12. juli 2010

“Regeringen har… ladet alt det, der tilhører fællesskabet forfalde.”, sagde Villy Søvndal

En lille tabel fra Danmarks Statistik, kan være god at have i baghånden, næste gang Helle Thorning-Schmidt, Villy Søvndal eller det der er værre propaganderer for maksimalstaten.

Regeringen har ikke passet på Danmark. De har ladet alt det, der tilhører fællesskabet forfalde: vores sygehuse, børnehaver, plejehjem og skoler… velfærden skranter…

Regeringen vil løse problemerne ved en regulær massakre på vores velfærdssamfund. De vil fyre i tusindvis i ældreplejen, i daginstitutionerne og på skolerne.” (Villy Søvndal, 1. maj 2010; Altinget)

(Statistikbanken, Danmarks Statistik -> Arbejdsmarked -> Offentlig beskæftigelse)

Oploadet Kl. 21:02 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/16069/trackback

15 Comments »

  1. Forbløffende så få fakta der skal til for at gøre venstrefløjen til grin :)

    Kommentar by Henrik R Clausen — 12. juli 2010 @ 21:27

  2. I dagens udgave af Politiken har journalist og kendt venstreekstremist Kjeld Koplev et længere læserbrev.

    Det er samme hysteriske påstande “Fogh var dygtig, han fik faktisk indført minimalstaten”-agtige udsagn.

    Det lykkedes ham endda at hævde at det danske sundhedssystem nu er på niveau med det græske og portugisiske.

    Intet steds i Koplevs indlæg er der noget der ligner dokumentation, henvisninger til fakta eller noget i den dur. Det er ikke nødvendigt når en intellektuel skriver.

    Kommentar by Superman — 12. juli 2010 @ 21:29

  3. Kjeld Koplev var kommunist og fik en god karriere for mine forældres licenskroner. En demagog.

    “Velfærdsstaten, som især Venstre hader og foragter, er ved at været lagt i graven. Og Anders Fogh Rasmussens drøm om en minimalstat er for første gang i historien inden for synsvidde…

    Det uhyggelige er, at det er lykkedes regeringen at få nedbrydningen af velfærdsstaten igennem, uden at en eneste gruppe seriøst har protesteret. Det er, som om udsigten til det store systemskifte har lammet det ikke-borgerlige Danmark. Kulturfolkene er faldet i dvale.

    De er skræmte over angrebene på kulturbevillingerne. De traditionelle kulturradikale og det kritiske kulturlag er totalt fraværende i debatten. Ingen forfattere, skuespillere, teaterledere, musikere eller radiochefer har råbt vagt i gevær.

    Deres stemmer mangler katastrofalt…

    Måske skyldes lammelsen også regeringens taktik. Regeringen har siden skiftet i 2001 klart sagt ét og gjort noget andet. Den har i alle skåltalerne slået sig til ridder af velfærdsstaten, mens den i samtlige lovtiltag har arbejdet målrettet på at nedbryde den samme velfærdsstat...

    Sygehusvæsenet er slidt ned til et niveau omkring Portugals og Grækenlands, skolerne er skamslidte og lider nød, budgetterne barberes, der stoppes flere og flere børn ind i klasserne, og de små skoler lukkes, universiteterne udsultes, videnskaben forkrøbles af mangel på støtte, forskningen flytter forarmet til udlandet, selv erhvervslivet klager over de dårlige erhvervsvilkår, kulturen lægges på is, teatrene vånder sig…

    Vi har sovet i timen. Vi satte os ikke til modværge, mens tid var. Vi lod os bedøve af regeringens falske toner og overraskedes over dens vilje og energi, når det gjaldt det gyldne mål: minimalstaten.”

    Kommentar by Kim Møller — 12. juli 2010 @ 21:44

  4. Desværre udvikler mange folk med let adgang til medierne en forrykt selvovervurdering og total mangel på kritisk sans og hensyn til sandheden. Således også Kjeld Koplev og Villy Søvndal.

    Faktisk er sundhedsudgifterne noget der er steget mest i de seneste 10 år, og de er også steget mere end befolkningsudviklingen tilsiger. I den anledning kom overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen med en kraftig advarsel til politikerne og befolkningen i marts måned om Sygehusudgifternes himelflugt:

    »Der har længe været opmærksomhed om, at sundhedsudgifterne stiger i takt med, at de store generationer bliver ældre. Men stigningen i sundhedsudgifterne går videre end dét, og det er noget, der på længere sigt vil sige spar to til størrelsen på de langsigtede holdbarhedsproblemer, vi ellers taler om.«

    »Hvis dette stadigt stigende træk på sundhedsudgifterne fortsætter, kan det være en bombe under samfundsøkonomien.«

    Man kan læse om det i denne artikel fra marts 2010: http://www.information.dk/228227

    Vi skal tilbage til 1996 for at finde kraftige besparelser på sundhedsudgifterne. På Rigshospitalet gennemførtes således en spareplan hvor omkring hver 10. af de 7000 ansatte blev sparet væk. Der blev i den anledning protesteret med at hænge ca. 700 hvide kitler ud fra vinduerne. Men det var jo under Nyrups og Jelveds regimente, så det er ikke værd at huske på.

    Kommentar by Niels P. — 12. juli 2010 @ 23:58

  5. Hvad daekker stigningen over? Hvilke sektorer? Og hvordan er tallene opgjort? Er f.eks. overarbejdstimer i forbindelse med COP15 inkluderet?

    Jeg kan ikke lige umiddelbart reproducere resultatet – saa hvis ikke et direkte link er muligt, saa maaske lidt mere detalje om hvordan resultatet er naaet?

    Kommentar by Esben — 13. juli 2010 @ 06:29

  6. Kilden er Danmarks Statistik, statistikbanken:
    http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1280

    Tabel: OFFBESK2, kategorien ”Fuldtidsbeskæftigede i alt beregnet på grundlag af alle betalte timer”

    Der er tale om hele den offentlige sektor, altså både stat, kommuner og regioner.

    Kommentar by Torben Mark Pedersen — 13. juli 2010 @ 09:34

  7. Godt set Esben, hvor er stigningen? er det fordi regeringen har presset på for at få puklen på operationer ned? eller er det fordi at der er blevet flere ældre der skal passes? Kom nu Kim Møller fortæl os hvad der er grunden til stigningen.
    Synes du at det danske sygehusvæsen er vanvittigt godt? Jeg har været i kontakt med det danske sygehus væsen og jeg mener ikke at det er så godt – men hvorfor? Har været indlagt på privathospital Hamlet og er blevet opereret i ryggen og knæet. Ryggen lavet de en fejl som de ikke kunne/ville rette så jeg måtte genopereres på Rigshospitalet for en fejl som et privathospital har lavet. Hamlet fik penge af det offentlige for operationen(67.000 kr.) men skulle laves om. Hvor er det i dine statestikker.
    Statestikker er et tilbageblik som kan bruges som man lyster. Hvad er det for tal der ligger bag, er de uddybende? Nej ikke altid.

    Kommentar by Michael Larsen — 13. juli 2010 @ 09:50

  8. Kl. er 10.51 hvorfor retter du ikke tidspunktet så det passer?

    Kommentar by Michael Larsen — 13. juli 2010 @ 09:51

  9. Michael Larsen,

    Et af resultaterne af kommunalreformen, der skulle høste stordriftsbesparelser, var at der blev ansat 8000 fuldtidsbeskæftede administratorer. Ikke skolelærere, hjemmehjælpere eller gadefejere. Administrativt personale, folk der flytter papir på et kontor. Her har du noget af stigningen.

    Et andet resultat af reformen er at jeg nu skal køre 40 km for at få ordnet min skat eller indregistreret min bil, hvilket jeg før kunne gøre med 5 minutters kørsel med bussen. Taler man med de mennesker der er ansat disses steder, fortæller de samstemmende at alle, kunder og ansatte, har fået det dårligere efter reformen. Inden du nu kommer for godt igang med sygehusvæsenet, så har jeg indgående kendskab til det indefra – og det er ikke som portør.

    Eneste løsning er en syngende lussing til SAMTLIGE i Folketinget ved næste valg. Stem på nogle der ikke har været der før, det kan KUN blive bedre.

    Kommentar by Hans Jensen — 13. juli 2010 @ 16:28

  10. Jeg er enig med Michael Larsen. Privathospitalerne skal ikke have penge af staten. Hvis de skal køres som virksomheder, må de tage financielt ansvar for deres handlinger som virksomheder.
    Han har jo også stærke uigendrivelige facts i form af statestikker[sic] bag sig: én enkelt patientoplevelse. Det må være mere end rigeligt til at dømme hele landet.
    Jeg selv er blot en ydmyg sygeplejerske, og ikke på et privathospital. Min oplevelse af sygehusvæsnet er, at vi har travlt som bare pokker, men gør et glimrende stykke arbejde. Kunne vi bruge flere penge og flere hænder? Absolut! Men det vil vi altid kunne.
    Der er ikke et land i verden, hvor jeg hellere ville indlægges.

    Kommentar by Ricky Pryds — 13. juli 2010 @ 17:34

  11. “De er skræmte over angrebene på kulturbevillingerne.”

    Jamen der bliver da aldrig sparet på kulturen
    http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FL10T&topic=OVERSIGTER&searchtype=3
    —-

    Måske i Kolding med den nye Venstre borgmester ;-)

    SLUT MED NY KUNST I KOLDING (8/7 kl. 13:29)
    Borgmesteren er rystet over, at Kolding Kommune har brugt 700.000 på kunst, mens man skærer andre steder
    http://www.danskekommuner.dk/Nyhedsarkiv/2010/juli/09/Kolding-salger-ud-af-kunsten/

    Kommentar by tavsen — 13. juli 2010 @ 21:29

  12. Ricky
    Det er jo min oplevelse og har allerede gjort op at jeg ikke skal opereres på Privathospital igen. Jeg siger ikke at alle privat hospitaler gør et dårligt stykke arbejde, men min oplevelse er at det ikke var en succes at blive opereret på privat hospital.

    Hørte en sjov historie forleden. En læge på Rigshospitalet Peter Blume er medejer af et privathospital på Tuborg, henviser patienter til sit eget privathospital. Han kan ikke nå at operere på Rigshospitalet men på privat hospitalet kan han operere. Var det meningen med loven om privat hospitaler.

    Kommentar by Michael Larsen — 13. juli 2010 @ 21:50

  13. Vaeksten i den offentlige sektor i den periode, der daekkes ovenfor har samlet set vaeret paa 5.56%, men langt stoerstedelen af denne oegning er sket fra K3 2008 og frem – altsaa i forbindelse med finanskrisen.

    Den almindelige befolkningstilvaekst har varet paa 3.10% i samme periode 2002 til 2010, saa det er ret tydeligt at vaeksten i den offentlige sektor frem til finanskrisen har vaeret mindre end befolkningstilvaeksten.

    Nu har vi saa haft smaa to aar med vaekst i den offentlige sektor – sikkert smart nok taget i betragtning, at det ikke ligefrem var nemt at finde beskaeftigelse i det private i den periode. Men nu tuder de borgerlige os saa ogsaa oerene fulde med, at nu er det sparetid! Saa mon ikke den observerede stigning viser sig at vaere et temmelig midlertidigt faenomen? I hvert fald hvis hoejrefloejen vinder naeste valg.

    Kommentar by Esben — 14. juli 2010 @ 06:47

  14. Esben, du er meget optimistisk hmt. de borgerliges vilje til at føre borgerlig politik fremover. De sidste knap 9 år har vist os, at viljen ikke er til stede. Tværtimod. De ligefrem praler med stigningen i de offentlige udgifter og antallet af offentlige ansatte.

    Kommentar by Peter R — 14. juli 2010 @ 11:09

  15. […] iøvrigt Uriasposten angående den borgerlige regerings ‘smadring af velfærdsstaten’. Skriv en […]

    Pingback by Helle og Villy i perspektiv « Hodjas Blog — 22. juli 2010 @ 17:31

RSS feed for comments on this post.