14. februar 2010

Claes Kastholm Hansen om Auschwitz-dagen

Kronik af Claes Kastholm Hansen om Auschwitz-dagen i Berlingske Tidende – Brug og misbrug af historien.

“… man kan kun lære noget af Holocaust, hvis man har en dybtgående viden om baggrunden og omstændighederne. Har man ikke det, bliver den lære, man uddrager, kun til flad moraliseren, misbrug af historien, ubevidst historieforfalskning.

Valget af temaet »Farlige forestillinger« indbyder til en sådan flad moraliseren. Sagt på en anden måde: På Auschwitz-dagen talte Georg Metz i Odense, der var en af de kun seks byer, hvor der var større officielle arrangementer. Jeg behøver ikke have hørt Georg Metz’ tale for at vide, at den har indeholdt fordømmende referencer til følgende nøgleord: Jesper Langballe, Søren Krarup, Pia Kjærsgaard, Dansk Folkeparti, regeringens udlændingepolitik, fremmedhadet i Danmark.

Valget af Auschwitz-temaet »Farlige forestillinger« indbyder til, at man trækker eller antyder en parallel mellem nazisternes politik over for jøderne og en nutidig dansk udlændingepolitik, som man er uenig i. Man dæmoniserer sine modstandere og dramatiserer konsekvenserne af en demokratisk legal udlændinge- og integrationspolitik. Dette sker næsten hver dag i aviser som Politiken og Information. Det er dette lave niveau, DIIS understøtter med sit tema.

Efter at jeg havde skrevet ovenstående, gik jeg ind på Infomedia og kunne konstatere af pressereferaterne, at Georg Metz den aften på rådhuset i Odense havde talt ganske, som jeg forudså.

[…]

Det, man kan bruge Auschwitz-dagen til, er derfor at stille spørgsmålet: Hvordan kunne en sådan morderbande erobre den totale magt i Europas største land? Hvad sker der, hvis man går på kompromis med retsstaten? Hvad kan der ske, hvis man lader parallelsamfund (nazistpartiet dannede med bl.a. SA et parallelsamfund med egen retsorden) vokse sig for store? Hvordan skal vi forholde os til udenomsparlamentarisk aktivitet, og er civil ulydighed virkelig så romantisk og humant et fænomen, som det gøres til i disse år? Eller mulige konsekvenser af ungdomsdominans (gennemsnitsalderen i SS var under 30 år!).”

Grafik fra DIIS-folder om Auschwitz-dagen. Se evt. her.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/12102/trackback

19 Comments »

  1. Det støder ethvert tænkende menneske, at jødernes historie udmales så effektivt, når man ved, at langt flere mistede livet i Lenins og Stalins myrderier.
    Det er som om, at jøderne vil have patent på lidelser.
    Det er en stor løgn.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 14. februar 2010 @ 20:09

  2. @1: Jeg mener ikke, at man kan tillægge Jøderne et ønske om at VILLE have patent på lidelser.

    Langt hellere skulle man vurdere, om lyset er blevet rettet mod det rigtige i medier, film og lærebøger. Tag fx en historiebog, der bliver brugt i folkeskolen idag: Mod mange sider om Danmarks besættelse, Nazitiden i Tyskland og koncentrationslejrene, findes der 1 side om Gulag.

    Kommentar by Lene — 14. februar 2010 @ 20:41

  3. En ganske interssant artikel af Geir Levi Nielsen:

    Nazisme og islam

    http://www.document.no/2010/02/nazisme_og_islam.html

    Kommentar by Poul-Erik Jørgensen — 14. februar 2010 @ 20:58

  4. At Georg metz siger , som han gør, overrasker vel ingen. Han er jo fra Danmarx Radio. Der stiger man i graderne, jo mere ekstrem venstreorienteret, man er. Kunne han ikke holde et lukket møde med Carsten Jensen, Rune Engelbræk og Tøger silketråd?? Værre parodier på mennesker findes vel ikke. Så kunne de 4 lukke deres samfundsfjendske utopier ud over hinanden.

