5. maj 2010

Mikael Jalving: “Og det var det mest surrealistiske, den der mangel på reaktion…”

Arrangement i Trykkefrihedsselskabet tirsdag aften, i forbindelse med lanceringen af Mikael Jalvings Mig og Muhammed. Snaphanen samler op, og bringer forfatterens 38 minutter lange tale.

Mikael Jalving, journalist: … så kom der nogle episoder, bedst som jeg rejser rundt på første klasse, blandt andet i Amsterdam, hvor jeg havde en god ven, her boede jeg i et par måneder. Og vi var en lørdag eller søndag eftermiddag ude og gå en tur i en park, og kigge på – ænder, det er så meget sagt, men damer, og hvad man nu ellers kigger på i en park, og så købte vi en stor is og gik op i forretningskvarteret, det var noget med lang lørdag, eller hvad fanden det nu hedder, det var i hvert fald åbne butikker, og der var varer på hylderne, der var commerce, der var velstand, der var rige mennesker, der sad nogle tiggere, og vi gav dem et par Euro, og syntes, at så var det overstået, og vi havde det rigtigt dejligt, som vi gik der i midten af Amsterdam.

Og så lige pludselig, så lød der et infernalsk skrig, fra den ene ende af strøget her, det var sådan et forretningsstrøg. Jeg anede ikke – er det indianerne der kommer, eller hvad fanden er det. Jeg er jo omtåget af al den velstand og min is, og mit Visa-Dankort, der gløder, og alle de der ænder i parken ik’, og så kommer der ellers en horde af unge drenge, ikke mænd, drenge i 12-13 års alderen, alle sammen med mørkt hår, mørk lød, araberdrenge, tydeligvis, larmende gennem gaden med arabiske tilråb, som jeg jo ikke fattede en lyd af, smadrende, ødelæggende alt på deres vej som en bisværm, det er en dårlig metator, som en flok af græshopper, der ødelægger alt på deres vej. Hoppede op på bilerne, smadrede vinduer, kastede med brosten igennem ruderne, og jeg stod jo bare som sådan en dansk plante og fattede – nej, hvorefter min ven, som er to meter høj, og ligeså bred, tog fat i mig, og river mig ind i en skobutik hvor vi kaster os ned på gulvet, jeg fatter stadig ikke alvoren i situationen, og så ligger vi der, mens en flok på måske hundrede drenge løber hærgende gennem det her forretningskvarter, og smadrer det hele. Og, jeg ser jo folk omkring mig, store velvoksne hollandske mænd, I ved, dem der har været der, hvor høje og brede de kan være, (hvor) truende de må være at spille overfor i basketball eller hockey, eller fodbold, men de lå på gulvet sammen med lille mig, og alle de andre ekspedienter, kvinderne og hvad ved jeg.

Og så er det forbi. Horden af mennesker. Massen, flokken, pøblen, og så rejser vi os op, og da er det, det mest overraskende der sker, nemlig – ingenting. Jeg havde forventet, at der ville være nogen der råbte, eller ja, racistiske tilråb, hvilket jeg selv var på nippet til, skreg, sparkede, kommenterede det – intet. Og det var det mest surrealistiske, den der mangel på reaktion, eller en reaktion, som var en ikke-reaktion. Nå ja, men folk de – og så videre ik’. Rettede på tingene, og ringede til Falck, eller hvem man nu ringede til, til forsikringsselskabet selvfølgelig, som ringer til staten, som ringer til premierministeren, som indskriver nogle flere skatter, så der kan komme nogle og lave de her fine facader. Og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre ved den oplevelse, jeg kunne ikke få hold på den, og jeg spurgte min ven – hvad fanden er det? Altså en ting er overfaldet, det kan jeg forstå, pøblen, det har jeg set andre steder, jeg har også set fodboldpøbler gå amok, jeg har læst om den, jeg har studeret Lenin og Stalin og de andre forbryderbander, jeg har aldrig set det, på den måde her. Jeg har aldrig oplevet tavshed. Tyngende tavshed bagefter, og når jeg har tænkt over det bagefter, så har jeg haft svært ved at forstå hvad det var der skete, men jeg kan ikke forstå det som andet end frygt og accept af at det her det må vi bare lade passere. Og hvis vi holder kæft om det, hvis vi lader være med at skrive bøger eller artikler, film, musik, hvad ved jeg, om det, så skal det nok gå væk.

