7. marts 2022

Kasper Støvring: “… det er lidt pudsigt at se mine liberale kritikere springe ud som nationalister.”

Det er paradoksalt, at politikere der konsekvent nægter at tage udgangspunkt i danskernes interesser, nu omvendt springer ud som nationalister på ukraines vegne. Et land de i en anden kontekst, kunne have undsagt som værende illiberal, homofobisk, nationalistisk og det der er værre. Der er intet galt at i blive klogere, men træls at det altid suppleres med et angreb på de fremsynede. Solid kommentar af Kasper Støvring i Berlingske – Liberale har været blinde for den nye verdensorden -og nu er de pludselig blevet nationalister (kræver login).

“Allerede i 2011 skrev jeg her i avisen, at vi er indtrådt i en multipolær verdensorden præget af rivalisering mellem stormagter, hvor Rusland som distinkt ikkevestlig civilisation bliver Vestens geopolitiske modstander. I en artikel året efter beskrev jeg den storrussiske, imperiale drift: ‘De russiske ledere søger at generobre så meget som muligt af den globale magt, som landet mistede efter Den Kolde Krig. De søger ikke integration i Vesten, men derimod en tilbagevenden til den russiske storhedstid.‘ I min bog ‘Gensyn med fremtiden’ fra 2018 uddyber jeg denne æra af magtbalancepolitik, og det er præcis det, vi ser i dag. Ikke blot med Ruslands invasion af Ukraine, men også med Vestens modsvar i form af oprustning og inddæmning af Rusland.

Dette skriver jeg ikke (kun) for at fremhæve, at jeg havde ret i min forudsigelse af den nye verdensorden for 11 år siden, men fordi jeg i dag kritiseres for at tage fejl…

Stormagtsnationalisme, som Putin med sin invasion repræsenterer, er en form for imperialisme. Den er yderst kritisabel, fordi den medfører overgreb på andre nationer. … ‘Når jeg har forsvaret nationalstaterne, er det, fordi det grundlæggende skaber stabilitet, når hver nation får sin egen stat, hvor de kan bestemme selv.’ Dette sidste er positiv nationalisme, og det er jo også ukrainernes nationalisme – deres kamp for selvbestemmelse som folk – vi sympatiserer med. I min bog ‘Fortællingen om fredens Europa’ fra 2014 hylder jeg denne nationalisme og frigørelsen fra imperierne, herunder det russiske. …

Ukrainernes nationale kamp for selvstændighed er for en nationalkonservativ som mig forbilledlig. Men det er lidt pudsigt at se mine liberale kritikere springe ud som nationalister. For det kan jo ikke være ukrainernes værdier, som de liberale sympatiserer med. Ifølge internationale værdiundersøgelser er ukrainerne nemlig temmelig illiberale. Deres værdier ligger på linje med serbernes, russernes og hviderussernes og er meget mindre liberale end ungarernes, for eksempel i synet på homoseksualitet.

Jeg er ikke altid god nok til at formulere mig entydigt, så jeg ikke misforstås. Men det er altså ikke mig, men de liberale, der har været blinde for den nye verdensorden. Og nu er de også selv blevet nationalister.

(Positiv nationalisme: Identitære aktivister hjælper ukrainske flygtninge, Ungarn, 6. marts 2022)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/125400/trackback

23 Comments »

  1. Men det er lidt pudsigt at se mine liberale kritikere springe ud som nationalister.”

    Nu hvor alle politikere falder over hinanden for at forhøje nato-bidraget til 2%, er det sjovt at læse deres bravader dengang Trump ønskede de 2%

    http://www.uriasposten.net/nye-tips#comment-5575112

    Kommentar by tavsen — 7. marts 2022 @ 13:45

  2. kan anbefale Støvrings bog, den er et sammenskriv af tekster så
    nogle passager eller formuleringer går igen.

    Kommentar by konservativ — 7. marts 2022 @ 14:09

  3. Hvem er de ‘liberalister’ Kasper Støvring håner? Jeg er selv tilhænger af fri handel og derfor stemte jeg ja til EF i 1992. Er jeg så liberalist? Det viste sig at EF blev en trædesten til EU, som af EU-lobbyen blev forsøgt manipulere bl.a vha euroen til at blive en union. UK fik nok og meldte sig heldigvis ud af EU. Jeg tvivler nu på – med Poul Schlüters ord – at “unionen er stendød”. Jeg mener vi skal bevare forbeholdene og være parat til at tilslutte os UK (og Norge og Svejts) udenfor EU. UK’s EU-medlemsskab var i øvrigt Jens Otto Kraghs begrundelse for at vi skulle ind i 1992!:-)
    Jeg synes måske Kasper Støvring sparker åbne døre ind ved at gå efter sine “liberale kritikere” uden at nævne hvem de er? Jeg tror aldrig der har værer mange superliberalister. Der er mange flere fri handels- og markedsøkonomi tilhængere. Måske mange flere end de 7,8%, der sagde de ville stemme på kommunismen med Enhedslisten den 17. februar 2022:-)
    :-)

    Kommentar by Amad — 7. marts 2022 @ 14:18

  4. Her er vores dødsfjender ikke ydre men indre.- De danskere – nyhipoer- som har lukket en mill velfærdsimmigranter ind i landet. Som er modstandere af etniske danskeres demokratiske, humanistisk ret til at være fri for velfærdsimmigranter, muslimer osv i vuggestuer, børnehaver, skoler, arbejdspladser, foreninger, diskoteker, m.m.