    “Hvordan kan en morderbande” ??? “Parallelsamfund” ???
    Jamen, luk dog øjnene op. Hvad er det, vi ser OVERALT i Europa??? Bruxelles, Antwerpen, Amsterdam, Malmø??? Morderbander og parallelsamfund en masse. Hvem er de og HVEM har holdt hånden over dem??
    Gæt selv.
    SYGT

    Kommentar by ramses-2 — 14. februar 2010 @ 21:11

  5. Et spørgsmål: Hvordan i himlens navn kan det gå til, at GEORG METZ talte i Odense???
    *Jamen, sidder der stadig forbenede 68-dinosaurer i Odense og indbyder en sådan anakroisme til at sige noget?

    Det tyder da på den sædvanlige indspisthed. INGEN, som er ved deres fulde fem, hører da mere på Georg`s hadefulde tåbeligheder. Jo, måske. Kleresiet af selvudnævnte intellektuelle, som altid har modarbejdet deres eget fædreland. Det tror de, er intellektuelt.

    Typerne har alle dage haft kronede dage i (D)DR. Der kan de promovere deres tåbeligheder, som regel uimodsagt af diverse ja-sigende studieværter, for hvem et kritisk spørgsmål er ligeså sjældent som en snebold i helvede.
    Der er altid plads til en til, der mener det samme.
    Det må normale mennesker så tvangs-indbetale til.
    SYGT

    Kommentar by ramses-2 — 14. februar 2010 @ 21:35

  6. Har svært ved at forstå at Georg Metz, Melchior og Trads er så begejstret for indvandring fra mellemøsten. De muslimske indvandrere er jo ikke ligefrem vilde med jøder. Nogen der har et godt bud?

    Kommentar by Anonym — 15. februar 2010 @ 10:07

  7. I sin bog “Mine samtaler med Hitler” refererer Rausching Hitler for at have sagt at “€..hvis jøderne ikke fandtes måtte man opfinde dem”.

    Man kan med god ret vende denne opservation mod Georg Metz og hans lige. Deres forkus på “racisme”, “diskriminering”. Der ligger åbenbart i tiden et behov i mange intellektiuelles sind for at demonstrere en egen godhed ved at udstille sin afstandtagen til “de onde”. På sæt og vis var “de onde” allerede castede før de opstod.

    Jeg vil påstå at “de intelektuelle” godmennesker ligger tættere på Der Fürers position end “de onde” gør.

    Af flere årsager.

    Hele det multikulturelle projekt er ikke vedtaget med et folkeligt mandat ( det turde være indlysende for selv “de gode” at en så gennemgribende omkalfatring af samfundet nødvendigvis måtte kræve en demokratisk stillingtagen, ikke sandt? Vi er nok nogle der husker alle de gange hvor en og anden “god” hånlig har udslynget at “Danmark er blevet et multi-kulturelt/-etnisk/religiøst samfund” og “det har man bare at vænne sig til”…….

    Den ideologiske beredelse af multikulturalismen er begået gennem centrale samfundsmæssige institutioner – især folkeskolen, universiteter og læreanstalter, TV og radio og ikke mindst gennem fagforeninger og politiske partier.

    Det er ikke nogen overraskelse at kulturradikale og venstreorienterede bruger dagen for Holocausts ofre til usmageligt at udstille deres egen godhed ved hellere at slå Søren Krarup oven i hovedet hellere end at angribe – at antallet af jøder i Skåne er reduceret i fgl. nogle med 50%.

    Det turde være indlysende at vi ud over at have an Auschwitz-dag også burde have en Gulag Dag, en Asma bint Marvan dag, en Armenien Dag, osv osv……

    Kommentar by Limewoody — 15. februar 2010 @ 10:41

  8. Claes Kastholm Hansen er den skarpeste pen vi har i DK og det har han været siden han delte den ugentlige kommentar om ugens begivenheder med en anden ligeså skarp kommentator vistnok i 1980-erne. Dengang Politiken var førende. Selv havde jeg den tvivlsomme fornøjelse den 9. november 1997, at agitere på Rådhuspladsen i øsende regnvejr for et Museum for Marxismens Ugerninger, samtidig med den kæmpedemonstration/fest i Berlin der fejrede 20-året for Murens fald. Det var bizart samtidig i et andet hjørne af Rådhuspladsen, at se demonstrationen på 59-årsdagen for Krystalnatten med fakkeltog fra Nytorv til Rådhuspladsen, under parolen ’Nej til Nazisme’ – en angiveligt antiracistisk og antifascistisk demonstrationer. De fakkelbevæbnede, sort- og hætteklædte kunne umiddelbart genkendes som ‘the usual suspects’ af brostenskastende autonome, der gentagne gange har hærget København i de senere år. Jeg vidste ikke om jeg skulle le eller græde!

    ——————————————————————————–

    Krystalnatten 2009:
    Ja til solidaritet – Nej til racisme og fremmedhad
    Mandag 9. november 2009

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. februar 2010 @ 17:40

  9. det vr den 9. november 2009, selvfølgelig. Sorry.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. februar 2010 @ 17:42

  10. 70 år senere må det være muligt at klarlægge hvad der skete dengang i 1945. holocoust var en gave til de allierede , der i ly af forbrydelserne, kunne begå nye, der ikke ville blive skildret af pressen. eisenhover havde eet ønske nemlig at dræbe så mange tyskere som muligt. Hans plan blev iværksat i maj 1945, og 1,7 millioner tyskere blev sultet ihjel. Churchill afgav 100 millioner europæere og nogle af de bedste industriområder til Stalins rædselsregime på et tidspunkt, hvor tyskerne havde ødelagt 85% af Stalins industriområder, og hvor den russiske hær var træt og udmarvet, altså på et tidspunkt, hvor Stalin ikke havde været i stand til at sætte hæren ind for at få sin vilje. Alligevel fik Stalin hvad han ønskede. Churchill forrådte hele Europa ved den lejlighed. Han opfyldte også et andet ønske fra Stalins side: De tusinder af jøder, der var flygtet fra Stalins prognomer i 30verne fra Rusland til england indviligede Churchill i at tilbagelevere til Stalin. Det skete, og jøderne gik deres undergang i møde med Churchills billigelse.
    Intet hjalp dog England, der med Churchill ved roret mistede alt. kolonier, Verdensherredømmet,sin industri, og også senere hele bil-og mc-industrien. De mistede indflydelsen i Europa og resten af verden og blev et “appendix ” til USA til evig tid, eller til en ny verdensorden bliver etableret, hvad vi for øjeblikket kan se begyndelsen til. m.v.h IWJ
    v.h. IWJ

    Kommentar by ib w jensen — 15. februar 2010 @ 20:16

  11. Claes Kastholm Hansen er den skarpeste pen vi har i DK og det har han været siden han delte den ugentlige kommentar om ugens begivenheder med en anden ligeså skarp kommentator, J.B. Holmgaard, vistnok i 1980-erne. Såvidt jeg husker var det Tøger S. der kastede Claes Kastholm Hansen for de venstredrejede journalisthajer på Politiken for selv at overleve en tid under deres belejring af hjørnekontoret, som Tøger S. i de første år måtte entrere udvendigt fra via en rebstige ned til Rådhuspladsen.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. februar 2010 @ 20:49

  12. PS. Demonstrationen på Rådhuspladsen for Krystalnatten, Mandag d 9. november 2009, samtidig med at hundredtusinder af andre fejrede Berlin murens fald, var angiveligt IMOD Krystalnatten, selvom de sort-og hætteklædte autonome stormtropper, der deltog, kunne give det helt modsatte indtryk for ikke-tilstrækkeligt konsekvent og kontant informerede se http://www.krystalnat.dk/

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. februar 2010 @ 22:37

  13. Ja det er direkte usmageligt at blande DF og danskernes afstandtagen til den muslimske invandring sammen med Holocaust. Selv om man naturligvis altid kan opstille paralleller.

    Iøvrigt var tyskernes had til jøderne – som også Claes Kastholm Hansen udtaler – langt svagere i tyskland end i andre europæiske lande. Tværtimod blev Tyskland i vide kredse af den internationale jødedom betragtet som et tilflugtsted med religiøs tolerance.

    Længe før Wiemarrepublikken var langt flere jødiske akademikere, kunstnere og forfattere i Tyskland end i Amerika og Storbritanien på samme tid. Og nazisternes forsøg på at skabe en stemning mod jøderne gennem opstillede voldshandlinger mislykkede som bekendt og måtte indstilles. Aparti overfor jødernes skæbne kan man kollektivt anklage det tyske folk for. Men at Europas jøder blev myrdet, fordi tyskerne var jødehadere holder ikke vand.

    Til gengæld kan man anklage store dele af nutidens europæiske intellektuelle venstreorienterede for antisimitister, det burde man snarere forske lidt i. Men det er selvfølgelig ikke interessant.

    Men det grove er selvfølgelig at drage sammenligninger mellem danskernes optræden overfor indvandrerne og med den forfølgelse som overgik jøderne i Tyskland, selvom fremmedhad naturligivs kan føre til racisme. Men det er bare ikke det vi i 99% tilfælde har i Danmark. Vi dyrker til gengæld heterofobien, og det er helt naturligt.

    For heterofobi er menneskers uro, nervøsitet, ja angst for ikke at have social kontrol med med mennesker, de kulturelt ikke kan kommunikere med. Et helt almindeligt fænomen i folkevandringstider. Det skyldtes simpelthen menneskets identitets-søgning og grænsedragning. Mennesker som man kulturelt ikke forstår. Og uroen og antipartien kommer af, at de fremmede truer den indfødte gruppes enhed og identitet. Territtoriets grænser er uklare og udvisker forskellen mellem den velkendt og den fremmedes livsform.

    Metoden er her assimilisering som er overgået alle de folkeslag som gennem tiderne er indopereret i de områder, de har befolket. Hvis grænserne da ikke er trukket af fx kolonimagterne.

    Men dette har intet med racisme at gøre, for selv om der kan eksistere fjendskab mellem de indtrængende og de nuværende indfødte. Racismen erklærer til gengæld, at en betstemt kategori af mennesker er håbløst uimodtagelig for for fornuft og forbedring. Mennesker der aldrig kan aldrig assimiliseres og derfor må fjernes fysik fra nuværende territorium. Udskyddelse og udryddelse er her to sider af samme sag.

    Som sådan er racismen forståelig, selv om vi ikke kan acceptere den udryddelse, vi så hos nazisterne. Men det er ligså klart, at grænserne mellem hetorofobien og racisme alt for let kan udviskes, hvis tiden viser, at assimilation simpelthen er ugørlig. Og det er jo tidens store europæiske problem. Og det skal vi naturligvis ikke lukke øjnene for. Men man kan naturligvis godt nære fremmehad overfor fx muslimer eller halenegre uden at man ønsker at slå dem ihjel.

    Men der gives selvfølgelig ingen moralske regler for kulturen. Den forandrer sig altid. Men moral er altid et opstået problem, selv om man naturligvis kan dyrke de fænomener, der fører fx til racisme og dermed dyrke en moral, der er menneskefjendsk og antihumanitisk. Hvad fremtiden fører til i forbindelse med den muslimske befolkingsgruppe afhænger naturligvis af graden af deres assimilation eller integration i mangel af bedre.

    Men den opståede historiske moral ser vi jo tydeligt hos de venstredrejede antisimitister, som har overtaget mange muslimers had mod jøder, selv om de ikke har noget heterofobisk forhold til dem. Altså mennesker de ikke bryder sig om, selv om de ikke truer dem territorialt. Antisemitise er de venstreorienteredes helt specielle racisme, som de dyrker ihærdigt. Det samme gælder naturligvis det muslimske europæiske had mod jøderne.

    Nazisterne førte racepolitik mod jøderne, men DF og fx undertegnede ikke fører racepolitik over de indvandrende muslimer. Vi ønsker bare de assimiliserer sig ind i dansk kultur med sekularisering, demokrati og ytringsfrihed, fordi vi kan se, at multikulturen ikke fungerer. Eliminering, fjernelse og udryddelse var udtryk for nazisternes racepolitik. Danskerne ønsker bare et homogent samfund, med et fællesskab, der holde Danmark nogenlunde fri for indbyrdes krig og kaos. En sund rationel betragtning.

    Kommentar by kurt Rosenstrøm — 16. februar 2010 @ 06:37

  14. >13.kurt Rosenstrøm. Tak for de kloge og fornuftige ord. En enkelt kommentar til din fremstilling. Du skriver: “Metoden er her assimilisering som er overgået alle de folkeslag som gennem tiderne er indopereret i de områder, de har befolket”. Den holder nok ikke vand. Europæerne blev ikke integreret i de samfund de mødte da de udvandrede til Amerika og Australien og det samme forhold kan findes andre steder tror jeg, hvor f.eks arabere, kinesere og andre har indvandret vel fortrinsvisi lavere udviklede samfund. Man kan nok ikke sige med sikkerhed, ‘hvilken kultur, der vinder’, hvis man baserer sig på emirien. En anden ting er, at vi nok er enige om at sammenligningen mellem Holocaust og dem, hvis politiske holdninger man ikke kan lide, for det mest er plat og uigennemtænkt. Når autonome, venstreorienterede stormtropper møder talstærkt op på Rådhuspladsen til en demonstration mod Krystalnatten den 9. november 1938 i Tyskland, bliver det en grotesk parodi – de samme autonome, venstreorienterede stormtropper, der adskillige gange i de senere år lavet ‘Krystalnat’ i København og andre steder.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 16. februar 2010 @ 09:49

  15. Til Anti – max

    “Den holder nok ikke vand. Europæerne blev ikke integreret i de samfund de mødte da de udvandrede til Amerika og Australien og det samme forhold kan findes andre steder tror jeg, hvor f.eks arabere, kinesere og andre har indvandret vel fortrinsvisi lavere udviklede samfund”.

    Nej det har du nok ret i. Men I USA hvor man ikke har det europæiske selvhad, har man dog stort set formået at assimilere immigranterne ind i en mainstream kultur, medens vi europæer forsøger os med multikulturalisme, som ikke kun fjerner indvandrerne fra den vestlige kultur, men som ydermere skaber masser af støtter til terroristisk virksomhed over hele verden.

    Men det med assimiliation er det eneste svar på muslimerne, hvis ikke den racistiske holdning skal slå ud i lys lue.

    Ja det er grotesk det med Krystalnatten og så de autonome stormtropper. Humor på højt plan.

    Kommentar by dommedag — 16. februar 2010 @ 14:01

  16. Undskyld at jeg svarede for Kurt Rosenstrøm. Nu bliver han nok fornærmet.

    Kommentar by dommedag — 16. februar 2010 @ 14:03

  17. Vi skal have en skyldfølese, så vi kan få omdannet samfundet til dette fretidsscenarie:

    http://www.youtube.com/watch?v=THrltK9cGo8

    Spred filmen til alle!

    Kommentar by Altermedia - Danmark — 16. februar 2010 @ 16:12

  18. Der er en ting omkring England og starten på 2 verdenskrig vi ikke lærte i skolen, og sikker heller ikke gør i dag. Det var før Churchill blev premierminister

    England havde indgået en aftale med Polen, som absolut ikke havde set for godt ud i 20’erne og 30’erne med demokratiske briller på, om at ville forsvare Polen ved at erklære krig mod en angriber. Da Tyskland angreb Polen, svarede England som aftalt igen med en krigserklæring mod Tyskland. Ganske kort id efter gik Stalin ind i Polen østfra, men her glemte England fuldstændigt krigserklæringen, og allierede sig senere med samme Sovjetunion.

    Tyskland blev presset ud af Polen i 1945, hvorefter der startede en klapjagt på tyskere i det vestlige Polen, der havde været tysk i århundreder. Omkring 3 millioner tyskere der havde boet der i generationer blev fordrevet og omkring ½ million døde af det. Det samme skete i Østpreussen, med hovedstaden Königsberg, det nuværende Kaliningrad.

    Wroclaw hedder i virkeligheden Breslau, Gliwice hedder Gleiwitz, Jelena Gora hedder Hirschberg. Katowice hed Kattowitz, Poznan hed Posen ligesom der var mange tyske personnavne.

    Sovjetunionen trak sig først helt ud af Polen sidst i 1980’erne, og efterlod et fallitbo.

    Kommentar by PeterK — 16. februar 2010 @ 16:30

  19. >15.dommedag. Du har helt ret. I USA ser man ofte indvandring, som noget overvejende positivt, måske fordi alle er 1-2-3-4 eller 5+ G-er? Arnold Schwarzenegger er f.eks en berømt og velintegreret 1-G-er. Historisk har integrationen i USA af forskellige racer og folkeslag, når sandheden skal frem, dog ikke været uden problemer.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 20. februar 2010 @ 10:58

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper