17. marts 2010

“Kunstnere er jo ikke sådan nogle bohemer, vi har jo børn og familie, og har vores udgifter…”

Underholdende debat på P1 om Lars Løkke Rasmussens ministerrokade og visioner for fremtiden. Anne Grethe Bjarup Riis gav den fuld skrue fra venstre flanke, men hun fik fint modspil fra erhvervsmanden Kurt Larsen og 180 Graders Ole Birk Olsen.

  • 28/2-10 Søndagsfrokosten, P1 – Kurs mod afgrunden eller stjernerne? (45 min).
  • Debat om relativ fattigdom.

    Kurt Larsen, DSV: … fattigdomsgrænsen er også et reelt problem, for når vi har en velstandsbølge, som vi har haft op til krisen, så stiger indkomsterne, og det er en relativ fattigdom.

    Anne Grethe Bjarup Riis, forfatter: – det ændrer jo ikke på at der er nogen…

    Kurt Larsen: Jov, så får man en relativ fattigdom, og det betyder så bare, at flere bliver rige, så er der flere der bliver fattige, uden at – de er i virkeligheden også blevet rigere, men man registrerer dem nu som fattige, fordi de er blevet mindre rige end dem der er blevet mere rige.

    Anne Grethe Bjarup Riis: Aj, men der er jo nogen, der simpelthen ikke kan få det til at løbe rundt, og så kalder du det, at det er fordi de er resoursesvage – nej, de får ikke penge nok til at leve for.

    Debat om danmarks økonomiske fremtid.

    Anne Grethe Bjarup Riis: Vi skal da lave et brand der hedder sol og vind, og kun økologiske ting, det er vi da nødt til – landbrugsland, nej – vi skal være et grønt land, altså det vil lave et kæmpe-‘brand’, og så kan vi sælge vores ting til udlandet, og det er den rigtige tanke, det må være sådan det skal være. Altså, jeg kan slet ikke se nogle andre udveje. Og det er en langsigtet sund tanke, så – total sol og vind og vand, ha ha ha…

    Kurt Larsen: Det lyder jo enormt smukt, men nu er jeg altså fra en generation der altså ikke rigtigt tror på her. For at sige det ligeud, det kan vi altså bare ikke leve af…

    Anne Grethe Bjarup Riis: Skal vi så leve af at putte kødklister i vores ting, stoppe en befolkning med dårlige…

    Debat om den nye kulturminister Per Stig Møller og ‘kunstnerløn’.

    Anne Grethe Bjarup Riis: Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig han tog fat i kunstnerne, nu er jeg selv en af dem ik’, fordi det er altså skidt – det går skidt for kunstnerne. De render rundt og har ikke noget job. De skal skrive to ansøgninger om ugen, og står i cafeer rundt omkring, så jeg har det bare sådan – Per Stig Møller, giv os nu den kunstnerløn…

    Kurt Larsen: – må jeg godt få at vide hvor stor den skal være?

    Anne Grethe Bjarup Riis: – hvor stor den skal være. Jamen, den skal vel være så man kan overleve.

    Kurt Larsen: – jamen hvad er det? Kunne du ikke sætte nogle tal på.

    Anne Grethe Bjarup Riis: Jov, en mindsteløn, hvad er det? Jeg ved det ikke.

    Kurt Larsen: 20.000… 25.000.

    Anne Grethe Bjarup Riis: Kunstnere er jo ikke sådan nogle bohemer, vi har jo børn og familie, og har vores udgifter jo…

    Ole Birk Olesen: Ja, det bliver ikke med min stemme det bliver vedtaget… Ja jar mine livsmål, du har dine livsmål – hvorfor skal jeg betale for at du opnår dine livsmål. Hvorfor er det min opgave at gå på arbejde og sørge for at du kan nå dine livsmål?

    Anne Grethe Bjarup Riis: – det kommer an på hvad for et livssyn du har? …

    Ole Birk Olesen: Anne Grethe, hvis vi nu går helt ned i essensen. Hvad er slaveri? Det er når et menneske tvinges til at arbejde for et andet menneske, og det du beder mig om, det er at jeg skal gå på arbejde, sådan at du kan nyde frugten af mit arbejde, til at dyrke det du synes er interessant.

    Debat om Tøger Seidenfadens undskyldning

    Anne Grethe Bjarup Riis: – hvorfor kan vi ikke bare stikke den undskyldning. Jeg synes det er supercool… vi har trådt nogle mennesker over tæerne, og det handler ikke om ytringsfrihed. Det handler om at gå over en grænse. Det har vi gjort – længere er den ikke… Jeg mener ytringsfriheden den skal gradbøjes, for hvis folk bliver så kede af det og krænket, så bliver man nødt til at sige – så må man stoppe. Jeg synes det er cool at han siger undskyld, det må jeg sige.

    Eva-Marie Møller, P1: Du synes ikke man skulle genoptrykke Muhammedtegningerne?

    Anne Grethe Bjarup Riis: Nej, nej overhovedet ikke… (griner) Det er sådan noget med bare at slå på tromme: ‘Jeg vil, jeg vil have lov til at bare at svine alle til, fordi det er ytringsfrihed’. Jeg synes det er totalt langt ude, at du har den til at ligge på din hjemmeside. (griner)

    Ole Birk Olesen: Jamen, Anne Grethe, det har jeg jo fordi, der er nogle der ter sig som… (afbrydes)

    Anne Grethe Bjarup Riis: – det er et princip, kan du ikke høre det selv. ‘Det er mit princip, fordi jeg vil have lov til at…’

    (fra Julefrokosten: Kim Bodnia spanker Bjarup Riis, Youtube)

    Oploadet Kl. 14:52 af Kim Møller — Direkte link32 kommentarer
    Arkiveret under:

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/12930/trackback

    32 Comments »

    1. AG Bjarup Riis står jo fuldstændig afklædt: Uden viden, med en masse meninger, uden sans for sammenhæng eller årsagskæder, uden ansvar. Et godhedsmenneske, et let offer for verdens ondskab. Vi andre skal beskytte hende, og helst også arbejde for hende, mens hun har travlt med at spænde ben for os.

      Virkelig et produkt af overflodssamfundet. Hvor mange af hendes slags kan et samfund bære på sin nakke, før det går ned?

      Kommentar by Gunnar Biering — 17. marts 2010 @ 15:20

    2. Lad os lige få et kort resumé i punktform:

      – Fattige afgør selv om de er det afhængigt af hvor mange udgifter til forbrug de påtager sig (“ikke kan få det til at løbe rundt”)

      – Vi skal satse på at leve at gode intentioner til overpris, som ingen gider købe

      – Alle skal som udgangspunkt arbejde, men dem der vil lave noget kreativt behøver ikke – dem skal du og jeg forsørge.

      – Alle ytringer begrænses af dem som modtager dems subjektive opfattelse.

      Kommentar by DaLi — 17. marts 2010 @ 15:25

    3. Gudfaderbevares. Nu melder jeg mig sgu snart ind i Maskulin Modstand.

      Kommentar by Anna Lyttiger — 17. marts 2010 @ 15:37

    4. En lækker detalje ved kunstnerlønnen er at Riis mener, at den skal tildeles enhver, som har gennemført en kunstner-uddannelse. 5 år på akademi, og så en livslang ydelse på 20.000-25.000 kroner fuldstændigt uafhænigt af dine muligheder for at afsætte din produktion.

      Podcasten har min ubetingede anbefaling for underholdningsværdien alene.

      Kommentar by WilliamJansen — 17. marts 2010 @ 15:53

    5. Ja, det jo opskriften på idioti. Jeg kan sagtens se hvorledes enlige mødre i slut-20erne efter et par tidlige graviditeter modtager revalidering under en ikke-boglig kusntneruddannelse, og herefter hygger sig for en kassedameløn. Kunst og demokratisk debat har meget til fælles – hvorfor ikke også lave en bloggeruddannelse og ‘bloggerløn’. Jeg kan godt lide Ole Birk Olesens dybfølte indignation – hvorfor skal jeg betale for at du kan realisere dig selv.

      Kommentar by Kim Møller — 17. marts 2010 @ 16:02

    6. Det er virkelig ondskabsfuldt af P1, at tage hende med i programmet – hun får jo i den grad lov til at udstille sin egen ubegribelige dumhed. :)

      Kommentar by Mackety — 17. marts 2010 @ 16:18

    7. Kvindemennesket er jo lige så dum, som hun er hjernevasket!

      Kommentar by Cicero — 17. marts 2010 @ 16:32

    8. Kurt Larsen, DSV….?

      Den mand burde lukke røven helt i…er der nogen, som benytter sig af billig østeuropæisk arbejdskraft, så er det De Samvirkende Vognmænd!

      Han er/var om nogen med til at undergrave samfundets velstand…

      Kommentar by Michael Sjøberg — 17. marts 2010 @ 16:37

    9. Hun ved ikke selv hvor dum hun er,tydelige symtomer på narresisme en
      yderst udbredt folkesygdom i vore dage.

      Kommentar by gravballemanden — 17. marts 2010 @ 16:41

    10. Hr. Møller

      Debat om den nye kulturminister Per Stig Mikkelsen …

      Hvem er det?

      Kommentar by Peter Buch — 17. marts 2010 @ 16:48

    11. Mikkelsen -> Møller.

      Kommentar by Kim Møller — 17. marts 2010 @ 16:54

    12. Det er nogle gode citater du har fundet, Kim. Hvis ikke det var så trist, at Frk. Riis faktisk mener det hun siger, så ville det være lige til revyerne.

      Kommentar by Holme — 17. marts 2010 @ 17:59

    13. @Michael Sjøberg

      det offentlige kan også være med :-D :-D :-D
      —-

      Et polsk firma fældede træer for Århus kommune til fare for miljø, kondiløbere og tilmed under dårlige arbejdsforhold
      17.03.2010 kl. 11.32

      Skovfogeden og Århus Kommunes Natur- og Miljøafdeling havde umiddelbart ikke sikret sig, at et polsk skovarbejderfirma levede op til kravene, da de blev hyret til at fælde træer i skovene omkring Marselisborg.

      Ifølge Århus Stiftstidende blev to mænd fra firmet således sendt ud af skovene tirsdag formiddag med besked om at blive væk for altid.

      Mændene havde arbejdet med træfældning uden at markere områderne, så forbipasserende kunne se det. En mand passerede således området to minutter før et træ væltede ned over stien, han gik på. Derudover var der ingen skurvogn, hvor mændene kunne skifte tøj eller holde pauser, og der stod åbne benzindunke rundt omkring.

      Byrådsmedlem Ango Winther (S) kræver en undersøgelse for at klarlægge, hvorfor kommunen hyrede polsk hjælp til træfældningen.

      Ifølge formand for 3F Thomas Møller, arbejdede mændene nemlig både under dårlige forhold og fik desuden en dårlig løn for arbejdet. Til gengæld var prisen for arbejdet overordentlig god, og han klandrer nu kommunen for ikke at leve op til egne krav til løn- og arbejdsforhold, miljøhensyn og sikkerhed for borgerne.

      – Det er noget af en fadæse, at de polske skovarbejdere er sluppet ind. Vi og vores tillidsfolk har en aftale om præmisserne for underentreprenører med Århus Kommune. Og dem overholdt firmaet overhovedet ikke, fortæller han

      Kommentar by tavsen — 17. marts 2010 @ 18:04

    14. Hun er ellers modstander af prostitution. Men der er åbenbart andre boller på suppen når det gælder kunstner prostitution?

      Hun er et rigtigt godt eksempel på hvorfor Westergaards tegning er så fænomenal god, aktuel og vigtig. Og hvorfor det er så vigtigt at blive ved med at trykke den.

      Hun må åbenbart godt lukke lort ud, men andre må ikke…

      Tak endnu engang for tegning, Westergaard og JP. :)

      Kommentar by Liva — 17. marts 2010 @ 18:10

    15. Anne Grethe Bjarup Riis for fuld musik. Hun har medvirket i programmet nogle gange, men denne omgang var den vildeste. Her oplever vi mentaliteten hos en af dem der er “modtager”. Hun har slet ingen forståelse for at der er nogle, der skal betale gildet. Slet ingen overhovedet. Det er bare mig, jeg, mig selv, mit projekt osv.

      Bemærk hvor opgivende OBO begynder at lyde undervejs i programmet … hehe

      Kommentar by Peter R — 17. marts 2010 @ 18:21

    16. -> #15 Peter R

      “Hun har slet ingen forståelse for at der er nogle, der skal betale gildet. Slet ingen overhovedet.”

      Jamen, kan Finansministeren ikke bare gå og plukke nogle flere penge ned fra træerne?? Hvor svært kan det være??

      Kommentar by JensH — 17. marts 2010 @ 18:51

    17. Kim, det er rigtigt godt at du hiver den her radiodebat frem. Den udstiller fint de her menneskers skepticisme overfor værdier som egen indsats, hårdt arbejde og personligt ansvar. Så snart man er uddannet som kunstner (tænk iøvrigt, at man kan blive uddannet som det!), skal man have krav på kunstnerløn. Vor herrer bevares.

      Jeg kan huske da jeg hørte den i radioen, at jeg sad og rystede på hovedet og vistnok også fik ytret et par bandeord, som nok ville være injurierende at skrive her, da jeg hørte AGBR tale om den hersens “kunstnerløn”.

      Kommentar by Nikolaj Hawaleschka Stenberg — 17. marts 2010 @ 19:06

    18. “total sol og vind og vand, ha ha ha… ”

      Ja, ha ha ha. Lad hende leve af det, og se hvor sjovt hun saa synes det er.

      Kommentar by marius — 17. marts 2010 @ 19:50

    19. Hvis det ikke var fordi jeg næsten får røde knopper af at se og høre på dette kvindemenneske ville jeg have bedt om en daglig dosis Bjarup Riis- for det er sørme da underholdende sådan som hun ganske uden blusel udstiller sig selv.

      Men når man er gennemsyret af trangen til at ud-/fremstille sig selv for et publikum tager man det vel ikke så nøje .

      Kommentar by Vivi Andersen — 17. marts 2010 @ 20:05

    20. “19. Det sagde du : http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://images.bt.dk/node-images/60/608×403-c/60141-bjarup-riis-smider-tjet-og-viser-alt–.jpg&imgrefurl=http://www.bt.dk/underholdning/bjarup-riis-smider-toejet-og-viser-alt&usg=__jxSAx3dLpqt5AqrBGb-ej7Mczj0=&h=403&w=608&sz=34&hl=da&start=2&itbs=1&tbnid=welQ8cIqxSuXGM:&tbnh=90&tbnw=136&prev=/images%3Fq%3DBjarup%2BRiis%26hl%3Dda%26sa%3DG%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1

      Kommentar by PBr — 17. marts 2010 @ 20:19

    21. Anne Grethe B.R. bekræfter fordommen om, at blondiner er dumme. Hun skader mere end hun gavner kvinders omdømme. Det ville være bedst for alle kvinder, om hun holdt lav, lav profil!

      Kommentar by morlille — 17. marts 2010 @ 20:21

    22. Sidst jeg så hende var i CPH lufthavn, på vej ud af landet – med fly.

      Gid hun bare kunne være blevet væk!

      Kommentar by Bo Jensen — 17. marts 2010 @ 20:28

    23. Fr. Bjarup Riis er godheds-idiotiens lysende dronning. Hun vil sikkert fortsat blive promoveret på alle DR’s platforme, og brækposeindustrien vil nyde godt af det. Ingen andre vil.

      Kommentar by Crass Børsting — 17. marts 2010 @ 20:41

    24. Tja anne grete Bare Retarderet er jo et produkt af den Mare-ritske skole politik, så den forvirrede kvinde er bare så ufatteligt svagt opfattende og dum, at hun ikke kan indse, at hun selv ganske frivilligt køre sig selv den direkte vej ned i den muslimske affaldssæk, hvilket nok ikke får den store betydning, for den hjerne formørkede kone. Hun ville sikkert juble kvidrende videre, om hvor lykkelig hun er, fordi hendes mørke hovedaffaldssæk matcher det mørke der eksistere i hendes hjerne og hun samtidig lader være med at provokere musse-mandslingene med sit muslimske forbandede hår, som klart går over grænsen for det tilladelige der krænker musse-mandslingene.
      Det sikkert cool for konen at slikke tæer på musse-mandslingene.
      Cool,cool,cool….kugleskøre anne grethe Bar Røv!

      Kommentar by li — 17. marts 2010 @ 20:45

    25. Lange ben og korte tankerækker.

      Kommentar by Nils — 17. marts 2010 @ 21:16

    26. Hvor er det dejligt at høre at de skide kunstnere er på røven.

      Lad dem da rådne op i det idioti og børnehave-mentalitet, de selv har skabt.

      For fremtiden skal kunstnere kun være mennesker, som nogen gider betale for at producere kunst. Ikke staten og selvfedsparnasset.

      Kvaliteten vil skyde i vejret som en raket.

      Kommentar by Galdespreder — 18. marts 2010 @ 01:08

    27. Søren Kierkegaard brugte sine egene – arvede ganske vist- penge.
      Kvaliteten i hans værker var herfra set næppe blevet bedre såfremt han havde været på kunstner-løn.

      Nogle af de egne digte jeg så vidt jeg erindrer selv betalte for blev sat i Søndagsavisen udgave K og Ø under NÆRKONTAKT personlige tilbage i 1990érne:
      STORE OG SMÅ:
      At se det store i det små- dertil vil jeg gerne nå.
      At se det små udi det store- lær at lære og at- more.

      SPEJL:
      Et spejl er godt at ha´-
      men kun når du tør ta´-
      og vær´dig selv- allige-vel.

      MAJSANG:
      Jeg er som naturen – den fagre
      jeg kommer med hvede og havre
      med småblomster på enge de grønneste skud-
      det undrer mig at I holder mig ud.

      Jeg er her når vinteren er ovre
      når du glemmer kulde og sorger
      da mærker du lysets smittende glæde
      mærker den varme der er- i min væde.

      Ligesom når is gir´ op i mit spil
      naturen hun gør- kun hvad hun vil.
      Jeg lokker og lover -mest for mig selv
      præcis som den tordnende brusende elv.

      Tro ej på mit løfte – om sommer
      men jeg lover dig – den kommer!
      Kommer når varmere vindes susen
      spirende letter på kjolen og “blusen”.

      MADSEN OG MASSEN:
      De sir at mænd har mere hjerne-
      jeg sku måske lá noget fjerne-
      så det bedre kunne passe-
      med din bette hjerne-masse.

      Har du selv en smule hjerne-
      skal du ikke lá den fjerne-
      blidt, blot den lære ret at bruge-
      hver en dag og hver- en uge.

      DET HÆNDER:
      Da nu mine venner- kan tælles på hænder-
      og tæerne på mine fødder ligner pillede para-nødder.
      På grund af alt dette- blandt andet- går jeg så ofte i vandet.
      At gå på vandet har jeg ikke lært-
      det siges jo også at være- ret svært.

      Jeg synes det kostede kassen, men det var mig en fornøjelse, blot tanken om muligvis at kunne ret fornøje nogle.

      Kommentar by Peter Buch — 18. marts 2010 @ 08:59

    28. > Peter Buch

      Denne her gjorde mig i helt godt humør.

      “Tro ej på mit løfte – om sommer
      men jeg lover dig – den kommer!
      Kommer når varmere vindes susen
      spirende letter på kjolen og “blusen”.”

      Godt vi snart får noget sommer igen – så tilbringer vi også mere tid ude i det fri fremfor bag tossekassen. Det er iøvrigt nok ikke uden grund den kaldes tossekassen – mon ikke det har noget med de tumpede personer, der optræder deri at gøre? Anne Grethe BJ f.ex.

      Kommentar by Mackety — 18. marts 2010 @ 11:18

    29. Mackety

      Det glæder mig!

      Tossekassen er det ikke et udtryk, der først opstår når underholdning virkelig begynder at overtage foretagnedet, og internettet endnu ikke fremkommet eller har vist sine muligheder?

      Kommentar by Peter Buch — 18. marts 2010 @ 12:58

    30. @WilliamJansen

      “Og så en livslang ydelse på 20.000-25.000”

      – Jeg tolker hendes reaktion på Kurt Larsens spørgsmål om, at det kunne være 20-25.000 kr., som om at beløbet skulle være endnu højere…

      Det er virkelig en legendarisk båndudskrift. Den er hylende morsom, og man kan næsten ikke forestille sig, hvor lidt forstand kvinden har på økonomi. En kunstnerløn? Hvad havde hun forestillet sig?

      Kommentar by Theo — 18. marts 2010 @ 23:45

    31. Der er ingen substans what so ever i Anne Grethe Bjarup Riis’s argumentation. Trist.

      Kommentar by speedlink — 19. marts 2010 @ 16:25

    32. Så slå dog for helvede helt igennem, Kim Bodnia! :D

      http://www.youtube.com/watch?v=6UgbcOw2CM8

      Kommentar by Bjovulf — 19. marts 2010 @ 21:29

    RSS feed for comments on this post.