9. marts 2022

Netflix fortolker Vikingerne: “There was a white male Jarl Haakon who ruled during this period, but…”

Kvindernes Internationale Kampdag plejer at kaste gode citater fra sig, og i år kunne man blandt andet høre Kvinfo-direktrice Henriette Laursen beklage sig over, at mens ‘kvinder og børn’ flygter i Ukraine, så bliver ‘mænd’ tvunget til at blive tilbage og kæmpe. ‘Det er voldsom stereotypt’, og den slags ‘kønsstereotype opfattelser bliver virkelig sat på spidsen under en krig, og det er noget møg’. Oversat til dansk: Der pissetræls for diskursen, når virkeligheden trænger sig på. Ikke et ord om døde hvide mænds privilegerede skæbne.

Alt er dog ikke skidt. Se blot på nye Netflix-serie Vikings: Valhalla, der er ‘loosely based’ på Vikingetiden. Omtale set hos Decider – Was Jarl Haakon a Real Person? All About ‘Vikings: Valhalla’s Badass Lady Leader.

“Netflix’s new hit series Vikings: Valhalla takes viewers into the world of early 11th century Viking culture. We discover the Vikings are now something of a superpower, sprawled all over the world from the frigid wastes of Greenland to the metropolises of Egypt. Nowhere is the Vikings’ strength seen more than in the great Norwegian city of Kattegat. Introduced in the original Vikings series as the home of Ragnar Lothbrok (Travis Fimmel) and his allies, the harbor town is now ruled over by Jarl Haakon (Caroline Henderson), a formidable Viking warrior woman whose grandmother is from Alexandria, Egypt. …

Jarl Haakon, however, is an amalgam of a few Viking figures. There was a white male Jarl Haakon who ruled during this period, but Vikings: Valhalla wanted to highlight just how diverse Viking culture had gotten by this time in history.

The Jarl Haakon we meet is a woman of color, but one universally accepted as a Viking. In her version of Kattegat, she has established a truce between pagans and Christians. Traders from all over the world hock their wares in her city and her walls are protected by shieldmaidens. She is one of the most exciting characters in Vikings: Valhalla Season 1 and she is loosely based on the historic record.”

(Fra Vikingekongen Jarl Haakon til dronning, spillet af Caroline Henderson; Foto: Youtube)

Oploadet Kl. 10:17 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/125456/trackback

36 Comments »

  1. Hun er nok en fredselskende muhamedaner, siden hun kan skabe fred imellem kristne og hedninge.
    Det passer også tidsmæssigt, da allahs orker jo netop var ved at underlægge sig Nordafrika.

    Kommentar by Bastardo — 9. marts 2022 @ 10:30

  2. Dronning Caroline regerer fra vikingeborgen i “the great Norwegian city of Kattegat”. Der sidder vel nogle historieløse unge mennesker rundt om i verden, som tror, at dette latterlige show handler om vikingetiden.

    Kommentar by Crass Børsting — 9. marts 2022 @ 10:43

  3. DNA forskning viser at danskere (nordmænd) oprindeligt kommer fra centralasien– Kirgisistan– Dem der ville holde blodet rent trak mod vest.I det område der blev Danmark blev den oprindelige befolkning (keltere ) udryddet. Der findes kun danske – germanske — stednavne. Det ældste er “sted” fra 1. til 3. århundrede. Persisk ” stan” Slavisk “Stanitsa” I modsætning til finnerne ,hvor der findes 2% asiatiske gener er germanernes rene. Genforskning viser at i de første 8-9 hundrede år genmanerne var i England blandede de sig ikke med keltere, men udryddede dem. Asa troen er i sin oprindelse en rytterreligion. Kirgisiske mænd har c halvdelen af deres gener tilfælles med danskere og nordmænd. Områdets urgamle alfabet ligner til forveksling rune alfabetet. Ligesom områdets musik blev overtaget af mongolerne, da de erobrede og blandede sig med de tilbageblevne. Kun dem der holdt blodet rent foreblev racerene hvide. Germanere, danskere. Folkemusikken i Kirgisistan er altså udviklet ud fra vores forfædres oprindelige musik.—- En dansk historiker har besøgt landet 18 gange.

    Kommentar by dansker — 9. marts 2022 @ 11:17

  4. Næste års blockbuster må så være 12 years a slave med Brad Pitt i hovedrollen..

    Kommentar by Morten — 9. marts 2022 @ 11:28

  5. Nyere forskning viser, at vikingekongen Svend Tveskæg, som erobrede England, i virkeligheden var en LGBT+ dame, som havde transet over til mændenes rækker. Så meget endda, at hun stod op og tissede. Det tveæggede skæg fik hun, fordi det dengang var alment kendt, at overdreven indtagelse af svinehjerter kogt i mjød gav kvinder skægvækst!