    Kommentar by dansker — 7. marts 2022 @ 14:18

  5. Ja til EF var selvfølgelig i 1972!
    Jeg er selv tilhænger af fri handel og derfor stemte jeg ja til EF i 1972. Er jeg så liberalist? Det viste sig, at EF blev en trædesten til EU, som af EU-lobbyen blev forsøgt manipuleret bl.a vha euroen til at blive en union. UK fik nok og meldte sig heldigvis ud af EU.

    “Folkeafstemningen om Danmarks optagelse i EF var en dansk folkeafstemning, der blev afholdt 2. oktober 1972. 63,4 procent af vælgerne stemte ja til dansk medlemskab af EF, mens 36,6 procent stemte nej. Valgdeltagelsen var 90,1 procent. Valgretsalderen var på det tidspunkt 20 år, og man skulle derfor være født 2. oktober 1952 eller tidligere for at kunne stemme gyldigt ved folkeafstemningen.”

    Kommentar by Amad — 7. marts 2022 @ 14:46

  6. > Tavsen 13:45
    To procent af hælervarne fra danskeres tegnebøger skulle kunne finansiere retsvæsenet OG Danmarks forsvar.

    Kommentar by Nielsen — 7. marts 2022 @ 15:24

  7. – Amad

    Han nævner Tom Jensen og Pierre C. i kommentaren.

    Kommentar by Kim Møller — 7. marts 2022 @ 15:39

  8. Når nu russere og ukrainere har samlevet i fred og fordragelighed igennem 400 år, er de også blevet blandet demografisk og kulturelt. Den ukrainske nationalisme må derfor være blevet ændret og svækket i takt hermed. Det skal man lige huske.
    I Donbas området er ca. 25% af indbyggerne etniske russere – og de vil gerne være separat fra Kiev regimet; så meget at de har meldt sig ud af Ukraine.
    Sammenlign dette med, at der i Danmark om 20 års tid vil være omkring 25% muslimer – og de vil gerne være separat fra danskerne; så meget at de vil melde sig ud af Danmark, hvis de vil samles i ét stor enklave.
    Holder vi ikke demografien under kontrol, vil Danmark blive opdelt i 2 områder; et kristent dansk og et muslimsk hellhole.

    Kommentar by Gustav Jensen — 7. marts 2022 @ 15:41

  9. De liberale er IKKE blevet nationalister. Liberalisternes forsvar for Ukraine er først og fremmest forsvaret for universelle frihedsrettigheder. Liberalisterne er parat til at starte 3. verdenskrig for at give Ukraine sin universelle ret til frit selv at vælge sine allierede. Ideologien står så at sige over alt andet. Selvom de taler patosfyldt om civile ofre, kommer det spørgsmål først længere nede på deres prioriteringsliste. Øverst står friheden. Og ingen pris er for høj.

    Krigen kunne vel slutte i dag, hvis Nato stoppede alle leverancer af våben til Ukraine og gjorde det meget klart, at de aldrig kommer med i klubben. Det ville i hvert fald forkorte den. Det ville lede til undertrykkelse af Ukrainerne, ja. Men var det ikke de civile ofre, vi skulle undgå?

    Målet helliger midlet. Sådan ser Putin på det. Og præcis sådan ser liberalisterne på det. Forskellen er bare målet.

    Kommentar by Peter Faber — 7. marts 2022 @ 15:53

  10. Hvis liberale er blevet nationalisrer hvad har Kasper Støvring så at brokke sig over? Han bør glæde sig.

    Kommentar by Nielsen — 7. marts 2022 @ 16:02

  11. @Nielsen

    Han brokker sig ikke over deres nationalisme, og han brækker sig heller ikke.
    Han morer sig snarere over deres hykleriske virtue signaling.

    Kommentar by sebastian — 7. marts 2022 @ 16:18

  12. Nå så godt ord igen Sebastiab og Kasper.

    Kommentar by Nielsen — 7. marts 2022 @ 16:23

  13. Både liberale og venstrefløj har i mange år jo funktionelt været nationalister på en masse andre, og tit uhyre “illiberale”, folks vegne end lige netop vesteuropæernes (fra vietnamesere, inuitter og palæstinensere til tibetanere, albanere og kuwaitere…). Motiveringen har oftest været en anden end strikt nationalisme, men for så vidt er det på sin plads, at selvbestemmelsesretten sættes højt, om end altså hyklerisk. Man aner dog, at ukrainere er europæere, idet en del røster faktisk er krakilske over for deres styreform og samfund, hvor “undertrykte” eksotiske folk får længere snor.

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 7. marts 2022 @ 16:32

  14. OK, Kim Møller 15:39. Som der står om “liberalistisk menneskesyn” i wiki: “Liberalismen er en politisk ideologi, der har spillet en væsentlig rolle i de fleste vestlige lande siden dens fødsel i årtierne omkring den franske revolution. Liberalismen tager udgangspunkt i et individualistisk menneskesyn og betoner menneskets frihed i forhold til staten. Liberalisme er ikke noget entydigt begreb”.
    Jeg er i sync med Asger Aamund og med nu afdøde Mogens Camre, både da vi socialdemokrater og da vi var i DF. Jeg er tilhænger af privat ejendomsret (især til mit hus) også til virksomheder (især til min egen lille biks:-) og fri markedsøkonomi.
    Jeg er modstander af islamiseringen af DK og EU og ønsker befolkningsudskiftningen stoppet asap før det er for sent (hvad det måske desværre allerede er:-(

    Kommentar by Amad — 7. marts 2022 @ 16:40

  15. https://www.swp.de/imgs/07/9/6/4/7/8/8/6/3/tok_8e57086d009fd60726a5b4e985bb3132/w1200_h675_x765_y451_AFP_324B966.jpg-d8dd0506820669f0.jpeg
    “…Energipolitik er ikke længere kun energipolitik, men i den grad også sikkerhedspolitik…” Mette Frederiksen
    hahahaha, sådan har det da altid været Einstein…,
    https://www.dr.dk/nyheder/penge/danmark-skal-vaere-klar-hvis-hanerne-til-russisk-gas-pludselig-bliver-lukket-europa?cid=soc_facebook_drnyheder_post_e763g7e8#!/
    De woke har tilladt massemigration, de woke har afvist Huntington,
    de woke har krævet omstilling fra eksisterende energikilder uden
    at have et alternativ på hånden, husker Radikale der med det samme
    ville forhøje CO2-udledningen fra 70% til 80% da den i forvejen overambitiøse plan var turmfet igennem.
    BØRNEHAVE!

    Kommentar by konservativ — 7. marts 2022 @ 17:51

  16. *reducere

    Kommentar by konservativ — 7. marts 2022 @ 17:52

  17. Her er den “fri verdens” leder. Manden med fingeren på den røde knap til atom-arsenalet – Prædement Joe Biden: “How did we get to the place where, you know, Putin just decides he’s gonna invade *RUSSIA*? Something like this hasn’t happened since World War 2.”

    https://twitter.com/MrsT106/status/1499882430668619780

    Kommentar by Limewoody — 7. marts 2022 @ 18:21

  18. Fuldstændig sindssygt at vi skal betale penge eller hjælpe en komplet sindssyg ukrainsk ‘præsident’ som er i ledtog med islamister og andet lort blot fordi han er indsat af hussein obama og sender millioner tilbage til pædo familien biden.

    Dumskerne er ubetinget verdens dummeste folkefærd.

    Kommentar by piphans — 7. marts 2022 @ 20:17

  19. Liberal “Woke” logik:

    Kurderne er et folk med ret til et hjemland.
    Palæstinenserne er et folk med ret til et hjemland.
    Tibetanerne er et folk med ret til et hjemland.

    Danskerne er et folk med ret til … at blive udskiftet, da alt andet ville være racistisk og xenofobisk …

    Kommentar by Peter Nielsen — 7. marts 2022 @ 20:20

  20. Hm Ukrainernes nationale kamp for selvstændighed? Ukraine er et kludetæppe af etniske grupperinger. I øst overvejende russere, som markant er diskrimineret og ønsker tilknytning til Rusland. Det får de ikke lov til i modsætning til albanerne i Kosovo, som fik serbisk land foræret af det NATO, som idag endnu engang spiller den helliges rolle.
    Jeg er dødhamrende imod denne krig, men må opponere lidt mod bemærkningen “en national kamp for selvstændighed”, for hvem?

    Kommentar by Erling — 7. marts 2022 @ 20:58

  21. Her er der bringer mit pis i kog

    Islamiske nassedyr mænger sig i flygtningestrømmen fra Ukraine.

    https://www.friatider.se/valdskaoset-nar-tredje-varlden-man-tranger-sig-fore-ukrainska-kvinnor-och-barn

    Våldskaoset när tredje världen-män tränger sig före ukrainska kvinnor och barn
    Scrolla för video…
    ————————————————–
    Man sidder sådan set og hyler i arrigskab, over ikke kan gøre fra eller til. Der er KUN én måde at gøre det på, og denne måde må man ikke bruge.

    Der skulle sendes en dødspatrulje til grænserne, til at tage sig af de sataner, de er let genkendelig.

    Kommentar by Charles Nielsen — 8. marts 2022 @ 00:44

  22. Ukraine er en grim historie ,civilbefolkningen maa tage skraldet,meget snart er Covid halloejet “doedt”, vi skal have en krig og her er den

    Kommentar by dunk — 8. marts 2022 @ 02:40

  23. # dunk

    Nu starter Corona-hysteriet forfra.
    I Kina er der nu totalt lockdown i flere storbyer efter nye “udbrud” af smitte.

    Tilfældigt?

    Kommentar by Revisoren — 13. marts 2022 @ 13:32

RSS feed for comments on this post.