21. juni 2010

DBUs Lars Berendt: “… det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler”

Kommentar af Ralf Pittelkow i dagens Jyllandsposten – Fodbold for muslimer.

“Dansk Boldspil-Union diskriminerer. Man giver rettigheder til muslimer, som nægtes ikke-muslimer. Midt i denne VM-tid har Dansk Boldspil-Union (DBU) gjort sig uheldigt bemærket i en ganske anden sammenhæng. Det drejer sig om fodbold og religion.

Det internationale fodboldforbund FIFA har indskærpet, at fodboldspillerne ikke må bære religiøse symboler på banen. Det støttes af DBU, hvis kommunikationschef Lars Berendt siger: ”Fodbold er universel, og derfor skal den være fri for religiøse og politiske markeringer.” (Kristeligt Dagblad 17.6.)…

Fornuftigt princip. Problemet er bare, at DBU ikke selv overholder det. Her gælder princippet kun for ikke-muslimer, mens muslimske piger må bære et meget synligt religiøst symbol i form af tørklæder. Berendt forsøger sig lidt med et argument om, at tørklædet for mange muslimske piger er en del af kulturen og ikke nødvendigvis et spørgsmål om tro. Søforklaring…

Men Berendt har også en anden forklaring: Muslimske forældre vil ikke give deres døtre lov til at spille fodbold uden tørklæde. Man må forstå, at FIFA’s regler kun gælder for dem, der ikke er meget imod at følge dem!

Berendt begrunder dette principløse rod med, at det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler. Jaså? Her gik jeg og troede, at integration går ud på, at man tilegner sig de regler, som gælder i det land, man er blevet en del af…

Hvis vi ikke tager vores egne værdier alvorligt, går det helt galt med integrationen. Til vores værdier hører, at man ikke diskriminerer ved at give nogle grupper rettigheder, som andre ikke må få. Dansk Boldspil-Union diskriminerer.”

Apropos.

  • 25/5-10 Uriasposten – “Zlatan saknar motivation för Blågult”.
  • 14/6-10 Information – De røde og hvide.
  • “Danskernes velorganiserede og monokulturelle landshold er et symptom. Danmark er i dag karakteriseret af fremmedfrygt og en offer-baseret nationalisme, ikke ulig Serbien, i stedet for det frisind landet tidligere var berømt for.” (norske Aslak Nore, der fremhæver Norge og Sverige – to hold der ikke kvalificerede sig til VM)

  • 20/6-10 SPN – Hitzfeld vil sende franske rebeller hjem.
  • “De spiller for deres land og burde have en form for stolthed.” (svenske Ralf Edström om det multikulturelle franske landshold, der lige nu er i opløsning)

  • 21/6-10 Kristeligt Dagblad – Wayne Rooneys kors i søgelyset (Islam-konvertitten Ribery).
  • Oploadet Kl. 12:03 af Kim Møller — Direkte link74 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/15609/trackback

    74 Comments »

    1. Hvad med min tro, håb og kærlighed tatoovering på armen. (kors, anker, hjerte)
      Er den forbudt? Skal jeg have lange ærmer på?
      Skal det forbydes med flag på trøjerne, der indeholder et kors?

      Kommentar by Goofy — 21. juni 2010 @ 12:50

    2. Det er da godt at bolde i dag bliver lavet af kunststof og ikke som i “gamle” dage , hvor der var indlagt en svineblære.
      Og når man for fremtiden skal tage hensyn til det Kulturelle må sådanne ting som overfald på banen og dommeren vel laves om , så de passer til kulturen og ikke til fodboldreglerne.

      den sjov tid vi lever i!!!!!

      Kommentar by father — 21. juni 2010 @ 14:02

    3. Integration er, at muslimer følger de fælles regler!

      Manden opsummerer halal-hippiernes værste fejltagelse i en enkelt sætning. 11 ord – imponerende…

      Kommentar by Henrik R Clausen — 21. juni 2010 @ 14:19

    4. Nu er det jo så ikke første gang at Lars Behrendt har trådt i spinaten.
      Manden har altid haft jord i hovedet.
      Hvem var det lige, der i sin tid var skyld i spillerstrejken????
      En apologet af værste skuffe.
      Det har undret mange, hvordan DBU kan bruge en sådan type?

      Kommentar by Ramses-2 — 21. juni 2010 @ 14:38

    5. FIFA, og fodboldfans i alk almindelighed, har en lang tradition for at acceptere religiøse budskaber på fodboldbanen. Jeg vil anslå at jeg som fodbold-fan har set langt over tusinde spillere slå korsets tegn i forbindelse med målscoring, indskiftning, udskiftning m.m. Religiøse budskaber er en integreret del af den sydamerikanske fodboldkultur, og den sydamerikanske fodboldkultur er en integreret del af verdens største og bedste sport.

      Den brasilianske fodboldkunstner Kaka, hvis tryllerier jeg nødigt ville være foruden, kan ikke fejre en fodboldtriumf uden at skilte med hans religiøsitet. Efter at have ført A.C. Milan til sejr i Champions League-finalen i 2007 spankulerede han rundt i en T-shirt med teksten “I belong to Jesus”, mens han bedte demonstrativt.

      http://bohemianrhapsody.dk/2008/06/04/velkommen-pa-landsholdet/

      Kommentar by WilliamJansen — 21. juni 2010 @ 15:04

    6. 3. Ramses-2,
      Helt enig, tossen Lars Berendt må være fantastisk til at sutte siden de kan bruge ham i DBU, men på den anden side, hvor faen skulle man ellers kunne bruge den idiot.

      Kommentar by Fritz — 21. juni 2010 @ 15:12

    7. Lars “Groucho Marx” Berendt:

      Those are my principles, and if you don’t like them… well, I have others.

      Kommentar by Mea Culpa — 21. juni 2010 @ 15:48

    8. Muslimer skal følge de regler, som gælder for alle andre.
      Ellers kan de ikke være med i fællesskabet!!!

      falkeøje

      Kommentar by falkeøje — 21. juni 2010 @ 16:46

    9. @ Goffy, du spørger: Hvad med min tro, håb og kærlighed tatoovering på armen. (kors, anker, hjerte)
      Er den forbudt? Skal jeg have lange ærmer på?

      WJ: Paulo Di Canio har aldrig fået bøder for hans DVX-tatovering, som står for Il Duce, Mussolini.

      Kommentar by WilliamJansen — 21. juni 2010 @ 16:47

    10. William Jansen

      Hvis man kan få folk til at deltage i fodboldsspillet, så er det ligegyldigt hvad folk har på. Om det bandana, tørklæde eller trøje med jesus eller folk de gør korset tegn – intet er mere ligegyldigt.

      Kommentar by Michael Larsen — 21. juni 2010 @ 17:35

    11. #5
      Der var noget der med korsets tegn på banen.
      Så bliver det også tilladt at lægge sig ned og bede mod mekka efter scoring.
      Men hvad med alle KFUM klubberne?

      Kommentar by Goofy — 21. juni 2010 @ 18:02

    12. Apropos fodbold og det at nogle (vi ved hvem) må noget andre ikke må, så vil jeg som altid bringe historien om englænderen Colin Kazim Richards op. Han blev tvunget til at skifte navn da han valgte at spille for det tyrkiske landshold, hvor han nu spiller under navnet Kazim Kazim.

      http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/football/european_football/article3026150.ece

      “When I got my Turkish passport, it doesn’t allow Christian names when you become a Turkish citizen, so just as Marco Aurélio became Mehmet Aurélio, I just picked Kazim. But it’s not me. I’m still Colin.”

      Og det var det tyrkiske landshold som man havde den frækhed at lade læse en anti-racisme erklæring op inden en kamp for nogle år siden, mens der sad to spillere i truppen som var blevet tvunget til at ændre navn. Længe leve hykleriet!!!

      Kommentar by Michael Jensen — 21. juni 2010 @ 18:20

    13. DBUs forskelsbehandling pga. religion er bare en del af en større bevægelse der er igang i Europa i disse år. Sagen om kristne kors i italienske skoleklasser er et glimrende eksempel på hvordan Eliten prøver at trække deres politisk korekte meninger ned over hovederne på os andre. Og hver gang handler det om at vi, der var her i forvejen, skal indrette os efter de få højtråbende, der er kommet udefra. Halalmad i skolerne er et andet grimt eksempel.

      Kommentar by Peter R — 21. juni 2010 @ 18:20

    14. Tyrkisk vrede over kors på fodboldtrøjer.
      Advokat og fodboldfan lægger sag an mod italiensk hold, der vandt med kors på trøjerne.
      http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/272129:Kirke—tro–Tyrkisk-vrede-over-kors-paa-fodboldtroejer

      Kommentar by Ukendt Person — 21. juni 2010 @ 18:28

    15. Hm. Vi kan lære meget af Frankrig. Gid vi også kunne sende de hjem der råber “luder” efter folk. :/

      Kommentar by Den spedalske — 21. juni 2010 @ 18:46

    16. Brasiliansk landshold blev skældt ud af FIFA, da de efter en sejr samledes til en fælles kristen bøn.

      Kommentar by Christianity — 21. juni 2010 @ 18:47

    17. @ Michael Jensen:

      Skræmmende historie.

      Kommentar by WilliamJansen — 21. juni 2010 @ 18:49

    18. “Danskernes velorganiserede og monokulturelle landshold er et symptom. Danmark er i dag karakteriseret af fremmedfrygt og en offer-baseret nationalisme, ikke ulig Serbien, i stedet for det frisind landet tidligere var berømt for.” (norske Aslak Nore, der fremhæver Norge og Sverige – to hold der ikke kvalificerede sig til VM)
      Det kunne være sjovt at høre Aslaks kommentarer til det franske landsholds opførsel

      Kommentar by Rinus — 21. juni 2010 @ 21:00

    19. Integration bruges uden værdiindhold, kun som synonym for deltagelse. Det er begrebet folkelighed der her spiller sportsentusiasten et pus, og får ham til at fremstå tåbelig og uigennemtænkt.

      Begrebet folkelighed afspejler sig i den misopfattelse jeg har hørt flere folkevalgte politikere udtrykke om deres mandat: At når man først er valgt, behøver man ikke at gå i dialog med de kritiske borgere – åbenbart ud fra en ide om, at de ikke repræsenterer “folket”. Folket er renhjertet, og fremfor alt positivt. Folket deltager, og det er dets fremmeste kvalitet. Folket inddrager ikke værdikamp i sine dagligdags aktiviteter, og – her opstår lapsussen – følgelig gør foreningen det heller ikke. Den aktiverer snarere end tager stilling, den sætter deltagelse i den fælles folkelighed, udstillet gennem aktiviteten, over tidens religiøse og politiske slagsmål. En gennemført fodboldkamp er bedre end politiske debatter på foreningsmøderne. Og netop ved at vægte således tabes integrationen på gulvet. Grundtvigs folkelighed er et tveægget sværd, som skal bruges med omhu, og ikke overlades til reklame karl smarter og boldidioter.

      Beklager den rå tone. Jeg har fået nok af vulgær folkelighed.

      Kommentar by Høgsbro — 21. juni 2010 @ 21:31

    20. @Kim Møller
      Mener du, at den etniske sammensætning på Frankrigs landshold er skyld i deres problemer?

      Kommentar by Polyb — 21. juni 2010 @ 22:30

    21. Polyb:

      Du skylder stadig en definition på “privatadresse”.

      Kommentar by Henrik — 21. juni 2010 @ 22:43

    22. @Henrik
      Jeg har udtrykt ret tydeligt i den pågældende tråd hvad jeg mente, og jeg er udmærket klar over at du ikke er enig, så længe man ikke poster direkte poster postnummer, gade og husnummer. Vi bliver ikke enige, fred være med det.

      Kommentar by Polyb — 21. juni 2010 @ 22:47

    23. Det er uhyrligt.

      Kan vi ikke bare indrømme at islam er inkompatibel med Vesten og så i det mindste spare de penge på integrationen, som fosser ud af alle kasser?

      Hvis muslimerne vil leve i lukket parallelsamfund, så lad dem.

      Luk dem hermetisk ude. Ingen sygeforsikring, ingen lægehjælp, ingen skoler. De kan indføre deres egen mønt, de har jo allerede deres eget banksystem. En mønt som så kun må bruges af dem og ikke er gangbare i bussen eller andre steder.

      Ingen plejehjem, ingen brandbiler, ingen børnecheck. Hvis de vil have penge, kan de ringe hjem til Tyrkiet, Pakistan eller Saudi.

      Antallet af muslimske indvandrere vil nok droppe til få tusinde på et halvt år.

      – Ingen integration = ingen kage.

      Kommentar by Julie P. Kantoft — 22. juni 2010 @ 00:13

    24. Enig med Julie.

      Ellers synes jeg, at noget af det dybt tragiske i tiden er, at presset fra islam har gjort religion som sådan ugleset. Som det nævnes er vi alle vant til at se særligt katolske spillere vise deres tro i foldboldens verden. Nu skal det åbenbart være et problem. Pga EN religion er man nødt til at gribe til hysteriske deklamationer som at: “Fodbold er universel og skal være fri for religiøse og politiske markeringer”.
      Forbuddet mod kors i en skoleklasse fra Italien peger i samme retning, der var udmeldingen fra Fogh Rasmussen om at religion skal fylde mindre i det offentlige rum. Eksemplerne er mange. Men kun EN religion udgør et problem. Alt peger i retning af, at vi skal leve i samfund klinisk renset for religion, pga af problemerne med EN bestemt religion. Og som Pittelkow påpeger så er det sjovt nok ofte alle os andre det går ud over, mens islam får gennemtrumfet sit og vinder yderligere terræn.

      Men…Et samfund uden religion (læs:Kristendom), korset flået af Wayne Rooneys hals. Hvorfor skal vi miste alt det der giver fælles ånd, tusind år gamle symboler og tegn der binder os sammen. Udtryk for vores dybeste værdier. Alt sammen af hensyn til EN religion. Jeg er så træt af det!! Ja, ikke bare det. For mig er det en katastrofe. Jeg giver fanden i et Danmark og et Europa der ikke længere bygger på kristendommen og hvor denne ikke må kunne ses.

      Kommentar by Ulrik — 22. juni 2010 @ 03:08

    25. Polyb bortset fra at du (måske) har en pointe mht det franske landshold kan du så ikke komme med en kommentar til det som artiklen rent faktisk handler om , nemlig Lars Bærents kommentar “at det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler” ??

      Er det ikke det som er problemet i en nøddeskal ?

      Ps er det dog ikke lidt ironisk at Anelka som startede problemerne med Frankrig ved bl.a at kalde landstræneren for luder eller ludersøn tilfældigvis er muslim ???

      PPs @ 12 Michael Jensen : Ja den historie havde jeg ikke hørt før , men er slet ikke overrasket. Tyrkiet er så dobbeltmoralske på alle punkter og det vil være en skandale hvis de kommer med i EU!

      Kommentar by A Andersen — 22. juni 2010 @ 05:27

    26. @ 25 .Der skulle ha stået “Er det ikke det som er problemet i dagens samfund i en nøddeskal ?”

      Og til William : Så vidt jeg husker fik Di Canio dog en del ballade og problemer da han lavede sin facist-hilsen efter en scoring.
      Bortset fra det er Lazio jo en ret kontroversiel klub . Deres navn er SS Lazio og deres klub logo er en ørn ,og deres fans er ret kendte for ikke at acceptere farvede spillere på holdet osv osv .Men sådan er der jo så meget

      Kommentar by A Andersen — 22. juni 2010 @ 05:35

    27. Har DBU-dommere pligt til at acceptere religiøse sharia- og halaltørklæder på banen? Eller kan de udøve et skøn?
      Hvis det første er tilfældet, forstår jeg godt, at det er svært at skaffe dommere.
      Hvis dommeren kan udøve et skøn, kan en besløret spiller efter otte spillede kampe blive bortvist eller ”afsløret” ved den 9. kamp, fordi dommer Olsen skønner anderledes.

      Kommentar by elefanten — 22. juni 2010 @ 06:01

    28. Alle, ALLE steder, og på alle niveauer, er der ballade hvor islam og dens rettroende dukker op.

      Det må da efterhånden stå klart for folk at islams rettroende IKKE VIL integreres men at de stædigt arbejder for, at værtslandet og dets befolkning skal integreres i islam og dens regler og love.

      Det er ubegribeligt at vi fortsat gider diskutere med disse folk !

      Enten antager de værtslandets regler og normer eller de må rejse tilbage til familiens oprindelsesland.

      De 100 + milliarder vi årligt smider efter de folk i håbet om at de vil integrere sig kunne vi sagtens bruge på mere passende områder : de gamle, børnene, sygehusene osv..

      Men i stedet hæler vi årligt milliarder i et Sort Hul, hvor de forsvinder uden spor !

      Kommentar by Vivi Andersen — 22. juni 2010 @ 07:16

    29. Er det sådan det forholder sig:

      Af hensyn til muslimer forbydes religiøse symboler.
      Af hensyn til muslimer gælder reglen ikke for dem.

      ?

      Kommentar by NIels P. — 22. juni 2010 @ 08:07

    30. #25.Både Franck Ribery og Nicolas Anelka er konverteret til islam og de har været omdrejningspunktet i balladen om det franske landshold ved vm.

      Kommentar by PBr — 22. juni 2010 @ 08:26

    31. @Polyb
      “Mener du, at den etniske sammensætning på Frankrigs landshold er skyld i deres problemer?”

      Det er faktisk ikke det der står Polyb. Det citerede handler jo om “stolthed” ved at spille for sit land. Pointen er måske at mange af disse spilleres loyalitet over for “deres” land, ikke er større end deres loyalitet overfor tilfældige klubber de er ansatte hos.
      Vi kender det jo fra deres fans hjemme i Frankrig – du ved de indvandrergrupper fra nordafrika der pifter af det franske landshold og konsekvent holder med Algeriet, Marokko og Tunesien.

      Men det er iøvrigt en kendt sag at etniske grupperinger ofte er et problem for mange hold. Holland har f.eks. tidligere haft store problemer med den slags. Det har Frankrig ihvertfald også tidligere, men om det lige er et problem i dag, ved jeg ikke.

      Har du også været inde på Information og skrive kommentarer til Aslak Nore’s racistiske ideer om hvorfor det danske landshold ikke er bedre end det er ???
      Eller er det kun den modsatte vej du føler behov for at gribe til tastaturet.

      Kommentar by Hansen — 22. juni 2010 @ 08:28

    32. #Wiliam Jansen:

      Du taler i øst om et emne, der ligger i vest.

      At Kaka og andre, fortrinvis latinoer, slår korsets tegn, har da ikke det fjernete at gøre med DBUs Lars Berendt: “… det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler”

      Selvfølgelig skal de følge de FÆLLES regler som alle andre. De VIL ikke, det ved vi alle. De vil helel tiden flytte grænser, have særhensyn, hvor nøglen til at opnå disse, er det efetrhånden meget trættende racismekort.

      Jeg kan på ingen måde se, hvad Kakas reaktioner efter en scoring har at gøre med, at man/alle skal følge fælles regler? Er der lavet regler for, at man ikke må lavet korsets tegn? At man som muslim ikke må løfte begge hænder mod Allah?

      Kommentar by Cicero — 22. juni 2010 @ 08:46

    33. OT – Undskyld, men prøv lige at se denne her : http://jp.dk/indland/aar/politik/article2105331.ece Uha – og jeg der troede Danmark havde problemer.

      Bemærk iøvrigt det sørgelige faktum, at man i Norge er så desperat at man betragter de danske “pis i bukserne” tiltag som egentlige løsninger og en vej ud af indvandringssumpen.. !!

      Men det er naturligvis blot norske varianter af socialdemokratiet og folkesocialister, der i deres fuldt forståelige desperation, ser til pampervennerne i Danmark !

      Kommentar by PerH — 22. juni 2010 @ 08:49

    34. OBS!

      Se denne her:

      http://www.bt.dk/danmark/amani-fik-studenter-eksamen-paa-131

      Tillykke til pigen, det er flot gået. Men hvad sker der for huen??

      T

      Kommentar by Tony Albers — 22. juni 2010 @ 08:58

    35. Den nu bortviste Anelke, der kaldte træneren for søn af en luder, behøvede ikke at tage navneforandring da han spillede i Tyrkiet. Han var nemlig forinden konverteret til islam og havde taget navnet Abdul-Salam Bilal!

      Jeg har ikke noget imod religiøse symboler på spillere. Det hvor der skal skrides ind, er mod vold og modbydelig tale og optræden. Også vores skoler bør bortvise børn der ikke taler ordentlig til lærerne eller til hinanden.

      Kommentar by NIels P. — 22. juni 2010 @ 09:12

    36. @A Andersen
      Polyb bortset fra at du (måske) har en pointe mht det franske landshold kan du så ikke komme med en kommentar til det som artiklen rent faktisk handler om , nemlig Lars Bærents kommentar “at det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler” ??

      Jeg er ikke uenig i pointen omkring DBU – jeg er uenig i Kim Møllers lille sidebemærkning omkring Frankrig, derfor spørger jeg ind til den.

      Ps er det dog ikke lidt ironisk at Anelka som startede problemerne med Frankrig ved bl.a at kalde landstræneren for luder eller ludersøn tilfældigvis er muslim ???

      Hvorfor? Mon ikke der er masser af eksempler på ikke-muslimske fodboldspillere der opfører sig dårligt og ikke har respekt for træneren? Hvad med f.eks. Eric Cantona, der blandt andet har kaldt landstræneren for en sæk lort? Anelka er bestemt ikke den første spiller der er blevet smidt hjem fra VM, og de andre var bestemt ikke muslimer allesammen.

      @Hansen
      Det er faktisk ikke det der står Polyb. Det citerede handler jo om “stolthed” ved at spille for sit land. Pointen er måske at mange af disse spilleres loyalitet over for “deres” land, ikke er større end deres loyalitet overfor tilfældige klubber de er ansatte hos.

      Cherrypicking.

      Hvad med Thomas Gravesen? Hvad med Laudrup brødrene? Der er masser af eksempler på spillere der ikke har lysten til at spille for deres land hele tiden. Går vi over i andre sportsgrene, som f.eks. ishockey eller håndbold, så er fænomenet endnu mere velkendt, og sidst jeg tjekkede var der ikke mange muslimer i disse sportsgrene.

      Men det er iøvrigt en kendt sag at etniske grupperinger ofte er et problem for mange hold. Holland har f.eks. tidligere haft store problemer med den slags. Det har Frankrig ihvertfald også tidligere, men om det lige er et problem i dag, ved jeg ikke.

      Omvendt har Frankrig jo vundet VM med (så vidt jeg husker) 9 indvandrere eller efterkommere i startopstillingen – og hos Tyskland lader der f.eks. ikke til at være kæmpe problemer. I ser hvad I vil se, og ignorerer hvad der ikke passer ind i billedet – as usual.

      Kommentar by Polyb — 22. juni 2010 @ 09:20

    37. @ Tony Albers.

      Studenterhuerne er såmen bare blevet multireligiøse.
      Det har de været længe…

      http://www.berlingske.dk/danmark/studenterhuerne-er-blevet-multireligioese

      Kommentar by SAR — 22. juni 2010 @ 09:24

    38. “Berendt begrunder dette principløse rod med, at det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler.”

      Okay. Godt argument for at nedlægge de mange islamiserings integrationsprojekter. Så kan det være at indvandrere kan få en ordentlig mulighed for at trives i Danmark.

      Kommentar by Liva — 22. juni 2010 @ 09:30

    39. Og FIFA skulle tage at få hijab’en af.

      Kommentar by Liva — 22. juni 2010 @ 09:31

    40. DBU´s håndtering af denne tørklædesag er så ynkelig, dum og klodset at yderligere kommentarer er overflødige.
      Hvad angår det franske landshold, var der vist en fransk avis, som gav udtryk for følgende: Det er ikke et hold men en bande. Denne bande har taget de værste sider af invandreren med sig.

      Kommentar by EH — 22. juni 2010 @ 09:39

    41. @ Cicero:

      Jeg har valgt at tabe debatten i denne tråd på 180grader, så dine indvendinger findes besvaret der.

      @ A Andersen:

      Men nu var det tatoveringen, som blev spurgt til, og derfor var Di Canios historie et relevant bud på et svar. FIFA skelner mellem religiøse og politisk udsagn, så derfor kan man få en bøde for en fascistisk salut, men ikke for at slå korsets tegn.

      Kommentar by WilliamJansen — 22. juni 2010 @ 11:36

    42. @polyb – Indlæg 36

      Godt forsøgt!

      Det er da rigtigt, at Laudrup brødrene i en periode har holdt sig væk fra fodboldlandsholdet. Men det var af en ANDEN årsag end af etnisk.

      Men nu drejer de affødte debatter sig altså om etnicitetens betydning, så denne kendsgerning er aldeles irrelevant.

      Kommentar by T. H. — 22. juni 2010 @ 12:04

    43. 26
      SS Lazio står for Societa Sportiva Lazio – ikke Schutzstaffel. Og hvad er der galt i at have en ørn som logo. Det er der da mange klubber der har. bl.a. SL Benfica.
      Serbien spiller i øvrigt med trøjer med et religiøst motiv ved VM.

      Kommentar by LEIF — 22. juni 2010 @ 13:12

    44. @T.H.
      Det er da rigtigt, at Laudrup brødrene i en periode har holdt sig væk fra fodboldlandsholdet. Men det var af en ANDEN årsag end af etnisk.

      Tænk, jeg troede de var muslimer… Spøg til side, du bekræfter jo blot min pointe – at det ikke nødvendigvis har noget med etnicitet at gøre, hvorvidt en spiller føler lyst til at spille for landsholdet.

      Kommentar by Polyb — 22. juni 2010 @ 14:23

    45. Jeg kan i sagens natur ikke anskue konflikten indefra, men det lugter mere af at magt og penge korrumperer. VM i fodbold er verdens bedste markedsføring for en fodboldspiller. Den franske VM-trup består af veletablerede fodboldspillere, som ikke har brug for at markedsføre sig selv, og så gør de hvad store navne har gjort så ofte igennem tiderne; de tager deres bold og går hjem til deres fede lønseddel hos klubberne. I Danmark gjorde Brian og Michael Laudrup det. I Sverige gør Zlatan Ibrahimovic det samme (hvilket også tolkes som et sammenbrud for multikulti, og ledsages af fejlagtige formodninger om mandens tilhørsforhold til Islam – han har så vidt vides intet). Nu er det franskmændendes tur.

      Anyway; Yohan Gourcuff skulle ikke være en af de strejkende, så man kan endnu håbe på lidt lækkeri ala det her.

      Kommentar by WilliamJansen — 22. juni 2010 @ 14:27

    46. 43 Leif : saa du mener ikke at Lazio er en klub som kan associeres med facisme ?
      Det kan da godt vaere at det ikke officielt staar for Schutzstaffel, men det er lidt bob bob.

      Polyb -Jeg er ikke uenig i pointen omkring DBU-
      OK du er jo ikke meget for vaere on topic , saa kan du ikke lige uddybe hvordan du er enig med hvilken pointe ?

      Skal det forstaes saadan at du ogsaa synes at muslimer burde stoppe med alle deres krav om saerbehandling eller ….

      Kommentar by A Andersen — 22. juni 2010 @ 15:43

    47. Polyb:

      Nej, du har sådan set ikke udtrykt dig klart. Du er blevet spurgt 4 gange om, hvordan du definerer “privatadresse”. De tre gange har du ignoreret spørgsmålet, og denne gang vælger du bare at snakke udenom.

      Du har hevet et par historier frem hvor du påstår at folk har offentliggjort andres privatadresse. Dit problem er, at i det sekund du definerer “privatadresse”, da bliver det klart at dine påstande ikke holder vand. Hvad der er blevet offentliggjort er ikke privatadresser.

      Mht dit spørgsmål om etnicitet, så har den franske cheftræner nu “fyret” de seks hovedmænd bag strejken på det franske landshold. Fem af de seks er ikke etniske franskmænd. http://politiken.dk/sport/fodbold/vmfodbold/vmgruppea/vmfrankrig/article1001473.ece

      Kommentar by Anonym — 22. juni 2010 @ 15:46

    48. 45

      William

      Hvordan går det med dit koran projekt? Er der ikke plads til det projekt i Fri Debat?

      Kommentar by Liva — 22. juni 2010 @ 17:17

    49. […] Fodbold for muslimer: debat på Uriasposten […]

      Pingback by Et break i vor tids olympiske lege « Kimpos kontrarevolution — 22. juni 2010 @ 17:20

    50. @Anonym
      Mht dit spørgsmål om etnicitet, så har den franske cheftræner nu “fyret” de seks hovedmænd bag strejken på det franske landshold. Fem af de seks er ikke etniske franskmænd.

      Hvor mange procent af den franske trup er ikke etniske franskmænd?

      Kommentar by Polyb — 22. juni 2010 @ 18:16

    51. 48

      William

      Hvis ikke Fri Debat trykker dit glimrende kritiske koran projekt, er der ikke rigtig fri debat i Fri debat.

      Kommentar by Liva — 22. juni 2010 @ 21:22

    52. @ Liva:

      Koran Bloggen er en af årsagerne til jeg overhovedet blev inviteret med i Fri Debat. Den har vi det allesammen fint med.

      M.h.t. yderligere udbredelse af Koran Bloggen, så har jeg valgt at ligge det mentalt til side sommeren over, og så tænke nærmere over det til efteråret. Du skal nok høre nærmere.

      Kommentar by WilliamJansen — 22. juni 2010 @ 23:09

    53. #William Jansen:

      Jeg forstår ganske enkelt ikke dit svar, så jeg prøver lige igen:

      “At Kaka og andre, fortrinvis latinoer, slår korsets tegn, har da ikke det fjernete at gøre med DBUs Lars Berendt: “… det vil skade integrationen, hvis muslimer skal følge de fælles regler”

      Selvfølgelig skal de følge de FÆLLES regler som alle andre. De VIL ikke, det ved vi alle”

      Sagt på en anden måde: der er er ingen fælles regler for, om man må slå korsets tegn eller ej, om man må ligge med en vis legemsdel i vejret eller ej osv.

      MEN der er lavet fællesregler for, om der må bæres synlige religiøse symboler på banen, hvilket vil sige at rende rundt med kalotter, tørklæder etc.

      Det var så ikke meget tid, Yohan Gourcuff, som ikke er medlem af det franske muslimske broderskab, fik på banen igår….

      Kommentar by Cicero — 23. juni 2010 @ 07:43

    54. Er man ikke fransk nå man kommer fra de franske kolonier?

      Her et lille skriv fra Wikipedia;

      De oversøiske departementer (altså les DOMs) er tidligere franske kolonier, som nu har samme eller tilsvarende status som det egentlige Frankrig. De betragtes som dele af Frankrig (og dermed også EU) snarere end afhængige territorier. De oversøiske territorier og lande (altså les ROMs og les COMs) udgør dele af den franske republik, men anses ikke som en del af Europa eller EU. På trods af dette anvendes euro som valuta også i disse områder. Frankrig kontrollerer også et antal øer i det Indiske ocean og Stillehavet: Ny Kaledonien, Fransk Polynesien, Wallis og Futuna og de franske sydlige og antarktiske territorier (de såkaldte TAAF), (Terre Adelie, 432.000 km², dog under den antarktiske traktats jurisdiktion).

      Kommentar by Michael Larsen — 23. juni 2010 @ 07:55

    55. Kim Møller
      Der er noget galt med tidspunktet man oploader på. Dette er oploadet hos mig kl. 8.55 men inde på Uriasposten er det oploadet kl. 7.55

      Kommentar by Michael Larsen — 23. juni 2010 @ 07:57

    56. Er man fransk, når man laver små muslimske enklaver/parallelsamfund, hvor lovløsheden og territoriale opdeling mellem bander styrer? Hvor politi og myndighederne gennerelt, bliver angrebet, når de viser sig? Sidstnævnte er jo ikke noget fænomen, som kun forekommer i Frankrig – det sker dagligt i hele europa – men var blot et eksempel.

      Der er over 700 af disse zones urbanes sensibles med næsten 5 mio. indbyggere. Jeg kan så godt love dig, at det IKKE er etniske franskmænd, som der er flertal af her…..

      Så nej, man er ikke “fransk” fordi man er kommet fra franske kolonier, ligesom man ikke er dansk, fordi man kommer fra Palæstina, Israel ea. lande, og bosætter sig i Danmark. Man er dansk, fransk, tyrkisk, japansk osv. når man integrerer sig i det respektive land, man vælger at bosætte sig i, og når man sørger for at videreføre disse værdier til børn og efterkommere.

      Kommentar by Cicero — 23. juni 2010 @ 08:08

    57. 52

      William

      Tak for svar, selvom det desværre bare ligner det svar du gav mig sidste gang jeg spurgte til din koran blog. Og det er da en tynd kop lunken kaffe. Ikke koran bloggen, men dit svar her.

      Men konran bloggen er enestående og fortjener udbredelse. Hvem gør det?? Hvem har kontakter til at kunne det? Når Fri Debat nu tilsyneladende har lagt den på hylden – til bedre tider?

      Tillad mig – med forlov – at citere lidt fra koran bloggens indholdsfortegnelse, for det er altså noget af et (på dansk) skuuuup. :) Håber at det er i orden med dig, Kim. Ellers må du jo slette det.

      “Sura 11: MUSLIMER ER BEDRE END DERES GUD: Måske mit mest velykkede forsøg på at ramme en humoristisk one og samtidigt tage emnet dødalvorligt

      Sura 29: MINI KORAN QUIZ: FØRST DEN ENE VEJ, OG SÅ DEN ANDEN VEJ: Koranens litterære stil bliver effektivt spiddet, og så starter debatten ellers i et spillevende kommentatorspor.

      Udenfor kanon: KORAN BLOGGEN, ISLAM-KRITIK OG ‘MUSLIMERNE’: Er Koran Bloggen anti-muslimsk? Selvfølgelig er den ikke det.

      Udenfor kanon: WHAT MY BLOG IS ALL ABOUT: En engelsk introduktion til Koran Bloggen

      Sura 8: DET VAR IKKE JER, DER SLOG IHJEL MEN GUD, DER SLOG IHJEL…: Jihad, jihad og mere jihad. Koranen når den er allermest afstumpet.”

      h t t p://bohemianrhapsody.dk/2009/05/17/koran-bloggens-evigt-og-endegyldige-indholdsfortegnelse/

      Kommentar by Liva — 23. juni 2010 @ 08:25

    58. Nu jeg alligevel er i gang med OT, så vil jeg lige nævne at ude i det ganske danske sommerland sælges der sommersko med dannebrog på sålen. Altså sommertøfler hvor der trædes på dannebrog. Jeg så det ikke selv. Det var en bekendt der gjorde opmærksom på fænomenet. Og ikke en eneste har ondt af det. Hvor skønt at være en del af en kultur, hvor det at træde på dannebrog ikke er noget problem. Vi husker nok hvorledes det endte da der blev lavet tilsvarende sko med jesus på. Eller sparegrise med muhammed på.

