21. februar 2010

Liberal kulturpolitik – kulturelt selvmord

Der har været en del groteske ledere på 180 Grader igennem tiden, heraf flere som hånede den gennemsnitlige velfærdsdansker, ofte perfidt formuleret med Dansk Folkeparti som gennemgående fikspunkt. Det er selvfølgelig ideologen Ole Birk Olesen der taler, og med tråde til Saxo Bank og Liberal Alliance, forstår man fint antipatien for den politiske modsætning. Det er vel undt – Danmark har (også) brug for kåde liberalister, der tør konfrontere offentlig mening i forhold til snigende statsmaksimering.

Af og til virker lederne dog lidt søgte – lidt for meget jagt på det ledige standpunkt, og der er store ideologiske pletter i forhold til det kulturpolitiske, herunder ikke mindst synet på islam. Det foreløbige klimaks må være seneste leder omhandlende Jaleh Tavakoli, der fredag aften blev truet fordi hun til et offentligt integrationsmøde ikke accepterede islamistisk kønsadskillelse.

Fra Med venstrefløjen til møde hos muslimerne.

“Hvis nogen skulle få lyst til at opstarte en eksklusiv whiskey-, cigar- og kortspilsklub kun for mænd, skal de så ikke have lov til det? Selfølgelig skal de det. Hvis andre vil lave en hyggelig te-salon kun for kvinder, skal det så være forbudt for dem? Forhåbentlig da ikke. Men når man hører på ligestillingsfundamentalismens nyeste talspersoner i Danmark – folk med islam på hjernen – så er det en voldsom forbrydelse, når muslimer til et privat møde lader kvinder gå ind af én dør og mænd ind af en anden. Og en gakket enhedslistekvinde, som ikke kan finde ud af respektere de regler, som arrangørerne har sat for mødet, betragtes som en heltinde, fordi hun på typisk venstrefløjsmaner insisterer på at gøre det private politisk.

Hold dog op … Man kan have alle de meninger, man vil, om et møde med kønsadskillelse… Men hvis arrangørerne af mødet vil have kvinder og mænd til at sidde hver for sig, så må man respektere deres ret til at gøre det, hvis man ønsker at deltage i mødet.”

Oploadet Kl. 13:42 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/12301/trackback

16 Comments »

  1. Den leder er så grænseløst tåbelig og jo decideret pinlig al den stund at dens præmisser om privat ejendomsret og arrangørernes ret, slet ikke er på tale i dette tilfælde. En af arrangørerne har således gjort det klart, at det ikke var deres ide med kønsadskillelsen, og vupti så røg hele 180graders leder en tur i skraldespanden.
    Dertil naturligvis det faktum at hun blev mødt med trusler om vold, hvilket vel nok kunne fortjene lidt opmærksomhed.

    OT; hvis du mangler blog-materiale om Somaliere, så havde Berlingske i fredag eller lørdagsavisen (ikke-online) en stor opsat artikel, hvor de blandt andet interviewede en professor fra USA om somalierne derovre. Det var ikke helt så fantastisk som rygtet gik i dansk presse for et par år siden, hvor blandt andet Weekendavisen og Jacob Mchahamgama (hos Punditokraterne blandt andet) skrev om den store succes i USA – en succes der jo dermed klart viste at det ikke var somalierne der var problemet med derimod dansk racisme eller velfærdsstaten der var skyld i problemerne her til lands.

    Kommentar by Superman — 21. februar 2010 @ 13:56

  2. Artiklen er desværre også forkert på adskillige punkter, hvilket desværre kendetegner OBO’s virke når han bliver vel rigeligt ivrig.

    Dette gælder vigtigst af alt hans grundlæggende og liberalistiske præmis om, at sammenligningen med Whiskey-klubben og dermed hvidvaskningen om mødet som en forsamling af private, der konfronteres med den nedrige offentlige mening og endnu værre potentielt den onde statsmagt;

    For det første er Korsgadehallen ejet af KK og da lejen til et arrangement ikke er tæt på at dække omkostninger til eks. administration, opvarmning, oplysning, rengøring, afskrivning andet (og da dette heller ikke er hensigten med offentlige lokaler der er beregnet til udlejning til almennyttige formål) er en del af mødet derfor financieret af skatteyderne, og dermed IKKE et privat møde i ‘klubben’

    For det andet er foreningen Nørrebronx financieret af ditto, og her gør samme betragtninger sig gældende: Altså endnu en bid af mødet som er offentligt og ikke privat, og dermed skydes argumentationen yderligere ned

    For det tredje er hate-speech mig bekendt endnu en kriminel handling, som ikke er tilladt hverken til offentligt financierede forsamlinger eller i opfattet privat regi (jeg nævner i flæng diverse politianmeldelser og domme over alt muligt fra årsmøder i Fremskridtspartiet, DF m.fl), hvilket betyder at OBO skal blåstemple hate-speech som konsekvens eller som absolut minimum forholde sig dertil.

    OBO laver den journalistiske dødssynd: Nemlig at manipulere med og/eller at ignorere fakta, således at sagens præmisser kommer til at stemme med den subjektive konklusion, der var skrevet inde i hans hoved allerede før fingrene ramte tastaturet.

    Det er ringe og det er sølle.

    Kommentar by DaLi — 21. februar 2010 @ 14:09

  3. JA,og hvis vi bare er frie nok og lader folk bo hvor de vil, for jakob holdtda kæft, det skal alle da bare respektere, det manglede da bare.
    JA, ja og så når den frie folkevandring af mennesker fra de muslimske helvedes og taber samfund, så frit slår sig ned her i Danmark, og helt frit arrangere Danmark efter shariaen, så har vi da bare at respektere det,ik’
    Og ja, hvis disse helt frie muhammed mennesker så følger deres tro og helt frit udøver deres forfølgelse og drab på vantro, så skal vi da bare også respektere det, når nu disse muhammedanere har arrangeret det sådan,ik’
    Det da helt tåbeligt ikke at respektere arrangerede frie handlinger,eller idelogier som har ret til at henrette bøsser og utro kvinder, det da for galt, hvis vi ikke respektere dette,ik’
    jakob holdtda kæft! man kan da have de meninger man vil,men hvis arrangørene af muhammedanertroen vil dræbe os vantro og hænge bøsser og stene utro kvinder,så må vi respektere deres ret til at gøre det, hvis vi være i et frit samfund,ik’
    Det da logi for burhøns ik’ eller er det et skjult nødråb om hjælp til 3 faste måltider og et rum med stivegardiner og venlige mennesker i hvide kitler!!!!

    Kommentar by li — 21. februar 2010 @ 14:13

  4. Godt billede af OBO’en :D

    Kommentar by Poul-Erik Jørgensen — 21. februar 2010 @ 14:36

  5. I min omgangskreds er de fleste liberale. Ikke fordi de ikke kan se fornuften i konservatismen, men fordi Danmark for dem er en sump af nassende velfærdsjunkier, der under alle forhold er i fuld gang med at ødelægge alt omkring sig.

    De hører mennesker, der aldrig har gjort gavn og som under ingen omstændigheder vil opgive at leve på nas, hyle op om ytringsfrihed. Så de har kun foragt tilovers for de nye konservative. De ved udmærket, hvor let det er at slippe af med de fremmede. Vi kan jo bare lade være med at betale dem for at være her. Alt det kræver, er, at danskerne tager på arbejde, og at alle sørger for sig selv. Uden penge, så skal de fremmede nok finde grønnere græsgange.

    For vi få ægte konservative bliver det sværere og sværere. I mit barndomshjem var den største skam, der kunne overgå noget menneske, at modtage penge fra det offentlige for ikke at gøre noget nyttigt. Det lever vi efter, og jeg har klaret mig selv hele mit liv, så jeg kunne let blive liberal. Det eneste der forhindrer mig i at skifte lejr er, at der er masser af ældre danskere, der vil få et kummerligt liv, hvis det ikke var for folkepensionen. De har selv stemt dumt, men de skal ikke straffes for dumhed og andres landsforræderi, og da slet ikke af en ligeglad forkælet cafe latte generation.

    Kommentar by Børge — 21. februar 2010 @ 14:38

  6. Børge:

    Der er sund konvervatisme at være mod nassere. Dét er en del af fællesmængdem mellem konservatisme og liberalisme.

    Af de to er det kun liberalismen, der har et ideal om at afskaffe Danmark.

    Prøv at sige det til dine liberale venner.

    Henrik

    Kommentar by Henrik — 21. februar 2010 @ 15:15

  7. Kim,
    Din evne til at finde passende illustrationer/fotos er misundelsesværdig! :o)

    Kommentar by TB — 21. februar 2010 @ 15:36

  8. 5. Børge

    Jeg kan kun give dig ret, Børge.

    Og jeg er ved at være grundigt træt at at høre og se på hvad det er politikerne foretager sig.

    Derhjemme hos min forældre lærte min søster og jeg det samme som du : at det ikke var prisværdigt at skulle forsørges af det offentlige.

    At vi skulle sætte tæring efter næring og ville vi have mere, jamen så måtte vi yde en ekstra arbejdsindsats.

    Vi lærte også, at ingen skulle overlades til dem selv OM de, uforskyldt, var havnet i problemer.

    Folkepensionen, Børge, befriede mange gamle mennesker for den ydmygende tilværelse det kunne være for nogle at skulle bo hos og forsørges af deres børn.

    Ikke alle ældre havde de muligheder som forefandtes i min fars familie, hvor det var helt naturligt, at farfar og farmor blev boende på gårdens område, men for dem selv.

    De yngre tog så gradvist over hvad angår rengøring, madlavning, vask osv. i takt med de ældre ikke kunne længere.

    Dette kunne vel kun lade sig gøre bl.a. fordi det var en selvfølgelighed i familiens historie og at generationerne havde viljen til udvise gensidig respekt for hinanden.

    Når vi ” kom hjem” på besøg var noget af det første der skete, at min søster og jeg blev nettet så vi så ordentlige ud og så blev vi ført over til “de gamle” for at hilse på .

    Min farfar duftede af pibetobak og hans skæg krassede , når jeg afleverede kindkysset.

    Også havde han tyrkisblå øjne- en farve min egen far også havde .

    Jeg beklager ikke indførelsen af Folkepensionen.

    Men tak, Børge, fordi du, uden at vide det, fik mig til at erindre !

    Kommentar by Vivi Andersen — 21. februar 2010 @ 16:00

  9. 180grader var en gang brugbart til orientering for en borgerlig national liberal, men i dag er den så inficeret af venstrefløjen og islam liderlige at de nok nærmere burde være ærlige og føre åben ærlig alliance med Monsum

    Kommentar by J B — 21. februar 2010 @ 16:06

  10. Af en eller anden grund kommer mine kommentarer ikke igennem. Jeg bruger nok ord, der fanges af spamfiltret.

    Kommentar by Børge — 21. februar 2010 @ 17:20

  11. Er det bare mig, eller er 180 bare blevet mere og mere ussel.

    Siden hjemmeside-opstramningen, synes 180 helt at have mistet grebet og retningen.

    Det hedder også PANIK.

    Hvorfor er 180 i panik?

    Kommentar by Nanoligator — 21. februar 2010 @ 17:38

  12. ”Danmark har (også) brug for kåde liberalister, der tør konfrontere offentlig mening i forhold til snigende statsmaksimering.”

    Det er jeg enig i. I det lys er 180grader forfriskende.

    Og så dukker der pludselig en sætning op der får 180grader til at minde om en 150 år gammel monokel pamflet. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at smile en smule af dette gammeldags syn på hvad kvinder gør og hvad mænd gør.

    “Hvis nogen skulle få lyst til at opstarte en eksklusiv whiskey-, cigar- og kortspilsklub kun for mænd, skal de så ikke have lov til det? Selfølgelig skal de det. Hvis andre vil lave en hyggelig te-salon kun for kvinder..”

    Hold da helt op hvor jeg kender og har kendt en masse kvinder der har levet ukvindeligt så. Og mænd der har levet umandigt. Dejlige kvinder og mænd.

    Nej, nu må kunstnere – og kvindelige politikere – altså på banen igen med lidt emancipation – både til mænd og kvinder – ellers har Tit Jensen (Johannes V. Jensens søster) da levet helt forgæves. :)

    Måske 180grader skriver som de gør fordi vores samfund er så feminiseret at alkohol og rygning og kødspisning efterhånden kun er noget der kan foregå i herreværelset eller udenfor i kulden. Ikke engang værtshuse kan rigtig få lov til at gøre det rart for dem der ønsker at nyde en drink eller en cigar eller en stor rød bøf.

    Men det er generelt ikke rigtig til at se hvad 180grader vil? Vil den være en avis med kød på – eller blot en vegetar avis? Helt konkret og i overført betydning.

    Jeg støtter op om Jaleh der ser ud som om hun har en drøm om at leve frit i Danmark. Og ikke skulle lade sig styre af religiøse rigide kønsapartheid krav til mænd og kvinder.

    Kommentar by Liva — 21. februar 2010 @ 19:34

  13. -> Liva
    Jaleh har ikke en drøm om at leve frit i Danmark. Hun har en Nedhedsliste-drøm om at vi alle skal leve i et kommunistisk slavesamfund.
    Hun har bare ikke historisk viden om, hvordan det gik med kommunisterne efter ayatollahernes magtovertagelse i Iran i 1979. Hint: Byggekraner.

    Ellers enig med Obos kritikere: Hans sammenligning med en herreklub er åndsvag. En sådan klub kan gøre, hvad den vil.
    Imammødet i Korsgadehallen var i dén grad for offentlige midler, hvorfor tingene stiller sig ganske anderledes.

    Kommentar by hp — 21. februar 2010 @ 21:26

  14. Det der er “galt” med OBO og de andre “ultra-liberale” er at de tænker alt ud fra en “I et ideelt liberalt samfund”-betragtning. Og her ville det sikkert være fint om alle kunne lave de mærkeligste møderegler som alle andre så kunne respektere og frit vælge om de ville møde op til eller lade være.
    – Desværre(!) så er verden jo en kende mere nuanceret. I ungdommelig iver søgte jeg for år tilbage mod “Liberalisterne”. Og da jeg nu engang betragter mig selv som værende en retskaffen hædersmand, ville jeg gerne høre til politiken på retsområdet, nærmere: Hvorledes håndterer vi de der ikke evner at forvalte egen frihed uden at krænke andres ditto. Det bekymrende(!) var at der tilsyneladende ingen politik var..?! :-o Det tætteste jeg kom, var en laaaang ideologisk smøre i stil med at hvis nu bare vi gav den enkelte spillerum nok, så ville ethvert individ, over tid, nyde friheden så meget at lovbrud og anden for samfundet uhensigtsmæssig opførsel ville gå i sig selv… Så meldte jeg mig ud igen!

    Kommentar by Bo — 22. februar 2010 @ 10:04

  15. Ole Birk Olesen er nederen. :-(

    Kommentar by Mucoangin — 22. februar 2010 @ 13:20

  16. 13

    Hendes enhedsliste drøm må hun have for sig selv. Den deler jeg ikke. Jeg glæder mig over at hun ikke lader sig kue af det importerede religiøse kønsapartheid politi i København.

    Kommentar by Liva — 22. februar 2010 @ 18:30

RSS feed for comments on this post.