15. marts 2021

Kristian Ditlev Jensen: “Det med at være neden under andre mennesker, det var en konkret realitet.”

En plakat med H.A. Brendekildes fantastiske maleri er sat i glas og ramme i sofahjørnet, pudsigt nok, for at få lidt mere lyse farver i stuen. Det må være en passende illustration til det citerede essay herunder. Som jeg var inde på i en Kontrast-klumme, så er der uden tvivl flere fæstebønder end adelige slotsherrer på mit stamtræ, selvom ingen hvide danskere, herunder undertegnede, ser sig som “9. generations ofre for 1700-tallets ‘ikke-urbane’ virkelighed”. Min kommentar var rettet imod woke-eliten, og det kunne gøres meget bedre.

Herunder lidt fra et aldeles fremragende essay af Kristian Ditlev Jensen, der bør læses i sin helhed, og spredes som flyveblade rundt omkring i uddannelsesinstitutionerne. Pointerne kommer også ganske fint frem i et interview i fredagens Deadline på DR2 (15 min-). Fra Weekendavisen.dk – Mit stavnsbånd (kræver login).

“… sandheden er, at der ikke har været nogen systematisk undertrykkelse af sorte igennem de sidste 3-400 år i Danmark. Og da slet ikke af sorte slaver. …. hvis man vil lede efter slaver – og deres efterkommere – her i Danmark, så skal man kigge et helt andet sted hen. Og man kan meget passende kigge på mig.

For man kan faktisk måske stadig se det på mig, når jeg skal tale med en chef, med en politimand eller med en fra kommunen. Jeg føler mig – et eller andet sted dybt, dybt nede – en lille smule magtesløs. Situationen gør mig en anelse hjælpeløs, prisgivet. For det sidder dybt i mig. En overordnet kan skalte og valte med mit liv. Og måske gør hun det faktisk?

Det kommer fra min baggrund. For jeg er vokset op i en familie, hvor man også stadig kunne se det på min far – dengang han stadig var på arbejdsmarkedet – når han stod over for en arbejdsgiver. … Han havde ikke det, man ellers altid beskylder hvide mænd for at have i USAs racismedebat: entitlement. Den selvfølgelighed, man finder hos privilegieblinde, hvide mennesker, den savnede han fuldstændig.

Hvis man skal forstå det her, så skal man forestille sig, at det berømte glasloft, som for eksempel feminister ofte har postuleret har eksisteret som en reel blokering for kvinders opstigning i karrieren, det var en fuldstændig stenhård realitet i min fars liv. … Min fars liv var horisontalt. Ordet karriere bruger man slet ikke i arbejderklassen.

I min farfars tilfælde var det endda ikke bare noget nedarvet. Det med at være neden under andre mennesker, det var en konkret realitet. For både han og min farmor var tyende. De var, som det hed, ude og tjene. De arbejdede som billig, ufaglært arbejdskraft på de store gårde og herregårde. …

Min oldefar var ‘opsynsmand’ – en slags altmuligmand og ufaglært gartner i ét – på et alderdomshjem ude på landet, hvor rige enker fra København endte deres dage. Han var selv født på alderdomshjemmet, hvor hans familie boede. Det var også dér, min farfar blev født.

Jeg har selv besøgt kælderrummet, hvor de boede. Rummet anvendes i dag som en lillebitte vaskekælder, hvor der lige akkurat er plads til to vaskemaskiner og en tørretumbler. Ingen kunne drømme om at bo der. Det var dér, de boede – tre generationer sammen, bedstemor og bedstefar, deres søn og hans hustru og deres børneflok. De boede der igennem tre generationer, eller over en periode på måske små 70 år, i de samme to små rum. De rige enker boede ovenpå, i store, herskabelige lejligheder med udsigt til den have, som min oldefar, og før ham min tipoldefar, passede. Min oldefar slog den store græsplæne flere gange om ugen – med en le.”

(Hans Andersen Brendekilde, Udslidt, 1889; Wikipedia)

“… når man hedder Jensen, Nielsen eller Hansen til sidst – som efternavn og dermed familienavn – så er sandsynligheden for, at ens forfædre er blevet systematisk pint, plaget, ødelagt, nedslidt, seksuelt misbrugt, voldtaget, drevet til druk, til depression, til selvmord, måske endda fra tid til anden myrdet, igennem generation efter generation efter generation faktisk ganske stor. Og den historie er stemplet i passet – og alle andre offentlige papirer. Så jo. Jeg kommer af en slaveslægt. Her i Danmark er det mig, der er ‘neger’. (Kristian Ditlev Jensen)

Oploadet Kl. 12:55 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/117658/trackback

18 Comments »

  1. C’est negro? C’est moi!

    Kommentar by W — 15. marts 2021 @ 13:02

  2. Og der skulle selvfølgelig stå L’negro…

    Kommentar by W — 15. marts 2021 @ 13:03

  3. Man kan også se den svenske film fra 1982 “Den Enfoldige morder” hvis man vil se udnyttelse og fornedrelse af hvide. Sverige har siden importeret en masse “undertrykte” fra den 3.verden som kan pisse på efterkommerne af den undertrykte i “Den enfoldige morder”. Den svenske elite har altid hadet den svenske underklasse. Multikulturen er blot en ny udtryksform for dette had.

    Kommentar by CCC — 15. marts 2021 @ 13:26

  4. Jeg har lige hørt det omtalte interview i fredagens Deadline på DR2.

    Det er utrolig forstemmende at høre Kristian Ditlev Jensen tilsyneladende har købt den anti-hvide og venstre-radikale propaganda om, hvor forfærdelig racistisk et samfund USA er og hvor hårdt sorte har det i USA.

    Måske Kristian Ditlev Jensen vil give os et par eksempler på steder i verden, hvor sorte har det bedre end i USA?

    Kommentar by Peter Nielsen — 15. marts 2021 @ 14:05

  5. ENHVER BEFOLKNING I ETHVERT LAND er nok opdelt i to nogenlunde lige store grupper eller halvdele: Den gode, venlige, naive og ordentlige halvdel, og den on de, bereg nende, tyv agtige, løg nagtige og arrogante halvdel. Der konstant lurer på at udnytte og udbytte den naive halvdel.

    I Sodoma og Gomorra var der næsten ingen retfærdige. Vist kun en enkelt familie. Resten dyrkede alle mulige laster, udskejelser og neder drægtigheder. Derfor blev begge byer udslettet med ild fra oven.

    (lidt ligesom da tyske og japanske byer blev udslettet)

    Den dårlige halvdel af danskerne synes nu at arbejde for fuld kraft på at gøre Danmark til en ny udgave af Sodoma og Gomorra. Det vil nok ikke føre til ild fra oven, men i stedet for til en ødelæggelse indefra i stil med de ødelæggelser indefra som foregår i Sverige, Venezuela, Libanon og diverse andre lande. Lande hvor statsmagten enten svigter eller ter ror iserer sine egne befolkninger.

    “awaiting moderation” ??

    Kommentar by BENT A — 15. marts 2021 @ 14:14

  6. Er det filtret der fejlfungerer eller hvad? (“awaiting moderation”) Der var intet problem på bloggen om Marianne Jelved.

    Kommentar by BENT A — 15. marts 2021 @ 14:20

  7. Er det ordene Sodoma og Gomorra der får filtret til at blokere?

    Kommentar by BENT A — 15. marts 2021 @ 14:22

  8. Politisk set har vi ikke flyttet os siden dengang. Matriarkatet er sikkert mere brutalt, men ellers intet nyt under solen

    Kommentar by Svend — 15. marts 2021 @ 15:25

  9. Masse hvide var slaver for Den arabiske verden. Slaveriet var en del af hverdagen…..Det behøver man ikke at være – Neger- for at have oplevet.

    Idagens Danmark har vi haft Bulgarer der gjorde rent på en folkeskole i nordjylland. De boede på altaner, og måtte tage til takke med den mad de fandt i affaldsspanden på skolen -3F var inde i sagen-. (Vikarbureaarbejde- EU,s direktiver om serviceydelser)
    Kinesiske slavearbejdere måtte sy- help us- ind i tøj der blev eksporteret til Wales,…..og så behøver vi vel ikke at tale om sextrafficking industrien.
    Slaveriet eksistere dags dato godt og grundigt på Verdensplan- I landbrug, skjult industri, rengøring, og blandt prostituerede.

    Kommentar by Michael Unna — 15. marts 2021 @ 15:45

  10. – Bent A

    Jeg har ikke, sat dig på standby, men kun overvejet det. Igen.

    Kommentar by Kim Møller — 15. marts 2021 @ 16:43

  11. Den del af historien har de fleste glemt. Vores forfædre var slaver i Vores eget land, underlagt en grådig klasse af slaveejere der først gav op da de blev truet med død og ødelæggelse.

    Det er Vores forfædre der har skabt Danmark som det er i dag, ikke de tåber der spankulerer rundt på Christiansborg og uddeler statsborgerskaber som var det slik til folk der aldrig kommer Danskerne til gode. De er grunden til den Danske deroute som Vi ser konsekvenserne af nu.

    Kommentar by Santor — 15. marts 2021 @ 17:51

  12. Hej, Kim, hvorfor er mit indlæg 14.10 stadig underlagt censur?? Og hvorfor har du igen overvejet at blokere for min deltagelse? Det forstår hverken jeg eller mine venner.

    Kommentar by BENT A — 15. marts 2021 @ 18:12

  13. Peter Nielsen — 15. marts 2021 @ 14:05

    Jeg fandt Kristian Ditlev Jensens essay morsomt og brugte den som højtlæsning herhjemme. Jeg mener, at det skal opfattes som et retorisk kneb, når han tager udgangspunkt i – eller køber ideen om hvor hårdt, de sorte har det i USA. Derved får han ryggen fri for venstrefløjens perfide bagholdsangreb og kan med fuld styrke sætte sin pointe ind.

    Fæstevæsenet omfattede hovedparten af den danske befolkning og fandtes fra midten af 1200-tallet frem til 1919, hvor det blev afskaffet ved lov. Og i hertugdømmerne praktiserede man det endnu mere undertrykkende livegenskab.

    Hvis man køber ideen om strukturel undertrykkelse i nutiden som følge af reel undertrykkelse i fortiden, så overgår fæstevæsenet/ livegenskabet langt den smule slaveri, som nogle fra den danske overklasse praktiserede på nogle fjerne sydhavsøer, efter at negerne var blevet frikøbt fra en langt barskere skæbne som slaver for en araber eller en negerhøvding.

    Så tilrejsende negre og woke-tosser i almindelighed har intet at komme efter. Det har vi alle sammen vidst i årevis. Så derfor fint, Kristian Ditlev Jensen laver et essay over emnet.

    Kommentar by traveler — 15. marts 2021 @ 18:27

  14. Min kommentar kl. 14.10 prøver jo blot at give en slags forklaring på hvordan det kunne gå til at nutidens danskere har haft forfædre der blev pint og plaget osv. Hvorfor tilbageholdes det??

    Kommentar by BENT A — 15. marts 2021 @ 19:39

  15. Begreber som “skudsmålsbog” og “revselsesret” fortæller også, hvordan almuen i en slet ikke så fjern fortid var at betragte som trælle.

    Kommentar by Henrik Wegmann — 15. marts 2021 @ 20:24

  16. Nu har min kommentar nr. 5, 14.10, i otte timer afventet “moderation”. Må man ikke prøve at forklare hvorfor forfædre blev pint, plaget, ødelagt, nedslidt, misbrugt osv. som Ditlev J. skriver….?

    Kommentar by BENT A — 15. marts 2021 @ 22:20

  17. (Hans Andersen Brendekilde, Udslidt, 1889; Wikipedia)

    Det er altså også et fantastisk maleri. Desperationen og fortabtheden lyder ud af kvinden. Enlige kvinder var skidt stillede dengang.

    Og fattigdommen er så tydelig, skam få de mennesker der klynker i dag.

    Kommentar by tavsen — 15. marts 2021 @ 22:30

  18. traveler — 15. marts 2021 @ 18:27

    Jeg hader bare, når folk laver de her indledende “disclaimers” om, at de selvfølgelig ikke er “racister” og de ved godt at “racisme” findes og er “forfærdeligt” etc.

    Denne type forbehold viser at man accepterer venstrefløjens anti-hvide “framing” og/eller er bange for at blive kaldt “racist” eller lign.

    Kommentar by Peter Nielsen — 15. marts 2021 @ 23:47

RSS feed for comments on this post.