      Noget helt andet er, at jeg i bladet Helse, læste en artikel om danske mænd og sundhed. Der er en illustration i tilknytning til artiklen, som jeg synes er ret relevant for jer bloggere at få fat i og tage et foto af og vise på jeres blogs, så det kan kommenteres/debatteres.

      Og så vil jeg sige at det er godt at Pittelkov skriver om det absurde i at der skabes fodbold parallelsamfund – fodbold Absurdistan. Det giver vi så gu ikke ha’.

      Kommentar by Liva — 23. juni 2010 @ 08:54

    59. > Michael Larsen og polyb:
      Problemet med det franske landshold behandles i mange medier. Sagen synes at være, at de fleste af de etniske spillere, selvom de bor i Frankrig, nærmest hader landet og derfor er ligeglade med landsholdets resultater.
      Dette er endnu et resultat af indvandringspolitikken og kan selvsagt ikke sammenlignes med danske spilleres evt. nej tak til landsholdet.

      Det kan ikke bare fejes ind under det sociale gulvtæppe. Det er et kulturelt/nationalt problem.

      Kommentar by Gunnar Biering — 23. juni 2010 @ 13:14

    60. @Gunnar
      De hader simpelthen landet, men vælger alligevel at bruge en måned efter en lang sæson, på at spille for landet til VM, på trods af at de ikke tjener de store penge derved sammenlignet med deres løn ude i klubverdenen? Samtidig har mange af dem højst sandsynligt haft muligheden for at kunne vælge et andet landshold end det franske, men har alligevel valgt det franske. Jeg har svært ved at se det logiske i din teori.

      Det er også lidt sjovt – når “multietniske” landshold klarer sig godt, så er der intet at tale om, men når de klarer sig dårligt, så er det åbenbart på grund af den etniske sammensætning. Lad os nu lige forsøge at se på det store billede, fremfor at pille de ting ud der passer ind i teorien.

      Kommentar by Polyb — 23. juni 2010 @ 13:26

    61. >60. Polyb skriver:
      “mange af dem højst sandsynligt haft muligheden for at kunne vælge et andet landshold end det franske, men har alligevel valgt det franske”
      Jeg er ikke stiv i reglerne, men de er vel franske statsborgere og kan vel kun stille op på det franske landshold?
      Jeg forstår heller ikke, hvorfor de ikke sagde nej tak. De har måske stadig brug for reklamen?

      “Jeg har svært ved at se det logiske i din teori.”
      Det er skam ikke min teori. Det er hele den franske presse plus Politiken, der skriver det her.

      “når de klarer sig dårligt, så er det åbenbart på grund af den etniske sammensætning.”
      Det her drejer sig ikke om, at holdet klarer sig dårligt. Det er måden, opførslen, der er emnet.

      Kommentar by Gunnar Biering — 23. juni 2010 @ 14:03

    62. @Gunnar
      Jeg er ikke stiv i reglerne, men de er vel franske statsborgere og kan vel kun stille op på det franske landshold?

      Forskellige lande har forskellige regler – i Frankrig kan man godt have dobbelt statsborgerskab, og der er mange spillere med fransk statsborgerskab der spiller for landsholdene i de tidligere franske koloniområder. Det kunne være Senegal, Algeriet, Cameroon, Guinea osv.

      Kommentar by Polyb — 23. juni 2010 @ 14:11

    63. Yes, yes Polyb, apologien har vel ingen grænser.

      Når det kommer til integration, husker du så Frankrigs landskamp mod Tunesien i 2008? Husker du hylekoncerten, da den franske nationalmelodi blev spillet?

      Integration og taknemmelighed min bare r..

      Kommentar by Cicero — 23. juni 2010 @ 14:46

    64. @Cicero
      Apologien i dette tilfælde drejer sig om at beskylde et landsholds fiasko for at være baseret på dets etniske sammensætning – ikke omvendt.

      Kommentar by Polyb — 23. juni 2010 @ 15:28

    65. Det er sgu ligegyldigt om det er det ene eller andet er det en muslim så er det der er skylden uanset hvad. Muslim det er problemet. Det har intet at gøre med alle de Franskmænd der er franske det er alle de muslimer der er problemet.

      Få noget nyt at gå op i. Hvad med alle de penicillinrester i svinekødet, det er sgu da muslimerne der har overtaget alle landbrug så de kan inficerer svinekødet så vi alle blive resistense overfor penicillin. Ja det kunne jeg jo sige mig selv.
      Jeg er ked at jeg ikke kan spise stegt flæsk og persillesovs mere.

      Kommentar by Michael Larsen — 23. juni 2010 @ 15:37

    66. @Michael Larsen
      Den dag en muslim finder en kræftkur, der vil Uriasposten segmentet finde et eller andet at kritisere omkring det :-)

      Kommentar by Polyb — 23. juni 2010 @ 15:44

    67. Ret fantastisk at diskussionen drejer sig om hvorvidt multikulturelt eller spiller en rolle på et fodboldhold. Aslak Nore må være henrykt over at det er lykkedes ham at placere sådan en begmand i debatten. Hvem anlægger sådan en vinkel på et fodboldhold hvis ikke en fløjkæmper uden kærlighed til spillet, men med masser af politisk dagsorden? Jeg antager at intet er helligt for den slags demagoger, der siger tak og amen til en hvilken som helst anledning til at sprede sit politiske budskab. Indvandring er godt! Se bare fodbolden! Alle de velintegrerede indvandrere! Vor herre bevares, så gik den dag.

      Kommentar by Høgsbro — 23. juni 2010 @ 16:50

    68. @Høgsbro
      Hvem anlægger sådan en vinkel på et fodboldhold hvis ikke en fløjkæmper uden kærlighed til spillet, men med masser af politisk dagsorden? Jeg antager at intet er helligt for den slags demagoger, der siger tak og amen til en hvilken som helst anledning til at sprede sit politiske budskab.

      Aslak Nore : Indvandring er godt! Se bare fodbolden! Alle de velintegrerede indvandrere!

      Uriasposten : Indvandring er ikke godt! Se bare fodbolden! Alle de uintegrerede indvandrere!

      Kommentar by Polyb — 23. juni 2010 @ 17:30

    69. @ Liva, du skriver: Tak for svar, selvom det desværre bare ligner det svar du gav mig sidste gang jeg spurgte til din koran blog. Og det er da en tynd kop lunken kaffe. Ikke koran bloggen, men dit svar her.

      WJ: Hvis du kan huske svaret fra sidst, hvorfor spurgte du så igen? ;-)

      Svaret står indtil du hører andet.

      Jeg støtter op om Fri Debats formål, og derfor er jeg med i Fri Debat. Jeg er ikke med i Fri Debat for personlig vinding. Retten til at udgive Koran Bloggen (eller Mein Kampf, The Catcher in The Rye eller Anders And-bladet) falder indenfor Fri Debats naturlige sfære. Udgivelse af Koran Bloggen (eller etc. etc.) falder udenfor Fri Debats naturlige sfære. En af forskellene på os og Trykkefrihedsselskabet er at vores sfære er væsentligt mere snæver. Du vil ikke se os involvere os i aktiviteter, som intet har med trykkefrihed at gøre.

      Koran Bloggen har fortjent sin tid og sit sted. Den vil få sin tid og sit sted. Jeg skal nok holde dig opdateret.

      Kommentar by WilliamJansen — 23. juni 2010 @ 18:05

    70. “Omvendt har Frankrig jo vundet VM med (så vidt jeg husker) 9 indvandrere eller efterkommere i startopstillingen – og hos Tyskland lader der f.eks. ikke til at være kæmpe problemer. I ser hvad I vil se, og ignorerer hvad der ikke passer ind i billedet – as usual.”
      citat fra indlæg 36

      Også dette er faktisk irrelevant og desuden kan det jo være at Frankrig vandt VM på trods af etniske spændinger på det hold som landet da stillede med – det skal lige siges, at jeg ved ikke om der var da!

      Jeg ser at mindst et par af debattørerne prøver på at vige udenom det faktum at der kan opstå problemer af etnisk art på et fodboldhold eller måske blot prøver på at bagatilisere den slags problemer ved enten at omtale andre slags problemer eller fremhæve positive men irrelevante aspekter.

      I øvrigt kan jeg godt huske det som Hansen skriver om i indlæg 31, nemlig at der har været problemer af etnisk art på det Hollandske landshold og kan tilføje at der var (er?) kliker baseret på etnisk oprindelse.

      Kommentar by T. H. — 23. juni 2010 @ 18:07

    71. @T.H.
      Jeg ser at mindst et par af debattørerne prøver på at vige udenom det faktum at der kan opstå problemer af etnisk art på et fodboldhold eller måske blot prøver på at bagatilisere den slags problemer…

      Der er der mig bekendt ingen der forsøger at vige udenom. Selvfølgelig kan der da detVi er nogle der er uenige i at det er et generelt problem – eller et problem der går igen og igen. Der kan da være mange problemer, af alle mulige arter på et fodboldhold. Hvem husker ikke da de to muslimer Thomas Gravesen og Stig Tøfting gav buksevand til en tredje muslim – Jesper Grønkjær. Hvem husker ikke da muslimen Roy Keane skabte problemer på det irske landshold?

      Kommentar by Polyb — 23. juni 2010 @ 18:32

    72. Den stakkels polyb fatter bare ikke en pointe. Uriasposten udstiller at fodboldVM på en søgt måde forsøges taget til indtægt for et multikulturelt standpunkt. I polybs sammenstilling skulle Uriasposten af tredje part tages til indtægt for det modsatte standpunkt?!? Og dette retfærdiggør vinklen!?!

      Min pointe var at diskussionen knapt nok har berørt den politiske opportunisme, men at debattørerne er hoppet med på vognen, og rent faktisk diskuterer Nores vinkel. Der ligger helt sikkert mange og indviklede mekanismeer bag en landsholdsspillers optræden, men at integrationsdebatten i Danmark skulle kunne bidrage til en forståelse af disse mekanismer er tydeligvis ikke tilfældet. Nore afsporer kun debatten, intet andet. Og folk hopper på. Og polyp udstiller endnu en gang sin manglende evne til at fange en pointe, eller måske snarere sin trang til at punke uriasposten. Uinteressant debatadfærd.

      Kommentar by Høgsbro — 23. juni 2010 @ 22:19

    73. @Høgsbro
      Den stakkels polyb fatter bare ikke en pointe.

      Det er vist dig der ikke helt fatter pointen. Hvis du tog dig tid til at læse tråden, så vil du se, at jeg slet ikke er uenig i kritikken af f.eks. Aslak Nore. Jeg forholder mig udelukkende til balladen omkring det franske landshold.

      Kommentar by Polyb — 24. juni 2010 @ 13:17

    74. > 71. Polyb skriver:
      “Der er der mig bekendt ingen der forsøger at vige udenom. Selvfølgelig kan der da detVi er nogle der er uenige i at det er et generelt problem – eller et problem der går igen og igen”

      Hele Uriaspostens vinkel er den hypotese, at indvandrede muslimer skaber flere problemer, end vi ellers ville have haft.
      Din – og Michael Larsens, Århusianers osv – er, at de ikke skaber særlige problemer.

      Der, hvor der er objektive facts på bordet til at afgøre, hvem der har ret, har Uriasposten åbenlyst ret: Kriminalstatistik, 40 milliarder kr. om året i ekstra udgifter, dårligere resultater i PISA-undersøgelser osv.

      Det I kan gøre, at at skabe tvivl på de områder, hvor der ikke er statistik: Hvem laver mest uro på et fodboldhold, osv.

      God fornøjelse! Det bliver op ad bakke for jer, og ned ad bakke for dem, der mærker indvandringsproblemerne i dagligdagen. (Netto, osv).

      Kommentar by Gunnar Biering — 24. juni 2010 @ 14:52

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper