17. september 2021

Fog & Pihl: Retssystemet har ’stærk politisk slagside’, når islamkritikere sigtes, og større medier går fri

Jeg afventer på fjerde uge datoen for den udsatte retssag, men jeg holder ikke vejret – processen er som bekendt en integreret del af straffen. Sagen mod Erik Høgh-Sørensen er måske det bedst tænkelig eksempel på politisering af retssystemet, og personligt har jeg mistet lidt af min tro på retsstaten. “With a little bit of common sense, you can lose a lot of innocence…” (Lemonheads, 2006).

Læserbrev af Trykkefrihedsselskabets Aia Fog og Michael Pihl i Jyllands-Posten – Ulige lynjustits rejser igen spørgsmål om politisering af retssystemet (kræver login).

“‘Der findes intet mere grusomt tyranni end det, som under lovens skjold og i retfærdighedens navn opretholdes,’ sagde Montesquieu. Manden, der i øvrigt prædikede magtens tredeling.

Fredag den 10/ 9 føjede den nordjyske DF-politiker Erik Høgh-Sørensen sig til den efterhånden lange række af islamkritikere, der i hastigt tempo sigtes, tiltales og dømmes efter straffelovens § 264 d om forbud mod offentliggørelse af billeder af personer i ydmygende situationer.

Erik Høgh-Sørensen blev dømt for på Twitter at have delt en video, hvor en muslimsk voldsmand udøver grov dominansvold mod en dreng i Sønderborg. Voldsmanden havde selv offentliggjort videoen af sin forbrydelse, som gik viralt og blev delt vidt og bredt – men tilsyneladende er det kun Erik Høgh-Sørensen, der straffes for det. Ophavsmanden til det tweet, Høgh-Sørensen delte, er hverken blevet afhørt eller sigtet.

… Det er ulighed for loven med stærk politisk slagside, når islamkritikere som Kim Møller, Jaleh Tavakoli, Steen Raaschou og nu Erik Høgh-Sørensen straffes for at offentliggøre billeder, f. eks. fra et muslimsk terrorangreb i Nice, mens statsstøttede medier som TV 2, Berlingske, B. T., Politiken og Ekstra Bladet frit kan bringe billeder af f. eks. George Floyds død eller af en tyrkisk agent, som står med armen sejrrigt i vejret ved siden af liget af Ruslands ambassadør, som han lige har dræbt.

Vi mener ikke, at medierne, små som statsstøttede, gør noget forkert. Tværtimod er det deres opgave at dokumentere virkeligheden, også når den er grum. Naturligvis inden for lovens rammer. Disse rammer skal være klare og forvaltes konsistent. Og det bliver de så langtfra.

For at sætte fokus på denne ulighed indgav Trykkefrihedsselskabet i april en politianmeldelse mod ovennævnte mainstreammedier, der nærmest på daglig basis gør præcis det samme, som Kim Møller og Høgh-Sørensen nu straffes for, men indtil videre har politimyndigheden i Odense afvist Trykkefrihedsselskabets politianmeldelse – uden begrundelse.

Uden begrundelse og demokratisk kontrol ser politi og ordensmagt dermed ud til at kunne fortsætte en politisk tendentiøs, ulige og i et demokratisk perspektiv stærkt problematisk retspraksis.

… Hvor retssystemer reduceres til politiske redskaber mod systemkritikere, skabes en hurtig glidebane mod tyranni og totalitære tilstande: Med politiserede retssystemer følger indgreb i ytringsfriheden og autoritær undertrykkelse af den frie debat. Den slags vil Trykkefrihedsselskabet aldrig ophøre med at bekæmpe.”

(Erik Høgh-Sørensen foran Retten i Hjørring, 10. september 2021: ‘Vi ses i Landsretten’)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/121797/trackback

34 Comments »

  1. Retssystemet, politi, domstole etc. er en del af det samme globalistiske Anti-Hvide system som medierne, uddannelsesinstitutioner, NGO’er, film- og Tv-branchen, myndigheder etc., så denne åbenlyse ulighed, bias og uretfærdighed er desværre helt forventelig.

    Kommentar by Peter Nielsen — 17. september 2021 @ 02:11

  2. LIGESOM postvæsnet, skolevæsnet, forsvaret, politiet, sundhedsvæsnet og velfærdssystemet m.m. er i forfald, er også retsvæsnet i forfald.

    Et par ministre og FT-medlemmer har fornylig fortalt i radioen at de sætter ytringsfriheden og demokratiet meget højt. Er det ærlig snak eller hykleri?

    Det må tilrådes at læse “Støjberg på heksebålet” af Asger Aamund. Bøgerne “1984” og Kafkas “Processen” er også aktuelle. Jalving har også skrevet en bog om et samfund der afspores.

    Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 02:40

  3. “Straffelovens § 264 d om forbud mod offentliggørelse af billeder af personer i ydmygende situationer”

    Nøgen ni-årig pige, grædende og med voldsomme forbrændinger.

    Ydmygende? – ja, mon ikke!

    Men ligesom George Floyd og Alan Kurdi er hun symbol på “den hvide mands ondskab” og så gælder HELT andre regler…

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2015-04-30-napalm-pigen-der-blev-symbol-paa-vietnamkrigens-raedsler-her-er-hun-i-dag

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 17. september 2021 @ 04:50

  4. Venstrefløjen har institutionerne. Og det er dér – ikke i parlamentet – fremtiden skabes. Hvis dette dertil er led i en EU-kampagne, forholder politikerne sig desuden tavse og passive. “Ingen kommentarer til den konkrete sag.”

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 17. september 2021 @ 05:29

  5. Dansk politi og Danmarks Domstole (der er en seniorordning for politiets mest systemtro karriereanklagere) er ikke noget som helst værd. Vil man have ytringsfrihed, så er der ingen vej uden om; Man må kryptere sin harddisk, ytre sig på servere uden for dansk jurisdiktion og finde sig i, at ens familie bliver chikaneret i alverdens straffesager, der aldrig nogensinde kommer for retten. Det er det eneste, det ynkelige regime kan finde ud af.

    Kommentar by Syrienblog — 17. september 2021 @ 06:30

  6. Formentlig har EU gang i en kampagne “mod racisme”, og i så fald befinder politiets fremgangsmåde sig udenfor demokratiets kompetencer.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 17. september 2021 @ 06:51

  7. Tænk hvis “rets”systemet havde brugt samme metoder til at udrense kommunisterne mellem 1945 og 1968. Eller 1983

    Kommentar by Træt — 17. september 2021 @ 07:56

  8. Hvis diverse systemkritikere dømmes, så må en eller anden forklare mig hvorfor MSM slipper fri! Loven må gælde såvel for Toke såvel som for Thor! Alt andet er hvad der karektisere totalitære lande!

    Kommentar by Den Nervøse — 17. september 2021 @ 08:32

  9. Ingen tvivl om at retssystemet har politisk slagside, i nævnte sager såvel som voldssager hvor offeret er hvid og voldmanden/mændene er farvede.

    Det bliver dog interessant at se hvordan retssystemet i fremtiden agerer når to brune ryger uklare med hinanden. Som de fleste nok har bemærket, blev en filminstruktør fængslet i går for vold (og måske voldtægt) af en kvinde. Ifølge seriøse kilder, har begge parter rod udenfor danmarks grænser….

    Mit bedste bud er “offerindexet” her kommer i spil, man vurderer på en række parametre hvem det er “mest synd for” og her trumfer kvinde mand

    Kommentar by redneck — 17. september 2021 @ 08:48

  10. Ole Hasselbalch skrev lige før sin død bogen “Det frie ord”, som nok ilustrere den trussel, det politiserende retssystem vil udgøre. Det vil sige at princippet om at vi er lige for loven sættes ud af kraft til fordel for et politisk styret retssystem udenom den Demokratiske orden, hvor det er politikerne- de folkevalgte- der skaber loven og de rammer som Retsstatens principper bygger på.
    Det vil være rimeligt at De islamkritikere, som retssystemet jager for Deres ord og billeder, får anket Deres sag, gerne helt op til menneskerettighedsdomstolen, når man nu i EU hetzer imod Polen, Unggarn, og andre Visalande. Det er vel ikke meningen at retsstaten undergaves af hensynet til Islam? Eller er det det politikerne ønsker. (Jeg selv er ikke Islamkritiker….Jeg er Islamhader).

    Kommentar by Michael Unna — 17. september 2021 @ 09:14

  11. Vi er ved at bevæge os ind i et samfundshelvede. Overfald og hverdagsterror hærger nu overalt i landet. DR og de store papiraviser forsøger at tie problemerne ihjel. Og retssystemet har stigende sympati for de kriminelle, og faldende sympati for ofrene.

    Og MSM fremstiller dagligt politisk vanvid som klogskab og sund fornuft.

    Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 09:15

  12. Støt SIAD.www.siaddk.wordpress.com og http://www.frafalden.dk

    Kommentar by Michael Unna — 17. september 2021 @ 09:15

  13. Holder nok en pause det meste af næste uge. God fredag og weekend. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 17. september 2021 @ 09:16

  14. http://www.siaddk.wordpress.com

    Kommentar by Michael Unna — 17. september 2021 @ 09:17

  15. PS: De Radikale og EL er gået helt amok. Der er nærmest ingen grænser for hvor mange milliarder kroner Sofie Carsten og Eva Flyvholm vil bruge på co2 og indvandring. De vil ofre danskerne på godhedens alter. De minder meget om fortidens fanatiske aztekere der bragte ofre til guderne ved at slagte mennesker i tusindvis. De knivskar ofrene i stykker. Jo mere blod der kom ud, desto bedre.

    Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 09:25

  16. I aztekernes rige var der også kannibalisme. Slå selv op og læs om deres uhyggelige skikke.

    Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 09:33

  17. Underligt at det er kommet så vidt. Statens forfølgelse af dissidenter pga deres meninger er en uhyggelig trend. Det havde jeg ikke ventet i DK. Hvad skal det ende med?

    Kommentar by Amad — 17. september 2021 @ 09:55

  18. Junioranklagere vil gerne være senioranklagere.
    Byretsdommere vil gerne være landsretsdommere.

    Kommentar by Bastardo — 17. september 2021 @ 10:24

  19. Hvor er den blodrøde fløj? Dem, der altid galper op om LIGHED for loven etc. osv.?

    Når de forbliver tavse, fortæller de lige nøjagtig, hvor udemokratiske og totalitære de er i virkeligheden

    Kommentar by tavsen — 17. september 2021 @ 12:43

  20. Det lyder som om, at mange skribenter er dybt Utilfredse med tilstanden i vort fædreland.

    MEN, hvad gør I ved det? INTET!
    I bliver sidende på den fede og håber på en smertefri død.

    Stem NB! SIAD!
    P.

    Kommentar by Piotr — 17. september 2021 @ 14:43

  21. Piotr — 17. september 2021 @ 14:43 skrev:

    “MEN, hvad gør I ved det? INTET!”

    1. Hvad ved du om, hvad andre skribenter gør?

    2. Hvad gør du selv?

    Kommentar by Peter Nielsen — 17. september 2021 @ 15:00

  22. Disse retssager og Støjbergs retssag skal sætte en ny præcidens i vores retssystem der de-facto går ud på at dem der omtaler Islam som problematisk når de har indflydelse på samfundet, skal blive straffet.

    Kommentar by KineserSnot — 17. september 2021 @ 15:13

  23. Kommentar by Peter Nielsen — 17. september 2021 @ 15:00

    Piotr tror at NB er løsningen, han tror sikkert også at alt ville være fryd og gammen hvis de fremmede ikke var Islamister, som resten af NB.

    Han forstår næppe hvor afgørende betydning etnicitet har og vi derfor skal sørge for at være så etniske-homogene så muligt.

    Kommentar by KineserSnot — 17. september 2021 @ 15:15

  24. Mon ikke Piotr kommentaren kl. 14.43 er positivt ment. Og man kan altså godt have det indtryk at mange skriver, men at det nok ikke bliver til mere end det. Det er nok også sådan det er. For det er for næsten alle svært eller umuligt at komme videre. Kl.14.43 er vel bare et ærligt udtryk for frustration over at Danmark synes at være et land der er gået i stå, eller er i konstant tilbagegang.

    Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 16:23

  25. PS: 14.43 kan vel også være en slags satire, eller et spark i bolledejen?

    Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 16:25

  26. BENT A — 17. september 2021 @ 16:23:

    Jeg tror de fleste herinde deler frustrationen. Men jeg finder det bare ikke produktivt at angribe andre debattører for passivitet, når man 1) ikke aner hvad andre foretager sig i det virkelige liv og 2) ikke har dokumenteret egen aktivitet.

    Kommentar by Peter Nielsen — 17. september 2021 @ 16:38

  27. Kommentar by BENT A — 17. september 2021 @ 16:23

    Der findes aktivist grupper som GI og Patrioterne Går Live, som er aktive på gadeplan. Men der kommer aldrig nogle nye til, tror næppe Piotr deltager i deres aktioner.

    Kommentar by KineserSnot — 17. september 2021 @ 16:44

  28. Venstrefløjen og de Radikale syntes ikke at være klar over at penge er en yderst begrænset resurse!

    Kommentar by Den Nervøse — 17. september 2021 @ 20:03

  29. @ 21 Peter Nielsen. Q&A:
    1. Hvad ved du om, hvad andre skribenter gør?
    Efter at have fulgt med her på UP i flere år, må jeg bare konstaterer at det er de samme signaturer der går igen, med få undtagelser.
    OG, ingen kommer med konstruktive forslag til hvad vi kan gøre, for at redde vort fædreland fra at blive overtaget af islam.

    2. Hvad gør du selv?
    Jeg har forsøgt at dele løbesedler ud i Metroen, med opfordring til folk, at læse andet end MSM, men prøve at følge med på UP, DKA, 24Nyt, Journalista, KSDHA, Document og HodjasBlog.
    En kontrollør meldte mig til politiet, der påstod jeg skulle have en tilladelse, jeg blev tiltalt for at forstyrre den offentlige orden/fred. Jeg nægtede alt og sagen/tiltalen blev frafaldet.

    Men, Peter Nielsen, du er sådan en negativ fidusmager, der kun ser problemer uden at komme med løsninger. OG, når andre kommer med løsninger skal de bare mane i jorden!

    NB, duer for dig ikke til en skid. Det opfatter jeg således, at du fortsat vil stemme på gammel-partierne og blive stopfodret med mere løgn, som de har gjort de sidste 45 år.
    Du skriver her på UP om hvor utilstrækkelige NB er, samt om hvor galt det står til i vores fædreland, samtidig med at du fastholder det gamle, der er direkte årsag til vores undergang!

    Hvorfor frygter du NB, mener du at det skal blive værre i Dannevang end just pt?

    Nej, NB er ikke perfekt, men det er et skridt i den rigtige retning.
    NB er det eneste parti der kæmper for danskerne & Danmark, at stemme på et andet parti er stemmespild.
    Jeg opfordre kraftigt til at komme ind i kampen, være med at påvirke, så vi kan redde vores fædreland sammen.

    @ 23 Kinesern. “Etniskhomogene” var det ikke noget for 60-70 år siden med den ariske race, hvad var nu lige det for noget? har du et link?
    Modsat dig har jeg i en årrække opholdt mig i MEA, arbejdet med logistik i flere lande, og har derfor oplevet hvordan klaner/stammer agerer forskelligt på de samme problemer. Jeg har god erfaring med både arabere og neger. Når de rammes økonomisk kan de udrette mirakler.
    Jeg var observatør på BlågårdsPlads d. 6/8. GI operer med en aldersgrænse, jeg langt har overskredet.

    Stem NB! SIAD!
    P.

    Kommentar by Piotr — 17. september 2021 @ 23:58

  30. Piotr — 17. september 2021 @ 23:58:

    Ad 1: Mange herinde skriver under pseudonym/avatar, så med mindre du kender dem privat, så ved du INTET om, hvad de foretager sig ude i det virkelig liv.

    Ad 2: Hvordan er jeg en “fidusmager”? Lol! Og hvilke “løsninger” har jeg “manet i jorden”?

    Jeg har flere gange skrevet, at NB og DF formentlig er de mindst dårlige af de nuværende partier i folketinget. Og nej, jeg opfordrer ikke til at stemme på andre partier.

    Men det er da mildt sagt temmelig problematisk, at Pernille Vermund angiveligt mener, at enhver fremmed kan “blive dansker” ved at have rette “værdier” og “sindelag”.

    Kommentar by Peter Nielsen — 18. september 2021 @ 10:27

  31. Klapjagten på islam- og systemkritikere er vel blot endnu en konsekvens af Marrakech-traktaten, som Lille Lars fra Græsted underskrev på hele Danmarks vegne.

    I denne uge blev Løkkes nye parti Moderaterne opstillingsberettiget til næste Folketingsvalg, og der skal sgu nok være tilstrækkeligt mange skabsradikale tosser, der vil stemme på dhimmien…

    Kommentar by Revisoren — 18. september 2021 @ 17:19

  32. > Piotr23:58
    Jeg har kommet med mange forslag. Så sig venligst ikke at ingen foreslår noget.

    Kommentar by Nielsen — 20. september 2021 @ 15:23

  33. @ 30 Peter Nielsen:
    Hvad folk der herinde på UP´s site fortager sig i “virkeligheden” er jeg da totalt ligeglad med!
    Jeg reagerer på, at langt det meste, af det der skrives på UP, det er varm luft uden handling, kun en masse brok & klynken!

    Hvis al skriveriet ikke bliver til mere end skriveriet, må det skyldtes at folk ikke forstår hvad der står på spil for vort fædreland samt deres efterkommere. Ikke mange patrioter her!

    I øvrigt læser du NB´s program/- forslag som Fanden læser biblen!
    HVis det ikke er at mane andres forslag til jorden, ja, så ved jeg squ ikke….

    @ 32 Nielsen: Jeg udtrykte mig forkert. Det jeg efterspørger er handling bag al det der skrives på UP. Uden handling bag konstruktive forslag, er det nytteløst.

    Stem NB! SIAD!
    P.

    Kommentar by Piotr — 20. september 2021 @ 18:06

  34. @ 25 Bent A. Ja, præcis et slag i bolledejen, eller rettere et spark i nosserne!
    Den smerte det kan udløse, er ingenting i forhold til hvad der venter os alle, hvis ikke vi forener os og handler!

    Sten NB SIAD!
    P.

    Kommentar by Piotr — 20. september 2021 @ 18:10

RSS feed for comments on this post.