27. marts 2010

Günther Walraff om appeaserne: “… sådan begyndte det hele jo i Tyskland i 1930′ erne.”

Han er stadig socialist, men ikke helt så nem at sætte i bås som man umiddelbart skulle tro. Interview med Günther Walraff i dagens Jyllandsposten – Man må have de rigtige fjender (ikke online).

“Günter Wallraff betragter Morgenavisen Jyllands-Postens tegninge-krise som skelsættende.

»Her fandt jeg for en sjælden gangs skyld fodslag med Springer-koncernen, som jeg ellers altid har ligget i strid med. De viste solidaritet og offentliggjorde Westergaards tegning som en selvfølgelighed. Jo flere der gør det, jo mere beskyttet er de, der ellers ville befinde sig alene i skudlinjen. Det er, som når en flok tager et svagt dyr med, så ulven ikke kan pille det ud. Solidariteten burde vise sig i langt større målestok, for viger man her, hvor hører det så op?

Jeg oplevede det personligt, da Lufthansa ikke ville flyve med Salman Rushdie, som jeg havde inviteret. Jeg arrangerede en boykot-aktion i aviserne, tusinder skrev under, og Lufthansa gav efter. Det var fint, men hør nu følgende fra min egen bekendtskabskreds, for det er symptomatisk: En progressiv kunstner, der har et navn, kom og sagde: “Du må forstå mig! Slet min underskrift…”

Jeg svarede ham: “Rolig nu, jeg sletter din underskrift – og vil så ikke have mere med dig at gøre. For sådan begyndte det hele jo i Tyskland i 1930′ erne.” Og vi må heller ikke gentage Den Kolde Krigs fejltagelser.

… Vi skal være tolerante, lyder det, vi må ikke gavne højrefløjen osv. Men her må man ikke vakle. Her kræves entydighed, for det gælder de grundlæggende rettigheder…

En arabisk kvinde i Tyskland udgiver snart en bog om æresdrabet på hendes søster. Jeg har indvilget i at skrive forord. Jeg har et godt ry i muslimske kredse, men netop derfor må jeg gøre det.« Det ry kan De dermed sætte over styr.

»I så fald skaffer jeg mig de rigtige fjender. Det har jeg altid gjort. Jeg har altid sat mig mellem stolene. Det er ikke behageligt at sidde der, men det skulle være godt for ens rygrad.«.”

(Günter Wallraff: Schwarz auf Weiß)

Oploadet Kl. 22:00 af Kim Møller — Direkte link24 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/13247/trackback

24 Comments »

  1. Ja, Walraff er ikke for begyndere. Han har betydeligt mere ryggrad end de fleste socialister, og også mere end en hel del nationalkonservative.

    Viser blot, at tyskerne er længere fremme i skoene end danskerne. Nok er nok for tyskerne. Skulle man være i tvivl, kan pi-news.net varmt anbefales. Forudsætter dog et vist kendskab til tysk.

    Kommentar by hp — 27. marts 2010 @ 22:25

  2. Interviewet er ualmindeligt læseværdigt. Det er sjældent at en person fra den fløj taler så forholdsvist rent ud af posen. Udover det Kim Møller citerer ovenfor er der andet godt i posen, f.eks. angående moske-byggeri i Koln, tyrkiets opbygning af parallelsamfund og hvordan Gunter Wallraff oplever at selv dem der umiddelbart forekom ham at være liberale velintegrerede muslimer, viste sig noget anderledes i samme øjeblik han ikke var nyttig idiot for dem.

    Kommentar by Superman — 27. marts 2010 @ 22:40

  3. Er absolut ikke nogen fan af Wallraff og hans beskidte sensationsjournalistik. Men som venstresnoet er det modigt af ham at stå frem som islamkritiker. Dét skal han have.

    Kommentar by Dog of God — 27. marts 2010 @ 23:24

  4. Sikke kloge ord… give ryggrad, ha ha…

    Mon ikke han er ældre-socialist? Den gruppe af socialister, der hader den politiske correctus.

    Hvad skete der med de gode gamle pragmatiske socialister? Hvor er de henne i dag?

    Er de skræmt, eller “betalt” til tavshed?

    Een ting er sikkert: Griskhed gør dum.

    Kommentar by Joakim Lund — 28. marts 2010 @ 00:10

  5. Walraff taler om den her på bogmessen i Frankfurt (tysk, utekstet)

    http://en.sevenload.com/videos/jNrnQNG-

    Kommentar by Snaphanen — 28. marts 2010 @ 01:12

  6. Jamen jamen, min verden bryder sammen.
    Vil det sige at Svend og Margrethe Auken tog fejl?
    Eliten af menneskelig socialisme.

    Kommentar by pk — 28. marts 2010 @ 08:24

  7. Hvad var det nu hr. Kirkebakke sagde om at få fjender? At man dermed havde taget standpunkt.

    Sjovt er det jo at fordums tyske venstrefløjsdarlings i f.eks. DR er lagt fuldstændig på is – Wallraff, Biermann. Mon det hænger sammen med forbrødringen med islam hos venstrefløjen?

    Kommentar by Limewoody — 28. marts 2010 @ 09:34

  8. Sand Prank on Praying Guy
    http://www.break.com/index/sand-prank-on-praying-guy.html
    :-)

    Kommentar by Anders Kusk — 28. marts 2010 @ 10:34

  9. Det viser blot, at alt selv om rigig passer ind i en traditionel højre venstre opfattelse af verden, så er der også andre ting, der deler og skiller folk.

    Interessant, det giver mig et lidt mere nuanceret billede af Walraff.

    Kommentar by Otto Kjærgaard — 28. marts 2010 @ 11:27

  10. OFF TOPIC:

    JØDEFRI DEBAT

    Jøden er en figur, som går igen ned igennem historien; Karl Marx, Saul Alinsky, Jesus, Freud, Brandes. Altid kontroversiel, rebelsk, nyskabende, og ofte afskyet af magten, som mister indflydelse i mødet med jøden.

    Man kalder reaktionen på den rebelske jøde for antisemitisme. Ikke altid, men ofte er det sådan, at magten reagerer med vold, forfølgelse, og hvad der er værre. Nu er vi der måske igen. Jeg foretog et interview med Lars Hedegaard for noget tid siden. Dette skabte stor furore i den danske medieandedam, og bølgerne gik højt. Et af resultateterne af dette furore er en ny forening, foreningen kaldes for Fri Debat. Den blev skabt som et alternativ til Trykkefrihedsselskabet, som, i furoren omkring interviewet, skulle have været mere antimuslimsk end pro trykkefrihed.

    Det fandt grundlæggerne så slemt, at de blev nødt til at oprette et mere “moralsk” modstykke til Trykkefrihedsselskabet.

    Jeg er jøde, og har lidt af det drive som andre jøder har haft før mig, rebelsk, sandhedssøgende, jeg udfordrer magten. Jeg blev ikke direkte angrebet af d’herrer som angreb Trykkefrihedsselskabet, men jeg fik heller ikke lov til at forsvare mig. Flere gange forsøgte jeg at komme igennem i medierne, uden held. Og jeg blev oven i købet presset ud af Dansk Forfatterforenings fagbestyrelse.

    Hvorfor fik jeg ikke lov til at komme til orde? Er det fordi jeg er jøde?

    Det er ikke sikkert, det er kun en hypotese. Men i praksis er det sådan, at jøderne tabte på denne batallie, og muslimerne vandt. Set i lyset af, at jøderne er presset, meget presset i Malmø, bliver forfulgt af muslimer i Norge, og ikke tør at bevæge sig rundt på Nørrebro. Er det så en fornuftig prioritering? Var det ikke rimeligt, at den modstand der er imod islamiseringen i det mindste kan kritiseres af en jøde?

    Det synes jeg, og jeg er meget kritisk overfor det nye selskab, såkaldt Fri Debat. Det er det ikke, det er reelt en forening til opretholdelse af Jødefri debat.

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 28. marts 2010 @ 12:04

  11. Asger Trier Engberg om ikke at få offentliggjort sine læserbreve:

    Når grundloven og menneskerettighederne er blevet trådt under fode, så skal man have en dom. Det er det som reelt venter de redaktører som har censureret mig. De skal have en dom for at overtræde grundloven og menneskerettighederne.

    Listen over de folk som skal dømmes bliver længere og længere som tiden går. Medierne kan vælge at give mig taletid nu, og hermed stoppe udvidelsen af listen. Men dommene skal falde, og det kommer de til på et tidspunkt. Når retsopgøret kommer.

    Asger Trier Engberg om den offentlige debat:

    Det nytter ikke noget at diskutere med fornuft, for metoder baserer sig ikke på fornuft, men på det dyriske i mennesket.

    Asger Trier Engberg om at beskylde undertegnede og Fri Debat for anti-semitisme:

    Hvis verden havde været en smuk hippie ølejr hvor vi allesammen rendte nøgne rundt, og sang Kumbaya så havde jeg selvfølgelig ikke beskyldt jer for antisemitisme. Men sådan er det ikke. William foretager et beskidt angreb på mig, så får han igen med samme mål.

    Er årsagen til at i er efter mig (jeg lavede interviewet som i baserer jeres forening på) antisemitisme?

    Er det fordi i ikke kan lide jøder?

    Det er et fair spørgsmål, da jeg er jøde, og i har baseret jeres klub på et opgør med mig.

    Så hvad siger du/i til det? Er jeres klub en antisemitisk forening?

    Asger Trier Engberg om Lotte fra eksistens-bloggen:

    …ja, sådan en type som Lotte er sandsynligvis ikke glad for jøder.

    Og til Lotte: Højrearmen ned!

    Alle kommentarene er sakset fra dette kommentatorspor:

    http://bohemianrhapsody.dk/2010/03/11/n%c3%b8j-hvor-jeg-gl%c3%a6der-mig-til-at-se-jer-foran-en-rigsret/comment-page-2/#comment-64323

    Kommentar by WilliamJansen — 28. marts 2010 @ 15:22

  12. Det er det ikke, det er reelt en forening til opretholdelse af Jødefri debat.

    :mrgreen:

    Kommentar by Jørgen Laursen — 28. marts 2010 @ 16:06

  13. Er heisst doch Günter Wallraff und nix anders. (To af hver og uden h som Guinness.) En journalist, der har noget så sjældent inden for faget som integritet. Så måske er han ikke journalist.

    Kommentar by Nils — 28. marts 2010 @ 16:13

  14. Mchangama: “Asger, Asger … der Name kommt mir irgendwie jüdisch vor!”
    Stjernfelt: “Saujuden!”
    Jansen: “Jetzt muss aber schluss sein mit dieser ständigen Rumjuderei!”
    Villemoes: “Donnerwetter!”
    Rothstein: “Ab in’s Lager, sag’ ich! Das Semittenproblem muss endgültig gelöst werden. Diesen Trier mach ich zum Hackfleisch mit meinen arischen Fäusten!”
    Bredsdorff: “Judenpack!”
    Jansen: “Jawohl!”
    Villemoes: “Donnerwetter!”

    :mrgreen:

    Kommentar by Jørgen Laursen — 28. marts 2010 @ 16:53

  15. –> 7 Limewoody

    ‘Sjovt er det jo at fordums tyske venstrefløjsdarlings i f.eks. DR er lagt fuldstændig på is – Wallraff, Biermann.’

    Wallraff var i Deadline onsdag 17. marts (Kurt Strand), hvor vi kunne opleve ham med sin sædvanlige jammer over tyskernes racisme og de stakkels indvandrere.

    Klip: Jeg ville mene at en hvilken som helst personalechef ville havde reageret som vi så i ‘et afslørende klip’ fra Wallraffs film, da Wallraff gav den som absurd neger og talte den samme form for ‘perkertysk’ som vi kender fra hans ‘Ali’ rolle. Ingen vil have taget den underlige åndssvage neger seriøst, da han fremprovokerer den samme reaktion mange vil have når de uden at vide det bliver konfronteret med en transvestit. Man ved der er et eller andet galt, og kommer i et lidt spøjst humør som når man fornemmer man bliver narret…. Var den somalske Wallraff dukket op i mit kontor havde jeg været sikker på at han kun var der for at lave zigøjnertricks eller for at stjæle. Ok, men jeg har selvfølgelig så mange fordomme..

    Kan ses her

    Kommentar by Balder — 28. marts 2010 @ 22:31

  16. Günther Wallraff, den ivige klaphat, stadig afsøgende nye indfaldsvinkler for redepisning. Han har muligvis nogen tilfældige poienter men er ikke en del af løsningen.
    Tilbage da han var “hotnews” ,var der en karikatur, hvor han(Günther Wallraff), var udklæt som sæl, dengang det var synd for sælerne, med amputerede arme, der så skulle illudere luffer, hvilket self. bevirkede hans slagtning, som igen skulle gører ham til “helgen” (igen).

    Kommentar by PBr — 28. marts 2010 @ 22:58

  17. #11

    Citat af Asger Trier Engberg på Rubicon.dk:

    “My father was a muslim from Bangladesh actually. The spirituality I witnessed there was beautiful, but I cannot recognice this beauty in the rape of my friends.”

    http://www.rubicon.dk/?p=491

    Kommentar by Holm — 29. marts 2010 @ 09:36

  18. @ 17

    Det er helt korrekt, min far var muslim, og som sagt. Jeg synes, at en del af den islamiske spiritualitet er fin nok. Sufismen, som er knyttet til den jødiske kabbala er ok.

    Min mors familie er danske jøder. Det er derfor jeg hedder Asger Trier Engberg. Jeg har skiftet navn, tidligere hed jeg Asger Hussain-Engberg.

    Så jeg er jøde.

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 29. marts 2010 @ 10:23

  19. Jeg kender Islam indefra. I den bengalske version, og den kan jeg egentlig godt lide dele af. Det er reelt en blanding af de traditioner der var i forvejen i Bengalien (buddhisme og hinduisme) og Islam. For eksempel kan jeg godt lide Tagore, bengalsk litterat og nobelprisvinder.

    Men det ændrer ikke på, at mit valg har været det jødiske.

    Men altså ud over det, så er min familie også grundtvigiansk og kulturradikal. Min tipoldefar (jøde) Ernst Trier grundlagde Vallekilde Højskole. Og min tipoldemor, Sigrid Trier Hansen, var med til at oprette Radikale Venstre.

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 29. marts 2010 @ 10:30

  20. Det der egentlig har drevet mig, har været den deal som Grundtvig lavede med min tipoldefar. Grundtvig forsøgte at skabe, gennem min tipoldefader, en kobling imellem den danske folkesjæl og det jødiske. Det var noget Grundtvig gik meget op i.

    Dealen var vel, at jøderne kunne lukkes ind i det danske, hvis jøderne så til gengæld ville være solidariske med danskerne. Det har vi så været lige siden.

    I denne situation, hvor Danmark er i så stor fare, så kan man vel sige at det har været investeringen værd.

    Så, på en måde kan man bl.a. takke Grundtvig for den alliance han reelt smedede imellem danskerne og jøderne, som i dag, efter min mening, er en af landets store styrker.

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 29. marts 2010 @ 10:51

  21. “Her fandt jeg for en sjælden gangs skyld fodslag med Springer-koncernen, som jeg ellers altid har ligget i strid med. De viste solidaritet og offentliggjorde Westergaards tegning som en selvfølgelighed.”

    Øh, ja. Naturligvis. Vesten og vesterlændinge er bl.a. karakteristiske ved IKKE at have og acceptere tegneforbud – også når det gælder f.eks. islamiske guder og profeter.

    Problemet er desværre at så mange venstreorienterede er ved at kanøfle Vestens kulturelle karakteristika og frihedsrettigheder.

    Kommentar by Liva — 29. marts 2010 @ 18:43

  22. En spændende baggrund du har, Asger! Den vækker min nysgerrighed …

    Kommentar by martin richardt — 30. marts 2010 @ 21:56

  23. […] Günther Walraff om appeaserne: “… sådan begyndte det hele jo i Tyskland i 1930′ erne.” […]

    Pingback by Günter Wallraff om “at have de rigtige fjender” « Snaphanen — 1. april 2010 @ 05:03

  24. Hey everyone, Happy April Fool’s Day!!

    Maurice and Sarah were getting old and Maurice felt his wife was losing her hearing.
    He decided to stage a test. One day, as Sarah read the paper, he stood a distance behind her chair and said, in a conversational voice, “Can you hear me?” Silence.
    He moved towards her. He was now 6 feet away. “Can you hear me?” Still silence.
    Finally, he moved directly behind her chair and bent over, just inches from her ear, “Can you hear me?”
    Sarah replied, “For the third time, Maurice, Yes I can!”

    Happy April Fool’s Day!

    Kommentar by Lavonia — 2. april 2010 @ 11:05

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper