23. februar 2022

Kunstner: “Hvis man ikke kan tjene penge på musikken, er det ikke fordi, at man ikke er dygtig nok.”

Ingen spørger helt almindelige lønarbejdere om de har lyst til at finansiere andres hobbyer, og hvis Emma Hørlyck var mere eftertragtet, så kunne hun kræve mere for at optræde. Personligt ville jeg gerne rejse kloden rundt, og give den som professionel poolspiller… hvis blot lønnen var bedre. Kommentar af en Emma Hørlyck hos GAFFA – ‘Hvis man ikke kan tjene penge på musikken, er man ikke dygtig nok’.

“De gange, jeg har udtrykt min frygt for manglende indkomst eller aktualitet, er jeg udelukkende blevet mødt af sætningen: ‘Ja, men sådan har det jo altid været’. Jo jo, det kan da godt være, men skulle det være en undskyldning? …

Hvis man ikke kan tjene penge på musikken, er det ikke fordi, at man ikke er dygtig nok. Det er fordi, man er gået ind i en branche, der har kørt sig selv af sporet. Og jo, man er gået derind af egen fri vilje – men det skal heller ikke være en undskyldning for at blive underbetalt. …

Udsagnet med ‘ikke at være dygtig nok’ skal aflives. … normen for lønninger bør i høj grad forbedres. For det er ikke kun økonomien for den enkelte, det går ud over. Det påvirker også outputtet af den kunst, der skal skabes, og ikke mindst det mentale helbred. Lønnen afspejler sig i normen om, at man skal arbejde evigt over…”

(Fattig professionel poolspiller, “… normen for lønninger bør i høj grad forbedres”; Foto: YT)

Oploadet Kl. 02:31 af Kim Møller — Direkte link22 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/125195/trackback

22 Comments »

  1. Jeg er da helt overbevist om, at det gratis tidsskrift GAFFA vil hælde rigtig mange penge i projektet. Ligesom de veletablerede “kunstnere” vil lade 25% af deres indtægter gå til Emma og hendes ligesindede. Og at “kunstnerne” vil stå i kø for at lave støtte-koncerter, udgive albums for at understøtte Emma mulighed for at udfolde sit “musikalske potentiale”?

    Kommentar by Limewoody — 23. februar 2022 @ 07:20

  2. Og stakkels Emma er jo ikke den eneste, der har det Så hårdt.
    DR må dele masser af priser fra vennerne ud til miskendte transkunstnere og faaaattige Karinaer, der er angstkunstnere og socialpionerere…
    Også socialkammeraterne har snart en udvandring, ligesom Venstre og DF, hvis ikke resten af slænget også snart bliver ligegyldighedsministre, med tre medslæbte venneeksperter og kontantskrabedoktorer.

    Kommentar by Hul igennem? — 23. februar 2022 @ 07:44

  3. Emma ville lave bedre musik, hvis hun var statsansat med fast løn.
    Hvis lønnen var meget høj, ville hun lave endnu bedre musik.

    Kommentar by Bastardo — 23. februar 2022 @ 09:02

  4. Jeg husker, at en ung tryllekunstner blev spurgt om, hvor god han var til at trylle – han svarede: “Så god at folk vil betale for at se det”.

    Kommentar by J — 23. februar 2022 @ 09:27

  5. Jeg synes selv jeg har en mærkelig gangart….Den burde staten understøtte, for jeg kan ikke selv tjene penge på den – Fra Monthy Python….ministeriet for mærkelige gangarter (kan vel youtubes). :-).

    Kommentar by Michael Unna — 23. februar 2022 @ 09:34

  6. Emma Hørlyck er en lille forkælet møgunge.

    Kommentar by Ufrivilligt skatteoffer — 23. februar 2022 @ 09:55

  7. Kunstnere…LOL…

    Kommentar by Jp — 23. februar 2022 @ 10:32

  8. EH Saa find noget saa du kan ernaere dig selv,og holde din droem vedlige

    Kommentar by dunk — 23. februar 2022 @ 10:41

  9. Emma Hørlyck har fuldstændig ret. Jeg kunne ikke tjene penge på at spille klaver, men det var bestemt ikke, fordi jeg ikke var dygtig nok.

