22. december 2020

Set i Politiken: ‘Var Beethoven virkelig sort? Vi ved det ikke. Hans far var en fordrukken hvid europæer’

Man bliver ikke altid klogere når man stener på Facebook, men så sparer man i det mindste de 39 kroner Politiken koster i løssalg. Her et langt essay af avisens musikredaktør Thomas Michelsen, der elsker tanken om Beethoven som sort, da han så kan nyde musikken, uden at associere sig med en fæl hvid komponist der udøvede ‘kulturel dominans’. Fra Politiken.dk – Du kender hans musik, men hvad ville du sige, hvis jeg fortalte dig, at Beethoven var sort? (kræver login).

“Der er bare lige det ved det, at Beethoven slet ikke var hvid. Hva’ beha’r? Jo, du hørte rigtigt. Du er ikke ved at blive døv. Beethoven var faktisk sort.

Idéen blev fremsat første gang for mere end 100 år siden af en sort komponist, der var træt af at blive tilsidesat. Samuel Coleridge-Taylor hed han. … I den klassiske musiks verden var der bare ikke tradition for at spille musik af sorte. Men Coleridge-Taylor havde fået øje på noget bredt ved Beethovens næseryg og noget fyldigt ved hans læber.

Var Beethoven virkelig sort? Vi ved det ikke. Hans far var en fordrukken hvid europæer. … Det kan da godt være, Beethovens mor havde en affære. Måske med en af de ’sorte’ lejesoldater, der kom op fra Spanien under Napoleonskrigene for at tilbyde deres tjenester på de europæiske slagmarker. Man ville ikke fortænke hende i det. Men det er der heller ingen dokumentation for.

Når Malcolm X og andre sorte borgerrettighedsaktivister i 1960′ erne fortalte folk, at Beethoven i virkeligheden var sort, handlede det om noget andet end den faktuelle sandhed. Det handlede om at bryde den hvide kulturelle dominans, der var en del af undertrykkelsen af den sorte befolkning.

… Nå, og så må vi hellere være ærlige og sige det ligeud. Beethoven var nok ikke sort, når det kommer til stykket. … her kommer et forslag: Lad os lade, som om det er rigtigt! Simpelthen for at få et frisk syn på ham Hvis vi bliver ved med at dyrke Beethoven som det ultimative hvide, maskuline kunstnergeni, der kunne tage sig de friheder, han ville, og som selv fra den anden side af graven kan udøve kulturel dominans, så holder han næppe 250 år til. Så ender det med at gå ham som Elvis. Så falmer han efterhånden, fordi tider, idealer og musikalske modeluner nu engang skifter.”

(Beethoven anno 2020, Foto: RT)

“‘Was Beethoven black?’ In any normal society, the answer would be no, but we no longer live in a normal society.” (Graham Dockery, 18. december 2020)

Oploadet Kl. 12:03 af Kim Møller — Direkte link45 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/115797/trackback

45 Comments »

  1. Elvis falmer altså ikke.
    Bare så vi har kendsgerningerne på plads..

    Kommentar by Morten Dreyer — 22. december 2020 @ 12:19

  2. Hold nalderne fra Beethoven, dit forskruede fjols af en musikredaktoer!
    B L M = Beethoven’s Life Mattered

    Kommentar by krassisten — 22. december 2020 @ 12:24

  3. Var det ikke væsentligt nemmere bare at undlade at lytte til Beethoven’s musik, frem for at slå direkte irrationelle, lettere neurotiske krøller på virkeligheden, bare fordi man gerne vil signalere hvor woke man er?

    Jeg mener, det er jo ikke fordi der mangler primitive, synkoperede stamme-rytmer, tilsat massive mængder af kvindehad, opfordringer til stofmisbrug og kriminalitet, og så plagierede vestlige musikstumper, i samtlige medier nu om dage.

    Og det er næsten alt sammen lavet af sorte, når man ser bort de hvide “komponister” fra de velhavende forstadskvarterer, der ville ønske de var alt muligt andet end det de nu engang er, fordi de forståeligt nok ikke kan udstå sig selv, (og dermed er også Thomas Michelsen medregnet).

    Kommentar by Kimski — 22. december 2020 @ 12:34

  4. Selvfølgelig var Beethoven en homoseksuel, transkønnet, muslimsk neger, der var venligboer samt formand for Black Lives Matter i Bonn.
    Havde han ikke været det, så ville han have været aldeles uinteressant for sekten “Politiken” og dets menighedsblad.

    Kommentar by bjarne binee — 22. december 2020 @ 12:36

  5. Yes, og det er islam der har opfundet stort set alt og Blåhvalen er i virkeligheden et insekt der lever af bananer og gajoler.

    Kommentar by Santor — 22. december 2020 @ 12:36

  6. @ Morten Dreyer — 22. december 2020 @ 12:19

    Da Elvis døde havde han en formue på ca. 20 millioner Dollars i dag er han 350 millioner værd, så nej han er ikke gået i glemmebogen.

    Kommentar by Santor — 22. december 2020 @ 12:40

  7. Lad os nu få en prequal til “Der Untergang” hvor Hitler for en gangs skyld ikke spilles af en hvid mand som Bruno Ganz eller Robert Carlyle men sådan som han virkelig burde spilles:
    Af en fed sort kvinde.

    https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/002/114/d33.jpg

    Måske kunne Bwalya Sørensen være en ide hvis hende fra Precious ikke har tid.

    Kommentar by Den Kutteklædte Hævner — 22. december 2020 @ 12:49

  8. Samuel Coleridge-Taylor?

    Chuck Berry, Little Richard, Sam Cooke osv. gjorde det muligt for farvede at blive musikalske ikoner, stakkels Samuel komponerede intet hukommelsesværdigt for menigmand.

    Kommentar by tavsen — 22. december 2020 @ 12:53

  9. Kunne Thomas Michelsen ikke i stedet lytte til Chevalier de Saint-Georges hvis han så gerne vil høre sort musik fra 1700-tallet? Gode gamle Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges, var både søn af en slave (og en slaveejer), fægtemester, violinist og dirigent i Paris, og han skrev glimrende musik – mere behagelig at lytte til end Beethovens utallige braldende tutti.

    Kommentar by ino — 22. december 2020 @ 13:03

  10. Dette essay sidder lige i plet til Politikens svindende abonnineskare.

    Kommentar by Bastardo — 22. december 2020 @ 13:18

  11. jeg kan stadigt godt lide elvis.

    Kommentar by heisahero — 22. december 2020 @ 13:23

  12. #5 12.36. by santor. biologi er mere spændende idag, end det jeg huske.

    Kommentar by heisahero — 22. december 2020 @ 13:30

  13. PØLLETIKEN, ORGANET FOR DEN MEST MASSIVE IDIOTI PÅ PLANETEN

    Kommentar by BENT A — 22. december 2020 @ 13:34

  14. Var Elvis ikke pædofil?

    Hvor gammel var hende der Priscilla da han knaldede hende første gang 14 år?

    Kommentar by KineserSnot — 22. december 2020 @ 13:41

  15. Hvilke sjove piller spiser de og hvad er det for sjov tobak, de ryger på Politiken? Samarbejds-Politikens musikredaktør Thomas Michelsen skriver: “Malcolm X og andre sorte borgerrettighedsaktivister i 1960′ erne”.

    Malcolm X?!!! Han er åbenbart nu i Samarbejds-Politikens øjne blevet borgerrettigheds-aktivist? Jeg antager, at Adolf Hitler nu i Samarbejds-Politikens øjne er blevet Socialdemokrat eller SF’er?!:-)

    Kommentar by Amad — 22. december 2020 @ 13:43

  16. Kommentar by Amad — 22. december 2020 @ 13:43

    Ja det lidt sjovt at politikkerne hylder en person, der gik ind for segregering af racerne.

    Kommentar by KineserSnot — 22. december 2020 @ 13:45

  17. Var Elvis ikke pædofil?

    Hvor gammel var hende der Priscilla da han knaldede hende første gang 14 år?

    Kommentar by KineserSnot — 22. december 2020 @ 13:41

    STOP!!! Nu. Med. At. Blamere. Dig.

    Du er direkte pinlig. Du var der også med din påtagede bonerthed til historien om kølleoverfaldet på nøgenbadere ved Silkeborg søerne, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by NotariusUmulius — 22. december 2020 @ 13:48

  18. Miles Davis citat “Kunne vi ikke snakke om andet end sort-hvid, og begynde at tale om musik?”
    Michael Jackson “Im not gonna spend my life being a color”
    “Play that funky music white boy” Cherry . youtube den :-) :-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 22. december 2020 @ 13:49

  19. Wild Cherry :-):-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 22. december 2020 @ 13:52

  20. Kommentar by NotariusUmulius — 22. december 2020 @ 13:48

    Så Priscilla var ikke 14 år da de begyndet at date, og det ikke velkendt at Elvis var sammen med andre 14-årige på andre tidspunkter?

    Jeg tror den eneste Elvis ikke var i kanen med, det var Audrey Hepburn.

    Kommentar by KineserSnot — 22. december 2020 @ 13:54

  21. >Santor 12:36
    Der tror jeg du tager fejl. Jeg synes helt bestemt jeg så at den lever af bananer og läkeroler. Det var afdøde Ingald K Lieberkind som sagde det i et andet program end
    https://www.youtube.com/watch?v=tgSjZdhEwqI Den spiser dem vist nok som et værn mod insektgifte.

    Kommentar by Nielsen — 22. december 2020 @ 14:02

  22. Stakkels Thomas.

    Kommentar by Johnson — 22. december 2020 @ 14:21

  23. ER PØLLETIKEN IKKE EN MEGET RACISTISK AVIS OVERFOR HVIDE MÆND?

    Kommentar by BENT A — 22. december 2020 @ 14:24

  24. Negre er dumme og dovne!
    Derfor var Afrika på stadig bronzealderstadiet, da den hvide mand kom med fx. elektricitet, dampkraft og krudt og derfor har de heller ikke skabt eller opfundet noget af betydning siden hen. Det ændrer sig ikke, selvom Pølletikkens læsere ønsker sig det nok så brændende. Deal with it.

    Kommentar by Hertz — 22. december 2020 @ 14:38

  25. Jeg orker ikke mere disse rablende skøre mennesker. Kan Thomas Michelsen ikke bare gøre menneskeheden den tjeneste at lade sig indlægge på den lukkede.

    Kommentar by traveler — 22. december 2020 @ 14:50

  26. Holder egentlig meget af Beethoven. Hvorfor skal vi blande hudfarve ind i det smukkeste klassiske musik fra tyskland? Er fuldstændig enig med 25 traveler. God jul og godt nytår. :-)

    Kommentar by Michael Unna — 22. december 2020 @ 14:55

  27. Der er kommet en film om ham i år.

    https://www.imdb.com/title/tt11496350/
    1779. Eight-year-old Ludwig van Beethoven, called “Louis”, is already known as a musical prodigy. He learns to go his own way – much to the dismay of the people around him.

    Er den bare halvt så god som Milos Forman’s mesterværk om Wolfgang Amadeus Mozart imdb.com/title/tt0086879/ er den værd at se. Den er sat på to-do-listen to the music, not looking at the color.

    Mesterværker er farveblinde.

    Kommentar by tavsen — 22. december 2020 @ 15:02

  28. KineserSnot — 22. december 2020 @ 13:45 skrev:

    “Ja det lidt sjovt at politikkerne hylder en person, der gik ind for segregering af racerne.”

    Det er faktisk et af de steder, hvor jeg er ret enig med Malcolm X.

    Kommentar by Peter Nielsen — 22. december 2020 @ 17:19

  29. Jow Jow Nielsen men Dr. Lieberkind var ikke en blåhval men en gråhval og han vidste ikke engang hvor gammel man kan cykle til fornavn om natte.

    Kommentar by Santor — 22. december 2020 @ 17:27

  30. Løgnepressen bliver da også mere og mere hysterisk og forskruet.

    Kommentar by LarsB — 22. december 2020 @ 17:35

  31. Kommentar by Santor — 22. december 2020 @ 17:27.

    Ikke et ondt ord om Dr.Lieberkind, han var min Gud da jeg var dreng! ;)

    Kommentar by Kimski — 22. december 2020 @ 17:55

  32. Når Pølletiken leverer den ene komplet skøre artikel efter den anden, viser det blot at avisen styres af en lille sekt af forrykte tosser. Som regner med at læserne er lige så forrykte. 39 kr. for den tryksag er alt for meget. Den kan kun bruges til at pakke fisk ind i, og det vil være dyrplageri.

    Kommentar by BENT A — 22. december 2020 @ 18:02

  33. 31) Kimski…enig…uden Lieberkind….ingen salamander og haletudser i det nærmeste vandhul :-) :-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 22. december 2020 @ 19:34

  34. http://www.youtube: Play that funky musik white boy-wild cherry. :-) :-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 22. december 2020 @ 19:36

  35. Sådan noget sludder kan kun stå i Politiken, men måske Louis Armstrong, Bob Marley og Nelson Mandela i virkeligheden var hvide! Og flere af de “sorte” personligheder som Barack Obama og Lewis Hamilton, så forskellige de end er, var såmænd med hvid mor og sort far!

    Kommentar by Den Nervøse — 22. december 2020 @ 19:47

  36. Det er sind sygt morsomt at læse alle disse kommentarer. Jeg elsker Uriaspostens kvikke hoveder. Jeg elsker også Elvis – han dør aldrig. Men Bethoven er selvfølgelig min favorit. Lyt f.eks til hans strygekvartet opus 131 (en af de såkaldt gale kvartetter), som Wagner kaldte “den sørgeliste musik, der er skrevet”. Det er kræs for det fine øre. Jeg hørte den første gang som følsom dreng, nu er jeg 82 og den er sort, sort… men på et sjæleligt dybt sted, som det er godt for os at kende, så tidligt vi kan i vor udvikling for at kunne klare denne vanvittige verden. Tak Bethoven!

    Kommentar by Tim Pallis — 22. december 2020 @ 20:20

  37. “How Did Beethoven Hear Music?” af Rick Beato.
    https://www.youtube.com/watch?v=3bA2V0jZMo4

    Kommentar by Kimski — 22. december 2020 @ 21:15

  38. Negeren Michael Jackson ville i hvert fald gerne være hvid :-)

    Kommentar by Bilka — 22. december 2020 @ 23:48

  39. Ved nogen om Jeppe Juhls “new speak” net-avis er stoppet? Kan ikke finde den via google.

    Kommentar by BENT A — 23. december 2020 @ 00:46

  40. Kommentar by BENT A — 23. december 2020 @ 00:46

    https://newspeek.info/

    Den bruger jeg – ser ud til at virke.

    Kommentar by Black Watch — 23. december 2020 @ 00:52

  41. Hudfarve er bare pigment.
    Kun racister interesserer sig for hudfarve.

    Kommentar by Hul igennem? — 23. december 2020 @ 05:06

  42. Ludwig var afro-europæer? Jo!? Men hvorfor ikke? Vor Herre er afro-himmelsk og aseksuel polyseksuel non-binær binær. Men sjovt nok er det aldrig venstre-fløjens koryfæer, der udsættes for idiotien. Mon ikke Friederich Engels – Karl Marx søøøde “ven” – ungkarl og altid villig med SUB-sidier til Karl. Så loyal at at han endda påtog sig faderskabet til til husslaven Demuths “uægte” barn med Karl…. Og var Karl selv i virkeligheden ikke “sort” eller germano-afrikaner? I hvert fald havde han travlt med at udskælde den tyske social-demokratismes fader – Lasalle – for at være sort og nedstamme fra sorte – eller med Marx eget ord – “nigger” – iblandt israelitternes udvandring fra Ægypten. Og det på grund af Lasalles frenologiske fremtræden….Mon ikke det er en afslørende psykologisk mekanisme som den samlede venstrefløj har arvet fra venneparret Marx og Engels?

    Kommentar by Limewoody — 23. december 2020 @ 08:16

  43. Vi kender historien om, at Beethoven som barn blev drillet for sit stridbare sind og blev tillige kaldt ’sicilianeren’ for sin mørkere lød i huden, uden at der dog var tale om negroide træk. Italienere, spaniere, grækere mv. vil selvfølgelig have sig frabedt, dersom rablende identitetskrigere begyndte at kalde dem kurrekurredut-negre. Verdi, Puccini Rossini Bellini Mascagni og mange andre fra de sydeuropæiske himmelstrøg ville næppe bryde sig om at blive kaldt sorte komponister, uanset om det skulle tjene et højere formål.

    Men nu skal I bare høre den sidste sladder fra kolbøttefabrikken: Man mener at vide, at Beethoven i virkeligheden hed Ludviga og var kvinde, men at den patriarkalske samfundsstruktur tvang hende til at kalde sig Ludvig, for ellers ville ingen høre hendes musik. Gab.

    Kommentar by traveler — 23. december 2020 @ 12:25

  44. Hul igennem? — 23. december 2020 @ 05:06:

    Såkaldt “racisme” er blot en instinktiv (sund) tendens til at foretrække folk fra ens egen etniske gruppe.

    Det er kun her i Vesten at vi er blevet hjernevasket til at tro, at det er noget “ondt” og “forkert”.

    I resten af verden anser man det som helt naturligt.

    Kommentar by Peter Nielsen — 23. december 2020 @ 13:01

  45. Kan de som kendes under betegnelsen ‘Afro-NN’ også blive røde i hovedet af raseri? Eller bliver de blot violette?
    Vi ved at Ludwig var hidsig og opfarende. Han har med stor sandsynlighed skiftet farve af raseri med jævne mellemrum. Hvis nogle af hans biografer har rapporteret om farveskift i fjæset under et anfald, kan vi lynhurtigt aflæse racen. Blev kan rød i hovedet var han hvid – blev han violet i hovedet var han ‘Afro-NN’.
    Således kan det vitalt vigtige spørgsmål om Ludwigs racemæssige tilhørsforhold ret nemt opklares, hvis hans farveskift i fjæset af nogen er blevet behørigt registreret og noteret. Et værdigt forskningsprojekt for “The Mental Institution R.U.C. in Denmark”.

    Kommentar by Gustav Jensen — 23. december 2020 @ 17:19

RSS feed for comments on this post.