Selvfølgelig går det ikke væk. Der er jo kommet mere af det. Og det bekræfter min ven i Amsterdam, når jeg taler med ham ugentligt – det bliver selvfølgelig værre og værre. Jo mere man lukker øjnene for det, jo værre bliver det.

Oploadet Kl. 04:02 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/14361/trackback

27 Comments »

  1. Det kunne være ret “interessant” at se en video af. Det må overgå den vildeste gyser. Er der nogen gode forslag til hvad vi gør for at sikre os i fremtiden? Staten og politikerne mener ikke de skal gøre mere end de gør i forvejen, åbenbart. Men de har lige anholdt en stak rockere, så nu stopper bandekonfliken og alle problemer med indvandrere, juhuu! (ironi kan være anvendt)

    Kommentar by Kenny Starfighter — 5. maj 2010 @ 07:54

  2. Sikken en flot beskrivelse af dansk indenrigs politik i snart 25 år.
    Og , tror jeg de næste 25 år, og så er det slut.
    Med demokratiet i vores land.

    Kommentar by pk — 5. maj 2010 @ 08:10

  3. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, jeg er også en del i Holland. Har venner og familie der og der sker da ting fra indvandrere men der er også almindelige hollændere der laver ballade. Men det er ikke interessant at skrive om på denne blog. Michael Jalving er måske en lille smule “højresnoet”. Min familie i Holland har flere politibetjente ansat og deres største bekymring er den radikalisering som sker på den ekstreme højrefløj(Wilders).
    Men lad os få nuancer ind i debatten, vi kan alle finde eksembler hvor den ene gruppering gør det og den anden gør noget andet

    Kommentar by Michael Larsen — 5. maj 2010 @ 08:33

  4. […] http://www.uriasposten.net/?p=14361#comments […]

    Pingback by Kunstavisen » Blog Archive » Mikael Jalving: Det var det mest surrealistiske, den der mangel på reaktion, eller en reaktion, som var en ikke-reaktion — 5. maj 2010 @ 08:36

  5. Det undrer mig, at man ikke har noget politi i Amsterdam.

    Jeg har ellers selv set dem i lufthavnen med maskinpistoler. Men der er jo nok der, de alle er.

    Kommentar by Janette Lund — 5. maj 2010 @ 08:45

  6. Den erkendelse som Mikael Jalving i løbet af de sidste 10-15 er kommet til er ca. den samme som undertegnede er kommet til.
    Han har nogle meget væsentlige synspunkter. Navnlig episoden fra Amsterdam kan vi nikke genkende til, vi har faktisk haft et vinterferie oprør i københavn for et par år siden, som umiddelbart kunne sammenlignes med den nævnte episode.
    Det der undre, er den duknakkede pæne borger, som leger struds og gemmer hovedet til det forhåbentlig går over. Det minder mig om Max Frisch stykke Bidermann og brandstifterne, hvor den pæne borger Bidermann til slut selv bære benzin ind til afbrændig at sit hus.
    Vi er gennem vores skatter og diverse former for bistandsudbetalinger lige så langsom ved at blive dhimmier, der pænt betaler skat til muslimerne. Det foregår anonymt over skattebiletten og ikke som en særskildt post på årsopgørelsen, for så havde vi nok ikke fundet os i det.
    Vi oplever til min rædsel jurister i fuldt alvor plæderer for at vi, i alle tilfælde for nogle grupper, skal indføre dele af sharialovgivningen i dansk retspraksis. Var der nogen der sagde glidebane!
    Jalving har ret i at det kun bliver værre, og at vi lige så langsomt vænner os til det.
    Skræmmelandet Sverige hvor enhver debat kvæles og hvor statestikke fortæller os om hårrejsende volds,voldtægtsstatestikker og i det hele taget kriminalitetsstatestikker. Vi ved jo alle at det ikke er lyshårede og blåøjede svenskere der fylder disse statestikker.
    Det man kan være bange for er at løbet allerede er kørt, allene den dæmografiske udvikling gør at antalletaf uitegrerede stiger og stiger.
    Vores enste håb er smæk de offentlige kasser i og forlang arbejde for penge, og så ikke så meget sødsuppe i medierne hvergang en voldtægtsforbryder skal udvises.

    Kommentar by Andreas — 5. maj 2010 @ 09:03

  7. video video ,Mikael Jalving, video
    af horden, ødelæggelserne whatever.

    Kommentar by poul sørensen — 5. maj 2010 @ 09:06

  8. For mig at se understreger denne historie, at vi ikke kan løse problemerne her i Danmark, og så tro at den går. Vi er en del af det mareridtsscenarie som vil folde sig ud i hele Europa i de næste årtier.

    Specielt med de åbne grænser vil volden kunne flyde fra den ene ende af Schengen til den anden.

    Der kommer krig, og det kommer også i Danmark, og det bliver borgerkrig.

    Derfor er det næste politiske mål, for mig at se, at påvirke den politiske proces således at politikerne omprioriterer forsvarets mål. Vi skal fjerne fokuset fra store konventionelle krige til borgerkrig.

    Vi skal også opruste, ikke nedruste.

    Og, så skal vi have forberedt forsvaret mentalt på at de kommer til at skifte rolle. Yderligere skal de have tid til at forberede sig på borgerkrigen; chekke geografien ud, tænke strategier osv. Det tager altsammen tid.

    Så, vi har et vindue på 2 – 3 år før det for alvor brager løs, måske mere, måske mindre. Så det er ikke meget tid. Vi har mega travlt.

    Hvis det så viser sig at alting bare går, og det hele ender i multikulturel idyl, så er det jo fint nok. Men det er alt for farligt at satse på. Better safe than sorry.

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 5. maj 2010 @ 09:19

  9. -> #3 Michael larsen

    “sker på den ekstreme højrefløj(Wilders).”

    kalder du demokraten geert Wilders ‘ekstrem højrefløj’?? Så tør jeg da slet ikke tænke hvad du kalder hjemlige fænomener som Enhedslisten eller Islamisk Trossamfund?? “Mega-mega-mega ekstreme”??

    Er du forresten sikker på dine Hollandske venner er rigitge politibetjente, og ikke bare AFA-‘aktivister’, der optræder som ‘vagter’ ved venstrefløjens ‘demoer’??

    Kommentar by JensH — 5. maj 2010 @ 09:21

  10. Godt at se og høre mere til Jalving!

    Jeg betragter ham efter at have set det overstående billede, som en mønsterbryder på mere end et felt.

    Jalving beviser nemlig at man både kan være højreorienteret og metrosekssuel.
    At man som konservativ sagtens kan trække i en stram silkeskjorte, binde et skriggult slips og sætte håret som en teenagetøs!

    Tak jalving!!!

    Du giver alle os islamkritikere som overvejer nederdel og neglelak, håb. “Yes we can”!!!

    Hahahaha :)

    (Undskyld)

    Kommentar by Mogens Lykketoft på speed — 5. maj 2010 @ 09:35

  11. http://www.bt.dk/krimi/bt-tv-autonome-amok-i-koebenhavn-smadrede-butikker-og-braendte-biler

    Der er ihvertfald flere om at hade det vestlige samfund og en ting er sikkert, hvis den uvilje til selvforsvar, som også Mikael Jalving beskriver, fortsætter, så er det europæiske samfund som vi kender det væk indenfor kort tid.

    Kommentar by PBr — 5. maj 2010 @ 10:07

  12. En nation der ikke skrider ind overfor den slags har helt ærligt fortjent at dø. Måske kan vi en dag konkludere, at det er dødbringende at give kvinder stemmeret, i hvert fald dem under 50.

    Kommentar by Kimpo — 5. maj 2010 @ 10:21

  13. […] Hør Jalvings præsentation af “Mig og Muhammed” her, MP 3, 38 minutter. (Skulle nogen have  problemer, har vi forhåbentlig embedded den i en Flash Player i morgen. En mindre udskrift af præsentationen her.) […]

    Pingback by Balladen om Jalving « Snaphanen — 5. maj 2010 @ 11:31

  14. Kimpo kan jeg så konkludere, at det ikke er “dødbringende” at der er ligeså mange eller flere mandslinge som opstiller som kandidater til Folketingsvalget for vensterfløjen ?
    Hvad så med de mandslinge på over 50 år som stadig ikke er blevet klogere, som fx skabskommunisten sohn eller snøvledahl?
    Nej du, der desværre stadig individer uanset køn, som ikke fatter en skid!

    Kommentar by li — 5. maj 2010 @ 11:47

  15. Det var da en modbydelig historie. Kun et folk der er blevet truet og kuet til tavshed opfører sig på den måde. Det gode spørgsmål er så, om det er gerningsmændende eller de politisk korrekte der har truet mest. Jeg nægter at tro på, at voksne intelligente mænd lader sig true af 12-13 årige børn. Så det er vel svar nok…

    Kommentar by Michael Jensen — 5. maj 2010 @ 12:08

  16. JensH

    Ja ja hvis man ikke kan andet så kan man da altid gå efter andre der ikke er af samme mening. Flot

    Jeg ved selvfølgelig hvad mine venner eller familie laver. Kom nu fortæl nu at Hollændere ikke gør noget forkert.

    Hvad er det nu en debat er? Det er når man taler sammen på tværs af uenigheder – I skulle prøve det.

    Kommentar by Michael Larsen — 5. maj 2010 @ 12:24

  17. I den beskrevne situation har hollænderne to fjender: Muslimerne og den hollandske stat. Hvis hollænderne griber ind, vil det meget hurtigt udvikle sig til en kamp på liv og død, og det er ikke særlig fedt når man står alene omringet af psykopatiske perkere. Tager man alligevel kampen og slipper godt fra det, så venter staten med en anklage om selvtægt, så det er en “catch 22”.

    Kommentar by Peter R — 5. maj 2010 @ 12:31

  18. Hmm, de sætter sig vel ikke til modværge, fordi de ved af erfaring, at så dukker der 50 topbevæbnede voksne islamister op indenfor 3 minutter og smadrer dem totalt?

    Der må have været episoder af den type.

    En befolkning, der er så fri og lovlydig og med så god sammenhængskraft som landene i Europa, stoler og venter på deres politikere og politiets indsats. Der går lang tid inden tilliden til staten er endeligt nedbrudt. Og det tager 300 år at bygge den op igen.

    Men hvis staten og befolkningen samarbejdede så ville det være en nem sag at møde hårdt mod hårdt og hele tiden finde modstrategier. Lynudrykninger, anmeldelser, anonyme tip ved ethvert optræk. etc.

    Så konklusionen må være at staten ønsker islamiseringens voldsrus. Måske som en del af aftalen EUROMED. En vigtig grund til at befolkningen ikke sætter sig til modværge, er jo at de får deres egen stat på nakken og straffes hårdt for selvtægt. Det er fuldstændigt grotesk. Det er politisk korrekthed.

    Kommentar by Aage Vagtelberg — 5. maj 2010 @ 12:46

  19. OT:

    Der er håb endnu!

    Unge fravælger DR TV

    http://kpn.dk/article2057181.ece

    Kommentar by Aage Vagtelberg — 5. maj 2010 @ 12:50

  20. Så dukker der en “fører” op og lover, at han nok skal stoppe denne uorden! Jo, jo det er set før.

    Kommentar by Slyrgraff — 5. maj 2010 @ 14:04

  21. Forresten sagde den rigtige Fører: “Når vi har gaden, har vi magten”

    Kommentar by Slyrgraff — 5. maj 2010 @ 14:06

  22. 20,21

    Du tænker på Lenin?

    Kommentar by anonym — 5. maj 2010 @ 14:14

  23. Rigtig god bog Jalving der har kreeret.

    Kommentar by Nielsen — 5. maj 2010 @ 14:22

  24. ->li:
    Feminiseringen har skabt et miljø, hvor rigtige mænd næsten ikke kan have en karriere, tjene penge, få kone, volvo og vovhund. Derfor er der ikke ret mange af dem. Bødlerne sidder i HR-afdelingerne.

    Uden kvindelig stemmeret ville vi have en selvsikker mandskultur som vi altid har haft det før. En kultur der som en selvfølge krævede at fremmede indordnede sig. Det kulturelle selvhad er en følge af kvinders krig mod mænd.

    Kommentar by Kimpo — 5. maj 2010 @ 21:42

  25. Well, “ubevidste krig” skulle jeg nok skrive, eller måske rettere: ligestillingen af de 2 køn, der har gjort dem til konkurrenter og brudt mænds naturlige og frugtbare samarbejde og konkurrence på fair vilkår. Noget i den retning ;)

    Kommentar by Kimpo — 5. maj 2010 @ 21:47

  26. Men dog min dejlige Kimpo

    Kun stemmeret til kvinder over 50. Hvad med autonome hætteklædte AFAere, autonome eller hvad de nu kalder sig – under 50 ?

    Det er en ommer, ingen valgret til alle UNDER 50 :-)

    Hilsen Janutte

    Kommentar by Janette Lund — 6. maj 2010 @ 02:14

  27. >25 og 26

    Ha ha ha … Ja, den er ikke lige sådan at fixe, den demokrati, der’…

    Jeg mener kvinder burde udvikle en ansvarsbevidsthed ligesom mænds sofronsyne.. på en eller anden måde.

    Kommentar by Aage Vagtelberg — 6. maj 2010 @ 11:35

RSS feed for comments on this post.