14. februar 2010

David Trads om DR Nyheders interview: Jacob Winther udpeger ikke læk

Jeg har ikke fulgt sagen tæt, og den kompliceres dag for dag, men herunder David Trads’ analyse af et fire måneder gammel DR-interview med forsvarsministerens pressechef Jacob Winther, offentliggjort tidligere på ugen.

Socialdemokraternes forsvarsordfører John Dyrby Paulsen, godtog DRs vinklede opkog og pointerede skarpt, at “Alle, der har hørt de lydoptagelser, kan ikke være i tvivl om, hvad han mener og siger – nemlig at TV2 har sagt til ham, at jægerkorpset er deres kilde… Han siger det meget bastant.”

David Trads kommenterer samme på facebook.

“Jeg har nu gennemlyttet det 22,39 minutter lange interview, som DR har lavet med spindoktor Jacob Winther fra Forsvarsministeriet – og har tre journalistiske pointer:

For det første at det er åbenlyst, at Jacob Winther må tro, at der er tale om et baggrundsinterview. Han vandrer rundt ude i trafikken – og udtaler sig helt åbenlyst, som om at han taler til baggrund. I alle de år, jeg har haft med spindoktorer at gøre har udgangspunktet altid været, at vi taler til baggrund – med mindre andet specifikt er aftalt. Det er derfor journalistisk angribeligt at bruge dette bånd. Det er også, ved vi fra DR, i strid med DR’s egne regler.

For det andet er det fuldkommen åbenlyst, at Jacob Winther blankt afviser at have informeret TV2 eller andre om beslutningen om at sende jægersoldater til Irak før Udenrigspolitisk Nævn er informeret. Winther gentager det utallige gange – selv om DR-journalisten ubegavet blir ved med at lyde, som om han ikke hører efter.

For det tredje er det helt åbenlyst, at Jacob Winther ikke anklager Jægerkorpset for at stå bag et læk til TV2 og/eller Jyllands-Posten, men at han – hvad siger igen og igen og igen – tænker, at når de to medier kender historien, ja, så må de jo have fået det at vide et sted, og det sted kunne være fra Jægerne, som nærmest har indlemmet Niels Brinch fra TV2 i deres midte i de uger. Winther siger aldrig, at han ved, at lækket kom fra Jægerne – han siger, at det er hans gæt, hans spekulation.

Hvis det skal lykkes – journalistisk – at redde trådene ud i denne indviklede sag, ja, så synes jeg ikke, at DR’s standard i dette indslag hjælper os. Tværtimod. Om Winther alligevel har lækket noget til TV2, ja, det kan man jo blive ved med at anklage ham for – men dette bånd bekræfter i hvert fald ingenting.”

Mere om sagen hos Jarl Cordua og Joachim Sperling.

  • 11/2-10 DR Online – Pressechef: Læk kom fra Jægerkorpset (DRs ‘analyse’).
  • 11/2-10 DR Online – Hør interviewet her.
  • 12/2-10 BT – Guldbrandsens bevis blev lavet efter lækage-anklagen.
  • 13/2-10 Journalisten – Paula Larrain: Pinligt “interview”.
  • Oploadet Kl. 11:30 af Kim Møller — Direkte link5 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/12058/trackback

    5 Comments »

    1. Kim Møller. Du skriver:

      “Efter DR fremlagde Christoffer Guldbrandsens dokumentation, en båndet telefonsamtale mellem Nils Giversen fra DR Oplysning (Guldbrandsens ven), og forsvarsministerens spindoktor Jacob Winther, var reaktionen hård.”

      Det er da forkert. Det er journalist Michael Bechs interview med Jacob Winther, det drejer sig om. Det Niels Giversen har båndet og givet til Guldbrandsen kender vi ikke, og vi ved ikke hvem og hvad der er på båndet.

      Kommentar by Niels P. — 14. februar 2010 @ 12:18

    2. ->Niels P.

      Hermed omskrevet. Takker.

      Kommentar by Kim Møller — 14. februar 2010 @ 17:08

    3. Her er hvad Lisbeth Knudsen skriver på sin blog hos Berlingske.dk om DR’s interview.

      “så afslørede DR i den forløbne uge en skandaløs journalistisk arbejdsmetode tilsyneladende blåstemplet af ledelsen.

      DR offentliggjorde et 22 minutter langt interview fra oktober 2009 med forsvarsministerens spindoktor, Jacob Winther, hvor det ikke handler om at stille kritiske spørgsmål og efterprøve svar, men om at manipulere, intrigere, stille fælder op og til sidst forvanske konklusionen ved at tage citater helt ud af en kontekst og gøre det til tophistorien i TV-Avisen i torsdags. Winther skulle med djævlens vold og magt og uden skyggen af bevis gøres til kilden til lækagen. Det er 22 minutters indsigt i en pinagtig korstogsjournalistik, som DR ikke kan være tjent med – uanset hvor denne sag ender.”

      Henrik Qvortrup kritiserede det også stærkt i dagens presseloge på tv2news.
      Og berlingske havde forledes en rektor fra Journalisthøjskolen der kaldte det “dumpet” (er online hos berlingske.dk). JP spurgte ligeledes ind til interviewet, men DR og Haagerup benægtede at der var noget galt; det var helt okay, hvilket Naja Nielsen også sagde i dagens presseloge. Det er helt grotesk manipulation fra DR’s side og utroligt at ingen derfra er pinligt berørte over det.

      Og det er givetvis interessant at se hvem der lavede interviewet hos DR, og hvilken forbindelse han har til Guldbrandsen og Den Hemmelige Krig.

      I dagens presseloge blev DR iøvrigt også kritiseret for at have medarbejdere på den nuværende lækage-sag (og dermed kritisk dækning af Winther og Gade) selvom de tydeligvis har aktier hos modparten (Guldbrandsen), blandet andet journalist Kristian Sloth, der lod Guldbrandsen med-redigere nyhedsindslag om “Den Hemmelige Krig”
      DR bruger altså lystigt løs af journalister i denne sag, som alle har et hævntogt kørende mod Winther som de mener lavede et super spin dengang med den famøse “dokumentar”.

      Kommentar by Superman — 14. februar 2010 @ 17:55

    4. DR’s dækning af denne sag er skandaløs. Dækning er netop ordet: at dække over sagen. Uheldigvis for DR er der så store sprækker i dækningen, at andre mediepersoner for en gang skyld reagerer. Heldigvis er der altid sprækker at finde når nogen dækker over en sag. Det er her ny erkendelse er mulig.

      Kommentar by Niels P. — 14. februar 2010 @ 18:36

    5. […] kan votere frem og tilbage, men Mediedanmark har dømt: Bechs interview var ikke i orden. Det er en ordentlig skramme i hans professionelle CV, og han får formentlig ganske svært ved at […]

      Pingback by Alt står i Plummers hånd at Jarls blog — 15. februar 2010 @ 22:17

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper