24. november 2020

Faktatjekker Silas Marker: Jf. ‘æstetikteoretiske grundantagelser’ er busten ‘intakt, omend forandret’

Mere akademisk udenomssnak hos Kommunikationsforum, hvor venstreradikale Silas L. Marker (aktiv i SUF, 2019), giver en videnskabelig holdningsneutral analyse af Katrine Dirckinck-Holmfelds ideologiske hærværk. Det er sådanne typer Tjekdet! (og hermed Facebook) bruger til faktatjek, hvad i sagens natur ofte er baseret på individuel motivfortolkning. Da den benævnte tidligere på året gennemgik Stram Kurs’ begravelsessag, endte det også med en alenlang perspektivering, der helt undgik at forhold sig til det essentielle – sandt eller falsk.

Fra Kommunikationsforum.dk – Rematerialisering forklaret for børn.

“Hærværk eller happening? Debatten om dumpningen af en buste af Frederik V i vandet raser. Modstanderne af aktionen har især bidt mærke i ét ord, der endnu ikke for alvor er blevet forklaret i debatten: rematerialisering. …

Der er dog alligevel en god øvelse i at prøve at forstå det umiddelbart uforståelige. Derfor får du her Kforums pixibogsintroduktion til begrebet rematerialisering, og hvilken rolle det spillede i de anonyme billedkunstneres aktion. Jeg vil lade andre om at afgøre, om happeningen var etisk og politisk rigtig. I stedet vil jeg prøve at forstå, hvad det kryptiske begreb rematerialisering betyder i denne kontekst. …

Denne idé om rematerialisering kan måske lyde simpel. Men hvis man for alvor skal forstå, hvorfor nogle kan mene, at det at lade saltvandet have ’sin indvirkning på busten’ ikke bare er at vandalisere den, må man kende til de følgende tre æstetikteoretiske grundantagelser: en æstetisk anti-essentialisme, idéen om kunstnerens død og teorien om kunstens flydende karakter. …

For det første kan billedkunstnerne sige, at busten kom tilbage i en ny form med en ny betydning og altså ikke blev ødelagt, men derimod er intakt, omend forandret. Når busten ikke havde en uforanderlig rigtig form (jf. pkt. 1); når Saly har mistet fortolkningsretten over, hvordan værket skal se ud (jf. pkt. 2), og når værket ikke er færdigt, før det møder beskueren (jf. pkt. 3) – så kan bustens nye udseende i princippet være lige så godt som det gamle.

For det andet betyder de tre grundantagelser, at kunstneraktivisterne kan svare deres modstandere, der siger, at vi ikke skal politisere kunsten, med: ‘Kunsten er allerede politisk’; værker som Salys buste af Frederik V spiller en billedpolitisk rolle i samfundet ved at legitimere kolonialismen og må derfor modsvares af en billedpolitisk happening, der rematerialiserer værket og giver det en ny betydning, så det ikke længere hylder kolonimagten.

Hvis man derimod ikke køber de tre antagelser, ja, så giver det god mening at sige, at Dirckinck-Holmfeld og co. ødelagde et kunstværk.

(Katrine Dirckinck-Holmfeld, hvis tiptiptipoldefar holdt slaver på St. Croix)

Apropos: Katrine Dirckinck-Holmfelds sprog

“Vi dvæler ikke for længe ved, at Katrine Dirckinck-Holmfeldt sagde, at det var formålet at ’synke busten’. Det må have gjort ondt i halsen, tænker man, eftersom ‘ synke’ kun bruges, når man sænker noget ned i svælget, ellers hedder det ’sænke’, altså at man ’sænker’ busten. … Men vi skal også lige nå at komme omkring ordet ‘rematerialisere’. Det var akademisk lingo, når det er værst, og som ikke tjener andet formål end at tale til en indspist elite. Derfor forstår mange ikke, hvad pokker den forhenværende institutleder snakkede om. Hun sagde blandt andet, at busten havde ‘rematerialiseret’ sig, altså ‘fundet en ny form i kraft af, at saltvandet har haft sin indvirkning’. Dirckinck-Holmfeldt ‘italesatte’ også, at nogle er ‘minoritetsgjorte’, altså de er ikke en minoritet, men nogle har gjort dem til det, og ikke et socialkonstruktivistisk øje var tørt. … Og her kommer til sidst mit yndlingscitat: ‘Hvordan vi kan repatriere de artefakter’. Huh? Vi kan vist godt konkludere, at det ikke kun er ‘busten’, der har været udsat for vandalisme.”
(Sprogforsker Marianne Rathje, Politiken, 23. november 2020)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/115176/trackback

21 Comments »

  1. HOVSA: Johannes Kinckel, der var Katrine Dirckinck-Holmfelds tiptiptipoldefar har både købt og solgt slaver

    Den netop bortviste institutleder fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Katrine Dirckinck-Holmfeld, har indrømmet, at det var hende, der skubbede busten af Frederik V i Københavns Havn. Samtidig viser dokumenter fra Rigsarkivet og Dansk Adels Aarbog imidlertid, at en af hendes egne forfædre holdt slaver på St. Croix i Dansk Vestindien.

    »Det er klar dokumentation for, at Johannes Kinckel (Katrine Dirckinck-Holmfelds tiptiptipoldefar, red.) har både købt og solgt slaver. Det er registreret til pantebogen, som var en slags tinglysningsbog, hvor myndighederne registrerede, hvem der har pant i hvilke ting, og da slaver også var en form for ejendom, der kunne sælges og pantsættes, blev pant i slaver også registreret,« siger Erik Gøbel, der er tidligere seniorforsker på Rigsarkivet og ekspert i Dansk Vestindiens historie,

    Anna von Lowzow, der er formand for Dansk Adels Forening, mener, at man godt kan protestere mod kolonisering, selv om en af ens forfædre har været en del af den samme kolonisering. Men Katrine Dirckinck-Holmfeld burde starte med at protestere mod sig selv i stedet for at ødelægge andres ejendom, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 24. november 2020 @ 11:49

  2. Aha, så Taliban “rematerialiserede” bare Buddhastatuerne i Bamiyan?

    Og Al Qaeda “rematerialiserede” World Trade Center?

    ISIS “rematerialiserede” Palmyra?

    Hitler “rematerialiserede” måske også bare 6 millioner jøder?

    De er jo skingrende sindssyge!

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 24. november 2020 @ 11:54

  3. Jeg håber at en retssag kan rematerialisere hendes levested, indtjening og fremtidige arbejdsmuligheder.

    Det må nødvendigvis ende med en retssag når man er så arrogant og selvforstående over for Vores fælles ejendom.

    Kommentar by Santor — 24. november 2020 @ 12:05

  4. Kors mand, universiteterne skaber akrobater i sprognonsens. De kan reelt set intet end det vrøvl.

    Kommentar by CCC — 24. november 2020 @ 12:14

  5. Det handler hele tiden om en grundlæggende analyse af magt og magtrelationer. Og det har og får betydning hvem der gør hvad med hvilket formål.

    Silas Marker ville aldrig betragte Paludans koranafbrændinger som rematerialisering.

    Kommentar by BE — 24. november 2020 @ 12:22

  6. Den små Katrine Dirckinck-Holmfeld er i direkte blodlinje til en styg og fæl, priviligeret, dansk slaveholder, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 24. november 2020 @ 12:32

  7. “…Hun sagde blandt andet, at busten havde ‘rematerialiseret’ sig…”

    Katrine Dirckinck-Holmfelds berømte teori om ‘rematerialisering’:
    “Det er ligesom, når du spiser en bøfsandwich. Efter at du har synket bøffen passerer den dit spiserør, din mavesæk, din tyndtarm og din tyktarm indtil den kommer ud af dit rectum i ‘rematerialiseret’ form. Dog efter en vis brunfarvning og efter at have afleveret en afgift til din krops indre ædlere dele.”

    Kommentar by Gustav Jensen — 24. november 2020 @ 13:44

  8. I Det Kongelige Danske Kunstakademi er de skingrene vandvittige konger.
    Spild af slavegjorte hvides og andre farvers skattepenge.

    Lad kunsten blive fri for udnyttelses af skatteslaver

    Kommentar by Oppenheimer fan — 24. november 2020 @ 13:59

  9. # Jørgen Nielsen, 11.54: Ja, de er skingrende sindssyge. Men det er jo blevet moderne at være rablende gal og komplet åndssvag. Den politiske elite er jo blevet enig med sig selv om at det normale og fornuftige kan man ikke bruge til noget. Nej, IDIOTI er hvad der er brug for. Tiden råber jo ligefrem på idioti. Den kræver og forlanger idioti, og masser af det. Og det behov imødekommer sprogakrobaterne.

    Vi kan høre dem i DR radio og tv hver dag, når man er mikrofonholdere for politiske genier fra enhedslisten, alternativet og de radikale osv., og lader dem udbrede sig om klimaet, landbruget, Trump, indvandringen og den nationale økonomi.

    Det er som i Tyskland i trediverne, hvor modeordet var “Lebensraum”. Det ord førte til 2. verdenskrig. Nu er mediernes modeord “co2”. Det er betegnelsen for en uskadelig, harmløs og nødvendig bestanddel af atmosfæren. Det ord co2 ender nok med at føre til ruinering af vores økonomi og velfærd.

    Selvom Danmarks co2 betyder mindre end en halv promille for verdens klima, er Christiansborg klar til at bruge flere hundrede milliarder kroner på projekter der kun er et slag i luften.

    Tyskland dengang brugte milliarder af mark på ordet “Lebensraum”, og fik kun ruiner og millioner af tragedier ud af det.

    Tyskland og EU idag bruger milliarder på at flytte Afrika og omegn til Europa, og der kommer kun nedbrændte skoler, kirker, biler, huse og millioner af tragedier ud af det.

    Det med vores co2 bliver også spild af milliarder til ingen verdens nytte. Og utallige forringelser og tragedier vil også blive følgen.

    Kommentar by BENT A — 24. november 2020 @ 14:01

  10. PS: Vil foreslå at man læser Bjørn Lomborg og Svensmarks rapporter om klima-hysteriet, samt ser Prager Us videofilm om vindmøller, el-biler og andre fejinvesteringer.

    Kommentar by BENT A — 24. november 2020 @ 14:10

  11. jeg vil gerne lige italesætte , at de artefakte skal repatrieres.

    Kommentar by heisahero — 24. november 2020 @ 14:21

  12. Tjah :)

    Harry Vinter skrev inde på Den Danske Forenings hjemmeside allerede den 14. november, at Katrine kan jo også sætte fokus på egen slægt ved at futte et par herregårde og slotte af, for at sone fortidens synder mod de fæstebønder, som blev udnyttet under hoveriet og som havde risikoen for at komme til “at ride” på den berygtede træhest.

    Det vil råde bod på fortidens synder begået mod forfædre til de fleste nulevende danskere.

    Kommentar by T. H. — 24. november 2020 @ 15:32

  13. gustav jensen kl 13.44. jeg må indrømme at jeg kunne godt få en svaghed for at sænke en bøf ned i mit legme. selvom sprognævnet ikke er enige. men iøvrigt forstår jeg fuldtud hvad du skriver. men hvilken “afgift” kommer bustedræberens handling til at give? hvad koster det,- alt i alt i kr. og øre , og hvem skal betale det? kommer hun i fængsel , får hun bøde? og hvornår?

    Kommentar by heisahero — 24. november 2020 @ 16:11

  14. De kan jo rematriliserer deres egne værker, nåh ja de har jo intet lavet udover en julegave til mor og far.

    Kommentar by Prebber — 24. november 2020 @ 16:39

  15. Kommentar by heisahero — 24. november 2020 @ 16:11:
    Hun har klædt sig selv af til skindet med sit rabaldersnak. Det er ren masochisme. Måske hun bare savner lidt MeToo sexisme? Kællinger vil altid have opmærksomhed, ligesom små Chihuahuaer. De kæfter op og snerrer, men er i virkeligheden hundeangste.

    Kommentar by Gustav Jensen — 24. november 2020 @ 16:44

  16. Sprognævnet, Videnskab.dk, TjekDet!

    Er alle 1984-agtige foretagender, der forsøger at sætte en ramme for vores sprogbrug.

    De skal udsættes for hån, spot og latterliggørelse.

    Kommentar by KineserSnot — 24. november 2020 @ 18:28

  17. Konservatorskolen hører under Kunstakademiet, og bør derfor udskilles inden Kunstakademiet nedlægges.

    Arkitektskolen hører ligeledes under Kunstakademiet, og når man ser det makværk moderne arkitekter frembringer, bør Arkitektskolen også lukkes.

    Designskolen – Lukkes

    Kommentar by Træt — 24. november 2020 @ 19:03

  18. En stor blomst til Sprogforsker Marianne Rathje for sin præcise betegnelse af Katrine Dirckinck-Holmfeld’s volapyk.
    Dræn så den sump til Kunstakademiet.

    Kommentar by B. Christiansen — 24. november 2020 @ 22:40

  19. https://www.bt.dk/udland/kaempe-krise-i-dansker-paradis-en-ydmygelse

    Kommentar by Islamarebad — 25. november 2020 @ 12:15

  20. Ja, og Gucci-Helle sidder i censurkommiteen hos Facebook.

    Skal man grine eller græde?

    Kommentar by Revisoren — 25. november 2020 @ 12:56

  21. Katrine Dirckinck-Holmfeld bør piskes fem gange hver lørdg på Store Torv

    Kommentar by Bjarne Jensen — 26. november 2020 @ 15:11

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper