1. marts 2010

“I am not a religiuos man myself”, sagde P3-vært Anders Bøtter, og sheik’erne klappede

For et par år siden, da danske aviser havde genoptrykt Muhammedtegningen, blev studerende Anders Bøtter landskendt for at have skabt Facebook-gruppen Sorry Muhammed. Historien gik kloden rundt, og Bøtter opnåede stor hæder blandt mellemøstlige islamister.

(fra Al Mahhaba Awards 2008; Se takketalen her)

“I am not a religiuos man myself, but still I can respect people in this World who love Prophet Muhammed – Peace and blessing be upon him.” (Ander Bøtter, december 2008)

Som man kan læse hos William på Bohemian Rhapsody, så er Anders Bøtter nu blevet vært for Heavy Metal-magasinet på P3 – Sort Søndag. Heavy Metal uden religionskritik kaldes rock, og minsanten om ikke han i sit første program spiller et nummer med norske Burzum, nok det eneste band i verden, der har en forsanger som er dømt for at afbrænde kirker. Coveret på gruppens andet album Aske, forestiller en afbrændt trækirke, og hvert kopi i 1. oplag blev leveret med en lighter.

Oploadet Kl. 14:59 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/12547/trackback

36 Comments »

  1. Manden er jo åbenlyst dårlig begavet. Det fremgår ret tydeligt at det interview Ole Birk Olesen har lavet med ham angående hans hykleri;

    http://www.180grader.dk/Politik/dr-vaert-derfor-spiller-jeg-kristendomshadende-musik-men-er-imod-muhammed-tegninger

    Kommentar by Superman — 1. marts 2010 @ 15:06

  2. Burzum-sangeren (som oprindelig hed Christian) er også dømt for mord.

    Kommentar by .sfw — 1. marts 2010 @ 15:23

  3. Hvad skal muslimerne med moskeer her i DK, de har jo (D)DR! kun mineret tårnet mangler på støjsenderen, men skrigeriet er det samme!

    Kommentar by li — 1. marts 2010 @ 15:28

  4. @ Kim:

    Tak fordi du samler tråden op.

    Kommentar by WilliamJansen — 1. marts 2010 @ 15:28

  5. En kollega beskrev computerhukommelse som bøtter. “Så stopper vi det her i den bøtte og ….”

    Bøtter har lort i alle bøtterne.

    Kommentar by Børge — 1. marts 2010 @ 15:30

  6. Se lige den her fra Berlingske (og DR) fra for lidt siden:

    “PET ransager i det radikale venstrefløjsmiljø
    Politiets Efterretningstjeneste og en række politikredse foretog søndag en række anholdelser og ransagninger i forbindelse med efterforskning om voldelig politisk ekstremisme. En person er varetægtsfængslet.

    Det er endnu uvist præcis hvor mange personer, politiet har anholdt i forbindelse med aktionen – men kun én person er blevet varetægtsfængslet. Vedkommende blev fremstillet i grundlovsforhør i København mandag og blev varetægtsfængslet i 24 dage.

    Han er sigtet for grov vold og for en af de “mildere” terrorparagraffer om at yde støtte til grupper, der har til hensigt at bruge magtanvendelse for at udøve indflydelse på “offentlige anliggender”.

    Berlingske.dk erfarer, at der er tale om en person med tilknytning til Antifascistisk Aktion (AFA)”.

    Selv om PET har travlt med at forsikre om deres upartiskhed, hvilket vel er rimeligt, kan dette her kun bestyrke min grundlæggende tillid til Politiet.

    Kommentar by Gunnar Biering — 1. marts 2010 @ 15:36

  7. Hej Kim.
    Burzum(som betyder “mørke” på Tolkiens elversprog) er et enmandsprojekt. Manden bag er som tidligere dømt for mord. Jeg tror nok han er sluppet ud af spjældet nu. Derudover kan det oplyses at han er erklæret nazist og tidligere(?) satanist.

    Kommentar by Henrik — 1. marts 2010 @ 15:41

  8. Christian Vikernes (Burzum) brændte vist kirkerne af, da han mente kristendommen var et unødvendigt semitisk indslag i den norske kultur. Jeg håber han bliver klogere, og indser, at det ikke er udformningen og mytologiens termers etymologiske oprindelse, der giver en religion/kultur sin kvalitet, men derimod indholdet. Det er jo klart, at de første kristnes kultur stod meget langt fra den kristendoms, der tilpassede sig Norden.

    Desuden skriver Christian Vikernes på sin hjemmeside burzum.org, at løsningen på islamiseringen er af en Richard Løvehjerte-agtig natur…

    Kommentar by Anonym — 1. marts 2010 @ 16:07

  9. Christian Vikernes (Burzum) brændte vist kirkerne af, da han mente kristendommen var et unødvendigt semitisk indslag i den norske kultur. Jeg håber han bliver klogere, og indser, at det ikke er udformningen og mytologiens termers etymologiske oprindelse, der giver en religion/kultur sin kvalitet, men derimod indholdet. Det er jo klart, at de første kristnes kultur stod meget langt fra den kristendoms, der tilpassede sig Norden.

    Desuden skriver Christian Vikernes på sin hjemmeside burzum,org, at løsningen på islamiseringen er af en Richard Løvehjerte-agtig natur…

    Kommentar by Anonym — 1. marts 2010 @ 16:11

  10. Jeg ved efterhånden ikke hvad der er værst, klynkende mandslinge der har ondt af de klynkende muhammedanere, fordi de bliver kede af det, hvis deres rollemodel den modbydelige pædofet muhammed latterliggøres for sine umenneskelige opfordring til drab på vantro og opdeling i rent og urent, rene mænd for sig og urene kvinder i affaldssække osv af retarderet vås og vrøvl, som ikke hører hjemme i oplysningstiden 2010.

    Det slemt nok, at være tvungen tvangs betaler til minerat-skrigeri senderen (D)DR.
    Dermed også direkte være med til at aflønne div terrorister på den sorte vensterfløj, så de i fred på mineratsenderen, kan tilsvine de forkerte muhammedaner kritiske mennesker.

    Og hvem allah i helvede har ansat denne buldrende tommeBøtte?og hvor længe skal så denne klisterBøtte blive hængende med den overhøje timeløn på mega-lønningslisten på mineretsenderen (D)DR?

    Kommentar by li — 1. marts 2010 @ 16:22

  11. @li
    Manden er klart dobbeltmoralsk i denne henseende, men præcist hvad har hans politiske holdninger at gøre med hvorvidt han kan bestride sit job som musikvært?

    Er det ikke normalt de højrenationale der brokker sig over at det, påståes det, ikke er foreneligt med en karriere at udtrykke sine politiske holdninger?

    Kommentar by Polyb — 1. marts 2010 @ 16:35

  12. Han bekræfter alle mine fordomme overfor folk med krøller…

    Kommentar by Anders Kusk — 1. marts 2010 @ 16:39

  13. […] I am not a religiuos man myself, but still I can respect people in this World who love Prophet Muham…, DR-vært: Derfor spiller jeg kristendomshadende musik, men er imod Muhammed-tegninger. […]

    Pingback by Snaphanen — 1. marts 2010 @ 16:48

  14. Bøtter kører nu udfra en udmærket og ganske stringent lokig hvis i spørger mig.

    Kirkeafbrændende satanister og muslimer, poTAtoe – potatoe!!!

    Bøtter nærer som gennemført idiot en dyb respekt for begge.

    Og det er da en ærlig sag.

    Kommentar by Dillerdreng — 1. marts 2010 @ 16:54

  15. @ Polyb, du skriver: Er det ikke normalt de højrenationale der brokker sig over at det, påståes det, ikke er foreneligt med en karriere at udtrykke sine politiske holdninger?

    WJ: Jeg synes, at det ville være helt legitimt at diskvalificere Anders Bøtter fra lige netop dette job på baggrund af hans politiske aktivisme mod religions-kritik i massemedierne. Det skader hans troværdighed, når han skal formidle Heavy Metal. En white supremacist kan ikke troværdigt formidle Hip Hop, en amish kan ikke troværdigt formidle Techno, og en modstander af religions-kritik kan ikke troværdigt formidle Heavy Metal.

    Visse holdninger skader dit personlige brand så meget, at du fraskriver dig selv muligheden for at blive taget seriøst i visse funktioner.

    Et hvilket-som-helst-andet job hos Danmarks Radio? Helt fint for mig.

    \m/

    @ Kim:

    Politiken behandler dig jo helt ordentligt:

    http://politiken.dk/indland/article913515.ece

    Kommentar by WilliamJansen — 1. marts 2010 @ 16:56

  16. “Logik” blev der sagt!!!

    Men ikke skrevet.

    Kommentar by Dillerdreng — 1. marts 2010 @ 16:57

  17. @ W. Jansen

    Respekt :-)

    Kommentar by Egtvedpigen — 1. marts 2010 @ 17:03

  18. Er det det man Dhimmi-krøller ?

    Kommentar by Bufast — 1. marts 2010 @ 17:07

  19. Tak til både Kim og William for – trods generelt store uenigheder – at stå ved, når der indimellem er enighed. Respæækt! :)

    http://www.youtube.com/watch?v=K7qpRJoOT1U&feature=related

    Kommentar by Liva — 1. marts 2010 @ 17:47

  20. @WilliamJansen
    Jeg synes, at det ville være helt legitimt at diskvalificere Anders Bøtter fra lige netop dette job på baggrund af hans politiske aktivisme mod religions-kritik i massemedierne. Det skader hans troværdighed, når han skal formidle Heavy Metal. En white supremacist kan ikke troværdigt formidle Hip Hop, en amish kan ikke troværdigt formidle Techno, og en modstander af religions-kritik kan ikke troværdigt formidle Heavy Metal.

    Tja, der er jeg uenig – men det bunder måske i at vi tillægger musikkens budskaber forskellig relevans.

    Det er jo også langt fra alt metal der har samme budskab i den henseende – du finder alt fra politiske holdninger på begge fløje over anti-kristendom til kristen metal osv.

    Kommentar by Polyb — 1. marts 2010 @ 17:50

  21. @ Liva

    Ja, det er ret utroligt, men jeg tror ved gud, at selv om William, Kim og vi andre har helt forskellige måder at gribe sagen an på, så kæmper vi alle mod religionstyranni.
    Tak for sangen, den er HELT FANTASTISK :D

    Jeg tror for øvrigt nok at William havde ret, da han sagde, at vi bliver nødt til at stå frem ved navn, hvis det virkeligt skal batte. Det må blive mit næste mål, i egen høje person, at sige fra i hverdagen.

    Kommentar by Egtvedpigen — 1. marts 2010 @ 18:04

  22. Jamen se nu der Jansen, nu er pigerne helt oppe og ringe, LOL.

    Kommentar by PB — 1. marts 2010 @ 18:23

  23. Superfed liveudgave af “Heroes”…Bowie har altid været en af mine favoritter.
    En anden er Pink Floyd.

    Lyt f.eks. til denne exceptionelle udgave af “High Hopes”:
    http://www.youtube.com/watch?v=oADN1q_mgeg

    Kommentar by Nosferatu — 1. marts 2010 @ 18:53

  24. Behøves man at være troværdig for at være ansat i DR??

    Kommentar by tavsen — 1. marts 2010 @ 19:28

  25. Anders Bøtters takketale til “Al Mahabba Awards” står for mig som noget af det mest klæbrige og højtravende retorik, der nogensinde er leveret.

    Hvad tænkte manden dog på, da han stod der? Omgivet af religiøs intolerance – og så står han og opkaster tomme, undskyldende floskler med påtaget, alvorlig mine.

    Patetisk og meget brækfremkaldende!

    http://www.youtube.com/watch?v=INW5BakHZpU

    Kommentar by Thomas Rimmer — 1. marts 2010 @ 21:01

  26. “Hvad tænkte manden dog på, da han stod der?”

    Den er let nok: Sin karriere – og det har jo virket.

    Kommentar by Superman — 1. marts 2010 @ 21:15

  27. Javel så. Dagmars Røvko har åbenbaret endnu en dampende klat med et apologeter-flag i, for folkets midler. Hvor den stinke surt af ryggesløs tudefjæset egoisme.

    -Den ko ska å a vogn å te slauteriit, ådemedevuns!

    -Uden andres penge, duer DR ikke.

    -stop den store commie-prut, D er slut, D er slut.

    -Pestilens, pestilens, stop den lede tvangslicens.

    -Slip licensen fri, stop det tyranni.

    -Frit marked, frie blikke, DR, de skal ud og tigge.

    -licens er en lænke, som kvaliteten sænke.

    -I kan ikke slå os ihjeeel, selvom i reklamerer for jer seeelv.

    .. arghh.. okay, så…

    Husk 6 marts demo mod medielicens kl 12, foran DR, ved metrostation “DR-byen”. Medbring varmt tøj og spydigheder.

    http://www.180grader.dk/Politik/lars-inviterer-til-demonstration-imod-medielicens

    Kommentar by Nanoligator — 2. marts 2010 @ 01:07

  28. @Nanoligator
    Hvis vi ser bort fra dine slogans, hvad mener du så at en ansats politiske holdninger har med hans arbejdsplads at gøre?

    Kommentar by Polyb — 2. marts 2010 @ 08:28

  29. Attentionseeker. Minder om ham den der stud.jur som anmeldte cyklister for alt muligt.

    Men DR lefler gerne for “politiske engagerede”. Case in point Lindemark.

    Kommentar by DaLi — 2. marts 2010 @ 10:10

  30. @ Polyb

    “Hvis vi ser bort fra dine slogans, hvad mener du så at en ansats politiske holdninger har med hans arbejdsplads at gøre?”

    Formentlig det samme som en indigneret venstrefløj, da der var ballade om een af Dansk Folkepartis ansatte på Tinget, der var/ikke var tidligere medlem af Dansk Front eller hva’ det var.

    Helt irrelevant, ikke sandt ? Eller ikke ? Ja, det’ svært når man skal være nuanceret, ikke sandt!

    Kommentar by DaLi — 2. marts 2010 @ 12:48

  31. @DaLi
    Jeg husker ikke den historie du nævner – til gengæld husker jeg en person fra Dansk Folkeparti der først blev smidt ud af partiet, og dernæst fyret i Danske Bank pga. sine højreekstreme holdninger.

    Her mener jeg også at det var en forkert handling af Danske Bank.

    Kommentar by Polyb — 2. marts 2010 @ 13:04

  32. 21

    Egtvedpigen

    Jeg er meget enig med dig. Det er vigtigt at finde fællesnævnere – også. :)

    Kommentar by Liva — 2. marts 2010 @ 18:49

  33. 23

    Nosferatu

    Dejlig musik. Tak for det. :)

    Kommentar by Liva — 2. marts 2010 @ 18:51

  34. >28

    Jeg har måske ikke den holdning at folk skal fyres fra deres job, på grund af deres politiske holdning. Men omvendt mener jeg at folk der ønsker at arbejde for et antidemokratisk medie med åbenlys tendentiøsitet, også bør stå til ansvar for det sted de støtter og arbejder for.

    Man kan ikke bare arbejde for et amoralsk sted og så bare fralægge sig al ansvar for stedets virke. Man har et frit valg. Enten at råbe op eller at holde op. Hvis man ikke gør, må man stå til ansvar i den grad man er involveret. Også selvom man bare er et postæsel.

    Det foregår hele tiden, hvorfor er det svært at forstå?

    Vi lever i et demokrati og alle har et ansvar. Det er jo det der er så komisk ved venstrefløjen: Den tænker slet ikke demokratisk, sjældent moralsk og hopper ALTID over, hvor gærdet er lavest.

    Kommentar by Nanoligator — 3. marts 2010 @ 01:51

  35. @ Polyb

    “Det er jo også langt fra alt metal der har samme budskab i den henseende – du finder alt fra politiske holdninger på begge fløje over anti-kristendom til kristen metal osv.”

    Der findes kristen metal, men genren er generelt anti-kristen/religionskritisk.

    Kommentar by it sucks — 3. marts 2010 @ 10:05

  36. Anders B føjer en ekstra grad til begrebet “dansker luder”.

    Kommentar by annonym — 3. marts 2010 @ 15:07

RSS feed for comments on this post.