20. maj 2022

Herretur til Hamborg: Strauss i Elbphilharmonie, øl på Reeperbahn…

Jeg er taget på herretur i Hamborg med gamle venner, og skæbnen vil det sådan, at jeg skal høre Strauss i koncerthuset Elbphilharmonie. I det officielle program pointeres at der er tale om ‘musik inspiriert von der natur’, og programmet inkluderer et billede af Caspar David Friedrich, Munk ved havet (1810). Det bliver næppe pengene værd, men mon ikke der også bliver tid til at smage den lokale bryg. Nudge-Nudge Wink-Wink…

Richard Strauss
Träumerei am Kamin / Sinfonisches Zwischenspiel aus der Oper ‘Intermezzo’ op. 72
Vier letzte Lieder TrV 296

– Pause –

Richard Strauss
Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28
Tod und Verklärung / Tondichtung für großes Orchester op. 24″

(Caspar David Friedrich, Munk ved havet, 1810)

Oploadet Kl. 12:01 af Kim Møller — Direkte link97 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/126686/trackback

97 Comments »

  1. Ligegyldigt hvad, så er koncertrummet fantastisk. Har været der et par gange.
    Husk også at billetten inkluderer at du må gå en tur rundt på toppen, så du kan se ud over byen og havnen. Kan kun anbefales
    Det koster ellers penge.

    Kommentar by Hema — 20. maj 2022 @ 12:27

  2. “Det bliver næppe pengene værd” – kom nu, Kim.

    Kommentar by Broager Land — 20. maj 2022 @ 12:35

  3. Caspar David Friedrich studerede på kunstakademiet i København mellem 1794 og 1798, stedet hvor man i vore dage bliver præmieret for at smide buster i Nyhavn.
    Min favorit blandt Caspar David Friedrich’s malerier har altid være “A Walk at Dusk”, som jo tydeligvis var inspireret af en dansk gravhøj.
    Maleriet har oprindelig intet navn, så den engelske titel skyldes maleriets ejer ’Getty Museet* i Los Angeles.
    https://www.wikiart.org/en/caspar-david-friedrich/a-walk-at-dusk

    At komme til Hamborg og høre Rachel Willis-Sørensen synge “Vier letzte Lieder” vil enhver musikelsker misunde dig. Så tag chancen og sug til dig af disse ægte kulturelle vitaminer. :-)
    Første og sidste vers af den 4. sang, “Im Abendrot”, som har tekst af von Eichendorff:

    Wir sind durch Not und Freude
    Gegangen Hand in Hand,
    Vom Wandern ruhn wir beide
    Nun überm stillen Land.

    O weiter stiller Friede!
    So tief im Abendrot,
    Wie sind wir wandermüde —
    Ist das etwa der Tod?

    Kommentar by Henning Jensen — 20. maj 2022 @ 13:15

  4. “Zonder zug nach Pankow” Udo Lindenberg
    “We Germans” MundtStuhl flere af de to kommikere kan anbefales at ses på youtube.
    (“Ich bin auf de suche nach ein jungfrau die mich nicht nur wegen mein geld mir heiratens willst. Sie soll hier in die hahe wohnen” min forspørgsel på værtshuset -Nordstern- i sct Pusli tæt ved Reperbahn :-) :-) :-) :-). Som John Lennon sagde om Beatles tid i hamburg. We came as boys. We left as men:-)). God tur Kim. Du har fortjent den. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 20. maj 2022 @ 13:48

  5. rettelse: -Sct Pauli- naturlich.:-)

    Kommentar by Michael Unna — 20. maj 2022 @ 13:48

  6. Strauss!

    Passer det sammen med herretur?
    https://youtu.be/IDaJ7rFg66A
    Andre Rieu

    Kommentar by k. m. — 20. maj 2022 @ 15:23

  7. k. m. — 20. maj 2022 @ 15:23 skrev:

    “Strauss! Passer det sammen med herretur?”

    Hvorfor ikke? Mænd kan vel godt høre god musik sammen.

    Kommentar by Peter Nielsen — 20. maj 2022 @ 15:29

  8. Da jeg var teenager i 60’erne, købte jeg Strauss greatest. Var jeg i dårligt humør, satte jeg den skive på. Fantastisk kur

    Kommentar by tavsen — 20. maj 2022 @ 15:45

  9. k. m. — @ 15:23
    Jeg har ofte stor respekt for mange det af dine synspunkter, man at blande André Rieu ind i dette her, er simpelthen for ubegavet og dumt. :-)
    Sangen jeg nævnte “Im Abendrot” er en af Reichard Strauss allersidste fire sange.
    Det er en ganske enkelt sang på fire vers, men som den er “pakket ind i” den vestlige kulturs tonale univers, er sangen den symbolske og uigenkaldelige afslutning på en epoke, et farvel til fortiden, musikkens “Die Welt von Gestern”.
    Dette simple og beskedne vemodige farvel til fortidens tonale musikunivers, er her perfekt og simpelt sunget af Anja Harteros på Youtube:
    https://www.youtube.com/watch?v=JwZOXC6_4fE

    Kommentar by Henning Jensen — 20. maj 2022 @ 15:59

  10. Henning Jensen — @ 15:59
    Jeg beklager at der smuttede nogle stave og skrivefejl med.
    Bær over med mig. :-)

    Kommentar by Henning Jensen — 20. maj 2022 @ 16:06

  11. Peter Nielsen 15:29
    naturligvis kan man det, musik er jo spørgsmål om smag og behag

    Jeg lagde Wienervalsen ind som et favoritnummer i den genre, ellers kan jeg springe fra det ene øjeblik med Keith Richards :you got the silver
    til Slim Dusty og Anne Kirkpatrick :do you think that I dont know

    og slutte af med I drink alone med George Thorogood

    Kommentar by k.m. — 20. maj 2022 @ 16:54

  12. Henning Jensen
    OK, godt ord igen

    Jeg tænkte pr automatik på Johann Strauss

    Kommentar by k.m. — 20. maj 2022 @ 17:03

  13. k.m. — @ 17:03
    Du behøver slet ikke at undskylde, jeg holder lige så meget af pop og underholdning, og ikke mindst af jazz. Men når hr. Kim Møller, underligt nok, har et indlæg om klassisk musik, så kræver det en bemærkning. 😊
    Jeg vil i øvrigt tilføje, at hvis jeg selv havde været inviteret til denne koncert i Hamburg, så ville jeg være gået ved pausen, det vil sige efter at havde hørt Rachel Willis-Sørensen synge “Vier letzte Lieder”.
    Hun er absolut hovedattraktionen ved denne koncert, resten er overflødigt fyld!

    Efter pausen, og Rachel Willis-Sørensen, så er Hamborgs øl-huses fristelser absolut at anbefale.

    Kommentar by Henning Jensen — 20. maj 2022 @ 17:46

  14. Når du alligevel er i Hamborg kan du beskue forbilledet for al dansk arkitektur de seneste 50 år:
    https://tinyurl.com/y9s9j7m9

    Kommentar by Voldposten — 20. maj 2022 @ 18:17

  15. De har et restaurentsbryggeri ved -landungsbrygge- (Ligesom Apollobryggeriet i kbh eller det hedegangne clemensbryggeri ved Århus). Det er dyrt, men godt. en U-bahnsstation fra sct Pauli, såvidt jeg husker.

    Kom til at se TV2,s show før vejrudsigten….Det var om det gevaldige problem om kvindelige forfattere, som følte sig forfordelt af kvindelige anmeldere, som ikke kun skrev om kvinder for kvinder om kvinder, fordi forhistoriske kvindelige forfattere (Agathe Christie, Tove Ditlevsen, Cecilie Bødker etc etc etc etc etc) jo ikke var ligeså meget repressenteret som mandlige, ligesom kvindelige politikere jo er i undertal sammentidig med kvindelige præster, sammentidig med kvindelige læger, og kvindelige pædagoger, og kvindelige psykologer og kvindelige kønsforskere, og kvidelige frisører. Heldigvis var TV2 studiet kun fyldt op med kvinder der talte om kvinder , og derfor følte de sig underrepressenteret som køn, fordi mænd eksiterede, og det var der lavet en undersøgelse af….mit gæt…RUC, som viste at kvinder var underrepressenteret generalt…..sikkert en meget meget dyr kønsforskningundersøgelse lavet af en kvinde….(Fik efterhånden lyst til at godkende sharialovens kvindeværdighed..(ja ja ja….sort humor :-))…men den slags beskæftiger kvindesagsforskere sig vel overhovedet ikke med….derimod det stærkt kvindeundertrykkende danske samfund i forhold til forfatter anmeldelser og kvindelige forfatteres underrepressemntation….Giv dem en bog af Hirsi Ali, og bed dem så holde Deres kæft med Deres selvnavlebeskuende køns ynk.

    Kommentar by Michael Unna — 20. maj 2022 @ 18:23

  16. Sorry……den kendte kneipe som jeg nævner, hedder “NordLicht” ikke Nordstern. Var lige inde på Googlemaps…Undskyld Kim.

    Kommentar by Michael Unna — 20. maj 2022 @ 18:33

  17. Gå op af Silberbackstrasse fra S-bahn Reperbahn, og så lidt ned af Balduinstrasse til hjørnet til Friedrichstrasse. Så er den der. Sig Møjn til Marianne. :-) (prost).

    Kommentar by Michael Unna — 20. maj 2022 @ 18:38

  18. Awaiting for approval
    Our system have detected…
    We think you may be/can be a robot
    Det er ikke lige let at være Nielsen og ville komme med en betragtning.

    Kommentar by Nielsen — 20. maj 2022 @ 22:55

  19. Kim: Du har helt ret i, at musik er et spørgsmål om smag og behag. Derfor er det lidt trist, at du finder særligt behag i den dårlige smag.
    Det er også trist at Henning Jensen holder af “Im Abendrot” men anser “Tod und Verklärung” for at være “overflødigt fyld”. Han har nok ikke bemærket de to værkers indre sammenhæng og den deraf følgende raffinerede programlægning.
    Hvis man ikke bemærker forskellen mellem Johann Strauß og Richard Strauss, skal man nok nøjes med at lytte til den førstnævnte.

    Kommentar by Peter Wang — 21. maj 2022 @ 06:12

  20. Kloge betragtninger Peter Wang. Jeg vil lytte til dem begge på det nærmeste. Jeg har vel også været lidt for hurtig til at afskrive Mozart. Men det der klavermusik kan altså godt være lidt træls, lige som Carl Nielsen er lidt for hyped til min smag. Hvad mener vi om Ravells Bolero, som DhimmiRadioen bare synes er SÅ fantastisk?

    Kommentar by Nielsen — 21. maj 2022 @ 08:01

  21. Ravells bolero er overvuderet i dens ensartethed. Klassisk? Debussy “Clair de lune”, Beethoven (generalt), Tchaikowsky (generalt). Wagner -lohengrin- (Gute reise).

    Kommentar by Michael Unna — 21. maj 2022 @ 09:23

  22. Flere finder ud af at DR´s valgtest leder gæster over på JA-siden

    Danmark har et vist antal soldater. Hvis EU beslaglægger X-antal til en operation, går de naturligvis fra en NATO styrken.

    Det er forkert at påstå, at EU forsvarssamarbejde sikrer noget som helst.

    Kommentar by k.m. — 21. maj 2022 @ 10:01

  23. Der var engang en dum journalist, der anmeldte Richard Strauss som en andenrangs-komponist. Richard Strauss’ kommentar: “Det kan godt være, jeg er en andenrangs-komponist; men i så fald er jeg i hvert fald en førsteklasses andenrangs-komponist!”
    Mozart er nok det mest musikalske menneske, der nogensinde har eksisteret. Hans storhed kan være svær at forklare, men er nem at opfatte spontant.
    Ravels Bolero er selvfølgelig et hovedværk i musikhistorien, men opslidt af misbrug. Man kan nøjes med at tænke på det engang imellem.

    Kommentar by Peter Wang — 21. maj 2022 @ 10:26

  24. Hinsidan hævder Magnus Stenlund at vi bliver kaldt højrepopulistiske konspirationsteoretikere. Det er ikke så nemt endda. Ej heller let. Jeg kapper lossen og sykler ud til næste afsnit af nyhedsugen. Bye bye.

    Kommentar by Nielsen — 21. maj 2022 @ 11:07

  25. Der er altid sjovt i hamborg

    Det er endnu sjovere at fortælle måbende københavnere hvor ligegyldig og bondsk deres by er for folk der bor i Jylland/Fyn og som kan finde ud af at tage til hamborg.

    Kommentar by geden — 21. maj 2022 @ 15:51

  26. Ja Mozart var et musikalsk geni uden sidestykke, især når man betragter hans livslængde 1756-1791. Må jeg anbefale en af hans sjældnere ting-Flute-Consertos for fløjte og harpe-James Galway og Marisa Robles.
    Nogen mener det er takket være Mendelsohn- som selv var en fremragende komponist vidunderbarn (såvidt jeg på stående fod mener også fra Hamborg), han blev genopdaget. Ellers er hamborg jo også hjemsted for komponisten Brahms, som har sit eget museum i byen.

    Kommentar by Michael Unna — 21. maj 2022 @ 16:50

  27. Næsten alle førende komponister af klassisk musik er mænd, og langt de fleste førende kunstnere og grupper er mænd.
    Shu Bi Dua, Bamses Venner, Beatles, Slade, Rolling Stones, ACDC, Procul Haurm o.s.v.

    Der er naturligvis mange blandede grupper og kvindelige solister der har gjort det godt, og stadig gør, men de er et mindretal.

    DR vil gerne spille mere eller mindre ukendte kvindelige kunstnere, noget jeg kalder talentløs baggrundsstøj.

    Kulturministeren kan lave alle de undersøgelser om dansk musikliv hun vil, men hun ødelægger hele branchen ved at lave kønskvoter i DR.

    Lige som man ikke kan argumentere for at der mere end to køn, kan man heller ikke fjerne det faktum, at der er langt flere mandlige sangere og musikere.

    Hvis man fjerner dem fra playlisterne, er det et angreb på den hvide mand der har leveret de største hits gennem tiden.

    https://kulturmonitor.dk/kulturpolitik/art8784266/Kulturminister-%C3%B8nsker-opg%C3%B8r-med-k%C3%B8nsfordeling-i-radioen (kræver login)

    Kommentar by k.m. — 21. maj 2022 @ 16:56

  28. Enig. Det er kønsdiskrimination. Der er jo ingen der har forbudt kvinder at være komponister. I moderne tid kan vi herhjemme nævne Anne Linnet, Lis Sørensen, Tina Dickov o. a. Ellers er der i moderne musik nok af dem. Joni Mittchell. Carole King. Carly Simon. Kate Bush for blot at nævne nogle få internaitionale. Men jeg mener denne kønsfiksering både på TV2 og DR er uholdbar fordi de med denne entydige kønsfikserings diskriminering entydigt talentet i musikken. Der er nok af kvinder i denne verden som bliver brutalt undertrykt af især den islamiske religion, men dette hysteriske petitesse fiksering blandt højtragende akademiske kvinder, som åbenbart er flintrende ligeglade med Deres medsøstre i ægte nød, ser jeg efterhånden på med dyb foragt, fordi de er så navlebeskuende i deres udsyn på nogle felster, hvor de overhovedet ikke er undertrykte idag.(Det må være redaktører som Lisbeth Knudsen og andre kvindelige redaktør pinger, som ikke kan få nok af Deres kønsnavle).

    Kommentar by Michael Unna — 21. maj 2022 @ 17:23

  29. Rettelse: entydigt DEVALUERE talentet i musikken.

    Kommentar by Michael Unna — 21. maj 2022 @ 17:25

  30. Nu har Mette Mink & Co. bevilget yderligere 100.000.000 kroner til kammeraterne fra den røde løgnefabrik Danmarks Radio i det nye medieforlig.
    Så nu er DDR klar til at føre valgkamp for regeringen…

    Kommentar by Revisoren — 21. maj 2022 @ 18:52

  31. George W. Bush, præsident i USA 2001-2009, indrømmer – freudian slip/fortalelse – at han er krigsforbryder pga Irakkrigen 2003. (Novara media) george w bush admits he’s a war criminal

    https://www.youtube.com/watch?v=8I049FENb4E

    Kommentar by barfbag — 21. maj 2022 @ 19:14

  32. Klik på linket: indsæt derefter enten 1 (et) eller l (bogstavet (el)) efter 8-tallet

    Kommentar by barfbag — 21. maj 2022 @ 19:16

  33. Tro mig, tyskerne er og bliver syge nazister. Og sjovt nok, så er de dansk hadende nazisters højborg Flensborg. Så hyg jer i tyskland, men tro endelig ikke at de har ændret sig en millimeter, de har stadig besat vores land og ønsker os døde.

    Kommentar by piphans — 21. maj 2022 @ 19:29

  34. Har lige set et klip på TV2 Fake News fra Frie Grønnes såkaldte landsmøde. Større freakshow skal man sgu lede længe efter.
    Gamle afdankede hippier, unge piercede autonome typer, sharia-indpakkede muslimaer og islamister med stort fuldskæg udgjorde hovedparten af deltagerne.
    Heldigvis står de omkring 0,0 i de fleste meningsmålinger, og så er det godnat til Sikkandar Siddique…

    Kommentar by Revisoren — 21. maj 2022 @ 19:53

  35. Nej det er ikke ganske rigtigt Piphans 19:29. Jeg har mødt ferierende og arbejdende tyskere i Danmark, som ikke stemmer overens med det du der påstår. Det er muligvis ikke et repræsentativt antal, men dog nok til at jeg vil bestride din påstand.
    Tror du ikke du tænker på de mange istanpulere, der har besat tysk område?
    > Michael Unna 16:50 -taget ad notam

    Kommentar by Nielsen — 22. maj 2022 @ 02:56

  36. Nielsen — 22. maj 2022 @ 02:56
    Nielsen du har som sædvanlig ret, man kan ikke generalisere. Men med min erfaring fra Danmark syd for grænsen så må jeg sige, at der desværre er noget om det der.

    Kommentar by piphans — 22. maj 2022 @ 05:22

  37. afvist i off-topic
    Sammenlign billeder af Hiroshima 1945 og i dag.

    Sammenlign så Detroit fra 1945 med 2016

    Det er lettere at komme ovenpå igen efter en atombombe, end årtiers venstreorienteret ledelse

    Kommentar by k.m. — 22. maj 2022 @ 08:24

  38. Det er åbenbart et problem for nogen at der er ventetid på robotplæneklippere eller batteridrevne. Nu er man så hysterisk at man ikke må have en benzindrevet.
    Hvor meget brændstof fyres af i Air Force One, hver gang Biden skal på charmeoffensiv ? i forhold til danske plæneklipperes forbrug på et år ?

    Kommentar by k.m. — 22. maj 2022 @ 08:48

  39. -Lidt til de der anser staten for Gud: (14 minutter inde) https://odysee.com/@corbettreport:0/nwnw20220519:c

    Kommentar by Nielsen — 22. maj 2022 @ 10:36

  40. Nielsen

    Berlingske ønsker Simon Kollerup god tur til Davos.
    Det er et faresignal både fra Berlingske og regeringen, at vi ikke ved hvad Kollerup er sendt i byen efter på det skumle møde med WEF.

    Jeg frygter med god grund at regeringen overlader alt til WEF og WHO,
    den ny verdensorden buldrer derudaf og næsten hele befolkningen snorksover.
    https://www.document.no/2022/05/21/doc-tv-spesial-whos-kongress-i-geneve-22-28-mai/

    Kommentar by k.m. — 22. maj 2022 @ 11:11

  41. https://rumble.com/vz7paj-crimes-against-humanity-tour-usa.html?fbclid=IwAR1UMM14e_BcEyb1M9q9DPnc93uhPHzvC-ePxDy0WKaaBtNXANHkGzs

    Philip Khokhar kaldte afgående premierminister Scott Morrison for klimafornægter.

    Én for én afslører journalister deres sande ansigt.
    Khokhar fortæller ikke om Morrisons undertrykkelse af australieres frihedsrettigheder under covid. Flere delstatsguvernører har opført sig uden for pædagogisk rækkevidde, med tvangsvaccination og indespærring af borgere i fængselslignende camps.

    Kommentar by k.m. — 22. maj 2022 @ 11:31

  42. Hvornår kommer den første lockdown på grund af abekopper?

    Kommentar by Revisoren — 22. maj 2022 @ 12:04

  43. Kommentar by k.m. — 22. maj 2022 @ 08:48

    Jeg købte en lettere brugt robotplæneklipper af billigste slags sidste år.

    Det er genialt, og min elendige græsplæne er begyndt at se kvartgodt ud.

    Efter min mening burde alle benzindrevne haveredskaber forbydes indenfor bymæssig bebyggelse.

    Kommentar by Træt — 22. maj 2022 @ 12:23

  44. Sidste side af listen over deltagere i WEF forum

    Hvorfor tavshedspligt?

    It is the policy of the World Economic Forum to safeguard the privacy of its Members and participants by preventing any misuse of personal information
    provided to us for the purpose of facilitating contact and dialogue in furtherance of the Forum’s mission.
    • All participants in any World Economic Forum activity agree to treat any information related to the list of participants and participant contact
    information as strictly confidential and to use it solely to facilitate personal communication among participants of the World Economic Forum activities.
    • They agree that this information shall not be used for any other purpose, including solicitation for commercial endeavours.
    • In case of violation of this rule, the World Economic Forum reserves the right to take any action it deems appropriate and necessary to protect the
    nature and the confidentiality of its activities.

    Kommentar by k. m. — 22. maj 2022 @ 12:31

  45. Er Klaus Schwabs lydige danske elever Ida Auken og Lea Wermelin inviteret med til WEF-forum?

    Kommentar by Revisoren — 22. maj 2022 @ 12:34

  46. Træt
    Jo måske af hensyn til støj, ikke for klimaet

    Kommentar by k. m. — 22. maj 2022 @ 12:36

  47. 34) Forhåbentlig har du fuldkommen ret.

    Kommentar by Michael Unna — 22. maj 2022 @ 12:59

  48. Kulturministeren støtter den slags stupide kønsligegyldigheder. Petitsesse kønsidioti (vedkomne vil bede DR og TV2 om at gøre det hele mere ligegyldigt i hendes kønsligegyldighedsunivers…petitessekønskamp-
    hørt på radioen)

    Kommentar by Michael Unna — 22. maj 2022 @ 13:03

  49. 24/7 lukkes ned, mens Statsministeren opretter sin egen “de ringer jeg plaprer” podcast

    Jeg synes hun skal fortælle hvor regeringen står i forhold til WHO, der åbenbart vil være enerådende.

    Vi kan ikke leve med at politikere tilsidesætter videnskaben, og regerer ud fra kommunist kæft-trit og retning

    Kommentar by k.m. — 22. maj 2022 @ 13:34

  50. k.m
    Du har fuldstændig ret, for det er fuldstændig sindssygt og ubegribeligt at der ikke er én eneste af landsforræderne på tosseborgen i koran-klosse byen københavn der er gået amok over, at den mohammedanske regering er ved at overgive al magt til terroristen Tedros Adhanom Ghebreyesus og WHO.

    Og det samtidig med at Hell’s Gates, dr. Mengele og vores politikere har spredt deres nye virus – monkeypox

    Kommentar by piphans — 22. maj 2022 @ 14:43

  51. Ud over Kollerup er Lea Vermelin med til WEF topmøde.
    Hvis I synes krig i Ukraine er slem, bare vent til når den ny verdensorden træder i kraft

    Jeg er overbevist om det bliver en ondskab, der aldrig er set før på global plan

    Kommentar by k. m. — 22. maj 2022 @ 14:52

  52. > k.m.
    “Vi kan ikke leve med at regeringen tilsidesætter” -Nej men det gør vi jo, i stedet for at fjerne et af dens vigtigste indtægtskilder: Indkomstskatten. Gennem mere end 100 år er Danmarks befolkning blevet groft bestjålet. Hælerne er en skøn forening af banker politikere og subsidierede virksomheder. Så længe vi finder os i den sygdom og privatejede centralbanker, vil intet ændre sig. De vil fortsat kunne fylde deres tegnebøger med vores penge, og arbejderne vil fortsat blive røvrendt af fagforeninger. Når grupper af individer gives flere rettigheder end enkelte mennesker kan vi ikke komme problemerne til livs. Justitsvæsenet må rulles tilbage til alle kan læse og forstå loven, uden at skulle bruge et helt liv på det.

    Kommentar by Nielsen — 22. maj 2022 @ 15:51

  53. Vil da lige til allersidst reklamere for Hamborg som feriebasis. Der er nok af seværdigheder- Michaeliskirken, Sct Pauli- til nattelivet (ik for børn). Dongiens and dragons (måske for børn), Havnerundfarten, den største modeljernbane (i verden?). Alene det at gå rundt om alsteren, die lange reihe (handels og restaurentgade) og mange andre selektive ting. Tag toget derned. Alene Hovedbanegården er en turistatraktion i sig selv. En kæmpehall med ekko, når fodboldholdende kommer :-). I kan fint bruge en uge, og med landesticketscard kan i køre til de forskellige regionalområder (F.eks Schlewig Holstein- med Lubeck, Flensburg og Sild etc) en dag eller mere. Gratis med regionaltog. Ud over Schleswig Holstein vil jeg anbefale Meckelnburg Vorpommern med slotsbyen Schwerin og strandbyen Strallsund (med de gamle Venders højborg, som Waldemar smadrede med svantevik :-)). Niedersachens med Bremen og Wilhelmshafen, Oldenburg, Embden. Så er der også Luneburg og Celle samt Hannover, men det kræver selvfølgelig flere dage. I skal bare passe på med ikke at tage IC eller ICE tog da billetten kun gælder regionaltog. Af samme grund mener jeg også Berlin er for langt væk til en udflugt fra Hamborg på denne billet. Regionaltog med skift tager for lang tid til Berlin og tilbage. I kan også købe daglige religionalbilletter til Hamborg alene (priserne har sikert ændret sig siden jeg sidst besgte Hamborg…før corona kom) Hvordan tager man toget hjem efter en ølnat i Hamburg? :-) Tag toget:-). Nyd resten af Søndagen. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 22. maj 2022 @ 16:01

  54. PS: Den danske sømandskirke er også et besøg værd især ved juletid. Den ligger tæt på Michaelis kirken.

    Kommentar by Michael Unna — 22. maj 2022 @ 16:02

  55. PPS: Og så frigiver DSB snart 1 juni. 400,-krs 8 dages Danmark rundt billeter. Vil selv se om jeg kan redde mig en. De gælder fra 25 juni til 7 august. Støt Kim. Støt Danmark.

    Kommentar by Michael Unna — 22. maj 2022 @ 16:22

  56. Det “moderate” Taliban i Afghanistan har i dag indført, at alle kvindelige journalister og studieværter skal tildække deres ansigter, når de er på skærmen.
    Måske skulle vi også indføre det her i landet, så man var fri for at glo på den gamle afdankede heks Ulla Therkelsen?

    Kommentar by Revisoren — 22. maj 2022 @ 17:06

  57. > Træt 12:23
    Nu du er inde på forbud, hvorfor så ikke forbyde alt mekanisk værktøj, så er vi tilbage i den jernalder, som socialister og lignende gerne ser os sendt tilbage til. Men der bliver nok lidt længere mellem udbuddene af sydfrugter i udsalgsstederne.
    > k.M.
    Har klimaet noget med en plæneklipper at gøre??? Jeg tror nærmere det har noget med skovning at gøre. Så det er vel et philosofisk spørgsmål.

    Kommentar by Nielsen — 22. maj 2022 @ 17:28

  58. Nielsen
    Glem alt om skat et øjeblik, og lyt til ypperstepræster der rædiker den ny verdensreligion – klima.
    Du må da vide de vil forbyde alle forbrændingsmotorer incl plæneklippere.

    Kommentar by k. m. — 22. maj 2022 @ 19:30

  59. #53 Nielsen
    Skønt solen stadig skinner fra en skyfri himmel, så udgør sol- og vindenergi netop nu tilsammen markant mindre en 10% af Danmarks samlede strømforbrug.

    Kør du blot videre med din benzin-plæneklipper. Mens du stadig kan/må.

    Kommentar by Henrik Wegmann — 22. maj 2022 @ 19:33

  60. Kommentar by Nielsen — 22. maj 2022 @ 17:28

    De benzindrevne haveredskaber har ingen berettigelse til privatmennesker i bymæssig bebyggelse længere.

    Hvorfor skal man gå og høre på den ene plæneklipper efter den anden, når robotplæneklipperen gør det lydløst og bedre?

    Og det er den ene efter den anden, sådan gjorde jeg også selv. Jeg hørte larmen fra en af naboernes, og kom i tanke om at min plæne også skulle slås. Men jeg skulle lige være færdig med det jeg havde gang i. Naboen er i mellemtiden blevet færdig. Så larmer jeg, og en eller flere andre kommer i tanker om at de da også skal slå græs, når de er færdige med det andet de har gang i.

    Og således er der konstant mindst én kørende motorklipper fra kl. 9-17, lørdag og søndag i sæsonen.

    Kommentar by Træt — 22. maj 2022 @ 20:23

  61. Michael Unna — 22. maj 2022 @ 16:01
    Jeg håber at du er klar over at danskerne i Flensborg levede som anden rangs borgere inden du flår pløkken helt i stykker over din glæde for naziland.

    Kommentar by piphans — 22. maj 2022 @ 21:40

  62. #61 Kommentar by piphans — 22. maj 2022 @ 21:40

    I hvilken tidsperiode mener du, at “danskerne i Flensborg levede som anden rangs borgere”?

    I øvrigt reageres Tyskland af socialdemokraten Olaf Scholtz – og kan heraf ikke karakteriseres som “naziland”.

    Kommentar by Thomas M. — 22. maj 2022 @ 23:30

  63. Tilslutter mig 62). Tyskland er ikke mere Naziland end Danmark eller USA eller England. Hvordan den officielle Danske holdning var til Naziregimet og Hitler med De Radikales udenrigsminister Munck- og De Radikales udfald imod modtandsfolkene, og presset for at få lukket undergrundsbladet “Åndehullet”, vil jeg lade stå uimodsagt, men tjek det selv. Danmark har KUN modstandsfolkene at være stolte over under 2 verdenskrig. Det officielle? Nej.

    Må undskylde for en fejl igen- Gluckstadt hedder egentlig Friedrichstadt. Ligesom Fredericia. Gluckstadt var et navn man søgte at give det, som en konkurrence til Hamburg. God mandag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 23. maj 2022 @ 06:24

  64. “Åndehullet” blev lukket. Støt SIAD: http://www.siaddk.wordpress.com og http://www.frafalden.dk. God mandag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 23. maj 2022 @ 06:26

  65. Biden – we want an all electric future

    typisk, folk som ham siger “vi” om sig selv

    Spøgefugle svarer, det eneste han har brug for er den elektriske stol !

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 06:56

  66. k.m. — 23. maj 2022 @ 06:56
    Håber at han får den hurtigt, jo hurtigere jo bedre for hele verden.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 07:03

  67. NRK (norges svar på Danmarks Radio) trækker sig fra Facebook, de mener ikke kommentarsporet bidrager til noget fornuftig

    Der er uhyggeligt hemmelighedskræmmeri omkring WEF og mødet i Davos
    https://citizenfreepress.com/breaking/rebel-news-confronts-nyt-editor-in-davos/

    Giver mindelser om Tyskland op gennem 30erne

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 07:09

  68. Thomas M. — 22. maj 2022 @ 23:30
    Jeg har mange danske venner i Flensborg, så jeg kender lidt til det.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 07:09

  69. NRK er måske helst fri for kommentarer om kvindelige medieransatte i Afghanistan –

    https://www.france24.com/en/middle-east/20220522-taliban-decree-forces-afghan-women-tv-presenters-to-cover-faces-on-air

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 07:19

  70. Så simpelt og elegant kan det gøres.

    Det er den fri verden, Biden lejren vil have ødelagt
    https://www.youtube.com/watch?v=7zmNs6sWTD8&list=RD7zmNs6sWTD8&index=1
    “City Of New Orleans”- COSMO’S FACTORY/ FOGERTY’S FACTORY

    John Fogerty med sine børn fortsætter ånden fra Creedence

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 07:28

  71. https://www.youtube.com/watch?v=Ab0-SkZjb_A&list=RD7zmNs6sWTD8&index=2
    Don´t you wish it was true – Fogerty´s Factory

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 07:34

  72. Mystisk at USA har brug for Marshallhjælp. Hvad skete der med de mange brændte fødevarefabrikker ???
    Så vidt jeg kan se står verden midt i løgne-og manipulation uden fortilfælde

    Biden på Twitter : Folks, I’m excited to tell you that the first flight from Operation Fly Formula is loaded up with more than 70,000 pounds of infant formula and about to land in Indiana.

    Our team is working around the clock to get safe formula to everyone who needs it.

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 07:46

  73. Morten D. D. dropper Danmarks Radio
    https://jyllands-posten.dk/indland/ECE14052716/forhenvaerende-naturvaert-boykotter-dr-efter-forskersag/

    Kommentar by k. m. — 23. maj 2022 @ 08:27

  74. k.m
    Så du det med de slettede covid filer i USA.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 09:35

  75. k.m. — 23. maj 2022 @ 07:46
    Også mystisk at USA pludselig har mangel på baby mad samtidig med, at Hell’s Gates sjovt nok har startet et laboratorium der laver babymad. Hell’s Gates har sikkert også et laboratorium der laver ‘monkeypox’.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 09:42

  76. Ja man forstår da Morten D.D. så udemærket! At DR lader vanvittige konspirationstosser føre ordet by proxy igennem en journalist er godtnok lavt. Og som Anja Andersen bemærkede, havde hun jo rent faktisk flere gange debatteret face to face med fladjords tåben og pillet ham fuldstændig fra hinanden og dokumenteret, at hans påstande er det rene nonsens.

    Folk som K.M., Piphans og disse tosser som DR nu har ladet føre ordet igennem en journalist, har i forvejen rigeligt med taletid i det offentlige rum og på sociale medier, hvor de spammer deres ævl i en lind strøm som skidt fra en spædekalv, så statsradiofonien skal sgu ikke bruge vores licens på mere ævl fra den kant.

    De her folk har brug for en psykolog eller nok nærmere en psykiater de kan tale med, og ikke hæderlige videnskabsfolk hvis tid tosserne bare spilder og det skal da under ingen omstændigheder foregå fordækt igennem en journalist.

    Cadeau til Morten D.D. og vi trænger sgu flere kapaciteter af hans kaliber, der siger utvetydigt fra overfor tosseriets overdrev.

    Kommentar by Verner Jensen — 23. maj 2022 @ 11:59

  77. piphans 09:35
    ja. Det er vildt. Først fylder de folk med eksperimentel, ikke-godkendt medicin, og bagefter sletter indberetninger i officielle databaser.

    Den falske journalist, Verner (Umulius) Jensen tror han er en fandens karl.
    Verner Jensen er meget tydelig modstander af ytringsfrihed.

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 12:16

  78. De selvhøjtidelige “forskere” tåler ikke, at blive udsat for satire – akkurat som de krænkelsesparate muhammedanere…

    Kommentar by Revisoren — 23. maj 2022 @ 12:34

  79. Mediern dækker ikke de skumle firmaer WEF og WHO der snart kan omdøbes World Death Organisation.
    Der går rygter om at Norge tilslutter sig WHO´s ønske om at blive eneherskende på verdens sundhedsstrategier.

    Ingen ved hvad der sker i Danmark. Det er da tæt på kriminelt, hvis Danmark også fraskriver sig retten til at bestemme over vores sundhedsvæsen og krisehåndtering.
    Vi skal fanme ikke have Tedros til at bestemme noget som helst her.

    WHO kan nøjes med samle information og rådgive, IKKE ANDET.

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 12:40

  80. Vil da også opfordre til at man holder ferie i Danmark. Forslag 1)Ry/silkeborg området. 2) Gråsten 3) Juelsminde 4) Vesterhavet 5) Bornholm 6) Faxe- Stege området 7) Fyn- og diverse øer. 8) Læsø.

    Kommentar by Michael Unna — 23. maj 2022 @ 12:45

  81. Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 12:16

    Hvordan handler den sag om ytringsfrihed? Det eneste jeg kan komme på er, at som Morten D.D. og flere andre videnskabsfolk nu siger, så er de heldigvis ikke tvunget til, at stille op til fake news by proxy interviews. Ytringsfrihed betyder jo netop, at man kan ytre sig eller lade være! Tosserne kan jo bare interviewe sig selv, det er sgu da også meget mere underholdende og spilder ikke forskere og lignende kapaciteters tid.

    Så kan I sidde der i en rundkreds og pludre løs om den flade jord, Bill Gates planer om, at slå jer ihjel med vacciner, George Soros og The Great Reset samt alverdens andet hjernevaskende ævl og gylle I sluger råt. Lad bare DR vise det og i primetime, det bliver sgu da ren Benny Hill!

    Kommentar by Verner Jensen — 23. maj 2022 @ 12:48

  82. Verner Umulius Jensen er godt nok langt ude, Een af globalist-elitens nyttige idioter

    Kommentar by k. m. — 23. maj 2022 @ 12:57

  83. Kommentar by k. m. — 23. maj 2022 @ 12:57

    I en nylig tråd beskrev Kim Møller hvordan det er åbenlyst idiotisk, at abonnere på de værste valgsvindels teorier mm. og han har ligeledes tidligere lagt afstand til de værste covid og vaccination teorier. Og der har han jo fuldstændigt ret, for folk som dig “Piphans”, “Hodja”, “Sebastian”, “Nielsen”, “Gustav” mfl er åbenlyse idioter og netop laaaaaaaaaaangt ude på overdrevet og mangler enhver sund fornuft.

    Det bedste jeg kan komme på iforhold til jeres slags er, at I højst sandsynligt ikke gør skade på andre end jer selv. Og indrømmet, jeg finder jeres rablende imbecile vanvid ganske underholdende til tider, dog bliver det ganske irriterende når våset bliver spammet løs i ellers meningsfulde debatter.

    Kommentar by Verner Jensen — 23. maj 2022 @ 13:22

  84. Jeg noterede mig Kim Møllers syn på valget. Kender også Kim´s ønske om ikke at indgå i længere diskussioner i kommentarsporene.
    Jeg respekterer Kims holdninger, selvom vi åbenbart er rygende uenige om visse ting.

    Fakta er, skumle typer praler af at infiltrere folkevalgte parlamenter. Hvordan forholder vi os til at dem vi vælger ind i Folketinget måske er agenter for WEF ?

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 14:43

  85. Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 14:43

    Det handler jo ikke om, at være uenige. Nej det handler om idioti! For meget af det ævl du eksv. fyrer af, er så fabulerende og selvmodsigende, at det er fuldstændigt irrelevant om man er politisk/ideologisk eller holdningsmæssigt enig med dig eller ej.

    På mange måder kan jeg eksv. godt relatere til, at man føler eller opfatter “systemet” som sygt og korrumperet, men den der trancetilstand flere befinder sig i, hvor de ser konspirationer og mænd med hat og blå briller overalt og at altsammen skulle være styret af den store onde masterplan, er simpelthen for imbecilt.

    Jeg tror simpelthen mit sind er for normalt og rationelt fungerende til, at bruge tid på den slags idioti og i øvrigt fuldstændigt ligegyldigt hjernespind iforhold til, at ændre noget som helst.

    Kommentar by Verner Jensen — 23. maj 2022 @ 15:46

  86. k.m. — 23. maj 2022 @ 12:16
    Ham Verner drengen er vel ikke den samme som ham kniv svingeren der engang huserede:)

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 15:52

  87. piphans
    jeg har en svag erindring om en herre med kniv, der vistnok blev omtalt her, men jeg roder mig ikke ud i gætterier om navn, eller andet angående “nulevende” skribenter

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 16:10

  88. Det, at kalde kommentarer for ævl, fabulerende, konspirationsteori, hjernespin er ikke et argument.

    Det er desværre det, typer som Verner Jensen altid tyer til, rigtig uld-i-mund snak for at sno sig ud af et pinligt nederlag.

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 16:25

  89. Jeg føler ikke noget nederlag her, og hvad angår pinligt og pinligheder, så må det godtnok være pinligt, at bruge så meget tid på ligegyldigheder som du gør.

    Kommentar by Verner Jensen — 23. maj 2022 @ 16:54

  90. Klart, at Verner (Umulius) Jensen ikke føler nederlag, en indrømmelse ville jo være endnu en ydmygelse.

    Kommentar by k.m. — 23. maj 2022 @ 17:49

  91. #61 + #62 + #68

    #61: piphans: “danskerne i Flensborg levede som anden rangs borgere inden du flår pløkken helt i stykker over din glæde for naziland.

    #62: Thomas M: “I hvilken tidsperiode mener du, at “danskerne i Flensborg levede som anden rangs borgere”?

    #68: piphans: “Jeg har mange danske venner i Flensborg, så jeg kender lidt til det.”

    Hvad har det med mit spørgsmål at gøre, at du har mange danske venner i Flensborg og kender lidt til det?

    Flensborg var dansk i cirka 800 år før 1864. Da du skriver “levede som andenrangsborgere” – kan vi så indsnævre perioden til 1864-2021?

    Kommentar by Thomas M. — 23. maj 2022 @ 17:59

  92. #75 Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 09:42

    “Også mystisk at USA pludselig har mangel på baby mad samtidig med, at Hell’s Gates sjovt nok har startet et laboratorium der laver babymad.”

    Piphans, USA har selvfølgelig ikke mangel på babymad. I USA er der opstået mangel på fabriksproduceret modermælkserstatning.

    Jeg har tidligere informeret dig om, at Bill Gates ejer 0,03% af USA’s farmland – og derfor ikke kan kontrollere fødevareproduktionen.

    “Hell’s Gates har sikkert også et laboratorium der laver ‘monkeypox’.”
    Piphans, det er dig som spreder mentale monkeypox på Uriasposten.

    Kommentar by Thomas M. — 23. maj 2022 @ 18:12

  93. Thomas M. — 23. maj 2022 @ 17:59
    Thomas aka Verner aka hvem ved hvad, jeg ved at du ikke er interesseret i noget som helst jeg skriver, derfor gider jeg ikke være din historie lærer.
    Men jeg kan fortælle dig at mange venner i Flensborg har været udsat for nazi tyskernes diskriminering, og som bonus info kan jeg fortælle dig, at stort set alle nazister i nazi tyskland flyttede til Flensborg fordi de nærmest var fredet der samtidig med, at de troede at de skulle regere nazi tyskland fra Flensborg da deres helt Adolf forsvandt.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 21:36

  94. k.m. — 23. maj 2022 @ 16:10
    Jeg kan ikke huske hvad han hed, men jeg mener at han var et eller andet ved Asocialdemokraterne eller kommunisterne.
    Og der var også hende den forkvaklede mødding der for mange år siden også spammede uriasposten konstant osv. osv..

    Og sorry Kim, for alt det person fnidder.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 21:53

  95. #23 Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 21:36

    “Thomas aka Verner aka hvem ved hvad, jeg ved at du ikke er interesseret i noget som helst jeg skriver, derfor gider jeg ikke være din historie lærer.”

    Du behøver ikke være min historielærer, men hvis dine indlæg har til formål at orientere og oplyse Uriaspostens læsere – så undlad for din egen skyld at snakke i tåger. Ellers bliver læserne bare dummere.

    “Men jeg kan fortælle dig at mange venner i Flensborg har været udsat for nazi tyskernes diskriminering,”.

    OK, fint du har mange venner fra krigens tid.

    “og som bonus info kan jeg fortælle dig, at stort set alle nazister i nazi tyskland flyttede til Flensborg fordi de nærmest var fredet der samtidig med, at de troede at de skulle regere nazi tyskland fra Flensborg da deres helt Adolf forsvandt.”

    Som bonus info kan jeg fortælle dig, at min kone og hendes danske familie kommer fra Flensborg/Lyksborg og har ikke følt sig som andenrangsborgere. Historien om mange tidligere nazi’er i Flensborg er velkendt. Måske derfor der var så rent i Flensborg …

    Kommentar by Thomas M. — 23. maj 2022 @ 22:33

  96. Thomas M. — 23. maj 2022 @ 22:33
    Hvorfor flyttede de hvis de havde det så godt under nazisterne?
    Verner, lad os stoppe her for det har ingen gavn at vi fortsætter med at diskutere.

    Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 23:07

  97. #96 Kommentar by piphans — 23. maj 2022 @ 23:07
    Hvorfor flyttede de hvis de havde det så godt under nazisterne?

    Familien er ikke flyttet, men bor i lokalområdet (DE/DK).

    Mange nazi’er så danskerne (og skandinaverne) som de rene ariske folk og behandlede generelt danskerne pænt. Omkring 95% af alle danskere overlevede kz-opholdet.

    Kommentar by Thomas M. — 23. maj 2022 @ 23:22

RSS feed for comments on this post.