8. august 2010

Berlingske Tidende og Ritzaus Bureau: Ikke-vestlige indvandrere bidrager mindre?!?!

Lørdag kunne Berlingske Tidende med baggrund i tal fra CEPOS og DREAM fortælle, at ikke-vestlige indvandrere i gennemsnit kostede samfundet 29.598 kr. om året i modsætning til vestlige indvandrere, der hver især gav statskassen 13.522 kr. At danskere i samme undersøgelse gav et underskud på 5.470 kr. er en teknikalitet, og helt irrelevant for den verserende debat.

Når der skal mere end to vestlige indvandrere til at finansiere en ikke-vestlig skulle man tro det ville blive fikspunktet for en borgerlig avis, men nej. Overskriften blev den tvetydige: Vestlige indvandrere bidrager mest.

Ritzaus Bureau gengav vinklen, og således forsvandt udgiften ved ikke-vestlige indvandrere bag en succeshistorie. Herunder en række eksempler…

(“Vestlige indvandrere bidrager mest” (TV Online, 7/8-10)

“Regnestykke: Vestlige indvandrere giver overskud” (Politiken, 7/8-10)

“Vestlige indvandrere bidrager mest” (DR Online, 7/8-10)

“Samfundet får mest igen fra vestlige indvandrere” (Berlingske Tidende – papir, 8/7-10)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/16725/trackback

10 Comments »

  1. JP havde enten fredag eller lørdag i papiravisen umiddelbart efter forsiden sat en side af til at opgøre regnestykket.

    Konklusionen var som forventet.

    Journalisten forsøgte dog hist og her med at forskønne det lidt; den flittige taxichauffør og gjorde pænt opmærksom på at artiklen kun handlede om omkostningerne og altså ikke medmenneskelige forpligtelser eller andre gevinster ved indvandringen.

    Helle Ib derimod, mener i dagens (søndagens BT) lederartikel at selve forslaget fra DF er grotesk. Det er nok nærmere grotesk at omtale et forslag om at opgøre omkostninger ved den førte politik som grotesk.
    Men Helle Ib har jo et image og en behagelige position at pleje, og så skal man vist lukke den slags gejl ud, og tilsyneladende uden at skænke det en tanke at der fra forskellige sider tidligerer er blevet forsøgt med nogenlunde tilsvarende beregninger. Men de var nok ikke problematiske på samme måde, som hvis det er DF der foreslår det.

    Kommentar by Superman — 8. august 2010 @ 21:16

  2. Bemærk også at af de tre parter, “vestlige” indvandrere, fabeldyret “ikke-vestlige” indvandrere og etniske danskere, sammenligner artiklen KUN etniske danskere og vestlige indvandrere. Det konstante dræn i statskassen fra primært muslimske tilflyttere og ikke mindst deres danskfødte børn, nævnes slet ikke.

    Goebbles og Drzjenski ville have været stolte.

    Kommentar by Hans Jensen — 8. august 2010 @ 22:36

  3. -ikke-vestlige indvandrere i gennemsnit kostede samfundet 29.598 kr. om året-
    Hahahahahaha….Lisbeth Knudsens fede fingre må have ramt flere taster på en gang, for der skulle have stået om måneden, og ikke om året

    Kommentar by Fritz — 8. august 2010 @ 22:43

  4. Eftersom tallene er baseret på folk, der er født i 2008, er beregningerne det rene vås. Man kunne lige så godt få en astrolog til at “analysere” det.
    Mon ikke der kommer blot nogle enkelte reformer og ændringer i løbet af de de næste 65 år? Ikke at der er tegn på noget i den nærmeste tidshorisont, men man har jo lov til at håbe.

    Kommentar by Mikael — 8. august 2010 @ 23:17

  5. “etniske dansker”….. gad vide om det også dækker perler med dansk statsborgerskab ?

    Kommentar by Tolder — 9. august 2010 @ 00:18

  6. Jo tak, indvandrere fra vestlige lande giver overskud – det gør deres børn bare ikke. Efterkommere af indvandrere fra vestlige lande er dundrende underskudsforretninger, ergo må målet være at folk får lov til at komme og arbejde, og så kan de tage hjem til familien i hjemlandet bagefter. Den ordning har regeringen bare aflivet.

    For et par dage siden læste jeg en artikel om de hovedsageligt østeuropæiske “lykkeriddere” (artiklens ord, ikke mit), der kom til Danmark pga en fordelagtig afdragsordning, arbejdede og tjente penge, og så tog hjem. Med stramningen af afdragsordningen var de nu fraværende. Hvad vi istedet fik var den åbenbart ifølge artiklen rigtige slags migrantarbejdere, nemlig dem der blev i landet og nassede pension til sig selv og diverse velfærdsgoder til den medbragte familie.

    Kommentar by Henrik — 9. august 2010 @ 10:09

  7. Nyhederne skal afkodes under landsforraederiet i medierne.

    Anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 9. august 2010 @ 17:10

  8. En overset fordel ved vestlige indvandrere er også, at man ikke skal gå og lukke deres moskeer, for det er jo heller ikke gratis ;-) :
    http://jp.dk/udland/europa/article2145627.ece

    Kommentar by Hertz — 9. august 2010 @ 19:38

  9. Hvornår kommer der en politianmeldelse mod Ritzaus “løgne-bureau” for uærlig journalistik????????
    Løgn, fordrejelse, fortielse, usandhed, tendentiøs “journalistik”.
    Det er ubegribeligt, at andre medier køber deres udgydelser.
    Og dog – Er det ikke 80% af danmarks “journalister”, der er røde?
    Er de mennesker totalt blottet for moral og professionel anstændighed??
    Desværre, ja, det er de.
    SYGT.

    Kommentar by Anonym — 9. august 2010 @ 20:57

  10. Hälsningar från Sverige! Stöd oss i det kommande valet 19 september.

    Vi avundas er danskar för att ni har yttrandefrihet och demokrati.
    Detta land börjar påminna om en kommunistdiktatur a la DDR.
    Kig på mine dokumentära filmer om tilstanden i det gamle Sverige:
    http://www.youtube.com/results?search_query=unclebobswe

    Kommentar by uncleBob — 11. september 2010 @ 03:00

RSS feed for comments on this post.