17. februar 2021

IT-chef vil censurere ‘totalt subjektiv formidling’: Bliver nødt til at finde måder at ‘tøjle’ sociale medier

André Rogaczewski mener at medierne gør det godt, og vil derfor gerne indskrænke ytringsfriheden for folk, der søger informationer på sociale medier. Det skal ikke være muligt at være anonym, ‘totalt subjektiv formidling’ skal pålægges ‘en form for restriktion’, og så skal Facebook og Youtube i øvrigt fjerne (det han kalder) ‘misinformation’.

Det mest totalitære du læser i denne måned. Fra Berlingske – Sociale medier er en hønsegård fyldt med usandheder (kræver login).

“… Én gang om ugen besøger jeg Facebook, og hver gang mister jeg lidt af troen på mine medmennesker. …

Nej, samfundsproblemet… er, hvordan vi ændrer, at en stor del af befolkningen vælter sig i misinformation på de sociale medier. Vi bliver nødt til at finde måder at tøjle de sociale medier. For i dag er der ingen, der bliver holdt ansvarlige for usandhederne, da det jo bare er ‘en stor brevkasse’. …

Vi bør kræve, at store platforme som Facebook og YouTube tager større ansvar og fjerner misinformation. EU kunne passende agere spydspids. For eksempel kunne alle med mere end 50.000 følgere på en SoMe-platform pålægges en form for restriktion, hvis deres indhold er urigtigt, så vi kan få ryddet ud i fejlagtig og totalt subjektiv formidling. Jeg ved, det bliver yderst vanskeligt at finde den præcise løsning og balance i forhold til blandt andet vores ytringsfrihed. Men vi er nødt til at se på, hvordan vi får gjort op med skadelig skraldespandsretorik og misinformation.

Ligeledes bør det være slut med ansigtsløse kujoner, der konsekvensfrit tilsviner folk på SoMe. En form for verifikation på sociale medier burde være obligatorisk i hvert fald i bestemte sammenhænge.”

(André Rogaczewski, CEO i Netcompany; Foto: Youtube)

Oploadet Kl. 00:23 af Kim Møller — Direkte link25 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/117047/trackback

25 Comments »

  1. Skønt at han snart overtager digital post fra staten, herunder sundhedsmyndigheder, domstole og politi.

    Kommentar by Skatteyderen — 17. februar 2021 @ 00:38

  2. Nogle IT-nørder er dygtige til IT-ting, men mangler fuldstændig social forståelse og empati. Adskellige er autister og er gode til helt specielle ting, men pga. deres autisme har mangler de tit situationsfornemmelse og kan have svært ved at forstå andre mennesker. Det er måske ikke tilfældet her, men det er da ualmindelig frejdigt at foreslå en hård og omfattende censur som vil afskaffe den demokratiske debat. En censur som også er i strid med grundloven. Forslaget er totalitært hele vejen igennem.

    Ønsker denne Rogaczewski at afskaffe ytringsfriheden og folkestyret hurtigst muligt? Er det diktatur og politisk forfølgelse af “forkerte” meninger han ønsker?

    Hvem er det som vil have ham til at styre al digital post?

    Kommentar by Bent A — 17. februar 2021 @ 01:55

  3. Se vedhæftede video inde det bliver for sent, der er nemlig overhængende fare for, at André Rogaczewski i ren betagelse over sig selv, pludselig forsvinder op i sit eget røvhul.

    Alternativet er selvfølgelig, at nogen i hans nærmeste omgangskreds, familie, m.v. får ham til at holde sin kæft; i det mindste indtil nogen får proppet lidt almen dannelse ind i knoppen på ham!

    Kommentar by T. Flodur — 17. februar 2021 @ 01:56

  4. Han har stadig ret i det med anonymiteten. Folk ville bruge en del mere tid på at sætte sig ind i hvad de skriver først hvis de vidste at de ville blive personligt til grin bagefter, hvis det var usandt eller direkte idiotisk hvad de skrev. Det gælder uanset om man er højre, venstre, eller velorienteret.

    Det er ikke censur, tværtimod. Det er bare en tilbagevenden til den virkelige verden hvor folk tænker før de taler, modsat hvad de gør i dag på facebook. Argumenterne ville også blive en del stærkere af samme grund, så når nogen sagde noget “kontroversielt” ville der være større chance for at de havde sat sig ind i emnet først og kunne bakke deres påstande op med beviser.

    Et eksempel kunne være en venstreorienteret der påstår at man er “islamofobisk”, hvorefter man citerer hele koranen tilbage i hovedet på vedkommende, og leverer et sagligt bevis for hvorfor det giver god mening at have en “fobi” overfor netop denne religion. Dermed blev alle klogere, i modsætning til i dag hvor folk er anonyme, og modsvaret derfor ofte bliver noget i retning af “hvad er du selv din imbicile luderidiot”.

    Og hvis i foretrækker det, så siger det nok mere om jer end om mig.

    Kommentar by Per — 17. februar 2021 @ 07:06

  5. Hvem er André Rogaczewski?

    Kommentar by Vagn Henning — 17. februar 2021 @ 08:25

  6. Her er en mening, som André Rogaczewski med garanti vil bortcensurere:
    “Polen og polakkerne er grundlæggende småfascistiske bonderøve, katolske i hovedet og luddovne nassere på de protestantiske lande.
    Chopin var mere fransk end polsk og Copernicus huggede det meste af sin ‘forskning’ fra den danske astronom Tyge Brahe.
    Danmark til Karpaterne!”

    Kommentar by Gustav Jensen — 17. februar 2021 @ 08:40

  7. Det der er usandhed for ham, er sandhed for os andre.

    Han siger rent ud der kun er plads til typer som ham. Det beviser også at Bidens løfte om at forene USA er tom snak – Democrats er allerede i færd med politisk udrensning

    Zuckerberg er kun høj i hatten, så længe der er kunder i butikken.

    Kommentar by k.m. — 17. februar 2021 @ 08:41

  8. Per — 07:06

    Idéen med at bryde anonymiteten lyder besnærende – Du har sikkert ret i, at det vil få folk til at tænke sig om inden de udtaler sig. Desværre får det også folk til at holde kæft; men det er vel også det der er meningen?!

    Folk bliver skandaliseret, får karrieren ødelagt, får økonomien spoleret, bliver bortvist, osv. hvis de siger deres mening. Tror du, for eksempel, at man har lov til at sige sin mening i Danmarks Radio, så spørg blot Adam Holm, m.fl.

    Anonymiteten er almindelig anerkendt i forbindelse diverse vidnebeskyttelsessager, Whistleblower ordninger, osv. Hvorfor mon det? – Selvom anonymiteten indebærer at alle idioterne får lov til at brøle op; så foretrækker jeg trods alt det nuværende system.

    Kommentar by T. Flodur — 17. februar 2021 @ 10:27

  9. Det er vel blot et spoergsmaal om tid, inden begrebet “censur” er blevet relativiseret helt derhen, at det skal gavne een og kun een vinkling/fortaelling/ideologi og i sidste ende styreform…

    Kommentar by krassisten — 17. februar 2021 @ 10:40

  10. Når tåber og fascister ytrer sig på nettet, bliver de som regel modsagt og kritiseret, så det regulerer sig selv.

    Påstandene om at folk skal opgive navn og adresse, er dårligt og overfladisk gennemtænkt. Som også Flodur påviser. Før i tiden kunne man nogenlunde roligt være fremme i debatten, men i nutiden er det meget risikabelt. Kravet om forbud mod anonymitet er et tilsløret ønske om censur. Man ønsker at kvæle den demokratiske debat.

    Kommentar by Bent A — 17. februar 2021 @ 10:41

  11. Det er sandelig en højst overraskende holdning fra en person der sammen med sine forældre flygtede fra det kommunistiske Polen i begyndelsen af 70’erne. Nu er det selvfølgelig ikke barnet André R. der dengang tog beslutningen om at forlade Polen. Var familien blevet i Polen så havde André R. først forladt landet efter kommunismens fald i 1989 i sorg over at fri meningsudveksling nu kom til Polen. André R. trives åbenbart bedst med at kun de godkendt meninger kommer frem.
    André R. har selvfølgelig ret i at facebook og andre er fyldt med løgne og misinformation, men som også k.m. (08.41) påpeger, så har André R. måske en lidt anden opfattelse af hvad der er løgne og misinformation end vi andre har.

    Kommentar by bjarne binee — 17. februar 2021 @ 11:43

  12. Vi har heldigvis stadigvæk anonymitet i stemmeboksen. Men det skal måske også afskaffes?

    Kommentar by Ole Madsen — 17. februar 2021 @ 12:05

  13. https://www.document.no/2021/02/17/kina-strammer-inn-ytringsrommet-pa-internett-ytterligere/

    Kommentar by k.m. — 17. februar 2021 @ 12:15

  14. Sandheden er som bekendt ikke absolut! Og nettet flyder med usandheder, måske, men det gør MSM også! Jeg er f.eks absolut ikke tryg ved at en tidligere ansat hos det RV var censor hos facebook og nu er det så Helle Thorning!
    F.eks kunne man hos Altinget læse at en journalist (jeg husker ikke hvilket medie, jeg mener det var P1) gentagne gange påstod overfor Pernille Vermund at der var videnskabelig konsensus for at klimaforandringerne skyldtes menneskelig udledning af Co2, til trods for at Pernille Vermund hævdede at det ikke var tilfældet! En seniorforsker hos DTU havde gennemgået de ca. 12.000 videnskabelige artikler FN’s klimapanel har lagt til grund for påstanden, og forskeren kunne ikke konkluderer at der var videnskabelig konsensus herfor! Og forskeren måtte give Pernille Vermund ret! Så skulle man tro at journalisten gik ud med en berigtigelse, men det fandt ledelsen ikke nødvendigt!
    Så ja nettet flyder måske med usandheder, men det hør MSM også, og her har vi tendentiøse journalister ude i et propaganda korstog, at forholde os til!

    Kommentar by Den Nervøse — 17. februar 2021 @ 12:21

  15. @Gustav Jensen: Få styr på dine historiske årstal inden meningspolitiet kommer efter dig. Copernicus døde før Tycho Brahe blev født. Eller var du sarkastisk?

    Kommentar by ino — 17. februar 2021 @ 12:56

  16. —> 15. ino.
    Jeg tror blot, at Gustav Jensen forvekslede Kepler med Copernicus.

    Kommentar by Sussi — 17. februar 2021 @ 14:13

  17. @ino: I stand corrected .-)
    I stedet kan jeg nævne den ‘danske’ konge Bugislav, omdøbt til Erik Af Pommern, søn af hertug Vartislav VII af Pommern-Stolp (polsk). Han førte krig mod Holsten og Hansestæderne, blev afsat 1439 for uduelighed og endte som pirat på Gotland, som dengang var dansk.

    Til min undskyldning havde jeg lige set en youtube video med Sleepy Joe, hvilket distraherede mig overordentligt.

    Kommentar by Gustav Jensen — 17. februar 2021 @ 14:34

  18. Jeg ville ikke have tillid til EU om nogetsomhelst der vedrøre ytringsfriheden, og misinformation…..Vil selvfølgelig foretrække- 1 amitment- fra USA,s forfatning.

    Kommentar by Michael Unna — 17. februar 2021 @ 15:21

  19. Helt i orden, Sussi og Gustav.
    Kepler er i øvrigt et af mine idoler, et sandt og sjældent nørdet geni.

    Kommentar by ino — 17. februar 2021 @ 15:25

  20. *Gustav Jensen
    Erik af Pommern endte ikke sine dage på Gotland, men døde såmænd i Pommern!

    Kommentar by Den Nervøse — 17. februar 2021 @ 15:39

  21. Altså, nu er det jo FRYGTELIGT hvis visse historiske detaljer blandes sammen. Byttes der om på visse data, kan det ende med at hele verdenshistorien ligger hen hulter til bulter. Men det er heller ikke godt med alle disse rettelser, for hvem har egentlig ret? Mange 500 år gamle detaljer er jo ret usikre. Og allerede dengang var der fake news på spil, samt fejlagtig og total subjektiv formidling. Det er vist alligevel en god idé at få Andréskis meningspoliti på banen, så vi kan
    få fastslået hvad der egentlig skete dengang i 1439. Eller var det 1438?

    Da riget fattes penge, bør der nok også uddeles bøder til dem som ikke helt har styr på alle historiske datoer, årstal, navne, detaljer, begivenheder, kongerækker, krige, traktater og fredsslutninger. I grovere tilfælde vil en lang fængselsstraf vel være passende.

    Trykfejl i historiebøgerne bør dog nok betragtes som en formildende omstændighed.

    Kommentar by Bent A — 17. februar 2021 @ 19:05

  22. Lad ham få sin vaccine

    Kommentar by B — 17. februar 2021 @ 21:23

  23. Som administrerende direktør for Netcompany har han råd til at lufte sin mening om hvem munden skal lukkes på. Han har trods alt Mark Suckerberg og Jeff Bezos at se op til. Vi der bare har Lars Andersen,Kim Møller og andre ligegyldigheder som forbilleder udi journalistik,må lære at klappe i og rette ind.

    Kommentar by Nielsen — 17. februar 2021 @ 23:23

  24. “Det mest totalitære du læser i denne måned.”

    Problemet med hans holdninger er ikke så meget at de er “totalitære”.

    Problemet er at de er Anti-Vestlige/Anti-Hvide.

    Kommentar by Peter Nielsen — 18. februar 2021 @ 02:11

  25. Han tjener milliarder på systemer til den danske stat og er bon kammerat med MF.

    Mon ikke også han har fået fingrene i coronapasset?

    Kommentar by PerP — 18. februar 2021 @ 18:27

RSS feed for comments on this post.