30. januar 2010

Tidligere prismodtagere har bekæmpet totalitære regimer – det siger noget om Danmark

Carsten Jensen bor i et Morten Korch’sk idyl på Ærø. Øens hovedskole har nul tosprogede. Det siger noget om Carsten Jensen. Fra DR Online – Carsten Jensen får pris for kritik af Danmark.

“I dag modtager forfatter og debattør Carsten Jensen Olof Palme-prisen på 75.000 dollar. Ikke for sin litterære evner, men for sin “humanisme, fornuft og tro på fremtiden”.

Med prisen skriver Carsten Jensen sig ind blandt prominente navne som Kofi Annan, Aung San Suu Kyi og Hans Blix.

– Det er jo totalt overvældet over at komme i det selskab, og jeg modtager prisen med største ydmyghed, siger Carsten Jensen fra en taxa på vej mod frokost med Palme-familien.

– Men når stort set alle andre modtagere af den her pris, har kæmpet for menneskerettigheder i totalitære regimer, så føler jeg også, at der bliver sagt noget om Danmark, når komitéen vælger at give prisen til mig, siger Carsten Jensen…

Derfor har han skrevet en tale, så han ved prisoverrækkelsen kan remse nogle af de forhold op, som han synes, er rådne i Danmark.

– Jeg har tænkt mig at fortælle om hele balladen med Lars Hedegaard og Jesper Langballes forhold til muslimer, om integrationsministerens forsøg på at forhindre offentliggørelsen af rapporten om børns forhold i asylcentrene og så vil jeg tale om det totale fraværd af debat om vores krigsindsats.”

Oploadet Kl. 10:49 af Kim Møller — Direkte link24 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/11601/trackback

24 Comments »

  1. Årets Oikofob er kåret med oikofobiprisen par excellence, indstiftet i Oikofobiens grand ol’ man’s Oluf Palmes navn. Mere er der vel ikke at sige til denne historie. Bortset fra at det må ligge sløjt til med oikofober, når man er nødt til at finde en nullitet som Carsten “Vi der har Drukket (af natpotten)” Jensen som prismodtager

    Kommentar by Zonka — 30. januar 2010 @ 11:44

  2. Endnu en dansk selvhader bliver rost for at rakke ned på sit samfund og samtidig rose multikulturalismen, som kun kan føre Europa ud i social uføre og sammenbrud. Manden er naturligvis blind og national nihilist, som så mange andre forfattere.

    Det fortæller et og andet om, hvorfor Europa i den nærmeste fremtid socialt vil bryder sammen under parallelsamfundets tryk.

    Objektivt set lægger uvidende politikere dynamit under en kultur, som trods alt i ca. 200 år har været ledet af oplysningstidens kritiske fornuft og som derfor kunne udvikle et sekulær demokrati og styrke friheden og humanitetn.

    Og hvad gør de nu: Den kristne Kirke giver svaret.

    “Uden fælles værdier kan enheden ikke bestå. Vi er overbeviste om, at kristendommens åndelige arv udgør en stadigt vældende kilde til inspiration og berigelse for Europa. På grundlag af vor kristne tro arbejder vi henimod et humant, socialt bevidst Europa, i hvilket menneskerettigheder og de grundlæggende værdier om fred, retfærdighed, frihed, tolerance, delagtighed og solidaritet hersker”.

    “Charta Oecumenica”, der 22. april 2001 blev vedtaget af “Conference of European Churches”

    Total stupiditet i en verden, hvor Islam overalt forfølger Kristne og brænder kirker ned. Og så udtaler vore kirkevenner:

    “Vi er overbeviste om, at kristendommens åndelige arv udgør en stadigt vældende kilde til inspiration og berigelse for Europa.”

    Hvis de Europæiske kirker mener det, hvorfor opdager de så ikke faren fra Islam, som præcis er fjender af kristne værdier som menneskerettigheder, retfærdighed, frihed, tolerance og solidaritet.
    Desforuden er det ikke kirkens første pligt at søge retfærdighed, tolerance og solidaritet. Det kan de overlade til politikerne. I stedet kunne de finde en måde at styrke Kristendommen på i et land, som i stigende grad udvikler sig åndløst.

    Men det er alligevel fantastisk, at folk med mere end en 7 klasses folkeskole eksamen kan udvise en sådan naivitet.

    Men FN og EU har samme naive opfattelse om fremtiden. Det er derfor typer som Carsten Nielsen bliver hædret. Ikke så mærkeligt at mørket venter forude. Ikke de første 25 år – bevares – men det er ikke forbudt at se længere frem.

    Men det er fint i overensstemmelse med de danske politikere, som på intet tidspunkt har haft bare skyggen af en tanke om, hvad en stigende indvandring af totalt fremmede kulturer i et nordisk land kunne betyde for fremtiden. Ikke skyggen af en overordnet indvandrerpolitik. Bare åbne døre og så ellers kalde kritikerne for småracister, når indvandrerne ikke opfører sig efter de danske værdier.

    Iøvrigt venter jeg om ikke så mange år, at tyskland og måske de katolske lande begynder at røre på sig. Det er fra den kant, vi kan vente kulturel modstand. Ikke fra de naive og uvidende kristne, som ser det som en kristen pligt at vender den anden kind til, mens deres religion og kultur bliver trådt under fode.

    Gad vide hvad vor dronning egentligt mener med udtrykket: Gud bevare Danmark. Hvorfor skulle Gud bevare Danmark, når danskerne ikke vil bavare sig selv?

    Kommentar by dommedag — 30. januar 2010 @ 12:10

  3. Ja ja PROSELYT-PRISEN gad vide vad eftertiden historiebøgerne vil skeive ??? om nutidens idioti.Tænk at modtage en pris for at forråde
    sit fædreland på den groveste mobydeligste måde,drømmer jeg eller er
    det virkelighed uha uha.

    Kommentar by gravballemanden — 30. januar 2010 @ 12:10

  4. “Men når stort set alle andre modtagere af den her pris, har kæmpet for menneskerettigheder i totalitære regimer..”

    Får han prisen for ikke at kritisere religion f.eks. islam?

    Kommentar by Liva — 30. januar 2010 @ 12:11

  5. Man har netop lige støttet indførelsen af totalitært styre med anderkendelse og 400.000 kr
    Carsten Jensen trænger vist til at forlade sin Morten Korch idyl og flytte til Gellerup parken og få lidt smag for den kulturberigelse som han er så uvidende fortaler for!

    Kommentar by J B — 30. januar 2010 @ 12:15

  6. Der går ikke 25 år, dommedag ligger lige om hjørnet det er jeg ikke
    et sekund i tvivl om.Spørgsmålet er hvem der vinder hjernerne eller
    de hjernedøde.

    Kommentar by gravballemanden — 30. januar 2010 @ 12:17

  7. Stort til lykke til det charmerende abemenneske fra Ærø. Han er en værdig modtager af en svensk pris for “humanisme, fornuft og tro på fremtiden”. Man glæder sig til at læse hans prismodtagertale, som uden tvivl vil være et eksploderende lokum af danskerhad.

    Kommentar by Crass Børsting — 30. januar 2010 @ 12:53

  8. “Carsten Jensen bor i et Morten Korch’sk idyl på Ærø.”

    Det er rigtig, rigtig god humor. :)

    Kommentar by Liva — 30. januar 2010 @ 13:19

  9. I går på DR hed det, at Carsten Jensen er flyttet til Sverige; jeg kan ikke lige finde en kilde til det, da alle aviserne bare har bragt et Ritzautelegram, der ikke nævner det. Men derudover er pointen med, at han er født og har boet på Ærø god nok.

    Kommentar by Thomas — 30. januar 2010 @ 13:30

  10. 9

    Multikultur ideologi er en ny form for international Morten Korch’sk idyl. Så egentlig er det lige meget hvor f.eks. Carsten Jensen, som forfatter og kunstner fænomen, bor. Han er som kunstner beriget med ikke at skulle bo i multikulturens grå og socialrealistiske (og nogen gange grumme) virkelighed. F.eks. i Gellerup, Vollsmose eller på Nørrebro. Han har set og mærket hele verden – siger han – men har ikke mærket det at bo i f.eks. et hærværksplaget ghettoområde i Danmark. Mon ikke det er det der er Kims pointe?
    Mange vejbjergede, vestlige kunstnere og kulturpersonligheder har mærket verden til bevidstløshed – fra en silketrone og et åndeligt sølvfarvet fly – men de kender ikke den almindelige danskers hverdag og vilkår – i multikulturens råhed.

    Det er kunstnere som Carsten Jensen der har skabt f.eks. Dansk Folkeparti. Han burde faktisk have en pris – også af DF. Det ville være god, dansk humor – på den mere satiriske og overskudsagtige måde.
    :)

    Kommentar by Liva — 30. januar 2010 @ 14:29

  11. Danmark har fortjent kritik, og det er fint at vi har folk som Carsten Jensen, Pia K., Tøger, Flemming Rose m.fl., som revser Danmark og danskerne fra en stor variation af vinkler. Men jeg forstår ikke, hvorfor en udenlandsk pris med et internationalt udsyn vælger at give en pris til en dansk samfundsrevser. Burma, Iran, Cuba, Bulgarien, Pakistan… Andre landes revsere burde stå foran i køen.

    Prisen er iøvrigt tidligere gået til Fatah, hvis formål indeholder “complete eradication of Zionist economic, political, military and cultural existence.”

    For en god ordens skyld:

    Folk der hader DF eller det Islam-kritiske segment er hverken mere eller mindre oikofobe, end folk der hader Carsten Jensen og Islam-apologeterne.

    Kommentar by WilliamJansen — 30. januar 2010 @ 15:19

  12. #10. Kæft hvor er du da efterhånden plat, det der har du jo lige kalkeret fra dagens JP (avisudgaven) og andre gange taler du henført om Anne Linnet, Jakob Holst (som allerede den gang,kaldte en sort amerikansk kvinde, hvor han levede på nas, for racist, fordi hun konkluderede at de “andre” sorte i nærområdet ikke tålte/ødelage at hun havde lidt fremgang med et lille kvæghold og “mejeri”) mfl.fra den garde og ønsker tillykke til en skid som Carsten Jensen, det sammenholdt med din flæben over at “venstrefløjen” ikke agerer som du villle syntes var lækkert,incl. nedkæmpelse af den danske folkekirke, indikerer for mig at du i virkeligheden er en gammel venstrefløjsromantiker, der når det kommer til stykket ikke har fattet i hvilken grad kampen mod ahlladyrkernes (aka “satan”) voldsomme trusler mod vort europæiske samfund ender med at de fine fornemmelser og kulturelle pindemadsselskaber i den grad er for lidt.

    Kommentar by PB — 30. januar 2010 @ 15:35

  13. Man kan glæde sig over at mange prismodtagere med modtagelsen af prisen efterfølgende går over i glemsel. Ved Nobelpriser i litteratur, fredspriser er det ofte mere reglen end undtagelsen.
    At få en international ‘hæderpris’ er efterhånden et kys af Djævelen.

    Kommentar by synopsis-olsen — 30. januar 2010 @ 17:17

  14. Prisen gives åbenbart for evnen til at ignorere elefanten i porcelænsbutikken…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 30. januar 2010 @ 17:36

  15. @14 HRC,

    Det er jo også en fortrinlig evne at have, især hvis man er ejeren af denne butik og ikke evner at vise elefanten døren, og ej heller vil vide af at man selv har lukket elefanten ind.

    Kommentar by Zonka — 30. januar 2010 @ 18:10

  16. 12

    Det må jeg nok sige, hvis jeg har formået at skrive noget der svarer til noget, der er skrevet i JP. Det er jeg beæret over. Dog er det knap så sjovt at se at jeg så ikke er så original som jeg havde håbet på at være. :)

    Hvad angår venstrefløjen – den traditionelt set gamle venstrefløj, så synes jeg ikke, at jeg skriver henført om den. Tværtimod så synes jeg da at jeg meget ofte revser samme. Jeg synes dog også at der er nogle kvaliteter som kan bruges i den situation Vesten står i nu. Bl.a. den antiautoritære holdning og attitude. Vi kommer ingen vegne ved kun at dy os pænt på borgerlig vis. Den gamle folkelige frækhed kan godt bruges i forhold til islam og multikultur ideologi.

    Hvad angår folkekirken, så skal du ikke være bekymret – jeg synes ikke at jeg er i gang med at nedkæmpe den – det er i hvert fald ikke min hensigt. Jeg er via min opvækst, historie og kultur jo er en del af den gamle skude – uanset jeg synes om det eller ej – og derfor synes jeg at det er helt på sin plads at kritisere den. Det nye er at jeg nu er gået i dialog med den. Sådan tror jeg i øvrigt at det forholder sig med mange nu. Det har multikultur ideologien bragt med sig. Vi bliver som borgere, som personer, som mennesker og som familiemedlemmer, kolleger og venner og kvinder og mænd – unge og gamle – nødt til at tage stilling til vores egen kultur og egne historiske rødder. Mange af os troede i de glade, vilde år, at vi var rodløse. Men det viste sig, at, det er vi ikke. Jo, det var vi måske i kort tid – i vores selvforståelse. Men siden bliver man ældre – og klogere. :) Måske. Det tror jeg også at venstrefløjen er ved at finde ud af. Også derfor går den nu til hofbal hos dronningen.

    I multikultur ideologi kan venstrefløjen ikke mere bare affærdige dansk/vestlig kultur. Selvom dele af venstrefløjen stadigvæk er i den vane – nogen endda meget. Venstrefløjen bliver i dens multikultur optik netop nødt til at afvikle kravet om at svinekød skal ud af offentlige institutioner. For svinekød er en væsentlig del af vestlig, dansk – også venstreorienteret – kultur. Det er vikinge spise – og det er også en maskulin spise.

    Apropos svinekød, så hjælper det åbenbart og heldigvis at kritisere at århusianske børneinstitutioner med hård hånd af ’praktiske grunde’ fjerner vores og vore børns – og vores histories – madkultur fra børneinstitutioner, for nu siger flere politikere fra. Politikere er ved at blive mere lydhøre hvad madtraditioner i offentlige institutioner angår. Det er godt:

    ”Og leverpostej, frikadeller, bacon og flæskesteg er netop så dansk, som dansk mad kan blive, mener en række århusianske politikere.
    ”Det er indlysende i strid med kommunens officielt udmeldte kostpolitik, når man fjerner svinekød,” siger kommunens konservative rådmand, Marc Perera Christensen til Børn&Unge.”

    h t t p://jp.dk/indland/aar/politik/article1963501.ece

    Med hensyn til at du synes at jeg er plat, så skal der vel også været plads til at være det i debatten, eller..? Det er okay at du synes at det er plat det jeg skriver. Jeg er heller ikke enig med alt hvad du skriver. Vi behøver ikke at være enige. Jeg synes at det er i orden at vi har hvert vores udgangspunkt og fokus. Jeg synes at der skal være plads til forskellige måder at reagere på multikultur ideologi cirkusset og islam på. Og at den såkaldte borgerlige fløj – som DF af de fleste opfattes som en del af – bør være åben overfor sådan nogen som mig. Det er derfor jeg deltager i debatten her. Jeg er vokset op i en venstreorienteret kultur og den er jeg ikke flov over. I en større sammenhæng kan det jeg skriver vel meget godt vise hvad en del af den gamle venstrefløj gør, når venstrefløjen ikke mere vil kendes ved sig selv – og sine vestlige, demokratisøgende og ligestillingsmæssige rødder.

    PS. Jeg synes stadigvæk at Anne Linnet har lavet noget skøn og fræk musik og nogle gode tekster. OG de gamle, vestlige feministers kvindetegn består af bl.a. et kors. Det synes jeg bestemt er interessant i dag. Måske også derfor at hijabfeminister ikke mere bruger det gamle for vestlige kvinder så karakteristiske symbol. Dele af venstrefløjen har det rigtig, rigtig skidt med sin egen kultur – også den del der prægede venstrefløjen for blot 30-40 år siden. De vil ikke kendes ved den. Men hvorfor søren da så stemme på den? Så kan man lige så godt tage rejsen over der hvor man slet ikke har det skidt med vestlig kultur – heller ikke inde under kjole og hvidt sættet.

    Kommentar by Liva — 30. januar 2010 @ 18:20

  17. Liva. Fint svar på mit lettere “hysteriske” indlæg, tak.
    Jeg har bare i så mange år efterhånden, haft det svært med div. venstrefløjs holdninger, deres forarmning af vort samfund og udskammningen af alm. menneskers bekymring af udviklingen .
    Dette akkomponeret af kunstnere,professionelle meningsmagere, journalister og div. akademikere som helt skråsikkert har været 100% sikre på egen ufejlbarlighed er jeg nu fuldstændig på kvalmepunktet over,det er bare mer end nok nu med Jacob Holdt,Niels Hausgaard ,Flemming Jensen,Simon Kvamm,Margrethe Vestager ,Mette Frederiksen, 3F mfl. , hele det forvirrede sammenrend af virkelighedsfornægtere.
    Her er de på DR der lefler for outlandish og multikulti eller bare syntes det er så fjong med muslimer i hæren, politiet og hjemmeværnet ikke engang medregnet.

    Kommentar by PB — 30. januar 2010 @ 21:24

  18. 17

    PB

    Jeg er glad for at du skriver din ærlige mening. Og jeg kan godt tage at du ruller dig ud. Og jeg er lige så vred som dig – og dybt skuffet over dele af venstrefløjen. Mit eget udgangspunkt – for søren da. Men lad os give hinanden plads til at kritisere islam og multikultur på hver vores måde og med det udgangspunkt vi nu har. Det er jo netop vigtigt fordi bl.a. de mange personer du nævner IKKE vil se objektivt og kritisk – og venstreorienteret – på islams dogmer og islams syn på Vesten. De ser bange eller dovent på islam. Det er da træls – og det er også fatalt.

    Hvis der skal til at gå tone i den – også på Uriasposten – hvor søren er vi så henne? Lad der være plads til både humor, satire, platheder, spræl (også respektløst, folkeligt spræl) og fornuft og saglig viden. Det er en rigtig god cocktail.

    Jeg er en af ‘afhopperne’ fra den venstrefløj der nu generelt ikke vil/tør at se islam i øjnene og som ikke vil tage islams koran dogmer på ordet og seriøst – som det ellers fordres af alle mulige andre fænomener, bøger og kultur – på venstrefløjen. Og som det fordres af vores egen vestlige intellektuelle, akademiske kultur der fordrer at vi går til primærkilder, når vi kritiserer og tager stilling.

    DF vokser nu – og det skyldes bl.a. at der er flere fra den gamle venstrefløj der ser mere friheds- og Vesten venlighed og åbenhed – og uforfærdethed – hos DF – end der nu er i SF, S og EL etc. Så må DF se hvorledes den udvikling tackles.

    Nogen af dem der søger DF’s græsgange er gamle sprællemænd og -koner, som er vokset op med meget andet end gud, konge og fædreland. Det bliver spændende at se hvordan DF tackler den udvikling. Vi gamle sprællemænd og -koner – om jeg så må sige – vil godt gud (når det bliver i privaten og i gudehuse (som også er en væsentlig del af dansk/vestlig kultur) og når det gudelige ikke skal styre vores samfund, som islam fordrer det. Gud skal have hvad han skal ha’ og kejseren hvad han skal ha’ – sådan nogenlunde lyder det vist. Den ordning kan jeg godt acceptere. Kongehuset er også okay, fordi det er et stykke levende Danmarkshistorie

    Kongehusets historie er på mange måder spændende og meget levende – se f.eks. her hvad det gamle hus kan præstere hvad mad angår:

    http://historiskmad.dk/venstremenu/arrangementer.html

    – og fædreland vil vi også godt, for det er nu engang derfra vores verden – sprog, kultur, traditioner, identitet, historie – går. Uanset at vi måske har besøgt store dele af verden – er vild med den – og har boet i udlandet også.

    Jeg har det efterhånden sådan, at støtte til DF er støtte – ikke bare til det danske – men også støtte til andre europæiske landes karakteristika, frihedsværdier, traditioner og kultur, sprog og historie – og det der binder de mange vestlige lande og kultur sammen. For hvis der ikke er plads til det danske i Danmark, så bliver der heller ikke plads til det franske i Frankrig, det svenske i Sverige, det tyske i Tyskland, det engelske i England etc.

    Derfor bliver en stemme på DF sjovt nok en stemme på netop mangfoldighed. Og en stemme på DF bliver en stemme på et parti der nu har et kæmpe, internationalt EROBRINGSPROJEKT foran sig: En nødvendig tilbageerobring af vestlig kultur, vestlig stolthed og anerkendelse – ja, det skrev jeg så gu’ – og tilbageerobring af vestlig viden, vestlig historie, vestlige sprog, vestlig lov, vestlige frihedsværdier, vestlig ligestilling, den vestlige mand, den vestlige kunsthistorie og –forståelse, vestlig historieskrivning og –forståelse etc. Der er nok at tage fat på.

    Kommentar by Liva — 31. januar 2010 @ 11:57

  19. At denne “pris” er gået til netop C. Jensen, kan næppe overraske nogen.
    C. J. tisser i egen rede, men han bor ej heller på en multikulturelt beriget adresse.
    Personligt ville jeg være ilde berørt over at modtage noget i Palmes navn.
    C. J. er og bliver et ringe menneske, med et ditto syn på landsmænd/-kvinder.
    C. J. gør hvad han kan for at tilsvine andre der ikke deler hans syn på kultur og lign.
    C. J. bør ud i glemslens mørke.
    Vi går en kold til i møde.
    Hvornår vågner danskerne op?

    Kommentar by En ikke rettroende. — 31. januar 2010 @ 15:19

  20. Jamen vi har jo , som du er inde på,netop så mange og så unikke historiske træk, at det vil være skandaløst/skamløst at lege multikulti og globalist, uden i det mindste at vide hvad vor “stammes” baggrund egentlig er og hvad “vi” risikerer at miste.
    Jeg deler helt din opfattelse af at DF i virkeligheden nok er repræsentanten af/for noget af det mest bundsolide, ærlige og kulturbærende vi , gud ske lov, som nation har fostret de de sidste år, faktisk et symbol på overlevelses viljen i et folk og som samlende punkt for de der vil kæmpe imod det fascistisk/islamisk’e diktatur’s indmarch.

    Kommentar by PB — 31. januar 2010 @ 15:41

  21. Øh Carsten Jensen,hvem betaler for hans underhold.Jeg har personligt aldrig købt,lånt endsige læst noget fra hans hånd.Men jeg må jo så gå ud fra,at det er skatteyderne,der holder den synkende skude flydende.gid han må drukne i sit eget pis!Undskyld mit fransk.

    Kommentar by karl3447 — 31. januar 2010 @ 18:00

  22. #11

    “Folk der hader DF eller det Islam-kritiske segment er hverken mere eller mindre oikofobe, end folk der hader Carsten Jensen og Islam-apologeterne.”

    Kan du ikke lige uddybe det?

    Kommentar by Ole — 31. januar 2010 @ 23:07

  23. @ 11

    Hvad præcis i begrebet oikofobi er det du ikke forstår ?

    Kommentar by DaLi — 1. februar 2010 @ 08:15

  24. De norske socialdemokrater gav Nobels fredspriser til Al Gore og Barack Obama og nu giver de svenske socialdemokrater Olof Palme-prisen til Carsten ‘helt i sort’ Jensen! Hvad bliver det næste?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 1. februar 2010 @ 16:25

RSS feed for comments on this post.