8. maj 2010

Tidl. indenrigsminister Thorkild Simonsen: “Det var trist for mig at sige, at Glistrup får jo ret.”

JP Århus bragte kort kort før nytår 2008 et længere tre-delt interview med Århus’ tidligere bykonge Thorkild Simonsen. Her fra den 29. december – Kampen på Christiansborg (ikke online).

“Det blev kaldt intet mindre end en genistreg, da den socialdemokratiske statsminister Poul Nyrup Rasmussen i oktober 1997 udnævnte borgmesteren i Århus, Thorkild Simonsen , til indenrigsminister. Der var endnu en gang strid om flygtninge- og indvandrerpolitikken, og der var brug for en person, som kunne få styr på problemet…

»Dengang fik jeg at vide, at det var stavnsbånd, at asylansøgere skulle bo samme sted tre år. Det var det i en vis grad også, men grænsen skulle have været syv år, for så var de blevet boende…

Var det fortsat med Dansk Flygtningehjælp, var det til gengæld gået helt galt…«

[…]

»Integrationsydelsen var ikke så tosset, men det er ikke det afgørende. Den fik jeg mest skældud for. Jeg må også sige, at de stramninger, vi lavede for kriminelle, ikke helt fik effekt, fordi Højesteret har været tilbageholdende med at udvise folk…

At de mange flygtninge og indvandrere er kommet til Danmark, er vi alle skyldige i undtagen Fremskridtspartiet. Man glemmer sommetider, at der i 1983 blev vedtaget en lov, som 153 medlemmer stemte for. 17 fremskridtsfolk stemte imod. Det var under Ninn-Hansen. Tænk sig Ninn-Hansen, der var modstander af loven, stod og anbefalede den. Alle stemte for, og det var om nogen Gammeltoft-Hansens lov…

De værste, man lavede, var, at man gav retskrav om familiesammenføring til indvandrere. Det betød, at de kom herop fra Tyrkiet i stort tal. Det var det værste, og så den de facto-bestemmelse. Den blev virkelig fortolket. Nu er den endelig væk. Selv kunne jeg ikke komme af med den. Jeg ønskede den væk, men Torben Lund ville beholde den, og det blev ham, der sejrede, da jeg i 1997 blev minister.«

[…]

Du var fremme og sige i en artikel i Jyllands-Posten, at hvis de ikke kan opføre sig ordentligt, kan de bare rejse.

»Det mente jeg jo også, men det var sådan noget, der var slemt at sige. Det var trist for mig at sige, at Glistrup får jo ret. Det var ikke i al almindelighed. Det var med hensyn til folk, der kom fra muslimske lande, og der fik han meget mere end ret.

Jeg synes nu, jeg havde det udmærket som flygtningeminister, og jeg havde det godt med de forskellige indvandrerforeninger i København, Indsam og hvad de hed. De var ikke helt fine i kanten alle sammen, men hvem er det inden for det område?

Vi holdt receptioner og viste dem tillid. Så fandt man ud af, at der også var de professionelle indvandrere. En af dem bar alpehue, og jeg sagde til ham: Hvorfor er du blevet talsmand? Du er det jo nærmest kun for dig selv.

Det er der aldrig nogen, der har turdet sige til ham før. Jeg sad ikke og holdt særlige møder med ham, men det gjorde man før.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/14529/trackback

48 Comments »

  1. Manden med alpehuen er sandsynligvis Bashi Qareshi (eller noget i den stil). Han, der i årevis terroriserede Danmark med sine danmarksfjendtlige holdninger, hvor er han nu?

    Måske i sit elskede hjemland Pakistan, der virkelig viser fremtiden for de fascislamistiske lande? En terrorrede, som vesten bør stoppe støtten til.

    Bashi, kom tilbage, så du sammen med Kamal Qerishi og de andre fjolser kan hjælpe danskerne til at forstå, at underholdningen kun opretholdes via jeres tåbeligheder. Og dermed forståelsen af, at det kun kan gå for langsomt med repatrieringen.

    Hvad blev der i øvrigt af Lubna Elahi og Musti et-eller-andet, som konstant satte Københavns Borgerrepræsentation på den anden ende?

    Nu klares det jo fint af S-SF-R-EL-fløjen.

    Kommentar by hp — 8. maj 2010 @ 10:58

  2. Fremragende iagttagelse;

    “Indsam og hvad de hed. De var ikke helt fine i kanten alle sammen, men hvem er det inden for det område?”

    Kommentar by Ab initio — 8. maj 2010 @ 11:23

  3. Det er skræmmende at se en tidliger indenrigsminister, som integrationen dengang hørte under, give Glistrup ret.
    Problemet er nok at det netop var Glistrup der sagde det, for alt hvad han sagde var jo en rød klud i ansigtet på datidens, og for den sags skyld også nutidens, magthavere.
    Men betyder det at løbet er kørt. Man kan være bange for det! For skal vi sende indvandere ud kommer vi til at gøre ting som vi ikke bryder os om at gøre og som unge kvindelige føle SFere vil hyle op om.
    Vi kan starte med en meget mere konsekvent eller brutal om man vil udvisningspolitik overfor kriminelle indvandere 1.2 eller tredie generation. Dernæst SKAL vi væk fra et forsørge de indvandere der ikke vil arbejde, det vil bare betyde at vi heller ikke kan forsørge de Danskere der ikke vil arbejde. Problemet er bare at der altid er en læge der vil sygemelde dem, og jeg ved fra mit arbejde at arabere kan bilve åh så ynkelige hvis nogen forlanger en indsats eller et stykke arbejde af dem, de blive øjeblikkeligt “meget” syge og kan udvise en skuespillekunst der omgående ville udløse en oskar. Samtidigt vil de blive omkrænset at en hær af unge offentligt ansatte kvindelig føle SFere der vil ynke dem i en grad så de selv tror de er syge. Det er et tabu at sige det, men alle der beskæfiger sig med området ved det. Husk at alle disse integrationsmedarbejderes eksistensberettigelse er ynkelige arabere.
    Så Thorkild Simonsen du har skrækkeligt ret Glistrup fik ret.

    Kommentar by Andreas — 8. maj 2010 @ 11:42

  4. Glistrup var en gammel hjertesyg mand som den politiske klasse smed i fængsel fordi han brugte sin ytringsfrihed til at advare os andre mod kriminalitet, terrorisme og undertrykkelse.

    Simonsen blev gjort til minister og er respekteret i dag, men hvad skal vi sige ham tak for?

    Kommentar by Sigwar — 8. maj 2010 @ 11:50

  5. “Simonsen blev gjort til minister og er respekteret i dag, men hvad skal vi sige ham tak for?”

    At han blev klogere og indrømmede på et fornuftigt grundlag.

    Et eller andet sted, har jeg vist læst, at Kim Møller også var rød i sine yngre år, og han må altså også have stemt for lidt af hvert.
    Hvad jeg forresten også selv gjorde – helt frem til 9/11 (radikalt for det ikke skal være løgn). Det er helt umuligt at erkende bagudrettet, i den forbindelse er man nødt til “bare” at ændre sine fremtidige ræsonnementer og dispositioner så ansvarsfuldt som man nu kan.

    Kommentar by Lotte — 8. maj 2010 @ 12:19

  6. Statuer af Glistrup på alle offentlige pladser, så hurtigt som muligt.
    Med citater, tak.

    http://www.glistrup.com/

    http://www.livet.se/ordsprog/kilde/Mogens_Glistrup

    Kommentar by Petersen — 8. maj 2010 @ 12:21

  7. Endnu en Loki-mand der hælder vand ud af ørene. Vi må konstatere at Poul Nyrups forræder regering er skyld i alle de elendigheder der har ramt vores land. At han sidder og snakker vores sag i EU er direkte skræmmende. Vi må kræve, som der står i fremskritspartiets valgprogram,at han (Poul Nyrup) og hans ministre bliver stillet for en rigsret for landsforræderi.
    Mogens Glistrup fik Loki-folket i fællesskab fremstillet som en gammel senil tosse. Men i virkeligheden var han vores frelser, ham åmanden råber på hvert 7 ende år.
    Idag er Glistrup død, hans spådom er blevet til virkelighed, og Loki gnider sig skadefro i sine hænder, mere end nogensinde.
    Æret være hans minde.
    Nu kan vi så sidde og vente på hvad åmander melder, manden kommer, det er kun et spørgsmål om hvornår han kommer.

    Kommentar by Henrik Hardrade — 8. maj 2010 @ 12:38

  8. Jeg kan næsten ikke tro at en fremtrædende politiker (ex ganske vist, men alligevel) har talt så rent ud af posen.

    Men det er vel alt sammen så sandt som det er sagt.

    Kommentar by Superman — 8. maj 2010 @ 12:47

  9. Efterlyst for fem overfald i Sønderborg
    08. maj 2010 12.21 Kriminalitet

    Sønderborg har natten til lørdag været ramt af en bølge af umotiverede og mærkværdige voldelige overfald.

    Politiet mistænker den samme mand for at stå bag overfaldene og efterlyser vidner.

    Råbte til en cyklist, at han var anholdt
    Det begyndte lidt før midnat, da den mistænkte mand råbte til en cyklist, at han var anholdt.

    Cyklisten fornemmede dog hurtigt, at der bestemt ikke var tale om en politibetjent og forsøgte at komme væk.

    Men han blev indhentet og både frarøvet sin cykel og tildelt knytnæveslag.

    Vagtchef ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Erik Lindholdt, fortæller, at der efterfølgende var fire lignende overfald.

    En taxachauffør fik også knytnæveslag, efter manden havde sparket til hans taxa, og der blev slået og sparket til flere tilfældige i midtbyen.

    – Han spurgte også en ung mand, om han hed Kaj. Den unge mand sagde nej, hvorefter den efterlyste oplyste sit eget navn og tildelte offeret knytnæveslag, siger Erik Lindholdt.

    Politet efterlyser vidner
    Manden er ifølge politiet cirka 20 år og af arabisk udseende.

    Han er cirka 180 centimeter høj og har et lille fuldskæg.

    Han bar mørke busker, mens vidner både beretter om en mørk og hvid trøje eller jakke.

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/05/08/121119.htm?rss=true

    Kommentar by Petersen — 8. maj 2010 @ 13:05

  10. -> Lotte

    Jeg husker det ikke perfekt, men stemte med sikkerhed på De Grønne omk. 89-91. Herefter fulgte en overgangsfase, og stemte en enkelt gang på De Radikale. Ikke noget jeg er stolt af – mine børn kommer til at betale prisen. Det mentale skift skte 1995-97 – har aldrig troet på multikultur eller ideologisk marxisme, men var et nemt offer for uddannelsesinstitutionernes stilfærdige ensretning.

    Kommentar by Kim Møller — 8. maj 2010 @ 13:08

  11. Sidst jeg hørte om ham, sad Bashy Qurashi “nede i EU” og er medlem af et råd som laver anbefalinger vedrørende muslimsk indvandring eller sådan noget.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bashy_Quraishy (kunne være skrevet af en fan – “He contributes regularly to the Danish and European press […] concerning Ethnic Minorities in EU, Islam in the Western Media, Multiculturalism, globalization, anti-Semitism and Islamophobia, Racism and Resistance in EU and Integration’s dilemma in Europe.”)

    Integration’s dilemma in Europe: Hans dilemma må være at der er for mange europæere.

    Kommentar by Henning — 8. maj 2010 @ 13:14

  12. Bashy Quereshi har tjent en formue på at svine det danske folk til.
    En god ven , højt uddannet, med fingeren på den politikse puls, fortale mig en dag, at under Nyrup blev Bashy,det svin, modtaget i ministerier, som en prins…….

    Kommentar by pk — 8. maj 2010 @ 13:27

  13. Thorkild Simonsens og senere Karen Jespersens muligheder for at begrænse indvandringen var yderst beskedne under Nyrup Rasmussen/Marianne Jelved-regeringen. Men faktisk var Thorkild Simonsen tidligt ude: “Til Jyllands-Posten erklærede borgmesteren i Århus, den senere indenrigsminister Thorkild Simonsen i december 1994: »Glistrup er ved at få ret… Jeg vil gerne påtage mig en del af skylden for, at han blev afvist«”. Ifg. Flemming Chr. Nielsen, Information, http://www.information.dk/54898

    Kommentar by Niels P — 8. maj 2010 @ 13:49

  14. Måske vi skulle undersøge HVORDAN det er gået til at samtlige europæiske lande står med nøjagtig de samme problemer i forhold til den islamiske indvandring ?

    Jeg kunne næsten forstå det hvis et enkelt eller to europæiske lande havde kvajet sig så gebummerligt at de lukkede de muslimske indvandrere ind til livslangeforsørgelser, betalt af de oprindelige indbyggere.

    Men det drejer sig om SAMTLIGE europæiske lande og hvad er endnu mere interessant om SAMTLIGE vestlige lande !

    Hvem har sat dette vanvid igang ?

    Det ER sågu da mærkeligt at det er alle de vestlige lande der i dag sidder i samme problemer til halsen med deres muslimske indvandrere !

    Kommentar by Vivi Andersen — 8. maj 2010 @ 14:29

  15. 12.pk

    Hvis ikke de danske/europæiske/vestlige politikere OG befolkninger havde været så forgabte i de farverige og spændende mennesker fra 3. verdens lande –

    hvis ikke politikerne og vi, befolkningerne, havde været så totalt uvidende om islam, de islamiske tekster og den islamiske historie

    så gad jeg nok vide OM denne muslimske indvandring havde fået lov til at foregå !

    Jeg tvivler faktisk idet jeg tror, at indsigt og viden om islam og dens rettroende ville have gjort, at vi ikke ville tillade indvandring af muslimer.

    Kommentar by Vivi Andersen — 8. maj 2010 @ 14:35

  16. Så længe venstrefløjen ser nazister alle steder og sammenligner DF med ditto sker der ikke en skid.

    Kommentar by islam a´ bad — 8. maj 2010 @ 16:24

  17. ja man må tilstå at Glistrup, fremskridtspartiet , dansk folke parti har fået ret i mange af deres mærkesager.
    Og det var sager som udelukkede dem fra “det gode selskab”.

    Familiesammenføringskravet fastholdt den muslimske familiestruktur og lagde dermed kimen til denne store kulturkamp vi sidder midt i.
    Akak, jeg flytter snart for min del af Dk er ved at blive kønsopdelt religiøst.

    Kommentar by poul sørensen — 8. maj 2010 @ 16:40

  18. #14 Vivi Andersen.

    Svaret er simpelt. Det er fordi samtlige lande har haft en internationaliseret venstrefløj, som har haft samme klare mål om en globaliseret totalitær kommunistisk verdensstat med Islam som statsreligion (det er en indirekte arv efter Leon Trotsky, som talte for den kommunistiske verdensrevolution. Det var iøvrigt også ham, som opfandt begrebet “racisme”).

    Venstrefløjens mål er 100% klart og de forfølger det kompromisløst. SF og socialdemokratiet forfølger ikke et anderledes mål; de er blot mere moderate og reformistiske end enhedslisten. Og i det radikale venstre er de for dumme til at ane hvad der foregår.

    Den borgerlige højrefløj (I Danmark V og K, I andre lande andre partier) har bare været for passive i dette spil.

    “The only thing necessary for the triumph [of evil] is for good men to do nothing.” (Edmund Burke).

    Kommentar by Sigwar — 8. maj 2010 @ 16:49

  19. jeg er ret sikker på historiebøgerne vil udpege de få som så klart mht indvandring.
    Og historiebøgerne vil også fortælle om indvandrerbyrdens betydning for de vestlige demokratiers store økonomiske problemer.
    Det er minimum 100 milliarder årligt indvandringen koster bare Dk .

    Kommentar by poul sørensen — 8. maj 2010 @ 17:08

  20. Godt at Thorkild Simonsen, nu kan se hvad der er sket.
    Desværre er det lidt for sent,det går op for ham.
    Det er stadig ikke gået op for min familie(på min fars side),
    de længes tilbage til S g R dagene i 90erne…..
    Bølgerne går højt når jeg snakker med dem,også fordi
    de hader DF som pesten,som jeg stemmer

    Kommentar by POP — 8. maj 2010 @ 17:33

  21. Sankt Glistrup, Dhimmarks største og eneste politiker, jeg er fuldstændig enig med 6. Petersen.

    Kommentar by Fritz — 8. maj 2010 @ 17:39

  22. Glistrup var forrige århundredes største profet, og fik desværre også løn som profet.

    Kommentar by Rinus — 8. maj 2010 @ 17:41

  23. De første mange år jeg hørte ordet ‘familiesammenføring, troede jeg det udelukkende drejede sig om at de kunne tage ægtefælle og børn med. Det tog lang tid for mig før det overhovedet trængte ind at de frit kunne hente kommende ægtefæller i udlandet.. Det burde hedde ‘importtilladelse’.

    Sådan har det nok været for mange folk. Det hele er så utroligt langt fra hvad man kunne forestille sig, at det tager langt tid før det synker ind.

    Hvem kunne for 40 år siden have drømt om at man ville kunne blive dømt for ‘racisme’ for dårlig omtale af en eksotisk profet eller dens tilhængere?

    Kommentar by Balder — 8. maj 2010 @ 17:48

  24. Jaså…. Der er mere end én bande i Svendborg!(dyb ironi)

    Kommentar by boppo — 8. maj 2010 @ 18:47

  25. Det var under et forkert indlæg – beklager

    Kommentar by boppo — 8. maj 2010 @ 18:50

  26. 6 @: Statuer af Glistrup på alle offentlige pladser.

    ….GLISTRUP ERAM VOX….

    Kommentar by marius — 8. maj 2010 @ 19:41

  27. Det er uhyggeligt sørgeligt, at 10-øren først falder, årtier efter den er afskaffet.

    Thorkild Simonsen’s udtalelser i 2008 tyder på dårlig samvittighed. 25 år før brugte han over 20% af det sociale budget i Århus på indvandrere. Og kaldte Søren Krarup småracistisk. Retssagen tilkendte SK erstatning.

    En socialminister (Karen Jespersen?) i 90’erne oplyste, at over 30% på landsbasis gik til indvandrere. Så det var fuldt forståeligt, at den “gode” Thorkild Simonsen pludselig kunne se skriften på væggen. 15 år forsent. Jo, han er een af ansvarlige.

    Men han fik dog fordelt “berigelsen” til flere steder i landet. Og flygtningene blev udråbt til at blive dem, der skulle redde landsbyerne. :-D :-D

    Danmark knækker, er nok den moderne form for kritik af den manglende sammenhængskraft i landet. Længere tør journalisterne ikke gå.
    —-

    Tilbage i 70’erne fremsatte Glistrup et lovforslag. Stop tyrkerdrænet i den danske statskasse.

    Det blev selvfølgelig nedstemt, og festen fortsatte i 20 år. Hvor det blev stoppet af en socialdemokratisk skatteminister Carsten Koch. Så var svindelen blevet for omfattende. :-D :-D

    Carsten Koch underviste tidligere på universitetet i Marxistisk økonomi. :-D :-D

    Kommentar by tavsen — 9. maj 2010 @ 07:15

  28. Den herunder fra Det Kongelige Bibliotek er interessant:

    http://www.kb.dk/erez4/fsi4/fsi.swf?pages_server=http://www.kb.dk/erez4&pages_dir=online_master_arkiv_2/non-archival/PLG/Partiprogrammer/fremskridtspartiet/fre19953/&cfg=pages_presets/erez_defaults.fsi&pages_InitialPage=0&pages_AutoCropPages=0&MouseModes_Mode2=0&plugins=resize

    Det er en del af Fremskridtspartiets valgprogram fra 1995.

    På side fire kan man f.eks. læse: Danske politikere må ikke se passiv til, mens der udvikler sig multietniske og religiøse sammenstød mellem herboende befolkningsgrupper.

    Og hvis man har lidt tålmodighed er et par debatter og interviews med henholdsvis Villy Søvndal og f.eks. Helle Thorning et tjek værd. Her 15 år senere ligner programmet noget, som Socialdemokraterne kunne finde på at skrive.

    Kommentar by Lotte — 9. maj 2010 @ 08:25

  29. Glistrup er en dansk Churchill, imens Nyrup er en dansk ulykke. Danmark blev oedelagt under Nyrup, som var ligeglad, saa laenge han sad paa magten.

    Magtsyg mand, en mini-Blair…. regningen er ubetalelig.

    Anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 9. maj 2010 @ 09:07

  30. @ 14

    Hvordan kan det være at hele EU er fyldt med muslimer?

    Ja, det er fordi det er et EU projekt. Det er det mest logiske. Der er for store ideologiske forskelle imellem de enkelte lande til at de vil køre deres projekter så ens.

    Så kan man prøve at forstå hvorfor?

    Der er, for mig at se, flere mulige argumenter.

    1. Det er en del af den føderale magts forsøg på at nedbryde nationalstaterne. Ideen er, at indvandrene knytter sig til EU staten fremfor nationalstaten.

    2. Det er et forsøg på at importere arbejdskraft, så at den ældrende europæiske befolkning kan piftes om med noget nyt blod.

    3. Det er en del af den deal man har lavet med de arabiske lande i forhold til “olie for udvandringspolitikken”

    4. Det er en del af fransk udenrigspolitik. Frankrig har et meget stor ord at skulle have sagt i EU. Frankrig har traditionelt været engageret i de arabiske lande, og nu bruger de så EU som endnu et instrument i forhold til denne forelskelse. F.eks. bruger vi masser af penge på at støtte palæstinenserne igennem EU, dette er Frankrigs initiativ. Dette griber ind i denne konkurrence der er imellem de angelsaksiske lande og de franske. Angelsakserne er på Israels side, Frankrig er på arabernes side. (De danske borgerlige er, traditionelt på angelsaksernes side)

    5. Så er der frimurerne, eller illuminati. De er nogle udflippede oplysningsfolk med troen på at vi alle kan indgå i et globalt broderskab. HVilket er urealistisk.

    Her et link om det:

    http://nationalkonservativ.dk/?p=275#more-275

    :-)

    Kommentar by Asger Trier Engberg — 9. maj 2010 @ 10:57

  31. Jeg så igår på Svensk tv, mere multikulturel velsignelse i Rosengården.

    Kommentar by Rinus — 9. maj 2010 @ 11:51

  32. >14 Vivi Andersen
    En medvirkende årsag udover politikernes grænseløse stupiditet og manglende nationalfølelse, er nok muslimers tendens til, via deres syge religion at erobre nye områder. De er krigeriske i natur.
    >18 Sigwar
    Jeg tror ikke venstrefløjen og islam har hængt så selvfølgeligt sammen som du lægger op til. islam var “hægtet på” de arabiske terrorister, som angreb/angriber israel.
    V og K har været næsten lige så dumme rom R og ignorante oven i købet. Læg mærke til hvordan de to partier er fløjtende ligeglade med vores utilfredshed med eu.
    HØRT 6, 21, 22, og 26

    Kommentar by Nielsen — 9. maj 2010 @ 13:07

  33. Hvis vi får en socialistisk regering efter næste valg, for allah i helvede en katastrofe, så behøver vi ikke en udenrigsminister men bare Glistrups gamle telefonsvarer, der automatisk undskylder! hvergang de krænkede oic medlemslande og det muslimske bandebroderskab ringer op til Danmark for at beklage sig over vores opførsel!

    Kommentar by li — 9. maj 2010 @ 16:33

  34. @33

    For satan nej da. Så skal vi ud og være ulydige civile, smadre det hele og hælde grøn gylle ud over Helle Thorning – ganske som vi har lært det af venstrefløjens anstændige sammenrend.

    Løb lemminger – løb !

    Kommentar by Tolder — 9. maj 2010 @ 21:36

  35. Hvis man undrer sig over et multikulturelt land der rent faktisk fungerer, så tag et kik på :

    http://www.cic.gc.ca/english/index.asp

    Der er ikke lige sådan at få fingerne ned i statskassen.

    Danmark og Europa har rekrutteret rosset, mens Canada inviterer dem der kan og vil deltage i- og bidrage til samfundet. Din syge bedstemor eller tvivlsomme fætter kan du lade blive tilbage.

    Kommentar by Tolder — 9. maj 2010 @ 22:00

  36. Der skulle rejses en statue/mindesmærke over Mogens Glistrup.
    Vor tids frihedskæmper. En foregangsmand. Et idol.

    Kommentar by Goofy — 10. maj 2010 @ 14:55

  37. … et idol, der først og fremmest foragtede den offentlige sektor og alle, der bidrog til den.

    Kommentar by Scavenius — 10. maj 2010 @ 19:17

  38. >5.Lotte og 10.Kim Møller. Det er vigtigt at man ser på fortidige meninger og handlinger og mange har givetvis skejet ud i totalitær fascination, men ikke jer såvidt jeg forstår. I Plums “Bombadér hovedkvarteret” har jeg selv haft glæde af at se nogle af mine egne tidligere plageånder hængt ud – revolutionære studenteraktivister. De vllle givetvis, hvis de havde fået muligheden, sendt os andre i lejr eller givet os et nakkeskud, som ikke-marxistiske akademikere fik både i Sovjet, Kina og Cambodia under og efter revolutionen. MEN vi skelnede allerede dengang mellem dem, der kun gjorde sig bemærket ved marxistisk snik-snak og så dem der havde “blod på hænderne” dvs de, der aktivt havde benyttet magtpositioner politisk i fagråd og studienævn osv til med udrensning af anderledes for øje, at ødelægge karriere og tilværelse for oppositionelle med udstødning af disse til følge. Der er eksempler på at det medførte social deroute for disse udrensede og endog selvmord. Begrebet “blod på hænderne” kan være svært at fastslå, men for en række af de pampere, der fik tilkendt de ledige stillinger efter studenteropgøret, kan det meget let eftervises, at de har “blod på hænderne”.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 11. maj 2010 @ 07:47

  39. P.S. Thorkild Simonsen har et politisk ansvar og er vel udtryk for en selvvalgt opportunistisk uvidenhed på den tid anvendt i magtkampene i den socialdemokratiske ledelse. En dag kan Karen Jespersen sikkert i sine erindringer fortælle, hvad der virkelig foregik, da de socialdemokratiske toppampere satte både partiet og nationens fremtid over sryr?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 11. maj 2010 @ 08:08

  40. @anti-marx anno dazumal

    Altså, de fleste ting kan jo gradbøjes og nej, jeg for min part skejede vist ikke ud i totalitær fascination ligefrem, og det her skal da heller ikke opfattes som et bekendelseskrift, jeg tror “bare” det er vigtigt at få beskrevet den tid realistisk ikke mindst med henblik på at undgå fremtidige fadæser af samme karakter.

    Jeg forsømte ingen lejlighed til at pege på, hvor dum og småracistisk Pia Kjærsgaard var. Og det fortryder jeg. Af mange årsager. Det sjove er, at inderste inde vidste jeg sgu godt, at den var gal, det kunne jeg jo se på mine naboer og i mit arbejde der var indenfor det pædagogiske område (dengang). Jeg tror simpelthen ikke, at jeg turde bruge min sunde fornuft og gå imod strømmen. Universitetet fik mig på andre tanker – særligt da jeg ramte faget logik, så kunne jeg sgu da godt se, at der mildest talt manglede logik i den måde store dele af venstrefløjen argumenterede den politiske sag på.

    Og den indsigt kostede nogle gamle venner, der faktisk ikke lagde skjul på, at jeg ALENE i og med protesten og en massiv kritik nu var at betragte som et menneske med et skidt menneskesyn. Og det tror jeg faktisk stadig de mener om mig.

    http://eksistens.wordpress.com/2008/09/07/hj%C3%A6lp-jeg-er-h%C3%B8jreorienteret/

    Parolen i pædagogiske kredse var og er stadig i meget høj grad: FRIHED for alle (minus Pia Kjærsgaard og dem der stemmer på hende)
    Der er en eller anden mystisk forbindelse mellem meget dedikerede mennesker fra den røde fløj og så islamtilhængere. De har en fællesskabstænkning(?) til fælles, som forekommer mig besynderlig. Uden at jeg helt kan sætte fingeren på, hvad det præcis er, der er galt. Det forekommer mig, at en stor del af dem er udfordret på kritik og selvstændig tænkning for nu at formulere det pænt og tilpas fordumsfuldt.

    Kommentar by Lotte — 11. maj 2010 @ 17:19

  41. >Lotte. Tak. Det er interessant at høre om din personlige udvikling af dine synspunkter. Mennesket er jo i den grad et socialt dyr – det er der både gode og dårlige historiske udslag af. Jeg har selv været til venstre for midten og sågar kortvarigt medlem af socialdemokratiets 10.kreds i Kbh., hvilket i og for sig var en reaktion mod de studentermarxister jeg ikke kunne acceptere på mit studium i 1970-erne. Marxismen reagerede jeg spontant imod fra jeg var barn – jeg ved ikke hvorfor for jeg har selv en baggrund med en faglært far og en ufaglært mor. Jeg oplevede senere at socialdemokraterne var sociale uden at være totalitære, sådan forekom det mig ihvertfald. Dog har jeg siden som ansat i det private erhvervsliv og som selvstændig i stigende grad haft det svært med socialdemokraternes tankegang, der ikke vil os selvstændige det godt, men gerne vil betaler understøttelse til folk uden arbejdsvilje og/eller evne og yderligere har de importerer folk uden arbejdsvilje og/eller evne fra arabiske lande til at komme herop og leve af vores vanvittigt store skatteindbetalinger. Socialdemokraterne er kørt helt af sporet og jeg tror, de har importeret det arabiske proletariat for på sigt at købe både klienter og stemmer. Jeg tror de har udspillet deres rolle rent historisk. De ved det bare ikke endnu. Det var mine associationer på dit indlæg. Lidt usorteret – det håber jeg du bærer over med?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 12. maj 2010 @ 19:59

  42. @anti-marx anno dazumal

    “Socialdemokraterne er kørt helt af sporet og jeg tror, de har importeret det arabiske proletariat for på sigt at købe både klienter og stemmer. ”

    Nja, jeg tror ikke, det er så bevidst. Fundamentalt tror jeg, men det kan være at mit fag skygger for anden erkendelse, at de er nødt til at vågne op, og så bliver praksis for alvor selvmodsigende. Jeg kan se det, hvor jeg underviser. Socialdemokraterne trues meget konkret på stemmerne af DF. Den nye generation, og dem der efteruddannes nu på min egen alder, er ikke indstillet på at give sig en tomme på spørgsmålet om danskhed og europæiske værdier. Jeg havde et hold på efteruddannelse for et par uger siden, og de var mildest talt genstridige overfor at høre om islamisk lov vs. europæisk idehistorie. Hvad skal vi med det, blev de ved med at spørge om. Og jeg insisterede på, at de skal vide, og kunne argumentere for (og det sidste er vigtigt) hvad det er, de vælger henholdsvis til og fra. En holdning er ikke potent nok, hvis den kun bakkes op af en fornemmelse for, hvorfor man mener det, man mener.
    Og mens jeg stod der og talte om fordomme, beskyldte de pludselig MIG for at være fordomsfuld overfor DEM. Altså det var en pudsig vandring. De var MEGET bekymrede for, at jeg nu var endnu en der kom og beskyldte dem for racisme, intolerance og dæmonisering. Det kostede mig et par timers ekstra undervisning udi, at fordomme ikke er eksklusivt reserveret til racistiske DF´ere, men snarere et filosofisk fænomen, der kan peges i alle retninger. Et tørklæde, halalmad eller ikke at ville pleje mænd som social og sundhedshjælper, er altså også en fordom – et menneskesyn og derfor også potentielt racistisk, intolerant og dæmoniserende alt efter hvad man vælger som sin platform.

    Og min største hjælper i den forbindelse er f.eks. sådan en som Abdul Wahid P, jeg kan godt betro dig, at der ikke er mange stemmer i at mene, at stening er ok fordi, det er forordnet af skaberen selv. Så når jeg lægger den artikel, det synspunkt på bordet overfor en artikel fra Kvinder for Frihed, så falder debatten ikke ud til fordel for Abdul.

    Der er med andre ord ikke hjemmel for at trække offerkortet mere. Og det ved socialdemokraterne godt. Helle Thorning har været ude og sige: jeg bryder mig ikke om tørklæder. DEN var ikke gået for bare to år siden.

    Stille og roligt sker der noget.

    Kommentar by Lotte — 13. maj 2010 @ 10:36

  43. @Lotte. Interessante observationer om den nye generation, og dem der efteruddannes nu på din egen alder. Jeg håber du har ret i at bevidstheden om at det er vigtigt at kæmpe for demokrati og frihed har bredt sig blandt unge. Jeg underviser selv med jævne mellemrum i nogle kursusforløb på en mellemlang, videregående uddannelse, hvor ca 1/3 har muslimsk baggrund. Da emnet for undervisningen er teknisk er religion ikke et relevant emne, men man skal passe på med at komme med kommentarer, der kan mistolkes i den retning, føler jeg? De muslimske studerende er på højde med de andre, så der er ikke noget dér. Blot undrer jeg mig over, hvorfor nogle bærer tørklæde, som – hvad enten jeg vil det eller ej – provokerer mit menneskesyn. Jeg giver selvfølgelig ikke udtryk for det. Det provokerer mig iøvrigt også, hvis etnisk danske unge sidder i et klasselokale/auditorium med hue på, som man ser nogle steder. Det er jeg dog ikke selv personligt kommet ud for.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 13. maj 2010 @ 11:11

  44. Apropos så fik Kvinder for Frihed ny forkvinde:

    http://www.blog.kvinderforfrihed.dk/

    Kommentar by Lotte — 13. maj 2010 @ 11:24

  45. @anti-marx anno dazumal

    “Da emnet for undervisningen er teknisk er religion ikke et relevant emne, men man skal passe på med at komme med kommentarer, der kan mistolkes i den retning, føler jeg?

    Helt uenig. Det er meget relevant. Det er den i hvert fald for min ven af familien, der måtte stoppe på sin ungdomsuddannelse i København. Han er bøsse og blev systematisk chikaneret ud af sit studie med henvisning til, at homoseksualitet er klamt og forkert jf. islamisk kultur. Den form for undervisning skal ind på alle uddannelser. Faktisk mener jeg, at vi som undervisere er endnu mere forpligtede til at tage fat om nælden. Ikke mindst i lyset af fortidens synder.

    Jeg er ligeglad med, hvad folk TROR, jeg mener. De kan starte med at bevise, at mine synspunkter er “problematiske”, og hvis de ikke kan løfte byrden, så kan de møde mig i en voldgiftssag. Jeg er fuldstændig færdig med at lægge låg på, at der skal stringens ind i argumentationen af hensyn til argumentets bæredygtighed.

    “De muslimske studerende er på højde med de andre, så der er ikke noget dér.”

    Det samme kan jeg sige. Måske er mine endda lidt bedre hvad angår præcision i det faglige. De muslimske piger er dygtige hjælpere, og der er ingen problemer med at servere synspunkterne i timerne.

    Når jeg underviser i idehistorie, tabu og religion, så starter jeg nogle gange med at tegne religiøse skikkelser på tavlen, og når vi så kommer til, at jeg skal tegne Kurt Westergaards Muhammed, og de skal gætte hvem det er jeg nu, er ved at tegne, så plejer der at opstå en livlig debat ;-)

    Kommentar by Lotte — 13. maj 2010 @ 11:41

  46. @Lotte. Interessant at høre din “frontberetning”. Det er centrale og relevante emner, du underviser i. Selv må jeg holde mig til det, der er mit tekniske emne i min undervisning og jeg synes det ville afspore, hvis jeg tog helt andre ting op – og jeg er iøvrigt kun tilknyttet for dette ene emne og ønsker ikke at brede mig for meget og bruge ekstra kalorier/tid/energi – det er aflønningen heller ikke til, synes jeg. Din undervisning virker interessant for dit emne idehistorie, tabu og religion, men pas nu på du ikke ender i en situation som Lars Vilks på Uppsala Universitet forleden dag!

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 13. maj 2010 @ 15:15

  47. […] Thorkild Simonsen er måske blevet klogere med tiden – læs uriaspostens artikel om ham her […]

    Pingback by Thorkild Simonsen 1997 = Søren Pind 2011 « Hodjanernes Blog — 11. marts 2011 @ 18:05

  48. @ 37

    Her er et bidrag ift. en bedre forståelse for den påståede foragt for den offentlige sektor:

    http://fremskridtdk.wordpress.com/2012/02/08/hetz-mod-offentligt-ansatte/

    Kommentar by Karsten Lund — 26. maj 2012 @ 09:22

RSS feed for comments on this post.