10. maj 2021

Tom Jensen om Kirchner & Nolde-udstilling hos SMK: “… fuld plade i den identitetspolitiske bingohal.”

Chefredaktør Tom Jensen har set en Kirchner & Nolde-udstilling hos Statens Museum for Kunst, og fortæller hvordan identitetspolitiske marxister såsom Rikke Andreassen, Marronage med flere bruger kunsten til at opdrage danskerne ideologisk. Det nationalsocialistiske Hitler-regime pålagde Emil Nolde malerforbud i 1941, og her 80 år senere kan andre socialister fortælle os, at hans malerier er tilbageskuende og udtryk for et forkert menneskesyn. Det totalitære er lige under overfladen i enhver form for socialisme, og det er naturligvis ikke statens opgave at gøde jorden for venstre-nihilisme. Fra Berlingske.dk – På woke opdragelsesrejse i Statens fineste museum.

“Det hvid-sorte statement på væggen erklærer et nyt og kritisk perspektiv på de to kunstnere. Med tysk kolonihistorie, racisme, undertrykkelse og udnyttelse som bagtæppe. ‘Udstillingen præsenterer ikke et facit, men danner grundlag for en videre diskussion,’ står der.

Det viser sig at være falsk varebetegnelse. Man får tværtimod proppet identitetspolitiske konklusioner ned i halsen i store skefulde hele vejen igennem udstillingen…

… på SMK bliver enhver reflektion kværket i forforståelser, der truer med at suge al liv ud af værket. Det borgerlige ideal om kunstens og skønhedens værdi i sig selv er forkastet. Den må ikke længere stå alene. Man skal pædagogisk opdrages på Statens Museum, og det på en måde, der ikke efterlader megen plads til at tænke selv. I stedet er der fuld plade i den identitetspolitiske bingohal.

… rammen er kulturel appropriation. Den umoralske tilegnelse af undertrykte kulturers udtryk. … Her hersker den identitetspolitiske arvesynd. Den kan vi ikke frigøre os fra, formaner Rikke Andreassen, historiker og professor ved Center for Køn, Magt og Mangfoldighed på RUC. Hun forsker blandt andet i hvidhed, magt, feministisk teori og queer studies og har tilsyneladende en forkærlighed for at skrive forskningsartikler om sperm og hvidhed. …

Har man ikke fattet budskabet endnu, træder man til sidst ud i et rum overstrøet med afsluttende statements, så man er helt sikker på, at enhver efterfølgende diskussion og reflektion er dirigeret på rette vej. ‘Selve det at rejse ud er en manifestation af de privilegier du har,’ docerer Marronage, et kollektiv af ‘dekoloniale feminister’. ‘I hvilke sammenhænge bliver du opmærksom på din hudfarve?’ står der på en planche.”

(Emil Nolde, Clematis und Dahlien, 1940; Foto: Pinterest)

Fra Berlingske, 29. januar 2021.

Vi stiller skarpt på det verdens- og menneskesyn, som vi i dag jo må tage afstand fra: At man anså andre mennesker og andre civilisationer som værende laverestående end den europæiske.” (Dorte Aagesen, kurator, SMK)

“Grundlæggende er det de samme mekanismer, der er på spil, selvom der selvfølgelig er sket meget siden 1910erne. Der er dog stadig folk, der ikke har lov til at udtale sig i samme grad som andre. Og det er jo blandt andet det, Black Lives Matter prøver at sætte fokus på. Vi forsøger i udstillingen at lade kritiske stemmer stille spørgsmålet, om det menneskesyn er til stede…” ( Mette Houlberg, kurator, SMK)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/119036/trackback

31 Comments »

  1. “Velkommen på Statens Museum for Korsfæstelse

    Skynd dig ind og se de to tyske ekspressionister Nolde og Kirchner på Statens Museum for Kunst i København. Det bliver formentlig sidste gang, de udstilles i Danmark. Fremover vil deres malerier være tabu.”

    https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mikaeljalving/ECE12963437/velkommen-paa-statens-museum-for-korsfaestelse/

    Kommentar by BE — 10. maj 2021 @ 12:12

  2. Hold kæft jeg hader kunstnere og Kulturpinger der formynderisk vil moralisere på noget De ikke har sat sig ind i, eller som forholder sig til fortidens moral på nutidige præmisser.

    Kommentar by Michael Unna — 10. maj 2021 @ 12:24

  3. Hvis ikke de andre kulturer var laverestående, hvorfor er det så europæisk kultur, der dominerer i alle lande?

    Kommentar by Svend — 10. maj 2021 @ 12:24

  4. MANGE ER VELTALENDE og HURTIGTSNAKKENDE, men mangler indsigt i hvad de taler om. De er som papegøjer og gæs. I DRs feminist-radio og andre medier mødes de ikke med modsigelser eller kritik, men med ledende, hjælpsomme spørgsmål og indforstået snak, især hvis de kommer fra Enfoldighedslisten, SF og de Radigale. Det giver dem fri bane til at påstå hvadsomhelst. Derved kan selv tykke løgne og tåbeligheder udbasuneres som videnskabelige sandheder og fremsynet, menneskekærlig politik.

    Men den snedige manipulation er ikke andet end ondskab og bedrag.

    Kommentar by BENT A — 10. maj 2021 @ 12:47

  5. “Ignorér den statsbetalte idiotpropaganda og nyd billederne”. Hvis man var omkring 60 år yngre, burde man sidde uden for museet med dette budskab på en stor, let læselig plakat.

    Kommentar by Crass Børsting — 10. maj 2021 @ 14:00

  6. Hvorfor vedtager man ikke bare, at offentligt finansierede kunstudstillinger kun må vise kunst lavet af kvinder og sorte – og allerhelst af sorte kvinder? Det ville ikke være noget problem for undertegnede og jeg tror heller ikke, det vil være et stort problem for mange andre ‘gamle, hvide mænd’?:-)

    Kommentar by Amad — 10. maj 2021 @ 14:48

  7. Kan huske min far ofte besøgte Noldemuseet lige over grænsen til Danmark- tæt på. En af hans bedste venner havde også været Nazist, men da han hjalp en Jødisk vens forældre imod ødelæggelsen af Deres butik, blev han smidt ud og nødt til at flygte til Danmark. Han var også maler. Datidens nazister kunne godt have dårlig samvittighed, og ombestemme sig.(F.eks Schindler) Ligesom vores Hjemlige Kaj Munk.

    Kommentar by Michael Unna — 10. maj 2021 @ 14:51

  8. 7) Fortsættelse…Det sker også en meget sjælden gang blandt Muhammedanere. Men det er alt for sjældent (Vi havde dog ham der hjalp FET og PET med at bekæmpe Islam og dets indflydelse).

    Kommentar by Michael Unna — 10. maj 2021 @ 14:53

  9. I må beholde kommunisterne Frida Kahlo og Dea Trier Mørch, hvis jeg bare må beholde Emil Nolde, som de salvede behørigt har nazistemplet? Det gør ham bare bedre for mig, der hader de politisk korrekte, der tror, de er noget.

    Kommentar by Amad — 10. maj 2021 @ 15:20

  10. Statens museum for kluns samt worked “kunstnere” lever i overflod og rigdom af tvangsindrevne midler fra skatteslaver. Skatteslaverne kan som alle andre slaver, sorte som hvide selv bestemme.

    Skattefinansierede kunstnere er jo i deres selvglæde værre end datidens slaveejere .

    Kommentar by Oppenheimer fan — 10. maj 2021 @ 15:45

  11. @19 rettelse.
    Skatteslaver kan jo IKKE somalene andre slaver, sorte som hvide, selv bestemme.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 10. maj 2021 @ 15:48

  12. Congressman George Dondero i 1949:

    “As I have previously stated, art is considered a weapon of communism, and the Communist doctrinaire names the artist as a soldier of the revolution. It is a weapon in the hands of a soldier in the revolution against our form of government, and against any government or system other than communism….

    Kommentar by KineserSnot — 10. maj 2021 @ 16:00

  13. DECONSTRUCTING ART HISTORY

    https://www.depauw.edu/news-media/latest-news/details/24780/

    Kommentar by KineserSnot — 10. maj 2021 @ 16:02

  14. Left Turns: The radical art of the nineteen-thirties.

    https://www.newyorker.com/magazine/2015/01/26/left-turns

    Kommentar by KineserSnot — 10. maj 2021 @ 16:14

  15. ER ER VIRKELIG et større publikum til de enorme mængder af nyopvågnet woke kvinde-plidder-pladder som fylder medierne? Ja, det må redaktørerne vel mene? Men resultatet kan måske også blive at endnu flere dropper papiraviserne og DR mv.?

    Dorte Aagesen, Rikke Andreassen og Mette Houlberg er vist tre gode eksempler på pervers woke galskab, trods deres mange fine ord.

    Kommentar by BENT A — 10. maj 2021 @ 16:25

  16. ER DER VIRKELIG….

    Kommentar by BENT A — 10. maj 2021 @ 16:35

  17. Skal dog lige nævne, så det ikke kan misforståes: Min far var aldrig Nazist. Han kom fra Tyskland til Danmark via hans mors (min farmors) familie, som var grundlæggende Dansksindet, helt igennem 1 verdenskrig (med hendes Far som var tvunget til at deltage på tysk side). Min Farfar ville ikke have min far kom med i Hitlerjugend….Det kunne man da også officielt blive fritaget for……Men hvorfor? Datidens politiske korrekthed i Tyskland og derfra regimet, gjorde de var nødt til at flygte.

    Kommentar by Michael Unna — 10. maj 2021 @ 16:39

  18. #6 Amad
    Der tager du alligevel fejl.
    Det skal være sorte, transkønnede, pukkelryggede, retaderede, ildelugtende, skeløjede, etbenede dværge. Så er de garanteret livsvarig
    kunstnerydelse og ret til at komme i msm medierne hver dag hele ugen.

    Kommentar by Danskeren — 10. maj 2021 @ 18:31

  19. Er lavere IQ = laverestående ?
    Har alle nationaliteter samme IQ ?
    Er menneskeværd = IQ værdi ?

    HLM = HiIQ Lives Matter.

    Kommentar by Gustav Jensen — 10. maj 2021 @ 18:35

  20. ” Der er dog stadig folk, der ikke har lov til at udtale sig i samme grad som andre”
    Jamen dog… er det også gået op for Mette Houlberg.
    Det har vi ordentlige mennesker vidst længe !!

    Kommentar by Danskeren — 10. maj 2021 @ 18:36

  21. De tre nævnte DULLER repræsenterer hver især tre fugle-feministiske retninger.

    Dorte Aa er en dum gås. Rikke A er en woke struds der har stukket hovedet i busken. Mette H er en hovedløs høne. Tilsammen svarer deres IQ og viden til hvad man finder hos en klog kalkun.

    Kommentar by BENT A — 10. maj 2021 @ 19:32

  22. For godt et år siden så min kone og jeg en udstilling på Statens Museum for kunst. Rundt om lå der pamfletter med beskrivelser af nogle af kunstnerne og kunstværkerne. Alle havde et social-moraliserende indhold. Næste gang vi skal derind, håber jeg, der sidder en på trappen med Crass Børstings plakat: “Ignorér den statsbetalte idiotpropaganda og nyd billederne”.

    Kommentar by Ole Madsen — 10. maj 2021 @ 20:00

  23. Må jeg foreslå, at dersom der skulle være mere tilbage af Meyers roulade, så stopper man resterne langt op i røvhullerne på Rikke Andreassen, Dorte Aagesen, Mette Houlberg, m.fl. – Roger, Over and Out!

    Kommentar by T. Flodur — 10. maj 2021 @ 20:57

  24. 17. Michael Unna

    Der var 30.000 sønderjyder der deltog i første verdenskrig. 5.000 der døde, hvis jeg ikke husker helt forkert. Langt fra alle var frivillige og mange kom tilbage som menneskelige vrag.

    To af mine oldefædre blev tvunget til at deltage. Den ene af dem lod efter sigende sine krigstraumer gå ud over sine elleve børn. Hans traumer gav genlyd ned gennem generationerne helt til vores tid.

    For sønderjyder er verdenskrigen en realitet på en hel anden måde end for resten af Danmark.

    Kommentar by Mackety — 10. maj 2021 @ 22:09

  25. Og, lad mig tilføje: Hvis der skulle være et særligt indtørret stykke tilbage af Meyers bagværk (efter at man har tilproppet røvhullerne på ovennævnte damer) så tryk resten op i røven på David Trads, henholdsvis op i røven på hanrejen Jørgen Carlsen – Og udstil så tosserne med røven bar i foyeren på Statens Museum for Kunst! – Hvad fanden plager jer? Må vi være her!

    Kommentar by T. Flodur — 10. maj 2021 @ 22:17

  26. 24) Ja fuldstændig rigtigt. Min bedstemor fortalte på et tidspunkt (Hun er selvfølgelig væk nu, men så må I tage mine ords troværdighed), at hun om natten lå og hørte hendes mor græde på vegne af hendes far, som dansk mindretal var påtvunget krigstjeneste).

    Kommentar by Michael Unna — 11. maj 2021 @ 13:02

  27. ‘I hvilke sammenhænge bliver du opmærksom på din hudfarve?’ står der på en planche.”

    Som hvid mand bliver man KONSTANT gjort opmærksom på at man er roden til alt ondt og gerne må holde op med at eksistere hurtigst muligt.

    Men jeg føler ingen “hvid skyld”, kun stolthed og glæde.

    Kommentar by Peter Nielsen — 11. maj 2021 @ 16:24

  28. Kommentar by Peter Nielsen — 11. maj 2021 @ 16:24

    Hvid magt, White Power, forbyd islam i Danmark 🇩🇰

    Kommentar by Jens-Erik Andersson — 11. maj 2021 @ 16:26

  29. Jeg har forfattet en protest imod Statens Museum for Kunst’s rehabilitering af Kathrine Dirckink-Holmfeld, som jeg synes fortjener mange likes:

    https://m.facebook.com/events/526003078405716?view=permalink&id=526003088405715

    Kommentar by Jørgen — 11. maj 2021 @ 17:14

  30. Jørgen — 11. maj 2021 @ 17:14

    Kunne du blive lidt mere præcis? – Da jeg ikke stirrer ind i det røvhul som går under betegnelsen Facebook, kan jeg ikke åbne dit link – Er der noget vigtigt jeg skal vide?

    Kommentar by T. Flodur — 11. maj 2021 @ 20:02

  31. Det har aldrig haft noget med hudfarve at gøre. Kun kultur.

    Kommentar by Michael Unna — 11. maj 2021 @ 23:22

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper