31. august 2021

Arbejdsløse gider ikke rengøringsjob: “Nogle sagde: ‘Jeg vil ikke arbejde’, og så blev der bare lagt på.”

Danmark mangler ‘udenlandsk arbejdskraft’, skriger Brian Mikkelsen fra Dansk Erhverv. Samtidig fortæller et rengøringsfirma, der servicerer hotelbranchen, at selvom hovedstaden har 24.000 ledige, så kan jobcenter København ikke skaffe folk. Velfærdsstaten æder sig selv op indefra. En historie fra Berlingske – Virksomhedsleder henvendte sig til jobcentret, fordi han havde arbejde til 450. Det fik han to ansatte ud af, selvom de har 24.000 ledige.

“Rengøringsfirmaet De 5 Stjerner er ligesom mange andre virksomheder ved for alvor at få gang i tandhjulene igen efter lang tids kamp mod nedlukninger og coronarestriktioner.

Derfor henvendte de sig i sommer til Jobcenter København og oplyste, at de havde job til 450 mennesker, der ville kunne svinge kost og spand til glæde for gæster på hoteller landet over. De kunne starte i jobbet allerede fem dage efter.

… da firmaet henvendte sig til Jobcenter København, fik de en liste retur med kun 80 navne. Derfra foretog jobcentret sig ikke yderligere. …

‘Det er grotesk. Nogle sagde: ‘Jeg vil ikke arbejde’, og så blev der bare lagt på. Andre sagde, det ikke var et interessant job for dem. Vi troede sådan set ikke, de havde noget valg. De fleste tog slet ikke telefonen. Nogle kaldte vi til samtale, men de mødte ikke op,’ siger han og fortsætter:

‘De dage, vi holder samtaler, booker vi otte mennesker til klokken ni, for så er vi måske heldige, der kommer en.'”

Oploadet Kl. 01:31 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/121390/trackback

27 Comments »

  1. Hvor mange millioner kan der spares, hvis Jobcentre bliver nedlagt? For de er blevet overflødige, ud fra ovenstående.

    Men unge muslimer kom ud af starthullerne, da Mette havde spenderbukserne på og gav op til 200kr i timen for at være poder. De viste blot, at der skal være en økonomisk gevinst for at gå væk fra passiv forsørgelse.

    Øens murerfirma var også i DR i dag med, at de manglede arbejdskraft. Hvor mange flittige afghanere er det lige, vi har fået den seneste tid?

    Øens murerfirma havde tætte forbindelse til RV på Rådhuset.

    Kommentar by tavsen — 31. august 2021 @ 01:45

  2. Brian Mikkelsen var der ingen, der lyttede til, da han var i FT. Men nu er medierne lutter øren. Fordi han nu kan være spydspids for mere indvandring.

    Men det lyder utroligt, der er kommet så mange turister på danske hoteller. Der må være travlhed i lufthavnen.

    Kommentar by tavsen — 31. august 2021 @ 01:54

  3. Hvem kan leve af 20 timer pr. uge? Sæt lønnen og timetallet op. Og tempoet ned. Hotel rengøring er akkord arbejde. (Arbejder selv med rengøring i private hjem. Ikke noget jeg vil anbefale)

    Kommentar by anno — 31. august 2021 @ 02:09

  4. Det drejer sig om under alle mulige PÅSKUD at oversvømme Danmark med alle mulige kulturfremmede. Danskerne skal jo udskiftes med et andet folk. Derfor påstås det at vi mangler arbejdskraft, helst fra afrikansk og arabiske stater hvor de har et stort overskud af ingeniører, læger, tandlæger, sygeplejersker, kirurger, fysikere, kemikere, matematikere og geniale forskere.

    Og mangler vi ikke arbejdskraft, skal vores land overbefolkes med klaner, bander, smuglere, lykkeriddere, fårehyrder……. med statsløse, med folk der er trætte af deres egne lande, med kriminelle der er blevet tilrådet at søge nye græsgange, med folk der ikke vil arbejde fordi det ikke passer sig for deres stand.

    Kommentar by BENT A — 31. august 2021 @ 03:22

  5. I humanismens og næstekærlighedens navn skal vi danskere gøres fredløse og etnisk udrenses. For det bliver resultatet af de anti-danske partiers politik. Medmindre nogle mirakler indfinder sig.

    Kommentar by BENT A — 31. august 2021 @ 04:12

  6. @3 by anno kl 02.03. Der er en pointe her.
    Arbejdstempoet er alt for opskruet i rengøringsbranchen. Der bliver ikke gjort rigtigt rent af samme grund. Sørg for jobs som kan betale det livet KOSTER i vores byer idag , og i et tempo mennesker kan holde til det ,- gerne livslangt. Sørg for tid til at der kan foregå en reel rengøring , ikke som det er idag, hvor de farer igennem et rum EFTER et SKEMA . Mekaniseringen af rengøringsarbejdet sikrer at det gøres dårligt og med et minimum af ansvar og omhu. M.a.o spild af penge, anstrengelse og tid.

    Kommentar by Tommy , Robin & søn. — 31. august 2021 @ 07:11

  7. Sådan er forholdene i Absurdistan. Det er ikke på nogen måde bedre i Danmark.

    Kommentar by Nielsen — 31. august 2021 @ 09:16

  8. Muhamedanere.
    Og kvindelige socialarbejdere.

    Kommentar by Bastardo — 31. august 2021 @ 09:19

  9. Der kom jeg vist til at kommentere i den forkerte post. Den skulle have været i “Ung syrisk voldtægtsmand…”
    Her kan bare siges,at når man vil have velfærd,får man det. Frihed er noget vi i Danmark har været meget langt fra i megen lang tid.

    Kommentar by Nielsen — 31. august 2021 @ 09:24

  10. Arbejde er de drikkende massers værste forbandelse.
    Arbejde er de numseløftende massers værste forbandelse.

    Kommentar by Gustav Jensen — 31. august 2021 @ 09:42

  11. @Tommy , Robin & søn. — 31. august 2021 @ 07:11

    Fuldstændig enig, mens jeg var studerende var jeg på et tidspunkt ved at blive oplært til at gøre rent i butikker og droppede det hurtigt igen. Tempoet var langt højere end hvad jeg tidligere havde oplevet på fabrik, incl. akkord arbejde på slagteri. Dertil var lønnen dårligere.
    Det værste var at der ikke var tid til at gøre ordentligt rent, så derfor delte man det op i sektioner, så der ville blive gjort ordentligt rent i hver sektion i løbet af en uge, men ikke på daglig basis.
    Generelt skulle skidt blot fjernes fra synlige flader. Dette galt også toiletter!

    Jeg talte med andre ansatte, som havde erfaring fra andre firmaer og de fortalte at det var det samme i hele branchen.
    Jeg kunne simpelthen ikke forliges med at skulle lave sjusket arbejde, så derfor folod jeg branchen igen efter blot to uger.

    Kommentar by Allan — 31. august 2021 @ 10:07

  12. Så lærte Brian Mikkelsen at man ikke bare kan gå ned og hæve 450 slaver i jobcentret. Måske han skulle overveje om der er noget galt i hans eget tilbud.

    For det første er det fuldt ud lovligt at sige pænt nej tak til en stilling som ikke er garanteret 37 timer… Manden garanterer 20 timer til absolut mindsteløn… Skal man også bruge sin egen bil i jobbet? Når man kører fra opgave til opgave?!

    Var jeg en af de ledige han kontaktede så ville jeg også sige pænt nej tak da. Eller som minimum kræve: Firmabil, +50kr i timen, 37 timer om ugen og 5% pension :-)

    Kommentar by ET — 31. august 2021 @ 10:16

  13. Man kan ikke sige nej til anvist arbejde, så der er noget i denne historie, der ikke stemmer.

    Kommentar by Uwe Max Jensen — 31. august 2021 @ 10:39

  14. Denne historie har som mål at skaffe endnu flere indvandrere til Danmark, så de kan underbyde det danske arbejdsmarked.

    Du har tidligere bragt en tilsvarende historie – Kim Møller – om en taxavognmand, der ikke kunne skaffe chauffører. Den historie viste sig at være løgn.

    Kommentar by Uwe Max Jensen — 31. august 2021 @ 10:41

  15. Hvorfor skulle nogen tage sådan et lortejob til en lorteløn, klokken lort om natten!
    For så at betale 80% i skatter& afgifter. Glem DEt!
    Halver indkomst-skatten og fjern AMB´en den slags lortejob, så skal folk nok komme i gang.

    Stem NB! SIAD!
    P.

    Kommentar by Piotr — 31. august 2021 @ 10:55

  16. Et søm til ligkisten for det socialdemokratiske velfærdssamfund. De fleste vil gerne arbejde, men de sidste, og de er ganske mange, som dovne Robert, arbejder kun hvis de ellers ikke får mad på bordet! Skal de sidste i arbejde duer guleroden ikke, pisken må frem! Specielt mellemøstlige og afrikanske indvandere arbejder kun hvis de ellers ikke får den månedlige check! Er du araber eller afrikaner er det fint at ligge på ryggen i sofaen, det kolliderer i nogen grad med vores opfattelse af at arbejde adler! Og de fleste arabere og afrikanere bliver akut syge ved udsigten til arbejde, og vores system giver dem ret og mulighed for det! Melder du dig syg, og der er altid læger, der er parat til at skrive en lægeerklæring, så er du fredet og det får overhovedet ingen økonomisk konsekvens at lægge sig syg!
    Lige nu vrider politikerne sig, for de er på et eller andet tidspunkt nødt til at sige højt, hvem det er de ikke kan få i arbejde! Det bliver ikke nemt, for det afslører endnu engang integrationens dundrende fiasko. Vi har skabt en underklasse af arabiske og afrikanske indvandere som ligger på ryggen og lader sig fodre af os, og endnu værre indvandrekvinderne er ikke til at drive ud på arbejdsmarkedet, heller ikke med pisken.
    Det er groteske undskyldninger vi er vidne til, de må ikke arbejde med fremmede mænd, de skal være dækket til, de må ikke håndterer alkohol, de kan ikke tåle at arbejde, manden derhjemme vil ikke have at de går på arbejde, hvem skal så passe hjemmet, børnene og lave mad! Undskyldningerne står i kø!
    Det eneste der hjælper er NB’s krav om at indvandere forsørger sig selv, og hvis det ikke sker så må de rejse hen hvor andre måske vil fodre dem, for vi vil ikke!
    Kort sagt pengekassen smækkes i !
    Prøv lige at vende den om! Jeg flyttede til Libanon og smed mig i solen på ryggen og forlangte at de stedlige arabere skulle forsørge mig! De ville stirre måbende på mig og grine til de fik ondt i maven! Men det er sådan de gør her! Men der ingen der måber eller griner, og det er tragedien i en nøddeskal!

    Kommentar by Den Nervøse — 31. august 2021 @ 10:56

  17. > Pjotr
    Forbyd skat.

    Kommentar by Nielsen — 31. august 2021 @ 11:51

  18. Indvandrer? Må de arbejde for vantro? Men gerne modtage deres penge som bod.
    Og så lige mangel på sygeplejersker.
    Sæt deres timer op til 37 timer.
    Hvorfor den korte tid og så tage to vagter til flere penge.
    Og vikar.
    Nej fuld tid.
    Og ingen beskatning ved over arbejde ved at komme op i en anden skatte klasse.
    Og ikke at skulle afspadsere over timer som ledig inden understøttelse.

    Kommentar by P — 31. august 2021 @ 12:17

  19. Hvis folk ikke møder op til aftale møder, så der vel konsekvens?

    Kommentar by KineserSnot — 31. august 2021 @ 12:48

  20. @Tommy , Robin & søn 31. august 2021 @ 07:11 – enig.

    @Allan 31. august 2021 @ 10:07

    Jeg bruger samme princip, springer af og til fx gulvrengøring over, for at kunne gøre et-eller-andet grundigt rent. Her skal man lige huske; de (ældre i private hjem fx)får kun rengøring en gang hver 14. dag. Ja det er frustrerende man ikke har tid til grundig rengøring

    Godt timet.. https://piopio.dk/k-og-r-gaar-sammen-om-stille-oekonomisk-krav-til-regeringen

    Kommentar by anno — 31. august 2021 @ 14:00

  21. *Kinesersnot 12:48
    Åbenbart ikke, og det er en kæmpe fejl! Sødsuppe politik virker ikke!

    Kommentar by Den Nervøse — 31. august 2021 @ 16:15

  22. https://denkorteavis.dk/2021/man-diskuterer-mangel-paa-arbejdskraft-men-der-er-et-hav-af-indvandrere-som-ikke-er-parate-til-at-arbejde-saa-sig-dog-ligeud-hvorfor-det-er-saadan/

    Et ansvarligt folketing og en handlekraftig regering ville få succes, hvis man indførte følgende:

    Arbejdstvang til alle ledige, som kan bestride et hvilket som helst job i det private som det offentlige og ikke dække sig ind under allehånde undtagelser, snyd og bedrag. Det skal gælde alle borgere, indvandrere og etniske danskere!

    De SKAL tage et eget frivilligt eller anvist arbejde uanset hvad (vi har jo lovgivning og overenskomster, som forhindrer misbrug og urimelige arbejdsvilkår). Hvis det kræver oplæring/uddannelse SKAL de deltage her hver dag/gang!

    Udredte handicappede og andre der ikke kan bestride et job på fuld tid eller nedsat tid, efter kort kvalificeret udredning, kan undtages, men indgå en pulje, som kan evalueres og jobprøves ad libitum over tid.

    Hvis den ledige befolkning ikke vil deltage og arbejde, trods den indførte tvang hertil, vil miste alle former for penge og ydelser fra det offentlige!

    Det vil betyde følgende:
    En del vil omkomme af sult, nogle vil udøve kriminalitet for at overleve, den største del vil blive nødt til at arbejde og resten vil flygte ud af landet og det ved vi jo godt hvem det vil blive (win-win)!

    Knaldhård løsning, men det er nu nødvendigt at samfundet tager skeen i anden hånd og får løst problemerne een gang for alle.

    Den øgede indtægt ved at så mange som overhovedet muligt arbejde, tjener penge og betaler skat (skattepolitikken skal antagelig tilpasses det her), giver mulighed for at øge politiets indsats med 1000 vis af medarbejdere i styrken og hvor de og retsvæsenet får mulighed for at opklare og forhindre forbrydelser og støtte ofrene og ramme forbryderne virkeligt effektivt (evt. dødsstraf indført!) – i stedet for som i dag, hvor forbryderne skånes og beskyttes (lave straffe og erstatninger osv.).

    Jeg siger ikke at et sådan system i samfundet vil virke uden besvær og problemer og at det ikke nødvendigvis skal være sådan i fremtiden. Men over tid vil det rette samfundet op og tvinge befolkningen til at sige hvad de kan gøre for samfundet og ikke omvendt som i dag!

    Tvang er normalt et negativt ladet ord! Men hvor tager folk for alvor skade af at skulle yde under en vis form for tvang…hvis de kan se fordelene ved egen arbejdsindtægt hvor der er plads og råderum til at leve og realisere sine drømme!!

    Nå…det her kommer aldrig til at ske og derfor kommer vi alle til under tvang, uanset om vi vel det eller ej, at gå på røven som samfund og befolkning!

    Kommentar by Black Watch — 31. august 2021 @ 16:50

  23. Der er tilsyneladende stor forskel på folk, har også været på bistand. Og der stoppede de pengene i tide og utide og alle gangene uberettiget.

    Måske grunden er at jeg er en heteroseksuel hvid mand.

    Og at nægte at tage et arbejde der bliver tilbudt, har jeg aldrig oplevet eller hørt noget om.

    De må simpelthen være inkompetente hele bundtet, fyr dem alle sammen, og dem der er dovne og nogle magelige forkælede curlinge møgunge, må leve af skrald og vores andres efterladenskaber.

    Kommentar by Hans peteresen — 31. august 2021 @ 17:33

  24. Man kan leve luksuriøst for de penge man får i bistandshjælp fra staten. Især hvis man som indvandrerne tjener ekstra ved hjælp af alskens plat, svindel og kriminalitet, foruden alle de børnepenge som deres mange børn sikrer dem. Det ville da være dumt at udskifte det behagelige liv som luksusklient med BMW og fast rutefart til en drivertilværelse i de varme lande, med et rengøringsjob.

    Nu vil de Konservative og de Radikale igen forsøge at presse regeringen til sætte lønkravet for importeret udenlandsk arbejdskraft ned, så erhvervslivet kan hente endnu mere ufaglært arbejdskraft uden for EU. Det er skruen uden ende. Når de nye arbejdstagere finder ud af fidusen, så melder de sig som bistandsklienter eller førtidspensionister, og så skal der hentes endnu flere udlændinge. Resultatet: De muslimske parallelsamfund vokser yderligere, Danmarks befolkningstilvækst tager fart, boligmanglen i landet og især i København stiger, traffikpresset vokser.

    De eneste der kan klappe i hænderne er arbejdsgiverne: Lavere lønninger som følge af social dumping. Skatteyderne, der skal betale mere til klienterne, og de etniske danske lønmodtagere, som ser deres løn presset i bund, har ingen glæde af arbejdskraftimporten.

    Kommentar by JC — 31. august 2021 @ 20:48

  25. Leve komfortabelt af kontanthjælp og folk der ikke gider at arbejde?

    Den slags påstande kan kun komme fra personer, som ikke selv har prøvet det.

    For over 5 år siden og tidligere kunne jeg i en årerække leve uden indtægt og det vil sige, jeg stod som ledig tilmeldt AF men uden ydelse. Jeg lå således ikke samfundet til byrde.

    Men en sådan tilstand får desværre en ende og da jeg ikke hurtigt kunne finde et arbejde, så forsøgte jeg at booke et møde hos jobcentret. Det gik tilsyneladende fint og jeg mødte op, men der kom ikke nogen medarbejder og hentede mig til samtale. Jeg måtte således gå hjem med uforettet sag, men jeg havde dog et nummer på en jobcenter medarbejder, som jeg da også senere ringede til. Jeg fik at vide, at jeg åbenbart ikke kunne booke på den måde, fordi jeg modtog ingen ydelse hverken understøttelse eller kontanthjælp.

    Som tiden gik blev mit behov for at komme i arbejde mere og mere desperat. Min mest likvide formue dvs. bankindestående røg ned under 10.000, så jeg besluttede mig til at søge kontanthjælp. Jeg blev vurderet arbejdsegnet, hvad jeg også var indstillet på. Jeg blev så sendt i aktivering i 28 timer pr. uge på en kommuneskole som “servicemedarbejder”. Det var således ikke sådan, at jeg kunne hygge mig hjemme på sofaen med kaffe og kage, som en nu tidligere hjemmeside politikerlede dot com påstod. Jeg kom til at arbejde samtlige 28 timer hver uge og forunderligt nok havde jeg det godt med det. Men “lønnen” Ak. :(

    Jeg var stadig underlagt forpligtelser. Jeg skulle søge arbejde og dukke op til samtlige møder med min sagsbehandler. Da jeg både havde en pensionsopsparing plus friværdi i min ejerlejlighed, så var der en yderligere forpligtelse i, at jeg på sigt skulle såvel slagte beløb på over 50000 i pensionsopsparing samt optage lån i min ejerlejlighed. Men jeg fandt ud af, at de ikke kunne røre mig, når jeg var i aktivering. De forsøgte dog at sætte mig under pres ved at tilbageholde min kontanthjælp efter et par måneder.

    Nu over 5 år senere har jeg et ganske udmærket og vellønnet job i kraft af min uddannelse. Jeg tænker ofte på at jeg via min skat kan finansiere 2½ – 3 kontantshjælpsmodtagere. Og livet har lært mig ikke at have ondt af det.

    Kommentar by T. H. — 1. september 2021 @ 00:09

  26. https://24nyt.dk/mangel-paa-arbejdskraft-det-maa-vaere-en-vits/

    Så folks…derfor skal der kontante krav og tvang til…sæt i gang!

    Kommentar by Black Watch — 1. september 2021 @ 00:50

  27. En ting mere – man er tilmeldt jobnet med eller uden overførselsindkomst, når man har erklæret sig ledig. Her kan potentielle arbejdsgivere se ens CV og rette henvendelse til en med muligt job. Manges erfaring er dog, at den slags henvendelser er sjældne, så hvor stort er behovet for arbejdskraft egentlig.

    Kommentar by T. H. — 1. september 2021 @ 09:09

RSS feed for comments on this post.