25. juli 2010

“Det er dansk politik, som er fremmedfjendsk.”, sagde DR’s svenske meningsfæller

Det er agurketid, og DR har god tid til at forfølge sine kæpheste. Fredag aften gav TV-avisen sagen om de 23 hjemsendte sigøjnere fuld skrue, med et otte-ni minutter langt indslag, baseret på den svenske kritik. Det er ikke en historie S-SF tør røre med en ildtang, så den danske kritik blev formuleret af Per Clausen (Enh) og Marianne Jelved (DRV).

(TV-avisen, 23. juli 2010 Kl. 21.00: Svensk roma-kritik breder sig)

Justitsminister Lars Barfoed gjorde det aldeles glimrende.

Lars Barfoed: Jeg er da fuldstændig ligeglad med hvad svenske politikere finder på at gå og sige her i sommervarmen. De kan jo så vente på, at de samme grupper så kommer til Sverige…

Svenske medier taler helst ikke højt om hjemsendelser, da det kunne forstyrre den offentlige debat frem mod efterårets rigsdagsvalg, men svenskerne er selvfølgelig ikke lige så dumme som de lyder. Herunder et upåagtet citat en artikel i Sydsvenskan, tidligere på måneden.

“Enbart i mars avvisades 1 100 serbiska romer från Sverige.” (Sydsvenskan, 2/7-10: Sexfaldig ökning av serbiska asylsökande)

Oploadet Kl. 14:59 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/16338/trackback

17 Comments »

  1. Når man taler med svenske brandfolk og politifolk, ja så er det helt anderledes holdninger der kommer på bordet end dem politikerne disker op med.
    På to-mandshånd kan svenske journalister dog også fortælle om et andet verdensbillede i Sverige, men de tier af frygt for at miste deres job.
    Hvad det handler om, ja det er massiv vold og ALLE former for kriminalitet blandt de nye svenskere.

    Kommentar by sl — 25. juli 2010 @ 15:41

  2. Det er dog sådan en befrielse, at en dansk politiker siger, at han er ligeglad med hvad de andre mener. Hvis flere politikere og andre turde fremvise samme holdning, ville vi måske kunne få nogle af de debatter, vi ellers ikke må have. Fx. åbenlys kritik af islam og islams kvindesyn, herunder æresdrab mm.

    Kommentar by Pernille Bendixen — 25. juli 2010 @ 16:16

  3. Ahh, Kim. Hvordan kan du finde på at antyde at DR har en politisk slagside. Du ved jo godt at en stor videnskabelige undersøgelse fuldstændig har frikendt DR og TV for den slags.

    Og bare fordi DR så har givet denne sag højeste prioritet, mens alle andre medier har den pænt langt nede på listen. Bare fordi DR tager ALLE svenske udsagn for gode varer uden kritiske spørgsmål, og uden lige at oplyse de interviewede om sagens forhold som de ikke kender. Bare fordi de bruger kontroversielle Lena Sundström som ekspert, velvidende at hun nærer en erklæret modvilje mod alm. journalistike og demokratiske principper.
    Bare fordi de lancerer et indslag ud fra devisen; 5 mod 1
    Og så naturligvis lige den kendsgerning at DR ikke selv gad undersøge hvad svenskerne selv har gjort ved Roma’er. Eller i det hele taget noget andet som kunne tænkes at tale i mod at udråbe DK til en racistisk stat.

    Er det virkeligt nok til at hævde at DR har en kæphest ??

    Hvem ved, måske laver Danmarks Radio en dokumentar ala den fra ARD om den racistiske hetz mod tyske skoleelever ?
    Måske har DR i morgen et indslag hvor fem kommentatorer uden nævneværdig økonomisk indsigt indkaldes til skinger kritik af “Fair Løsning” hvor kun en kort kommentar fra Villy S. er modvægt.

    Man skal passe på med altid at hævde at DR har en slagside. Det var jo altså ikke kun de fem der blev interviewet. Lars Barford fik jo netop lov at forsvare sig og svare på om han er racist.

    Kommentar by Superman — 25. juli 2010 @ 16:18

  4. Det er sjældent jeg får respekt for konservative politikere. Kan vi ikke få Lars Barfoed som ny formand for de konservative?!

    Kommentar by Sigwar — 25. juli 2010 @ 16:38

  5. “men svenskerne er selvfølgelig ikke lige så dumme som de lyder” Ved profetens skæg, sommetider kan man godt komme i tvivl!

    Kommentar by Slyrgraff — 25. juli 2010 @ 17:09

  6. Meget selvstændigt initiativ af DR. SR og DN har hver haft en lille artikel om denne “sag”, resten af de svensksprogede nyheder om dette “sag”, har været finske. De har jo ikke valg i Finland om to måender.

    Leissner er ex. politiker, Federley står og vil ha et come back til Riksdagen. Tilsæt DR, så er historien hjemme.

    Kommentar by Snaphanen — 25. juli 2010 @ 19:48

  7. ps: Det kan ikke undre nogen, at DF – ligesom de ovenstående svenskere – griber “ikke-historien” med kyshånd, for at genere de 7 i Riksdagen. Det under mig mere, at Barfoed gider danse efter DR´s pibe, og ikke undersøger, om der overhovedet ER en svensk sag .

    Kommentar by Snaphanen — 25. juli 2010 @ 20:48

  8. De svenskere der har arrangeret dette stunt er et bundt hyklere, der snart skal til valg. Det handler om svensk inderigspolitik:

    Council of Europe Demands Sweden Stop Deporting Iraqi Refugees

    (AINA) — Freelance journalist Nuri Kino continues reporting on Sweden’s illegal deportation of Iraqis. He is now working with Karin Wirenhed. They have produced one of the strongest reports for Radio Sweden this year.

    The Council of Europe has demanded the Swedish government stop the deportation of Iraqis. One of the Iraqis that has been forbidden to remain in Sweden is Riyad. He is a Christian Assyrian and has worked for the U.S. Army in Iraq. The name Riyad is an alias for the purposes of this story. In Nuri Kino’s program the voices of the interpreter and the official working for the Swedish Migration Board was replaced so as not to identify the actual individuals. Kino and Wirenhed’s program dealt with the Swedish Government’s illegal deportation of Iraqis and not about officials working for the Migration Board who may have erred in their work.

    Mere her:
    http://www.aina.org/releases/20100721211724.htm

    Kommentar by Limewoody — 25. juli 2010 @ 21:35

  9. ->8 “De svenskere der har arrangeret dette stunt er et bundt hyklere, der snart skal til valg. Det handler om svensk indenrigspolitik”

    Jeg mener at historien er lavet af den danske DR-journalist Lars Munch Rasmussen. Det er formentlig ham der har konstrueret historien og fremskaffet udtalelserne fra de svenske politikere inklusive Maria Leissner. (Studieværten Kåre Quist står for interviewet med justitsminister Lars Barfoed, som han afbryder flere gange).

    Kommentar by Niels P. — 25. juli 2010 @ 23:00

  10. DR TV-avisen 23 juli 2010 21:00 Studievært: Kåre Quist

    Svenske politikere om udvisning af Roma Sigøjnere: Danmark er racistisk

    Lars Barfod, dansk justitsminister blæser på multikulti-svenskernes kritik (YouTube)

    Kommentar by Balder — 25. juli 2010 @ 23:19

  11. Hvad er DR?

    Helle hvem?

    Villy hvad for en?

    Hvor ligger det der Sverige?

    – Når man melder sig ud af venstrefløjens eventyrverden, så er der så mange ting man ikke forstår eller følger med i.

    Det eneste der er vigtigt er at få skatten ned, ansætte flere politifolk og ellers passe sit private erhverv.

    Kommentar by Julie P. Kantoft — 26. juli 2010 @ 00:53

  12. […] Sommeragurker er ikke, hvad de har været, men jeg ser som bekendt ikke tv, før det udkommer på You Tube, så jeg anede knapt denne histories eksistens fra svenske medier. Maria Leissner er en meget, meget forhenværende poltitiker, hun afgik som formand for FP i 1996. Fredrick Fedley er en ubetydelig back-bencher og bøsse-aktivist, der åbenbart skal tegne regeringen, nu hverken minster Sabuni eller minister Billström skal have noget klinket syv uger inden et valg. Og Lena Sundström er – ja, Lena Sundström. Politisk “ekspert” på TV 4  nu og altid god for en dum bemærkning. Sverige Radio har haft to små indslag den 22 og 24, DN en enkelt artikel nogle dage senere, “historien” findes ikke på svensk TV´s nyhedsside og jeg tvivler meget stærkt på, at de ville genere de syv i Riksdagen med at bringe den historie op i aftennyhederne. Kort sagt, ikke meget af en sag. Alligvel stiller Lars Barfoed lydigt op til DR´s sommeragurk, hvor han burde have sagt have sagt: “Ingen kommentarer til den pseudohistorie,” ligesom enhver politiker i Sverige, der betyder noget. “Fremtrædende svenske politikere” siger studieværten. Undskyld mig, Leissner og Federley? DR´s egen fiktion og dagorden – og Marianne Jelveds, og iøvrigt udkom AB´s hysteriske leder “Danmark – ett förgiftat rike” ikke “samtidigt”, men den 3 juli, for over tre uger siden. Som tidligere skrevet, i marts sendte Sverige 1100 sigøjnere hjem til Balkan, hvor mange i april, maj, juni og juli ? Jeg tror de kan tage DR i Helvede, jeg tillader mig at vente med at se det, til jeg eventuelt kommer der. (“Det er dansk politik, som er fremmedfjendsk.”, sagde DR’s svenske meningsfæller.) […]

    Pingback by DR som Agent Provocateur « Snaphanen — 26. juli 2010 @ 01:37

  13. -> 10 Balder
    Hvad vil du med din overskrift og det link? Det er jo den historie, Kim Møller bringer og linker til.

    Kommentar by Niels P. — 26. juli 2010 @ 01:39

  14. -> 12
    Der er ingen grund til at klandre Lars Barfoed for at lade sig interviewe. DR fortæller næppe mere til ham om historiens tilblivelse end til os.

    DR Nyheder knyttede endda Aftonbladets 3 uger gamle hetz mod os danskere til historien, selv om Aftonbladets leder ikke drejer sig om romaerne. “Danskjävlar!!!”, kaldes vi. Svensk racisme og DR løgn.

    Kåre Quist (DR-studievært foran Aftonbladets leder): “… SAMTIDIG, så retter også en af Sveriges største aviser en sønderlemmende kritik af Danmark. Skal man tro avisens leder, ja, så er Danmark et forgiftet rige. Kritikken kommer fordi Danmark tidligere på måneden udviste 23 romaer.…”

    Lars Munck Rasmussen (DR-journalist, som jeg mener står bag historien): “Her i Stockholm har sagen om de udviste romaer skabt forargelse blandt politikere og meningsdannere.” … “Forleden så det sådan ud i Sveriges største avis, Aftonbladet…”

    DR’s nyhedschef Ulrik Haagerup har tidligere sagt at “‘Ordentlighed’ bliver et kernebegreb i DR’s nyhedsformidling”.

    Jeg synes at kernebegreberne er løgn, fortielse og vildledning.

    Kommentar by Niels P. — 26. juli 2010 @ 13:13

  15. –> 13 Niels P. ‘Hvad vil du med din overskrift og det link? Det er jo den historie, Kim Møller bringer og linker til.’

    Ehm.. egentlig et lidt underligt spørgsmål skulle jeg mene!

    Jeg gav linket så folk kan se udsendelsen selv, og især m.h.t. folk der ikke er for godt kendt med DRs hjemmesider, hvor udsendelser i øvrigt tages af plakaten efter et stykke tid. Især vores svenske kampfæller kunne have gavn af at se at der findes andre politikere end de svenske nikkedukker som for tiden befolker folketinget derovre.

    Kommentar by Balder — 27. juli 2010 @ 06:59

  16. -> 15 Nå, ok.
    Det er nu ikke så underligt et spørgsmål, for når jeg klikker på det link, Kim Møller angiver, får jeg umiddelbart vist det samme videoklip som jeg får ved at klikke på dit link.

    Kommentar by Niels P. — 27. juli 2010 @ 13:24

  17. vi må have sverig på banen!

    http://politiken.dk/udland/article1025210.ece

    Kommentar by Bo nielsen — 29. juli 2010 @ 00:00

RSS feed for comments on this post.