    Kommentar by Ole Madsen — 23. februar 2022 @ 11:06

  10. Antal besøg på hendes musik på YT taler sit tydelige sprog. Hun skal have udvidet sin vennekreds til at indbefatte DR

    Kommentar by tavsen — 23. februar 2022 @ 11:56

  11. Vi må have Kim på finansloven som statsansat professionel poolspiller, det kan kun gå for langsomt!

    Kommentar by Peter Nielsen — 23. februar 2022 @ 12:00

  12. Musikkere i hele verden foren eder.

    Et forslag til den lille nasserøv.

    Saml alle musikkerne i hele verden og lave en pulje af hver eneste krone der tjenes på Spotify, CD’ er og Osv. og del så pengene ligeligt blandt jer alle sammen.

    Mon madonna, sting og alle de andre multimillionær ‘kunstnere’ er med på den? Nej vel.

    Hvorfor skal Vi andre så blandes ind i dine trængsler, der er selvforskyldte, fordi du vælger en levevej du så i øvrigt ikke er særlig dygtig til det?

    Kommentar by Santor — 23. februar 2022 @ 13:09

  13. Det gælder hele vejen rundt – hvis ingen gider købe din musik, hvis ingen gider læse dine bøger, hvis ingen gider se din kunst, se dine film, høre dine radioprogrammer eller tv-udsendelser (tak til landsbytosserne i det snart hedengangne DF), læse din forskning osv. osv. så er det sgu nok fordi du ikke er så dygtig som din mor eller dine røde lejekammerater siger.

    Drop statsstøtten og lader borgerne selv forvalte deres penge!

    Kommentar by Anonym — 23. februar 2022 @ 13:36

  14. Hvad bliver det næste? Tilskud til ngo’er, der bevist modarbejder danskernes interesser? Tilskud til sammenslutninger af indvaderede horder, det i deres grundvold hader og foragter os? Særbehandling af mænd i en negativ retning? Vil gerne snart have en genforhandling af fordelingen af vores budget. Kunne vi lande på en der er mere demokratisk? Vi kunne fx bede de erhvervsfolk om at betale for de 99 indkompetente, der slæbes ind i landet, hver gang, de måske hiver en ind som kunne være en gevinst for landet. Hvorfor samfundet skal hænge på den regning er sgu ikke fair.

    Kommentar by Frafalden Moderat — 23. februar 2022 @ 13:51

  15. 11) Enig :-). Når vi er tvunget til at støtte DR, så må Kim også på Finansloven :-). (Skylder ham en omgang Pool med 500-kr indsats :-))

    Kommentar by Michael Unna — 23. februar 2022 @ 20:02

  16. Popbranchen er ikke en hård branche. Der er næsten ingen kvalitet, så hvis man kan tilføre kvalitet, har man snart skudt papegøjen.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 23. februar 2022 @ 20:57

  17. # Morten

    Ja, når “kunstnere” som Medina og Simon Kvamm kan blive mangemillionærer på deres “musik”, kan konkurrencen sgu ikke være specielt hård…

    Kommentar by Revisoren — 23. februar 2022 @ 21:59

  18. I øvrigt har jeg altid drømt om at blive alfons.

    Mon det også kan kaste noget statsstøtte af sig?

    Kommentar by Revisoren — 23. februar 2022 @ 22:02

  19. Selvfølgelig hænger det sammen, kan du ikke tjene penge på din musik…

    Så må man erkende at man aldrig blive professionel, og hygge sig med det på hobby niveau.

    Det hænger i den grad sammen med sit talent, om man kan leve af det.

    Kommentar by Mads kering — 24. februar 2022 @ 17:47

  20. Hun har 700 likes på Facebook, og hendes mest afspillede sang på Spotify er spillet 3.500 gange – og det er altså efter medieeksponering.

    Kommentar by Winged Hussar — 24. februar 2022 @ 22:52

  21. Nu giver det mening!

    Danske ‘kunstnere’ har opdaget at Svenskerne har en krisepakke for kunstnere og vil selvfølgelig også være med på vognen.

    https://www.friatider.se/extra-bidrag-till-7862-konstnarer

    Et fint lille indspark til den Danske regering fra de sultne Danske kunstnere ;)

    Kommentar by Anonym — 25. februar 2022 @ 11:16

  22. Nu giver det mening!

    Danske ‘kunstnere’ har opdaget at Svenskerne har en krisepakke for kunstnere og vil selvfølgelig også være med på vognen.

    https://www.friatider.se/extra-bidrag-till-7862-konstnarer

    Et fint lille indspark til den Danske regering fra de sultne Danske kunstnere ;)

    Kommentar by Santor — 25. februar 2022 @ 11:16

RSS feed for comments on this post.