11. maj 2022

Radiovært: ‘Entydigt forkert’, at hævde der kun findes to køn – Gæst: Nej, køn er ‘en objektiv størrelse’

Jeg har stor respekt for Anders Nedergaard, vært for Fitness M/K, men træerne vokser ikke ind himlen. Forleden var emnet ‘Transkvinder i idræt’, og her indledte han med at positionere sig selv som ‘moderat’. Prisen for at positionere sig på midten, var en undsigelse af woke-venstre og de der (højreorienterede), som hævdede at der kun fandtes to køn. Gæsten var lektor Ask Vest Christiansen, og han skar igennem. Afsnittet kan høres hos Spreaker.

Anders Nedergaard, vært: … jeg ved ikke om jeg nærmer mig den pointe, som jeg oprindeligt havde, men altså på den ene side der ser man folk der siger ‘der findes kun to køn lol lol smiley trollface’ – entydigt forkert! Og dumt, og unødvendigt provokerende. På den anden side har man nogle, der siger at der ikke er en biologisk forskel – entydigt forkert! Jeg ved ikke om det er provokerende, men det er det formentligt også. Men det er også entydigt forkert, og undergravende for debatten. Og så skal man lande et sted midt imellem.

Ask Vest Christiansen, lektor: Ja, og det du også rør ved. Altså, når vi bruger det danske ord ‘køn’, så har vi kun det ene ord, mens man på engelsk er så heldig at kunne skelne mellem ‘gender’ og ’sex’. I princippet kan jeg ikke bestemme dit gender, det kan du kun selv fortælle mig hvad er. Det er det som du identificerer sig som, det valg du træffer. Men dit sex kan du ikke beslutte hvad er, det er en objektiv størrelse, som vi kan klassificere biologisk.

(Still fra Netflix-serien He’s Expecting, 2022; Foto: Youtube)

Oploadet Kl. 01:25 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/126481/trackback

16 Comments »

  1. Ja det er sgu ikke særligt kønt det her :-)

    Kommentar by Michael Unna — 11. maj 2022 @ 04:37

  2. Nu demonstrerer venstreorienterede i USA (ikke mod det udemokratiske læk fra retsstatens højeste myndighed Højesteret) – men mod udsigten til at adgangen til abort måske kan begrænses. Men her hævder de demonstrerende det blandt andet at det er mændenes magt over kvinders reproduktive organer, der er på spil?! Men at mænd jo kan blive gravide ved vi jo herhjemme fra bl.a. trotskisten Pernille Skipper og andre, og at mænd kan menstruere – så løsningen må jo være enkel – at de abort-krævende identificerer sig som ikke-gravide. Vips og problemet er ikke-eksisterende.

    Kommentar by Limewoody — 11. maj 2022 @ 06:14

  3. Venstrefløjen opfinder løgne til at retfærdiggøre en bestemt politik.

    Kommentar by k.m. — 11. maj 2022 @ 06:15

  4. Det kunne snarere minde om en ølmave, som den poserende på billedet stolt udstiller?
    En så voluminøs fremvækst kunne være foranlediget af en fast daglig dosis på mindst en flaske vin, og/eller 5-10 guld?
    I modsat fald, så render der mange gravide mænd rundt overalt.

    Kommentar by Henning Jensen — 11. maj 2022 @ 06:32

  5. Netflix produktioner er for uvidende IQ-undermålere.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 11. maj 2022 @ 07:12

  6. Hvis vi ser bort fra mand og kvinde:
    – hvor mange andre køn findes der?
    – er der nogen af dem, der kan reproducere sig selv?
    – hvis de kan, hvilket køn får da afkommet?

    Kommentar by Bastardo — 11. maj 2022 @ 08:10

  7. Jeg er glad for jeg har den alder jeg har.
    Stakkels efterkommere.

    Kommentar by NED MED ALTING — 11. maj 2022 @ 08:15

  8. Hurra for lektor Ask Vest Christiansen. Biologisk er der kun to køn.
    Psykologisk er der mulighed for uendeligt mange køn, fordi de 8 mia mennesker, der er i verden i dag selv frit kan definere deres køn.
    Hvorfor er der nogen, der ønsker at tærske langhalm på det som er indlysende for enhver, der kan tænke?
    Og ja det er synd for dem, som ikke er tilfredse med det køn de har fået af naturen. Man kan være utilfreds med meget andet af det som naturen har tildelt én. Sådan er det at være menneske. Det kan man oså være utilfreds med.

    Kommentar by Amad — 11. maj 2022 @ 08:18

  9. Krig i Ukraine, fattigdom på verdensplan, risiko for mindre høst af dit og dat og så vil tosserne diskutere 57 forskellige køn.

    Naaaa, Vi kan vel finde andre ting at diskutere. Antal af køn er et problem skabt af folk med for mange penge og for meget fritid.

    Kommentar by Santor — 11. maj 2022 @ 08:57

  10. Hvordan kommer ungen ud?
    Igennem pikkemanden?

    Kommentar by Revisoren — 11. maj 2022 @ 10:43

  11. Helt ærlig! Venstreorienterede kan ikke være ret kloge, de kan ikke engang kende forskel på piger og drenge.

    Kommentar by Den Nervøse — 11. maj 2022 @ 12:36

  12. Selvfølgelig findes der kun to køn. Mand og kvinde. Så kan der være nogle meget feminine mænd, og der kan være nogle meget maskuline kvinder. OK. Så er der måske nogle få ud af 100000 fødsler som er tvekønnet pga hormonfejl. Men for det meste kan de ikke føde børn eller være med til reproduktionen af mennesker pga umulig sæd……

    og hvorfor tager jeg ikke hensyn til denne minoritet????. De skal selvfølgelig fejres og vendes i Politiken og DR år ud og år ind, fordi jeg har forbigået dem i dette indlæg :-) :-) :-) :-). Nu kan det wokende være nok :-) :-) :-).

    Kommentar by Michael Unna — 11. maj 2022 @ 15:08

  13. Kan endnu huske koncerten med Master Fatmann, hvor han sang Anita Wards (kan vel youtubes)-you can ring my bell-. Lidt køns(t) inspiration. :-) :-) :-).

    Kommentar by Michael Unna — 11. maj 2022 @ 18:10

  14. Kromosomfejl og diverse seksuelle orienteringer er ikke nye køn

    Kommentar by Cebber Jensen — 11. maj 2022 @ 21:32

  15. 14) rigtigt.

    Kommentar by Michael Unna — 12. maj 2022 @ 05:17

  16. Det er vel også tvivlsomt om “gender” dækker noget reelt. Men ellers er det usandt, at vi ikke har andre ord end køn, idet vi har genus, som vi kan beslutte at udvide betydningen af, hvis vi tror på, at der findes andet end køn. Ganske som svenskerne har valgt at gøre det.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 12. maj 2022 @ 17:38

RSS feed for comments on this post.