun også, men det er en statshemmelighed, som kun NSA kender til. DR = Dårernes Radio.

    Kommentar by Gustav Jensen — 19. november 2020 @ 14:22

  24. Hendes ægteskab med en araber og det barn de har fået skal sikkert også ses som proformence kunst.

    Kommentar by CCC — 19. november 2020 @ 14:23

  25. For lige at sætte lidt perspektiv på:

    De danske kolonier kaldes i dag Virgin Islands. I 2017 havde de et BNP per indbygger på 35938 USD ifgl Wikipedia.

    Negrene vi brugte kom bla fra Elfensbenskysten. i 2018 havde man et gennemsnitligt BNP der på 1715 USD

    Dvs vores tidligere negerslavers efterkommere i dag har 20 gange så højt BNP som deres mindre heldige artsfæller hjemme i unga-bunga land!

    Jeg ved godt BNP ikke direkte kan overføres til levestandard… men mon ikke de har det blot marginalt bedre i de tidligere danske kolonier?

    I DK har vi for øvrigt (eller havde) et BNP på 61000 USD, hviklet jo er 35 gange højrere end negerne på elfenbenskysten… joeh, vi er sandelig solidariske

    Kommentar by redneck — 19. november 2020 @ 15:00

  26. Endnu flere indblikke i “anti-racisten” der i virkeligheden er definitionen på “white plivilege” boende i en priviligeret rigmandsghetto.

    https://www.document.dk/2020/11/19/haervaerk-mod-kulturarven-39-aarige-katrine-dirckinck-holmfeld-bor-i-foraeldrekoeb/

    Kommentar by Den Kutteklædte Hævner — 19. november 2020 @ 16:37

  27. @ redneck — 19. november 2020 @ 15:00

    Fakta og den historiske virkelighed er ikke noget tosserne kalkulere med i deres overvejelser.

    Sjovt nok var Danskernes egne forfædres levevilkår og situation i det hele taget ikke meget bedre eller anderledes end negerslavernes.

    Det har Katrine Dirckinck-Holmfeld og hendes meningsfæller selvfølgelig “glemt” i bevidsthenden om at det “blot” var et skridt på vejen til den velstand der gør at uproduktive som hende selv er i stand til at leve bedre end gennemsnittet af Danskerne gør i dag.

    Katrine Dirckinck-Holmfeld og hendes meningsfæller er nutidens slaveejere.

    De tjener kassen på andre folks arbejde.

    De bidrager meget lidt eller intet til det Danske BNP.

    De tugter de Danskere der tillader sig at være af en anden mening end dem og nedkalder torden og lynild over dem og er helt på linje med den vold deres ridefogeder ( Den voldelige venstrefløj/antifa ) udøver mod den vrangvillige pøbel.

    De anser sig selv som overlegene fra pøblen i kraft af deres “bedre moral”.

    Listen er lang …

    Kommentar by Santor — 19. november 2020 @ 16:37

  28. Skarp observation af Uwe Max:

    Et eksempel på en sætning, hvor man gør brug af nyfunden form, kunne være:

    “Peter Lundin hævdede i retten, at hans ofre ikke blev slået ihjel, men eksisterer i nyfunden form.”

    Kommentar by Den Kutteklædte Hævner — 19. november 2020 @ 16:39

  29. Før i tiden fik disse sindssyge tosser som Katrine Dirckinck-Holmfeld korporlige tæsk indtil de blev fornuftige borgere, og i dag så forsørger vi dem.
    Luk det islamiske lortehul Dummark og spar vores børn og børnebørn fra at blive myrdet, voldtaget og angrebet af det importerede slam fra djævlekulten.

    Kommentar by piphans — 19. november 2020 @ 18:10

  30. OT: DANMARK – ET SKØRT, UFRIT OG BUREAUKRATISK SAMFUND.

    Nu er også danske spil blevet bureaukratiseret. Nu skal de have navn, adresse, foto-legitimation, log-in og cpr-nummer. Og man skal svare på spørgsmål om hvor meget man spiller for, med jævne mellem rum. Det næste bliver vel at evt. gæld til skattevæsnet mv. automatisk trækkes fra gevinsterne.

    De påstår at det totalitære tiltag er noget de selv har fundet på. Men mon ikke det er et direktiv fra EU?

    Spillernes modtræk kan så være at de dropper Danske Spil og benytter andre spilfirmaer som også giver bedre odds, og dermed bedre muligheder for overskud.

    Kommentar by BENT A — 19. november 2020 @ 18:55

  31. # piphans, 18.10: Hvis danskerne skal klare sig, kræver det en ny tilgang til mange ting. Kan de mon finde ud af det?

    F.eks. skal politiet, retssystemet, fængselsvæsnet, PET og FET, civilbeskyttelsen, hjemmeværnet, anti-terror korpset og forsvaret op på et langt højere niveau. Men er det ikke nærmere konstante forringelser der foregår?

    A pro pos forsvaret. En krig mellem Azerbajan/Tyrkiet og Armenien har fundet sted her i oktober og november. Den sluttede for få dage siden. Armenien tabte, og tabte stort pga. forældet materiel. Tyrkerne angreb med droner, og dem havde Armenien intet forsvar imod.

    Det er det samme med det danske forsvar. Mon det er gået op for regeringen og vores søde og nuttede forsvarsminister?

    Kommentar by BENT A — 19. november 2020 @ 20:10

  32. Kvinden er sindsyg, “Slaver” Det vil jeg da ikke straffes for.
    Mettepigen har jo sagt Undskyld.

    Kommentar by Charles — 20. november 2020 @ 00:07

  33. Eet er stensikkert i Danmark. Hipposvinene er på de rødes side.

    Kommentar by Bilka — 21. november 2020 @ 00:32

  34. Ja formålet med moderne kunst,er at gøre verden til et grimmere sted.
    Det er den så sandelig blevet. Men det ville være større kunst at bygge en kæmpe vindmølle (300 meter) i gården til Københavns Rådhus. Så havde de -måske- strøm til at lave kaffe og pandekager.
    Alternativt kunne man smide borgerrepræsentationen i havnen. De har alligevel aldrig repræsenteret andre end dem selv. Og har aldrig haft andres ve og vel i tankerne,

    Kommentar by Nielsen — 21. november 2020 @ 06:42

  35. OPDATERING: Johannes Kinckel, der er Katrine Dirckinck-Holmfelds tiptiptipoldefar har både købt og solgt slaver

    Den netop bortviste institutleder fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Katrine Dirckinck-Holmfeld, har indrømmet, at det var hende, der skubbede busten af Frederik V i Københavns Havn. Samtidig viser dokumenter fra Rigsarkivet og Dansk Adels Aarbog imidlertid, at en af hendes egne forfædre holdt slaver på St. Croix i Dansk Vestindien.

    »Det er klar dokumentation for, at Johannes Kinckel (Katrine Dirckinck-Holmfelds tiptiptipoldefar, red.) har både købt og solgt slaver. Det er registreret til pantebogen, som var en slags tinglysningsbog, hvor myndighederne registrerede, hvem der har pant i hvilke ting, og da slaver også var en form for ejendom, der kunne sælges og pantsættes, blev pant i slaver også registreret,« siger Erik Gøbel, der er tidligere seniorforsker på Rigsarkivet og ekspert i Dansk Vestindiens historie,

    Anna von Lowzow, der er formand for Dansk Adels Forening, mener, at man godt kan protestere mod kolonisering, selv om en af ens forfædre har været en del af den samme kolonisering. Men Katrine Dirckinck-Holmfeld burde starte med at protestere mod sig selv i stedet for at ødelægge andres ejendom, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 22. november 2020 @ 10:34

RSS feed for comments on this post.