    Kommentar by Gustav Jensen — 9. marts 2022 @ 11:43

  6. Tjek young wallander hvis I gider.
    Den er grel eksempel på hvordan en nordisk krimi fyldes op med sorte skuespillere, som om det hvide Norden ikke eksisterer længere

    Kommentar by k.m. — 9. marts 2022 @ 11:43

  7. At kvindelige amazoner (måske) har eksisteret, viser fundet af “Ukok Princess of Siberia”.
    Krigerinden, som var begravet sammen med sine heste, blev fundet i 1993 og fik en hel del omtale. Hun blev efterfølgende grundigt undersøgt, og resultater viste, at nogle af hendes gener kunne måske være europæiske.
    Sådanne fund kunne have været en medvirkende inspiration til forfatterne af den nye Netflixserie om vikingerne, som jo er meget tegneserieagtig, og dermed fri fantasi.
    Der følger en hel del links med billedet herunder:
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:Mummy_of_the_Ukok_Princess.jpg

    Kommentar by Henning Jensen — 9. marts 2022 @ 12:28

  8. Denzel Washington spillede rollen som Malcolm X. Men han kan også spille Macbeth – A Scottish lord. Vi er i de her år vidne til en meget stor alsidighed.

    https://www.imdb.com/title/tt10095582/

    Kommentar by BE — 9. marts 2022 @ 12:32

  9. @Henning Jensen — 9. marts 2022 @ 12:28

    https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/nutidens-koenskamp-traekkes-ned-over-vikingetiden

    Kortfattet ud fra artiklen; man kan med nuværende viden ikke konkludere at kvinder deltog i krigshandlinger. Der er nemlig også fundet grave med børn ned til 6 år, som har fået våben med sig og de har med sikkerhed ikke deltaget i kampe.

    Kommentar by Allan — 9. marts 2022 @ 13:08

  10. Hele serien er gennemført historieforfalskning, Ragnar Lothbrok er en dansk sagnkonge – ikke norsk! Men folk verden over er overbevist im at Ragnar var norsk fordi der kører en Netflixserie hvor man af uransagelige grunde har gjort ham norsk!
    Det er meget sigende, for sandheden er hvad folk ser på TV og streamingtjenester, vi udsættes for massiv holdningsmassage i disse tider.
    Jeg så en film om konflikten mellem Maria Stuart og Elisabeth d. 1 i England, og pludselig dukkede der en kul sort mand op som Engelsk adelsmand ved Elizabeth hof, noget man kun kunne grine af, for det var under ingen omstændigheder tilfældet i 1500 tallets England! Der dukkede også en indisk udseende mand op og blandt de Skotske oprører var der adskillige helt sorte, det var svært ikke at grine, men det skræmte mig at familiens yngste slugte den i øvrigt spændende historie råt! For dem var det virkeligheden, de ville heller ikke accepterer at jeg sagde at filmen var fup og fidus, for de havde jo selv set det, og den halvracistiske far var bare træls! Det var en Orwelsk oplevelse. Ministeriet for sandhed havde arbejdet på fuld tryk, og hvad der var virkelig skræmmende var at det var lykkedes!

    Kommentar by Den Nervøse — 9. marts 2022 @ 13:31

  11. I virkeligheden var Columbus sort. Det var Kong Leopold af Belgien osse.
    Karl Marx og Ludvig van Beethoven var osse sorte. Stauning var helt klart sort. Harald Blåtand, yes. Pizarro var indianer og Leonardo da Vinci – jæs….

    Kommentar by Limewoody — 9. marts 2022 @ 13:35

  12. Hvis race intet betyder, hvorfor gør MSM så alt for at promovere negere?

    Noget andet er, at Vikingerne sikkert har taget mørke, eksotisk kvinder med hjem fra deres togter og hygget sig med dem i høet i de mørke vintermåneder, hvem fanden ville ikke det?

    Jeg selv har tydeligvis mørke gener, jeg bliver lynhurtigt brun om sommeren, har (eller havde) kulsort hår og meget mørkebrune øjne. Så en fjern forfader har sikkert taget en slavisk kvinde med hjem og avlet på hende

    Kommentar by redneck — 9. marts 2022 @ 14:04

  13. To “svenskere” udleveret til DK, sigtet for drabet på Al-Jawahiri, som svenskeren hed! Er dette mon gammelt vikingenavn, el. stammer navnet fra en svensk slægt fra Dalarna?

    Kommentar by Thor — 9. marts 2022 @ 14:09

  14. Hvem er det helt præcist der beslutter denne her vanvittige kommunikations politik. En sort viking, hvad sker der.

    Jeg er mulat, og kunne aldrig drømme om at spille viking; har spillet amatør-teater i mere end 10 år.

    Samme forræderiske kommunikation, blev brugt på mig, tibage i sommeren 1999. Dengang da Kosovo-bataljonen, klargjorde til udsendelse i Oksbøl.

    Som en af de ganske få soldater i bataljonen på 850 mand, der blev jeg fremvist i DR nyhederne. Mig, en etnisk mørk mulat. Det var hende den afro-danske journalist (kan ikke huske hendes navn) der formidlede indslaget. Sikkert hende der har valgt billedet ud. Troede sandsynligvis at jeg ville blive glad. Det skete ikke. For min etnicitet repræsenterede jo en brøkdel af den samlede styrke.

    Husker det lige så tydeligt som var det i går; vi sidder trætte og udkørte, i konstabelmessen og ser Tv-avisen. Pludselig er der en, der siger Mini-Nielsen er i fjernsynet. Jeg kigger op og siger, hvorfor fanden er jeg i fjernsynet. DR brugte et billede af mig, med hørebøffer på (militære hovedtelefoner), mens jeg står og smiler i uniform.

    Jeg aner ikke hvem der har taget billedet, for ingen har spurgt mig. Og jeg har ansigtet vendt lidt væk fra kameraet. Til dato har jeg ikke fået at vide hvem der tog billedet.

    Jeg sagde det ikke højt dengang, men min følelse var forræderi. For omtrent 845 soldater i bataljonen var kaukaiske af etnicitet. Og så viser de mig. De er sindsyge. Og de er godt i gang med at ændre opfattelsen af hvad en dansker er. Sorte vikinger; vanvid.

    Kommentar by Michael Nielsen — 9. marts 2022 @ 16:06

  15. Michael 16:06:
    De røde (piger) æææællllsker de sorte (mænd).

    Kommentar by Bastardo — 9. marts 2022 @ 16:21

  16. Hvad vil hindringen så være for, at i en kommende filmatisering af Ukraine-krigen vil Putin blive spillet af Halle Berry? Jo, en mørk kvinde må naturligvis ikke få en skurkerolle.

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 9. marts 2022 @ 16:57

  17. Michael Nielsen — 9. marts 2022 @ 16:06

    Ja, det er infamt at bruge dig, uden tilladelse, men propagandister må alt. De er ligeglade med menneskers følelser, når bare det passer ind i deres koncept

    Kommentar by tavsen — 9. marts 2022 @ 17:50

  18. Opsagde mit netflix abonnement med henvisning til den person i den serie.
    Woke rimer på broke.

    Kommentar by Mikkel — 9. marts 2022 @ 18:00

  19. Før eller siden vil disse tosser måske kaste deres øjne på europas forhistorie.

    Her vil de kigge på de tidlige migrationer ind i Europa og studse over noget der er vildt politisk ukorrekt.
    Nemlig at det ser ud til at den indo-europæiske indvandring medførte udslettelse af mændene fra de tidligere migrationsbølger fra bla anatolien

    Det at migration kan medføre noget sådant går bare ikke

    Så det kan hurtigt ende med en film/serie hvor et forhistorisk europa befolket af arabisk og afrikansk udseende mennesker, der så får æren for at have bygget stonehegne og lignende neolitiske strukturer.

    De vil så skulle forestille at have harmoniske samfund med mange kvindelige ledere.

    Lige indtil de onde lyshudede kommer fra de ukrainske stepper.

    Kommentar by geden — 9. marts 2022 @ 19:39

  20. Når de lader en afrikansk kvinde spille en norsk konge, så er det fordi de ved, at de kan slippe afsted med det, folk er tilstrækkeligt hjernevaskede til at acceptere det, det er en magtdemonstration, deres narrativ er nu totalt dominerende.

    Kommentar by Peter Nielsen — 9. marts 2022 @ 20:02

  21. geden — 9. marts 2022 @ 19:39:

    Der er ikke tale om uvidenhed eller inkompetence. De kender godt historien. De misunder os (Hvide) og hader os. De vil af med os.

    Kommentar by Peter Nielsen — 9. marts 2022 @ 20:04

  22. En muslimsk købmand skriver om hans møde med vikinger i hedeby og i rusland. Ibn Fadlan. Skikke, begravelse, voldtægt.
    Filmen den 13 kriger skulle være lavet over den.
    Der vsr blandede skibsbesætninger på skibe i middelhavet.
    Muslimer tog helt tik island og hentede slaver.

    Kommentar by P — 9. marts 2022 @ 21:19

  23. Negere, homoer og andre afvigere alle vegne.
    Men de kan vel afskrække Putin bedre en forsvaret …..

    Kommentar by Bilka — 9. marts 2022 @ 21:46

  24. Kommentar by geden — 9. marts 2022 @ 19:39

    De vil ødelægge alt der er Europæisk. De hader os og vil udrydde os.

    Kommentar by KineserSnot — 9. marts 2022 @ 21:46

  25. Kommentar by geden — 9. marts 2022 @ 19:39

    Få fat i bøgerne Culture of Critique og bogen White Shift.

    Kommentar by KineserSnot — 9. marts 2022 @ 21:47

  26. En sort viking, nu må det fandeme stoppe.
    Luk Mohammedanmark og spar vores børn og børnebørn fra at blive voldtaget, stukket ned eller myrdet af Mohammedanmarks nye ejere.

    Kommentar by piphans — 9. marts 2022 @ 21:54

  27. Jeg håber at Caroline Henderson er viking nok til at plyndre Netflix godt og grundigt.

    Kommentar by sebastian — 9. marts 2022 @ 22:01

  28. Jeg så hele Vikings, skønt der også var en kvindelig jarl indblandet: Lagertha spillet af den fantastiske ukrainsk-canadiske skuespillerinde Kathryn Winneck….
    Hun er mester i forskellige nærkampformer siden barndommen!

    Denne Henderson er både for gammel og solbrændt rent racemæssigt til at illudere Jarl Haakon!

    TYPISK Hollywood-woke!

    Skønt de andre skuespillere sikkert gør deres bedste, så er denne opfølgerserie seriøst slettet af min like-to-watch liste!

    Kommentar by Ole Mejlstrøm — 9. marts 2022 @ 22:33

  29. Kommentar by Ole Mejlstrøm — 9. marts 2022 @ 22:33

    Det også Hollywood-Woke at hende Lagertha kan vinde alene imod så mange stærke mænd. Idiotisk feministisk forestilling.

    Kommentar by KineserSnot — 10. marts 2022 @ 00:06

  30. En NEGER viking?? HA HA HA

    Kommentar by Knee grow floydd — 10. marts 2022 @ 10:01

  31. Jeg blev så rasende da jeg så, at en neger-dame skulle forstille at være Norsk Jarl, at jeg opsagde mig Netflix med det samme, så sparer jeg også kr 149,- som min abonnement stiger til nu, så de kan lave flere film og serier som Valhalla…

    Jeg glæder mig til, at der bliver lavet en film om feks. Muhammed Ali, hvor han spilles af en hvid skuespiller eller en serie om Martin Luther King, også spillet at en hvid skuespiller..

    Jeg vil vædde mit liv på, at det aldrig vil ske, og skete det afligevel, ville negerne og de Venstresnoede tosser, sætte den Vestlige verden i Brand, er nogen i tvivl..

    Hykleriet længe leve….

    Kommentar by Christian Sørensen — 11. marts 2022 @ 00:20

  32. Det virker ikke helt virkelighedstro at nordboere mængede sig med afrikanere allerede for 1000 år siden. Det var nok meere sandsynligt at vi bekrigede dem,som vi naturligvis gjorde araberne.
    Netflix Hollywood og hele filmindustrien forddrejer enhver sandhed de kan komme i nærheden af. Det er nok dem som skrev Hulebjørnens klan.

    Kommentar by Nielsen — 11. marts 2022 @ 03:04

  33. > Danskeren 11:17
    Jeg var af den opfattelse at det østlige land du omtaler hedder Kirgisien. Desuden bruger du ordene DNA forskning og genforskning i samme kommentar. -Ingen dadel og ingen ros. Bare kritik.

    Kommentar by Nielsen — 11. marts 2022 @ 18:28

  34. 32 Nielsen) Bare kritik = din uvidenhed.

    Kommentar by dansker — 11. marts 2022 @ 20:43

  35. Den små Caroline Henderson er rent faktisk “svensker”…

    Kommentar by Revisoren — 13. marts 2022 @ 12:24

  36. # dansker

    Der er ingen huller i Nielsens uvidenhed…

    Kommentar by Revisoren — 13. marts 2022 @ 14:41

RSS feed for comments on this post.