25. februar 2010

Arne Melchoir: Når kontrasterne mødes frembringes fornyelser og forbedringer

Anakronisme – når tiden står ingen forskel gør. Kommentar af dinosauren Arne Melchoir i tirsdagens Berlingske Tidende – Rend mig i sammenhængskraften.

“Der er dukket et nyt ord op i vort sprog. Det hedder: ’sammenhængskraft’. Hvordan hænger det nu sammen? Det er et meget specielt sammensat ord. At det er nyt fremgår af, at det slet ikke optræder i Nudansk Ordbogs udgave fra 2008.

… Det benyttes næsten udelukkende af debattører, der lægger stor vægt på, at herboende mennesker bør tænke, handle og opføre sig ens, så de hænger godt sammen… Disse mennesker taler meget om integrering, men de mener faktisk assimilering. At integrere betyder at tilpasse, hvorimod assimilere betyder at blive ens ( = ligesom). Personer fra andre lande og/eller kulturer kræves at opføre sig præcis som vikingernes direkte efterfølgere. Ikke noget med, at »forandring fryder«.

»Lov er lov, og lov skal holdes«, javel. Det skriver jeg under på. Men jeg skriver ikke under på: »Skik følge eller land fly«. Dette er nok et gammelt udtryk for det nævnte, moderne begreb ’sammenhængskraft’. Der ligger sandelig ikke nogen sammenhængende kraft i at underkaste sig andre menneskers skikke.

… At overholde lovene og tage hensyn til næstens fred – det er integration. Men at følge andre menneskers skikke – det er assimilation. Det er for meget forlangt, og det er både hensigtsløst og meningsløst. Det er ikke til fordel for den enkelte eller for samfundet. Hvad man vil spise, hvordan man går klædt, hvilke sange man synger, om man dyrker fitness, dyrker den ene eller den anden slags sport eller slet ingen, om man vil lade sig fotografere fuldt- eller halvt- eller slet ikke påklædt, om man holder sin helligdag på en fredag, lørdag eller søndag, eller man slet ingen helligdag holder, osv. osv…

Lige børn leger bedst i en række sammenhænge. Men meget ofte er det kontrasterne, der mødes, og den slags møder frembringer i allerhøjeste grad fornyelser og forbedringer.

Oploadet Kl. 04:49 af Kim Møller — Direkte link40 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/12395/trackback

40 Comments »

  1. Arne Dino Melchoir, en mand (formodentlig) som er mest intelligent når han sover.

    Kommentar by Fritz — 25. februar 2010 @ 06:51

  2. Arne Melchoir kommer med den sædvanlige stråmand. Der er ingen der forlanger at “udlændinge” skal klæde sig, spise eller dyrke sport på en speciel måde. Det eneste vi forlanger at de ikke blander sig i hvordan VI klæder os, spiser eller dyrker sport.

    Derimod har han ret i at når han siger

    “Lige børn leger bedst i en række sammenhænge. Men meget ofte er det kontrasterne, der mødes, og den slags møder frembringer i allerhøjeste grad fornyelser og forbedringer.“”

    Problemet er bare at de “udlændinge” der PT er i fokus ( over hele verden ) ikke har noget som helst at byde på hvad fremskridt og nytænkning angår. Så derfor Melchoir, kæmper du den forkerte kamp.

    Kommentar by Santor — 25. februar 2010 @ 07:36

  3. Mens Melchior endnu engang kalder danskerne for racister og fremmedhadere, er halvdelen af Malmö’s jøder flygtet, og jøder jages vildt i det ganske Europa, manden lever åbenbart i sit eget parallelunivers, hvad der sker ude i virkeligheden, rager ham en høstblomst.

    Man kan kun nærer den største afsky for denne person.

    Kommentar by Poul-Erik Jørgensen — 25. februar 2010 @ 07:55

  4. Muslimernes antal udgør herhjemme ca. 4 procent, og disse følger langtfra alle sammen islamiske regler. Det står altså omkring 96–4 i ikke-islamisk favør. Hvor stor en trussel kan signaler fra de knap nok 4 procent mon være for vores ’sammenhængskraft’, hvis vi i øvrigt selv er opmærksomme på og nænsomme over for vore egne skikke og værdier?
    Skriver hr. Melchior blandt andet.

    Hvormange aktive nazister og sympatisører havde Hitler og co på gaderne i aktion i procent af den tyske befolkning da lov og orden gik i glemmebogen i Tyskland og kamp i gaderne og vold og trusler banede vejen for 12 års helvede for jøder og demokratiske kræfter?
    Det er nu engang ikke antal men individer og gruppers placering og indsatsområder der udvalgt af få kan afgøre manges skæbne.
    Skriver jeg.

    Kommentar by Peter Buch — 25. februar 2010 @ 07:56

  5. Hr. Melchior skriver “forandrig fryder”. Næh , for den gode
    Hr. Arne handle det om, at volden mod danskerne fryder.
    Med den 2. Verdendskrig i tankerne er det da klart at Hr. Arne
    holder med muslimerne mod danskerne.Ikke sandt?
    Særdeles sørgeligt.

    Kommentar by pk — 25. februar 2010 @ 09:06

  6. […] Uriaposten 25 februar 2010 – Arne Melchoir: Når kontrasterne mødes frembringes fornyelser og forbedringer […]

    Pingback by Denmark: Jewish-Muslim network criticizes Swiss minaret ban » Balder Blog — 25. februar 2010 @ 09:40

  7. Jeg forstår godt den liberale tanke om at “forandring fryder”. Men når det bliver til en idé om at sætte dynamikken i forholdet mellem mainstream og subkultur ud af kraft – og et krav om “alle forskelligheders ligestilling” – og en løsningsmodel med nærmest grænseløs “forståelse, imødekommenhed, respekt og tolerance” – så bliver det til en ekstrem og ideologisk funderet tvangstanke.

    Vi har allerede modsætninger mellem radikale og DF’ere – mellem homoseksuelle og Jehovas Vidner – og mellem KU’ere og autonome. Hvorfor skulle indvandrede mennesker i Danmark ikke være en del af det spil?

    Kommentar by BE — 25. februar 2010 @ 09:46

  8. Han mener, og vil alle mennesker, det godt. Hvorved, han, det gode menneske han egentligt er, og så gerne vil praktisere, i et ubetænksomt øjeblik, kommer til at tælle de onde med. Giver dem frit lejde, så at sige. Det er det, vi alle sammen, nu må leve med, og føle os beriget af. I en rum tid endnu. Alle snakker, taler og skriver herom, imens berigelserne pågår i praksis.

    Kommentar by ReligionForbudt — 25. februar 2010 @ 09:50

  9. A. Melchior skriver:
    “… At overholde lovene og tage hensyn til næstens fred”
    Det er jo i direkte modstrid med koranen.

    “Lige børn leger bedst i en række sammenhænge. Men meget ofte er det kontrasterne, der mødes, og den slags møder frembringer i allerhøjeste grad fornyelser og forbedringer.“
    Alligevel har jøderne i årtusinder næsten kun giftet sig med jøder – det er derfor, folket har overlevet. Og i høj grad bidraget med fornyelser og forbedringer.

    Der er ingen påviselig forbindelse mellem Arne Melchiors synspunkter og virkeligheden.

    En gammel CD’er: Fiser rundt om sig selv og udsender en masse lyd – og bagefter står den stille, hvor den altid har stået.

    Kommentar by Gunnar Biering — 25. februar 2010 @ 10:02

  10. Det lugter lidt af racisme;

    jøder som melchior selv, har sagtens kunnet assimilere sig, og det har været fint også ifølge dem selv.

    de brune muslimer – nej det går ikke. Det er meningsløst.

    Kommentar by Superman — 25. februar 2010 @ 10:04

  11. Hvor mange åbenlyst jødiske børn går der på Holbergsskolen ?

    Kommentar by DaLi — 25. februar 2010 @ 10:06

  12. Jødehadet er en vigtig del af islam.

    Muhammed landsforviste og massemyrdede så mange af Arabiens jøder som han magtede.

    Hans efterfølgere kalifferne gjorde arbejdet færdigt.

    Melchoir har intet forstået og vil heller ikke.

    Hans kommentar er først og fremmest en tilståelse.

    Kommentar by Dillerdreng — 25. februar 2010 @ 10:23

  13. Manden er ikke rask…

    Kommentar by ivan johansen — 25. februar 2010 @ 10:47

  14. Arne Melchior er stadig ikke kommet sig over at have hilst på Anders And ude i Kastrup ;-)

    Kommentar by Bo — 25. februar 2010 @ 10:48

  15. Allerede da A.M. sad i Folketinget, bar han præg af senil-demens. Det har ikke ændret sig med tiden.
    A.M. er jøde. Jøder er 100% assimilerede i det danske samfund. Hvorfor mener han ikke, at vore kære indvandrere kan eller skal assimileres??

    Tågehornet skriver:”Frembringer i allerhøjeste grad fornyelser og forbedringer” ??? !!!!!!
    Så er det, man spørger: Er manden da lallende idiot??? At vore nye, kulturberigende medborgere fra muslimske mørkesamfund, har indført fornyelser, er helt sikkert. De har fornyet skatteyderne med en årlig udgift på ca. 50 milliarder kroner.
    Forbedringerne???? Aner ikke hvor eller hvad. Måske A.M. kan anvise, hvor de forbedringer skal findes.

    Kommentar by Ramses-2 — 25. februar 2010 @ 10:53

  16. Hr. Melchior gik i stå, da Moses ledte ham ud af ørkenen.

    Kommentar by Anna Lyttiger — 25. februar 2010 @ 11:16

  17. Melchior har ret, især omkring hans observationer af konservativ retorik: Dér er vi bagud, og bør finde ud af hvad fanden vi egentlig mener, og definere det endeligt.
    Til gengæld er jeg uenig i hans postulat om at assimilering er dårligt. Han bruger en række eksempler på hvordan folk ar forskellige vaner og grænser, men glemmer at der selv for folk der har næsten enslydende ideologi (eks. “rigtige danskere”) er der stor variation af disse præferencer. I.e. én konservativ hader nøgenbadning og vegetarretter, mens den næste er vild med det.
    Så dér bruger han en (bevidst) logisk fejlslutning til at fremme sit eget synspunkt – hvilket dog er tilladt som et retorisk kneb.

    Kommentar by Mikkel — 25. februar 2010 @ 11:22

  18. 15.
    griner…..

    Kommentar by Fritz — 25. februar 2010 @ 11:36

  19. Arne er en anakronisme – heldigvis.

    Manden skulle for mange år siden have fulgt i hælene på Herbert Pundik til Israel – det ville måske ha givet ham en mere realistisk indfaldsvinkel til virkeligheden.

    Vi andre, børn af “vikingerne” som han med foragt henviser til, vi er bare godt og grundig træt af folk fra mellemøsten.

    Kommentar by Bodil — 25. februar 2010 @ 11:45

  20. Arne And er en nar!

    Kommentar by Mea Culpa — 25. februar 2010 @ 13:30

  21. Arne Melchior er et af de mest ubehagelige mennesker der offentligt udtaler sig i Danmark om Danskerne. Heldigvis er det ikke så ofte mere.
    Der er tit ekstremt nedladende mod Danskerne og forhøjet om ham selv og egen indsigt.

    Jeg kan ikke forstå hvordan man kan leve med et så grimt og snævert menneskesyn!

    Kommentar by DanskeriTN — 25. februar 2010 @ 14:17

  22. #16

    Moses ledte ikke nogen som helst ud af ørkenen… ;)

    Kommentar by CJ — 25. februar 2010 @ 15:10

  23. Det gjorde han da – ifølge Exodus. Det er ikke den grønlandske Olsen jeg snakker om.

    Kommentar by Anna Lyttiger — 25. februar 2010 @ 15:29

  24. Vedr. sammenhængskraft. Er det ikke netop den vestlige sammenhængskraft der har givet os demokrati, kvinder stemmeret, homoseksuelle borgere frihedsrettigheder, givet os modernitet, ytringsfrihed, pluralisme, et fælles sprog, kendskab til vestlig kultur og traditioner, givet rum for humor og satire, kritisk sans, givet os en folkeskole der ikke er sort skole, et retssamfund, givet mænd og kvinder bedre rammer for lige muligheder etc.?

    Og er det ikke netop en vigende – hvis ikke manglende – vestlig sammenhængskraft der gør at jøder ikke mere kan leve i fred i f.eks. Malmø? Og er det ikke netop i stigende grad mangel på vestlig sammenhængskraft der gør at jøder og homoseksuelle – og kvinder – i stigende grad ikke kan leve i fred i vestlige lande? Og er det ikke netop mangel på vestlig sammenhængskraft der gør at politibetjente, ambulancefolk og falck folk overfaldes med sten i nogle ghettoområder? Og politikere ditto. Og journalister, bloggere og avistegnere ditto?

    Kommentar by Liva — 25. februar 2010 @ 15:29

  25. Sammenhængskraft består ikke i underkaste sig andres normer, siger A.M.. Nej netop. Det er det springende punkt-tror jeg- for mange danskeres opfattelse af muslimer, som jo netop i småt og sommetider stort forlanger/ønsker vi skal underkaste os deres normer. Det vil vi simpelthen ikke. Det har jøder jo heller aldrig forlangt af os, men har levet i det ydre efter landets love og skik fulgt, men har privat selvfølgelig overholdt shabbat. Deres indsats for Danmark har dog været stor i positiv retning.
    Hvis muslimer ville gøre det samme og opføre sig som gode gæster og efterhånden som loyale landsmænd, så ville jeg ihvertfald ikke forlange, at de skulle assimilere sig.
    I hele denne ligning spøger dog Islam og Kalifatet i vore hoveder. Godt understøttet af muslimers gerninger og 1400 års angrebskrig.

    Kommentar by Lapis — 25. februar 2010 @ 15:44

  26. http://www.berlingske.dk/billeder/chic-terrormode-i-madrid

    Kommentar by Petersen — 25. februar 2010 @ 16:02

  27. Netop de jødiske fortalere for islamisk indvandring til Danmark har noget forklaring til gode. F.eks. gaver det mest Danmark eller Israel med denne trafik ?
    Hvorfor vil Israel ikke tage de flygtninge tilbage de producere ?

    Kommentar by Petersen — 25. februar 2010 @ 16:10

  28. Når Arne Melchior siger noget, er det ligesom for oven, motiveret af sin egen religions interesse og danske jøders position i Danmark, nemlig at de ikke assimilerer sig alt for meget og kan forblive kulturelt seperate fra resten af Danskerne men kun udadtil ligne os.

    Det er derfor at Melchior VIL at danskerne skal tillade, give plads til, og give muslimerne kulturel og semi-religiøst råderum FORDI han vil have at vi også agerer ligeså overfor jøderne.

    Vikingernes børn er iøvrigt en enormt nedladende bemærkning når det kommer fra A. Melchior, indforstået at vi er afkom af barbarer, og at Melchior selv tilhører en finere og bedre kultur.

    Kommentar by DanskeriTN — 25. februar 2010 @ 16:14

  29. #23

    Hej Anna.

    Moses døde i ørkenen. Som jeg husker det, var det Josua der ledte jøderne *ud* af ørkenen ;)

    Kommentar by CJ — 25. februar 2010 @ 17:06

  30. PS. Det jeg mente var at AM sætter lighedstegn mellem den negative indstilling over for muslimer i DK med en negativ indstilling over for andre religiøse observationer, særligt sin egen, og det er den han er ude på at forsvare, men kan selvfølgelig ikke brage ud med det.

    Kommentar by DanskeriTN — 25. februar 2010 @ 17:06

  31. 28.DanskeriTN

    Præcist !

    Og de forskellige fra mosaisk trossamfund, herunde A.M., der i tidens løb har udtalt sig til fordel for den islamiske indvandring SKYLDER faktisk de danske Vikingers efterkommere forklaring på hvorfor de har ment denne så glimrende for OS og vores land.

    At Arne Melchior givetvis mener betegnelsen Vikingernes Børn, = de nuværende Danere, nedladende er jeg ikke i tvivl om !

    For den mand har altid opført og udtalt sig på måder som har virket nedladende overfor danerne.

    En arrogant stodder som Arne Melchior skulle måske overveje HVORFOR han stadig befinder sig blandt – hvad er det jøder benævner ikke-jøder med, og ikke i hjemlandet Israel !

    Kom nu ikke med at jeg skulle være antisemittisk indstillet fordi jeg ikke kan lide denne Melchiors holdning til bl.a. mig, en daner der er efterkommer af dette lands Vikinger!

    Kommentar by Vivi Andersen — 25. februar 2010 @ 17:29

  32. 30. DanskeriTN

    Og hvorfor skulle han ikke kunne det ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 25. februar 2010 @ 17:32

  33. Trist Hr. Arne Melchior! Synd, synd.

    Der er stor forskel mellem at være assimileret, men konservativ/ortodoks jøde i Danmark og ikke assimilerbare muslimer. Jøder indpasser sig i Vesten, det er Deres egen slægt dog det fornemste eksempel på. Assimilation for muslimer betyder, at bogens folk omvender eller dhimmificerer sig og de vantro omvender sig til Islam. Spørg ved lejlighed Deres brodersøn Michael.

    Mon De er blevet udsat for moderat fysisk pres af de grupper De mener er kulturberigende?? Nu er det jo danskerne, der er kulturbærerne i vor fædreland og ikke et sammenrend fra den del af Mellemøsten, som ikke kan lave andet end pumpe olie op af jorden, eller eksportere mennesker.

    Går De ikke ind for, at jøderne som laver aliyah dvs. tager til Israel assimilerer sig til den jødedom der findes dér og begynder at tale hebraisk i steden for arabisk, jiddisch eller etiopisk, eller hvad de nu end måtte tale samt begynder at spise gefillte fisch på sabbaten? Jeg tror det!

    p.s. tak fordi De lagde Centrum(s)demokraterne i graven, Hr. Melchior! Godt gået! Hr. Melchior, vi savner ikke dette parti. Nu skal vi blot have tømt Det konservative Folkeparti for alle “Norskerne” og “Hedetur” medløberne og alle de andre, der ikke er hardcore friheldselskende, fædrelandskærlige “konservative så det gør noget”. Kan De ikke hjælpe? Har De ingen sønner som kan gå ind i politik, eller er de schejne leit og vil ikke have kontakt med gojim politik? Undskyld, under bæltestedet, politk er beskidt business.

    Ellers god PURIM i weekenden. Den fest kan give stof til efteranke, Herren stod Israel bi!!!

    Håber at ses i synagogen en gang.

    Kommentar by bl — 25. februar 2010 @ 17:45

  34. 32, Vivi Andersen.
    Det er fordi at AM lever i en verden hvor der er mindretal og flertal, små stammer og store stammer. Han er i mindretallet og er bange for flertallet. Desuden er Danskere Germanere/Kristne, og han går vel ud fra at anti-semitismen ligger og lurer lige under overfladen og venter på en lejlighed for at komme frem. Når han ser at kærligheden til islam ligger på et meget lille sted her i landet, så ekstrapolerer han at så skal jøderne være syndebukke næste gang.
    Og det vil han ikke sige ligeud, for så kan han ikke længere lege den kloge, faderlige, og altid belærende professor med egen linie til DDR.

    Kommentar by DanskeriTN — 25. februar 2010 @ 17:47

  35. Arne Melchior har altid været god til at formulere sig. Han kan f. eks. beskrive en mødding, så folk, der ikke selv har set objektet, tror, at det drejer sig om en frugtbar blomstrende have. Og selvfølgelig modsat.
    Er det danskerne, der står i haven og ender på møddingen eller er det muslimerne, der står på møddingen og ender i haven? Hvad mon Melchior foretrækker?

    Kommentar by Menig 442 — 25. februar 2010 @ 19:24

  36. #23: Det var altså Moses, som var på Sinaibjerget (som ligger på den “israelske” side af ørkenen) for at modtage de ti bud. Men Gud sagde jo til ham, at han aldrig skulle opleve det forjættede land, så derfor måtte han lægge sig.
    Det var så Josva, som ledte jøderne fra ørkenens grænse til “det forjættede land”. :-)

    Denne historie blev fortalt af Rabin inden et møde med Arafat:

    Moses var godt varm og støvet, da de var kommet igennem ørkenen, så da de kom forbi en bæk, smed Moses kludene og hoppede i vandet – men de var væk da han kom op igen!

    “HVEM har stjålet mine Gevandter???” brølede Moses, så jøderne rystede i kjortlerne.
    “Jeg så dem – det var nogle palæstinensere”, siger en af jøderne, hvorpå Arafat afbryder:
    “Jamen der VAR jo ingen palæstinensere dengang!”
    “Godt,” siger Rabin, “så fik vi det på plads. Og skal vi så komme i gang med mødet!”

    Kommentar by Anna Lyttiger — 25. februar 2010 @ 23:37

  37. Hvem allah i helvede! har vækket det forhenværende altid sovende i Folketinget hedengangne cd-medlem?
    Det mindste man kan forlange, er da en undskyldning!

    Kommentar by li — 26. februar 2010 @ 03:57

  38. #36 (Anna)

    Så vi er faktisk enige? :)

    Kommentar by CJ — 26. februar 2010 @ 19:46

  39. Det er utroligt, at nogle jøder ikke kan indse, at Vesten og Israel er nødsaget til at stå sammen i disse tider. Melchior burde støtte Dansk Folkeparti, ligesom andre fornuftige jøder gør det for at sikre jødedommens fortsattet eksistens!

    http://www.youtube.com/watch?v=n4EfufBl1cU

    Kommentar by Lotte — 27. februar 2010 @ 23:26

  40. Sammenhængingskraf er et ord Huntington bruger meget i Civilisationernes sammenstød. Og han kommer netop ind på problemet med det store antal muslimer i vesteuropa.
    Og når jeg ser på det hvorfor skal jeg bidrage til et samfund, hvor mit bidrag går til mennesker der vil mig det ondt ?
    Hvor svært kan det være at forstå.
    Men jeg vil da til en hver tid vise Hr. Melchior mit gamle hjem i gellerupparken, hvis han lover at tage sin kalot på, så lover jeg at tage en skudsikker vest på. Udover det er jeg rigtig god til at stikke af ved det mindste tegn på problemer.

    Kommentar by Ole Iversen — 1. marts 2010 @ 06:20

RSS feed for comments on this post.